Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Alcohol id Islam

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Alcohol id Islam
    Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:41

Assalaam Aleikoem,

Omdat de topic 'homosexualiteit' gesloten is en er vragen onbeantwoord bleven, open ik dit topic. (onder het verkeerde onderwerp sexualitiet...oeps...)

 

2/219: Zij vragen u omtrent wijn en kansspel. Zeg hun: "In beide is groot nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter dan het voordeel." En zij vragen u, wat zij moeten weggeven. Zeg hun: "Hetgeen gij kunt missen." Zo maakt Allah u Zijn geboden duidelijk, opdat gij over deze en de volgende wereld zult nadenken.

5/90: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokkenen de afgodsbeelden en de pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden* die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken dus). Hopenlijk zullen jullie welslagen!

* = Dit Vers heft de wettelijke status van alle Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op. Na de openbaring van dit Vers was het drinken van alcohol HARAM, verboden. Alles soorten van gokken zijn verboden.

5/91: Voorwaar, de Satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de salaat: houdt ermee op!

Wa aleikoem Salaam

 

 

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:45

Assalaam Aleikoem Happylady,

Je schreef het volgende:

Salaam aleikum Layla,
kun je me vertellen waarom dat �ne vers de andere opheft?? Ze staan namelijk allemaal in de Koran. Waar staat dat bepaalde verzen belangrijker zijn dan andere? Dat snap ik namelijk niet
.

Dat staat staat in de 'Edele Koran' vermeldt.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:50

Postapentacost schreef het volgende:

Vrede Layla,

Hier komt echt mijn onwetendheid aan het licht. Maar hoe kan het
ene vers de wettelijke status van het andere vers opheffen? wie bepaalt
dat? en betekent dat dan dat het ene Koranvers minder gerzaghebbend is
dan het andere?

Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala). Het ene vers kan boven het andere vers staan.

Gr, Layla

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:58

happylady3113 schreef:
Over alcohol, er staat in de Koran niet letterlijk dat het verboden is. Dronkenschap is wel verboden. Aangezien er ook inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat alcoholgebruik van ��n glas per dag (niet alle soorten volgens mij) gezondheidsbevorderend is, denk ik samengevat dat dit precies in overeenstemming is. Alcohol mag, zeer met mate. Als je echter bang bent voor verslavind (compulsieve persoonlijkheden), is het verstandiger om het niet te doen. Als je het alcoholverbod ook letterlijk neemt, mag je volgens mij ook geen deo met alcohol en parfum meer gebruiken enzo. God vraagt ons om na te denken. Hij heeft Zijn boek gestuurd. Wat Hij daarin niet letterlijk verboden heeft, is Hij niet vergeten. Het is dus niet verboden. (Ik weet dat ik hierin afwijk van veel andere moslims. Ik wil hiermee echter niemand kwetsen)

Malcom X schreef:
Salaam Aleikum, Beste Happylady, wat je hier stelt over alcohol is zeer gevaarlijk. Je doet namelijk de bewering dat een glaasje alcohol wel mag voor een moslim, mits dit met mate gebeurt. Dit is gevaarlijk omdat je deze bewering ongefundeerd doet. Je doet dit op je eigen mening en op wetenschappelijk onderzoek die veel door niet moslims als reden/excuus wordt gebruikt om te kunnen drinken. Ik zal hier niet al te veel op ingaan, omdat zuster layla al de nodige argumenten heeft geleverd waarom alcohol niet mag. Ik hoop dat je in de toekomst wat voorzichter bent met je uitspraken over wat wel en niet mag voor een moslim. Als je dit kan staven aan de hand van verzen uit de Quran dan moet je dit zeker doen, maar pas op dat sommige moslims (met weinig kennis) jou stukjes lezen en denken van mmmmm toch maar �s een glaasje proberen. Want dan zul jij medeverantwoordelijk zijn voor hun zonden.
Ik ben niet boos op je of zo, ik probeer je alleen te waarschuwen zuster voor de gevolgen van je beweringen.Salaam Aleikum, MAlcolm X

