Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

uitleg van aya

 Post Reply Post Reply
Schrijver
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: uitleg van aya
    Geplaatst op: 12 juli 2007 om 06:34
Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

kan iemand mij uitleg geven van deze aya?
jazakom allah
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2007 om 12:05
Vooraf: ik ben geen moslim, maar heb even gegoogled op deze tekst. Ik vond het volgende - vond ik zelf ook wel interessant:

"Een Jood of een Christen die leeft volgens de Bijbel leeft kan dus volgens de Islam naar de hemel gaan, terwijl een Muslim die zich misdraagt naar de hel kan gaan.
"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
Volgens de Islam draagt elk mens de volle verantwoordelijkheid voor de eigen daden. Alleen tegenover God, zal de mens zich op Oordeelsdag moeten verantwoorden over zijn geloof of ongeloof - in die keuze, is elk mens volgens de Islam volledig vrij.

Dat volgens de Islam ook Christenen of Joden naar de hemel kunnen gaan, hangt samen met het Islamitisch geloof dat zij allen in dezelfde Ene God geloven die in het Hebreeuws Jahweh genoemd wordt en in het Arabisch Allah.

Ter vergelijking: het Christendom gelooft dat alleen Christenen naar de hemel zullen gaan. Het verwerven van het Eeuwig Leven vereist volgens het Christendom dat men lid is van de Christelijke Kerkgemeenschap. Dit komt omdat Christenen geloven in de Erfzonde, en omdat Christenen geloven dat de Verlossingsdood van Jezus deze Erfzonde en dus alle daarop gebaseerde zonden ongedaan gemaakt heeft voor Zijn Volgelingen. Het is ook daarom dat in het Christendom missioneringswerk zo belangrijk is: bekering tot het Christendom is de enige manier om de Erfzonde op te heffen en de ziel te redden.

In de Islam is dat niet zo - daar is om te beginnen al geen Erfzonde.
Muslims zijn slechts overbrengens van de Boodschap. Het is Muslims ten zeerste verboden te proberen anderen te dwingen zich te bekeren tot de Islam. Overigens, theologisch is daar geen dwingende reden toe vermits volgens de Islam ook niet-Muslims naar de hemel kunnen gaan. In de Islam gebeurt de beoordeling op Oordeelsdag immers niet op basis van de Kerkgemeenschap waartoe men behoort, maar op basis van het gedrag en de intenties voor dat gedrag."


Bron: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=185709
שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד
Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juli 2007 om 17:46
beste vriend, wat jij zegt klopt voor geen meter.
allah geprezen en verheven is hij zegt: En wie een andere godsdienst zoekt dan de islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn (3:86
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2007 om 04:19
"Veel eersten zullen laatsten en veel laatsten zullen eersten zijn."
(Evangelie van Marcus 10,31)
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2007 om 12:38
In eerste instantie geplaatst door katim110

beste vriend, wat jij zegt klopt voor geen meter.
allah geprezen en verheven is hij zegt: En wie een andere godsdienst zoekt dan de islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn (3:86


Eerlijk gezegd, ik zei niet veel. Ik quote alleen maar. Er zijn blijkbaar moslims die er anders over denken dan wat jij denkt al heb ik geen idee wat jij denkt. Ik heb hier verder geen mening over. Zelf ben ik geen moslim, maar ik vond het wel een interessante tekst. Ik ben benieuwd wat dan wel de juiste uitleg is, die ook spoort met de tekst die jij zelf hierboven citeert (3:86). Interessant! Sterkte, ik hoop dat iemand ander je kan helpen met een goede uitleg. 
שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juli 2007 om 13:45
Heb ik toch nog een vraagje voor Katim 110:
Hoe luiden de regels voor mensen die, zoals ik, geen enkele godsdienst zoeken?
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2007 om 14:31

Assalaamoe 3aleikoem

Het is idd heel belangrijk om de uitleg van een vers (tafsier) te zoeken voordat er een uitspraak wordt gedaan. Ik heb het volgende gevonden in De Edele Koran (blauwe boek)

Salman Al Farisi vroeg de profeet (saw) naar het lot van zijn vroegere vrienden onder de joden, christenen en sabiers, die waren gestorven voordat de boodschap van de islam tot hun was gekomen. De profeet (saw) antwoorden: "hun plaats is de hel". Toen openbaarde Allah dit vers (om de profeet (saw) te corrigeren, zie vers 2:62)

In eerste instantie geplaatst door katim110

Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

En zoals katim ook zei:

En wie een andere godsdienst zoekt dan de islam, het zal van hem niet worden aanvaard en hij zal in het Hiernamaals onder de verliezers zijn (3:86



Dit betekent dat de joden, christenen en sabiers van voor de islam, geloven in het geloof dat toenertijd geopenbaard werd, zij zijn bewoners van het paradijs bi-idnillah.

