Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMensen van de Hadith

 Post Reply Post Reply
Schrijver
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Mensen van de Hadith
    Geplaatst op: 10 februari 2004 om 23:48

Mensen van de Hadith

door Oem Sadjaad

Het is heel belangrijk om te weten wie de mensen van de hadieth zijn en waarom ieder van ons hun methode moet volgen. Zoals de meeste zusters langzamerhand wel weten, heeft Rasoeloellah (saw) in een betrouwbare hadieth, overgeleverd door Ibn Maajah gezegd: �Mijn Ummah zal in 73 groepen verdeeld zijn, 1 zal naar het Paradijs gaan en de andere 72 naar het Vuur.�

Er werd gevraagd: �Wie zijn zij, O Rasoeloellah?� (saw) �Zij zijn de Jamaa`ah� (degenen die zijn zoals mij en mijn volgelingen) .

Dus degenen die de profeet en zijn metgezellen volgen in alle zaken; de soenah volgen en beschermen tegen alles wat toegevoegd of bedacht is; �ahlus-soenah� dus, zijn de mensen van de hadieth.

Zien we inderdaad niet allerlei groepen om ons heen; �Jamaa�atoet-tabliegh�, die veel da�wah doet, �Jamaat-al-Jihaad�, die geloven dat we Jihaad moeten doen zonder aan enige voorwaarden te hoeven voldoen, �soefiegroepen�, die o.a. geloven dat je door alleen maar �dzikrUllaah�.
(Allaah herdenken) te doen, al bij Allaah bent, �ahlul-bid`ah�, de moslims die dingen toevoegen en noem maar op�
En horen we niet maar al te vaak om ons heen; �Er zijn zoveel groepen, welke is nu de juiste?��

Allah en Rasoeloellah (saw) hebben gezegd dat er groepen zullen komen en bid`ah en shirk. Rasoeloellah (saw) heeft gezegd in een hadieth-sahieh (volgens Sheigh al-Albaanie );

�Al jamaa`a tu rahmah�; het ��n zijn met elkaar is een genade; een rahmah. En splitten; verschillen, is een straf..�

En in een andere hadieth uit Sahieh Bukharie zegt hij: �Degenen die voor jullie waren verschilden, en vernietigden zichzelf daarmee.�

Allah heeft ons bevolen slechts een weg te volgen; �As-siraad-al-mustaqiem�, de rechte weg, waar we Allaah in iedere salaah om vragen.

Allaah zegt in soerat Aali-�Imraan :103: �EN HOUD VAST, JULLIE ALLEMAAL, AAN HET KOORD VAN ALLAAH EN WEES NIET ONDERVERDEELD.�

En in soerat al-An`aam: 153: �EN WAARLIJK, DIT IS MIJN RECHTE WEG, DUS VOLG HET, EN VOLG GEEN ANDERE WEGEN, WANT ZIJ ZULLEN JULLIE SCHEIDEN VAN ZIJN WEG.�

Rasoeloellah (saw) heeft in een hadieth verzameld in Sahih Muslim (1921) gezegd: �Er zal altijd een groep temidden van mijn Ummah blijven bestaan, die de waarheid zal beschermen��

En in een andere hadieth-sahieh overgeleverd door Abu Hurayrah, heeft Rasoeloellah (saw) gezegd: �Allah zal iedere honderd jaar iemand uit deze Ummah naar voren brengen die de soennah zal laten herleven.�

Imaam Ahmed heeft hierover gezegd: �Diegene zal de mensen de soennah leren en leugens die over Rasoeloellah (saw) gezegd zijn laten verdwijnen.� Diegene zal de soennah van bid` ah(Toevoegingen aan de soennah zonder geldig bewijs)scheiden en `ilm (Kennis)verspreiden. Het zal iemand met `ilm van dien(Geloof)zijn, die dag en nacht zorg heeft om `ilm en altijd tegen bid`ah vecht. Hij zal altijd erover praten of schrijven of les geven. Als iemand heel bekend is onder de muslims, maar hij voldoet niet aan deze kenmerken, dan telt hij niet. Abdul Azeez werd over deze hadith gevraagd en hij antwoordde dat het Sheigh al-Albaanie (rahimahullaah) is. In het einde van de eerste honderd jaar was het Umar ibn-Abdul-Azeez. In het einde van de tweede honderd jaar Imaam as-Shaafie.

