Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zusterschap in de islam ...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zusterschap in de islam ...
    Geplaatst op: 13 september 2004 om 10:37
 
Bismillah ar Rahman ar Rahim alhamdullilahi wa salatu wa salam �la Rasul lillah ama ba'd:
 
Zusterschap in de Islam
 
Terwijl Moslim zusters proberen meer kennis op te doen en hun Iman te vergroten, is er een belangrijk punt dat vaak wordt verwaarloosd. Dit punt is Zusterschap in de Islam. Zusters kunnen elkaar groeten, met elkaar omgaan, ze kunnen elkaar cadeautjes geven tijdens leuke evenementen, koken voor degene die zijn bevallen, etc., maar dit is alleen het oppervlakkige niveau van Zusterschap. Om te begrijpen wat voor speciale relatie dit is moeten we veel dieper gaan dan het oppervlak. We moeten diep in het hart kijken waar de band van het Zusterschap ontstaat.
Deze relatie is heel speciaal omdat het een unieke soort liefde betreft; eentje die je niet kunt ervaren in een ander soort relatie. Het is een soort gevoel dat vooral buitengewoon is voor degene onder ons die terug bekeerd zijn tot de Islam. Om helemaal te genieten van deze mooie relatie moeten we de basis van deze relatie helemaal begrijpen. Er is een brief aan ons geschreven die ons Insha-Allah in dit streven zal helpen. Laten we deze kennis in onze harten stoppen en we zullen zien dat uit de zaden van het ware Zusterschap een mooie, fleurige plant zal groeien, Insha-Allah.
 

                  

 


Assalamu �Alaykum Wa Rahamtoellahi Wa Barakatoe
 
Mijn Beste Zuster in Islam:
 
Insha-Allah is alles goed met jou en degene die dicht bij je staan? Ik schrijf deze brief om je te laten weten hoeveel ik om je geef en om ons te helpen te begrijpen wat Zusterschap in Islam echt betekent en ons voordeel ermee te doen, Insha-Allah. Ik geef hierom, omdat we iets delen dat meer speciaal is dan de hele wereld en alles wat de wereld bevat; we delen het geloof in de Eenheid van Allah (Soebhanahoe wa Ta' ala) en de religie die Hij (Soebhanahoe wa Ta'ala) ons heeft gegeven. Dit is een geschenk dat boven alle andere verschillen staat die we hebben betreft ras, kleur, nationaliteit, cultuur en taal. Zuster in Islam zijn is een van de vele zegeningen die je krijgt door het juiste pad van Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala) te kiezen. Het is ook een verantwoordelijkheid die we hebben als leden van de Moslim gemeenschap. Om deze verplichting te vervullen moeten we eerst begrijpen wat het van ons vraagt.
 
Dit is wat de relatie van Zusterschap in Islam voor mij betekent, gebaseerd op de wijsheid van Allah en zijn Profeet Mohammed (sallahoe �allayhie wa salam),
 
��En wees nederig tegenover de gelovigen. (Al Hidjr 15:88)
 
De Profeet (sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd :
 
Men is pas moslim als men hetzelfde wenst voor zijn broeder als wat men voor zichzelf wenst.� (Boekhari en Moeslim)
 
Hij (sallahoe �allayhie wa salam) heeft ook gezegd:
 
�De moslims en hun wederzijdse liefde, vriendelijkheid en mededogen zijn net als het menselijke lichaam als een deel pijn heeft dan heeft het hele lichaam er last van, zowel in slapeloosheid als in koorts.� (Boekhari en Moeslim)
 
Zuster, ik houd van je omwillen van Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala)�
 
De Boodschapper van Allah (sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
Op de Dag der Oordeels, Allah, de Almachtige, aankondigen, �Wie zijn diegene die van elkaar houden omwille van Mij? Op deze dag zal Ik ze beschaduwen met Mijn schaduw. Vandaag zal er geen schaduw zijn behalve de Mijne.�(Moeslim)
 
Zuster, ik zal je over mijn liefde vertellen, Insha-Allah�
 
De Profeet (sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
�Als iemand van zijn broeder houdt, moet hij hem dit vertellen.�(Aboe Dawoed en Tirmidi)
 
Zuster, ik zal barmhartig zijn en mededogen hebben voor jou, Insha-Allah�
 
Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala) zegt:
 
Mohammed is de Boodschapper van Allah en degenen die met hem zijn, zijn streng tegenover de ongelovigen, maar onderling barmhartig��(Al Fath 48:29)
 
De Profeet (sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
�Wees niet jaloers op andere Moslims; biedt niet hoger dan een andere Moslim op een veiling; koester geen wrok tegen een andere Moslim; ga niet tegen een andere Moslim in en laat hem niet in de steek; maak geen aanbieding tijdens een lopende transactie. O, dienaar van Allah, wees als broers (of zussen) met elkaar. Een Moslim is de broer (of zus) van een andere Moslim, kwets hem (of haar) niet, kijk ook niet neer op hem (of haar), roep geen schande over hem (of haar). Medelijden is een zaak van het hart. (De Profeet(sallahoe �allayhie wa salam) herhaalde dit driemaal). Het is heel slecht als een persoon neerkijkt op zijn Moslim broeder (of zuster). Het bloed, eigendom en eer van een Moslim is onschendbaar voor een Moslim�(Moeslim)
 
