Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

I am in love

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Vincent Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: I am in love
    Geplaatst op: 22 december 2003 om 10:35

Beste Nak,

Toe nou, dit is de 21e eeuw. Het lijkt me heel wel mogelijk om vriendschappelijke contacten te hebben, zonder dat daaruit allerlei 'enge dingen' voortkomen.

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 13:43

Assalamu alaikum,

ik ben het met Vincent eens. Gewone (platonische) vriendschap tussen man en vrouw is mogelijk en dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Zeggen dat dat "gevaarlijk" is zegt meer over je eigen instelling. Het is gemakkelijk jezelf op te sluiten in een kamer of klooster, nooit aan enig gevaar of verleiding bloot te staan en vervolgens te zeggen dat je goed of rechtvaardig bent. In een Suske en Wiske die ik eens las stond iets waar ik het helemaal mee eens ben: "rechtvaardig is niet diegene die geen kwaad doet, maar diegene die in staat is kwaad te doen, maar kiest voor het goede."

Wassalam, Amier.

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 13:48
In eerste instantie geplaatst door Amier

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Assalamu alaikum,


<FONT face="Times New Roman" size=3>ik ben het met Vincent eens. Gewone (platonische) vriendschap tussen man en vrouw is mogelijk en dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Zeggen dat dat "gevaarlijk" is zegt meer over je eigen instelling. Het is gemakkelijk jezelf op te sluiten in een kamer of klooster, nooit aan enig gevaar of verleiding bloot te staan en vervolgens te zeggen dat je goed of rechtvaardig bent. In een Suske en Wiske die ik eens las stond iets waar ik het helemaal mee eens ben: "rechtvaardig is niet diegene die geen kwaad doet, maar diegene die in staat is kwaad te doen, maar kiest voor het goede."


<FONT face="Times New Roman" size=3>Wassalam, Amier.



Ik leer meer uit de Koran en Hadish dan uit de Suske en Wiske
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 14:07

[/QUOTE]

Ik leer meer uit de Koran en Hadish dan uit de Suske en Wiske[/QUOTE]

Ik ook. Het gaat ook niet om de Suske en Wiske natuurlijk, maar om de wijsheid van de uitspraak; misschien heeft Willy Vandersteen die wel uit de soennah, wie weet. By the way, als je jou mening op de koran gebasserd hebt, zou je mij dan de betreffende ayaat kunnen wijzen? Want volgens mij verbied de koran (platonische) vriendschap tussen man en vrouw niet. (platonisch=niet lichamelijk).

Wassalam.

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 14:32
Assalaamoe ALaikoem,

Kijk mijn antwoorden geef ik niet omdat ik het zelf verzonnen heb. Het meeste heb ik geleerd in o.a. de moskee. Ik ga heus niet zomaar iets halal of haraam maken.

Er is geen man die in een afgezonderde ruimte in gezelschap is van een vreemde vrouw is, of de shaitaan is hun derde gezelschap.� (overgeleverd door imaam Ahmed).
*
Mijn mening hierover:
Het is niet toegestaan om een "vriendshappelijke relatie" te hebben met een niet Maghraam tussen jongen,meisje en andersom. Dit om elkaar te beschermen.

(AMIER-ik ben het met Vincent eens. Gewone (platonische) vriendschap tussen man en vrouw is mogelijk en dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Zeggen dat dat "gevaarlijk" is zegt meer over je eigen instelling.-AMIER)

Hoe durf je dit te zeggen terwijl onze profeet bovenstaande heeft gezegd. Moge Allah(s.w.a.) jou vergeven voor jou onwetendheid. Denk na voordat je een niet-moslim achterna loopt omdat de weg gemakkelijker lijkt. Er is maar een weg, en dat is de weg van de Islam.

ASSALAAMOE ALAIKOEM,

Jullie broeder in Islam
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 14:58

In eerste instantie geplaatst door sammeke

Hoi miss layla,

Ik wil niet nieuwsgierug zijn, maar ik kan het toch ni laten, zou ik misschien mogen weten hoelang je met je vriend samen was en hoe het juist komt dat jullie de relatie hebben stopgezet?

tot snel, x.x.x.

 

Assalaam Aleykoem Sammeke,

Ik was ongeveer 3 jaar samen met mijn ex-vriend. Op een gegeven moment botsten wij gewoon met elkaar en hadden wij alleen nog maar ruzie. Hij was nog niet toe een huisje boompje beestje en ik wel. Onze relatie werd ook niet goed gekeurd door Allah swt, omdat wij ongetrouwd waren en daarom was Shaytaan altijd onder ons. Ik hoop dat ik hiermee antwoord op je vraag hebt kunnen geven.

 

Wa Aleykoem a Salaam,   layla

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 15:02

In eerste instantie geplaatst door Mohammad

Bedankt voor je tip miss layla!

