Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

valentijn ??

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
abdoe allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: valentijn ??
    Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:05

assalamoe alaikoem

Ik vroeg mij eens af ofdat valentijnsdag eigenlijk wel toegelaten is voor moslims,ik heb gelezen dat valentijn een romeinse priester was die in het geheim huwelijken voltrok in een tijd dat het voor de soldaten verboden was om te trouwen .Deze priester is toen gevangen gezet en overleed op 14 februari  240 v.c. .  dan mogen wij(moslims)  eigenlijk niet aan die valentijnsdag meedoen omdat deze dag helemaal niet van belang is voor de moslims .

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:12
Walaikoem SAlaam,


Kan best wat je zegt, maar moederdag, vaderdag, verjaardag enz zijn allemaal feesten die niet bedoelt zijn voor de Moslims.

Wij hebben onze eigen feestdagen. Eid ul Fitr en Eid ul ad-ha tevens is elke vrijdag een soort van feestdag voor ons...

Doet me weer denken aan "Bush en Eid" ofzoiets

Laten we maar eerst met z'n allen onze feesten vieren zoals het hoort!!! Er zijn nog te veel moslims die gewoon blijven slapen op EID!!!!

Wassalaam
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:20

Assalamoe'alaikoem

Feestdagen zoals moederdag of valentijntjesdag horen zeker niet thuis in de Islam.

Wat betreft moederdag : Iedere dag moet een moederdag zijn voor een moslim ,ze moet niet ��n keer goed behandeld worden maar elke dag.

Wat betreft valentijntjesdag geldt hetzelfde : je moet je vrouw (man)  altijd goed behandelen.

Deze feestdagen zijn dus overbodig .

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:21

asalam aleikum,

het is meer een soort feestdagen voor de winkeliers....kom maar binnen met je portemonnee!!

Is wel lief bedoeld hoor,dat je extra lief bent op die en die dag,tegen je moeder\vader\partner...

maar het is beter om elke dag die liefde te tonen voor de mensen om je heen..

maar denken jullie wel aan mij op dierendag??haha

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:25
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum,


het is meer een soort feestdagen voor de winkeliers....kom maar binnen met je portemonnee!!


Is wel lief bedoeld hoor,dat je extra lief bent op die en die dag,tegen je moeder\vader\partner...


maar het is beter om elke dag die liefde te tonen voor de mensen om je heen..


maar denken jullie wel aan mij op dierendag??haha


wa sallam



Dat noem ik geen liefde!!! Een dag een beetje extra klef doen....

Nee even serieus, er zijn veel mannen die dan iets moois kopen voor een vrouw maar de rest van het jaar hun vrouw verwaarlozen. Dat heeft dan toch geen waarde.

Dierendag.....

wassalaam
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 23:46

Bwa, ik vind het wel n leuke dag.  Mijn vriend en ik gebruiken het gewoon als dag om eens wat speciaals samen te doen, en dat hoeft niet perse veel geld te kosten. Dit jaar gaan we bv samen uitgebreid koken.  t Is inderdaad wel commercieel, maar wij zien het eerder als een dag die we echt voor ons 2-en houden (hebben allebei een druk leventje).  Klef doen we sowieso al altijd

Ik denk ook niet dat moslim-zijn daar wat aan verandert, het is immers geen religieuze dag.  Als je samen met je geliefde dan wat speciaal wil doen, kan dat toch, net zoals elke andere dag van het jaar? 

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
abdoe allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 00:05

maar wij moslims volgen alleen de gewoontes van de profeet Mohammed (vzmh) en heeft ook duidelijk gezegd dat wij zoiets niet op een een bepaalde dag mogen doen want anders zou dit misschien een dag van aanbidding zijn en dat is verboden in de islam , ja en wij moeten altijd goed zijn voor onze partners en daar bij nog, wij moeten altijd aan ALLAH(swt) denken en dan kan het misschien zijn dat op al die valentijn,moeder en vaderdagen onze HEER(swt) even wordt vergeten door iets wat niet islamitisch is .

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 11:14

 

asalaam wa alaikoum wrb..

Broeders en zusters...allemaal mooi wat jullie hebben beschreven...en helemaal die reacties als..je moet altijd goed voor je vrouw zijn etc...Dan heb ik een vraagje....denken jullie dat het werkelijk zo in het echt leven gaat....dat mannen... moslims dan...echt altijd zo geweldig met hun vrouw zijn...of is dat allemaal mooi op internet beschreven....ben nieuwsgierig...

oualaikoum asalaam..

