Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vragen soerah 2 Al Baqarah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vragen soerah 2 Al Baqarah
    Geplaatst op: 18 december 2004 om 04:47

Hoi iedereen! Daar ben ik weer! Wie kan mij helpen met het verduidelijken van de volgende vragen die ik heb:

(ik verwijder telkens de vragen die ik helemaal snap nu ter verduidelijking)

2:116. Ik snap niet wat er bedoeld wordt.

2:126.En (ook) degene die ongelovig is, zal ik genietingen schenken, voor een korte tijd, daarna zal Ik hen naar de bestraffing van de Hel drijven. En dat is de slechtste plaats van terugkeer.

Ik staat zonder hoofdletter->taalfout?

Genietingen schenken->waarom?

terugkeer->wat wordt bedoeld met terugkeer?

2:132. Ik snap niet wat er bedoeld wordt.

2:134. En jullie zullen niet worden ondervraagd over wat zij plachten te bedrijven.

Wat wordt hiermee bedoelt???

2:135. En zij zeiden..

Wie is zij?

2:142. Wie worden bedoeld met 'hen' en 'zij'?

2:143. dit (de verandering van de Qiblah) was zwaar.

Wat voor verandering? Waarom?

2:171. behalve naar een roep of een schreeuw.

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:175. Hoe geduldig zijn zij met de Hel!

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:187. Allah wist dat jullie jezelf bedrogen.

Waar wordt naar verwezen?

2:188. Ik snap het hele vers niet.

2:198. Er rust op jullie geen zonde als jullie (tijdens de Haddj) een gunst van jullie Heer zoeken.

Wat wordt er bedoeld met 'een gunst van jullie Heer zoeken'?

2:204.

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:207. En er is er een onder de mensen die zichzelf verkoopt, het welbehagen van Allah zoekend.
Wat wordt hiermee bedoeld???Zichzelf verkopen???

2:212. Voor degenen die ongelovig zijn, is het wereldse leven schoonschijnend gemaakt.

Wat wordt hiermee bedoelt?

+ En Allah schenkt voorzieningen zonder berekening aan wie Hij wil.

Wat wordt bedoelt met voorzieningen en zonder berekening?

2:216. De strijd is jullie verplicht, terwijl jullie er een afkeer van hebben.

Wat voor strijd?

2: 218. en degenen die uitgeweken zijn.

wie waar wat uitgeweken?

2:219. Zij vragen jou over de wijn en het kansspel. Zeg: "In beide is grote zonde en nut voor de mensen, maar de zonden in beide is groter dan hun nut."

Wat is het nut?

+ En zij vragen jou wat zij aan bijdragen moeten geven.

Wat wordt hiermee bedoelt? (in verband met wijn en kansspelen?)

2:222. Wat wordt precies bedoeld met "nadert hen niet"?

+ Wanneer zij zich dan gereinigd hebben.

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:224. in jullie eden.

Wat voor eden?

2:226. Waarom?

2:228. En het is hen niet toegestaan te verbergen wat Allah in hun schoten heeft geschapen.

Ik neem aan dat het hier om baby's gaat maar wat wordt er met verbergen bedoelt?

+ En voor de mannen is er een rang boven hen (de vrouwen).

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:235. En er rust geen zonde op jullie wanneer julle de vrouwen indirect huwelijksaanzoeken doen, of jullie het verbergen in jullie harten.

Wat wordt bedoelt met indirect en verbergen in jullie harten?

2:236. Er rust geen zonde op jullie wanneer jullie de vrouwen scheiding geven voordat jullie hen hebben aangeraakt (geslachtsgemeenschap)

Wat wordt hier bedoelt? + aanraken is toch iets heel anders dan geslachtsgemeenschap? Als aanraken hier geslachtsgemeenschap is wat is "aanraken" dan in zo'n vers?

2:238. Waarom in het bijzonder voor de middelste shalaat?

