Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Handen Op De Borst

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Handen Op De Borst
    Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 07:46

Selamu alejkum Broeders en Zusters

Ik heb iets mee te delen wat k vaak mensen zie doen is dat ze handen op buik en over de pols maar ik heb een boek gelezen Een beschrijving van de salaat van de profeet Mohamed(saw)en k wil hier wat uit op schrijven moge allah(swt)me vergeven als k iets fout doe en het goede komt van allah(swt)

Bismillah

De handen op de borst plaatsen:Hij(saw)plaatse de rechterhand op de rug van zijn linkerhandpalm pols en voorarm(4)en hij beval zijn metgezellen het zelfde te doen(5)en (soms)pakte hij(saw)zijn linkerhand met zijn rechterhand vast(6)

4:Aboe Daawoed,Nasaa'i &Ibn Choezaimah(1/54/2)met een sahieh isnaad en ibn Hibaan verklaarde het sahieh(485)        & nbsp;         & nbsp; 

5:Maalik,Al Boechaarie en Aboe Awaanah
6:Nasaai'i en Daaraqoetni met een sahieh isnaad.In deze hadieth is bewijs dat het vastpakken van de soennah is en in de vorige hadieth het op elkaar leggen dus beiden zijn soennah.De combinatie van vasthouden en opelkaar plaatsen die sommige van Hanafis goed achten is een vernieuwing de houding zoald zij stellen is om de rechterhand op de linker te plaatsen terwijl je de pols met pink en duim vasthoud en de andere drie vingers plat legt zoals beschreven in Ibn Aabidien's voetnoten over Doer al Moechtaar(1/454)dus wees niet verward iver wat zij zeggen

Hij(saw)plaatste ze altijd op de borst(1) ook verbood hij(saw)om de handen in de zij te doen tijdens het bidden en hij deed zijn hand in zijn zij(ter demonstratie)en dit is de sald die hij verbood

1:Aboe Dawoed,ibn Choezamah in zijnn sahieh(1/54/2)Ahmad&Aboe Sheich in Taariech isbahaan(p125)Tirmidhi verklaarde 1van zijn isnaads Hassan en de betekenis ervan staat in Al Moewatta en Sahieh al Boechaarie als men er goed over nadenkt

NB.Om ze op de borst te plaatsen is in de Soennah bewezen en alles wat daar tegen in gaat oftewel dai'ef of totaal ongefundeerd.In feite handelde imaam Ishaaq Ibn Rahawaih op basis van deze soennah zoals Marwazi in Masaai'il (p122)zei:Ishaaq bad altijd met ons witr hij hief zijn handen op in qoenoet en maakte de qoenoet voordat hij boog en plaatste zijn handen op zijn borst of net onder zijjn borst Overeenkomstig is de uitspraak van Qaadi Iyaad al Maaliki in Moestahabbaat As Salaah in zijn boek al ilsaam p 15 3de editie rabat de rechterarm moet op de rug van de linker geplaatst worden op het bovenste deel van de borst.Dicht hierbij komt ook wat Abdoellah ibn Ahmad iBN hANBAL VERTELDE IN ZIJN Masaai'l p62.Ik zag dat mijn vader tijdens het gebed zijn handen 1boven de ander plaatste boven de navel
BRON:Het boek:Een beschrijving van de salaah van de profeet(saw)
Sheich:Mohaemmed Nasir Oeddien al Albaanie

Selamu Alejkum We Rahmetullah I Barakatahoe

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 09:04

Salam Aleikum,

haha heel toevallig, ik wou deze vraag ook al stellen!?

Maar heel erg bedankt!

Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 09:06
Hahaha Soebhanallah k hoop dat je er wat aan hebt
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 09:35
Dat is een kwestie van een geoorloofde meningsverschil tussen de moslims. Ligt eraan welk geleerde je volgt.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 09:52

Assalamu alaikum,

dat klopt. De hanefieten bidden met hun handen beneden de navel vanwege een hadith in Abu Dawud waarin hz Ali verteld dat dat de soennah van de profeet is.

Hazrat Ali (radhiallahu anhu) relates that the sunnah of Rasul ullah (Sall Allahu alaihi wa Aalihi wa Sallim) is to place one hand over the other below the navel. [Abu Daud, ch. on Wad�ul Yumna, Hadith 756] 

The above-mentioned method of tying the hands is also related by Hazrat Anas (radhiallahu anhu). 