Al-Khateeb al-Baghdaadee heeft gezegd: �En wanneer degene die de verkeerde meningen volgt, de ware soena van Rasoeloellah ging zoeken en de weg van de leraren en de mensen van de hadieth ging volgen, zou hij datgene vinden wat hem meer zal verrijken dan wat hij ook maar ooit vond.�

De ahaadieth leren ons over Tauwhied (De eenheid van Allaah in Zijn Heerschap, Goddelijkheid en in zijn Namen en Eigenschappen), en vertellen ons over wat er nog gaat komen.
En ze leren ons de Eigenschappen van Allaah, en beschrijven hemel en hel voor ons en wat Allaah daarin heeft voorbereid, en wat Allaah in de hemelen en de aarde heeft gemaakt.
De ahaadieth leggen de Qoraan uit en wij leren door de hadieth Rasoeloellah en de sahaabah(Metgezellen)kennen.

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 00:01

vervolg...

Daarom gaven de salaf (De eerste drie generaties: dus de metgezellen van de profeet, hun volgelingen en de leerlingen daarvan)
er de voorkeur aan in het laatste deel van de nacht te bidden. Dit duurt tot het licht is en alle dieren weten dit en de bomen en stenen, zoals de volgende hadieth overgeleverd door Aboe Hoerayrah zegt: �Allah daalt naar de laagste hemel neer, in het laatste, derde deel van de nacht en roept: Is er iemand die Mij vraagt, zodat Ik hem kan geven? Is er iemand die Mijn vergeving zoekt, zodat Ik hem kan vergeven? Totdat al datgene dat leven heeft erover weet, behalve de mensen en de Djinn. Dat is de tijd dat de haan gaat kraaien, de ezel balkt en de hond blaft.�(Ad-Daaraqoetnee (29) Al-Aadjoerie (p.308) - authentieke keten � isnaadoen sah�ieh� -

Maar hoe Allah naar beneden komt, weten wij niet. In soeratoel-Fadjr vers 22 staat: �Wa Djaa�a Rabboeka Wal Malaa-iekatoe Saffan Saffan� - �En jouw Heer komt met engelen rang op rang�

Als Allah het gewild zou hebben, had Hij ons uitgelegd hoe Hij naar beneden daalt, maar wij nemen het hoe het is, want Allah zegt in Soerah Aal-`Imraan vers 7: �Hij is het, die het boek naar jou heeft neergezonden, er zijn verzen in, die geheel duidelijk zijn. Zij zijn de fundamenten van het boek. Anderen zijn niet geheel duidelijk. Dus degenen die in hun harten afdwalen, volgen dat wat niet geheel duidelijk is. Zij verlangen fitnah en de verborgen betekenis, behalve Allah en degenen die standvastig in kennis zijn, zeggende: Wij geloven in alles dat van onze heer komt en niemand ontvangt waarschuwing behalve degenen met begrip�

Hammaad Ibn Aboe Haniefah zei: �Ik zei tegen sommige mensen: �Hebben jullie de woorden van Allah gezien: �En jullie Heer komt met engelen rang op rang�?
Zij zeiden: �Wat de engelen betreft, die komen in rijen. Wat de Heer, de Meest Verhevene betreft, weten we niet wat hier bedoeld wordt, noch weten we op wat voor manier Hij komt.� Dus zei hij tegen hen:
�We verwachten van jullie niet dat jullie weten hoe Hij komt, maar we verwachten van jullie te geloven dat Hij komt.�

De grote geleerde en �Moehaddith�( Iemand die hadieth gestudeerd heeft)Ishaaq ibn Raahawaih zei dat de Ameer ibn Taahir (iemand die het land regeerde) tegen hem zei: �O Aboe Ya`qoeb! De hadieth die je aan mij hebt overgeleverd van De boodschapper van Allah (s.a.w): �Onze Heer daalt iedere nacht neer tot aan de laagste hemel.�. Hoe daalt Hij neer?

Is-h�aaq antwoordde: �Moge Allah de Ameer sterken. Zeg niet over de eigenschapen van de Heer �hoe?� Inderdaad daalt Hij neer, maar wij vragen niet hoe.�Al-Bayhaqee in Al-Asmaa-e was-Siffaat 2:375.

