Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Gelijkheid van Man en vrouw is er 100%

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Gelijkheid van Man en vrouw is er 100%
    Geplaatst op: 05 juni 2005 om 12:23
Inleiding
"Volgens de Islam zijn mannen superieur aan vrouwen". De opmerking is de laatste tijd niet meer uit de lucht. Of omgekeerd: "vrouwen zijn minderwaardig volgens de Islam". Het kan niet miskend worden dat - net als op sommige andere plaatsen - in sommige Muslimgemeenschappen vrouwen gediscrimineerd worden. Maar is dat typisch voor de Islam? Of heeft het niets met het Islamitisch model an sich te maken, en is de dagdagelijkse praktijk eerder het gevolg van tradities, culturele gebruiken en vastgeroeste gedragspatronen?
Enkel een analyse van de Koran en de Sunnah kan een duidelijk beeld opleveren van de plaats van de vrouw volgens de Islam. Hieruit zal blijken dat inzake mannen en vrouwen de hele Koranische Boodschap gebouwd is rond een sterk centraal gelijkheidsbeginsel. Er hoeft niet noodzakelijk een tegenstelling te bestaan tussen vrouwenrechten en Islam.
 

------------------------------------------------------------ --------------------

1. Interpretatie van de Koran
In het Islamitisch discours, wordt de (oorspronkelijke, Arabische) Koran aanzien als letterlijk, werkelijk, het "Woord van God", zoals het door de Aartsengel Gabri�l overgebracht werd aan de Profeet Mohamed. Elk vers uit de Koran is een mirakel op zich. Al is het de bedoeling zoveel mogelijk over God te leren om te achterhalen hoe men God best kan dienen, toch kan men God nooit helemaal kennen. Immers, God is uniek:
"Zeg: "Hij is God, als enige. God de bestendige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet ��n is aan Hem gelijkwaardig."" (Koran 112:1-4)
Deze uniciteit van God houdt al meteen een waarschuwing in: in het Islamitisch discours kan geen mens beweren het Woord van God volledig te begrijpen. Wie dit wel zou doen, zou zich op gelijke hoogte plaatsen met God, wat in de Islam zowat de zwaarste zonde is vermits dit het eerste en meest essenti�le geloofspunt - dat er geen god is dan God - verbreekt.
Men kan dus hoogstens zeggen dat men het Woord van God zoekt te begrijpen. Daarbij zullen verschillende mensen tot verschillende interpretaties komen. De uniciteit van God, houdt met andere woorden tegelijk een pluriformiteit van de interpretaties ervan in.
Wat volgt, is dan ook niet "de" interpretatie van de Koran - die bestaat niet. In vergelijking met het Woord van God, is elke lezing, ook diegene die hierna volgt, slechts een poging tot begrijpen.
 

------------------------------------------------------------ --------------------

2. Beoordelingscriterium voor (on)gelijkheid
Wanneer men het over (on)gelijkheid van mannen en vrouwen wil hebben, moet men eerst bepalen op welk criterium men mannen en vrouwen wil vergelijken. In de Islam, ligt het ultieme oordeel bij God. Hij is het immers die op Oordeelsdag over alle mensen zal oordelen.
Als er in de Islam een fundamentele ongelijkheid bestaat tussen mannen en vrouwen, moet zich dat vertalen in een bevoordelen van mannen op Oordeelsdag. Daar is echter geen sprake van. De voorwaarden om tot het Paradijs toegelaten te worden, zijn precies dezelfde voor mannen als voor vrouwen. Dit principe wordt gevestigd in verzen als:
"De mannen en vrouwen die zich (aan God) hebben overgegeven, de gelovige mannen en vrouwen, de onderdanige mannen en vrouwen, de geduldig en volhardende mannen en vrouwen, de deemoedige mannen en vrouwen, de mannen en vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun schaamstreek kuis bewaren, de mannen en vrouwen die God veel gedenken, voor hen heeft God vergeving en een geweldig loon klaargemaakt." (Koran 33:35)
Op dit toch wel essentieel punt, laat de Koran geen enkele ruimte voor interpretatie in het voordeel van de een of de ander: er wordt expliciet vermeld dat "mannen en vrouwen" op exact dezelfde gevolgen kunnen rekenen voor hun daden.
"Maar wie - hetzij man of vrouw - deugdelijke daden doet als gelovige, zij zullen de tuin binnengaan en jullie wordt nog niet zoveel als de holte in een dadelpit onrecht aangedaan." (Koran 4:124)
"Toen verhoorde hun Heer hen: "Ik laat het werk van iemand van jullie die (goed) doet niet verloren gaan, of het nu een man is of een vrouw, jullie horen bij elkaar. ..."" (Koran 3:195)
Hieruit blijkt dat God geen enkel onderscheid maakt tussen de manier waarop hij mannen en vrouwen beoordeelt. Gelijker is niet mogelijk. En vermits God, de Hoogste Instantie in de Islam, mannen en vrouwen als gelijken behandelt, met welk recht zouden mannnen de vrouwen dan als inferieur kunnen beschouwen?
Het is ook belangrijk er de aandacht op te vestigen dat het Arabisch woord voor God (Allah) noch mannelijk, noch vrouwelijk is. De Koran werd in het Arabisch geopenbaard, en bijgevolg is er ook taalkundig in het Islamitisch godsconcept geen enkel ge�mpliceerd voordeel ten gunste van mannen of vrouwen.
 

------------------------------------------------------------ --------------------

3. Aard van de mens
Op spiritueel vlak hebben mannen en vrouwen volgens de Koran dezelfde aard. De een is niet ondergeschikt aan de ander, ze zijn beiden uit dezelfde eenheid ontstaan.
"O mensen, vreest jullie Heer die jullie uit ��n wezen geschapen heeft, die uit hem zijn echtgenote schiep en die uit hen beiden vele mannen en vrouwen heeft voortgebracht en [over de aarde] verspreid. ... ". (Koran 4:1)
De essenti�le verbondenheid van mannen en vrouwen wordt uitgedrukt in volgend vers:
"... zij zijn bekleding voor jullie en jullie zijn bekleding voor haar". (Koran 2:187)
In het Islamitische Scheppingsverhaal wordt Eva, en bij uitbreiding elke vrouw, niet beladen met de schuld voor de zondeval van Adam (de man). Nergens in heel de Koran wordt zelfs maar gesuggereerd dat Eva als eerste van de verboden vrucht zou gegeten hebben en daarna Adam in haar zonde zou meegesleurd hebben. In het Koranisch model hebben zowel Adam als Eva zich laten verleiden door Satan. In het Islamitisch discours is de vrouw dus niet belast met de rol van verleidster tot zonde (Koran 7:19-27). 1 Het is integendeel zo dat de Koran mannen en vrouwen definieert als elkaars medestanders. Ze helpen elkaar het rechte pad te bewandelen:
"Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke" (Koran 9:71)
 
------------------------------------------------------------ --------------------

4. Kennis van de beoordelingsregels
4.1. Belang van kennis van God's Geboden.
Volgens de Koran betoonden Adam en Eva oprecht berouw voor hun misstap, waarop de Genadevolle God hen vergiffenis schonk (er is in de Islam geen Erfzonde - elk kind wordt puur, zonder zonde geboren). God gaf de mens een nieuwe kans: wanneer ze zich op aarde wel aan de Goddelijke Bepalingen houden, kunnen ze na hun dood terugkeren naar het Paradijs. Dat is nu precies de zin van het leven: het is een test om te zien wie naar het Paradijs kan terugkeren en wie een eeuwigheid in de Hel zal doorbrengen. Het oordeel daarover ligt uitsluitend bij God, en is gebaseerd op de manier waarop de mens zich hier gedraagt en of dat gedrag al dan niet in overeenstemming is met de Goddelijke Bepalingen. De Koran zet daarbij de deuren van de Hemel open voor iedereen die gelooft in en handelt volgens de Bepalingen van God zoals ze door de respectievelijke Profeten werden verkondigd, ongeacht de naam van het geloof waartoe men behoort:
"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
Vermits God zal oordelen op grond van het gedrag van de mensen (en de intenties ervoor) is het nodig kennis te vergaren over hoe God wil dat de mens zich gedraagt.
4.2. Kennisoverdracht
In de Islam werd het Woord van God niet exclusief via mannen aan de mensheid doorgegeven. Zo argumenteerde Imam ibn Hazm, 2 een vooraanstaand Muslimgeleerde die met zijn standpunt niet alleen staat, op grond van de Koran en de Sunnah dat Islam ook een aantal vrouwelijke Profeten heeft gekend.
Vrouwen worden ook unaniem aanvaard als aanbrengers van ahadith (uitspraken van de Profeet Mohamed). De ahadith vormen samen met de Koran de basis van het Islamitisch stelsel. Getuigenissen van vrouwen over wat de Profeet zei, staan op gelijke voet met wat mannen rapporteerden over uitspraken en gedragingen van de Profeet.3
4.3. Kennisgaring
Dat God geen onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, zou kunnen omzeild worden door hen niet dezelfde toegang tot kennis te verlenen over hoe de mens zich moet gedragen om in God's gratie te komen. Er moet dus onderzocht worden of mannen en vrouwen vanuit het model gelijke toegang krijgen tot kennisgaring.
Het allereerste vers dat aan de Profeet Mohamed geopenbaard werd, luidde:
"Lees voor in de naam van jouw Heer die heeft geschapen" (Koran 96:1)
Dit vers is een permanente opdracht, een leerplicht zelfs, om gedurende het hele leven kennis te verwerven over God en God's Schepping. Er wordt nergens gesteld dat het leren alleen voor mannen geldt. Omgekeerd worden vrouwen nergens van dit leergebeuren uitgesloten. Het betreft een opdracht van God, rechtstreeks en gelijkelijk aan mannen �n vrouwen.
*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2005 om 14:34
Waarom lopen de mannen dan niet met een sluier?
Waarom krijgen de mannen dan twee keer zoveel bij een erfenis.
Waarom zijn de mannen verantwoordelijk voor het inkomen?
Waarom zijn de vrouwen verantwoordelijk voor de kinderen?
Waarom is een getuigenis van vrouwen maar de helft waard?
Waarom mogen vrouwen niet voorgaan in de moskee?

