Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDiepzee en inwendige golven

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Diepzee en inwendige golven
    Geplaatst op: 22 januari 2004 om 12:59

bismillaah,

beste fedor,

kijk, binnen de islamitische theologie woedt er een discussie over het refereren van quranische (en meestal) metafoor bezittende teksten naar wetenschappelijke ontdekkingen. het gevaar van zulke interpretaties is dat je de interpretatie beperkt tot een wetenschappelijke ontdekking gedaan door mensen. geforceerde interpretaties KUNNEN een gevolg zijn van deze interpretaties, maar dat laat niet weg dat er tig dingen in zitten die een simpele analfabete Arabier midden in de woestijn in het desolate mekka van meer dan 14 eeuwen terug gewoonweg nooit had kunnen weten.

 zo moeten we bijvoorbeeld constateren dat er veel dingen in de quran staan die niet door middel van metaforen zin bewoord en die wel degelijk een wetenschappelijke strekking hebben. zie bijvoorbeeld het (biologische)scheppingsverhaal van de mens en de ontwikkeling van de foetus. of bijvoorbeeld de scheiding der zeeen en de stand van de bergen. of dan de stand van de sterren, de maan en de zon. al deze kennis was destijds onbekend. veel westerlingen menen dat de arabieren vroeger veel wisten en dat dat een bron van kennis was. dit is historisch onjuist. de arabieren waren een simpel volk met vreemde gebruiken en tradities. de wetenschap nam pas een hoge vlucht na de komst van de islam met islamitisch wetenschappelijke centra als Bagdad en andalusie. wat te verstaan dan van moralen (mijns inziens ook wonderen) die de profeet mohammed in opdracht van zijn  (en onze) Heer heeft ingevoerd in een tijd waarin zulke moralen totaal onbegrepelijk waren en indruisden tegen alle gehanteerde normen en waarden.

 de quran is primair een bron van leiding voor de gehele mensheid opgesteld door Allah in een taal die door de grootste dichters in de Arabische dichtkunst niet is nagebootst. dit laat echter niet onverlet dat er wetenschappelijke dingen in genoemd worden.

met vriendelijke groet,

abu ibrahim

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 12:42

het ging over een zee,niet perse eentje in Japan...Allah(swt)heeft heel veel in zijn Goddelijke boodschap betrokken...daar moet je inmiddels achter gekomen zijn,zoals ik al eerder zei,voor toen in die tijd..Hij probeert ons uit te leggen hoe en ik kan alle voorbeelden die veel weg hebben van de werkelijkheid,geen toevaltreffers meer noemen.En zoals jij schrijft,waarom het relevant zou zijn om 1 of ander zee in Japan in zijn goddelijke boodschap te betrekken...Waarom zowieso een zee?waarom de wolken?waarom de dieren?waarom het voedsel?waarom dit,waarom dat?

Antwoord:

'en Hij  heeft de mens onderwezen wat Hij niet wist'

En alleen HIJ weet wat relevant genoeg is om in Zijn boodschappen te verkongigen...

Nu weet de mens zoveel meer,maar toen hadden ze geen studie,geen technologische hulpmiddelen...en de kennis die ze toen aan ons gaven...vind ik bijzonder...

Verder lijkt het erop dat we niet in overeenstemming zullen komen.Jij kan\wil het niet zien zoals ik het zie.(ik ga niet spreken voor alle moslims)Even goede vrienden...maar weet je,ik ben ervan overtuigd dat ieder zijn eigen werkelijkheid heeft,zoals wij de werkelijkheid zien\ervaren...en op basis daarvan zie ik er het nut niet van in om daarover nog in discussie te gaan...

Moge vrede met ons allen zijn...

Zahra

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2004 om 10:11

Zahra en fmto,

Jullie hebben gemist wat ik eerder schreef: "Mohammed heeft zoveel gezegd. Door goed te zoeken kan je altijd wel wat vinden dat ergens mee overeenkomt. Het wordt echter altijd uit het verband gerukt."

De post van fmto onderstreept dit punt: Past het niet in het ene geval? Dan vinden we gewoon een ander geval waar het wel op past! Als je maar door blijft zoeken vind je altijd wel wat. Hoe waarschijnlijk en relevant is het dat de profeet van de Islam een of andere zee bij Japan (?) bij zijn goddelijke boodschap betrekt? Is dat niet een beetje absurd?

Is het niet veel voor de hand liggender de metaforen te nemen voor wat ze zijn, ipv een wetenschappelijke boodschap eruit te forceren?

 

 

"Give a monkey a brain and he'll swear he's the center of the universe!", Fishbone, 1997.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 22:43
De Koran bestaat uit uitspraken, gevuld met metaforen, de bijbel met verhalen.

Metaforen worden vaak geintrepeteerd, met verhalen is dit moeilijker.
Je hebt gewoon enige wetenschappijke kennis nodig en wat creativiteit om van een metafoor een wetenschappelijke zin te maken.


Paul
Welcome to where time stands still
Terug naar boven
fmto Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 14:46

Selaam alaikoem!