Als iemand tegen je zegt, dat hij niet gelooft in een Heer Die neerdaalt van Zijn plaats, moet je hem antwoorden met: � Ik geloof in een Heer Die doet wat Hij wil.�

De volgende overlevering gaat over een man die de betekenissen van Qoraanverzen zocht
die niet duidelijk waren en die zichzelf bezig hield met kennis die niet nuttig was, hij werd hiervoor gestraft: Yahya ibn Sa`eed heeft overgeleverd van Sa`eed ibn Al-Moesayyab: dat Sabiegh At-Tameemee bij `Oemar ibn Al-Khataab kwam en zei:
O leider van de gelovigen, vertel me over het vers: �Wad-dhaariyaati dharwan� (de dhaariyaat die stof verspreidt; soerat ad-Dhaariyaat:1)

Hij antwoordde; �Het zijn de winden en als ik De boodschapper van Allah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat niet had horen zeggen, zou ik het niet gezegd hebben.� Sabiegh zei:Vertel mij over het vers: �Fal h�aamilaati wiqran� (en zij dragen het zware gewicht van wolken die water dragen: soeratoedh-Dhaariyaat:2)

Hij antwoordde: �Het betekent de wolken, en als ik De boodschapper van Allah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat niet had horen zeggen, zou ik het niet gezegd hebben.� Sabiegh zei:Vertel me over het vers: �Fal moeqassimaati amran�: �(en zij die op Zijn bevel verspreiden)� Soerat Ad-Dhaariyaat:4.

Hij antwoordde: �Het betekent de engelen, en als ik dat niet van De boodschapper van Allah (moge Allah tevreden met hem zijn) had gehoord, zou ik het niet gezegd hebben.�

wordt vervolgd

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 00:02

bismillaah,

zuster zahra, ik denk dat je de zaken niet zo nauw moet bekijken. djamaat tabliegh is gewoon een organisatie die zich in india heeft ontwikkeld en waar de volgelingen in alle ijver zich teveel vastklampen aan bepaalde principes zoals de khurudj van 3 dagen bijv.. Maar ook zij zijn natuurlijk van de ahlussunna wal djamaa. Verder moet je weten dat we al vanaf het prille begin van de islam meerdere wetscholen hebben. Sommige hiervan hebben het niet overleefd en bestaan alleen nog maar theoretisch. Verder is er Idjmaa3 (overeenstemming) tussen de ulema dat alle vier de wetscholen die we nu hebben canoniek zijn en vallen onder de ahlussunna wal djamaa. Tuurlijk moeten we de vroege salaf volgen, maar de fiqh is ambigu-interpreteerbaar en daardoor zijn er verschillende meningen en wetscholen ontstaan binnen de islaam. dit is geen probleem, maar eerder een verrijking.

Moge Allah je belonen

wa salaam,

Abu Ibrahim

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 00:30

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Ik moet bekennen dat ik momenteel nog niet het kaf van het koren kan scheiden...Ik ben me aan het orienteren wat betreft de verschillende groeperingen binnen de Islam.Misschien dat ik er achter kom dat je het niet zo nauw moet nemen,maar toch is het voor mij best verwarrend(momenteel).InsaAllah zal ik er over een tijdje meer over weten..bedankt voor je toelichting!

Moge Allah het beste met jouw voor hebben

wassalam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Salah ad Din Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 01:50

�EN HOUD VAST, JULLIE ALLEMAAL, AAN HET KOORD VAN ALLAAH EN WEES NIET ONDERVERDEELD.�

 

Mensen van de koran dus, niet mensen van de hadith.

Terug naar boven
Rais Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 29 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 13:09

asSalaam aleikum,

Ik ben een moslim geworden, alhamdullilah, ik ben me ook aan het orienteren.

Een vraag van mijn kant aan mensen die er iets over kunnen vertellen gaat over taqlied, de verplichting om 1 wetschool te volgen. De 4 wetscholen zijn canoniek, allemaal goed dus. Het kan dan dus zijn dat de ene wetschool A zegt over een bepaald onderwerp en de andere wetschool B en dat het beide goed is. Beide wetscholen hebben hun bewijzen hiervoor uit de Qur'an en ahadieth geleverd door grote geleerden.