Ik wil geen discussie opstarten over bovenstaande punten maar het geeft wel aan dat helemaal 100% gelijk het dus toch ook weer niet is.

Groet, groet Eelke
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 03:38

Yassira,

Ik ben benieuwd wat voor discussie je wilt hebben. Wil je het hebben over de theorie (wat staat er in de Koran e.d.) of over de praktijk?

In de praktijk wordt wat je zegt weersproken. Ik ben ervan overtuigd dat in Nederland onder moslims relatief (ivm niet-islamitische Nederlanders) veel ongelijkheid is tussen man en vrouw. Van alle kanten lees en hoor ik dat soort verhalen. Ik zeg relatief, omdat ik helemaal niet wil zeggen dat "alle" moslims of "de meerderheid" van de moslims leeft in een situatie van grote ongelijkheid tussen man en vrouw. Het enige wat ik ermee wil zeggen is dat er onder moslims gemiddeld m��r onvrijheid is tussen man en vrouw, dan onder de niet-moslims in Nederland.

Overigens spreek ik liever over gelijkwaardigheid, niet over gelijkheid. Man en vrouw zijn niet gelijk - alleen aan het uiterlijk zie je dat al. Maar ze zijn wel evenveel waard. In dat opzicht is je verhaal over de gelijkwaardigheid van man en vrouw voor God een goed voorbeeld. Mannen worden niet bevoordeeld. Wat ik me wel afvraag is of mannen en vrouwen volgens dezelfde criteria worden beoordeeld. Om eens een vraag te stellen: mag een vrouw een religieuze voorgangersrol vervullen binnen de moslimgemeenschap? Je wijst op vrouwelijke profeten die er zijn geweest - het christendom heeft ook dergelijke profeten gekend (Ruth, Judit, Esther). Echter gedragen die vrouwelijke profeten zich hetzelfde als de mannelijke profeten, of is er toch een verschil?

Je moet overigens niet de indruk krijgen dat ik je niet geloof of niet wil geloven. Dat is niet zo. Alleen ik weet nog niet genoeg om je te kunnen geloven. Daarom stel ik deze kritische vragen. Een antwoord op die vragen is hoogstnoodzakelijk willen we kunnen beoordelen of mannen en vrouwen inderdaad 100% gelijk zijn.

Er speelt namelijk meer mee dan de vraag of mannen en vrouwen gelijk zijn voor God. In het christendom zijn ze dat ook, maar toch zegt Paulus dat de vrouw moet zwijgen tijdens de eredienst (om het eens wat ongenuanceerd samen te vatten). Er staan enkele dingen in de bijbel die mannen de gelegenheid geven hun vrouwen te onderdrukken. In Nederland gebeurt dat gelukkig alleen nog maar in heel streng-christelijke gezinnen. Dat ook onder moslims ondergeschiktheid van vrouwen voorkomt en dat dit (als ik het goed heb begrepen) vooral voorkomt bij orthodoxe moslims (moslims die de Koran zo letterlijk mogelijk proberen te volgen), doet mij vermoeden dat ook in de Koran verzen staan die aangeven dat man en vrouw ongelijk zijn. Jij citeert ze niet, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Het kan overigens heel goed dat die citaten compleet uit verband worden gerukt en dat er ook culturele elementen meespelen die niets met de islam te maken hebben. Op internet vond ik het volgende (ik citeer het artikel en plaats af en toe mijn commentaar):

"Niet alle ongelijke verhoudingen tussen man en vrouw binnen de moslimgemeenschap zijn het gevolg van de islam. Veel passages uit de Koran worden vaak verkeerd begrepen, waardoor de onderdrukking van de islamitische vrouw is ontstaan. Hoewel de Koran een aantal regels stelt, worden vrouwen niet onder of boven de mannen geplaatst."

Seromba merkt op: mooi! Nu nog dit keihard in de praktijk brengen. De Nederlandse moslims hebben hun eigen Aletta Jacobs nodig. En dan bedoel ik niet Hirsi Ali, want die is veel te lomp om ooit te bereiken wat Jacobs heeft bereikt.

"De islam kent zeven regels voor een godvruchtige vrouw, die haar voorschrijven hoe zij moet leven. Hierin staat onder andere dat een vrouw gehoorzaam moet zijn aan haar man, dat zij een goede moeder moet zijn voor haar kinderen en sterk moet zijn in haar geloof. In de Koran wordt voorgeschreven dat een vrouw haar aantrekkelijkheid moet verbergen, daarom dragen veel vrouwen een hoofddoek. Dit is om hen te beschermen tegen vreemde mannen."

Seromba merkt op: ten eerste, staat in de Koran ook dat mannen gehoorzaam moeten zijn aan hun vrouw? Ten tweede, staat in de Koran ook dat mannen een goede vader moeten zijn? Ten derde, waarom schrijft de Koran voor dat vrouwen zich moeten beschermen - het is toch veel doeltreffender als de Koran voorschrijft dat die "vreemde mannen" met hun handen van andermans vrouw af moeten blijven!

"Een islamitische vrouw wordt niet geweerd uit de moskee, maar vaak bezoeken alleen de mannen de moskee. Dit komt omdat vrouwen vaker in een onreine staat verkeren, hieronder wordt onder andere verstaan hun menstruatieperiode."

Seromba merkt op: dus is er ongelijkwaardigheid tussen man en vrouw, want als de religie voorschrijft dat vrouwen vaker onrein zijn dan mannen en als dat tot gevolg heeft dat vrouwen minder vaak kunnen deelnemen aan diensten (goede woord? christelijke term wellicht) in de moskee, dan is er ongelijkheid.

"Voor een moslimhuwelijk bestaan vijf voorwaarden, onder andere dat de ouders toestemming moeten geven. Het uithuwelijken van een meisje tegen haar zin is, ondanks dat het vaak gebeurd, in strijd met de islam. Een vrouw mag buitenshuis werken, maar alleen als zij haar gezin niet verwaarloost. Ook mag een vrouw altijd echtscheiding aanvragen."

Seromba merkt op: wat geweldig om eens te lezen dat uithuwelijken niet iets is van de islam. Ik had dit al vaker gehoord, maar onze maatschappij is zo ongenuanceerd hierover. Veel Nederlanders kunnen geen onderscheid maken tussen de Arabische cultuur (of Marokkaanse cultuur) en de islamcultuur. Dat is jammer. Ander puntje: wordt van de man hetzelfde gevraagd, dwz, wordt ook tegen de man gezegd dat hij alleen buitenshuis mag werken als hij zijn gezin niet verwaarloost? Zo niet, dan is er hier sprake van ongelijkheid.

"De meeste moslimmannen willen niet dat hun vrouwen werken, want dat (vinden ze dan) heeft met hun mannelijke status te maken. Ze willen niet dat iemand tegen hen zegt dat hij leeft van het geld dat zijn vrouw verdient. De Koran verbiedt homoseksualiteit."

Seromba merkt op: wat heeft homoseksualiteit hiermee te maken?

"Vrouwen hebben als echtgenote en moeder 'speciale plichten'. Als de vrouw buitenshuis wil werken, maar er zijn geen grootouders of kinderdagverblijven beschikbaar om zorgtaken over te nemen, ligt de prioriteit bij het gezin. Dan maar niet werken. Maar een vrouw kan natuurlijk ook besluiten om minder kinderen te nemen, zodat ze minder problemen zal hebben."

Seromba merkt op: dus is er sprake van ongelijkwaardigheid. Hier is duidelijk de vrouw degene die de kinderen opvoedt. Dat is overigens geen minderwaardige functie, laat ik dat voorop stellen. Het minderwaardige is niet dat zij de kinderen opvoedt, maar dat zij blijkbaar geen keuze heeft om de rollen om te draaien en haar man de kinderen op te laten voeden terwijl zij werkt. Zij mag zo te zien die keus niet maken, omdat kinderen opvoeden haar specifieke taak is. Dus zijn man en vrouw ongelijk.

"Ook de islamitische cultuur kent emancipatie. In Nederland ontwikkelt zich dat de laatste tijd heel sterk, terwijl dit in de gematigd islamitische landen al veel langer speelt. Over de hele wereld zijn islamitische vrouwenorganisaties te vinden."

In welk stadium bevindt die emancipatie zich? Overigens, dat Nederland iets achterloopt op islamitische landen, verbaast me weinig: het is een bekend fenomeen dat als iemand naar een land verhuist met een voor hem vreemde cultuur, dat hij dan extreem teruggrijpt op zijn eigen cultuur. Christenen in islamitische landen zijn veel extremer christelijk dan christenen in christelijke landen. Dat zal voor moslims ook gelden.

(Het stuk vond ik op: http://www.antenna.nl/ravage/2004+15/nederland+droomland.htm)

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 04:14

Seromba: Knap stuk en mooi verwoord, mijn complimenten.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 08:40
 
In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle
 
Assalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh  en hallo,
 
Als eerst Djazakie Allah geiran kethiran voor je stuk.
Ik voeg er onderstaand stukje voor je bij:
 
 
Misvatting: Islaam degradeert vrouwen

Het is een feit dat vele aspecten van de Islaam verkeerd begrepen worden door de niet-moslims, de onwetendheid, vooroordelen, verkeerde informatie en incorrecte veronderstelling die gemaakt wordt met betrekking tot de behandeling van de vrouw in de Islaam zijn waarschijnlijk het hardst. Talrijke verzen uit de Koran maken duidelijk dat de man en vrouw in veel zaken gelijk zijn bij God, doch ontkent de Koran het natuurlijke verschil tussen beide niet. Veel mensen zijn echter verrast als ze erachter komen dat de Islaam de vrouwen al 1400 jaar geleden rechten gaf, dezelfde of vergelijkbare rechten die de Europese en Amerikaanse vrouwen pas recent hebben gekregen.

De Islaam leert ons bijvoorbeeld dat de vrouw volgens de wet een volledig persoon is, en dat ze geestelijk waardig is.

Volgens de Islaamitische wet hebben vrouwen ook het recht op bezit, recht om te handelen en het ontvangen van geld voor werk. Vrouwen hebben het recht op totale controle over hun vermogen, ze kunnen niet tegen hun wil uitgehuwelijkt worden en ze behouden hun eigen naam wanneer ze getrouwd zijn.

