Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Nederlandse Moslim Omroep

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: Wat vind jij van de NMO?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
28 [68.29%]
2 [4.88%]
10 [24.39%]
1 [2.44%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Nederlandse Moslim Omroep
    Geplaatst op: 12 juni 2005 om 14:22
Salaam Aleikum,

Ik erger me de laatste erg aan de NMO en ik heb vaak uit principe bewust niet meer gekeken naar de uitzendingen. Vooral ook omdat ik me aan het amateuristische uitzendingen stoorde en de wijze waarop reportages werden en worden gemaakt die weinig met de islam te maken hebben. Daarnaast stoort mij het feit dat er mensen uitgenodigd worden die weinig of niets over de islam weten. Heel af en toe wordt er een geleerde uitgenodigd, maar vaak zijn het niet praktiserende moslims die het woord voeren namens de moslims.

Wat vinden jullie van de omroep en de wijze waarop men zendtijd heeft verkregen en probeert te verkrijgen voor de toekomst? De directeur Frank William komt op mij over als een excuusmoslim, die alles voor subsidie zal doen en zeggen. Zo heb ik me onder meer geergerd aan de wijze waarop hij zich dacht te kunnen profileren na de moord op van Gogh. Verder stoort mij het feit dat men een columniste uitnodigt in het debat die een neusring draagt, maar toch over islamitische denkwijze probeert te verkondigen. Een ongeloofwaardige zender in mijn ogen. Afgezien nog van het feit dat de NMO het platform is geweest dat de niet islamitische Hirshi Ali en Naema Tahir heeft gelanceerd door ze keer op keer zendtijd te geven om hun ongenoegen over de Islam te uiten.

Ik ben van mening dat de CMO de zendtijd moet krijgen en NMO haar zendtijd afgepakt moet worden.
In het volgende artikel, komt duidelijk naar voren wat voor mensen er achter het NMO zitten en hoe schijnheilig men zendtijd probeert te krijgen.
http://home.maroc.nu/newbb+viewtopic.topic_id+188+forum+4+PH PSESSID+2a316b6b2c5cbc4fc9357b3aeb2fe19c.htm

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2005/0 1/93568.html

Maar graag dus jullie mening.

SalaaM aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 14:37

In de Naam van Allah meest Barmhartige Schenker van Alle Gunsten

Aleikoem Salaam wa Ra7matu Allah wa barakatuh,

Als eerst: Moge Allah ons en hen leiden Ameen! Begrijp wat je bedoelt broeder, ik erger me er ook wel eens aan. Ik schrok toen een Algerijnse ( in dit geval ) beweerde dat er nergens staat in de Qoraan dat de rvouw zich moet bedekken? Pardon??? Ze beweerde dat het gericht was naar de vrouwen van de profeet ( Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) en nog veel meer onzin. ik vond het erg jammer dat ze dit zei en dacht want ze beheersde maschallah de Arabische taal erg goed en zei de ahadith vloeiend op. Allahie3diena wa Allahi3diehoem ameen. Ik kan en mag niet oordelen over anderen maar de bedoeling van da3wa is de Islaam op een juiste manier een zachtaardige manier , met kennis en wijsheid naar anderen over te dragen

Wat ik ook eerlijk gezegd niet begrijp is die muziek constant tussen elk stukje door??

Gayr InschAllah Moge Allah onze fouten en tekortkomingen vergeven en onze intenties en daden zuiver en oprecht houden Allhoema Ameen

Onze Heer laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft en schenk ons van Uw kant Barmhartigheid.Voorwaar  U bent de Schenker.

FiAmanillah,

wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
hoeda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hoeda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 16:24

Assalaam alaikoem

Ik ben het me julli eens .Ik keek er vaak na ,maar de laatste tijd niet meer.

En ik vind eigelijk dat ze de werklijkheid van de islaam niet laten zien + vind ik dat de dames of heren die over hun drave praten zich echt niet moslim gedragen of laten tonen.Sorry dat ik dit zeg,maar zo zie ik het.