2:239. En als jullie een aanval vrezen.
Wat voor aanval?

lopende of rijdende

????

2:243. Waarnaar verwijst dit vers?

2:245. Wie is degene die aan Allah een goede lening geeft?

Wat wordt hier bedoelt?

+ En Allah beperkt en verruimt (Zijn voorzieningen)

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:246. "Waarom zouden wij niet op de Weg van Allah strijden, terwijl wij waarlijk uit onde woonplaatsen zijn verdreven en die van onze zonen?"

Wat wordt hier bedoelt met strijden en waarom niet/wel strijden?

2:249 t/m 251. In de bijbel werd er gesproken van 2 legers maar 1 David en 1 Goliath. Hier trokken ZIJ op tegen Gloiath en zijn legers. In de bijbel versloeg David Goliath.

Hoe zit dat nou precies?

2:251. En Allah gaf hem het koningsschap.

Is er een tijd aan voorafgegaan waarin Saul koning was?

En als Allah niet een deel van de mensen door een ander deel zou verstoten, zou de aarde ten onder gaan.
Wat wordt hiermee bedoelt?

2:252. de Gezondenden.

De profeten?

2:254. geeft van dat waar Wij jullie mee voorzien hebben.

Wat precies?

geen voorspraak.

Wat wordt bedoelt met voorspraak?

2:255. Wie is degene die van voorspraak is bij Hem zonder Zijn verlof?

Wat wordt hiermee bedoelt?

+ Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen.

Wat is het Arabische woord voor Hemelen? (dat hier gebruikt wordt) Ik vraag me af of het duidelijk is dat hier bedoelt wordt de hemelen rondom de aarde, of ook dat na de ozonlaag, het hele heelal e.d of iets anders...

2:256. Er is geen dwang in de gosdienst.

Wat wordt hiermee bedoelt?

2:262 en 2:263. Er wordt hier gesproken van 'kwetsing' Wat wordt hiermee bedoelt?

2:271. Wat wordt hier bedoelt met 'heimelijk?'

2:275. Degenen die van de rente eten.

Van de rente eten??

2:278. en geeft op wat er van (het vragen) van rente overblijft.

Wat wordt hier bedoelt?

2:282. En laat twee getuigen van onder jullie mannen getuigen, en als er niet twee mannen zijn, dan een man en twee vrouwen, die jullie als getuigen goedkeuren, zodat als ��n van hen zich vergist, een andere van hen haar kan verbeteren.
Waarom staat hier 1 man voor 2 vrouwen en waarom wordt er van uitgegaan dat een vrouw zich kan vergissen en een man niet? Of mag de vrouw alleen een vrouw verbeteren? Ik snap het niet?

Dat was het. Pffff. Ik hoop dat er hier iemand is die het allemaal voor me wilt nagaan om me te helpen want ik wil de hele Koran begrijpen!

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 07:57
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Er wordt (in het hele boek trouwens) gesproken van Wij. (met een hoofdletter). Wie zijn dat precies? Allah en....(niet de engelen, want in 2:24 staat: En toen Wij tot de Engelen zeiden)En Allah is enkelvoudig is mij bekend, dus...?



Waarom spreekt Allah soms in het meervoud in de Qur'aan?

Elke gelovige moet geloven dat er achter elke handeling van Allah een grote wijsheid schuilt en dat er geen reden is om het aan ieder persoon volledig uit te leggen. Dit is een soort test, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�...opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt...� {al-Mulk 67:2}

De Qur�aan is geopenbaard in de taal van de Arabieren en in het Arabisch kan men net zogoed het meervoud als het enkelvoud gebruiken wanneer men over ��n persoon spreekt. Maar het meervoud wordt gebruikt uit respect en verheerlijking en niemand verdient meer respect en verheerlijking dan Allah. Het enkelvoud wordt gebruikt om het feit te bevestigen dat Hij E�n is en geen partners of deelgenoten heeft, en het meervoud wordt gebruikt om Zijn grootsheid en waardigheid te bevestigen

