Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Gebedsoproep in moskee Zeist

 Post Reply Post Reply
Schrijver
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Gebedsoproep in moskee Zeist
    Geplaatst op: 15 september 2004 om 06:20

salaam alaikom,

In moskee Zeist wordt op elke vrijdag bij de Dhur het gebed in het arabisch opgeroepen. Moskee had natuurlijk eerst aan de gemeente toestemming gevraagd.Zij hebben toestemming verleend. Er is nu alleen 1 probleem:

De omwonenden beginnen te protesteren, ze vinden dat het niet kan. Ze vinden dat Zeist een Christelijke woonplaats is en dat het ook zo moet blijven. Tevens vinden ze dat de gebedsoproep niet in het arbabisch maar in het Nederlands gehouden moet worden (dat klinkt namelijk beter).

Wat natuurlijk belachelijk is, ik bedoel het gebed wordt al meer dan 1400 jaar in het arabisch opgeroepen. Zelfs in de landen waar men geen arabisch spreken, zoals Turkije, Indonesi� enz. wordt het in het arabisch opgeroepen.

De burgemeester van Zeist vindt dat de omwonenden kinderachtig bezig zijn, het is immers maar 1 keer per week dat het gebed opgeroepen wordt. Tevens is er een vrijheid van meningsuiting. Maar het is wel ok als ze klokken luiden.

Alhamdoelilah is de Islam steeds aan het uitbreiden. De Zeistenaars zijn enorm bang dat Zeist een Islamitsche woonplaats wordt.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 06:27

Vraagje: hoe laat is die oproep?

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 06:32

Hoi Kimmie

's middags rond half 2

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 06:36
Laat ze maar zeuren dan, zou k zeggen...  Nu ja, dat ze het arabisch niet leuk vinden, kan k inkomen, maar ja, paar minuutjes arabisch ga je ook niet van dood.  Op vakantie in Tunesie stoorde het me totaal niet (maar zaten wel vrij ver van moskee).
Gr Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 11:35

Ik ken de mentaliteit van de Zeistenaren een beetje. Vooral van de christenen. Eigenlijk denken die hetzelfde als een aantal moslims hier. Zij willen een christelijke staat en daar hoort wel het klokkenluiden in, maar geen gebedsoproep. Als je de statuten van de SGP leest, komt dat voor een deel overeen met de gedachten over het khalifaat. Zij willen ook niet horen van een islamitisch gebedshuis en de oproep, net zoals in een aantal islamitische staten kerken niet echt getolereerd worden. Ik vind dat dus jammer. Klokkenluiden is vaak zondagochtend vroeg , dan is die gebedsoproep eigenlijk nog beter getimed ook!  Ik vind dat het allebei gewoon moet kunnen, maar ik denk dat veel mensen gewoon bang zijn dat de moslims het hier 'over gaan nemen'. Aan ons de taak om mensen te vertellen en voorlichting te geven waar islam voor staat. En dat is wat mij betreft geen lege opmerking, maar daadwerkelijk bijeenkomsten in buurthuizen of zo...

Salaam happylady

Salaam happylady
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 13:09

Kimmie

Laat ze maar zeuren dan, zou k zeggen...  Nu ja, dat ze het arabisch niet leuk vinden, kan k inkomen, maar ja, paar minuutjes arabisch ga je ook niet van dood. 

Ik ben het eindelijk met je eens...

Verder vind ik dat de mensen gewoon niet zo moeilijk moeten doen.

Remco

IK denk alleen niet dat een Moslim beter word van het horen van een gebedsoproep.

Ik vind het wel handig (en mooi om te horen).

Groeten,

Marocaantje

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:28

Op zich zou ik er niet zo'n probleem mee hebben hoor, als dat hier maar 1x per week was.

Het Arabisch vind ik wat minder. Je verstaat er geen klap van, voor hetzelfde geld roept ie; dood aan alle Nederlanders ofzo...  Ik kan me voorstellen dat ze daar in Zeist, zeker gezien de terreurdreiging en de teneur van sommige radicale moslims ook hier in Nederland, men dat niet graag wilt. Ook begrijp ik het verzet wel vanuit het Christelijke standpunt en inderdaad die kunnen net zo radicaal en hardvochtig zijn in hun geloofsbeleving. 

Die gulden middenweg van wel een oproep maar dan gewoon in de Nederlandse taal...vind ik een goed alternatief om tot een compromis te komen. Water bij de wijn doen, helpt om de verhoudingen gezond te houden ook bij verschillende religies in een gemeente.

Als een gaat zitten drammen, heb je kans dat de ander ook zijn poot stijf houdt...zo werkt het meestal.

