Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Afkortingen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Afkortingen
    Geplaatst op: 11 juli 2005 om 06:13

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


Het is me opgevallen dat velen geen zegeningen vragen voor de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam, welke een zeer kwalijke zaak is.

De profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam heeft gezegd: "Eenieder die in een gezelschap van mensen zit en niet de naam van Allah in hun gezelschap gedenkt en Allah niet vraagt om Zijn zegeningen op de profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Salam), zal het een oorzaak van leed vinden. Als Hij wenst zal Hij hen straffen, en als Hij wenst zal Hij hen vergeven."

(At-Tirmidhie. Zie Al-Albaanie, Sah'ih' At-Tirmidhie 3/140.)

Overigens zie ik dat er vaak afkortingen worden gebruiken als vzmh en saws, hierover heb ik een fatwa voor jullie. InshaAllah hebben jullie er wat aan.



7ayaakoumAllah,

Ummu Amaanah



Het afkorten van (salallaahoe 'alayhie was sallem) tot (S) of (SAW) en dergelijke


Vraag:

�Is het toegestaan om de letter (S) [Saad] in de plaats van (salallaahoe 'alayhie was sallem) (te schrijven), en waarom?�

Antwoord:

�De Soennah is om de complete zin te schrijven (salallaahoe 'alayhie was sallem), omdat het een smeekgebed is. En de smeekgebed is (een vorm van) aanbidding, net zoals het uit te spreken (de zin), en de afkorting ervan tot de letter (S) [Saad] od (SAW) [Saad �Ayn Waaw] is geen (vervanging voor een) smeekgebed, noch is het (een vorm van) aanbidding, of het nu uitgesproken wordt of bij het schrijven. En deswege, is deze afkorting nooit gebruikt door de eerste drie generaties waarvan de Profeet (salallahoe 'alayhie wa sallem) heeft getuigd betreffende hun uitmuntendheid.

En bij Allah ligt al het succes en moge Allah gebeden en begroetingen sturen over onze Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) en zijn familie en zijn metgezellen.�

Het Permanente Comit� voor Islaamitisch Onderzoek en Fataawa
Voorzitter: Shaych 'Abdul 'Aziez Ibn Abdullaah Ibn Baaz
Vice-voorzitter:  Shaych 'Abdur-Razzaaq 'Afiefie
Lid:  Shaych 'Abdullaah Ibn Ghoedayyaan
Lid:  Shaych 'Abdullaah Ibn Qu'oed



Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Engelse bron: www.fatwa-online.com

Bron: Fataawa al-Lajnah ad-Daa�imah lil-Buhoeth al-�Ilmiyyah wal-Iftaa,
Volume 12, Blz. 208, vraag 3, fatwa 5069

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 06:14

Het Afkorten van de Salaams


Vraag: 

�Sommige mensen schrijven een afgekorte versie van de salaams wat overeenkomt met "Sien-Raa'-Baa" in het Arabisch. Zij schrijven: �WS WR WB� in het Engels. Wat is de regelgeving betreffende dit�

Antwoord:

�Het is niet toegestaan om de salaams af te korten in iemands geschriften in het algemeen, net zoals het niet is toegestaan om de Salaah en Salaam aan de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) af te korten. Het is tevens niet toegestaan om dit af te korten in iemand�s uitspraak.�

Shaych Wasie Allaah 'Abbaas

Vertaald door: Abdoellaah Aboe bakr
Engelse bron:
www.bakkah.net 
Bron: Een handgeschreven antwoord van de Shaych, file nr. AAWA004, gedateerd 24-6-1423

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 07:18

Assalamu alaikum,

kortom, er zijn geen bewijzen dat afkortingen schrijven voor "vrede zij met hem", (vzmh) of "alaihi salaam", (a.s.) verboden is door Allah subhan wa t'ala (swt).