Ik heb over het standpunt gehoord dat je niet mag combineren tussen de wetscholen. Ik begrijp echter niet waarom. Het gaat toch om wat er in de bronnen, dwz de Qur'an en de ahadieth staat. Ok, ik begrijp dat er onder geleerden verschillende meningen over bepaalde onderwerpen kunnen bestaan. Waarom moet je dan verplicht voor 1 wetschool kiezen?

Ik heb nog niet veel kennis van de islam. Ik kan me echter voorstellen dat als je dat wel hebt en je bijvoorbeeld het op het ene punt eens bent met imam Abu Hanifa en op het andere punt met imam Sjafi'i je de richting van degene wil volgen met wie je het eens bent. Als je 1 wetschool volgt, wat volgens sommigen/idjmaa verpicht is, dan MOET je echter volgen wat jouw wetschool voorschrijft.

Het lijkt er mij dan op dat je niet je ilm en geweten gebruikt maar de mening van een wetschool volgt. Ik weet niet of dat goed of slecht is maar het gaat mij om de VERPLICHTING een wetschool te volgen. De reden hiervan is mij niet duidelijk. Ik vraag me ook af hoe dat in de beginperiode van de islam is gegaan toen er nog geen wetscholen waren.

Wie o wie kan mij hier iets over vertellen?

wassalaam

Terug naar boven
Salah ad Din Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 19:55

Ik adviseer je langs te komen bij www.monotheist.nl of www.free-minds.org

 

Wees voorzichting en veel succes!

 

 

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 22:14

bismillaah,

beste rais,

welkom in de islam en gefeliciteerd met je aanwinst!

Al vanaf het prille begin van de islam waren er wetscholen. zo had Aisja haar wetschool en ibn umar de zijne. dit is juist een verrijking en een duidelijk bewijs dat de islam een religie is waarvan de (meeste) regels niet absoluut interpreteerbaar zijn. (dhanniyu ddalaala in het Arabisch) Zo zien wij dat Ibn Abbas een bepaald vers zus interpreteerde en Ibn Umar zo. De Klassiek Arabische taal staat deze verschillende interpretaties allemaal toe. Door een mening de sunna te noemen en alle andere bid3a kom je in een lastig en onwenselijk parket.

Verder is er al sinds eeuwen een discussie tussen theologen (eigenlijk met de komst van imam ghazali) over het volgen van een wetschool of (vooral voor nieuwe moslims) 'terugkeren' naar de de bronnen. Tegen beide ideologieen zijn sterke argumenten te vinden. Ik denk dat je gewoon zelf veel moet onderzoeken en tot een eigen conclusie moet komen. In het engels is veel literatuur te vinden hierover. succes!

ps: de sunna in haar geheel verwerpen is zeker geen optie zoals sommige uitzonderingen menen.

wa salaam

abu ibrahim

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 februari 2004 om 22:18

asalam,

neeh,monotheist.nl was ik al tegengekomen...ik deel hun standpunten totaal niet.

Zij willen zich alleen houden aan de koran,terwijl ik wel degelijk vind dat de hadits zeer belangrijk zijn,maar dan spreek ik voor mezelf.

wel bedankt dat je wilde helpen

was allam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Oeghta Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 20:15

Assalamoe 3alaykoem wr wb

 

ik zit met dezelfde vraag als  broeder rais

Is het verplicht om 1 madhab te volgen?

Ik heb begrepen dat het eerst meerdere waren(weet het aantal niet meer) enuit eindelijk 4 is geworden!

Is er insha allah iemand die meer uitleg kan geven hierover?

wadjazakoemoe allah gayran djazaa'

 

Oeghta

Terug naar boven
Rais Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 29 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 00:40

asSalaam aleikum wa rahmatullah,

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het inderdaad zaak is zelf meer te leren en dan proberen tot een conclusie te komen. De een zal zeggen dat het verplicht is 1 wetschool te volgen en de ander niet. Tijd om eens goed naar de argumenten te kijken van de verschillende geleerden. Soms is het wel eens ingewikkeld, maar als ik dan de Hadj zie(op tv) met al die verschillende broeders en zusters verdwijnt mijn verwarring als sneeuw voor de zon, subhanAllah, die broederschap.