Ibn Taymiyah (rahimahullah) schreef in Majmu� al-Fataawaa (5/128) enkele woorden hierover:

�Wat betreft Allah�s nabijheid, wordt het soms in het enkelvoud vermeld, zoals in de aayah (interpretatie van de betekenis):

En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen, zeg dan: "Ik ben nabij. Ik verhoor het gebed van de smekeling, wanneer hij Mij aanroept." {al-Baqarah 2:186}

en de hadith:

�Degene Die jullie aanroepen is dichter bij een ieder van jullie dan de hals van zijn rijkameel.�

en soms in het meervoud, zoals in de aayah (interpretatie van de betekenis):

En Wij zijn nader tot hem dan zijn halsader. {Qaaf 50:16}

Dit is als de aayaat (interpretatie van de betekenissen):

Wij dragen u het verhaal van Mozes en Pharao voor... {al-Qasas 28:3}

Wij verhalen u het schoonste verhaal... {Yusuf 12:3}

Dergelijk gebruik in het Arabisch verwijst naar degene die groot is en helpers heeft die hem gehoorzamen; wanneer zijn helpers iets doen op zijn bevel, zegt hij �Wij deden het,� zoals een koning zou kunnen zeggen, �Wij veroverden dit land en we versloegen dit leger,� enzovoorts.�


Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 08:15
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:6. Voorwaar, voor diegenen die niet geloven, maakt het geen verschil of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt: zij zullen niet geloven.

Is dat niet in strijd met verzen waarin men gestimuleerd wordt om mensen te waarschuwen?

Met dit vers wordt bedoeld dat degenen voor wie Allah verordend heeft dat zij de waarheid zullen verwerpen, niet door de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) geleid kunnen worden. Hij moet de Boodschap overbrengen en degenen die de boodschap aannemen zullen beloond worden en voor degenen die het afwijzen hoeft hij geen moeite te doen.

`Ali bin Abi Talhah heeft overgeleverd dat Ibn 'Abbas over deze ayah heeft gezegd: "Dat de Boodschapper van Allah erop belust was dat alle mensen zouden geloven en de leiding zouden volgen waarmee hij gezonden was. Allah informeerde hem dat niemandzou geloven behalve degenen voor wie Hij geluk verordend had en niemand zou afdwalen behalve degenen voor wie Allah verordend had dat ze dat zouden doen."

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=869

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 08:23
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:16. Zij zijn diegenen die de Leiding voor de dwaling hebben verruild, daarom levert hun handel geen winst op, en zijn zij geen rechtgeleidenen.

Levert handel geen winst op-> is dat letterlijk bedoeld? Of anders?

Wat is een rechtgeleidene?

Een rechtgeleidene is iemand die op het rechte pad geleid is, degene die de Leiding volgt. Degenen die afgedwaald waren hadden geen succes in hun handel, zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1074

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 08:29
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:22. Kent daarom geen deelgenoten toe aan Allah, terwijl jullie het weten.

Wat wordt hier bedoeld?

Met dit vers wordt bedoeld dat je niemand anders naast Allah moet aanbidden terwijl je weet dat Hij de enige is die het recht heeft om aanbeden te worden.

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1216

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 08:42
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:25. En geef (O Moehammad) goede tijdingen aan degenen die geloven en goede werken verrichten.

Tijding=bericht ofzo?

+ "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien."

Bedoelen ze dat het genot/geluk in de hemel vergelijkbaar is met dat wat ze voor genot/geluk op de aarde hadden???