Er zijn wel bewijzen dat het verbieden uit Allah's naam zonder dat Allah swt iets verbiedt, verboden is.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 07:27
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi,


Allah Ta3aala zegt: "Vraag Ahloedh-Dhikr (de bezitters van kennis) indien jullie het niet weten." 
(Al-Anbiyaa: 7)

Allah Ta3aala zegt: "O jullie die geloven gehoorzaam Allah en gehoorzaam de Boodschapper en degenen onder jullie die het gezag in handen hebben..." (An-Nisaa: 59)



Wa Alaikum Salaam,

Ummu Amaanah


P.S. Kleine doe3a voor jou: D.A.G. w. G.A.L.  Ameen.. :)

(DjazakkaAllahoe Ghayran wa GhafaraAllahoe Lak) 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 07:51

Assalamu alaikum,

die twee ayaat worden altijd aangehaald als er vreemde fatwa's gerechtvaardigd moeten worden. Maar daar heb ik wat wedervragen op.

Ten eerste, wat betreft aya 7 soera al Anbiyaa, betekend dat volgens jou dat alles altijd aan de ahl ul dhikr moet worden gevraagd? Ook als een zaak duidelijk is? Bijvoorbeeld: de aarde is rond. Toch stelde imam Ibn Baaz dat de aarde plat was en niet kan ronddraaien, en eenieder die dat niet geloofde was een afvallige en behoorde gexecuteerd te worden. Ik bedoel daar mee te zeggen dat de ulema zoveel kunnen zeggen, dat betekend niet dat ze gelijk hebben. De dalil die je liet zien om aan te tonen dat het gebruiken van afkortingen zoals s.a.s. haraam zijn, dus verboden door Allah swt, is simpelweg geen dalil. "Er is geen geval bekend van de eerste generatie moslims dat ze dat deden" houdt geen Goddelijk verbod in mijns inziens. Waarschijnlijk speelde deze issue helemaal niet in die tijd, toen schrijven slechts was voorbehouden onder een minderheid van de mensen en als hooggewaardeerde kunst werd gezien. Allahu alam.

Wat betreft de tweede aya die je aanhaalde: er is geen tekst bekend nog van de openbaring van Allah subhan wa t'ala nog van Zijn boodschapper Mohammed vrede zij met hem, nog van de eerste drie generaties moslims dat het afkorten tot swt en vzmh haraam is. Of ken je een hadith waarin de profeet vzmh ons verbood vzmh op te schrijven? Allahu alam.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 08:13

Assalamu alaikum,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullah.

die twee ayaat worden altijd aangehaald als er vreemde fatwa's gerechtvaardigd moeten worden. Maar daar heb ik wat wedervragen op.

Deze twee fatwa's zijn van twee zeer gewaardeerde en gerespecteerde shoejoekh. Ik kan begrijpen dat jij de daliel onvoldoende vind, maar voor mij is dit meer dan voldoende zie mijn post scriptum.

Ten eerste, wat betreft aya 7 soera al Anbiyaa, betekend dat volgens jou dat alles altijd aan de ahl ul dhikr moet worden gevraagd? Ook als een zaak duidelijk is? Bijvoorbeeld: de aarde is rond. Toch stelde imam Ibn Baaz dat de aarde plat was en niet kan ronddraaien, en eenieder die dat niet geloofde was een afvallige en behoorde gexecuteerd te worden.

Ik heb nooit beweerd dat alles aan de Ahl ul Dikr gevraagd moet worden. Er staat ook duidelijk in de ayaa, INDIEN JULLIE NIET WETEN. Dus overduidelijke zaken die jij stelt horen daar in mijn ogen niet bij. Wel interessant wat je stelt over Shaykh ibn Baaz, heb je daar ook wat daliel bij? Ik heb er nooit over gehoord. DjazakkaAllahoe ghayran bij voorbaat.