 

A Salaam Aleykoem beste Mohammad,

Graag gedaan! Insha'Allah komt alles wel goed.

Wa Aleykoem a Salaam,   Layla

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 16:13

Assalamu alaikum,

(nak4life) Kijk mijn antwoorden geef ik niet omdat ik het zelf verzonnen heb. Het meeste heb ik geleerd in o.a. de moskee. Ik ga heus niet zomaar iets halal of haraam maken.

Ik denk ook helemaal niet dat jij iets haram of halal maakt; dat doet God, daar ben ik als moslim van overtuigd. Ik denk echter ook niet dat de imam, mullah, ayatollah of wat voor alim dan ook iets haram of halal maakt.

(nak4life) Er is geen man die in een afgezonderde ruimte in gezelschap is van een vreemde vrouw is, of de shaitaan is hun derde gezelschap.� (overgeleverd door imaam Ahmed).
*
Mijn mening hierover:
Het is niet toegestaan om een "vriendshappelijke relatie" te hebben met een niet Maghraam tussen jongen,meisje en andersom. Dit om elkaar te beschermen.

Mijn mening hierover verschilt van de jouwe. Een afgezonderde ruimte is iets anders als een vriendschap; het zegt ook niets over vriendschap, dat hebben de ulema ervan gemaakt. Het is ook geen koran.

(nak4life) AMIER-ik ben het met Vincent eens. Gewone (platonische) vriendschap tussen man en vrouw is mogelijk en dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Zeggen dat dat "gevaarlijk" is zegt meer over je eigen instelling.-AMIER)

Hoe durf je dit te zeggen terwijl onze profeet bovenstaande heeft gezegd. Moge Allah(s.w.a.) jou vergeven voor jou onwetendheid. Denk na voordat je een niet-moslim achterna loopt omdat de weg gemakkelijker lijkt.

Ik irriteer me nogal aan de toon van je reactie hier. Hoe ik dat durf te zeggen? Dat heb ik hierboven geprobeerd te vertellen. Bovenstaande hadieth zegt niets over vriendschap, alleen iets over afgesloten ruimtes. Daarbij zegt het niets over verboden of toegestaan; alleen dat de shaitaan de derde zou zijn. Fijn voor de shaitaan, dat wil nog niet zeggen dat er ook "iets" zal gebeuren, daar ben je immers zelf bij en als je je zo gemakkelijk laat verleiden (shaitaan is de verleider), dan zegt dat inderdaad meer over je instelling en taqwa dan over het feit of het haraam is of niet.

Ik denk dat de angst voor het andere geslacht binnen de oemmah vooral voortkomt uit de cultuur van het midden oosten. Het feit dat de koran dergelijke vriendschap niet verbiedt zegt mij in dit geval genoeg. Ik ga ook naar de moskee, lezingen (af en toe) en lees ook boeken, en niet alleen diegene die op de bekende "islam-sites" worden genoemd. En ik heb genoeg zin en onzin in moskeen, lezigen en boeken gezien en gehoord om te weten dat je uiteindelijk zelf je keuzes moet maken en je geloof moet interpreteren; ieder mens, ook de imam, mullah, faqih etc. is een mens en een kind van zijn/ haar cultuur, tijd en sociale omgeving. Als je merkt dat je een gewone vriendschap kunt hebben zonder seksuele bijbedoelingen met iemand van het andere geslacht, en de koran verbiedt het niet, is de conclusie duidelijk; waar hebben we anders de Goddelijke Koran voor.

(nak4life) Er is maar een weg, en dat is de weg van de Islam.

Zo is dat.

(nak4life) ASSALAAMOE ALAIKOEM

Wa alaikum salaam,

Amier.


 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 21:10

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakaatoehoe Amier,

Zoals jij het uitlegd,zo heb ik het nog nooit bekeken eigenlijk....ik weet alleen dat ik geen broeders mag uitnodigen bij mij thuis bv...Ik heb nooit gedacht: ik doe dat wel,want ik ben sterker dan de shaitaan,ook al weet ik dat ik me nooit zal misdragen.Dus als ik zo vrij mag zijn om het volgende te vragen:stel,je nodigt een zuster uit,zou je niet een derde persoon erbij laten zijn?

wa aleikum salam,

Zahra.

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 23:12
In eerste instantie geplaatst door Amier

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Assalamu alaikum,


(nak4life) Kijk mijn antwoorden geef ik niet omdat ik het zelf verzonnen heb. Het meeste heb ik geleerd in o.a. de moskee. Ik ga heus niet zomaar iets halal of haraam maken.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" color=#333333 size=3>Ik denk ook helemaal niet dat jij iets haram of halal maakt; dat doet God, daar ben ik als moslim van overtuigd. Ik denk echter ook niet dat de imam, mullah, ayatollah of wat voor alim dan ook iets haram of halal maakt.