Dit geldt dus voor de mensen van v��r de tijd van de komst van de Islam. Met o.a. het 2e vers kun je opmaken dat Allah de islam heeft gekozen als enige godsdienst.

Wassalaamoe 3aleikoem

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2007 om 17:22
Als ik het bovenstaande (Salaam, 21.31 uur) goed lees/begrijp is het Paradijs niet weggelegd voor niet-Moslims, met uitzondering van degenen onder hen die, v��r de komst van de Islam, leefden als waren zij Moslims.


Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2007 om 16:07
Het paradijs is niet weggelegd voor mensen die -De God- niet erkennen, niet dankbaar zijn voor wat zij van Hem krijgen, Hem niet aanbidden, niet leven volgens Zijn regels, etc..........insha allah (Als allah het wilt)
Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2007 om 16:14
ALzukar, ik zie dat jij vaker op deze site bent geweest (adhv aantal berichten), en dit is je vast vaker gevraagd, maar vraag jezelf eens, hoe ben jij ontstaan, wie heeft jou geschapen (of heb jij jezelf geschapen?), hoe zijn de werelden ontstaan, het is perfect in elkaar gezet en loopt in een Vaste baan. Iemand moet het toch georganiseerd hebben en in balans houden? En als dat niet zo zou zijn, dan zou het in elkaar vallen of je zou fouten herkennen in de schepping.

�nders, zou ik graag van je willen weten, wat is dan volgens jou de zin van het leven?

ik hoor graag van je!
Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2007 om 18:05
In eerste instantie geplaatst door Salaam

ALzukar, ik zie dat jij vaker op deze site bent geweest (adhv aantal berichten), en dit is je vast vaker gevraagd, maar vraag jezelf eens, hoe ben jij ontstaan, wie heeft jou geschapen (of heb jij jezelf geschapen?), hoe zijn de werelden ontstaan, het is perfect in elkaar gezet en loopt in een Vaste baan. Iemand moet het toch georganiseerd hebben en in balans houden? En als dat niet zo zou zijn, dan zou het in elkaar vallen of je zou fouten herkennen in de schepping.�nders, zou ik graag van je willen weten, wat is dan volgens jou de zin van het leven?ik hoor graag van je!


Ik denk, Salaam, dat het een fatale misvatting is te denken dat wij subject zijn van een Schepper die zich in het bijzonder met mensen bezighoudt. "Fouten" die ik in de schepping zie betreffen mijns inziens dan ook slechts zaken die mij, als individu, onwelgevallig zijn. Dat houdt niet in dat daarbij tevens sprake is van fouten in absolute zin. Al wat is, dood of levend, is onderworpen aan een, kennelijk sluitend en foutloos werkend, stelsel van natuurlijke behoudswetten. Dat, een voortdurend besef van ingebed- en opgenomen-zijn, vervult mij met grote verwondering en nederig respect, elke dag die ik mag leven weer opnieuw. Een concreet godswezen denk ik mijzelf daarbij niet omdat ik denk dat het daarbij gaat om iets dat uitgaat boven enige voorstelling die wij ons daarvan kunnen maken, en boven alles wat de religies daarover zeggen.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juli 2007 om 06:40

Komt er nu niemand ooit op het idee dat het begrip Schepper/ God /Godin/ heel goed slechts een metafoor zijn kan.??Een metafor en een instrument.

Een metafoor ten behoeve an verlichting, een instrument ten behoeve van onderdrukking.

The true is in the eye of the beholder !

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juli 2007 om 16:28
[QUOTE=DruideHerne]

Komt er nu niemand ooit op het idee dat het begrip Schepper/ God /Godin/ heel goed slechts een metafoor zijn kan.??Een metafor en een instrument.

