Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

VOGELGRIEP

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: Zijn we alert op de vogelgriep?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
1 [6.25%]
4 [25.00%]
11 [68.75%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: VOGELGRIEP
    Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 07:41
As salaam aleykum,
 
 
Zoals eerder bekend is er naast Indonesi� ook Turkije en Roemeni� getroffen met de vogelgriep. Dat zag ik ook in de Arabische krant Al Hayat van vandaag.
Where are you tok about? Kunnen we kip eten?
Hier bij ons in Europa moeten we allert zijn. En berichten goed in de gaten houden.
 
Dit geldt alleen voor degene(n) die o.a. naar Indonesi�, Turkije en Roemeni� gaan.
 
ADVIES
  1. Reis niet naar gebieden met vogelgriep
  2. Vermijd contact met vogels , maar ook veren en vogelpoep
  3. Was handen met antibacteri�le zeep
  4. Eet alleen doorgebakken of gekookt gevogelte of ei.

    Besmetting via voedsel?
    Ook het heersende virustype (H5N1) heeft via voedsel geen vat op de mens. Daarom kunnen producten waarin kippenvlees of eieren verwerkt zijn, rustig worden gegeten. Het achterhalen van eieren zoals dat heeft plaatsgevonden in 2003, was alleen gericht op het voorkomen van verspreiding van de ziekte onder pluimvee. Het blijft verstandig om kippenvlees goed te bakken of te koken totdat het vlees helemaal gaar is. Met hygi�nische bereiding en het goed garen van vleesproducten voorkomt u ook dat u een besmetting met salmonella of een andere bacterie oploopt. Verder is het altijd al aan te raden om eieren goed te koken of te bakken en niet rauw te verwerken in toetjes of mayonaise. bron VWA

  5. Wie vreest besmet te zijn, raadpleeg altijd de huisarts.
  6. Gebruik desinfectiematten om kippenmest van de schoen te verwijderen.
  7. Neem geen pluimveeproduct mee uit besmet gebied.
Raadpleeg ook de website: www.minvws.nl en op
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 09:43

Het echte risico nu is voor de beesten - en indirect voor de pluimveehouders dus.
Wat men vreest is dat er een nieuwe ziekte onstaat, een ziekte uit de kruising van het vogel-virus en een virus dat zich makkelijker verspreidt onder mensen, als een reeds zieke mens besmet wordt.

Overigens is advies nummer 4 hierboven sowieso al aan te raden, ook voor ander vlees, maar zeker voor kip, aangezien zoveel kippen een salmonella-besmetting hebben. Ik zou met Nederlandse eieren ook geen mayonaise zelf durven maken ofzo.

(oh, ha ha, ik zie dat dat ook allemaal al in dat rode blokje staat)

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 10:54
In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Wat men vreest is dat er een nieuwe ziekte onstaat, een ziekte uit de kruising van het vogel-virus en een virus dat zich makkelijker verspreidt onder mensen, als een reeds zieke mens besmet wordt.

Ik vrees dat de virus ook zeer dodelijk kan zijn voor mensen. Het grote probleem ligt nu voor de hand dat er helaas nog geen directe medicatie voor bestaat. Er zijn wel wat middelen, maar die helpen weinig of zijn alternatieven remmers die niets, nauwelijks of een beetje helpen. Voor dit punt ben ik wel bezorgd. Maar ik ga hiermee niet erger maken dan dat het is. Punt 2 trekvogels kunnen bijvoorbeeld via de getroffen gebieden naar Afrika trekken. Ook daar kan het zijn dat in Afrika besmet gaat worden met de vogelgriepvirus. Maar zodra de vogels terug komen naar Europa weet ik niet wat er gaat gaat gebeuren met de vogels en met de mensen hier in Europa. Blijft spannend!

Laten we (een beetje) hopen dat het mee kan vallen. Maar tja.......... 

 

RHIDO

 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 11:00

En is ook nog geen medicatie omdat de ziekte onder mensen die men vreest nog niet bestaat (er is nu alleen nog het risico - los van het feit dat mensen kunnen overlijden aan de vogelziekte).

Als het dichtbij komt, ga ik proberen me niet te veel onder de mensen te begeven - doe ik wel binnen nuttige dingen, ofzo ;)

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 11:10
salaam aleikumm kip is allang haram verklaard omdat inhet voedsel van de kippen zit varkensvoer bewerkt
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 11:27

In eerste instantie geplaatst door het licht

salaam aleikumm kip is allang haram verklaard omdat inhet voedsel van de kippen zit varkensvoer bewerkt

Salaam alaikum,

kip is allang haraam "verklaard"?? Wie heeft dat gedaan dan, alleen Allah kan dingen haraam verklaren. Ik hoor dit overigens voor het eerst!

