Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Te laat met bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
taci Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taci Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Te laat met bidden
    Geplaatst op: 23 maart 2005 om 11:27

Ben sinds kort begonnen met bidden. Nu heb ik gisteren en eergisteren niet gebeden ivm overwerk en de hele dag dus werken, laat thuiskomen enz. Moet ik nu alles weer inhalen (alleen de Farz dan)??

Aub jullie reactie.

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 maart 2005 om 15:27

salaam alaikom,

Naar mijn weten moet je inderdaad de gemiste gebeden inhalen. Er was een hadith (ik weet allenniet meer welke dat was), dat de profeet (sws) zei: zodra je een gemiste gebed herrinert dien je deze meteen in te halen.

Ik persoon denk dat je je veel beter bij voelt als je een gemiste gebed hebt ingehaald.

Wallah oe 'alam.

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
taci Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taci Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 maart 2005 om 16:09
In eerste instantie geplaatst door souad&

salaam alaikom,

Naar mijn weten moet je inderdaad de gemiste gebeden inhalen. Er was een hadith (ik weet allenniet meer welke dat was), dat de profeet (sws) zei: zodra je een gemiste gebed herrinert dien je deze meteen in te halen.

Ik persoon denk dat je je veel beter bij voelt als je een gemiste gebed hebt ingehaald.

Wallah oe 'alam.

 

 

Essalamu aleikum warahmatullah,

bedankt voor je antwoord, al zou ik het toch de hadith willen weten. Als iemand weet hoe dit is vermeld, graag posten aub. Persoonlijk denk ik ook dat het beter voelt om deze z.s.m. intehalen. Het lijkt natuurlijk ook het meest logische, maar ik voelde me toen echt brak, en dach hierover om het later te doen.  Het belangrijkste nu is denk ik de vraag: hoelang kun je er mee wachten??

Selaam.

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 maart 2005 om 18:46

In eerste instantie geplaatst door taci

Ben sinds kort begonnen met bidden. Nu heb ik gisteren en eergisteren niet gebeden ivm overwerk en de hele dag dus werken, laat thuiskomen enz. Moet ik nu alles weer inhalen (alleen de Farz dan)??

Aub jullie reactie.

Assalaam Aleikoem,

Hier staat dat je het niet kan inhalen:

Moeten gemiste gebeden ingehaald worden of niet?

Vraag: Mijn vraag is als je als man zijnde een paar dagen niet hebt gebeden, moet je het dan inhalen en zo JA hoe?????? Ik heb gehoord bij het terug bidden moet je eerst met het Isha-gebed beginnen en zo naar boven of hoe??? ik hoop dat u mij daar een duidelijke antwoord op kan geven aub.


Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het achterwege laten van het gebed is een grote zonde, Allah zegt:"Maar na hen volgden andere generaties, die de salat achterwege lieten en de begeerten volgden. Daarom zullen zij verlies tegemoet zien Behalve wie berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Zij zijn het die het Paradijs zullen binnentreden en hun zal geen enkel onrecht aangedaan worden." (Soerat Maryam aya 59,60).

Allah zegt over de zondaren: "...behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht. Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede dagen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al Foerqaan aya 70).

Er is geen enkel overlevering die aanduid dat degene die het gebed achterwege laat het gebed moet inhalen. Desbetreffende persoon moet berouw tonen en een belofte doen met zichzelf om niet terug te keren in deze zonde. Inhalen van het gebed is verplicht voor degene die niet met omzet verslaapt tijdens het gebed, zoals de boodschapper van Allah heeft gezegd in een hadith die overgeleverd is door Ibn Mas'ood (moge Allah's tevredenheid hem zijn):"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen).
 
En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 maart 2005 om 18:53
In eerste instantie geplaatst door souad&

salaam alaikom,

Naar mijn weten moet je inderdaad de gemiste gebeden inhalen. Er was een hadith (ik weet allenniet meer welke dat was), dat de profeet (sws) zei: zodra je een gemiste gebed herrinert dien je deze meteen in te halen.

Ik persoon denk dat je je veel beter bij voelt als je een gemiste gebed hebt ingehaald.

Wallah oe 'alam.

Assalaam Aleikoem,

Volgens mij bedoel je deze hadith en die is hier niet van toepassing.

"Degene die zich verslaapt en een gebed niet verricht, of door vergeetachtigheid een gebed nalaat, dient het te verrichten als hij het herinnert..."(Moesliem, tiermidie en anderen)."

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2005 om 05:39

salaam aleykum.

dus als je met opzet fadjr gaat bidden wanneer je opstaat is het niet meer geldig en is het de moeite niet meer om het in te halen.klopt het?

laa ilaha illalah
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2005 om 08:36

salaam aleikum

Het is de sjaitaan die je afhoud van de gebeden en inhalen moet altijd iemand die fatjr niet op tijd kan bidden ik heb eens gelezen dat het komt doordat je zonden je tegen houd. mag Allah ons standvastig maken(amin)

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.