Fatiha...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 11:25
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

 

asalaam wa alaikoum wrb..

Broeders en zusters...allemaal mooi wat jullie hebben beschreven...en helemaal die reacties als..je moet altijd goed voor je vrouw zijn etc...Dan heb ik een vraagje....denken jullie dat het werkelijk zo in het echt leven gaat....dat mannen... moslims dan...echt altijd zo geweldig met hun vrouw zijn...of is dat allemaal mooi op internet beschreven....ben nieuwsgierig...

oualaikoum asalaam..

Fatiha...

Assalamu alaikum,

valt het je niet een beetje op dat de mensen die die dingen beschrijven, dat zij schrijven dat zij het echt zo willen doen, en dat echte moslims noooooooit onredelijk zijn tegen hun vrouw.... en dat ze noooooit eens zullen schelden in een ruzie.... en noooooit eens egoistisch zullen zijn.... en altijd strikt de soenna na zullen leven in hun huwelijkse gemeenschap..... dat die mensen er meestal bij zeggen dat ze nog niet getrouwd zijn. De getrouwde moslim zwijgen stil en onthouden zich zedig van commentaar, het schaamrood op de kaken.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 11:53

salaam

dat heb je goed gezien!

zoals de rest al zei:deze feestdagen zijn overbodig!

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:06

Salaam 'aleikoem,

Allereerst, dit onderwerp is al in de volgende topic aan de orde geweest:

http://forum.islaam.nl/iforum/forum_posts.asp?TID=1077&P N=1

Wat betreft Umm Umarah:

Broeders en zusters...allemaal mooi wat jullie hebben beschreven...en helemaal die reacties als..je moet altijd goed voor je vrouw zijn etc...Dan heb ik een vraagje....denken jullie dat het werkelijk zo in het echt leven gaat....dat mannen... moslims dan...echt altijd zo geweldig met hun vrouw zijn...of is dat allemaal mooi op internet beschreven....ben nieuwsgierig...

Het klopt dat (kennelijk) veel ongetrouwde moslims in een droomwereld leven wat dit betreft en teleurstellingen lijken daarom geen uitzondering te zijn. Niet dat Abu onderzoek heeft gedaan naar huwelijksproblemen onder moslims, maar de huwelijksellende van nagenoeg alle moslima's in zijn directe omgeving zal toch niet op zichzelf staan...

Wa 'aleikoem salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:13

 

Maar Abu...wat vind jij dan als je alleen maar al die mooie reacties leest van broeders en zusters....geloof je er in...wat zijn jouw gedachtes erbij als je het leest...ik wordt er soms droevig van....zou graag wat vaker topics lezen over dingen die echt gebeuren...en niet over die prachtige fantasie die de meeste hebben....ik bedoel het niet negatief...

en abu er is geen onderzoek nodig...er zijn altijd wel gebeurtenissen...die je overal wel tegenkomt....als je dit met broeders en zusters bespreekt...dan kunnen ze er allemaal over meepraten...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:28

Salaam 'aleikoem,

Abu vermoedt dat het moslims al een stuk beter zou vergaan als ze de realiteit als uitgangspunt nemen en op basis daarvan handelen; en dus niet 'doen en denken' alsof ze in een ideale islamitische wereld leven.Dat is deze wereld immers niet en dat zal die ook niet (snel) worden. (Even ongenuanceerd doen: eigenlijk 'doen' ze dat ook niet, want de meeste moslims praten 'islamitisch' maar doen 'pragmatisch': uiteindelijk is het huisje-boompje-beestje, carriere en 'conformisme' wat de klok slaat.)

Abu denkt wel dat gedegen onderzoek noodzakelijk is, ook al lijken de problemen duidelijk (dat zijn ze niet; ze zijn complex). Het is altijd handig om wat gegevens te hebben over de schaal van het probleem ('hoe vaak'), maar ook over het 'waarom', 'waardoor', 'wanneer', 'bij wie' en nog veel meer. Alleen dan kunnen we ook over mogelijke 'oplossingen' - voor zover je daar van kunt spreken - nadenken.

Wa 'aleikoem salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:36
OK willen jullie dit dan horen...

WAT VALENTIJN!!!! GEWOON BLIJVEN MEPPEN!!!


ROZEN VERBRANDEN, JE VROUW EXTRA SLAAN...ZO LEKKER OPLUCHTEND!!!!