(nak4life) Er is geen man die in een afgezonderde ruimte in gezelschap is van een vreemde vrouw is, of de shaitaan is hun derde gezelschap.� (overgeleverd door imaam Ahmed). * Mijn mening hierover: Het is niet toegestaan om een "vriendshappelijke relatie" te hebben met een niet Maghraam tussen jongen,meisje en andersom. Dit om elkaar te beschermen.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" color=#333333 size=3>Mijn mening hierover verschilt van de jouwe. Een afgezonderde ruimte is iets anders als een vriendschap; het zegt ook niets over vriendschap, dat hebben de ulema ervan gemaakt. Het is ook geen koran.


(nak4life) AMIER-ik ben het met Vincent eens. Gewone (platonische) vriendschap tussen man en vrouw is mogelijk en dat ontkennen is de realiteit ontkennen. Zeggen dat dat "gevaarlijk" is zegt meer over je eigen instelling.-AMIER) Hoe durf je dit te zeggen terwijl onze profeet bovenstaande heeft gezegd. Moge Allah(s.w.a.) jou vergeven voor jou onwetendheid. Denk na voordat je een niet-moslim achterna loopt omdat de weg gemakkelijker lijkt.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" color=#333333 size=3>Ik irriteer me nogal aan de toon van je reactie hier. Hoe ik dat durf te zeggen? Dat heb ik hierboven geprobeerd te vertellen. Bovenstaande hadieth zegt niets over vriendschap, alleen iets over afgesloten ruimtes. Daarbij zegt het niets over verboden of toegestaan; alleen dat de shaitaan de derde zou zijn. Fijn voor de shaitaan, dat wil nog niet zeggen dat er ook "iets" zal gebeuren, daar ben je immers zelf bij en als je je zo gemakkelijk laat verleiden (shaitaan is de verleider), dan zegt dat inderdaad meer over je instelling en taqwa�dan over het feit of het haraam is of niet.


<FONT face="Times New Roman" color=#333333 size=3>Ik denk dat de angst voor het andere geslacht binnen de oemmah vooral voortkomt uit de cultuur van het midden oosten. Het feit dat de koran dergelijke vriendschap niet verbiedt zegt mij in dit geval genoeg. Ik ga ook naar de moskee, lezingen (af en toe) en lees ook boeken, en niet alleen diegene die op de bekende "islam-sites" worden genoemd. En ik heb genoeg zin en onzin in moskeen, lezigen en boeken gezien en gehoord om te weten dat je uiteindelijk zelf je keuzes moet maken en je geloof moet interpreteren; ieder mens, ook de imam, mullah, faqih etc. is een mens en een kind van zijn/ haar cultuur, tijd en sociale omgeving. Als je merkt dat je een gewone vriendschap kunt hebben zonder seksuele bijbedoelingen met iemand van het andere geslacht, en de koran verbiedt het niet, is de conclusie duidelijk; waar hebben we anders de Goddelijke Koran voor.


(nak4life) Er is maar een weg, en dat is de weg van de Islam.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" color=#333333 size=3>Zo is dat.


(nak4life) ASSALAAMOE ALAIKOEM


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" color=#333333 size=3>Wa alaikum salaam,


<FONT face="Times New Roman" color=#333333 size=3>Amier.




Een vrouw mag nooit in gezelschap van vreemde mannen verblijven, d.w.z. mannen waar ze in principe mee huwbaar is(http://www.walidin.com/soenna.nsf/2f90460e9ce3d5c5c1256b6 a006e657c/a38b58e9fd1dd605c1256b6a0078441d)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 23:37

Assalamu alaikum beste zuster,

ik wil helemaal niet zeggen wat je zou moeten doen, en zeker niet dat je mannen zou moeten uitnodigen zonder mahram erbij. Er kunnen allerlei redenen zijn om dit te vermijden, en de belangrijkste zou in mijn geval zijn de roddel vermijden, bovendien zou ik problemen krijgen met mijn vrouw. Maar, gebaseerd op de koran, is puur vriendschap tussen man en vrouw niet haram. Allahu alim.

Natuurlijk heb je ook te maken met je sociale omgeving; als het absoluut taboe is voor bijvoorbeeld je ouders e.d. dat je alleen met een niet-mahram bent en het gevaar voor roddelen bestaat, waarom zou je het dan doen? En als je het idee van de shaitaan als derde persoon eng vind, waarom zou je het dan doen? En als je bang bent een zonde te begaan, waarom zou je het dan doen? Ik persoonlijk nodig nooit vrouwelijke vrienden uit, niet alleen vanwege de roddel of mijn vrouw, maar gewoon... zoveel ben ik wel beinvloed door de "midden oosterse" cultuur, haha! Hoewel, nooit... er is hier ooit eens een vrouwelijke collega geweest om wat werk te doen wat af moest. Zij was ook moslim(a) trouwens.