Happylady schreef:
Salaam aleikum Malcolm,
bedankt voor je bericht. Ik verschil inderdaad van mening met een heleboel moslims hier op het forum. Ik vind het alleen jammer dat je denkt dat ik het dus fout heb. Misschien is dat in jouw ogen zo, maar ik denk dat de Koran ruimte geeft voor mijn opinie. Ik heb erbij gezet dat mijn mening niet de mening is van de meeste moslims. Ik verwacht ook niet dat er mensen zijn die denken: ow, happylady heeft dat gezegd, dus nu  mag het. Het is verplicht om zelf na te denken over de islam. Iedereen moet dus voor zichzelf uitzoeken waar ze staan wat betreft drank-gebruik.
Ik beargumenteer mijn mening, jij de jouwe. Dat is altijd goed. Toch??

 

Asslaam Aleikoem Happylady,

Ik vraag me af hoe je nog steeds kan denken dat alcohol niet verboden is, nadat ik met deze aya's ben gekomen? Waarom je denkt dat iedreen het voor zich zelf moet uitzoeken, dan heb ik het alleen over de moslims. In de Koran staan de wetten van Allah (subhanahoe wa ta'ala), hoe kan het dat jij anders over Zijn wetten denkt? Is niet aanvallend bedoeld hoor zuster.

5/90: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokkenen de afgodsbeelden en de pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden* die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken dus). Hopenlijk zullen jullie welslagen!

Vindt je niet dat alcohol een drank van shaytaan is???

Wa aleikoem Slaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 08:23

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd : " Er zal een volk dat tot de Moslims behoort komen, die zijden, ontucht, bedwelmend drank en muziekinstrument zullen toestaan " ( Boechaarie )

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 13:06
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Postapentacost schreef het volgende:[/
FONT]


Vrede Layla,


Hier komt echt mijn onwetendheid aan het licht. Maar hoe kan
het ene vers de wettelijke status van het andere vers opheffen? wie
bepaalt dat? en betekent dat dan dat het ene Koranvers minder
gerzaghebbend is dan het andere?


Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala).
Het ene vers kan boven het andere vers staan.


Gr, Layla



Beste Layla,
hier maak je je wel erg gemakkelijk van af. nogmaals; wie bepaalt dat de
laatste soera boven de eerste staat en niet andersom? Wat is er tegen
iemand die de eerste boven de laatste stelt?

Je maakt een foutje als je zegt dat drank van Satan is. Drank kan vaak wel
een instrument in de handen van Satan zijn. Datzelfde geldt voor wapens,
die in jouw ogen wellicht Halal zijn. Maar wapens zijn extreem vaak een
instrument in de handen van Satan.
Als je zo stelt dat drank van Satan is, dan is de wijnbouw dus ook een
satanswerk. maar dan was de profeet Noach, die een wijnbouwer was, een
satansdienaar. Het drinken van wijn is nooit een probleem geweest bij de
oude profeten, mits met mate. En Isa dronk ook wijn.
Kijk, natuurlijk is het heel respectabel als mensen in principe geen drank
drinken. Ook talloze ongelovigen hebben dat principe. Het probleem vind
ik wel dat als daar zo principieel over gedaan wordt; zelfs een verbod en
Haram verklaren, dan komt men heel gemakkelijk tot een oordeel over
mensen die menen dat je wel een beetje wijn kunt drinken of zelfs over
mensen, zoals Happylady, die er toch wat genuanceerder naar kijken.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 13:56

Beste Postpentacost,

Als het 1ne vers na het andere is geopenbaard dan is het toch logisch dat de 1ne de andere opheft (dus de wettelijke status).

En ik maak geen fout als ik zeg dat alcohol een drank van shaytaan is, want daar geloven wij moslims inmmers in.