Jongens en meisjes ik weet dat dit nergens over gaat..maar weet dat er genoeg moslims zijn die een heel prettig leven hebben, MAN en VROUW. Het ligt er erg aan of je met een gelovige bent getrouwd.

En dat is het gevaar...hoe weet je of iemand werkelijk zijn hart gevuld heeft met liefde voor ALLAH(s.w.a.) dat kan je haast niet weten.

En ja op het internet kan je van alles schrijven..daarom raad ik ook geen huwelijken aan via het internet ontmoette partner ;-|)

Maar ik wil even kwijt dat ik in ieder geval INSHALLAH mijn uiterste best doe om mijn vrouw(als ik een vrouw aan mijn zijde krijg Inshallah) met veel liefde te gaan behandelen. En dat is echt meer dan alleen een paar letters die ik intik op mijn toetsenbord.

Veel problemen komen in het huwelijk voor als de man van te voren al vel "vriendinnen" heeft gehad... hij wil terug naar het slechte. Dit is niet latijd zo maar komt veel voor...

Gair Inshallah...

wassalaam
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 12:43

 

Broeder ben het met je eens....maar wie gaat onderzoeken..en hoe wordt er onderzocht...welke gegevens er zijn over de schaal van het probleem ('hoe vaak'), maar ook over het 'waarom', 'waardoor', 'wanneer', 'bij wie' en nog veel meer. Vind je ook niet dat het heel nodig is om als moslimgemeenschap deze problemen te onderzoeken..en vervolgens in de moskee die onderwerpen bespreken en met juiste informatie vanuit de islam proberen mensen in te lichten wat de regels en plichten en rechten zijn voor de moslims...of is dat niet haalbaar...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 februari 2004 om 16:27

Salaam 'aleikum,

Eerste alinea van Abu's laatste post was misschien niet helemaal helder (had haast: jumu`a). Het punt was dat we eerst de vervelende of minder plezierige werkelijkheid onder ogen moeten zien en van daaruit verder moeten werken (en denken).

Wat dit-gaat-nergens-over-Nak4life betreft: snap niet goed waarom we van het ene uiterste naar het andere moeten gaan, maar goed. Dat er 'genoeg moslims zijn die een heel prettig leven hebben' staat ook niet ter discussie. Vooralsnog betwijfelt Abu echter of dat de meerderheid is (voor zover we kijken naar 'nieuwe' huwelijken).

Denk overigens dat de meeste 'foute' mannen ervan overtuigd zijn dat ze goede moslims zijn. Het lijkt ook niet waarschijnlijk dat het 'onislamitische' verleden hier een belangrijke rol speelt. Dat is juist een periode die de man bij het huwelijk definitief afsluit, daarom moet zijn echtgenote zoveel mogelijk de tegenpool zijn van de sloeries uit zijn verleden. Enkele andere mogelijke (te onderzoeken) 'verklaringen' voor de problemen:

- de Islam wordt, door de echtgenoot maar ook de (schoon)familie, alleen maar van stal gehaald om de vrouw mentaal en fysiek te beknotten, te beperken en op te sluiten. Voor de vrouw geldt een islamitisch lik-op-stuk-beleid, maar de man die 'heeft het maar moeilijk en 'hij is het eigenlijke slachtoffer'; voor hem geldt daarom 'nood breekt wet'.

- de man wil een vrouw die maar een antwoord kent op zijn vragen: ja-en-amen. Maar deze meester-slaaf-relatie kan hij niet 'legitimeren', omdat zijn vrouw in werkelijkheid op alle fronten zijn meerdere is: financieel, intellectueel, sociaal, religieus. Dit zorgt voor frustratie die hij - surprise surprise - op haar afreageert.

Wat Umm Umarah betreft: ben het dus met je eens dat hier een enorme taak ligt voor onze ummah. Wie in het bijzonder? Moslimse sociale wetenschappers, maar die zijn niet heel erg talrijk (aangezien moslims nog altijd en masse kiezen voor statusrijkere studies/beroepen). 'Hoe' is niet een (groot) probleem. Abu weet ook niet of er al (uitgebreid) onderzoek verricht is. Voorlichting in de moskee is een optie, maar het huwen van moslims die in Nederland zijn geboren en/of opgegroeid zal vermoedelijk ook al veel problemen voorkomen.

Wa 'aleikoem salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2004 om 14:10
Assalaamoe Alaikoem,


Ik heb vandaag een stukje valentijnstaart gegeten..Mijn vader werkt namelijk in een bakkerij!!