Verder hebben zij het recht om te erven en kunnen zij het huwelijk ontbinden wanneer er sprake is van bijvoorbeeld verwaarlozing of mishandeling. Ook beschouwt de Islaam de vrouw niet als een ��kwaadaardige verleiding�� daarom wordt de vrouw niet verantwoordelijk gesteld voor de ��aanvankelijke zonde��. De vrouw deelt grotendeels mee in dezelfde vormen van aanbidding als de man.

Eigenlijk zijn de rechten die de Islaam de vrouwen meer dan 1400 jaar geleden gegeven heeft ongehoord geweest in het westen tot aan de 19e eeuw.

Nog geen 50 jaar geleden kon een vrouw in Engeland en Amerika geen huis of auto kopen zonder de handtekening van haar vader of echtgenoot. Daarentegen heeft de Islaam groot respect voor de vrouw en haar rol in de gemeenschap, het geeft ze het recht op het hebben van eigendom, het trouwen met wie ze willen en vele andere rechten.

Ook moet er genoemd worden dat de profeet Mohammed (vrede zij met hem) tijdens zijn missie de vele afschuwelijke praktijken die werden gevoerd tegen vrouwen heeft gestopt. De gewoonte dat baby�s die van het vrouwelijk geslacht waren levend begraven werden is hier een voorbeeld van. Bovendien legde de Islaam beperkingen op op de onbeperkte polygamie van de Arabieren destijds. En er werden wetten opgelegd om het welzijn van vrouwen te beschermen. Vandaag de dag zijn de meeste van de zogenaamde hervormers van de vrouwenrechten in het Westen voortgekomen uit het verlaten van de religie en uit het secularisme. Zelfs velen die in het Westen claimen de ��Joods-Christelijke tradities�� te volgen, volgen in werkelijkheid het Westerse liberalisme. Maar dan in een wat mindere mate dan hun meer liberale landgenoten.

Als vrouwen in de Islaamitische wereld vandaag de dag geen rechten hebben dan komt dit niet doordat de Islaam ze deze rechten niet gegeven heeft. Het probleem is hier dat in een aantal landen vreemde tradities de leer van de Islaam overschaduwd hebben, hetzij door onwetendheid of door het impact van de kolonisatie. Met het verspreiden van kennis en het doen opleven van de Islaam in het dagelijks leven van de mensen kan pas weer duidelijk worden wat de status is van vrouwen in de Islaam.
 

Voor een juiste rolverdeling tussen man en vrouw moeten we de shari'ah, wetgeving raadplegen. Allah (swt) heeft ons geschapen en hij weet welke invulling van de rolverdeling tussen man en vrouw het beste aansluit bij onze natuurlijke aard. De shari'ah wetgeving leert ons dat Allah (swt) de man en de vrouw verschillende taken heeft toebedeeld. De belangrijkste functie van de vrouw is de rol van moeder en echtgenote. Zij staat in voor de zorg van haar kinderen en haar echtgenoot. Dat is de verantwoordelijkheid die Allah (swt) haar opdraagt.

 

De belangrijkste functie van de man is de rol van gezinshoofd en kostwinner. Hij is verantwoordelijk voor onderhoud van zijn echtgenote en zijn gezin. Hij moet hen beschermen en leiden. Allah (swt) zegt:

 

"Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, wat God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, God is Verheven, Groot." (Al Nisa: 34)

 

En op de dag des oordeels moeten man en vrouw verantwoording afleggen voor hun daden, want Allah (swt) zegt:

 

"En begeert niet datgene, waarmee God sommigen uwer boven anderen deed uitblinken. Mannen zullen een aandeel hebben in wat zij hebben verdiend en vrouwen zullen een aandeel hebben in wat zij hebben verdiend. En vraagt om God zijn overvloed. Waarlijk, God kent alle dingen." (Al Nisa: 32)

 

In Islam moeten we Allah (swt) gehoorzamen, te allen tijde gehoorzamen. Het is dus ten strengste verboden (haram) om te streven naar gelijkheid tussen man en vrouw, want dat betekent het verwerpen van de rolverdeling die Allah (swt) ons heeft toebedeeld.

 

"En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer God en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in die zaak. En wie God en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald." (Al Ahzaab 36)

 

De volgende hadith bevestigt nog eens de gelijkwaardigheid tussen de rolpatronen tussen de verschillende geslachten: Asma bint Zayd ging naar de Profeet (saw) en zei: "Ik ben een afgevaardigde van een groep moslimvrouwen die mij steunen. Ze hebben allemaal dezelfde mening als ik, namelijk dat Allah (swt) u heeft gestuurd om zowel mannen als vrouwen te onderwijzen. We geloofden allen in U en volgden U. Maar onze toestand als vrouwen is als volgt: we zijn gebonden aan huis. Wij zijn het middelpunt van de bevrediging van de wensen van de mannen en de dragers van hun kinderen. Aan mannen wordt de voorkeur gegeven bij deelname aan het vrijdaggebed, begrafenissen en jihad. Als ze weggaan voor jihad zorgen wij voor hun rijkdommen en bezit en voeden hun kinderen op. O boodschapper van Allah! Delen wij in hun beloning en compensatie (thawab)? De Profeet (saw) richtte zich tot zijn metgezellen en vroeg: "Hebben jullie ooit een vrouw beter over haar deen horen vragen dan deze vrouw?" Ze zeiden: "Bij Allah! Dat hebben we ooit gehoord. Daarop sprak de Profeet (saw) tot Asma: "Ga en deel die vrouwen mee dat de goede behandeling die ze hun echtgenoten gaven en het feit dat ze hen probeerden tevreden te stellen en te steunen omwille van eenheid en solidariteit (in de familie) gelijkwaardig is aan alle diensten van de mannen die je net hebt genoemd."

 

Carri�re is een recht en geen plicht van de moslimvrouw

 

De moslimvrouw mag buitenshuis werken, studeren of carri�re maken indien zij dit wenst. Ze moet hierbij bepaalde regels in acht nemen. Ze mag haar primaire rol van moeder en echtgenote niet verwaarlozen. Dus ze moet haar verplichtingen tegenover haar kinderen en haar man altijd de hoogste prioriteit geven. Ze moet zich strikt houden aan de Islamitische sociale wetgeving die de omgang tussen beide geslachten regelt. Dus het overtreden van de kledingsvoorschriften is haram. Afzondering met een man is haram. Het flirten op kantoor wordt als onschuldig aanzien maar het is haram en ten strengste verboden. Bovendien mag de vrouw haar eerbaarheid niet op het spel zetten. Dus het beroep van bijvoorbeeld mannequin of en danseres is haram, omdat deze functies enkel haar vrouw zijn exploiteren. Al wat naar haram leidt is haram. Het in aanraking komen met alcohol is haram. Zowel het verkopen, vervoeren of produceren ervan is verboden. De moslimvrouwen die in de westerse maatschappij leven, moeten dus steeds erop bedacht zijn of hun werk hen niet aanzet tot het overtreden van de goddelijke regels.

 

In de Islamitische Staat zien we voorbeelden van buitenshuis werkende vrouwen, zelfs onder de eerste generatie moslimvrouwen. De eerste vrouw van de Profeet (saw), Khadijah (ra), was handelaar. Ze ging nooit zelf mee met de goederenkaravanen, maar ze regelde zelf haar zaken en beheerde zelf haar rijkdom. Sawda (ra), een andere vrouw van de Profeet (saw) had zich bekwaamd in het leerlooien. En andere vrouwen waren grondbezitters. Ze hadden hun eigen bouwland en dadelboomgaard, die ze zelf verzorgden. De vruchten van de oogsten verkochten ze zelf. Nog anderen dreven handel op de markt. En sommige vrouwen verpleegden de gewonden op het slagveld.

 

Carri�remogelijkheden

 

De carri�remogelijkheden voor moslimvrouwen zijn enkel door Allah (swt) begrensd. Zo zijn regeringsfuncties haram voor vrouwen. Deze functies zijn enkel voorbehouden voor de moslimmannen. In de Islamitische Staat is het dus uitgesloten dat vrouwen bijvoorbeeld het beroep Khalifah, Wali of Amir bekleden, omdat Allah (swt) dit verbiedt.

 

Via een overlevering van Abu Bakr (ra) leren we dat toen het nieuws dat de Perzen de dochter van Chosroes (Kisra) als hun koningin hadden benoemd, de Boodschapper van Allah (saw) bereikte, hij (saw) zei: "Een volk die een vrouw benoemt om over hen te regeren zal nooit slagen." Dit is een duidelijk bewijs van verbod op de aanstelling van vrouwen in regeringsfuncties.

 

Voor de overige functies geldt er geen verbod, zolang het werk de moslimvrouwen niet aanzet tot overtreding van de wetten van Allah (swt). Er is dus geen glazen plafond. De vrouwen kunnen doorstoten naar topfuncties in de bedrijfswereld. Ze kunnen een bedrijf runnen, personeel aanwerven, eigendommen huren en verhuren.

 

De moslimvrouw heeft een verheven status in de islamitische staat. De waarde van de moslimvrouw is dus enkel verbonden aan de mate waarin zij Allah (swt) gehoorzaamt. Allah (swt) zegt:

 

"En de gelovige mannen en de gelovige vrouwen zijn elkaars helpers, zij roepen op tot het behoorlijke en verbieden het verwerpelijke." (At Taubah: 71)

 

In dit opzicht maakt Allah (swt) geen onderscheid tussen man en vrouw. Enkel de Islamitische Staat waarborgt de waardigheid van de moslimvrouw in de maatschappij. Ze wordt gevrijwaard van alle vormen van onderdrukking door wie dan ook.

 

Conclusie

 

Als moslimvrouwen voelen we ons sterk verbonden met alle moslimzusters die gevangen zitten in het keurslijf van carri�re. Zolang wij vasthouden aan de valse illusie van de ge�mancipeerde vrouw en zolang wij onze ontevredenheid met de huidige positie van de moslimvrouwen in het Westen niet van de daken schreeuwen, zullen wij lijden onder de destructieve maatschappelijke gevolgen ervan. Beste zusters, we mogen ons niet meer blind staren op de harde realiteit. We moeten ons bevrijden. Zeg neen aan emancipatie. Stap uit het knellende keurslijf van carri�re. Dit kan. Laat je valse illusies los. Zoek de re�le, invoelbare alternatieven die de Islam ons biedt. Blijf Allah (swt) gehoorzamen in alle rollen die je als vrouw vervult. Zowel van moeder, echtgenote als carri�revrouw. Laat je doordringen van het idee dat verandering mogelijk is. Zet je in voor de oprichting van de Islamitische Staat, de enige maatschappij die de verheven status van de moslimvrouw waarborgt. Moge Allah (swt) ons verheffen tot de zaligmakende status van de moslimvrouw die onze Schepper (swt) ons heeft gegeven. Insha'Allah.