Kijk jij jou punt, ik de mijne. Heeft geen zin om hier verder over te discussieren (allahoe alam).

Gr, layla 

 

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:06
Dus niets van wat je gelooft is vatbaar voor discussie oftewel
beredenering?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:12

layla schreef:

Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala). Het ene vers kan boven het andere vers staan.

Maar wat zegt Allah:

10-64. Er zijn voor hen blijde tijdingen in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals. De woorden van God kennen geen verandering - dat is inderdaad de opperste zegepraal.

vr.gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:38

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Dus niets van wat je gelooft is vatbaar voor discussie oftewel
beredenering?

Daar gaat het niet om, bij elk onderwerp duiken jullie (ja jullie) overal op en gaan jullie overal tegen in. Ik heb geen zin om er verder over te discussieren, want geen van beide partijen veranderd toch v standpunt en daarom is het in MIJN ogen verder zinloos. 

Nogmaals ik GELOOF daarin, dus het maakt me niet uit met wat voor uitspraken je komt, ik heb heb er gewoon geen oren naar.

Gr, Layla

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:40
In eerste instantie geplaatst door Akbash

layla schreef:

Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala). Het ene vers kan boven het andere vers staan.

Maar wat zegt Allah:

10-64. Er zijn voor hen blijde tijdingen in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals. De woorden van God kennen geen verandering - dat is inderdaad de opperste zegepraal.

vr.gr Akbash

Wie heeft het over verandering? Lees goed!

Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote azajamal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 16:13
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Assalaam Aleikoem,

Omdat de topic 'homosexualiteit' gesloten is en er vragen onbeantwoord bleven, open ik dit topic. (onder het verkeerde onderwerp sexualitiet...oeps...)

 

2/219: Zij vragen u omtrent wijn en kansspel. Zeg hun: "In beide is groot nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter dan het voordeel." En zij vragen u, wat zij moeten weggeven. Zeg hun: "Hetgeen gij kunt missen." Zo maakt Allah u Zijn geboden duidelijk, opdat gij over deze en de volgende wereld zult nadenken.

5/90: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokkenen de afgodsbeelden en de pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden* die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken dus). Hopenlijk zullen jullie welslagen!

* = Dit Vers heft de wettelijke status van alle Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op. Na de openbaring van dit Vers was het drinken van alcohol HARAM, verboden. Alles soorten van gokken zijn verboden.

5/91: Voorwaar, de Satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de salaat: houdt ermee op!

Wa aleikoem Salaam

 

 

 

Salaam moealykum warahmatoelah

bismielahie rahmanie rahiem

Beste broeders en zusters, als je goed leest dan zijn deze verzen heel duidelijk en is er niks opheffends aan. de nadelen van wijn zijn heel duidelijk, men kan zat worden en veel schade aanrichten, zoals familie breuk, doden van andere mensen door onverantwoordelijk gedrag., verslaving enz.

de voordelen van wijn zijn bedoelt voor mensen die een anndoening hebben of ziek zijn en wijn zou daar een geneesmiddel voor kunnen zijn.

waarom het na die vers gewoon verboden werd was waarscheinlijk omdat sommige moslims aangeschoten waren en ze daarna gewoon het gebed verrichten.

en iedereen weet wel wat de voordelen en nadelen zijn van kansspel. het si voor moslims verboden omdat wij op Allah moeten vertrouwen en niet op kaartje of lotje om maar meer rijkdom te vergaren.

dat de nadelen groter zijn dan de voordelen is duidelijk, dus is het raadzaam en beter voor je zelf en de maatschappij waarin je leeft om zulke bezigheden te vermijden en er bij weg te blijven.