Valentijn is dan wel niet voor ons bedoeld, ik heb toch lekker gesmuld...kon het toch moeilijk weggooien!!

WASSALAAM
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 11:36

In eerste instantie geplaatst door nak4life

Assalaamoe Alaikoem,


Ik heb vandaag een stukje valentijnstaart gegeten..Mijn vader werkt namelijk in een bakkerij!!

Valentijn is dan wel niet voor ons bedoeld, ik heb toch lekker gesmuld...kon het toch moeilijk weggooien!!

WASSALAAM

AHA!!!!! ()

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 11:41

SCHAAM SCHAAM :-)
Terug naar boven
*Farah* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 26
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Farah* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 15:32
Inderdaad, we kunnen wel zeggen, dat zijn slechte feestdagen maar de slimmen onder ons weten dat keukenmachines en zo rond moederdag in de aanbieding komt en gereedschappen rond vaderdag. Daar kunnen wij ook handig gebruik van maken.
Terug naar boven
fatouch Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fatouch Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2004 om 17:20

salaam 3aleikoum wa rahmatou'laah wa barakatouh

 

Valentijnsdag

 

Beste broeders en zusters,

 

Zoals de meesten van ons weten zullen de mensen van dwaling, de mensen die afgoden aanbidden naast Allah de Verhevene dezer dagen een feest gaan vieren, dat bekend staat als Valentijnsdag.

Weten wij echter, O broeders en zusters, waar dit feest zijn oorsprong vindt en hoe wij als moslims hiermee dienen om te gaan?

 

Laten wij samen een aantal bladzijden lezen, waarbij de geschiedenis van dit feest wordt behandeld en aansluitend het islamitische oordeel.

 

 

De oorsprong van het feest

 

Valentijnsdag is een feestdag van de Romeinse afgodenaanbidders, daar het aanbidden van afgoden wijdverspreid was 17 eeuwen geleden. Valentijnsdag is dan ook een uitdrukking van deze afgodenaanbidding bij de Romeinen, die staat voor een feest der goddelijke liefde.

 

Wat is de datum waarop dit feest gevierd wordt?

 

Valentijnsdag vindt plaats op de 14de dag van de maand februari van elk christelijk jaar.

 

 

Waarom viert men deze dag in het bijzonder?

 

Deze mythe heeft te maken met het feit dat de Romeinen ten tijde van hun afgodenaanbidding een feest genaamd "Loberkielya" vierden. Hetgeen men hedendaags Valentijnsdag noemt staat bekend als een afgodenfeest en wordt dan ook als zodanig in de geschiedenis van de afgoderij der Romeinen uitgelegd.

 

Tijdens dit feest boden de Romeinen offers aan hun afgoden waarbij zij geloofden dat deze standbeelden hen enerzijds zouden beschermen tegen het kwaad en anderzijds hun vee bescherming zouden bieden tegen wolven. In deze periode van de Romeinse geschiedenis, waarbij de christelijke religie zich in de beginfase van verspreiding bevond, heerste Klaves de Tweede over het Romeinse Rijk. Daar het Romeinse rijk verwikkeld was in verschillende oorlogen eiste Klaves een absolute toewijding van soldaten om deel te nemen aan de verscheidene oorlogen, hetgeen leidde tot een huwelijksverbod voor soldaten, zodat deze de soldaten niet van hen militaire plicht af zou leiden.

 

De priester Valentijn verzette zich tegen deze wetgeving en stelde alsnog huwelijksakten in het geheim op. Al spoedig werden zijn handelingen geopenbaard aan de koning, waarna de doodstraf over hem werd uitgesproken. Ten tijde van zijn gevangenschap werd hij in het geheim verliefd op de dochter van ��n van de bewakers; dit was in het geheim, gezien het in het christendom verboden was voor monniken en priesters om liefdesrelaties op te bouwen en in het huwelijk te treden. Nadat ook zijn geheime liefde bekend werd gemaakt, werd hij voor de keuze gesteld afstand te doen van het christendom en in plaats daarvan de Romeinse afgoden te aanbidden met als beloning het verkrijgen van zijn vrijheid en de toestemming van de Romeinse koning om te huwen met het meisje.

 

Valentijn weigerde dit aanbod, en koos voor het christendom waardoor de doodstraf op 14 februari in het jaar 240 op hem werd uitgevoerd; de voltrekking van zijn doodvonnis vond de nacht voor het feest van "Lobearlya", en sinds die dag staat hij bekend als een heilige.