Dus, zuster Zahra, als je er  geen specifieke reden voor hebt en er kleven allerlei bezwaren aan, waarom zou je dan een man alleen bij je thuis uitnodigen? Vriendschap kan ook bestaan op de werkvloer, op school of waar dan ook. Vriendschap is fijn en goed, met z'n tweeen samen zijn kan tricky zijn maar dat hoeft natuurlijk niet. Haram is wat God ons verboden heeft verklaard.

Wassalam, Amier.

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 23:52
In eerste instantie geplaatst door nak4life

 



Een vrouw mag nooit in gezelschap van vreemde mannen verblijven, d.w.z. mannen waar ze in principe mee huwbaar is(http://www.walidin.com/soenna.nsf/2f90460e9ce3d5c5c1256b6 a006e657c/a38b58e9fd1dd605c1256b6a0078441d) [/QUOTE]

Nou nou Nak, een link die zegt:" vrouwen mogen niet in het gezelschap van vreemde mannen zijn." Niet echt overtuigend hoor. Walidin.com is een leuke site, maar niets bijzonders. Vooral van zulke "fatwa-lijstjes" moet ik eigenlijk niets hebben; er zit geen argumentatie bij en praten alleen de bekende selafitische ulema  naar de mond.

Wassalamu alaikum, Amier.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 00:10

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

bedankt voor de uitleg!Al moet ik zeggen dat ik mij niet druk maak om eventuele roddels..het gaat er mij alleen om,wat wel en niet haram is,en Allah kent mijn intentie(s),de mensen die roddelen kunnen niet in mijn hart kijken.Ook moet ik zeggen dat het mij niet uitmaakt of ik nou omga met een persoon in een rokje of een broekje...maarja,je kent nooit de intentie van de andere persoon...dat vind ik er wel moeilijk aan.Ik zou ze dus niet uitnodigen, ik vermijd zowat elke omgangsvorm,haha

Ben wel verliefd op een broeder...spreek met hem steeds buiten af ,maar begint een beetje koud te worden

wasallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 00:52

Ik ben van mening dat wij zelf heel goed kunnen bepalen wat haram is en wat halal, met behulp van de koran en ons gezonde verstand. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden, en het heeft absoluut geen zin mensen op hun woord te geloven en volgen in dit geval, al hebben ze nog zulke mooie flashy websites, lange baarden en gezwollen taalgebruik. Het valt mij op veel geleerden proberen via allerlei hersenkronkels en ahadith de cultuur van het eigen land of volk tot soennah  te verheffen, in plaats van te kijken wat van die cultuur binnen of buiten de islam valt. Het word zelfs politiek als "geleerden" coca cola haram proberen te verklaren omdat deze fabrikant israel steunt of zou steunen. Boycotten oke, maar haram... daar hebben ze het recht niet toe.

Je bent verliefd Zahra? Fantastisch voor je!!! Moge Allah subhan wa t'ala het beste voor je kiezen.

Wassalamu alaikum, Amier.

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 11:07
In eerste instantie geplaatst door Amier

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Assalamu alaikum beste zuster,


<FONT face="Times New Roman" size=3>ik wil helemaal niet zeggen wat je zou moeten doen, en zeker niet dat je mannen zou moeten uitnodigen zonder mahram erbij. Er kunnen allerlei redenen zijn om dit te vermijden, en de belangrijkste zou in mijn geval zijn de roddel vermijden, bovendien zou ik problemen krijgen met mijn vrouw. Maar, gebaseerd op de koran, is puur vriendschap tussen man en vrouw niet haram. Allahu alim.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Natuurlijk heb je ook te maken met je sociale omgeving; als het absoluut taboe is voor bijvoorbeeld je ouders e.d. dat je alleen met een niet-mahram bent en het gevaar voor roddelen bestaat, waarom zou je het dan doen? En als je het idee van de shaitaan als derde persoon eng vind, waarom zou je het dan doen? En als je bang bent een zonde te begaan, waarom zou je het dan doen? Ik persoonlijk nodig nooit vrouwelijke vrienden uit, niet alleen vanwege de roddel of mijn vrouw, maar gewoon... zoveel ben ik wel beinvloed door de "midden oosterse" cultuur, haha! Hoewel, nooit... er is hier ooit eens een vrouwelijke collega geweest om wat werk te doen wat af moest. Zij was ook moslim(a) trouwens.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Dus, zuster Zahra, als je er� geen specifieke reden voor hebt en er kleven allerlei bezwaren aan, waarom zou je dan een man alleen bij je thuis uitnodigen? Vriendschap kan ook bestaan op de werkvloer, op school of waar dan ook. Vriendschap is fijn en goed, met z'n tweeen samen zijn kan tricky zijn maar dat hoeft natuurlijk niet. Haram is wat God ons verboden heeft verklaard.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Wassalam, Amier.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>�



Assalaamoe Alaikoem,

Ik neem aan dat jij en jou collega niet alleen thuis waren, en daar hadden we het over.