Kennen jullie het verhaal van Joesoef ralayhie wa salaam toen hij liever de gevangenis in ging om  de verleiding van de vrouw te ontsnappen?

hij zat met twee medegevangenen die beiden een droom hadden.

ze vertelden beide hun droom aan Joesoef en hij legde hun hun dromen uit. met een zou het slecht aflopen en met de andere zou het goed aflopen. toen de medegevangenen vrij werden gelaten, vroeg joesoef aan diegene die voor de koming zou gaan werken of hij hem niet wou vergeten om van hem te vertellen bij de koning zo dat hij ook vrij zou worden gelaten.

maar Allah had hem gestraft omdat hij zijn vertrouwen op die man had gesteld in plaats van Allah. voor straf verbleef Joesoef 10 jaar iin de gevangenis.

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 16:19
In eerste instantie geplaatst door azajamal

Salaam moealykum warahmatoelah

bismielahie rahmanie rahiem

Beste broeders en zusters, als je goed leest dan zijn deze verzen heel duidelijk en is er niks opheffends aan.

Assalaam Aleikoem wa rahmatulahi wa barakatuhu Azajamal,

In de 'Edele Koran' staat het letterlijk vermeldt over die opheffing.

Dit Vers heft de wettelijke status van alle Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op.

Wa Aleokoem Salaam wa rahmatulahi wa barakatuhu

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 16:27

Layla, als een vers geabrogeert zou worden door een ander vers, of zoals jij het zegt, "het ene vers boven het andere", dan wil dat zeggen dat de betekenis van het eerdere vers is veranderd.
Het heeft namelijk geen waarde meer, en daarmee is zijn betekenis, uitgedrukt in woorden, veranderd.
Het heeft dan eigenlijk ook geen recht meer om in de Koran te staan, als je tenminst accepteert en uitgaat van het principe van de abrogatie.
Daarbij is het principe van de abrogatie niet van God afkomstig, maar mensenwerk, om een oplossing te bieden aan de konflicterende Koranverzen.
Je moet, vanwege mijn reactie, niet gaan denken dat ik een voorstander ben van alcohol gebruik,integendeel, "drank maakt meer kapot dan je lief is".

groetjes Akbash.

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote azajamal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 16:47

salaam moealykum warahmatoelah

zuster ik ontkende het niet dat sommige aya's z'n status hebben waarbij de eerder geopenbaarde aya opgehfet is door een later geopenbaarde aya.

voorla toen ik deze vers las in soruh Albaqarah aya 106

106. Welk teken Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen?

Let niet op akbasch want die jongen begint bang te worden voor wat ons wat ons allemaal te wachten staat na de dood.

106: Welke Vers wij ook afschaffen of doen vergeten; Wij brengen er iets beters voor in de plaats, of iets wat daaraan gelijk is. Weet jij niet dat Allah macht heeft over alle dingen?

 

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 17:07
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Assalaam Aleikoem wa rahmatulahi wa barakatuhu Azajamal,

In de 'Edele Koran' staat het letterlijk vermeldt over die opheffing.

Dit Vers heft de wettelijke status van alle Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op.

Wa Aleokoem Salaam wa rahmatulahi wa barakatuhu

het zijn er drie verzen die geopenbaard zijn over alcohol, en inderdaad uit de laatste vers kun je uitmaken dat alcohol absulut verboden is, terwijl voorafgaande verzen spreken van het laten van alcohol in eerste instantie alleen tijdens het gebed, zo is de gehele Quran stapsgewijs geopenbaard, denk bijvoorbeed aan Djihad, pas in Madina is de eerste vers geopenbaard over Djihad, om te bestrijden degene die hen bestreden, Allah zegt: Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden: "Onze Heer is Allah." � (Koran 22: 39-40)