 

 Heeft dit feest andere namen?

Mensen geven dit feest andere namen o.a.:

 

  • Het feest van de geliefden.
  • Het feest van de heilige Valentijn.

Het feest van de geliefde.

Het feest van de rode bloemen.

Het feest van de rode harten.

Het feest van de rode geschenken.

 

 

Wat zijn de bekende verschijnselen tijdens dit feest?

 

   Uitwisseling van rode bloemen.

   Uitwisseling van rode harten.

   Uitwisseling van felicitatiekaarten waarop cupido�s afgebeeld zijn. Het kind met vleugels en een speer staat zogenaamd voor de Romeinse god der liefde.

   Uitwisseling van liefdesverklaringen.

Het dragen van rode kleding.

Het bakken van koekjes die een rode kleur krijgen en waarop harten afgebeeld worden.

 

Wat kunnen we concluderen na deze uitleg?

 

Dat het een afgodenfeest is, waarvan de fundering een geloofsleer is gebaseerd is op het aanbidden van standbeelden - de zogenaamde goddelijke liefde - wat niets anders dan afgoderij genoemd kan worden.

De totstandkoming van dit feest is gebaseerd op mythes die dateren uit de Romeinse periode, en die niet geaccepteerd worden door het gezonde verstand, laat staan door de moslim.

De onwettige relatie van de 'heilige'  Valentijn was de directe aanleiding voor het vieren van dit feest.

Het feest werd in Itali� door de kern van het katholieke geloof verboden gesteld, als gevolg van het verderf dat het resultaat was van dit feest. Na vele jaren werd dit feest wederom verspreid in Europa.

 

Na dit duidelijk te hebben gemaakt, kan men zichzelf de vraag stellen, of het toegestaan is om deel te nemen aan dit feest?

 

Natuurlijk zal een ieder van ons met een gezond verstand zeggen dat het niet is toegestaan.

 

Dat feesten een vorm van aanbidding zijn, die dichterbij Allah brengen, en aanbidding is niet mogelijk behalve als de Wetgever dat heeft toegestaan en in de Islaam hebben we geen feest dat het feest der liefde heet.

Het is een feest dat ge�nnoveerd, een toevoeging in de shari�a en een uitdaging van de Wetgever is.

Er is een vorm van gelijkenis en imitatie tussen de Romeinen, de afgodendienaren en vervolgens de christenen, de mensen van het boek. En het is bekend dat het imiteren van ongelovigen niet is toegestaan.

De bedoeling van dit feest is het verspreiden van liefde tussen de mensen, tussen de gelovigen en de ongelovigen�. Dit is tegenstrijdig met de geloofsleer der loyaliteit en vijandigheid (Al-Walaa-e wa l-baraa-e) in de Islamitische wetgeving.

De liefde die het ten doel heeft is de onwettige liefde voor het andere geslacht buien de liefde voor de echtgenote, welke zeker leidt naar zedeloosheid en overspel.

 

 

Wat is het standpunt van de moslims jegens dit afgodenfeest?

 

  • Het niet vieren van dit feest en niet eraan deelnemen.
  • Het niet steunen van de ongelovigen om dit feest te vieren, door bijvoorbeeld een geschenk te geven of aan te nemen, of het bedrukken van kaartjes en andere benodigdheden om dit feest te vieren, gezien het een ritueel van ongelovigen is.

Het niet steunen van de moslims die het vieren, en hen zelfs waarschuwen en adviseren er op geen enkel wijze er deel aan te nemen.

Het niet aanvaarden van een geschenk, dat met de intentie van Valentijnsdag gegeven wordt. Immers, aanvaarding van geschenken duidt op goedkeuring van dit feest.

Het niet uitwisselen van felicitaties tijdens dit feest, aangezien het niet behoort tot de feesten van de moslims.

Het verduidelijken van de werkelijkheid en het verhaal achter deze feesten aan de rest van de moslims, zal ertoe leiden dat deze onwetende moslimgemeenschap verandert in een trotse islamitische feesten vierende gemeenschap.

 

Een aantal fatawa over Valentijnsdag

 

Fatwa van Sheikh drs. �Abdoellaah Al-Faqeeh

 

Vraag:  Sheikh, Assalam Alaikoem warahmatoellaahie wa barakatoeh, er zijn mensen die Valentijnsdag vieren, wat is uw mening hierover..?