Deze hadith heeft een zwakke schakel in z'n isnad, maar er zijn veel andere hadith die deze versie onderschrijven. Voor een volledige beschrijving van het gebed volgens de hanefi madhab geef ik de volgende link. Het is wel in het engels.

http://www.ummah.net/Al_adaab/salaah.html#4.9

en nog twee links die gaan over de positie van de handen tijdens het gebed:

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00002270.aspx

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00001284.aspx

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 11:53

Assalamoe alykoem,

ik ben teruggegaan naar het boek van sheikh Al Albany (het gebed) omdat de tekst van broeder Love_islam van mij niet duidelijk genoeg was, er is een hadith: ......en hij (de profeet) legde zijn handen op de borst" (Abou Dawoed en Ibn Khuzeyma in zijn sahih boek (1/54/8), deze is ook overgeleverd door Ahmed en Abou Sheikh in "tarikh asbahaan", 1 van de isnaads van deze hadieth is hasan bevonden door At-Tirmidhie, en de betekenis van deze hadieth staat ook in Moouatta Maalik en sahih al boekharie als je het goed bekijkt).

Amir, die linken openen niet, maar kun je mss die ahadieth hier kopieren die dus die zwake hadieth (in Abou Dawoud overgeleverd door Ali radiya allahoe 3anh) bevestigen, graag vertaald , je weet ik ben geen taqliedie he, dat wat Abou Haniefa vertelt klopt, en de rest gooi ik tegen de muur >>> nee

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 12:05
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

  je weet ik ben geen taqliedie he, dat wat Abou Haniefa vertelt klopt, en de rest gooi ik tegen de muur >>> nee

Assalamu alaikum,

 Hahaha. Ik zal m'n best doen insha Allah de tekst te vertalen. Maar ik ga zo wat mensen bezoeken, dus insha Allah vanavond laat of morgen. De links komen overigens van www.sunnipath.com en dan Q&A, Hanefi, prayers.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 08:22

Assalamu alaikum,

ik heb de tekst van http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00002270.aspx    zo goed mogelijk geprobeerd te vertalen:

In de naam van Allah de barmhartige, de erbarmer.

Het is soenna voor mannen om de handen onder de navel te houden in gebed. Dit is de mening van de Hanafi school en ook van de Hanbali school (zoals aangegeven in Buhuti�s Kashshaf al-Qina� en andere toonaangevende werken).

Er is een aantal hadiths die dit onderschrijven. Er zijn ook andere hadiths over dit onderwerp die het hebben over andere manieren om de handen te houden. Maar de hadiths over het plaatsen van de handen onder de navel zijn beoordeeld als de minst problematische en meest superieure. Het volgende zal meer inzicht verschaffen in dit onderwerp.

(Gehaald uit "hoofdstuk 2: De positie van de handen" van de derde editie van "Fiqh al Imam" gepubliceerd door White Thread Press www.wtpress.com).

Bewijs van de Hanefis.

�Ali r.a. zegt de ene handpalm over de andere te plaatsen onder de navel is van de soenna van het gebed. (Bayhaqi 312, Musannaf Ibn Abi Shayba 1:391).

Het is een gegeven feit dat als een sahabi de woorden "het is van de soenna" gebruikt ivm een handeling, dat het betekent dat het van de profeet s.a.s. zelf komt.

Daarom kon �Ali r.a. deze handeling alleen als soenna doorgeven na het de profeet s.a.s. te hebben zien doen.

Het probleem met deze overlevering is dat in de overleveringsketen �Abdalrahman ibn Ishaq voorkomt welke als "zwak" is geclassificeerd.

De hanefis hebben niet volledig op deze overlevering vertrouwd als basis voor hun opinie, maar omdat er veel andere overleveringen zijn die het versterken, kan het nog steeds dienen als indirect bewijs.

Wa�il ibn Hujr r.a. levert over: "Ik zag de boodschapper (vrede zij met hem) zijn rechterhand over de linker plaatsen onder zijn navel in gebed" (Musannaf Ibn Abi Shayba, Athar al-Sunan 90).

Dit is de derde versie van Wa�il ibn Hujr�s overlevering die werd genoemd aan het begin van het hoofdstuk welke de woorden "onder de navel" bevatte.

Sommige hanefie geleerden hebben gezegd dat deze versie niet kan worden gebruikt als sluitend bewijs, omdat de woorden "onder zijn navel" alleen te vinden zijn in bepaalde edities van Musannaf Ibn Shayba, en niet in allemaal. Dit terzijde van het feit dat, zoals gezegd, de tekst gebrek aan samenhang vertoont.

