Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotende gebeden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Onderwerp: de gebeden
    Geplaatst op: 08 maart 2004 om 09:13

De gebeden, zijn vijf keer verplicht he.

 

Sochtends, middag , namiddag enz.

Mijn mentor bijv. is ook    Moslim, 1 ding snap ik niet...

Hoe kan hij dan die gebeden vijf keer per dag doen? dat kan niet samen met zijn werk ! Hoe doen Moeslims dat dan oplossen?????

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 09:18

Hallo,

Het is een beetje verschillend per persoon. Er zijn mensen die op het werk een plek zoeken en dan gaan bidden. Anderen 'sparen' het op. Zij halen alles 's avonds in. Het valt best mee (soms ook niet, hoor. Ik ben ook maar een mens). Die vijf gebeden duren elk niet zolang. Dus is het best wel te doen. Groeten happylady

Terug naar boven
rebecca Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 09:22

 ja maar ik vraag me af ...

Je moet VOOR je gebed de rituele wassing uitvoeren, dat is gewoon niet mogelijk, bijv. op school, dus het ligt wel iets minder makkelijk dan jij uitlegt ....

*assalamoe alaikoem*

 

*blessed be*

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 09:29

Hoi,

dat klopt. Ik heb dus ook niet de mogelijkheid om bij mij op school de gebeden te doen. Ook omdat ik er niet voor gekleed  ben. Maarre, de woedoe hoeft niet altijd voor het gebed. Als je woedoe 'ongeldig' is geworden (Urine, ontlasting, windjes, alcohol  en nog iets??), dan hoor je je weer te wassen. Soms kun je dat best 2 a 3 gebeden volhouden (zeker in de winter ). Groetjes happylady

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 10:36

asallam aleikum,

zelf heb ik meestal wel een hervuld flesje met water bij me...altijd handig!Maar vaak genoeg ben ik ook niet in de gelegnheid,en 'spaar'ik ze ook op,doe ik er 2 soms 3 achter elkaar...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 12:58

Hoi Rebecca,

Ik verricht meestal de wassing voordat ik naar school/werk ga.

Ik bid dan daar meestal alleen het middaggebed, zo rond 1 uur. Tegen de tijd van het namiddag gebed, dat is nu rond 15:55 ben ik meestal al thuis.

Voor andere mensen kan ik natuurlijk niet spreken, maar ik heb zo vernomen dat sommige de wassing verrichten in de wc of een aparte spelciale plek daar voor hebben op de werkvloer. En dan zijn er weer diegene die ze opsparen, zoals hier boven gezegd.

 

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 05:21

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

Bij mij op school hebben we ook geen gelegenheid om tijdens schooltijd te bidden. Ook ik spaar alles op. Het komt best vaak voor dat ik om een uur of half vijf vrij ben. En ik dus om kwart over vijf pas thuis ben. In tijd van zomer maakt het niet zoveel uit, want dan heb je alle tijd om alles in te halen insha Allah. Maar in de winter is het vaak al donker. Ikzelf neem alle tijd voor mijn gebeden en dus gebeurd het wel eens dat ik nog aan het inhalen ben als de tijd van het isha-gebed al ingaat. Verder willen mijn gedachtes al snel afdwalen als ik zoveel moet inhalen, maar ahoedhoe billahie mina sjaytanie radjiem. Het is een beproeving.

Nu we het erover hebben, heb ik een vraagje..

In de ramadan komt het vaak voor dat ik om zes uur thuis ben en ik dus ook maghreb in moest halen. wat gaat nu voor. Ik verbreek mijn vasten dan al op school met wat dadels...maar als ik thuis kom zit iedereen aan tafel. Gaat nu het inhalen van de gebeden voor of mag ik eerst mijn maag vullen...?

Ik kan me een hadieth herinneren waarin de Profeet Mohammed salla Allahoe 3alayhi wasalam verteld dat wanneer het eten op tafel staat en je op dat moment bid, dat gebed ongeldig is...omdat je je haast naar dat eten.

Maar als ik nu eerst ga eten voordat ik ga bidden, wil dat zeggen dat ik de gebeden na het eten moet inhalen. Zo rond een uur of 7, half acht ben ik klaar en moet ik nog een hele lading huiswerk maken. dan zit ik soms (vooral tijdens de tentamenweek) echt tot diep in de nacht te leren en te studeren. Als ik dan ook bij het fadjr gebed opsta om te bidden heb ik alles bij elkaar zo'n 4/5 uur geslapen. En kom ik met bolle ogen op school. Op dat soort momenten wordt het heel moeilijk voor mij en vraag ik mij af of ik mijn studie moet afmaken ten koste van mijn dien. want ik houd in die tijden nauwelijks tijd over om de Koran te lezen en kennis te vergaren terwijl ik dat zo graag wil.

Een druk leven dus...hoe zit dat met jullie....?

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/doei 

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 maart 2004 om 14:05

Salaam alaikom,

Alhamdoelilah heb ik wel de gelegenheid om op mijn werk te bidden. Mijn chef heeft er voor gezorgd dat we een gebedsruimte hebben gekregen. Zoals hij tegen mij zei: dat wij hier juist de gelegeneheid moet krijgen om te hebben, dat is net zo als mensen gaan roken (dit gebeurd ook onder werktijd). ik ben er ontzettend blij om.

Helaas hebben wij geen geschikte wasruimte, waar we de woedoe kunnen verrichten. Het is dus toegestaan om op het toilet de woedoe te verrichten. Je kleding mag alleen niet in aanraking met urine komen.

Toen er geen gebedsruimte was, ben ik in het begin het hele gebouw langs geweest om een rustig en afgelegen plekje te vinden. Gelukkig had ik soms wel het geluk. Maar het interesseerde mij al helemaal niet als iemand toevallig kwam binnen lopen.

Het is een totale opluchting als je je gebed hebt voldaan, dan pas vind ik mijn rust.

Voorheen moest ik het thuis ook inhalen. Ik voelde ook na het inhalen van het gebed dat er totaal geen waarde meer aan is. Wat ook is. Je moet je gebeden op tijd verrichten. Er is door vele imam's gezegd, dat als je op je werk niet kunt bidden dat je een ander werkplek moet zoeken waar het wel kan. Maar... ja tegenwoordig moet je het geluk hebben als deze mogelijkheid er is.

Ze beginnen al moeilijk toen over hoofddoekjes, laat staan nog om het vragen van een gebedsruimte.

Moge Allah (swt) jullie de kracht en leiding geven.

Masalama

 

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.