En zoals ik al eerder in andere postings vermeld hebt, als je ergens komt, zal je je aan moeten passen aan de gangbare structuren. Dat geldt ook voor mij als ik me elders begeef...

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:33
In eerste instantie geplaatst door Mystica

Het Arabisch vind ik wat minder. Je verstaat er geen klap van, voor hetzelfde geld roept ie; dood aan alle Nederlanders ofzo...  Ik kan me voorstellen dat ze daar in Zeist, zeker gezien de terreurdreiging en de teneur van sommige radicale moslims ook hier in Nederland, men dat niet graag wilt.

Nou, dan moet je maar eens je morse-handboek erbij pakken als de kerk klokken je zondagochtend om half zeven, zevenuur weer het bed uit galmen. Wie weet welke verborgen boodschappen er daar rond gebeierd worden....

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:35

Trouwens, die betogers hebben geen poot om op te staan. Dezelfde wet die kerklokken toestaat, staat ook de adhan (gebedsoproep) toe. Ik geloof tot een sterkte van 75 decibel met versterker, en onbeperkt zonder versterker.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:38
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Mystica

Het Arabisch vind ik wat minder. Je verstaat er geen klap van, voor hetzelfde geld roept ie; dood aan alle Nederlanders ofzo...  Ik kan me voorstellen dat ze daar in Zeist, zeker gezien de terreurdreiging en de teneur van sommige radicale moslims ook hier in Nederland, men dat niet graag wilt.

Nou, dan moet je maar eens je morse-handboek erbij pakken als de kerk klokken je zondagochtend om half zeven, zevenuur weer het bed uit galmen. Wie weet welke verborgen boodschappen er daar rond gebeierd worden....

 Morse handboek ? Dan moet nagenoeg iedereen het morse handboek erbij pakken dan....Want er zijn er maar weinig die dat beheersen...

Ik vind het wel erg ver gezocht als argument in deze discussie.

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:48

 Hoi Mystica,
de gebedsoproep is heel erg mooi. Hierbij een vertaling:

4 x Allahoe akbar =           ; ;         God is de grootste
2 x Ashahadoe elle ilaha illala = Ik getuig dat er geen God is dan God
2 x Ashahadoe enne Mohammadan rasoel Allah = Ik getuig dat Mohamed de profeet van God is
2 x Hayya al assalaah =           ; ;   Haast u naar het gebed
2 x Hayya al alFalaah =           ; ;    Haast u naar het welslagen
2 x Allahoe akbar =           ; ;         God is de grootste
1 x La ilaha illalah =           ; ;        Er is geen God dan God

Er zit niets engs in. Dit is de verplichte oproep. Geen moslim zal het in zijn hoofd halen om er wat anders van te maken.
P.S. Ik hoop dat ik het goed heb vertaald. Iemand die het beter weet, mag het verbeteren.

Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:01
In eerste instantie geplaatst door Mystica

Ik vind het wel erg ver gezocht als argument in deze discussie.

 Tja, ik heb altijd zo'n vreemd gevoel voor humor....

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:04
  Amier  Humor mag niet, hoor!
Trouwens, dat ging niet helemaal goed in mijn post. Die haakjes betekenen niets, geen herhaling of zo
Salaam happylady
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:16

 Ik vind het wel een leuke hoor Amier..ik wist alleen niet of ik het als humor moest opvatten....nu wel dus...

Dank Happylady voor je vertaling en uitleg. Met of zonder haakjes...ik snap het wel hoor, wat er staat.

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 16:28

Nou voor wat het waard is . Ik vind dat een oproep bij elke moskee moet kunnen.

Ik vind dat mensen consequent moeten zijn.

De Islam is nu een religie binnen Nederland.

Als oproepen tot gebed daar bij hoort dan hoort dat erbij.

Daar moeten mensen verder niet over zeuren.

 

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 09:28

assalamoe aleikum,

Misschien zouden ze in Zeist de buurtbewoners een brief moeten sturen met de uitleg, want dan is het misschien minder bedreigend.

Als je weeet wat er gezegd wordt dan denk je er wellicht gelijk anders over.

Vaak zie ik in mijn omgeving dat mensen door arabische uitspraken in paniek raken, maar als je het even vertlaald vinden ze het vaak wel mooi.

Ik kan mij de eerste keer in een arabisch land nog goed herinneren, ik dacht dat d ekoeien stonden te loeien Dit is niet spottend bedoeld, maar het begint in de verte heel zachtjes en dan komt het gluid steeds dichter bij. Nu vind ik het heel mooi om te horen, maar toen vond ik het heel vreemd.

 

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.