En je zegt, vriendschap kan ook ontstaan op school of op de werkvloer. Waarom denk je dan dat in Islamitische landen de meisjes, jongens aparte scholen hebben.
Dat een vrouw die werkt(of gewoon naar buitengaat helemaal bedekt moet zijn).

Maar wat dan als uw vrouw "gewone vriendschap" heeft met een andere man. Dus zij praat de hele tijd met hem, buiten, aan de telefoon om even bij te kletsen. Zou u dat leuk vinden?!?!?

SALAAM
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 11:14
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,


bedankt voor de uitleg!Al moet ik zeggen dat ik mij niet druk maak om eventuele roddels..het gaat er mij alleen om,wat wel en niet haram is,en Allah kent mijn intentie(s),de mensen die roddelen kunnen niet in mijn hart kijken.Ook moet ik zeggen dat het mij niet uitmaakt of ik nou omga met een persoon in een rokje of een broekje...maarja,je kent nooit de intentie van de andere persoon...dat vind ik er wel moeilijk aan.Ik zou ze dus niet uitnodigen, ik vermijd zowat elke omgangsvorm,haha


Ben wel verliefd op een broeder...spreek met hem steeds buiten af ,maar begint een beetje koud te worden


wasallam




Assalaamoe Alaikoem zuster,

Als jij buiten staat met die jongen, voel je niet dat je iets verkeerd doet.
Een meisje hoort niet alleen met een jongen te zijn.

En zeker als je zegt dat je verliefd op hem bent. Denk je dan niet dat de verleiding tot het slechte nog grote is.
Succes zuster, Inshallah zal Allah(s.w.a.) je leidden tot het rechte pad.

SALAAM

JE BROEDER NAK
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 11:31

[/QUOTE]

Assalaamoe Alaikoem,

Ik neem aan dat jij en jou collega niet alleen thuis waren, en daar hadden we het over.

En je zegt, vriendschap kan ook ontstaan op school of op de werkvloer. Waarom denk je dan dat in Islamitische landen de meisjes, jongens aparte scholen hebben.
Dat een vrouw die werkt(of gewoon naar buitengaat helemaal bedekt moet zijn).

Maar wat dan als uw vrouw "gewone vriendschap" heeft met een andere man. Dus zij praat de hele tijd met hem, buiten, aan de telefoon om even bij te kletsen. Zou u dat leuk vinden?!?!?

SALAAM [/QUOTE]

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu,

mijn collega en ik waren op dat moment wel alleen bij mij thuis omdat de omstandigheden zo waren op dat moment. Maar ik heb mijn vrouw eerst om toestemming gevraagd hoor, haha!

Op je vraag waarom in Islamitische landen aparte jongens en meisjes scholen zijn: dat is zo de traditie (soennah) in die landen. Maar dat maakt het nog niet verplicht, of verboden. In de meeste Islamitische landen zijn scholen helemaal niet gescheiden, kijk naar Indonesie, Turkije, Maleisie en landen in het midden oosten.

Wat als mijn vrouw een "gewone" vriendschap heeft met een andere man... tsja, ik moet toegeven... ik ben nogal jaloers aangelegd. Maar daarmee is het nog niet haram en ik zou een zonde begaan als ik het begrip "haram" zou gebruiken puur vanwege mijn eigen jaloezie; dat is misbruik, daar heb ik het recht niet toe.

Wasslam, Amier.

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 12:50
In eerste instantie geplaatst door Amier


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu,


<FONT face="Times New Roman" size=3>mijn collega en ik waren op dat moment wel alleen bij mij thuis omdat de omstandigheden zo waren op dat moment. Maar ik heb mijn vrouw eerst om toestemming gevraagd hoor, haha!


<FONT face="Times New Roman" size=3>Op je vraag waarom in Islamitische landen aparte jongens en meisjes scholen zijn: dat is zo de traditie (soennah) in die landen. Maar dat maakt het nog niet verplicht, of verboden. In de meeste Islamitische landen zijn scholen helemaal niet gescheiden, kijk naar Indonesie, Turkije, Maleisie en landen in het midden oosten.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Wat als mijn vrouw een "gewone" vriendschap heeft met een andere man... tsja, ik moet toegeven... ik ben nogal jaloers aangelegd. Maar daarmee is het nog niet haram en ik zou een zonde begaan�als ik het begrip "haram" zou gebruiken�puur vanwege mijn eigen jaloezie; dat is misbruik, daar heb ik het recht niet toe.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Wasslam, Amier.