Ayah 

"Lees; In de naam van uw heer, de schepper. Die de mens uit geronnen bloed schiep verkondig, want uw heer is de meest eerbiedwaardige. Die (de mens) door middel van de pen onderwees. Hij leerde de mens datgene wat deze niet kende." [Al-Alaq: 1-5]

 

 

Hadith 

Irbad ibn sariyah zegt : de Profeet (vzmh) maande ons met een preek, die onze harten deed sidderen en onze ogen liet tranen. �O, Boodschapper van Allah! Het was als een afscheidspreek, dus adviseer ons !vroegen wij.' Hij zei : "Ik adviseer jullie Allah te vrezen en om te luisteren en te gehoorzamen, zelfs in het geval er een slaaf als leider over jullie wordt benoemd. Degenen die onder jullie leven zullen een groot aantal geschillen zien. Houdt dus stevig vast aan mijn Soenna en de Soenna van de rechtgeleide Kaliefen. Houdt jezelf afzijdig van vernieuwingen, want alle vernieuwingen zijn misleidingen." (Daarimi , ibn Majeh en Tirmidi)

 

 

 

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 09:27

In eerste instantie geplaatst door Eelke

Waarom lopen de mannen dan niet met een sluier?
Waarom krijgen de mannen dan twee keer zoveel bij een erfenis.
Waarom zijn de mannen verantwoordelijk voor het inkomen?
Waarom zijn de vrouwen verantwoordelijk voor de kinderen?
Waarom is een getuigenis van vrouwen maar de helft waard?
Waarom mogen vrouwen niet voorgaan in de moskee?

Ik wil geen discussie opstarten over bovenstaande punten maar het geeft wel aan dat helemaal 100% gelijk het dus toch ook weer niet is.

Groet, groet Eelke

Allah heeft ons geschapen en hij weet wat goed voor ons is en wat niet. Het is algemeen bekend dat zowel man als vrouw zich kuis moeten gedragen, De vrouw heeft in dit geval het recht van haar Schepper gekregen om haar hijaab te dragen Dit zijn Goddelijke Regels.Mannen en vrouwen verschillen wat schepping betreft.

Mannen krijgen twee keer zoveel bij de erfenis omdat als een meisje trouwt en datgene wat zij krijgt is haar eigendom Wat een man krijgt moet hij besteden aan zijn gezin want de man moet zijn gezin onderhouden.

De getuigenis van de vrouwen moeten tweezijn ( dus de 2 vrouwen getuigen bij de man is dat een) omdat de vrouwen vaak reageren met hun emoties. Ze heeft te maken met veel gommelingen zoals menstruatie, zwangerschap ( vergeetachtigheid tijdens de zwangerschap) etc.

Man en vrouw zijn gelijkwaardig zoals je ook in het bovenstaande stuk kunt lezen Soera 33 vers 35.

En alle dank is Voor Allah heer der Werelden,

FiAmanillah,

wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa barakatuh

M.v.Groet,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 10:36
Salaam Aleikum,

En ook vragen die Eelke makkelijk kan opzoeken. Niet echt bijster slimme vragen, als je pretendeert veel over de islaam te weten. Search optie en tik het onderwerp zou ik zeggen.

Je kan net zo goed vragen waarom een aap geen kabouter is.... Het slaat gewoon nergens op. Dat jij deze vragen als oorzaak ziet voor de ongelijkheid binnen de islam zegt al iets over jou denkwijze over vrouwen. Dat sommige mannen (niet alle) tegenwoordig geen eer hebben en het niet als een plicht zien om voor hun vrouw en gezin te zorgen is geen emancipatie. Dat is pas ongelijkheid door vrouwen te dwingen om te werken en hun het recht te ontnemen om voor hun kinderen te zorgen en ze op te voeden. Veel vrouwen willen dit ook, maar door huidige samenleving en de opstelling van veel mannen worden ze gedwongen om hun kind in een superdure creche te stoppen. Kijk maar naar de bijstandsmoeders, die met scheve ogen worden aangekeken.
En dat vrouwen verder door mannen worden gedwongen om zich als een clown op te maken en korte kleding te dragen. Want anders ben je volgens de gemiddelde man niet geemancipeerd en trouwens ook lelijk. Dat is de zieke maatschappij waarin we leven. Elke keer als een nederlandse man een vrouw nafluit of bekijkt en beoordeelt dan laat hij zien hoe hij over vrouwen denkt, en dat is pas ongelijkheid.


Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 12:10

Nog een kleine aanvulling:

Een vrouw kan geen gemengd gebed gezamelijk leiden, maar als er alleen vrouwen zijn, kan een van hen de anderen voorgaan.

Er zijn zaken die alleen vrouwen aangaan en waar mannen niet mee om kunnen gaan, er zijn zaken die alleen mannen aangaan en waar vrouwen niet mee om kunnen gaan. Er zijn zaken waarvoor vrouwen zijn geschapen en andere zaken waar mannen voor zijn geschapen en ieder persoon moet doen waarvoor hij/zij geschapen is zoals de profeet ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) ons leerde.

De profeet ( salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) verwees ook naar deze verantwoordelijkheid in zijn hadith.

Hadith: "Ieder van jullie is een leider en ieder is verantwoordelijk voor degenen die onder zijn zorg vallen. Een heerser is een herder: een man is en herder voor zijn gezin; een vrouw is een herderin voor het huis van haar man en haar kinderen. Ieder van jullie is een herder en ieder van jullie is verantwoordelijk voor degene waar hij de zorg voor heeft. Boecharie en Moslim.

Nogmaals wat de hijaab betreft: De moslimvrouw draagt de hijaab op basis van haar geloof, omdat het een bevel is van Allah om de moslimvrouw te beschermen, om haar karakter te kunnen onderscheiden en opdat zij niet tot immoraliteit en het plegen van zonden kan afglijden. Zodoende accepteert zij het graag en met de sterke overtuiging

Rechten: De vrouw heeft recht op voedsel, onderdak en kleding. Hiervan moet haar man haar onderhouden. Waarvan hij haar voorziet, moet gelijk zijn aan datgene waarvan hij zichzelf voorziet. Hij mag zich niet kleden in dure merkkleding en van zijn vrouw verwachten dat ze goedkope of tweedehandse lompen draagt.De vrouw heeft ook recht op een eerlijke behandeling door haar man ze is geen doelwt van misbruik ( lichamelijk of geestelijk) maar een metgezel die gekoesterd moet worden.

Bronnen: de Ideale Moslim vrouw door muhamed Ali Al-Hashimi en het handboek voor moslimvrouwen door Hudda khattab.

Aghie malcom x djazak Allah geiran voor je  bijdrage.

gayr inschallah

Moge Allah onze fouten en tekortkomingen vergeven Ameen ya rabb

FiAmanillah,

wasalaam

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 15:28
Even voor de duidelijkheid, dit is het onderwerp:

Gelijkheid van Man en vrouw is er 100%

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

En ook vragen die Eelke makkelijk kan opzoeken. Niet echt bijster slimme vragen, als je pretendeert veel over de islaam te weten. Search optie en tik het onderwerp zou ik zeggen.


Natuurlijk kan ik dat maar alleen het feit dat de regels voor de vrouw anders zijn dan voor de man geeft al aan dat ze niet 100% gelijk zijn. Over beter of slechter kunnen we dan nog discuseren maar gelijk zijn man en vrouw dus niet in de islam. Dat is het enige punt dat ik wil maken.

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Je kan net zo goed vragen waarom een aap geen kabouter is.... Het slaat gewoon nergens op. Dat jij deze vragen als oorzaak ziet voor de ongelijkheid binnen de islam zegt al iets over jou denkwijze over vrouwen. Dat sommige mannen (niet alle) tegenwoordig geen eer hebben en het niet als een plicht zien om voor hun vrouw en gezin te zorgen is geen emancipatie. Dat is pas ongelijkheid door vrouwen te dwingen om te werken en hun het recht te ontnemen om voor hun kinderen te zorgen en ze op te voeden. Veel vrouwen willen dit ook, maar door huidige samenleving en de opstelling van veel mannen worden ze gedwongen om hun kind in een superdure creche te stoppen. Kijk maar naar de bijstandsmoeders, die met scheve ogen worden aangekeken.


En de islam dwingt de vrouwen om voor hun kinderen te zorgen ook als ze liever heeft dat de man dat doet. Verder wordt de man gedwongen om te werken ook als deze liever voor de kinderen zorgt. Waarom is de islam dan beter als ze precies hetzelfde doet alleen omgekeerd.

Maar zoals ik al aangaf ik wil niet inhoudelijk discuseren over de regels maar alleen over de regels zelf. Als man en vrouw volledig 100% gelijk behandeld worden in de islam is er geen enkele regel die alleen voor de man of alleen voor de vrouw geld. Aangezien dat wel het geval is kun je niet zeggen dat de man en vrouw 100% gelijk worden behandeld. Dit nog helemaal los van of het beter of slechter is.

Groet, groet Eelke
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 15:53
Dat geeft niks hoor elke god laat je nooit iets doen wat slecht voor je is Over het sluier of hoofddoek dragen van de vrouwen dat is alleen maar voor hun eigen veiligheid waarom zou een man het dragen het is bewezen dat de man algemeen sterker is dan  de vrouw kan ik me niet beschermen tegen een vrouw ??? ik snap je niet echt !!!!
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 00:15

De stelling aan het begin van is: Gelijkheid van Man en vrouw is er 100%. Ook in jouw eigen post toon je aan dat dit niet het geval is. Door "Over het sluier of hoofddoek dragen van de vrouwen" geef je al aan dat er verschillen zijn.

De stelling moet dus zijn: Gelijkheid van Man en vrouw is niet 100%.

Groet, groet Eelke

(En waarom is Man met hoofdletter en vrouw niet?)