Ik bedoel daar mee te zeggen dat de ulema zoveel kunnen zeggen, dat betekend niet dat ze gelijk hebben. De dalil die je liet zien om aan te tonen dat het gebruiken van afkortingen zoals s.a.s. haraam zijn, dus verboden door Allah swt, is simpelweg geen dalil. "Er is geen geval bekend van de eerste generatie moslims dat ze dat deden" houdt geen Goddelijk verbod in mijns inziens. Waarschijnlijk speelde deze issue helemaal niet in die tijd, toen schrijven slechts was voorbehouden onder een minderheid van de mensen en als hooggewaardeerde kunst werd gezien. Allahu alam.

Je hebt gelijk, ik ben het ermee eens dat je niet ALLES van 'oelamaah moet aannemen. Echter vind ik de daliel voldoende om dat wel te doen. Ik ben een moslima die de Quraan en Soennah probeert te volgen volgens de begrippen van de Selefu Sali7, de vrome voorgangers, de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam, de sa7abah en de tabi3ien. Als er niet bekend is dat men dit deed op deze manier, dan verwerp ik persoonlijk deze manier (dat hoef geen 'oelamaah mij te vertellen) en kies ik voor datgene waar ik rust in vind. Iets hoeft volgens mij geen Goddelijk verbod te zijn om haraam verklaard te worden. Dat kan ook indirect, dus via de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam. oua Allahoe a3lam.

Wat betreft de tweede aya die je aanhaalde: er is geen tekst bekend nog van de openbaring van Allah subhan wa t'ala nog van Zijn boodschapper Mohammed vrede zij met hem, nog van de eerste drie generaties moslims dat het afkorten tot swt en vzmh haraam is. Of ken je een hadith waarin de profeet vzmh ons verbood vzmh op te schrijven? Allahu alam.

Ken jij een hadith waarin staat dat zelfmoordaanslagen haraam zijn? Nee, misschien wel hadith waarin wordt aangegeven dat zelfmoord haraam is, en dat het vermoorden van onschuldigen haraam is, maar niks specifieks over zulke aanslagen. Simpelweg omdat het toen niet bestond. Daar hebben we 3oelamaah (niet allen even betrouwbaar en kundig) voor omdat zij veel meer kennis en wijsheid bezitten.

Wassalam,

Wa Alaikum Salaam,

Ummu Amaanah

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 09:06

"Bijvoorbeeld: de aarde is rond. Toch stelde imam Ibn Baaz dat de aarde plat was en niet kan ronddraaien, en eenieder die dat niet geloofde was een afvallige en behoorde gexecuteerd te worden."

Ik heb hier een beetje onderzoek naar gedaan en wat blijkt, het is een leugen die door iemand op internet is geplaatst. Er is geen enkel bandje waar hetgeen op staat wat jij beweerd. Shaykhoel Islaam Ibn Baaz heeft over deze kwestie gezegd: diegene die deze leugen aan mij toeschrijft heeft een grote zonde begaan. oua Allahoe a3lam.


Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 09:28

Translated by Shakiel Humayun. Foreword by Abu Aadam

 

Foreword

 

Ibn Taymiyyah recorded seven centuries ago the agreement between astronomers and Muslim scholars on the spherical nature of the earth. Muslim scholars derived their position based on exegeses of the Qur�an - and this should come as no great surprise, since true religion and true science have always been considered by Islam to be perfectly harmonious.

 

In recent years, controversy flared up due to statements falsely attributed to the great scholar, Shaikh �Abdul-�Aziz ibn �Abdullah ibn Baz [1]. He was alleged to have said that the earth is flat, and that one who denies this is a disbeliever in Islam. These unfounded allegations were picked up by Cornell astronomer Carl Sagan [2], and also reported in The New York Times [3]. Such high profile sources in turn provided fodder to a host of anti-Islamic writers, with which to label Islam as a backward and anti-scientific way of life. There was also much delight amongst followers of various heretical sects, who used these statements to attack Shaikh Ibn Baz � known throughout his life as a tireless defender of Islamic orthodoxy.

 

In the letter presented below, Shaikh Ibn Baz affirms his agreement with the position of the classical Islamic scholars on the spherical nature of the earth. He also categorically denies that he said that a person who says the earth is round is a disbeliever.