[/QUOTE]

Assalaamoe Alaikoem,

Dat jij en die vrouw alleen waren dit is dus niet toegestaan. En daar heb ik wel bewijs voor.

Er is geen man die in een afgezonderde ruimte in gezelschap is van een vreemde vrouw is, of de shaitaan is hun derde gezelschap.� (overgeleverd door imaam Ahmed).

In Indonesie zijn de Islamitische scholen ook gescheiden(tenminste welke ik op de t.v. heb gezien. En turkije is geen Moslim land. Daar mag je niet eens een hoofddoek dragen. In Pakistan, Saudie Arabie zijn de meisjes en jongensscholen ook apart.


En waarom ben je jaloers aangelegd, omdat je weet wat er kan gebeuren(met de nadruk op kan). Hoevaak hoor je in Nederland dat iemand "vreemd gaat"...........(astagfirullah). En het is terrecht dat je jaloers bent. Het is jouw vrouw en van niemand anders.

De mannen zijn hoeders van de   vrouwen�     &n bsp;    (Soerat   an-Nisa a�: 34)

Maar een vrouw mag het huis niet verlaten zonder toestemming van haar man. Uiteraar mag ze naar de moskee gaan, of even naar buiten om een boodschap te doen ofzo.

�En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals dat in de vroegere tijden van de onwetendheid werd gedaan". (Soerat al-Ahzaab: 33)

Van Ibn abbas:" De Boodschapper van Allah zei: Niemand van jullie moet alleen met een vrouw zijn tenzij zij met een mahram is." (Boecahri, Muslim)

Beste broeder, Inshallah zijn bovenstaande bewijzen genoeg voor je. Anders als je nog twijfelt

�Ik heb van de Boodschapper van Allah het volgende onthouden; verlaat datgene waar je over twijfelt voor datgene waar je niet over   twijfelt.�    &nbs p;  �     (Tirmidhi)

SALAAM

JE BROEDER IN ISLAM NAK




Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 13:02

salam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

maar wacht ff hoor...ik spreek juist buiten af,in openbare gelegenheden,om niet alleen met de broeder te zijn...zo kunnen we elkaar af en toe ontmoeten\beter leren kennen...maar ik wil niets doen wat tegen de wil van Allah is,dus mijn vraag:is het fout om in het openbaar af te spreken?slik

wasallam

Zahra

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 13:38
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

salam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,


maar wacht ff hoor...ik spreek juist buiten af,in openbare gelegenheden,om niet alleen met de broeder te zijn...zo kunnen we elkaar af en toe ontmoeten\beter leren kennen...maar ik wil niets doen wat tegen de wil van Allah is,dus mijn vraag:is het fout om in het openbaar af te spreken?slik


wasallam


Zahra



Assalaamoe Alaikoem,

Hierboven heb ik dit geplaatst Van Ibn abbas:" De Boodschapper van Allah zei: Niemand van jullie moet alleen met een vrouw zijn tenzij zij met een mahram is." (Boecahri, Muslim)

Ik denk dat dit duidelijk genoeg is. Ik wordt hier telkens tegen gesproken. Maar waarom zou ik het verzinnen dat een jongen en meisje geen "gewone vriendschap" zou mogen hebben. Het is ook voor mij moeilijk om mijn gevoelens te beheersen. Maar ik dank Allah(s.w.a.) dat hij mij hierin heeft geholpen.

Ik heb hierboven denk ik genoeg bewijs gegeven dat het niet mag volgens de Islam.

SALAAM,

JE BROEDER IN ISLAM
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 14:00

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

eigenlijk heb ik geen mahram.Heb geen familiebanden,behalve broer,maar die pas overleden.We zijn wees...Nu heeft een zuster mij wel voorgesteld dat als ik wil,haar man mijn wali zal zijn...moet hij dan eigenlijk ook mijn mahram zijn?Ik spreek je ook niet tegen hoor trouwens..

wasallam,

Zahra

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abu ibrahim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 15:16

bismillaah,

ik wil niet arrogant klinken, maar volgens mij is er een idjmaa3 (consensus) die het verbiedt dat iemand met een niet-mahram alleen in een ruimte zit. beste amier.. hiervoor hoef je geen salafiegeleerde te zijn, alle wetscholen verbieden dat expliciet. zie iedere willekeurige fiqhboek!