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 05:10
In eerste instantie geplaatst door Eelke

De stelling aan het begin van is: Gelijkheid van Man en vrouw is er 100%. Ook in jouw eigen post toon je aan dat dit niet het geval is. Door "Over het sluier of hoofddoek dragen van de vrouwen" geef je al aan dat er verschillen zijn.

De stelling moet dus zijn: Gelijkheid van Man en vrouw is niet 100%.

Groet, groet Eelke

(En waarom is Man met hoofdletter en vrouw niet?)

Correctie: de man is gelijk aan de vrouw.
God heeft de man ANDERS geschapen dan de vrouw, wat dan niet meteen inhoudt dat hij hoger staat.
Wat algemeen bekend staat, is dat de man sterker is dan de vrouw..... ga jij nu dan zeggen dat de man dus beter is dan de vrouw???? kijk langer dan je neus lang is, het is o.a. zo omdat de man de onderhouder en de beschermer is van de vrouw.

De vrouw is zachtaardiger dan de man, betekend dat dan dat zij beter is????
Nee omdat zij over de liefde beschikt om haar kinderen met liefde groot te kunnen brengen, een gift wat Allah haar geschonken heeft.

Waarom de vrouw het gebed niet mag leiden.... wie achteraan in de rij staat is minderwaardig???
Ook is het bekend dat de man 6 x meer oversexter is dan de vrouw, en elk eigenschap wat er op deze wereld is daar worden wij op getest, de een is er meer vatbaar voor dan de ander, ligt aan de sterkte van je imaan, waar elke moslim elke dag aan moet werken.

De vrouw mag het gebed niet leiden samen met mannen, omdat de man tijdens het gebed afgeleid kan worden door de vrouw, doordat we meerdere houdingen aanhouden tijdens het gebed kan het zijn dat de man zich niet blijft concentreren op het gebed maar naar de achterste loopt te kijken, of doordat ze er niet meer bij blijven door haar mooie stem, dit alles uit respect voor elkaar en voor Allah swt.
Het heeft nix te maken met minderwaardigheid en dergelijke.

Omdat jij ANDERS bent dan mij, maakt het jou dan beter???
Anders zijn is iets moois, waar je veel positieve dingen uit kunt halen, maar waar je ook voor op moet passen, wat voor de ander een sterk punt is kan voor de ander een zwakte zijn.

gegroet

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 05:28

Ik heb het ook nergens over beter of slechter, hoger of lager. Hierboven beschrijf je allemaal dingen die voor de vrouw anders zijn dan voor de man. De stelling "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%" is dus gewoon niet waar.

Een man wordt namelijk gedwongen om te werken, de vrouw om op de kinderen te passen en een vrouw mag het gebed niet leiden. Daar zijn redenen voor zoals je al aangeeft, maar het betekend wel dat de man andere regels heeft dan de vrouw.

Als je dit nu naast het Nederlandse wetboek legt dan zie je dat (voor zover ik weet) nergens onderscheid wordt gemaakt tusen man en vrouw. Dat is wat ik versta onder "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%".

Is het dan zo moelijk om te zeggen dat mannen en vrouwen niet 100% gelijk zijn voor de islam want dat wordt met de stelling gesuggereerd? En dit dan nog helemaal los of ze gelijkwaardig zijn of niet.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 09:51
In eerste instantie geplaatst door Eelke

Ik heb het ook nergens over beter of slechter, hoger of lager. Hierboven beschrijf je allemaal dingen die voor de vrouw anders zijn dan voor de man. De stelling "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%" is dus gewoon niet waar.

Een man wordt namelijk gedwongen om te werken, de vrouw om op de kinderen te passen en een vrouw mag het gebed niet leiden. Daar zijn redenen voor zoals je al aangeeft, maar het betekend wel dat de man andere regels heeft dan de vrouw.

Als je dit nu naast het Nederlandse wetboek legt dan zie je dat (voor zover ik weet) nergens onderscheid wordt gemaakt tusen man en vrouw. Dat is wat ik versta onder "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%".

Is het dan zo moelijk om te zeggen dat mannen en vrouwen niet 100% gelijk zijn voor de islam want dat wordt met de stelling gesuggereerd? En dit dan nog helemaal los of ze gelijkwaardig zijn of niet.

Groet, groet Eelke

Wie heeft het hier over dwang Beste Man? De Man wordt gedwongen om te werken?Er is nergens dwang in. Zo te lezen heb jij hier meer moeite mee met de rechten en plichten dan de moslims zelf.De man en vrouw hebben andere regels omdat elk individue anders is geschapen.Zoals je ook in bovenstaande hadith kunt lezen over ieder is een herder...

M.v.Groet,

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 12:20

[/QUOTE]

Wie heeft het hier over dwang Beste Man? De Man wordt gedwongen om te werken?Er is nergens dwang in. Zo te lezen heb jij hier meer moeite mee met de rechten en plichten dan de moslims zelf.De man en vrouw hebben andere regels omdat elk individue anders is geschapen.Zoals je ook in bovenstaande hadith kunt lezen over ieder is een herder...

M.v.Groet,

[/QUOTE]

 

Assalaam oe ehleykoom warahmatoelah wabaraktoehoe zuster,

Mash'allah MOOI verwoord , ECHT mash'allah, GELIJK HEB JE 100%

En de meest mogelijke manier om Eelke iets duidelijk te maken door het woordje "negeren" in de praktijk te brengen in zijn geval (sorry dat ik dit hier zo cruw moet verwoorden) Maar euhm... "Respect is the hartest thing to get back toch?"

Oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 13:02

Ai, is dit ongeveer het niveau van de discussies hier? Sorry, maar met mensen die de betekenis van het woord "gelijk" niet eens kennen, is het onmogelijk een discussie te voeren over de stelling dat man en vrouw 100% gelijk zijn. Gelukkig weet ik bijna zeker dat de meeste moslims slimmer zijn dan degenen die aan deze discussie deelnemen. Ik zie nu, helaas te laat dus, dat het typen van mijn genuanceerde post pure tijdsverspilling is geweest. Parelen voor de zwijnen...

Seromba

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 13:21
In eerste instantie geplaatst door Eelke

Als je dit nu naast het Nederlandse wetboek legt dan zie je dat (voor zover ik weet) nergens onderscheid wordt gemaakt tusen man en vrouw. Dat is wat ik versta onder "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%".

Misschien moet je die tekst uit jouw wetboek es een keertje kritiser gaan bekijken ipv andermans zaken bekritiseren. Je wetboek staat bol van politiekcorrecte regeltjes en je politici met politiek correcte uitspraken. Sociaal correct, cultureel correct, maar de praktijk is heeeeel anders. Ik ga er nu geen cijfertjes bijhalen, dat mag je zelf.

en al die vooroordelen van je veeg ik zo van tafel, maar dat laat ik aan de anderen over (wie zin heeft)

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 14:17

By the way..

Ik zag vorige week een interessant iets op de sateliet (Iqra kanaal). Ze lieten er een wetenschappelijk onderzoek en de fotos zien uit een Amerikaans magazine uit 1999. Erop de beelden van de hersenaktiviteit van de man en van de vrouw tijdens het spreken.

De verschillen waren duidelijk zichtbaar. Bij de man is slechts een zijde van de hersenen aktief tijdens het spreken. Terwijl bij de vrouw aan twee kanten hersenaktiviteit is gemeten tijdens het spreken. De helft van de hersens dat normaal voor het geheugen gebruikt wordt, blijkt bij de vrouw op het moment van spreken belast met andere aktiviteiten.

Misschien heeft Allah, onze Schepper, die dit alles weet, daarom de getuigenis van twee vrouwen aan die van 1 man gelijkgesteld. Zodat de ene vrouw die ernaast zit en luistert, de andere kan corrigeren, terwijl zij spreekt en de ander niet. Allahu AKBAR!!! De technologie en de wetenschap, levert steeds meer bewijs in voordeel van de Koran!!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 14:21
Enne Eelke, hoe rechtvaardig zou het zijn om van de vrouw te eisen dat ze voor het inkomen moet zorgen, wanneer ze ook nog eens 9 maanden met een dikke buik moet rondlopen. Als dat in de Quran zou staan, dan zou je er ook meteen over beginnen te klagen. De Islam is in alle gevallen duidelijk en helder. Ook al klinkt het voor ongelovigen soms politiek, sociaal incorrect. Het is nog altijd beter dan huichelarij.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 14:26
Salaam

1 Mannen moeten netals vrouwen wijde kleding dragen, maar in plaats van een hoofddoek een baard.
2 Omdat mannen dat erf moeten investeren in hun gezin, anders begaat men een zonde. Vrouwen daarentegen mogen het erfgoed besteden naar hartelust.
3 Principe van onevenredigheid. Er moet een verschil zijn voor vooruitgang. Laat ik het zo fysisch zeggen: als materie niet hoger is dan anti-materie zou het heelal niet bestaan. Zo zijn er tal van natuurlijke wetten alleen maar ter efficientie. Begrijp mij goed, nergens wordt er in de Quraan gezegd dat vrouwen niet mogen werken, maar dat mannen zware verantwoordelijkheden daarvoor dragen.
4 Zowel mannen als vrouwen zijn verantwoordelijk voor het nageslacht.
5 Mijn kennis over deze vraag is te troebel.
6 Vrouwen mogen voorgaan in de moskee bij vrouwen. Niet bij mannen.

Verder, blijft niet alleen vragen stellen als je gaat zitten en dus geen antwoord gaat zoeken. Wees dus niet passief. Neemt de islam niet voor gebakken koek. Het is velen malen complexer dan jullie (Seromba, Eelke) nuanceren. Dat zeg ik uit ervaring.
Maak ook niet de vergelijking: christendom = beetje zoals islam?
Ongelijkheid wordt niet geciteerd? Zoek zelf op in de Quraan. Reinheid is iets anders.
Jawel, er geld zelfs: goede mannen zijn er voor goede vrouwen. Met andere woorden je bent een goede man als je jouw vrouw goed behandelt, vice versa. Voor de geleerden geld zelfs: als zij al een gezin verwaarlozen dat hun preken weinig van waarde zijn. Met andere woorden, het gezin moet goed in mekaar zitten eer een man andere verantwoordelijkheden op zich neemt.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 16:55

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam

1 Mannen moeten netals vrouwen wijde kleding dragen, maar in plaats van een hoofddoek een baard.

En het enige punt dat Eelke en ik maken is: dus zijn ze blijkbaar voor Allah niet 100% gelijk, want anders had Hij ze wel dezelfde regels gegeven.