en deze volgende vers zegt alles: En zij die ongelovig zijn zeggen: 'Had de Koran niet als ��n geheel tot hem neergezonden kunnen worden?' - Het is zoals het is, opdat Wij jouw hart versterken en Wij hebben hem achtereenvolgens voorgedragen.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 17:14
Kennen jullie het verhaal van Joesoef ralayhie wa salaam toen hij
liever de gevangenis in ging om� de verleiding van de vrouw te
ontsnappen?
hij zat met twee medegevangenen die beiden een droom hadden.
ze vertelden beide hun droom aan Joesoef en hij legde hun hun dromen
uit. met een zou het slecht aflopen en met de andere zou het goed
aflopen. toen de medegevangenen vrij werden gelaten, vroeg joesoef aan
diegene die voor de koming zou gaan werken of hij hem niet wou
vergeten om van hem te vertellen bij de koning zo dat hij ook vrij zou
worden gelaten.
maar Allah had hem gestraft omdat hij zijn vertrouwen op die man had
gesteld in plaats van Allah. voor straf verbleef Joesoef 10 jaar iin de
gevangenis.


Dank voor je goede uitleg;
Een heel mooie geschiedenis van Youssouf, maar het loopt meen ik iets
anders. Youssouf vroeg de man om aan hem te denken en een goed
woordje te doen bij farao, maar de man vergat hem 2 jaar tot de droom
van Farao. Er bestond geen betere gelegenheid om Youssouf bij de farao
in beeld te brengen. Youssouf was een bidder en bad heus wel tot God
voor een oplossing en farao's droom was de oplossing. Dus er was geen
sprake vertrouwen op een man of van straf. Dus waar is het verband met
gokken?

Niet dat ik voor gokken of drinken wil pleiten... we kennen de risico's.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 17:17

Drink en Gok maar niet Layla.....  

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 04:40
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Als het 1ne vers na het andere is geopenbaard dan is het toch logisch dat de 1ne de andere opheft (dus de wettelijke status).

Hoi,

ik heb hier toch m'n bedenkingen bij.  Immers, vaak wordt op dit forum bij hoog en laag beweerd dat Allah alles al vooraf weet, dus hoe kan hij dan niet geweten hebben dat ie later alcohol niet meer leuk zou vinden?  Maar goed, ik weet niet of jij dat ook gelooft, dus indien dat niet zo is, mijn excuses.
Doei Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 04:45
Salaam Aleikum,

Kimmie, joden mogen toch ook geen alcohol?
En dat beantwoord gelijk ook je vraag.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 05:23

azajamal:

salaam moealykum warahmatoelah

zuster ik ontkende het niet dat sommige aya's z'n status hebben waarbij de eerder geopenbaarde aya opgehfet is door een later geopenbaarde aya.

voorla toen ik deze vers las in soruh Albaqarah aya 106

106. Welk teken Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen?

Bedankt voor het tonen van nogmaals een vers, dat in conflict is met een ander vers.

Misschien moet je onderstaande text eens doorlezen komende van www.monotheist.nl/
Dit is slechts een onderdeel, het gehele artikel kun je nalezen op hun site.

2:106: "Welk teken Wij ook afschaffen of doen vergeten, Wij komen met iets beters of overeenkomstigs. Weet jij niet dat God almachtig is?"

Maar het woord "teken" in dit vers (ayah), kan in het arabisch alles betekenen wat in de Koran als een "teken" wordt omschreven. Dit varieert van koranverzen, tot wetenschappelijke waarheden of natuurkundige waarnemingen. In deze context kan het zeker koranverzen betekenen.

Maar sinds de gehele Koran door God wordt beschermd en het God is die het afschaffen doet, is het uitgesloten dat de mens dat mag doen.

Volgens de traditionalisten is dit principe toepasbaar op koranverzen die bepaalde geboden bevatten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat ze beweren dat het vers die de gelovigen oproept niet te bidden wanneer men dronken is (4:43), is afgeschaft door het vers die de moslims oproept de wijn te vermijden (5:90). Hiermee wordt er volgens hen een totaal verbod op het nuttigen van alcoholische drank opgelegd en vervalt de relevantie en de geldigheid van het vorige vers die aangeeft dat moslims enkel niet dronken horen te bidden. Ze zijn van mening dat een Koranvers een gebod in een andere Koranvers kan afschaffen en dat baseren ze op vers 2:106 die eerder is genoemd. Dit onderbouwen ze (soms) door te wijzen op de chronologische volgorde van de verzen waarbij de eersten worden afgeschaft door de latere. Ook kunnen hadith koranverzen afschaffen, of zelfs de consensus van geestelijken. (ijmaa3)