wa salaam

Abu Ibrahim

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abu ibrahim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 15:22

bismillaah,

 beste zahra,

moge allah je bijstaan en je broer de djanna binnenlaten. haar man kan nooit jouw mahram worden. als een vrouw geen wali heeft dan is de qadi haar wali en deze huwt haar uit. (volgens de hanafiwetschool is een wali niet verplicht) over verliefd zijn: de profeet heeft gezegd: ik zie geen betere uitweg voor verliefden dan trouwen. (alleen zijn met niet mahram blijft haram)

wa salaam,

abu ibrahim

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 16:05
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,


eigenlijk heb ik geen mahram.Heb geen familiebanden,behalve broer,maar die pas overleden.We zijn wees...Nu heeft een zuster mij wel voorgesteld dat als ik wil,haar man mijn wali zal zijn...moet hij dan eigenlijk ook mijn mahram zijn?Ik spreek je ook niet tegen hoor trouwens..


wasallam,


Zahra



Het antwoord heb je al van Abu Ibrahim gekregen. Enne ik bedoelde jou eigenlijk ook niet.......

Moge Allah(s.w.a.) je helpen in deze moeilijke tijd.

Assalaamoe Alaikoem,
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 12:49
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

bismillaah,

ik wil niet arrogant klinken, maar volgens mij is er een idjmaa3 (consensus) die het verbiedt dat iemand met een niet-mahram alleen in een ruimte zit. beste amier.. hiervoor hoef je geen salafiegeleerde te zijn, alle wetscholen verbieden dat expliciet. zie iedere willekeurige fiqhboek!

wa salaam

Abu Ibrahim

Assalamu alaikum,

beste Abu Ibrahim, je klinkt absoluut niet arrogant, hoe kom je daar bij. Er is consensus tussen de ulema van vier verschillende wetscholen. Dat is waar, maar dat maakt iets nog niet haram. Laat ik mijzelf eens uit de doeken doen, want ik denk dat wij een fundamenteel verschil van geloofsopvatting hebben, en dat geeft niet, maar het is wel goed om te weten om de discussie vruchtbaar te houden.

Laatast had ik met iemand een gesprek over de vraag wat "normaal" is. Hij was tot de conclusie gekomen dat er geen "normaal" (norm-aal) bestaat, omdat iedere norm die gesteld wordt in feite een verzinsel van de mensen is die genormeerd wordt aan de "waarheid" van die persoon. Maar de waarheid bestaat ook niet volgens mijn vriend. De waarheid wordt namelijk ook genormeerd door individuele personen aan hun omgeving, ervaringen, wat hen verteld is etcetera. Zo kwamen wij filosofisch tot de conclusie dat die ontbrekende ultieme waarheid, de absolute "norm" voor christenen te vinden is in de bijbel, voor bijvoorbeeld hindoes in hun veda's en voor moslims in de koran. De koran bevat die laatste universele waarheid waaraan alles "genormeerd" kan worden; een leidraad dus zoals de koran zelf ook zegt, en daar ben ik van overtuigd.

Welnu, iedere afgeleide van de koran, van die ultieme norm dus, is weer onderhevig aan invloeden van buitenaf; culturen, religies, persoonlijke smaak en temperament, geschiedenis etcetera. Zo'n afgeleide is wel een afgeleide van de koran, het "woord van God", maar is zelf niet het woord van God, de ultieme norm en waarheid. De vier wetscholen (en er zijn er veel meer geweest, maar die zijn uitgeroeid of gewoon verdwenen) zijn dus afgeleiden. Zo is bijvoorbeeld de Hanafitische wetschool "beinvloed" door de omgeving waarin zij ontstaan is; nl middeleeuws multicultureel Irak, de Malikitische school door de cultuur van monocultureel Medina enzovoort. De meningen en fatwa's van de ulema uit die stromingen zijn gebouwd op meningen en fatwa's van weer andere ulema, van weer andere ulema, op ahadith, analogie, consensus enzovoort. Zo krijg je dus een soort omgekeerde pyramide met als basis de koran, dan de ahadith, de geleerden en als bovenlaag de religieuse praktijk. Ik hoop dat ik helder ben tot aan hier.

Wat nu mijn mening is, is dat het "haram of halal" alleen van God kan komen, dat is namelijk de ultieme waarheid. En die ultieme waarheid vinden wij in de koran; de ultieme norm. Alle geleerdheid van de soennitische ulema ten spijt kan hun consensus nooit puur zijn omdat zij te veel rekening moeten houden met de hele basis van hun wetschool, die dus gebaseerd is op meningen van andere geleerden etc. Daarom, als de koran niet rept over een verbod op vriendschap tussen man en vrouw, kan ik het niet als haram beschouwen, net zo ben ik ook van mening dat steniging van overspeligen een kwaadaardige traditie is die niets met God en de koran te maken heeft; daar staat op overspel stokslagen, maar dat terzijde.