Wat betreft het alleen nemen van de Qur'an als bron en de sunna verwerpen lijkt mij een hachelijke zaak. Heel veel zaken waar onze geliefde Profeet(vzmh) uitleg over heeft gegeven gaan zo verloren. Hoe kun je bijvoorbeeld uit de Qur'an alleen halen hoe je de salaat moet verrichten of de hadj?

Wat ik op een van de door Salah ad Dien genoemde sites vond was het volgende;

Today's Islam

What about the 1.2Billion people who already know about Islam?.

Well, the bad news for them is that what they know and what they practice is not Islam, but is a different religion which goes by the name of Sunni, Shia, or any other derivative name..

Dus geen enkele moslim zit op de goede weg volgens deze site. Dit is het meest extreme standpunt dat ik tot nu toe ben tegengekomen en het lijkt me een iets te boude bewering. Ieder zijn mening, maar ik ben maar weer snel teruggevlucht naar dit forum.

Voor Oeghtie heb ik een leesadvies. Ik heb het boekje 'Als een hadith Sahih is dan is dat mijn madhab' van shaykh al-Albanie gelezen. Dit heeft me wel aan het denken gezet. Hierdoor ben ik geinteresseerd geraakt in het onderwerp en ga ik nu inchAllah hier meer kennis over opdoen. Het is zeker interessant.

moge Allah ons op de juiste weg leiden!

wasSalaam

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:05
Wat moet ik antwoorden als iemand me vraagt om mijn madhab?

    Vraag: Ik word door andere broeders die naar Engeland komen als gastarbeiders vaak gevraagd wat mijn madhab (rechts-school) is � of ik een Hanbali of een Shaafa�i ben, etc? In feite ben ik onwetend over deze zaak, en het is voor mij persoonlijk genoeg om alleen een Moslim te zijn; wanneer ik een probleem heb dat betrekking heeft op religie, vraag ik het aan geleerden. Wat is uw mening hierover?


Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het is genoeg voor je om een Moslim te zijn die de Shari�aah volgt. Wat betreft de Shafaa�i of de Handbali madhab�s, je hoeft je hiertoe niet te beperken. Deze (vier) geleerden hebben een hoge status die zeer bekend is in de Oemmah; hun woorden zijn opgeschreven en gevolgd door hun metgezellen en volgelingen, en zij werden madhab�s die erkend en bekend werden, dat terwijl ze het eens waren op gebieden van geloofsartikelen en Tawhid. Zij stonden zelfs dicht bij elkaar met betrekking tot kleinere zaken, maar het kon gebeuren dat een van hen niet bekend was met enig dalil (bewijs) of de juiste interpretatie, zodat ze aangewezen waren op ijtihaad en ze deden fataawa gebaseerd op hun ijtihaad. Ze verplichtten anderen niet om te volgen wat ze zeiden, maar desondanks ontwikkelden vele van hun volgelingen een houding zoals men in een sekte zou tegenkomen, en zij beperkten zichzelf tot de mening van alleen die imaams, zelfs wanneer die mening tegen dalil inging. Deze mensen (de volgelingen) gingen enorm ver om de tekst zo te interpreteren, dat het bij hun eigen mening of zienswijze paste. Hierop gebaseerd adviseren we de �normale� Moslims om zichzelf Moslims te noemen, en om hun problemen voor te leggen aan grote en respectabele geleerden en om de werken te raadplegen van andere geleerden die bekend staan om hun oprechte toewijding aan Islam en de Moslims. En Allah weet het het beste.

Uit al-Loe�loe� al-Makin min Fataawaa Ibn Jibrin, p. 30.

 
Bron: al-islaam.com
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:06

    Vraag: Wat zijn de 4 madhabs en wat houden ze precies in? En wanneer zijn ze ontstaan?


Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Beste zuster,

De 4 madhab's (madhab is vrij vertaald "wetschool". Meervoud: Madaahib) zijn de wetscholen die zijn ontstaan, gefundeerd op de uitspraken van de 4 imaams, te weten Imaam Abou Hanifa, Imaam Shaafi'i, Imaam Ahmad ibn Hanbal en Imaam Maalik (moge Allah hun genadig zijn). Zij waren grote geleerden die elke Moslim moet respecteren en waarderen vanwege de enorme bijdrage die zij hebben geleverd aan het behoud en het begrip van de Islaam. De imaam's waren volgelingen van de Qor'aan en de Soennah en ze riepen anderen hiertoe op. Zij oordeelden zo goed mogelijk naar gelang van hun mogelijkheden en hun uitspraken hebben veel invloed gehad op de latere geleerden van de Islam.

Wat betreft het ontstaan, dit is gebeurd in de eerste paar eeuwen na de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) en hebben zich daarna ontwikkeld. Hun volgelingen zijn zich gaan opsplitsen in twee benaderingen. Je had die sheikh's en 'aalim's (ar: shoeyoekh en 'oelamaa) die hun werken bestudeerden, maar altijd "namen waarvan zij namen", oftewel, ze keken altijd naar de Qor'aan en de Soennah. Het kon gebeuren dat een imaam een bewijs uit de Soennah niet kende, of dat het bewijs op zo'n manier tot hem was gekomen dat hij het niet kon accepteren (zoals een hadith zonder isnaad, oftewel overleveringsketen). Hierdoor misten zij soms bewijs, en moesten zij qiyaas (analogie) en idjtihaad gebruiken om tot een oordeel te komen. Dit is de reden waarom een van de vier imaam's, Ahmed ibn Hanbal het volgende zei:

"Volgt mijn mening niet, noch die van Maalik, Shaafi'i, Azwaa'i of Thawri, maar neem vanwaar zij namen. (de Qor'aan en de authentieke Soennah)" En in een overlevering zegt hij: "Doe je dien niet na van een van hen, maar van alles wat van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) en zijn metgezellen komt; vervolgers komen hun opvolgers, waartussen men kan kiezen" (Zie Foelaani, pagina 113 en Ibn al-Qayyiem in I'laam 2/302, en voor het laatste stuk Abou Dawoud in "Massaa'il van Imaam Ahmed", pagina 276-7).

Deze eerste groep volgelingen waren dus geleerden die hun imaam volgden op die gebieden waar hij juist zat, en die op die manier van hem leerden. De twee imaam's Mohammad ibn al-Hasan en Abou Yoesoef weken af van hun Sheikh Abou Hanifa (moge Allah genade met hem hebben) "in ongeveer een derde van de madhab" (Zie ibn Aabidin in Haashiyah, 1/62 en an-Naafi' al-Kabir pagina 93) zoals de boeken van Masaa'il bewijzen. Hetzelfde wordt gezegd over Imaam al-Moezani en andere volgelingen van Shaafi'i en andere imaams. Als we zouden beginnen met het geven van voorbeelden dan zouden we afdwalen van hetgeen we ons voorgenomen hadden in de inleiding.

Imaam Mohammad zegt in de inleiding van zijn Moewatta-e: "Dit boek is een van de betekenissen van zijn uitspraken, om het begrip van degene die wil te bevorderen, terwijl diegene weet dat hij verboden heeft om zijn, of iedere andere mening te volgen, opdat diegene er zorgvuldig op zoek gaat naar zijn dien (religie - oftewel Qor'aan en Soennah)." Verder zegt hij in zijn boek: "Wat betreft Abou Hanifa, hij was van mening dat een gebed om om regen te vragen niet bestond, maar wij houden aan dat de imaam twee rakaah bidt en da doe'a doet en zijn omslagdoek ophoudt..." Deze afwijking van hun imaam's vloeien voort uit dat de verschillende bewijzen in het begin van de Islam veel minder bekend wareb bij de geleerden, en dus bestond er meer idjtihaad en qiyaas (analogie) in hun madhab.

Verder hebben we 'isaam ibn Yoesoef al-Balkhi, een van de metgezellen van Imaam Mohammad, en een bediende van imaam Abou Yoesoef, die "oordelen gaven die tegengesteld waren aan die van de imaam Abou Hanifa, omdat hij diens bewijs niet kende en hij zelf ander bewijs kende, dus gaf hij oordelen op basis daarvan" (Zie al-Bahr ar-Raa'iq (6/93) en Rasm al-Moefti (1/28) - Zoals de moetawaatir is van de Soennah van de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem); het feit dat zijn drie andere imaams (Abou Hanifa, Abou Yoesoef en imaam Mohammad) iets anders zeiden, weerhield hem er niet van deze Soennah te praktiseren. Dit is de houding die iedere Moslim verplicht is te hebben. Dit is namelijk zo aangegeven door alle 4 deze imaam's, en tevens in de Qor'aan en de Soennah.