 

The letter represents a challenge to all those who have attributed these lies to Shaikh Ibn Baz. Whether they failed to verify sources due to sloppiness, or chose not to due to malice, they are required to retract their statements if they want to salvage any semblance of intellectual integrity.

 

Text of the Letter

 

From �Abdul-�Aziz ibn �Abdullah ibn Baz to the honoured brother

 

May Allah direct you to what pleases Him. Aamin

 

Salamun alaykum wa rahmatullah wa barakatuhu�

 

� As for what the magazine, as-Siyasah has published about me quoting from al-Bayan that was written by the writers of at-Tajamu� at-Taqadumi in Egypt in regards to me denying the landing of man on the moon and me making takfir [to declare a person a disbeliever] of the one who says it or says that the earth is round or rotates - then it is a pure lie; it has no basis of authenticity. And perhaps the one who quoted it did not intend the lie but failed to verify the quote.

 

My statement is published and distributed and I explained the response to the one who denies the landing of man on the moon and the kufr [disbelief] of one who says it. Furthermore, I clarified that it is an obligation on the one who does not have knowledge to withhold and not to affirm or deny until some knowledge is attained which necessitate affirmation or denial.

 

Also, I affirm in the statement what I have quoted from the Allamah Ibn al-Qayyim, may Allah have mercy upon him, that which proves the affirmation of the roundness of the earth.

 

As far as its rotation, then I have denied it and explained the evidences denying it. However, I did not declare kufr upon the one who upholds it. I only declared kufr upon the one who says that the sun is stationary and does not run on a course because this statement collides with the clarity of the Noble Qur�an and the pure authentic Sunnah which both prove that the sun and the moon both run on a course�

 

Was-Salamu �alaykum wa rahmatullahi wa barakatuhu

 

General Director of the Offices of General Research, Verdicts, Da�wah, and Guidance

 

(Ibn Baz)

 

This letter was issued from the office of the noble shaikh with the number: 1/2925 on 7/11/1397.

 

Source: http://www.ibnbaz.org.sa/Display.asp?f=bz01759

 

Translator�s Afterword

 

Also see The Collection and Sayings of Ibn Baz, Vol. 9, where the shaikh makes similar statements in regards to similar lies published in the magazine al-Musawir issue #2166 p.15 of the year 1385 corresponding to 4/15/1996.

 

Foreword References

 

[1] Abu 'Abdullah Shaikh 'Abdul-'Aziz ibn 'Abdullah ibn 'Abdur-Rahman Aal-Baz was born in the city of Riyadh in Dhul-Hijjah 1330 A.H./1909 C.E. He held the position of Grand Mufti of Saudi Arabia, the Presidency of many Islamic committees and councils, the prominent among these being: Senior Scholars Committee of the Kingdom, Permanent Committee for Islamic Research and Fatawa, the Founding Committee of Muslim World League, World Supreme Council for Mosques, Islamic Jurisprudence Assembly Makkah; and the member of the Supreme Council of the Islamic University at al-Madinah, and the Supreme Committee for Islamic Propagation, until he passed away on Thursday 27 Muharram 1420 A.H./May 13 1999 C.E. [Source: http://fatwa-online.com/scholarsbiographies/15thcentury/ibnb aaz.htm]

 

[2] Carl Sagan, The Demon-Haunted World: Science As a Candle in the Dark, p. 325

 

[3] Youssef M. Ibrahim, �Muslim Edicts take on New Force�, The New York Times, February 12, 1995, A-14

 

 

Bron: http://thetruereligion.org/modules/wfsection/article.php?art icleid=258

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 09:35

Assalamu alaikum,

die fatwa van Ibn Baaz haalde ik aan als extreem voorbeeld van een fatwa die fout blijkt te zijn. Het is niet mijn bedoeling oude koeien uit de sloot te halen of daarover te discussieren. De fatwa is wel bekend; typ op google "flat earth fatwa" en je vindt info. Maar verder wil ik het daar eigenlijk dus niet over hebben.