Echter, in Fath al-Mulhim wordt gezegd dat �Allama Qasim ibn Qtlubgah deze versie heeft beoordeeld als een overlevering met een goede keten van overleveraars (isnad). �Allama Muhammad Abu �l-Tayyib al-Madani schrijft in zijn commentaar op de Sunan al-Tirmidhi dat deze overlevering een goede (hasan), keten (isnad) heeft, en Sheikh �Abid Sindhi verklaard: "De overleveraars zijn betrouwbaar". Ook hebben een aantal verifieert dat de toevoeging "onder de navel" te vinden is in veel manuscripten van Musannaf Ibn Abi Shayba, zelfs als het niet te vinden is in de recentste gepubliceerde edities (zie Athar al-sunan 148).

Daarom, ondanks de problematische aard van Wa�il ibn Hujr�s overlevering, kan deze versie niet als volkomen onacceptabel worden afgedaan, omdat er veel andere betrouwbare meldingen zijn die het versterken.


Hajjaj ibn al-Hasan verteld: "Of ik hoorde Abu Mijlaz zeggen of ik hoorde over hem "Hoe moet men zijn handen houden tijdens het gebed?" Hij antwoorde: "Hij moet het binnendeel van zijn rechterhand op de rug van zijn linkerhand leggen onder de navel" (Musannaf Ibn Abi Shayba 1:390).

De overleveringsketen van deze hadith is goed (hasan), zoals �Allama Mardini (ook bekend als Ibn al-Turkumani) verklaart in zijn boek al-Jawahar al-naqi.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 05:50

In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

Het is soenna voor mannen om de handen onder de navel te houden in gebed. Dit is de mening van de Hanafi school en ook van de Hanbali school (zoals aangegeven in Buhuti�s Kashshaf al-Qina� en andere toonaangevende werken).

wa3alykoem assalaam,

ik denk niet dat het ook de mening is van hanbali school, want Abdullah Ibn Ahmed Ibn Hanbal zegt heel duidelijk in zijn boek "massaa'il p.26" dat hij zijn vader (Ahmed Ibn Hanbal dus) zag tijdens het gebed zijn handen een boven de ander plaatste boven de navel.

en de Shafi3ie en Maaliki school zijn ook van mening dat de handen boven de navel horen, dat is wat ik hoorde, ik zal inshAllah met bewijzen komen, het kan ook zo dat daar meningverschillen zijn binnen dezelfde school, wallahoe a3lem.

wassalaam,

  

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:12
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

wa3alykoem assalaam,

ik denk niet dat het ook de mening is van hanbali school, want Abdullah Ibn Ahmed Ibn Hanbal zegt heel duidelijk in zijn boek "massaa'il p.26" dat hij zijn vader (Ahmed Ibn Hanbal dus) zag tijdens het gebed zijn handen een boven de ander plaatste boven de navel.

en de Shafi3ie en Maaliki school zijn ook van mening dat de handen boven de navel horen, dat is wat ik hoorde, ik zal inshAllah met bewijzen komen, het kan ook zo dat daar meningverschillen zijn binnen dezelfde school, wallahoe a3lem.

wassalaam,

Assalaamoe alaikoem,

Er zijn 3 meningen bekend van imam ahmad. De eerste is gelijk aan die van imam abu hanifa. Ibn Hubayra heeft gezegd dat dit een populaire standpunt van hem was. De tweede standpunt is hetzelfde als die van imam Shafi'i. De derde standpunt is dat een persoon de keuze heeft om zijn handen  beneden de navel of op zijn borst mag zetten, aangezien beide handelingen van de sunnah komen.

De standpunt van imam shafi'i is volgens al-wasit en kitab al-Umm, dat de handen onder de borst gepositioneerd moeten worden. Dit is zijn meest populaire standpunt. Een tweede mening van hem is, vermeldt in al-Hawi, dat de handen direct op de borst geplaatst moeten worden.

ps. Een meer bekende bekende standpunt van imam malik is dat de handen helemaal niet samengebracht moeten worden, en dat ze gewoon los moeten hangen. Maar er is een tweede, andere standpunt bekend van hem, dat zegt dat het wel zo moet.

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:20

Assalamoe alykoem,

djazaka Allahoe kheiran voor de info..

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
ozgur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ozgur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 16:17
hadiths die het vasthouden onder de navel bewijzen:

-Wa'il bin Hujr (ra) narrates: I saw the Messenger of
Allah (saw) placing his right hand upon the left one
below his navel in prayet. (Musannaf Ibn Abi Shayba,
Athar al-Sunan 90).