 

Alle Lof zij Allah, de vredesgroeten en prijzingen van Allah zijn met de boodschapper van Allah en met zijn familieleden en metgezellen, voorts:

 

Het vieren van wat 'het feest der liefde' (d.w.z. Valentijnsdag) genoemd wordt is niet toegestaan, zoals het eveneens niet toegestaan is om andere feesten van ongelovigen te vieren. De reden voor dit verbod is het feit dat men anders de ongelovigen gaat imiteren en nadoen. Er is vastgesteld dat de profeet (Allah�s vredesgroeten en prijzingen zij met hem) heeft gezegd: �Degene die een volk nadoet behoort tot hen.�, zoals vermeld staat in Soennah Aboe Daawoed van Ibn �Omar (moge Allah tevreden met hem zijn). Dit verdoemde feest behoort tot de slechtste feesten die zij vieren, omdat men zoals bekend de onzedelijkheid viert. Het vieren van dit feest bevat naast een goedkeuring van het deelnemen aan de ongelovigenfeesten ook nog een ander aspect en dat is dat men de weg naar de ondergang goedkeurt.

 

En Allah weet het beste

Sheikh drs. �Abdoellaah Al-Faqeeh

 

Fatwa van Sheikh Mohammed Ibn Saalih� Al-Oethaymien

 

Zijne eminentie heeft een uitspraak gedaan over een gelegenheid, dat de laatste tijd wijdverspreid is geraakt, namelijk de viering van Valentijnsdag. Een feestdag, dat zijn oorsprong vindt in het christelijke geloof en dat hedendaags voornamelijk bij vrouwelijke studenten hoog in vaandel staat. Op deze feestdag dragen zij rode kleding en schoenen en wisselen met anderen rode bloemen uit. Wij horen graag van u het islamitische oordeel, betreffende het vieren van dergelijke feesten en tevens uw advies aan moslims over zulke zaken.

 

De Sheikh (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde en zei: �Het vieren van het feest der liefde (Valentijnsdag) is niet toegestaan wegens een aantal redenen:

 

1.  Het is een innovatie dat tevens geen grondslag heeft in de Shari�a.

2.  Het roept op tot onwettige liefde.

3.  Het is een aanleiding voor het hart om zich met dergelijke nederige zaken bezig te houden, hetgeen zeker tegenstrijdig is met de weg van de weg van de vrome voorgangers (moge Allah tevreden met hen zijn).

 

Op deze dag is het niemand toegestaan dit feest te vieren, op welke wijze dan ook, ongeacht het feit of dit in de vorm van voedsel, drank, kleding, geschenken of iets anders is.

 

Het is de moslim verplicht om trots te zijn op zijn religie, en men dient zich niet te gedragen als een overloper, die iedere balkende volgt. Ik vraag Allah de Verhevene om de moslims toevlucht tot hem te geven tegen de fietan, zowel de openbare als de geheime vormen ervan. Ik vraag Allah tevens om ons te beschermen met zijn bescherming en succes."

 

Door: Mohammed Saalih� Al-�Othaymien 05.11.1420 h

 

We vragen Allah om ons de waarheid als waarheid duidelijk te maken en de dwaling als dwaling duidelijk te maken en ons hier ver weg van te houden.

 

wa 3aleikoum asalaam wa rahamtou'llah wa barakatouh

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2004 om 06:31

 

Asalaam wa alaikoum wrb..

Abu Henk djazakulahi ghairan...echt eindelijk een reactie...wat op realiteit is gebaseerd...de meeste denken het gaat met mij goed...dus dan gaat het met de hele wereld goed...wat helemaal niet zo is....

ik citeer een stukje van je reactie...Wat Umm Umarah betreft: ben het dus met je eens dat hier een enorme taak ligt voor onze ummah. Wie in het bijzonder? Moslimse sociale wetenschappers, maar die zijn niet heel erg talrijk (aangezien moslims nog altijd en masse kiezen voor statusrijkere studies/beroepen). 'Hoe' is niet een (groot) probleem. Abu weet ook niet of er al (uitgebreid) onderzoek verricht is. Voorlichting in de moskee is een optie, maar het huwen van moslims die in Nederland zijn geboren en/of opgegroeid zal vermoedelijk ook al veel problemen voorkomen.

weet je wat goed zou zijn broeder..het is eigenlijk ook een vraag...stel je voor..je bent in de moskee en er wordt gepredikt en iets klopt niet aan die preek...zou jij dan bij afloop op de imam afstappen en hem vertellen dat je het niet eens bent met wat hij heeft gepredikt...of denk je eerder....ach ik weet wel dat het niet zo is dus ik laat het hierbij.....ik wil wel weten van allen wat ze zouden doen in zo'n situatie....