2 Omdat mannen dat erf moeten investeren in hun gezin, anders begaat men een zonde. Vrouwen daarentegen mogen het erfgoed besteden naar hartelust.

En het enige punt dat Eelke en ik maken is: dus zijn ze blijkbaar voor Allah niet 100% gelijk, want anders had Hij ze wel dezelfde regels gegeven.


3 Principe van onevenredigheid. Er moet een verschil zijn voor vooruitgang. Laat ik het zo fysisch zeggen: als materie niet hoger is dan anti-materie zou het heelal niet bestaan. Zo zijn er tal van natuurlijke wetten alleen maar ter efficientie. Begrijp mij goed, nergens wordt er in de Quraan gezegd dat vrouwen niet mogen werken, maar dat mannen zware verantwoordelijkheden daarvoor dragen.

En het enige punt dat Eelke en ik maken is: dus zijn ze blijkbaar voor Allah niet 100% gelijk, want anders had Hij ze wel dezelfde regels gegeven.


4 Zowel mannen als vrouwen zijn verantwoordelijk voor het nageslacht.
5 Mijn kennis over deze vraag is te troebel.
6 Vrouwen mogen voorgaan in de moskee bij vrouwen. Niet bij mannen.

En het enige punt dat Eelke en ik maken is: dus zijn ze blijkbaar voor Allah niet 100% gelijk, want anders had Hij ze wel dezelfde regels gegeven.

Vooral dat laatste punt spreekt trouwens niet alleen over ongelijkheid, maar ook over ongelijkwaardigheid: blijkbaar zijn vrouwen het niet waard om ook voor mannen te mogen voorgaan. In mijn christelijke kerk mag dat ook niet, maar ik ben tenminste zo eerlijk om te zeggen dat mijn kerk daarmee de man boven de vrouw stelt (en ik ben het daar niet mee eens, dat terzijde).

Verder, blijft niet alleen vragen stellen als je gaat zitten en dus geen antwoord gaat zoeken. Wees dus niet passief. Neemt de islam niet voor gebakken koek. Het is velen malen complexer dan jullie (Seromba, Eelke) nuanceren. Dat zeg ik uit ervaring.

Ik kwam vooral in verzet tegen Yassira's stelling. Je lijkt nu vergeten te zijn waarover dit topic gaat, namelijk de stelling "mannen en vrouwen zijn in de islam 100% gelijk". E�n voorbeeld van ongelijkheid tussen man en vrouw binnen de islam is genoeg om deze stelling te weerleggen. E�n citaat uit de Koran is genoeg om deze stelling te weerleggen. Misschien komt het doordat de islam in Nederland al zo vaak wordt aangevallen, maar ik zie niet waarom mijn berichten zo defensief worden beantwoord. Ik zit al jaren op een forum waar het christendom fel wordt aangevallen/ bekritiseerd door allerlei mensen (zowel christenen als moslims als athe�sten). Niemand reageert daar zoals jullie hier reageren. Hier ontwijkt iedereen de discussie met het argument dat wij (Eelke, Remco, ik) dom zijn of er geen zak van begrijpen. Als ik er niets van begrijp, waarom pakt dan niemand wat ik schrijf er eens woord voor woord, zin voor zin, alinea voor alinea, bij om het te weerleggen. Ik zoek hier een rationele discussie, waar ik wat van kan leren.

Maak ook niet de vergelijking: christendom = beetje zoals islam?
Ongelijkheid wordt niet geciteerd? Zoek zelf op in de Quraan. Reinheid is iets anders.

Ik zou niet weten waarom je niet op overeenkomsten tussen christendom en islam mag wijzen. In sommige opzichten, bv de ongelijkheid tussen man en vrouw, lijken die religies op elkaar. En zoals hier werd gezegd dat Mohammed veel heeft gedaan om meer gelijkheid te bevorderen, zie je ook terug in het christendom: ook Paulus was redelijk voor emancipatie van de vrouw.

Overigens: je kunt toch moeilijk van mij verwachten dat ik de hele Koran ga lezen op zoek naar citaten over ongelijkheid. Jullie zijn de experts, ik zeg hier zaken op grond van wat ik weet. Alleen bij de gratie van jullie kennis kan ik hier meer leren. Komen jullie dus maar met die citaten, jullie kennen de Koran veel beter dan ik.

Jawel, er geld zelfs: goede mannen zijn er voor goede vrouwen. Met andere woorden je bent een goede man als je jouw vrouw goed behandelt, vice versa.

Dat zegt niets over gelijkheid of ongelijkheid. In de bijbel staat bv dat een meester goed voor zijn slaven moet zorgen. Toch wil dat niet zeggen dat de relatie tussen meester en slaaf er eentje is op basis van gelijkwaardigheid/ gelijkheid: de meester blijft boven de slaaf staan. Dus ook voor de relatie tussen man en vrouw kan dat gelden. Als je begrijpt wat ik bedoel, namelijk dat de opdracht om goed voor je vrouw te zorgen geen aanwijzing is dat man en vrouw gelijk(waardig) zijn.

Voor de geleerden geld zelfs: als zij al een gezin verwaarlozen dat hun preken weinig van waarde zijn. Met andere woorden, het gezin moet goed in mekaar zitten eer een man andere verantwoordelijkheden op zich neemt.

Verbaast me niks: de islam is een heel sociale religie heb ik altijd gehoord. Dus zullen er veel goede zaken in de Koran staan, daarvan hoef je mij niet te overtuigen, dat vind ik nu ook al.

Maargoed, wat mij dus mateloos irriteert is dat ik hier zeer serieus, zeer genuanceerd probeer te reageren op de stelling van Yassira in de hoop dat jullie dan wat ik schrijf proberen te weerleggen of aan te vullen, zodat ik wat leer. Ik investeer er best veel tijd in om websites af te struinen op zoek naar info over de islam, hoe de Koran spreekt over man/ vrouw relaties, etc etc. En dat wordt compleet genegeerd! Niemand gaat in deze discussie inhoudelijk in op wat ik zeg. Verspilde moeite dus van mij. Vandaar dat ik zo pissig reageerde in mijn vorige bericht.

Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 16:58
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door Eelke

Als je dit nu naast het Nederlandse wetboek legt dan zie je dat (voor zover ik weet) nergens onderscheid wordt gemaakt tusen man en vrouw. Dat is wat ik versta onder "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%".

Misschien moet je die tekst uit jouw wetboek es een keertje kritiser gaan bekijken ipv andermans zaken bekritiseren. Je wetboek staat bol van politiekcorrecte regeltjes en je politici met politiek correcte uitspraken. Sociaal correct, cultureel correct, maar de praktijk is heeeeel anders. Ik ga er nu geen cijfertjes bijhalen, dat mag je zelf.

Noem dan eens een voorbeeld van een Nederlandse wet die duidelijk discrimineert tussen man en vrouw. Want je kunt wel mooi allerlei insinuaties uiten, maar in een discussie heb je alleen iets aan argumenten. Dus graag een voorbeeld, want dat is de enige manier om te laten zien dat Eelke ongelijk heeft.

Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 17:03

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Enne Eelke, hoe rechtvaardig zou het zijn om van de vrouw te eisen dat ze voor het inkomen moet zorgen, wanneer ze ook nog eens 9 maanden met een dikke buik moet rondlopen.

Daar heb je zwangerschapsverlof voor. Een beroepscarri�re duurt 40 jaar, dus die hoef je niet volledig opzij te zetten voor pakweg een zwangerschap of twee. Je krijgt dan een maand of 4 zwangerschapsverlof, ben je voor je twee kinderen dus in totaal 8 maanden uit de running. Heb je dus nog 39 jaar en 4 maanden over om w�l voor inkomen te zorgen.

Het punt is vooral: als man en vrouw gelijk zijn, dan moet dus de vrouw ook de keuze kunnen maken dat z�j voor het hoofdinkomen zorgt en haar man voor de kinderen zorgt. Als de Koran de vrouw verbiedt die keuze te maken, dan is er dus sprake van ongelijkheid - weet niet of de Koran dit zo duidelijk verbiedt, want je hebt ook nog zoiets als interpretatie. Interpreteer je de Koran letterlijk, of plaats je 'm in de culturele context van de tijd waarin het boek is geschreven... Dat soort dingen. Hoe doen moslims dat eigenlijk? Bestaan er vrijzinnige moslims die net als vrijzinnige christenen zeggen "ach, dat staat er wel, maar dat is niet letterlijk zo bedoeld" enzo?

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 17:48
Ik sluit mij volledig aan bij Seromba.

We zouden graag een uitspraak willen hebben over de stelling: "Gelijkheid van man en vrouw is er 100%".

En dat staat helemaal los van of de vrouw nu boven, onder links of rechts van haar man staat. Alle reacties van zowel moslims als niet moslims wijzen er namelijk op dat er zeker verschil is tussen man en vrouw in de islam. Dus even een on-topic discussie graag.

Groet, groet Eelke
Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 07:27

Esselamualeikum voor mijn moslimbroeders en -zusters
En een hele goedendag voor alle andere schepsels.

Zou de man en vrouw voor 100% gelijk zijn aan elkaar binnen de islam...

Deze stelling is ten ene male verkeerd geformuleerd, daarnaast merk je toch dat sommigen er wel heel gretig gebruik van maken, om zo tot hun conclusies te komen.

Zijn de appel en de peer voor 100% gelijk aan elkaar binnen de Nederlandse samenleving?

Wat moet je nou met zo'n stelling, denkt iedereen dan. We hebben er zelfs een spreekwoord voor bedacht. Aangezien je appels niet met peren kan vergelijken, zou de stelling anders geformuleerd moeten worden.

De stelling kan als volgt klinken: De man en vrouw zijn evenveel waard binnen de islam.

Op deze stelling kan ik volmondig JA roepen.

Ook binnen de Nederlandse systeem/wet/gewoonte is gelijkheid niet altijd gerechtigheid. Als jij met jou auto, tegen mijn auto inrijd is het geen gerechtigheid als we samen de schade verdelen (gelijkheid).