Zuster, ik zal je gezelschap houden, Insha-Allah�
 
De Profeet(sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
�Houdt een gelovig gezelschap en laat alleen een rechtvaardige je eten op eten.�(Aboe Dawoed en Tirmidi)
 
Hij (sallahoe �allayhie wa salam) heeft ook gezegd:
 
�Iemand is geneigd het geloof van zijn vriend te volgen; een ieder van jullie moet dus uitkijken wie hij als vriend neemt.�(Aboe Dawoed en Tirmidi)
 
Zuster, ik zal je helpen als het nodig is en ik zal je tekortkomingen verbergen, Insha-Allah�
 
De Profeet(sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
�Degene die zijn (of haar) mede Moslim helpt zijn moeilijkheden in deze wereld op te lossen, Allah zal de voorgaande ellende op Dag der Oordeels voor diegene verwijderen. Degene die het ongemak van een ander verlicht, Allah zal voor diegene de moeilijkheden verlichten in het wereldse leven en in het hiernamaals. Iemand die de tekortkomingen van een andere Moslim verbergt, Allah zal zijn/haar fouten verbergen in het wereldse leven en in het hiernamaals. Allah zal een dienaar altijd helpen zolang hij zijn broeder (of zuster) helpt.�(Moeslim)
 
Zuster, ik zal je tot het goede aanzetten, Insha-Allah�
 
Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala) zegt:
 
En de gelovige mannen en de gelovige vrouwen zijn elkaars helpers, zij roepen op tot het behoorlijke en verbieden het verwerpelijke en zij onderhouden de shalat en geven de zakat en zij gehoorzamen Allah en Zijn Boodschapper. Zij zijn degenen die Allah zal begenadigen. Voorwaar, Allah is Almachtig, Alwijs. (At Taubah 9:71)
 
 
 
Toen de Profeet(sallahoe �allayhie wa salam) beveelde:
 
�Help je (Moslim) broeder (of zuster) als hij iets verkeerds doet of als hem iets verkeerds wordt aangedaan, vroeg iemand, �O Boodschapper van Allah, Ik begrijp hoe ik hem kan helpen als iemand hem iets verkeerds aandoet, maar hoe kan ik hem helpen als hij zelf iets verkeerds doet?� Hierop antwoordde de Profeet(sallahoe �allayhie wa salam), �Je helpt hem door hem tegen te houden het verkeerde te doen.�(Boekhari)
 
Zuster, ik zal meer dan mijn minimale plicht doen, Insha-Allah� 
 
De Profeet(sallahoe �allayhie wa salam) heeft gezegd:
 
�Een Moslim heeft zes plichten tegenover een ander Moslim: als hij hem (of haar) ontmoet, groet hij hem (of haar) door Assalamu �Alaykoum te zeggen; als hij (of zij) je uitnodigd accepteer dan deze uitnodiging; als hij (of zij) om je advies vraagt, adviseer hem (of haar)dan oprecht; als hij (of zij) niest en lof uitspreekt over Allah antwoord dan met Yarhamak Allah (Moge Allah genade me u hebben); als hij (of zij) ziek is bezoek hem (of haar) dan; en als hij doodgaat bezoek zijn begrafenis dan.�(Moeslim)
 
Hij (sallahoe �allayhie wa salam) heeft ook gezegd:
 
�Als een Moslim zijn (of haar) broeder (of zuster) bezoekt terwijl die ziek is, vergaart hij de vruchten van het Paradijs totdat hij (of zij) naar huis gaat. (Moeslim)
 
Je moet begrijpen lieve zuster, dit zijn maar een aantal beloftes die ik aan jou en Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala) heb gemaakt, Insha-Allah. Ik streef ernaar om deze beloftes na te komen zover dat mogelijk is, Insha-Allah. Insha-Allah zul jij hetzelfde doen voor al jou zusters in Islam. Dit zal niet alleen onze band van Zusterschap versterken, maar het zal ook de aard van de Moslim gemeenschap vergroten als we de wijsheid van de Islam verkrijgen en nuttig gebruiken, Insha-Allah. Ons uiteindelijk doel is Allah (Soebhanahoe wa Ta'ala) behagen, en Zijn genade en zegeningen ontvangen, Insha-Allah. Moge we de ware rust voelen die je ontvangt Moslim zijnde en dat we de hoogste beloning zullen ontvangen: Het Paradijs. Amien!!!
 
Bron: the Muslimwomen
 
            
Subhanak Allahuma wa bihamdak ashahadu an la ilaha illa Ant astarfighiruk wa atubu ilaik
*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.