Kijk, ik begrijp dat dit betekend dat wij een fundamenteel verschil hebben in onze geloofsopvatting en dat dat discussie moeilijk maakt. Ik wil er wel bijzeggen dat dit allemaal slechts mijn mening is en dat ik niet zo arrogant ben om te verkondigen dat mensen die er anders overdenken naar het hellevuur gaan of iets dergelijks. Ik ken niet de koran uit het hoofd, ik ben geenzins een geleerde, maar ik ben wel zeer serieus met de islam, de overgave aan God, bezig en ik stel mijn mening nog elke... week bij. Maar ook dat hoort bij islam, want wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze daden en gedachten en op de laatste dag leggen we daar verantwoordelijkheid voor af, insha Allah. Daar ben ik mij zeer van bewust.

Ik hoop dat ik mijn point duidelijk heb kunnen maken, vragen beantwoord ik graag. Ik claim nooit de enige waarheid te kennen, ik ben slechts actief op zoek.

Wasalamu alaikum,

Amier.

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abu ibrahim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 15:46

bismillaah,

beste amier,

Ik begrijp je standpunt. maar ik denk dat je wellicht weet dat als wij 'de malikitische wetschool' zeggen wij niet doelen op imam malik alleen in zijn 'monoculturele medina'. De mailkitische fiqh is het geheel aan jurisprudentie dat voortbouwt op de principes van Malik. Zo had je de bagdadi-malikieten en de maghrebijnse malikieten. Toch zijn de meest bekende malikieten uit de tijd van andalusie en deze was alles behalve monocultureel. dit geldt dus voor alle wetscholen inclusief de 'uitgestorven' mwetscholen zoals die van al-awzaa'ie en athawrie en ibn dawud (de zahirietische). Maar daar gaat het niet om. Essentie is dat jij stelt dat de wetscholen niet ultiem zijn omdat ze een geleide zijn van de koran en de sunna en niet de koran en sunna zelf.

beste amier, heeft de profeet saws niet gezegd; laa tadjtami3u ummatie 3ala gata'e (mijn umma kan nooit een consensus hebben over iets dat fout is).

maw als alle geleerden van alle wetscholen zeggen dat het alleen vertoeven met een vrouw (niet mahram) in een gesloten ruimte verboden is, dan rest ons niet veel dan te stellen dat de islam dat verboden heeft. kijk, je kunt het daarna wel toestaan, maar is dat niet een interpretatie kort door de bocht? is de islam niet de islam vanwege de bronnen. verder legt de koran ons uit dat de koran niet de enige bron van wetgeving is maar dat de soenna een complementatie (in wetgevende zin), dan weer als uitlegger van de koran en soms zelfs als abbrogator van de koran dient (hoewel hierover de nodige meningsverschillen zijn).

verder geloof ik niet dat wij een fundamenteel verschil in geloofsopvatting hebben.

Allah is onze heer, Mohammed onze profeet, de koran ons boek en de sunna ons leidraad. een meningsverschil is normaal en soms wenselijk.

met vriendelijke groeten

abu ibrahim

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote harith2 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 17:53

salaam'aleikum

groupie

de duivel speelt met je

vergeet niet dat zijn belofte leugen is

en vergeet niet

als ze haar tanden niet poetst stinkt ze uit haar mond

zonder parfum ruikt ze naar transpiratie

ze gaat kakken en pissen

zonder haar haar te wassen raakt het uiteindelijk vol luizen

denk aan de vrouwen in het paradijs

neem je toevlucht tot Allah,  tot de studie en tot het gebed

Allah is met de geduldigen

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 20:30
In eerste instantie geplaatst door harith2

salaam'aleikum

groupie

de duivel speelt met je

vergeet niet dat zijn belofte leugen is

en vergeet niet

als ze haar tanden niet poetst stinkt ze uit haar mond

zonder parfum ruikt ze naar transpiratie

ze gaat kakken en pissen

zonder haar haar te wassen raakt het uiteindelijk vol luizen

denk aan de vrouwen in het paradijs

neem je toevlucht tot Allah,  tot de studie en tot het gebed

Allah is met de geduldigen

 

Pardon? Is dat voor mij bedoeld?

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 20:37
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

 

Allah is onze heer, Mohammed onze profeet, de koran ons boek en de sunna ons leidraad. een meningsverschil is normaal en soms wenselijk.

met vriendelijke groeten

abu ibrahim

Vrede zij met u,

ik ben erg blij met deze reactie, dat maakt ons moslims; zij die overgeven aan God. En dat is waar het om gaat, islam, de overgave aan God.

Wassalam, Amier.

Terug naar boven
prof Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote prof Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 20:52

  

        nak4life ik ben het met je helemaal mee eens

        wat je allemaal zegt .dus ga zo door

           besslamma

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.