Tijding is inderdaad oudhollands voor bericht. En over je tweede vraag:

Ibn Abi Hatim heeft overgeleverd dat Yahya bin Abi Kathir gezegd heeft: "Het gras van het Paradijs is gemaakt van safraan, de heuvels van muskus en de jongens met eeuwige jeugd zullen de gelovigen fruit aanbieden wat zij op zullen eten. Dan zal er vergelijkbaar fruit naar hen gebracht worden en de mensen van het Paradijs zullen opmerken: 'Dit is hetzelfde als wat jullie ons net gebracht hebben.' De jongens zullen tegen hen zeggen: 'Eet, want de kleur is hetzelfde maar de smaak is anders.'"

Sufyan Ath-Thawri heeft overgeleverd van Al-A`mash, van Abu Thubyan, dat Ibn `Abbas gezegd heeft: "Niets in het Paradijs lijkt op iets in het leven van deze wereld, behalve in naam." In een andere overlevering heeft Ibn 'Abbas gezegd: "Alleen de namen zijn gelijk van wat er in deze wereld is en wat er in het Paradijs is."

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1375

 

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 09:43

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:26. Ik snap het hele vers niet.

Sa`id heeft gezegd dat Qatadah zei: "Allah deinst niet terug voor de waarheid wanneer Hij een zaak als een gelijkenis noemt, of deze zaak nou belangrijk is of niet. Toen Allah de vliegen en de spin in Zijn Boek noemde, zeiden de mensen van misleiding: 'Waaeom heeft Allah deze dingen genoemd.' Dus openbaarde Allah:

Voorwaar, Allah acht het niet beneden Zich om een mug tot gelijkenis te stellen, of iets dat nietiger is dan dat.

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1386

 

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 11:14
In eerste instantie geplaatst door AlMutaqqun

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:26. Ik snap het hele vers niet.

Sa`id heeft gezegd dat Qatadah zei: "Allah deinst niet terug voor de waarheid wanneer Hij een zaak als een gelijkenis noemt, of deze zaak nou belangrijk is of niet. Toen Allah de vliegen en de spin in Zijn Boek noemde, zeiden de mensen van misleiding: 'Waaeom heeft Allah deze dingen genoemd.' Dus openbaarde Allah:

Voorwaar, Allah acht het niet beneden Zich om een mug tot gelijkenis te stellen, of iets dat nietiger is dan dat.

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1386

 

Maar wat is het verband dan tussen die vergelijking en 'Hij doet er velen mee dwalen en Hij leidt er velen mee, en Hij doet er niemand door dwalen dan de grote zondaren."?

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 11:16
In eerste instantie geplaatst door AlMutaqqun

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:25. En geef (O Moehammad) goede tijdingen aan degenen die geloven en goede werken verrichten.

Tijding=bericht ofzo?

+ "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien."

Bedoelen ze dat het genot/geluk in de hemel vergelijkbaar is met dat wat ze voor genot/geluk op de aarde hadden???

Tijding is inderdaad oudhollands voor bericht. En over je tweede vraag:

Ibn Abi Hatim heeft overgeleverd dat Yahya bin Abi Kathir gezegd heeft: "Het gras van het Paradijs is gemaakt van safraan, de heuvels van muskus en de jongens met eeuwige jeugd zullen de gelovigen fruit aanbieden wat zij op zullen eten. Dan zal er vergelijkbaar fruit naar hen gebracht worden en de mensen van het Paradijs zullen opmerken: 'Dit is hetzelfde als wat jullie ons net gebracht hebben.' De jongens zullen tegen hen zeggen: 'Eet, want de kleur is hetzelfde maar de smaak is anders.'"

Sufyan Ath-Thawri heeft overgeleverd van Al-A`mash, van Abu Thubyan, dat Ibn `Abbas gezegd heeft: "Niets in het Paradijs lijkt op iets in het leven van deze wereld, behalve in naam." In een andere overlevering heeft Ibn 'Abbas gezegd: "Alleen de namen zijn gelijk van wat er in deze wereld is en wat er in het Paradijs is."

Zie Tafsir Ibn Kathir http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1375

 

Maar wat wordt er dan bedoelt met "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien." ?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 12:39

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Maar wat wordt er dan bedoelt met "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien." ?