Deze benadering is erg controversieel en heeft ook voor veel meningsverschillen onder de geestelijken in de traditionalistische sekten zelf gezorgd. Want wie bepaald wat God bepaald? De mens? Wie bepaald welk vers God afschaft en welke niet? Gezien de Koran compleet en duidelijk is, en geen tegenstrijdigheden bevat, dienen de koranverzen elkaar niet aan te vullen in plaats van af te schaffen? Het volgende vers geeft ons hier meer duidelijkheid over:

16:101: "En wanneer Wij een teken vervangen door het in de plaats van een ander teken te geven -God weet het best wat Hij neerzendt- dan zeggen zij: 'Jij verzint maar wat'. Integendeel, maar de meesten van hen weten het niet."

Hier wordt duidelijk aangegeven dat als God een teken (vers) afschaft, dat het vers dan ook vervangen wordt. Dit betekent dat afgeschafte verzen niet meer in de Koran kunnen voorkomen. Vervanging of verplaatsing sluit uit dat de vervangen verzen nog steeds in de Koran zouden staan. Gezien men de koranverzen in de gehele context van de Koran moet begrijpen, dient dit vers juist als aanvulling ter verduidelijking over dit onderwerp te fungeren.

Voor de duidelijkheid.. een vers wat door God wordt afgeschaft, wordt door God Vervangen door een ander, zodat het afgeschafte vers niet meer in de Koran gevonden zou kunnen worden.
 

Let niet op akbasch want die jongen begint bang te worden voor wat ons wat ons allemaal te wachten staat na de dood.

De enige die bangs is dat ben jij, en wel voor Allah.
Die ,zoals jij gelooft, als je je niet aan de vele onzinnige regeltjes houd, jou in de hel doet belanden.

gr.Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 05:34
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door miss layla

Als het 1ne vers na het andere is geopenbaard dan is het toch logisch dat de 1ne de andere opheft (dus de wettelijke status).

Hoi,

ik heb hier toch m'n bedenkingen bij.  Immers, vaak wordt op dit forum bij hoog en laag beweerd dat Allah alles al vooraf weet, dus hoe kan hij dan niet geweten hebben dat ie later alcohol niet meer leuk zou vinden?  Maar goed, ik weet niet of jij dat ook gelooft, dus indien dat niet zo is, mijn excuses.
Doei Kim

Hoi Kim,

Astagfiroellah eerlijk gezegd heb ik daar ook aan zitten denken.. Ik kan er  niets aan doen...menselijk eigenschapje. Maar dan denk ik: Everything happens for a reason. Dus ik moet Allah (subhanahoe wa ta'ala) niet in twijfel trekken.

Gr, layla

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 05:38
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Layla, als een vers geabrogeert zou worden door een ander vers, of zoals jij het zegt, "het ene vers boven het andere", dan wil dat zeggen dat de betekenis van het eerdere vers is veranderd.
Het heeft namelijk geen waarde meer, en daarmee is zijn betekenis, uitgedrukt in woorden, veranderd.
Het heeft dan eigenlijk ook geen recht meer om in de Koran te staan, als je tenminst accepteert en uitgaat van het principe van de abrogatie.
Daarbij is het principe van de abrogatie niet van God afkomstig, maar mensenwerk, om een oplossing te bieden aan de konflicterende Koranverzen.
Je moet, vanwege mijn reactie, niet gaan denken dat ik een voorstander ben van alcohol gebruik,integendeel, "drank maakt meer kapot dan je lief is".

groetjes Akbash.