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 11:29

Nog een tip:

Eet geen vlees van mensen die de vogelgriep hebben.

 

KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 11:51
Goede tip, Pietjepuk, maar ik geloof dat er niet al te veel Idi Amins rondlopen in onze contreien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 12:02

Nog iets dat ik toe wil voegen om de dreiging op korte termijn te relativeren:

Ik zag net op CNN een kaartje van het verspreidingsgebied, waarop alle landen met gevallen van vogelgriep bekend waren ingekleurd. Dat soort kaartjes zie ik telkens, maar die geven natuurlijk een enorm vertekend beeld. Je zou een realistischer beeld krijgen door een stipje op de kaart te zetten voor elke zieke/gestorven vogel. Zou je een hele grote kaart nemen, dan zou je op bepaalde plekken in zuidoost-azie vlekken op de kaart zie, maar verder alleen hier en daar stipjes. Het zal zich wel verspreiden, maar ik denk niet zo snel. Het risico neemt pas toe wanneer er zieke dieren komen in gebieden waar heel veel dieren dicht op elkaar zitten - zoals met pluimvee in bepaalde gebieden in Nederland ook het geval is. Het risico voor de mens bestaat in eerste instantie alleen voor mensen die veel contact hebben met pluimvee. De Nederlandse manier van vogels verkopen om het vlees is dusdanig dat slechts een beperkte groep mensen in enige mate risico zou kunnen lopen (de professionals in de pluimveehandel). Dat denk ik.

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2005 om 10:47
Laatste keer advies over de vogelgriep, mocht blijken dat het oa in Nederland/Belgi� ook gaat heersen.
 
As salaam aleykum,
 
Steeds meer mensen bestellen (masssal) via internet o.a. Tamiflu en/of andere medicatie dat tegen de vogelgriep zou helpen. Advies ga dit nooit doen!
Die gasten verdienen goud!
De huisarts schrijft momenteel juist geen recept (o.a. Tamiflu) voor u uit om de vogelgriep tegen te gaan omdat het niet nodig is.
Pas als het echt zeker is dan wel.
Raadpleeg altijd het advies van uw huisarts.
Er is geen reden voor paniek!
 
De mensen die juist in Azi�, (misschien ook Turkije, Griekenland en/of Roemeni�) gestorven zijn, is het probleem dat de mensen rouw kip of ei eten.
Dan kan de virus in je lichaam komen. Er wordt in die landen nooit goed over nagedacht hoe men de vogelgriep aan zou pakken.
Tevens hebben wij vast en zeker in Europa verbrandingsovens om de kippen en andere gevogelte te vernietigen. Het ziet in Europa best verzorgd uit.
Dus wees niet bang van:  "o jee, vogelgriep! Gauw een tamiflu inslikken!"
Terwijl er oa in Azi� de kippen in de rivier gooien. Dat is niet snugger want daar zwemmen wel eens mensen in, en ook  nog eens dat ze de was doen.
 
Daarnaast bij ons in Indonesi� maar misschien ook in andere landen is er op diversen plaatsen ook vogeltjesmarkt.
Dus een goeie vogel dat uitverkocht is kan problemen zorgen voor degenen die de vogel zou willen kopen. Ik vrees al gauw dat het miskoop is!  
 
Ook kippevlees (dat naast andere vleeswaren in de winkel ligt) om voor je op brood te doen lijkt mij een risico als er  vogelgriep geconstateerd wordt om zo uit de verpakking te halen en gelijk op je brood doen. Ik heb hier soms mij twijfels bij, maar hoe lekker het ook is om op je brood te doen, hoe meer risico's er aan vast kunnen zitten voor de virussen. Wees daar ook alert op! En koop dit dan voorlopig niet meer, mocht blijken als het in Nederland/Belgi� ook vogelgriep is.
 
Ik hoop jullie allemaal voldoendetje te hebben ge�nformeerd.
 
 
Salaam,
 
 
RHIDO 
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2005 om 16:19

Howla!!!

Griep wordt overgedragen via speekseldruppels die op je oogslijmvlies komen!  Weet aub waar je het over hebt voor je met (hoewel goedbedoelde, erg verkeerde) beweringen komt.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.