En de optie met het huwen van moslims in nederland zou zeker veel problemen voorkomen...omdat die toch beter ontwikkeld zijn dan moslims uit land van herkomst.... 

oualaikoum asalaam...

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 05:15

Salaam aleikum allemaal,

Valentijn is al wel even geweest, maar toch....

Valentijnsdag op zich is niet slecht. Inderdaad extra aandacht (het gaat toch om de geste). Hopelijk is het inderdaad zo dat je het hele jaar door je best doet in je relatie (met je man/vrouw/vrienden/familie). Je hoeft toch niet overal in door te draven en alles af te keuren?

En Abu Henk en Umm Umarah, wat een goede opmerkingen van jullie. Complimenten. Ik heb zelf ook al ervaring met de 'problemen' die in veel islamitische groepen speelt. Helaas ben ik daardoor ook gescheiden. Gelukkig heb ik nu een hele lieve vriend. Wij hopen inshallah te gaan trouwen. Maar er kan nog heel wat onderzocht (en praktisch voorgelicht enzo) worden. Er is trouwens in Den Haag een serie lezingen van Abdulwahid van Bommel over 'vrouw en sexualiteit'. In de bibliotheek van de Schilderswijk (geloof ik). Alleen toegankelijk voor vrouwen. Hier legt hij veel uit over gedragsregels enzo. Hij heeft er ook een boek over geschreven. Helaas laten ook heel veel vrouwen alle ellende ook toe. Het is niet altijd eenrichtingsverkeer.
Groetjes happylady (heb geen tijd meer!!! Jammer)

Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote iris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juni 2004 om 06:22

beste fatouch,

Als ik zo jouw bericht lees en die ook van anderen hoor valt het me zo op, als ik er met mijn gezonde verstand naar kijk, ik bijna zou denken dat ik me in het jaar 1100 zou begeven. De ongelovigen, de volken van het boek, kom op hey, ik snap best dat je met je geloof bezig bent, je stigmatiseert wel de rest van de wereld om zo met je ongelovigen te smijten ik vind het zeer irritant. En trouwens als je de sharia wil naleven dan raad ik je aan om naar Nigeria te gaan, daar worden heel wat vrouwen gestenigd als ze vreemd zijn gegaan, ik kan me voorstellen dat je er daar erg thuis voelt.

Wat ik niet snap is dat er geen moderne interpretatie aan jullie geloof wordt gegeven, je hoeft natuurlijk niet af te glijden naar secularisatie als je dat niet wil, maar ik wil hier alleen maar wat duidelijk maken en dat is het volgende:

Ook al ben ik geen moslim, geen christen of van welk geloof dan ook, ik heb van mijn ouders mee gekregen, dat mensen geloven in een godsdienst welke dan ook, om bescherming te zoeken, omdat ze angst hebben en het fijn vinden om te volgen zodat ze zelf niet hun eigen keuzen en eigen verantwoordelijkheid hoeven op te nemen omdat het ze voorgeschreven staat.

Een jongen bij mij in de klas is zwaar gelovig(christen) ooit heeft hij mij gezegd dat als ik me niet bekeer tot het christendom ik in de hel zou branden, weet je wat zo grappig is, dat jullie dat ook zeggen als je niet tot de islam bekeert, en trouwens ik denk dat als er een god bestaat, hem het geen bal kan schelen of jij wel of geen valentijnsdag hebt gevierd, maar ik denk dat hij of zij het veel belangrijker zou vinden dat jij een goed leven hebt geleefd en compassie voor je mede mensen over hebt, dat je goede daden hebt verricht en dat je jezelf niet verloochent.

Ik heb daar helemaal geen godsdienst voor nodig, ik snap ook niet dat jullie (moslims, christenen) er ook zo aan houden, zijn jullie bang, voor iets wat niet in de hand te houden is?