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Ik heb nooit beweerd dat alles aan de Ahl ul Dikr gevraagd moet worden. Er staat ook duidelijk in de ayaa, INDIEN JULLIE NIET WETEN.

Maar dan is het de bedoeling dat er wel dalil wordt gegeven, toch? De "ahl ul dikr (betekend dat niet "mensen die gedenken"?) hebben niet de authoriteit uitspraken in plaats van Allah swt te doen, waar Allah of zijn boodschapper niet gesproken hebben, Allahu alam.

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Ik ben een moslima die de Quraan en Soennah probeert te volgen volgens de begrippen van de Selefu Sali7, de vrome voorgangers, de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam, de sa7abah en de tabi3ien. Als er niet bekend is dat men dit deed op deze manier, dan verwerp ik persoonlijk deze manier (dat hoef geen 'oelamaah mij te vertellen) en kies ik voor datgene waar ik rust in vind.

Masha Allah. Ik probeer ook niet beweren dat het niet goed is om de profeet s.a.s, de sahaba en de tabi'in te proberen te volgen tot in de details. En als jij bijvoorbeeld geen afkortingen wil gebruiken omdat er geen teksten bekend zijn van de eerste generaties moslims waarin ze dat deden, dan is dat jouw goed recht en ik probeer je ook niet vertellen dat dat verkeerd zou zijn. "Haraam" is echter een oordeel wat aan Allah subhan wa t'ala is en aan geen enkel mens. Ook niet aan Mohammed vzmh trouwens; zijn oordeel was het oordeel van God, en daar waar dat niet het geval was werd hij in de openbaringen ook terechtgewezen. Daarom ben ik het echt niet met je volgende uitspraak eens:

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Iets hoeft volgens mij geen Goddelijk verbod te zijn om haraam verklaard te worden. Dat kan ook indirect, dus via de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam. oua Allahoe a3lam.

Soera al Ma'ida, vers 44: "(...) En wie niet rechtspreken volgens hetgeen Allah heeft nedergezonden, zij zijn ongelovigen" en o.a. vers 50 zeggen: "Wensen zij het oordeel van onwetendheid? En wie is een betere rechter dan Allah voor een volk dat zekerheid van geloof bezit?"

Soera an Nadjm, aya 1 tm 3 zegt: "Bij de ster wanneer zij valt. Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken. Noch spreekt hij naar eigen begeerte."

Er zijn natuurlijk veel meer ayaat die aangeven dat de enige die iets verbiedt of toestaat Allah subhan wa t'ala is. Mijn mening is dan ook dat de verzen die oproepen de profeet s.a.s. te volgen laten zien dat de profeet s.a.s. niets anders volgde dan de openbaringen van Allah swt, dwz de koran. Daar waar hij dit niet deed werd hij terechtgewezen zoals ik al zei. Er is ook een bekende hadith van Aisha waarin ze, toen mensen haar vroegen: "Wat is de moraal van Mohammed", antwoorde: "De moraal van Mohammed is de koran". Allahu alam.

Goede opmerking over dat er geen ahadith zijn die zelfmoordaanslagen verbieden! Je hebt gelijk, die zijn er niet. Maar er zijn wel ahadith en koranverzen die moord verbieden, die zelfmoord verbieden en zelfs het verlangen naar de dood verbieden. Er zijn duidelijke koranverzen en ahadith die gaan over de regelgeving met betrekking tot jihad en oorlogvoeren. Geleerden (ahl ul dhikr) kunnen daar hun fatwa's over doen omdat ze kennis hebben van de teksten. Met betrekking tot hoe je gesproken woorden moet opschrijven zijn er voor zover ik weet geen teksten bekend, althans niet van de eerste generaties moslims.