Assalamoe alykoem,

de zuster had jou eigelijk het antwoord al gegeven, de zin die je noemt zal gezegd worden door de bowoners van het paradijs, je struikelt misschieen over het woord "vroeger", misschien zal het meer begrijpelijker worden als je het vervangt door het woord "hiervoor", dus 'zeggen zij: 'Dit is waarmee wij hiervoor (in het paradijs) zijn voorzien''

in het arabisch wordt het woord 'qabloe' genoemd, het woord 'vroeger' vind ik dus geen geschikte vertaling.

lees ook de aanvulling van Ibn Kathir, trouwens als je goed engels beheerst zal de volgende de site geschikt zijn voor je vragen; www.tafsir.com

Ibn Abi Hatim heeft overgeleverd dat Yahya bin Abi Kathir gezegd heeft: "Het gras van het Paradijs is gemaakt van safraan, de heuvels van muskus en de jongens met eeuwige jeugd zullen de gelovigen fruit aanbieden wat zij op zullen eten. Dan zal er vergelijkbaar fruit naar hen gebracht worden en de mensen van het Paradijs zullen opmerken: 'Dit is hetzelfde als wat jullie ons net gebracht hebben.' De jongens zullen tegen hen zeggen: 'Eet, want de kleur is hetzelfde maar de smaak is anders.'

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 12:49

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Maar wat is het verband dan tussen die vergelijking en 'Hij doet er velen mee dwalen en Hij leidt er velen mee, en Hij doet er niemand door dwalen dan de grote zondaren."?

Assalamoe alykoem,

nadat een paar verzen zijn geopenbaard waar bv de vlieg werd genoemd, zeiden sommige afgoddienaars dat God onmogelijk een vlieg in Zijn boek zal noemen, waarna dus die vers is geopenbaard: Voorwaar, Allah acht het niet beneden Zich om een mug tot gelijkenis te stellen, of iets dan nietiger is dan dat.

bij de gelovigen neemt hun geloof toe door het horen van woorden van Allah, terwijl ongelovigen meer afkeer krijgen van de woorden van Allah wanneer ze die horen, zo doet Allah er velen mee (door de verzen) dwalen, en leidt er velen mee. wie de dwaling kiest zal Allah hem niet leiden, en wie de leiding kiest zal Allah hem ook leiden.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2004 om 17:00

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

2:29. tot zeven hemelen. Welke zeven hemelen, is hier meer over bekend?

Assalamoe alykoem,

ik zal inshAllah proberen je beantwoorden, aangezien je zo een lange waslijst hebt opgesteld, zal het mij niet lukken om alles te beantwoorde, verder verwijs ik je naar de site www.tafsir.com

wat betreft de zeven hemelen, als moslim horen we alles te geloven wat er in de Quran wordt vermeld zonder koppig of arrogant te zijn, maar een totale overgave aan Allah, we nemen wat Allah ons heeft medegedeeld, en laten waarover Allah zweeg.

Allah heeft de zeven hemelen geschapen als zeven lagen boven elkaar, zoals Allah in de Quran zegt 67:3 Degene Die zeven hemelen in lagen heeft geschappen. Jij ziet in de schepping van de Erbarmer geen on-evenwichtheid. Kijk dan nog een keer, zie je een afwijking?

de zeven hemelen zijn niet het paradijs zoals sommige denken.

inshAllah als je verder bent met het lezen van de Quran, zal je verzen tegengekomen die ook over de zeven hemelen gaan, en de Quran legt vaak zichzelf uit, daarom stel ik voor om eerst bv de Quran helemaal te lezen, want het kan dat je vragen zullen beantwoord worden door verder te lezen, de teksten vullen zich aan, een advies van je broeder.