-'Ali (ra) states: To place one palm over the other
beneath the naval is from the sunna acts of prayer
(Sunan al-Bayhaqi 312 U, Musannaf Ibn Abi Shayba
1:391).

-Hajjaj ibn al-Hasan relates: Either I heard Abu
Mijlaz saying it or I enquired from him, "How should
one position his hands [during prayer]?" He replied,
"He should place the inner portion of his right hand
upon the back of the left one beneath the navel"
(Musannaf Ibn Abi Shayba 1:390).

-Ibrahim al-Nakh'ay relates: One should place his
right hand upon the left one beneath the navel while
in prayer (Musannaf Ibn Abi Shayba 1:390).

-Abu Hurayra (ra) narrates: The placing of one hand
over the other in prayer should be beneath the navel
(al-Jawhar al-naqi 2:31 U).

-Anas (ra) reports that there are three aspects from
the characteristics of Prophethood [nubuwwa]: to open
fast early; to delay the predawn meal [suhur]; and to
position the right hand over the left one beneath the
navel while in prayer (al-Jawhar al-naqi 2:31 U).

-Hazrat Sahal bin Saad says that commands were being
given to the people that they should place their right
hand over the left in namaaz.

-Hazrat Waayeel bin Hajr says that he saw the
Messenger of God, pbh, when he began the namaaz, he
raised his hands, uttered the takbeer, then draped his
chader over himself, and placed the right hand over
the back of the left palm, and the wrist.

-Alqhama bin Waayeel, reports from his father, Waayeel
bin Hajr that his father said, �I saw the Prophet,
pbh, while in namaaz he was placing his right hand
over the left, below the navel�.

-Hazrat Anas bin Maalik says that these things are
among the character and habit of Prophethood �
hastening in breaking the fast, taking sehri late, and
placing the right palm over the left, below the navel
in namaaz.

-Aqhba bin Sehbaan says that he heard Hazrath Ali
explaining the meaning of God�s words, �Fasal li
rabbika wan har�, that it means that while in namaaz
right hand should be placed over the left, below the
navel.

-Abu Waayeel reports from Hazrath Abu Huraira that
palm should be placed over the palm below the navel.

-Hajjaj bin Hassan says that I heard from Abu Mijlaz
or I asked him that how I should place my hand in
namaaz. He said that the inner part of the right palm
over the left palm below the navel.

-The famous jurist and muhaddis Ibrahim Naqhie said
that the namaazi should place his right hand over the
left below navel.

dus gewoon onder de navel houden want dat is het meest
voor de hand liggende situatie.

Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2005 om 08:18
Selamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe
Ozgur kan je de bron erbij vermeldden,de hadiths door wie zijn ze dan uiteindelijk bevestigd als sahieh enz djazakAllahoe ghairan
Terug naar boven
ozgur Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ozgur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 maart 2005 om 08:54
Aleykum selam ve rahmetullahi ve barakatuh


Sayyiduna Waail ibn Hujr (Radhiallaahu Anhu) says, 'I saw Rasulullah
(Sallallaahu Alayhi Wasallam) place his right hand over his left hand
below
his navel in Salaat.' (Musannaf ibn Abi Shaybah vol.1 pg.390). The
narrators
of this Hadith have been classified as authentic by Allaamah Muhammad
Abid
Sindi (Aathar Sunan pg.90).

Muhaddith Qaasim ibn Qutloobugha [ra] and Moulana Shaykh Muhammad
Hashim
Tatwi [ra] have stated that the chain of narrators for this Hadith is
'Jayyid' good. (Dirhamus-surrah pgs.38, 40)

The hadeeth of Wa�il bin Hujr (RA) reported by ibn Abee
Shaybah in his �Musannaf� from Wakee� from Musa bin Umar from �Alqama
bin Wail Bin Hujr from his father who said, �I saw the Prophet (sallallaahu �alayhi wa sallam) placing his
right hand over his left below the navel.�


al-Haafidh al-Qaasim bin Qatloobagaa said in his �Takhreej Ahaadeeth al-Ikhtiyaar Sharh al-Mukhtaar� - �this sanad is good.�

ash-Shaykh Abu at-Tayyib al-Madanee said in �Sharh at-Tirmidhee� - �This hadeeth is strong from the point of view of the sanad.�

ash-Shaikh Aabid as-Sindee said in �Tawaali al-Anwaar� - �it�s narrators are trustworthy.�



Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.