Beste Akbash,

Ik ben geen geleerde, dus ik kan niet overal antwoord opgeven. Ik weet ook niet waarom of hoe dit of dat....Ik vertrouw gewoon op de Koran, omdat dat het woord van God is. Dus ik kan er niet veel meer over zeggen...Andere broeders of zusters miss wel...

Gr, layla

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 05:43
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Drink en Gok maar niet Layla.....  

Daar waren we toch al over uit?

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 05:45
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Let niet op akbasch want die jongen begint bang te worden voor wat ons wat ons allemaal te wachten staat na de dood.

De enige die bangs is dat ben jij, en wel voor Allah.
Die ,zoals jij gelooft, als je je niet aan de vele onzinnige regeltjes houd, jou in de hel doet belanden.

gr.Akbash

Welke onzinnige regeltjes?

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 06:06

Ik ben geen geleerde, dus ik kan niet overal antwoord opgeven. Ik weet ook niet waarom of hoe dit of dat....Ik vertrouw gewoon op de Koran, omdat dat het woord van God is. Dus ik kan er niet veel meer over zeggen...Andere broeders of zusters miss wel...

Verwacht ik ook niet Layla, je bent vrij om te geloven wat je wilt.
De Koran zegt trouwens nog meer, alcohol zou een van de werken van de Satan zijn, maar wat doen die werken in Allah's paradijs?

47-15. Het beeld van het paradijs dat aan de godvruchtigen is beloofd: er zijn daarin stromen water dat niet bederft; en stromen melk waarvan de smaak niet verandert en stromen wijn, smakelijk voor degenen die drinken en rivieren van zuivere honing. En zij zullen er allerlei vruchten in hebben en vergiffenis van hun Heer. Kunnen zij gelijk zijn aan degenen die in het Vuur vertoeven en die kokend water te drinken krijgen zodat het hun ingewanden verscheurt?

83-22.  Voorwaar, de deugdzamen onder zegeningen,

83-23. Op hoge sofa's zullen zij elkander aanschouwen,

83-24. Gij zult in hun gezicht de glans der gelukzaligheid herkennen.

83-25. Hun wordt zuivere verzegelde wijn te drinken gegeven.

Wat betreft die regeltjes, ik denk dat je zelf wel weet wat ik hiermee bedoel.
Ik bedoel hiermee alle regels betreffende gedrag, handelingen, kleding etc, die geen oorsprong hebben in de Koran.
lengte van je broek, met welk been de toilet binnen treden, hoeveel keer je een bepaalde sura/aya zou moeten reciteren om "punten" te verdienen, dat foto's niet zijn toegestaan, dat honden in huis ervoor zouden zorgen dat, de nog nooit geziene, engelen dit huis hierdoor niet zouden betreden etc etc....

vr,gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 06:23
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Hoi,

ik heb hier toch m'n bedenkingen bij.  Immers, vaak wordt op dit forum bij hoog en laag beweerd dat Allah alles al vooraf weet, dus hoe kan hij dan niet geweten hebben dat ie later alcohol niet meer leuk zou vinden?  Maar goed, ik weet niet of jij dat ook gelooft, dus indien dat niet zo is, mijn excuses.
Doei Kim

simpel, omdat Allah stapsgewijs alcohol heeft verboden, eerst was het een bevel om alcohol te vermijden alleen tijdens en voor het gebed, maar toch waren er moslims die helemaal gestopt zijn na het horen van deze vers, echter er waren anderen die dat niet konden, in ��n keer stoppen. maar toen de laatste vers werd geopenbaard, waar het verbod in voorkomt, zijn alle moslims gestopt. en het is ook een manier om van iets af te komen, en dat door het stap voor stap te doen.   

er is een overlevering die ons verteld dat toen de moslims het verbod hoorden, de straten van Madina vol alcohol waren, vanwege het weggooien ervan.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 06:36

aller eerst adviseer ik mijn zuster Layla om niet zomaar de woorden van de ongelovigen als waarheid te nemen, ook al komen ze met verzen uit de Quran.