2:30. gevolmachtigde: wat wordt hiermee bedoeld?

in de Quran staat "khalifa", en wordt Adam meebedoelt, m.a.w zegt Allah dat Hij iemand zal scheppen die generaties zal maken op aarde, waarna deze generaties zich op de aarde met volmacht zullen vestigen, 1 na het andere.

2:45. Ootmoedigen=?

ootmoedigen zijn degene die ootmoed tonen, ootmoed is het onderworpen nederigheid aan Allah.

2:47. Waarom goldt dat alleen voor die tijd en niet voor nu en waarom uberhaupt was Israel bevoorrecht?

de zin is idd in verleden tijd, er zullen meerdere redenen zijn, onder andere hun ongehoorzaamheid tegenover Allah, het vermoorden van een paar profeten, het aanbidden van de gouden kalf enz...

2:54. en doodt dan julliezelf. (volgens de bijgevoegde uitleg: het doden van schuldigen door onschuldigen). Ik snap het niet.?

er zijn meerdere interpretaties, sommige moefassiroen (Quran-uitleggers) zeiden dat het doden van julliezelf, wil zeggen het doden van het kwaad in julliezelf door berouw te tonen, dit is echter een van de interpretaties, een andere interpretatie is dat die onschuldig zijn (van het aanbidden van de kalf) de schuldigen moeten ter dood veroordelen, wallahoe a3lem.

2:56. Vervolgens wekken Wij jullie op na jullie dood, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn.

Wat wordt hiermee bedoeld? Dat Allah en...hen opwekken na de dood zodat ze daarna in de hemel leven?, of iets anders op aarde, of...?

ook zijn er hier meerdere interpretaties van de moefassiroen, een van de uitleggen is dat het joodse gemeenschap verminderde in aantal, waarna Allah hen opwekte doordat ze meerdere kinderen kregen, en hun gemeenschap was weer in meerderheid, dus niet letterlijke dood, maar een waarschijnelijke uitsterving, daarnaast zijn er moefassiroen die de dood letterlijk hebben uitgelgd, namelijk dat ze echt dood gingen, waarna Allah hen opwekte van hun dood in het wereldse leven, zoals ook de profeet Jezus deed met de toestemming van Allah, wallahoe a3lem.

2:62. De Sabi�rs.

Wie waren dat en wat geloofden ze?

het is een gemeenschap dat noch joods, noch christelijk is, ze lazen het boek Zaboer dat gegeven was aan de profeet Dawoed. ze worden door de joden en christenen sabiers genoemd, omdat ze zich afkeerden tegen de bestaande godsdiensten; het jodendom en christendom, de moslims werden in het begin ook sabiers genoemd door de afgoddienaars omdat ze tegen het aanbidden van de goden (beelden) van de Mekkanen zijn.

2:63. Waar wordt naar verwezen? Staat hier iets over in het OT?

+ en gedenkt wat "erin" staat. Waarin?

Allah spreekt daar tegen de joden, en dus met "erin" wordt ermee het boek van de profeet Mozes Thora bedoeld.

2:67. Waar wordt naar verwezen. Waarom moesten ze een koe slachten? Staat dit in het OT?

waarom ze die koe moesten slachten is om iemand van de dood mee op te wekken, zodat hij (Mozes) hen zal vertellen wie zijn moordenaars is, Mozes moest dat dus van Allah doorgeven aan die mensen, die naar een oplossing zochten hoe ze erachter moeten komen wie de moordenaar is.

2:88. Ik snap het niet. Met name het "daarom."

als ik de vers in het arabisch lees, zie ik dat "daarom" niet nodig was, "DAARNA weinigen zijn het die geloven"

2:91. wat erna is neergezonden...

Wat?

de Quran. zij (de joden) wouden dat ze alleen geloven in wat aan hun is neergezonden, de Thora, en niet wat erna de Thora is neegezonden, namelijk de Quran.

2:94. Wat wordt hiermee bedoeld?