Het staat natuurlijk wel mooier als je de woorden altijd voluit schrijft. Daarom moet je in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief nooit teveel afkortingen zetten.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 09:51

de afkorting wordt gebruikt om het schrijven te versnellen. Het heeft dus een gegrond reden om het te gebruiken. Bij het lezen wordt het toch voluit uitgesproken en daar gaat het om. het niet uitspreken van de zegeningen is naar mijn menig niet eens haraam. 

zelf hoop ik altijd dat er niet eens wordt gediscussieerd over dit soort nutteloze onderwerpen. de islam heeft een hogere doel en daar moeten we naar streven.  

wa salai Allahoema 3ala sayidina Mo7amed wa 3ala ahlihi wasalim taslima

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 09:52
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

die fatwa van Ibn Baaz haalde ik aan als extreem voorbeeld van een fatwa die fout blijkt te zijn. Het is niet mijn bedoeling oude koeien uit de sloot te halen of daarover te discussieren. De fatwa is wel bekend; typ op google "flat earth fatwa" en je vindt info. Maar verder wil ik het daar eigenlijk dus niet over hebben.

De fatwa waar jij het over hebt is vals, lees het stuk dat ik heb gepost inshaAllah en het zal je vanzelf duidelijk worden.

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Ik heb nooit beweerd dat alles aan de Ahl ul Dikr gevraagd moet worden. Er staat ook duidelijk in de ayaa, INDIEN JULLIE NIET WETEN.

Maar dan is het de bedoeling dat er wel dalil wordt gegeven, toch? De "ahl ul dikr (betekend dat niet "mensen die gedenken"?) hebben niet de authoriteit uitspraken in plaats van Allah swt te doen, waar Allah of zijn boodschapper niet gesproken hebben, Allahu alam.

Ahl ul Dikr, de bezitters der begrip oua Allahoe a3lam. Jij bedoelt waarschijnlijk daliel uit Ahadith en de Quraan, maar zulke afkortingen waren toen niet van toepassing net zomin de zelfmoordaanslagen. Toch worden deze aanslagen door vele geleerden haraam verklaard. Snap je waar ik naartoe wil?

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Ik ben een moslima die de Quraan en Soennah probeert te volgen volgens de begrippen van de Selefu Sali7, de vrome voorgangers, de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam, de sa7abah en de tabi3ien. Als er niet bekend is dat men dit deed op deze manier, dan verwerp ik persoonlijk deze manier (dat hoef geen 'oelamaah mij te vertellen) en kies ik voor datgene waar ik rust in vind.

Masha Allah. Ik probeer ook niet beweren dat het niet goed is om de profeet s.a.s, de sahaba en de tabi'in te proberen te volgen tot in de details. En als jij bijvoorbeeld geen afkortingen wil gebruiken omdat er geen teksten bekend zijn van de eerste generaties moslims waarin ze dat deden, dan is dat jouw goed recht en ik probeer je ook niet vertellen dat dat verkeerd zou zijn. "Haraam" is echter een oordeel wat aan Allah subhan wa t'ala is en aan geen enkel mens. Ook niet aan Mohammed vzmh trouwens; zijn oordeel was het oordeel van God, en daar waar dat niet het geval was werd hij in de openbaringen ook terechtgewezen. Daarom ben ik het echt niet met je volgende uitspraak eens:

In eerste instantie geplaatst door Juwairiya

Iets hoeft volgens mij geen Goddelijk verbod te zijn om haraam verklaard te worden. Dat kan ook indirect, dus via de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam. oua Allahoe a3lam.


Volgens mij heb ik mezelf niet helemaal goed duidelijk gemaakt. Wat ik probeerde te zeggen is dat wat de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam haraam heeft verklaard indirect haraam is verklaard door Allah, precies wat jij beweert dus. Ik bedoelde dat de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam een medium was.

Soera al Ma'ida, vers 44: "(...) En wie niet rechtspreken volgens hetgeen Allah heeft nedergezonden, zij zijn ongelovigen" en o.a. vers 50 zeggen: "Wensen zij het oordeel van onwetendheid? En wie is een betere rechter dan Allah voor een volk dat zekerheid van geloof bezit?"

