Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhoofddoek en niet-moslimvriendinnen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
najima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Onderwerp: hoofddoek en niet-moslimvriendinnen
    Geplaatst op: 09 februari 2004 om 16:48

Salaam oe 3aleykoem,

Hoe zit het eigenlijk met het dragen van de hijab in het bijzijn van niet-moslims? (vrouwen uiteraard )
Omdat ik ver van huis studeer, huur ik door de week samen met een niet-moslim. Het is een heel begrivol meisje waar ik heel goed mee kan praten, ook over de islam.
Als we alleen zijn, draag ik mijn hijab niet. Een gewoonte van binnen de hoofddoek uit te doen.
Maar nu heb ik laatst gehoord dat je ook in het bijzijn van een niet-moslim je hijab niet mag af doen.

Weet iemand hier het fijne van?
"En waak een deel van de nacht en verricht daarin het vrijwillige nachtelijke gebed,wellicht zal uw Heer u een eervolle plaats (bij Hem)schenken"(Al-Israa':79)
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 17:41

salam alikoem

Je mag je hijab wel afdoen bij een ongelovige,maar er moet wel een vrouw bij zijn geen man.

beslama!! groetjes  Anissa

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 18:01

Assalamu alaikum,

over het algemeen wordt gezegd dat de hoofddoek gedragen dient te worden in nabijheid van niet-mahrams, dus mannen waar je in principe mee kunt trouwen. In sura an Noer, vers 31 staat dat vrouwen hun sluiers over hun boezem moeten laten hangen en hun sieraad niet moet tonen behalve wat gewoon al zichtbaar is behalve aan hun echtgenoten, vaders, schoonvaders, zonen, zonen van echtgenoten of broers, zonen van broers of zusters of hun vrouwen of slavinnen of gecastreerde slaven (heb je die toevallig?) of kinderen die "nog niet op de schaamdelen van vrouwen letten" (Leemhuis) 

Er staat niets bij over ongelovige vrouwen, maar de strekking van het vers is dat de bedekking dient ter afscherming van mensen waar je wettige gemeenschap mee kunt hebben, trouwen dus. En nu weet ik wel dat in nederland lesbische huwelijken mogelijk zijn, maar over het algemeen neemt men aan dat vrouwen niet tot die catagorie behoren bij andere vrouwen. Het gaat dus niet om niet-moslims maar om niet-mahram mannen, dus ik zou zeggen dat je je hoofddoek af mag doen in het bijzijn van je vriendinnen.

Allahu alam. Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 21:09

Salaam alaikom.

Het is niet toegestaan om je hijab in het bijzijn van een ongelovige af te doen. Want zelfs deze ongelovige kan aan jan alleman beschrijven/vertellen hoe je zonder hijab eruit ziet. En ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Wallah oe alam

Masalama

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 21:33
In eerste instantie geplaatst door souad&

Salaam alaikom.

Het is niet toegestaan om je hijab in het bijzijn van een ongelovige af te doen. Want zelfs deze ongelovige kan aan jan alleman beschrijven/vertellen hoe je zonder hijab eruit ziet. En ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Wallah oe alam

Masalama

Assalamu alaikum,

hmmmm, beetje vreemd argument, vind je niet? Kan een gelovige dat dan niet aan Jan en alleman vertellen?

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 23:23

salaaam

kun je mss een dalill uit koran of hadith aub geven,souad, want velen zitten met dezelfde pb,en we lopen een beetje in de war

alvast bedankt

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 00:43

asallam aleikum

ik kwam hetvolgende tegen...

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=K leding%2FUiterlijk&qa=526

Zelf draag ik mij hidjaab meestal wel,als ik bij een ongelovige ben...hangt ervan af eigenlijk,bij wie ik ben.Sommigen ken ik erg goed,en daar voel ik me goed genoeg om hem af te doen..maar bij wat minder bekende draag ik `m liever....

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
najima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 14:17
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asallam aleikum


ik kwam hetvolgende tegen...


http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=K leding%2FUiterlijk&qa=526


Zelf draag ik mij hidjaab meestal wel,als ik bij een ongelovige ben...hangt ervan af eigenlijk,bij wie ik ben.Sommigen ken ik erg goed,en daar voel ik me goed genoeg om hem af te doen..maar bij wat minder bekende draag ik `m liever....


wa sallam



Volledig mee eens, het is niet dat ik hem afdoe bij elke niet_gelovige vrouw. Ik woon bij dit meisje en ik voel me heel goed bij haar.

Allemaal bedankt voor de reactie, ik voel me al een stuk beter

Wa Salaam oe 3aleykoem wr wb
"En waak een deel van de nacht en verricht daarin het vrijwillige nachtelijke gebed,wellicht zal uw Heer u een eervolle plaats (bij Hem)schenken"(Al-Israa':79)
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2004 om 15:10

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe Najima,

Ik heb een artikel gevonden op www.islamweb.net

Ik hoop dat je hier wat aan zult hebben Incha'Allah.

Question

Is it possible for a Muslim woman to take of her scarf (Hijab) in front of Christian women?

Fatwa

Praise be to Allah, the Lord of the Worlds; and blessings and peace be upon our Prophet Muhammad and upon all his Family and Companions.
The Awrah (those parts which should be covered) of a Muslim woman in front of fellow Muslim women is between the navel and the knee. But the Awrah for the Muslim woman in the presence of non-Muslim woman is the whole body since Allah Says (interpretation of meaning): {And tell the believing women to lower their gaze (from looking at forbidden things), and protect their private parts (from illegal sexual acts, etc.) and not to show off their adornment except only that which is apparent (like palms of hands or one eye or both eyes for necessity to see the way, or outer dress like veil, gloves, head-cover, apron, etc.), and to draw their veils all over Juyubihinna (i.e. their bodies, faces, necks and bosoms, etc.) and not to reveal their adornment except to their husbands, their fathers, their husband's fathers, their sons, their husband's sons, their brothers or their brother's sons, or their sister's sons, or their (Muslim) women (i.e. their sisters in Isl�m), or the (female) slaves whom their right hands possess, or old male servants who lack vigour, or small children who have no sense of the shame of sex.}[24: 31].
The words "Or their women" in the above Aayah means fellow Muslim women. If the looking of a Kafir woman at a Muslim woman is permissible it is not mentioned in this Aayah.
It is proved from Umar (May Allah pleased with him) that he prohibited Women of the Book to enter saunas with Muslim women. The Awrah of a Muslim woman in-front of her (Maharim) unmarriageable relatives is no more than her face, head, hands and feet so it is forbidden for her to show her chest, breast in front of her Maharim. All the mentioned rules apply in normal situations but if she is compelled to disclose her body in front of a non-Muslim for treatment and the like then she can do so. No doubt disclosing her body infront of a non-Muslim woman is easier then disclosing it infront of alien Muslim men.
Allah knows best.

Answerer: Fatwa center supervised by Dr. Abdullah Al-faqih

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.