Zo ook de man en de vrouw. Ze verschillen gewoon van elkaar. Hoe graag ook de heaumeaux, de media, de gezaghebbers en wat allemaal nog meer wil laten geloven dat het niet zo is, is het toch een onontkomelijke feit. Nogmaals, de man en vrouw verschillen gewoon van elkaar. Ze verschillen in het denken, in het doen, met gevoelens en begeertes, fysiek en mentaal. De man is geen vrouw en de vrouw is geen man.

In de westerse wereld wordt dit aan de kant geschoven en er gelijkheid voor in de plaats gezet. Toch ontkomen we niet aan de praktijk. Kijk maar eens naar de emancipatiemonitor van 2004. Geen vooruitgang van werkende vrouwen, zelfs een daling geconstateerd. Conclusie: Men moest via via het werken aantrekkelijker (lees: verplichter) maken voor vrouwen. Even voor de duidelijkheid: We hebben het nu over Nederlandse vrouwen, die naar alle waarschijnlijkheid, koste wat kost, aan het werk gezet zal worden.

Daarnaast word naast de gelijkheid het woordje vrijheid gebruikt. M.i. wordt het woordje vrijheid maar al te vaak als smoesje gebruikt om vrouwenlichamen te exploiteren. Echte vrijheid zie ik er niet in. Maar goed, dat is een persoonlijke mening, je bent het ermee eens of niet. Dat doet er niet toe. Nu weer on-topic.

Om alles even kort samen te vatten: De westerse wereld vind de man en vrouw gelijk. Ze zijn hetzelfde en kunnen hetzelfde en staan los van elkaar. De islamitische wereld ziet de man en vrouw als verschillende schepsels die gemaakt zijn VOOR elkaar.

2:187 .... Zij zijn een gewaad voor u en gij zijt haar een gewaad....

Deze vers toont aan dat de man en vrouw bij elkaar horen. Met andere woorden: Ze vullen elkaar aan.

Aangezien de Islam accepteert dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, geeft het ze andere rechten en plichten.
Wat werkelijk belangrijk is om naar te kijken is het einddoel. Wat is nou het einddoel van de Islam? Dat is het rusten in vrede in het Paradijs van de Almachtige. Hebben mannen en vrouwen hier evenveel recht op?

4:124 Maar, wie goede werken verricht, hetzij man of vrouw, en gelovig is, zal de Hemel binnengaan en hem zal niet het geringste onrecht worden aangedaan.

3:195 En hun Heer verhoorde hen, zeggende: "Ik zal het werk van iedere werker onder u, hetzij man of vrouw, niet verloren doen gaan. - Gij behoort tot elkander. -

Ook hier kan je opmaken dat een vrouw evenveel recht heeft op het hiernamaals als de man en tevens zie je een heel duidelijk verwijzing naar het feit dat de man en vrouw bij elkaar horen.

Dan wil ik het nu hebben over de wereldse zaken. Ik wil vers 4:34 aanhalen. Op een andere forum had ik dat al eens gedaan. Voor het gemak zal ik dat stukje hieronder plakken, met de nodige aanpassingen


4:34 Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Mannen zijn voogden over de vrouwen� Is dat dan niet zo? Wie beschermt wie? Wordt een kerel tegenwoordig door zijn vriendin thuisgebracht 's nachts? Of brengt hij haar thuis, omdat hij de man is? Gaat hij dan ook niet om als een soort voogd? Ow nee, hier hebben ze daar een andere woord voor: gentleman�

Je hoort als man zijnde dus voor je vrouw te zorgen en haar te vertegenwoordigen. Dat is de PLICHT van een islamitisch man. Welke vrouw wil nou geen gentleman aan haar zij? Een man die haar vertegenwoordigt, steunt in moeilijke tijden en waar ze een gelukkig gezin mee kan starten. LET OP: Het voogd zijn betekent bij voorbaat al, dat de man geen dingen mag doen, die schadelijk zouden kunnen zijn voor de vrouw/gezin/familie.

� omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten� Betekent het dat als je ergens in uitmunt, dat de rest dan minderwaardig is aan jou?

Je hebt een bedrijf met een directeur, een chef en medewerkers. De directeur is de baas en zorgt voor werk. De chef probeert dat werk draaiende te houden en de medewerkers zorgen voor het uiteindelijke resultaat. Zijn deze mensen hier evenveel waard als mens of niet? Terwijl de een toch beter uitmunt in bepaalde zaken, als de ander.

Wereldkampioen polsstokspringer. Hij munt in dat opzicht vele malen meer uit als ik. Ben ik nu minderwaardiger in persoon als de wereldkampioen polsstokspringer?

Wie beslissen er in wereldzaken? Hoeveel vrouwen draaien mee in de absolute toppolitiek? Hoge militaire functies? Wat zag je ook alweer in de emancipatiemonitor van 2004 waar ik het net over had? Wie is nog steeds de kostverdiener, ondanks alle moeite?

Dat de mannen uitmunten cq. geschikter zijn om als voogd op te treden (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want die heb je altijd), blijkt uit heel veel gedragspatronen, ook hier. Terwijl dat in de Quraan aangegeven wordt, beweren sommigen dat er staat dat vrouwen minderwaardig zijn. Om vervolgens in hun eigen wereld de vrouw te gebruiken als een sekssymbool, zodat je na je 27ste niks meer waard bent als vrouw. Als je dat al eens geweest was natuurlijk. Maar dat ff terzijde�

� Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn�. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest,� De Nederlandse versie komt er wat flauwtjes uit, maar hier is het Nederlandse gehoorzaamheid niet gebaseerd op het luisteren naar haar man en zich onderwerpen tot hem.

As to those women on whose part ye fear disloyalty and ill-conduct�

Een vrouw is niet verplicht om de voeten van haar man te wassen, of �berhaupt het huishouden te doen. Maar het is haar ook niet geoorloofd om bijvoorbeeld andere mannen binnen te laten, bij zijn afwezigheid, of andere onverantwoorde dingen te doen. Dat is waar dit stukje om draait.

Vervolgens gaat het verder met de maatregelen die genomen moeten worden, als je voor zo'n dergelijk situatie zou komen.

� wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

(� admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly); but if they return to obedience, seek not against them means (of annoyance): For Allah is Most High, Great (above you all).)

Als je dus voor zo'n situatie zou komen, wijs je haar terecht. Mocht het probleem verdergaan, blijf je uit haar bed. En daarna straf/sla/tuchtig je, je eigen vrouw�

Trouwens als je gaat beweren dat mannen altijd de vrouwen mogen nemen, omdat dat zogenaamd in de Quraan zou staan (bewering van een murtada, genaamd a.hirsi a.), zou het hier eerder een straf voor de man moeten zijn...

Dan hebben we nog te maken met het derde punt, tuchtigt haar�

In het Arabisch hebben we te maken met het woordje IDRIBUHUN wat een afleiding is van het woordje DARAB (DRB)

7:28 En wanneer zij een slechte daad begaan, zeggen zij: "Wij zagen dit onze vaderen doen en Allah heeft het ons bevolen." Zeg: "Allah legt nooit slechte daden op. Zegt gij van Allah, hetgeen gij niet weet?"

Laten we dit dus in onze achterhoofd houden..

Als ik mijn Arabisch - Nederlands woordenboek erbij pak zie ik voor het woordje DARAB zo'n stuk of 50 verschillende betekenissen staan�

Te weten: vooruitkomen/gaan, zich in beweging zetten, verplaatsten, maatslag, stoot, klopping, geklop, tik, klap, dreun, tegenslag, doorzwerven, ronddwalen in, trekken, migreren, verhuizen, weerhouden, afzonderen, pijn, doen schrijnen, pijn lijden, afschieten, neerschieten, bombarderen, typen, bellen, afspreken, vestigen, heffen, belasten, blokkeren enz. (nog lang niet alles opgenoemd!)

Fire is ontslaan in het Nederlands. Maar ontslaan kan je in het Nederlands weer geen betekenis geven als slaan ondanks dat die woord er wel instaat, maar met engels kan je fire ook gebruiken als schieten en vuur. Een beetje begrip en inleving in een ander taal zal dit je veel makkelijker liggen.

Aan de andere kant,

vandaag kan je, je eigen kind nog een opvoedkundige tik geven, maar hoe lang blijft dat nog wel overeind? De eerste klanken om dat te verbieden hoorde je een tijdje geleden de kop opsteken. Vandaag zal het ze niet lukken, maar de discussie zorgt ervoor dat de nieuwe garde een mening vormt. En dan komt de tijd dat het ook wordt verboden. Betekent dit dat de ouders van nu verkeerd bezig zijn?

39:18 Die naar het Woord luisteren en dit het BEST naleven. Zij zijn het die Allah geleid heeft, en zij zijn de verstandigen.

Dus Allah legt nooit slechte daden op, maar de vertaling komt er een beetje ongelukkig uit. Is het dan wel de BESTE vertaling? Blijkbaar niet (meer). Want wat vroeger misschien heel normaal was om je vrouw een kleine tik te kunnen geven kan vandaag (ook in de Islamitische wereld) uit den boze zijn. Moet de Quraan dan veranderen??? NEE!!! Want de Quraan is een boek dat zijn tijd ver vooruit is en van alle tijden zal zijn.

Over de bedekking van vrouwen kan ik heel kort zijn. Een man is in staat om van alle dingen iets seksueels van te maken. Dit is ook de reden waarom een vrouw niet vooraan mag staan in de moskee. Bij een vrouw is dit veel minder.Daarom is het voor een vrouw beter om haar uiterlijke schoonheden te verbergen. Niet alleen voor haarzelf en voor haar man, maar ook voor de ander!! Ieder stukje blote been, onderrug en inkijk, zorgt weer voor kleine beetjes loskomende hormonen. En aangezien alle kleine beetjes gelden, zorgt dat uiteindelijk voor een waar sekscultuur.


In dierentuinen laten ze dieren, die niet willen paren, beelden zien van soortgenoten die het wel doen. Binnen de kortste keren beginnen deze dieren dan ook te paren. De westerse wereld heeft de seksmaatschappij geaccepteerd, maar ze moeten wel begrijpen dat niet iedereen daaraan mee wil doen. Helaas ontbreekt dat stukje acceptatie vaak bij heel veel mensen. Vrijheid is meer dan in je minirokje MOETEN lopen om geaccepteerd en "gewaardeerd" te kunnen worden. Terwijl �nudisten� tegenwoordig helemaal naakt door het centrum van Barcelona mogen lopen, mogen onze zusters met een hoofddoek om hun school niet meer in voor onderwijs, een paar honderd kilometer verderop in Frankrijk. Lang leve de vrijheid!