Allah zegt hun (de joden); als jullie daadwerkelijk zeker van zijn dat jullie het paradijs zullen binnentreden, wens dan nu de dood. de joden beweerden dat ze de enige volk is dat het paradijs binnen zal treden.

2:95. Maar wij zullen hem (de dood) nooit wensen.

Wie is hem?

hem verwijst naar de dood, staat ook daar tussen haakjes ter verduidelijking.

2:97. Zeg (O Moehammad): "Wie een vijand van Djibril is, voorwaar, hij heeft hem (de Koran) in jouw hart neergezonden, met toestemming van Allah...."

Wie is hij? Niet Allah, want het is zonder hoofdletter en er staat: met toestemming van Allah. Niet Mohammed want er wordt gesproken tot Mohammed toch?

goed gezien, niet Allah, niet Mohamed, dan blijft de engel Djibril over, hij is het die de Quran citeerde aan Mohamed.

2:101. En toen er tot hen een Boodschapper van Allah was gekomen,

Jezus/Isa?

als Allah alleen over de joden spreekt, kan zowel Mohamed als Isa mee bedoelt worden, waneer het om de joden en de christenen gaat, dan is het Mohamed.

Bij 2:102 staat nadere uitleg: "Maar de mensen maakten hiervan (van die aangeleerde magie dus) misbruik, bijvoorbeeld door te proberen om met behulp van tovenarij een scheiding tussen een man en een vrouw te weeg te brengen."

Wat bedoelen ze???

dus ipv dat ze de tovenarij met tovenarij bestrijden, probeerden ze de echtgenoten uit elkaar te halen en andere kwade handelingen, dat is de misbruik ervan.

2:115. Aan Allah behoren het Oosten en het Westen.

Niet het Noorden en het Zuiden?

maw alles behoort aan Allah, wanneer dus het oosten en het westen aan Allah behoort, wil dat zeggen alles, het zuiden en het noorden is niet nodig om apart te noemen, zie de gehele aarde als twee delen, oosten en westen.

2:116. Ik snap niet wat er bedoeld wordt.

"Allen gehoorzamen Hem ootmoedig", met nederigheid, dus ook Isa, hij kan dus onmogelijk een zoon zijn, anders was hij ook God, terwijl alles een dienaar is van Allah.

inshAllah zal ik nog de andere vragen bekijken.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2004 om 01:58
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Maar wat wordt er dan bedoelt met "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien." ?

Assalamoe alykoem,

de zuster had jou eigelijk het antwoord al gegeven, de zin die je noemt zal gezegd worden door de bowoners van het paradijs, je struikelt misschieen over het woord "vroeger", misschien zal het meer begrijpelijker worden als je het vervangt door het woord "hiervoor", dus 'zeggen zij: 'Dit is waarmee wij hiervoor (in het paradijs) zijn voorzien''

in het arabisch wordt het woord 'qabloe' genoemd, het woord 'vroeger' vind ik dus geen geschikte vertaling.

lees ook de aanvulling van Ibn Kathir, trouwens als je goed engels beheerst zal de volgende de site geschikt zijn voor je vragen; www.tafsir.com

Ibn Abi Hatim heeft overgeleverd dat Yahya bin Abi Kathir gezegd heeft: "Het gras van het Paradijs is gemaakt van safraan, de heuvels van muskus en de jongens met eeuwige jeugd zullen de gelovigen fruit aanbieden wat zij op zullen eten. Dan zal er vergelijkbaar fruit naar hen gebracht worden en de mensen van het Paradijs zullen opmerken: 'Dit is hetzelfde als wat jullie ons net gebracht hebben.' De jongens zullen tegen hen zeggen: 'Eet, want de kleur is hetzelfde maar de smaak is anders.'

wassalaam,

Hiervoor? Zijn ze dan al in het Paradijs geweest?

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 december 2004 om 02:21

Ah dankjewel Abou Jabir!

Ik kom er wel :-)

En idd. hoe verder ik lees hoe begrijpelijker verzen worden.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.