Laats had ik een aflevering gezien en dat is een maand of 2 terug en toen ging het over een turkse jongen die over z'n carierre als muzikant ging vertellen.

Nou het is toch een moslim omroep dan waarom laat je zulke dingen zien.

 

allah jehdihem,amien

Wassalaam alaikoem

julli zuster Samira

Terug naar boven
muslim1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslim1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 16:50

Salaam aleikom,

 

 

Inscha Allah komt er na de vakantie omstreeks september een nieuwe moslim omroep.

De nieuwe moslim omroep(nio) krijgt dan 1 uur per week om uit te zenden naast de nmo.

Ik heb vertrouwen in deze nieuwe moslim omroep en inscha Allah komt alles goed.

 

Wa aleikom salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 01:52

Assalamu alaikum,

ik heb gestemd "anders, namelijk"... namelijk dat de NMO niet een "islamitische" omroep is, maar een moslim omroep, van en voor moslims dus. Dat betekend niet dat de zender alleen ulema preken laat houden en aan "dawa" (zending) doet. Moslims met andere zienswijzen zoals de mevrouw die zei dat vrouwen zich niet hoeven te bedekken kunnen daar natuurlijk net zo goed een stem hebben als moslims die beweren dat vrouwen geen auto mogen rijden. En ik wed dat daar geen kritiek op zou komen van degenen hier die kritiek hebben op de NMO.

Veel pakistaanse en afghaanse moslima's dragen overigens een neus-bel, mag dat niet dan? Hoe het ook zei, het zijn moslims en hebben dus een stem, of je het er nou mee eens bent of niet.

Als "leerzame zender" waarin je ahadith en koran e.d. kan leren is de zender niet echt waardevol, en ik kijk er ook zelden meer naar omdat de onderwerpen me niet altijd boeien. Soms wel.

Een fout die door zowel moslims als niet-moslims gemaakt wordt (en soms ook door de NMO zelf) is dat ze de zender te vaak zien als een wannabe spraakorgaan van islamitisch Nederland. Dat is fout; islamitisch Nederland is zowel cultureel als levensbeschouwelijk te divers om 1 spraakorgaan te hebben. De reacties hierboven getuigen daar al van. De NMO maakt programma's over moslims en hun dagelijkse zorgen, pleziertjes en andere dingen. Soms is dat specefiek islam gerelateerd, zoals die vrouw over bedekking, en soms ook niet, zoals die jongen zijn muziek cariere. Wat niet wil zeggen dat deze mensen geen oprechte moslims kunnen zijn natuurlijk.

Ik denk dat de NMO weinig waardevol is voor de meeste moslims in Nederland, meer voor de niet-moslims voor zover die naar de NMO kijken natuurlijk. Maar slecht vind ik ze niet, je moet gewoon niet meer van ze verwachten dan wat ze doen. Het zou een verrijking voor islamitisch Nederland zijn als er nog een moslim-omroep bijkwam, of een islamitische omroep die zich wat meer met islam en wat minder met moslims zou bezighouden, als je begrijpt wat ik bedoel.

Even voor zuster AmatoelAziz, zei die vrouw dat moslima's zich helemaal niet hoeven te bedekken (dus naakt over straat) of ging het haar alleen om het bedekken van het hoofd, oren, nek etc.? Want dat staat inderdaad niet in de koran, wel in de ahadith.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 03:25
asalaamo3alaikom  nee ik vid het een fitna programa ik kijk er niet naar vroeger deed ze  veel koraan en nu  niet eens een minuut . geef mij maar geen tv  tv kaitalaf ..
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 09:02

Aleikoem salaam wa ra7matu Allah wa barakatuh,

Wat die vrouw ( ze was overigens iemand die zich veel met het soefisme bezig hield) zei was dat het dragen van een hijaab niet met de Islaam te maken heeft.  In de Qoraan kun je o.a. te weten komen hoe je je leven moet leiden, over salaat, zakaat en andere geloofszaken. Als je Qoraan en Soena bij elkaar brengt en kijkt naar hoe de vrouwen van de profeet ( Allah's Vrede en Genade zij met hem) zich kleeden dan weten wij moslima's ook heel goed dat het bedekken van je lichaam een plicht is die Allah Ta3la aan ons heeft opgedragen Alhamdulilah. We luisteren en we gehoorzamen inschallah.