Allah zegt: "O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is beter en een betere afsluiting" (vertaling Soerat An-nisa' aya 59.)

Enkele uitspraken van de imaam's:

Shaafie'i (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Als je in mijn geschriften vindt dat verschilt met de Soennah van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) spreek dan op basis van de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) en laat achterwege wat ik heb gezegd." en in een van de overleveringen staat: "...volgt het dan (de Soennah), en kijk niet zijdelings naar wat anderen zeggen." (Zie Dhamm al-Kalaam, 3/47/1 van Harawi en Hilyah al-Awliyaa van Abou Noe'aim.

Maaliek ibn Anas (moge Allah genade met hem hebben) heeft gezegd: "Van iedereen na de Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) zal zijn uitspraken worden geaccepteerd en worden verworpen - maar niet van de Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem)." (zie Irshaad as-Saalik, 227/1)

Hieruit kan geconcludeerd worden dat het is toegestaan, nee zelfs aangeraden om de werken van deze geleerden te bestuderen, maar dat taqlied (blind volgen van meningen) zonder enige twijfel verboden (haraam) is, gebaseerd op de welbekende bewijzen uit de Qor'aan, de Soennah, en de woorden van de geleerden zelf. Men dient altijd de Qor'aan en de Soennah te volgen in alle omstandigheden, zoals Allah de Verhevene zegt:

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer en volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie laten vermanen" (vertaling Soerat Al A'raaf, aya 3)

In conclusie kunnen we zeggen dat de bijdrage van de 4 imaam's enorm was, en dat respect voor hun verplicht is, maar dat het niet toegestaan is om hen blind te volgen zoals sommigen tegenwoordig nog steeds doen, uit onwetendheid van de uitspraken van de geleerden zelf. Zij volgen de woorden van de geleerden zonder te kijken naar de Qor'aan en Soennah, maar vaak zelfs ook de mening van sheikh's die ver onder deze 4 geleerden staan, en die twijfelachtige fatwa's geven. Het resultaat hiervan is dat men in sommige grotere gemeentelijke moskee�n vier mihraabs (nissen) kan vinden, waarin vier imaams achtereenvolgens het gebed leiden, en je ziet mensen die wachten op hun imaam, terwijl een andere imaam al begonnen is met het gebed. Dit soort zaaiing van verdeeldheid is ongetwijfeld verboden in de Islam. Hierover zegt Allah:

".. en redetwist niet met elkaar, opdat jullie niet jullie moed zullen verliezen en jullie kracht zal vergaan." (vertaling Soerat al-Anfaal, aya 46)

"... maar zij zullen blijven verschillen. Met uitzondering van degene aan wie jouw Heer zijn genade heeft geschonken (de volger van de waarheid, de Islaam)" (vertaling Soerat Hoed, aya 118/119)

Dus als de mensen waar Allah Zijn Genade aan heeft geschonken niet verschillen, wat kan er dan gezegd worden over diegenen die verschillen in stand houden terwijl er bewijs is uit de Qor'aan en Soennah die de mensen dient te verenigen? Dit is omdat zij niet de 4 imaams volgen, want als ze dat gedaan hadden dan hadden ze de fouten niet gevolgd, zoals de ware volgelingen van de imaams deden (zoals eerder genoemd).

Zie ook vraag 0106: Wat moet ik antwoorden als iemand me vraagt om mijn madhab?

En Allah weet het beste.

 
team al-islaam.com
Terug naar boven
Salah ad Din Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 15:09

de enorme bijdrage die zij hebben geleverd aan het behoud en het begrip van de Islaam

 

>Zij die de koran begrijpen zijn degenen met verstand. en sinds God de koran behoudt, is er geen behoefte aan geestelijken die het voor God doen (en daarbij ook nog vele zaken aan de islam toevoegen)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.