De getuigenis van een vrouw telt niet voor de helft! Ook dat is je reinste onzin. Mocht er eentje zich "vergissen" is de getuigenis van DE ANDER voldoende! Hoezo de helft waard? Vergissen is trouwens ook maar een vertaling en kan net zo goed vertaald worden als afwezigheid. Ook hier geldt de volgende vers:


3:7
Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg. En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.

Dat de getuigenis van een vrouw maar de helft waard zou zijn, is zonder twijfel de verkeerde uitleg, bedacht door diegene die verkeren in dwaling.

24:6-9 En betreffende degenen die hun vrouwen beschuldigen en die buiten zich geen getuigen hebben, - laat ieder hunner vier maal in de naam van Allah zweren dat hij voorzeker de waarheid spreekt. En de vijfde maal zal hij zeggen: dat Allah's vloek op hem ruste als hij tot de leugenaars behoort. Maar het zal de straf van haar afwenden indien zij viermaal in de naam van Allah getuigt en zegt, dat hij tot de leugenaars behoort. En de vijfde maal zal zij zeggen: dat de toorn van Allah over haar zij als hij (haar man) de waarheid spreekt.

En deze vers laat overduidelijk zien dat de getuigenis van een vrouw in dit geval zelfs sterker is dan die van de man. Wat zonder twijfel aantoont dat de uitleg: de getuigenis van een vrouw telt maar voor de helft, rot is.

Lees, O mensen van het boek en ongelovigen. Lees en maak kennis op over de Islam, zodat jullie misschien ooit eens een keer inzien waar jullie mee bezig zijn. Lees, lees zodat je straf vermenigvuldigd zal worden in het hiernamaals, als je blijft ontkennen, verdraaien en bedriegen.

Aangezien de man en vrouw dus mentaal en fysiek van elkaar verschillen legt de Islam een bepaalde rollenpatroon op. Deze rollenpatroon is niet bindend, er kan van afgeweken worden. Voor ieder mens geldt immers andere leefomstandigheden, maar de Qur�aan leert ons hoe het er modaal uit zou kunnen/moeten zien onder de normale omstandigheden.

De Qur'aan leert ons dat de man en vrouw aan elkaar toebehoren, zoals + en - dat aan elkaar doen. Het zijn twee verschillende schepsels die elkaar aanvullen en elkaar nodig hebben. Ze zijn anders, maar gelijkwaardig aan elkaar en kunnen dezelfde status bereiken.

Voor de oprechte moslim(vrouw) is het zo klaar als een klontje. De vrouw wordt binnen de ware islam niet onderdrukt. Dat is al ruim 14 eeuwen zo. Dat sommige culturele en raciale gewoontes in tegenstrijd zijn met de Islam is een verhaal apart. In de westerse wereld gebruikt men deze gewoontes en een paar verdraaide verzen om "aan te tonen" hoe vrouwonvriendelijk de islam wel niet zou zijn. Terwijl ze zelf tot 60 jaar geleden zo vrouwonvriendelijk waren als dat het maar zijn kon en vandaag de dag eigenlijk nog vrouwonvriendelijker zijn als eerst, maar tegenwoordig spuiten ze een hoop slagroom op die berg stront. Zoveel zelfs dat het merendeel niet eens meer proeft dat ze stront voorgeschoteld krijgen en het maar al te graag aannemen als een lekker toetje.

Het geval dat de westerse wereld de mensen wijs probeert te maken dat de Islam vrouwonvriendelijk zou zijn is dus typisch een gevalletje van: de pot verwijt DE GLAS dat hij zwart is.

Nogmaals esselamualeikum voor al mijn broeders en zusters
en een goedendag voor alle overige schepsels

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 07:56
Salaam

Kijk, Seromba, mannen en vrouwen verschillen. PUNT. Mannen hebben XY, vrouwen XX (en nee, trans personen tellen genetisch nogsteeds XX of XY). Er is een natuurlijke verschil waar mensen niks op kunnen uitoefenen. Vrouwen menstrueren, mannen niet. Moet de natuur dan worden vervloekt? Er is in de zin die jij bedoelt een verschil en gelijkheid, niet in gelijkwaardigheid. Want, het gaat niet alleen om de religieuze gelijkwaardigheid als vrouwen het gebed leiden, maar ook om religieuze rijnheid. Met andere woorden er moet een balans worden opgemaakt in het leiden van het gebed. Het is zo dat vrouwen het gebed kunnen leiden, maar uit religieuze rijnheid moet er een balans worden opgemaakt er worden afgeleid dat vrouwen het beste voor vrouwen kunnen leiden. Je moet wel niet vergeten dat dus onder vrouwen met deze regel ook een gelijkheid zit, immer, ieder vrouw (mits goed geleerd) kan het gebed leiden. Voor de zoveelste keer, vrouwen wordt niet verboden te werken. Sterker nog, een man mag haar dit niet ontkennen, zelfs als hij geen baan weet te vinden. Dus dat de hoofdinkomen (wat jij blijkbaar cruciaal vind) wordt gewonnen door vrouwen wordt niet verboden en mag ook niet worden verboden.
Ik vind het passief om te horen dat jij niet zelfstandig een onderzoek begint. Wij mogen 'experts' zijn, onze kennis is ook maar bescheiden. Ik verwacht wel wat inzet. Niemand, echt niemand reageert zo defensief als moslims? Ik verwacht echt niet dat dit voor een absolute noch relatieve 100% waar is. Ik kan je uit ervaring vertellen (je hoeft niet te luisteren) dat christenen weldegelijk andere interpretaties kunnen hebben over geloof. Je kunt geen lijn trekken naar islam zonder dat je helemaal verdwaalt raakt. Dus christendom = niet islam.
Mag Allah even discrimineren? Ja? Allah discrimineert mensen wat zij in hun harten dragen. Is dat eerlijk? Ieder mensen heeft toch een hart? Ok, mag Allah mensen discrimineren op basis van hun goedheid, hun goede daden? Ja toch? Ieder mensen kan goede daden verrichten? Nou, Allah onderscheid mensen hierin. Duidelijk dat de Verhevene in de Quraan zegt dat geslacht, afkomst en rijkdom Hem niks zeggen. Dus in principe zijn alle mensen voor hem gelijk, ongeacht geslacht, afkomst en rijkdom, maar alleen niet op goedheid. Dit is de backbone-redenatie van gelijkheid in de Quraan. Dit is islamietisch. Wat moslims doen, zegt niet perse over wat islam inhoud.
Geen reden om ziedend te zijn. Soms is het beter om even jouw gedachtenterritorium op te zeggen of te verlaten om zo andermans denken te begrijpen. Heb ik ook vaak moeten doen. Ach ja.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 08:03
Knap stukje Soldier. Ik zou heel veel teksten niet zo hebben uitgelegd, maar je kunt het er wel uithalen. Toch heb ik het idee dat heel veel moslims het niet zo lezen als jij het heb voorgespiegeld. Net zoals vele nederlanders ook niet zo geemancipeerd zijn als ze doen voorkomen.

Groet, groet Eelke
Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 08:15

In eerste instantie geplaatst door Eelke

Knap stukje Soldier. Ik zou heel veel teksten niet zo hebben uitgelegd, maar je kunt het er wel uithalen. Toch heb ik het idee dat heel veel moslims het niet zo lezen als jij het heb voorgespiegeld. Net zoals vele nederlanders ook niet zo geemancipeerd zijn als ze doen voorkomen.

Groet, groet Eelke

Voorlopig Eelke, ben jij nog de enige die het niet zo leest.

En een ziel zal nooit berecht worden, naar de daden van een ander.

Moge Allah mij vergeven voor mijn eventueel gemaakte fouten. Hij kent het geziene en het ongeziene en weet het beste wat er zich in ons hart afspeelt. Hij is de Alwijze, de Almachtige, de Verhevene.

M.v.g. soldier

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 09:10

De stelling kan als volgt klinken: De man en vrouw zijn evenveel waard binnen de islam.

Ik sluit me aan bij deze woorden en het stukje tekst MaschAllah en Djazak Alalh geiran. De islaam is helder en duidelijk als een klontje. In feite valt er eigenlijk niet over te discussieren of je neemt het aan of niet dat ligt aan jezelf.

Seromba niemand noemt je hier dom of wat dan ook. Er zijn een aantal vragen gesteld waar keurig op is geantwoord met een heldere en duidelijke uitleg. Net zoals het voor niet-moslims frustrerend is dat hun "vragen"worden ontweken is het voor moslims zeer frustrerend dat constant wanneer er een topic wordt geopend over een bepaald onderwerp in de Islaam er een welles-nietes discussie van wordt gemaakt. Ieder zijn eigen religie, Ieder zijn eigen interpertatie, ieder zijn eigen mening en zo kun je nog heel erg lang door blijven gaan.

Mannen en vrouwen zijn anders geschapen verschillen wat heel veel dingen betreft en ieder van hen heeft zijn eigen rechten en zijn eigen plichten.

gayr InschAllah Moge Allah onze fouten en tekortkomingen vergeven Ameen

FiAmanillah,

wasalamoe3leikoem war7amtu Allah wa Barakatuh,

M.V.Groet..

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2005 om 09:15

En het enige punt dat Eelke en ik maken is: dus zijn ze blijkbaar voor Allah niet 100% gelijk, want anders had Hij ze wel dezelfde regels gegeven.

Allah heeft ons geschapen en Hij weet wat goed voor ons is. Onderstaand vers geeft aan dat zowel de mannen en de vrouwen voor al hetgene ze doen vergeving en een geweldige beloning opwacht.

"De mannen en vrouwen die zich (aan God) hebben overgegeven, de gelovige mannen en vrouwen, de onderdanige mannen en vrouwen, de geduldig en volhardende mannen en vrouwen, de deemoedige mannen en vrouwen, de mannen en vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun schaamstreek kuis bewaren, de mannen en vrouwen die God veel gedenken, voor hen heeft God vergeving en een geweldig loon klaargemaakt." (Koran 33:35)


 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.