O, ja historisch feitje, weet je wanneer men godsdiensten introduceerden zoals ze vandaag de dag zijn? sinds men in het neolitische tijdperk kwam oftewel 10.000 jaar geleden of 8.000 jaar v.Chr omdat de oogsten konden mislukken en hun leven er van af hing, ging men langzamerhand goden bedenken en aanbidden, zo is geloof er in geslopen. toen er jagers en verzamelaars waren , waren ze wel afhankelijk van de natuur maar hadden daar geen goden voor nodig. Wat ik hier mee bedoel is dat als er angst, onzekerheid of bedreiging in het leven komen mensen hun toevlucht nemen naar een geloof en daar mooie sprookjes over verinnen.

Groetjes

Iris

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 juni 2004 om 16:11

SubhanAllah, waar de Moslim(a) zich tegenwoordig mee bezig houdt????

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2004 om 10:54

Salaam aleikum Imaan,

wat bedoel je daarmee ?

Salaam happylady

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2004 om 12:19

asallam aleikum

Ik heb persoonlijk wel wat aan dit topic gehad...daar ik pas een aantal maanden bekeerd ben,en afgelopen jaar was de eerste keer dat ik valentijndag voorbij liet gaan,als Moslima.Ik vind het dus niet raar dat ik me daar mee bezig gehouden hebt.Hoe moet je anders te weten komen wat wel en niet toegestaan is als moslima?Er zijn zelfs fatwa`s over uitgesproken,dus die geleerden hebben zich hier ook even mee bezig moeten houden.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
firdews Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote firdews Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2004 om 02:09
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

 

Maar Abu...wat vind jij dan als je alleen maar al die mooie reacties leest van broeders en zusters....geloof je er in...wat zijn jouw gedachtes erbij als je het leest...ik wordt er soms droevig van....zou graag wat vaker topics lezen over dingen die echt gebeuren...en niet over die prachtige fantasie die de meeste hebben....ik bedoel het niet negatief...

en abu er is geen onderzoek nodig...er zijn altijd wel gebeurtenissen...die je overal wel tegenkomt....als je dit met broeders en zusters bespreekt...dan kunnen ze er allemaal over meepraten...

 

 

ik ben al bijna 7 jaar getrouwt met mijn man en elke dag hou ik meer van hem

 

en respect speelt heeeeeeeeellllll veeeeeeeeel rol

 

 

neem maar van mij aan

 

oke soms heb je wel eens een mening verschil maar door praten kom je een heel eind

 

 

Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2004 om 06:34

Salaam Oe ehleykoom Wr Wb...

Idd zulke feestdagen zijn idd Haram...

Maar wat wou zeggen en waar ik me ook bij aan sluit bij Oeghtie ferdews ...

Ik (als niet getrouwde ) denk dat er geen een Perfect getrouwd koppel bestaat  en ook geen koppel dat de sounna van kop tot teen volgt .. Idd ga je menings verschillen hebben en idd bestaat er geen relatie zonder een ruzie .. Maar het is gewoon zo , en zo heeft Allah het gewild en blijf geduld hebben in elke situatie inch'Allah ... Geduld is een mooie zaak .... Kijk maar een naar Oeghtie Ferdews van haar zouden velen een voorbeeld mogen nemen ze zijn Al-hamdulilah 7 jaar getrouwd en inch'Allah nog veeeeel meer ... RESPECT Voor elkaar  speelt de grooooooootste rol zeker bij een getrouwd koppel en respect op zich natuurlijk ...!!!

Nou lees dit maar es ff nu we het toch hebben over valentijn heeft wat te maken met relaties ...

Zoek je evenwicht als vrouw

 

Veel mensen weten tegenwoordig niet wat ze van een relatie kunnen verwachten en hoe ze zich in een relatie moeten gedragen.

 

Ik denk dat vrouw moet vasthouden aan de kwaliteiten die haar uniek maakt.

Haar intu�tie,

Haar vertrouwdheid met gevoelens en sterk emoties en haar zorgzaamheid

En dat zij afstand moet doen van zelfopofferend gedrag dat haar schade berokkent.

Vrouw zijn betekent niet langer passief en onderdanig zijn en je zelf wegcijferen.

Je kunt zelf een liefhebbende vrouw en tegelijkertijd voor je zelf zorgen en je eigen belangen behartigen.

 

Het mooiste geschenk dat je jezelf en de man van wie je houdt kunt geven, is je gevoel van eigenwaarde te behouden en daarmee de verwachting met liefde en respect te worden behandeld

 

 

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2004 om 06:38

Had ff te rap op beantwoord dit bericht geklikt  en was wat vergeten typen  = = )

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben aan m'n uitleg Inch'Allah ...

Salaam oe ehleykoom Wr Wb

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.