Een metafoor ten behoeve an verlichting, een instrument ten behoeve van onderdrukking.

The true is in the eye of the beholder !

 

Jammer dat je nog steeds zo dwaald met je instrumentistische en metafooristische gepraat ben benieuwd wie er nog na jou luisterd op dit forum ,misschien kan je je tijd beter gaan besteden

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juli 2007 om 14:57
In eerste instantie geplaatst door Thorax

Vooraf: ik ben geen moslim, maar heb even gegoogled
op deze tekst. Ik vond het volgende - vond ik zelf ook wel interessant:
"Een Jood of een Christen die leeft volgens de Bijbel leeft kan dus
volgens de Islam naar de hemel gaan, terwijl een Muslim die zich
misdraagt naar de hel kan gaan.
"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en
de Sabi�rs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk
handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te
vrezen noch zullen zij bedroefd zijn."
(Koran 2:62)
Volgens de Islam draagt elk mens de volle verantwoordelijkheid voor de
eigen daden. Alleen tegenover God, zal de mens zich op Oordeelsdag
moeten verantwoorden over zijn geloof of ongeloof - in die keuze, is
elk mens volgens de Islam volledig vrij.

Dat volgens de Islam ook Christenen of Joden naar de hemel kunnen
gaan,
hangt samen met het Islamitisch geloof dat zij allen in dezelfde Ene
God geloven die in het Hebreeuws Jahweh genoemd wordt en in het
Arabisch Allah.

Ter vergelijking: het Christendom gelooft dat alleen Christenen naar de
hemel zullen gaan. Het verwerven van het Eeuwig Leven vereist volgens
het Christendom dat men lid is van de Christelijke Kerkgemeenschap. Dit
komt omdat Christenen geloven in de Erfzonde, en omdat Christenen
geloven dat de Verlossingsdood van Jezus deze Erfzonde en dus alle
daarop gebaseerde zonden ongedaan gemaakt heeft voor Zijn
Volgelingen.
Het is ook daarom dat in het Christendom missioneringswerk zo
belangrijk is: bekering tot het Christendom is de enige manier om de
Erfzonde op te heffen en de ziel te redden.

In de Islam is dat niet zo - daar is om te beginnen al geen Erfzonde.
Muslims zijn slechts overbrengens van de Boodschap. Het is Muslims ten
zeerste verboden te proberen anderen te dwingen zich te bekeren tot de
Islam. Overigens, theologisch is daar geen dwingende reden toe vermits
volgens de Islam ook niet-Muslims naar de hemel kunnen gaan. In de
Islam gebeurt de beoordeling op Oordeelsdag immers niet op basis van
de
Kerkgemeenschap waartoe men behoort, maar op basis van het gedrag
en de
intenties voor dat gedrag."Bron: http://forums.marokko.nl/
showthread.php?t=185709



Volgens de beginselen van het christelijk geloof is het niet zo dat per
definitie alleen degenen die tot de christelijke kerk behoren in de hemel
komen. Het gaat om het geloof in Gods grote Liefde en Genade; optimaal
tot uitdrukking gebracht in de persoon van Jezus Christus, maar ook
degenen die dat geloof koesteren zonder ooit van Jezus gehoord te
hebben en dat met volkomen islam praktiseren zullen deel uit maken van
het Koninkrijk. De toest is onze houding en gedrag ten opzicht e van de
minsten onder de mensen...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juli 2007 om 15:10
Wat er steeds weer in de discussie boven komt drijven is een
begripsverwarring over het wezen van institutionele religie of godsdienst.
Ontstaan vanuit een krachtige impuls van de Allerhoogste (ook dit woord
is een relativering) moeten we toch vast stellen dat het grotendeels
mensenwerk is, idd maar al te vaak een machtsinstrument zoals Druide
stelt.
Je kunt je met hart en ziel overgeven aan een religie en tegelijkertijd GOD
de rug toekeren en je kunt in volledige overgave (islam) aan GOD leven
zonder een religie te praktiseren....

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat juist degenen die zo nadrukkelijk en
uiterst vroom hun religie uitleven de boot missen omdat ze de neiging
hebben zich beter te voelen dan de mens die het in zijn oog minder nauw
neemt...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.