Soera an Nadjm, aya 1 tm 3 zegt: "Bij de ster wanneer zij valt. Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken. Noch spreekt hij naar eigen begeerte."

Er zijn natuurlijk veel meer ayaat die aangeven dat de enige die iets verbiedt of toestaat Allah subhan wa t'ala is. Mijn mening is dan ook dat de verzen die oproepen de profeet s.a.s. te volgen laten zien dat de profeet s.a.s. niets anders volgde dan de openbaringen van Allah swt, dwz de koran. Daar waar hij dit niet deed werd hij terechtgewezen zoals ik al zei. Er is ook een bekende hadith van Aisha waarin ze, toen mensen haar vroegen: "Wat is de moraal van Mohammed", antwoorde: "De moraal van Mohammed is de koran". Allahu alam.

na3am, mashaAllah. Helemaal mee eens.

Goede opmerking over dat er geen ahadith zijn die zelfmoordaanslagen verbieden! Je hebt gelijk, die zijn er niet. Maar er zijn wel ahadith en koranverzen die moord verbieden, die zelfmoord verbieden en zelfs het verlangen naar de dood verbieden. Er zijn duidelijke koranverzen en ahadith die gaan over de regelgeving met betrekking tot jihad en oorlogvoeren. Geleerden (ahl ul dhikr) kunnen daar hun fatwa's over doen omdat ze kennis hebben van de teksten. Met betrekking tot hoe je gesproken woorden moet opschrijven zijn er voor zover ik weet geen teksten bekend, althans niet van de eerste generaties moslims.

Het staat natuurlijk wel mooier als je de woorden altijd voluit schrijft. Daarom moet je in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief nooit teveel afkortingen zetten.

Wassalam,

Amier.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 12:25

Assalamoe alykoem Amier en anderen,

het is simpel, we zijn het mee eens dat de daad een aanbidding is toch, dus je wordt er voor beloond, nou zal je voor beloond worden als je de volgende letters apart gaat uitspreken 'S A A W S', nee toch? zo geldt het ook voor het schrijven!

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 12:43
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Wat betreft de tweede aya die je aanhaalde: er is geen tekst bekend nog van de openbaring van Allah subhan wa t'ala nog van Zijn boodschapper Mohammed vrede zij met hem, nog van de eerste drie generaties moslims dat het afkorten tot swt en vzmh haraam is. Of ken je een hadith waarin de profeet vzmh ons verbood vzmh op te schrijven? Allahu alam.

Ken jij een hadith waarin staat dat zelfmoordaanslagen haraam zijn? Nee, misschien wel hadith waarin wordt aangegeven dat zelfmoord haraam is, en dat het vermoorden van onschuldigen haraam is, maar niks specifieks over zulke aanslagen. Simpelweg omdat het toen niet bestond. Daar hebben we 3oelamaah (niet allen even betrouwbaar en kundig) voor omdat zij veel meer kennis en wijsheid bezitten.

Als er een 7ad�th geweest was volgens welke schrijven 7ar�m zou zijn, dan had Amier je die vraag niet gesteld, neem ik aan.
Slechte vergelijking dus - nu houd ik sowieso niet van vergelijkingen, trouwens.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 12:47

Assalamu alaikum,

de discussie gaat niet over of het goed, beter, estetischer is of dat je meer of minder hassanat krijgt door het uitspreken van die woorden, maar of het haraam is om afkortingen te gebruiken. Dus of je bestraft wordt als je die afkortingen gebruikt.

Het is goed om iemand vrede en God's zegeningen toe te wensen, en misschien als je er meer moeite voor doet door ze voluit te schrijven hebben die wensen meer "kracht". Maar wordt je gestraft als je afkortingen schrijft? Tenslotte lees je hetzelfde "salla Allahu alaihi wa salam". Dat is waar s.a.s. voor staat, en iedereen weet dat.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.