Ik krijg hier inschAllah nog een mail over wat de qoraan en soenna zeggen over hijaab zal het dan zeker plaatsen. Wat die vrouw bedoelde was het dragen van hijaab, niqaab behoort niet tot de Islaam en nogmaals ik kan en mag niet over hen oordelen er werd om een mening gevraagd en dat heb ik dan ook gedaan. Moge Allah mijn fouten en tekortkomingen vergeven Ameen

FiAmanillah,

Wasalamoe3leikoem wara7matu Allah wa barakatuh

ik heb het stuk inmiddels ontvangen is zal het isnchallah plaatsen onder het kopje Hijaab het is n.l. best een lang stuk Al Gayr InschAllah

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 16:43
Salaam Aleikum,

Broeder Amier, je geeft aan dat de NMO een moslim omroep is en dus voor de vele verschillende moslims haar uitzendingen verzorgt. Van en voor moslims. Het probleem is nu dat je vaak niet eens merkt dat de reportages door moslims zijn gemaakt en dat ze ook voor moslims bedoeld zijn. Vaak denk ik zelfs heb je dit nu uitgezonden voor rechts nederland of is dit een van de uitzendingen om de subsidie te rechtvaardigen in de ogen van de overheid.
En de columniste over wie ik het heb heeft een piercing in haar neus. Als dit een islamitisch gebruik is dan zou ik graag bewijzen hiervoor willen zien, want naar mijn mening zijn ook de neusringen uit pakistan en afghanistan culturele gebruiken die niks met de islam te maken hebben.

Het probleem is nu dat de NMO in handen is van de verkeerde mensen die de zender misbruiken om hun mening over te brengen. Ik zou bijvoorbeeld graag jou mening willen lezen broeder Amier over de links die ik gepost heb. Want mijn vermoedens voor het lezen van deze artikelen werd helaas bevestigd na het lezen ervan.

De dag dat de NMO presentators en programmamakers in dienst neemt die ook daadwerkelijk moslim zijn is de dag dat ik de moeite zal nemen om een uitzending te bekijken.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 17:06

salemaleykoem,

ik heb gestemd voor; Is teveel bezig met het geruststellen van niet moslims,

omdat het idd bewust door ongepractiseerde (ongeradicaleerde) moslims word voorgedragen, omdat het zeker radicalistme zal opwekken wanneer een gepractiseerde moslim (radicaal) iets over de islaam zal vertellen. (teminste zo komt hun denkwijze op mij over)

het kleine stukje koraan wat gereciteerd word valt me dan ook vies tegen, ze hebben het echt zo klein en kort mogelijk gedaan. en het lijkt er soms op als of ze het het liefste n�g korter dan drie regels willen maken.

ze doen alles op een zo westers mogelijke manier wand anders krijg je nog meere moslims in en uit nederland dat word natuurlijk te radicaal...

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 07:26

In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Salaam Aleikum,

Broeder Amier, je geeft aan dat de NMO een moslim omroep is en dus voor de vele verschillende moslims haar uitzendingen verzorgt. Van en voor moslims. Het probleem is nu dat je vaak niet eens merkt dat de reportages door moslims zijn gemaakt en dat ze ook voor moslims bedoeld zijn. Vaak denk ik zelfs heb je dit nu uitgezonden voor rechts nederland of is dit een van de uitzendingen om de subsidie te rechtvaardigen in de ogen van de overheid.
En de columniste over wie ik het heb heeft een piercing in haar neus. Als dit een islamitisch gebruik is dan zou ik graag bewijzen hiervoor willen zien, want naar mijn mening zijn ook de neusringen uit pakistan en afghanistan culturele gebruiken die niks met de islam te maken hebben.