ten tweede, de dranken van het paradijs zijn niet hetzelfde als de dranken van het wereldse leven, zoals de profeet ons vertelde. de dranken van het paradijs wordt men ook niet dronken van, dat kun je hier lezen: 56:18/19 Met bokalen en kannen en glazen, gevuld aan stromende bron. Waarvan zij geen hoofdpijn krijgen en niet dronken worden.

ook staat er in 30:25 Hen wordt verzegeld drinken ingeschonken. 26 Waarvan het zegel van muskus is, en laten de wedijveraars hierom dan wedijveren. 27 En zijn mengdrank is van (de bron) Tasnim (een rivier in het paradijs)

Moge Allah ons het paradijs schenken...Amien

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 06:37

Paradijselijke wijn is niet hetzelfde als aardse wijn. Aardse wijn is vergif en maakt meer kapot dan wat je nog meer lief is. Het is een van de testen van dit leven en werpt je nu in ellende en werpt je in het hiernamaals in nog meer ellende.

 

Wijn in het paradijs is geen vergif is geen en is geen test maar is een beloning. Het is wijn die zuiver is, niet bedwelmend en een genot voor de drinkers.
Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote azajamal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 maart 2005 om 06:58

salaam moealykum warahmatoelah

die akbasch toch doet zo hard zijn best om ons aan het twijfelen te brengen.

ik denk dat ie het woord tegenstrijdigheid niet begrijpt waardoor hij denkt dat de koran zich zelf tegen spreekt.

maar goed blijf je zelf maar voor de gek houden akbsch ons zul je niet aan twijfelen brengne met jou doorzichtige woorden. jou soort staat in de koran beschreven vriend. Als de koran niet het woord van Allah is zolgens jou waarom heeft de islam dan z'n groot succes bereikt. waarom worden er meer moskee gebouwd dan kerken. waarom bekeren zich zoveel vrije westerse vrouwen tot een moslim vrouw die volgens jullie onderdrukt wordt in de islam.

Allemaal vragen waar jij geen antwoord op hebt. ik zeg slechts wat Allah mij geleerd heeft door de koran. Allah leidt wie Hij wil en misleidt wie Hij wil.

ik weet dat jij verdwaald bent akbsch jij bent zoekende dit zijn allemaal symtomen van mensen die vragen hebben. iedereen zoekt antwoorden op zijn eigen mannier. en jij zoekt antwoorden op provicerende mannier. goed dat is meschien jou mannier. sommige hebben een moment nodig om in te zien dat de islam de waarheid is en sommmige hebben jaren nodig om te in te zien dat ze verkeerd geloofden.

Nog een vraag. hoe komt het dat meer dan 10 miljoen moslims de koran volledig uit hun hoofd kunnen citeren en er miljoenen moslims die een groot deel van de koran uit hun hoofd kunnen citeren. hoewe meer dan 80 % niet eens arabsich beste akbasch.

noem me eens een christen, priester of welke paus dan ok ooit de bijebl volledig uit zijn hoofd kent. je zult hier op waarscheinlijk weer z'n dom antwoord op geven, maar ik verwacht ook niks anders van jou beste akbsch.

Ook de grotste vijanden van de islam bekeren zich tot de islam. voorbeelden genoeg.

jij bent hier op deze vorm met een reden, we kunnen gaan gissen wat voor rede dat zou zijn, maar zoals Allah in de koran zegt vele hebben afgunst naar de moslims voor wat wij hebben.

anders zou je niet zo vijandig doen. het is toch weer mooi dat er zoveel niet-moslims op de forum komen. ik bennog nooit op een christelijke forum geweest. heb daar niks te zoeken om dat ik iets beters heb, mijn moslim broeders en zusters.

ik ben toch benieuwt waarom jij hier op deze forum komt akbsch?

in de islam hebben we niet alleen geloof maar ook bewijs.

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.