Het probleem is nu dat de NMO in handen is van de verkeerde mensen die de zender misbruiken om hun mening over te brengen. Ik zou bijvoorbeeld graag jou mening willen lezen broeder Amier over de links die ik gepost heb. Want mijn vermoedens voor het lezen van deze artikelen werd helaas bevestigd na het lezen ervan.

De dag dat de NMO presentators en programmamakers in dienst neemt die ook daadwerkelijk moslim zijn is de dag dat ik de moeite zal nemen om een uitzending te bekijken.

Salaam Aleikum,

Malcolm X

Assalamu alaikum,

dat eerste artikel vind ik tamelijk schokkend! Wat een rare kerel; grof en onbeschoft als je het mij vraagt.

Ik ben een aantal keer geinterviewd voor een radioprogramma van de NMO en een keer voor de tv toen er een hele discussie was over de universele verklaring van de rechten van de mens en hoe de islamitische visie daarop was, en dat vond ik wel oke; interessante gasten (los van mijzelf dan) en goede vragen. Maar wat ik nu lees over de directeur en hoe de hele organisatie in elkaar zit is echt te gek om los te lopen en zeker niet voorbeeldig voor islamitisch Nederland. Bij de tweede link kreeg ik helaas een error melding dat de website niet gevonden kon worden.

Ik deel je vraag soms ook hoor, voor wie worden sommige uitzendingen nu eigenlijk gemaakt. Ik heb al een hele tijd niet gekeken, dus ik weet niet hoe het nu is, maar een tijd geleden had je bijvoorbeeld een discussieprogramma met allerlei verschillende moslims, jongeren en ouderen, dat geleid werd door Farid Ecack, een Zuid Afrikaanse geleerde die een tijdje in Nederland te gast was( http://uk.geocities.com/faridesack/ ) . Dat was beslist heel interessant en ik vond het een goed programma. En ook wel eens een programma over de tesbih verzameling van iemand, of over het winkelgedrag van een marokkaanse studente in Amsterdam.

Het zou mooi zijn als er meer aandacht aan de islam zelf besteedt, ipv altijd politiek en sociale en maatschappelijke problemen. Ik hoop dan ook dat er een tweede zender bijkomt, al hoop ik niet dat het een soort nederlandse versie van Iqra tv wordt, want dat is af en toe net zo politiek als de NMO.

Ik ben van mening dat de doorsnee huis-tuin-en-keukenmoslim in Nederland niet zo met zijn / haar releigie bezig is als de gemiddelde forumbezoeker hier. In ieder geval op een meer alledaagse manier die weinig conflicten oproept met zijn / haar maatschappelijke leven. Islam wordt meer persoonlijk beleefd, en bij gemeenschappelijke gebeurtenissen zoals ramadan, offerfeest, huwelijk etc. Weinig mensen verdiepen zich in de ahadith koran en bijvoorbeeld fiqh. Men doet wat men van huis uit en via de imam heeft meegekregen en hoe men deze zaken zelf interpreteerd. De NMO richt zich volgens mij vooral op die moslims, en op niet-moslims waarbij de nadruk ligt op maatschappelijke en sociale aspecten van het "buitenlander-en-toevallig-ook-moslim-zijn" in Nederland. Hun politieke voorkeur ligt er dan misschien inderdaad wat te dik bovenop, en is niet representatief. Dat zal met de subsidiehonger te maken hebben inderdaad.

En de columniste over wie ik het heb heeft een piercing in haar neus. Als dit een islamitisch gebruik is dan zou ik graag bewijzen hiervoor willen zien, want naar mijn mening zijn ook de neusringen uit pakistan en afghanistan culturele gebruiken die niks met de islam te maken hebben.

Dat bedoel ik ook; het is een cultureel gebruik. Ik dacht dat je vond dat een moslima dat niet mocht. Maar culturele uitingen zijn niet verboden, mits ze niet tegen de sharia ingaan. Dus zoals een alcoholische borrel drinken op iemands gezondheid bijvoorbeeld.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.107 seconden.