Volgens mij bedoelt ALLAh een andere geval mensen! In Japan is er een zee die de Donkere zee wordt genoemd! Een Japanse onderzoeker ging de zee in! En op een bepaalde hoogte zag hij niks meer! Hij gaf zij bemanning orders om een extra licht te schijnen! En dat helpte ook niet! De onderzoeker ging naar buiten ( met bescherming natuurlijk) en stak zijn hand uit en zag niks! Daar gaat de vers over! De artikel kwam in Japanse krant! Ben de link jammerlijk geneog kwijt. Maar is ook te horen op een bandje van KAMAL FAHMI ( marokkaanse geleerde in het bandje behandelt hij een hadith over de koran)

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 14:36

ik blijf erbij dat ik het bijzonder knap vind hoe dichtbij de Pofeet(vzmh)bij de waarheid zat,en dat zonder studie en zonder technologische hulpmiddelen..

De Profeet(vzmh)zit zo ongeloofelijk vaak dichtbij de (hele)waarheid,dat dat voor mij absoluut geloofwaardig genoeg is.

De Profeet heeft nooit beweerd een wetenschapper te zijn.....alleen ik vind de dingen die hij wist in die tijd,gewoon bewonderingswaardig.En velen met mij.

'en Hij  heeft de mens onderwezen wat Hij niet wist'

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 14:12

Hallo Zahra...

Ja, maar je moet toch toegeven dat het verhaal zo veel aan overtuigingskracht inboet. Er is dus eigenlijk niets bewezen, het is een kwestie van geloof of Mohammed dit wist of dat hij toevallig iets zou hebben gezegd dat enigszins met een objectief feit te vergelijken valt. Mohammed heeft zoveel gezegd. Door goed te zoeken kan je altijd wel wat vinden dat ergens mee overeenkomt. Het wordt echter altijd uit het verband gerukt.

Ik sta er zelf bij dat Mohammed slechts wilde schetsen hoe moeilijk bereikbaar de ongelovige is, door gewoon te overdrijven. Een diepe zee met daarboven golven en nog eens golven. Als dat laatste toevallig zou ontbreken was niemand het vers zijn opgevallen.

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 14:01

hoi,

Ik geloof dat tot nu toe alles 'een beetje overeenkomt',of een 'toevals treffer'of weet ik veel wat voor soort opmerkingen ik de laatste tijd lees...

Ik vind dat de Profeet toch van veel zaken verstand had,waar wij een studie voor nodig hebben,en al zou ie een steekje laten vallen...vind ik dat ie er niet veel naast zat.

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Fedor Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 januari 2004
Locatie: Denmark
Online status: Offline
Berichten: 50
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2004 om 13:47

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de oceanen bestaan uit drie lagen die verschillende dichtheid en saliniteit hebben en waartussen tussen een overgangslaag met golven bestaan:

Drie-lagige structuur van de oceaan

Dus als Mohammed echt correct wilde zijn, dan had moeten spreken over een diepe zee overdekt door golven, met daarboven golven, met daarboven nog eens golven, en dan pas de wolken.

Dus of Mohammed heeft een steekje laten vallen, of zijn metafoor komt gewoon toevallig een beetje overeen met een beschrijving van de structuur van de oceaan.

Groetjes.

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2003 om 20:35

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Jammer dat veel mensen de Qor'aan niet lezen en bestuderen!

Zoals Islaam een voorbeeld heeft gegeven, zo zijn er nog meer wonderen uit de Qor'aan die we misschien nog moeten ontdekken incha'Allah!

Als iedereen zijn best probeert te doen om de Islam en de Qor'aan te begrijpen, dan zijn we al een grote stap verder! Incha'Allah!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nelmesri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 54
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2003 om 19:04

salaam oe ele'�koem

dat is waar ik heb het laast nog gehoord, zouden meer mensen de qoeraan  moeten lezen jammer dat het niet gebeurd.

wasalaam oe ele'ykoem wa ra wa wb

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2003 om 21:26

In de Heilige Koran spreekt Allah over diepzee en inwendige golven:

Of (de situatie van de ongelovigen) is als duisternissen in een diepe zee
die overdekt wordt door golven,
waarboven golven zijn,
waarboven wolken zijn:
de ene duisternis boven de andere.
Wanneer hij zijn hand uitsteekt kan hij haar niet zien,
maar hij voor wie Allah geen licht stelt
voor die is er geen licht.

{De Edele Koran 24:40}

Dit vers noemt de duisternis in diepe zee�n en oceanen, waar als iemand zijn hand uitsteekt, hij deze niet kan zien.
De duisternis in diepe zee�n en oceanen vindt men rond een diepte van 200 meter en lager.
Op deze diepte dringt er nauwelijks licht binnen.
Onder een diepte van 1000 meter komt er helemaal geen licht binnen.
Zoals te zien is op figuur 1.


Figuur 1

Bismillahir rahmanir rahiem

Tussen 3 en 30 procent van het zonlicht wordt op het zee oppervlak teruggekaatst.
Van het niet teruggekaatste licht worden bijna alle vijf de kleuren van het licht spectrum (rood, oranje, geel, groen en violet) achter elkaar geabsorbeerd in de eerste 200 meter, behalve het blauwe licht.


Mensen kunnen niet meer dan veertig meter duiken zonder de hulp van onderzee�rs of speciale uitrusting.
Zonder hulp kunnen mensen in de diepe donkere delen van de oceaan niet overleven, zoals bijvoorbeeld op een diepte van 200 meter.

Wetenschappers hebben recent deze duisternis ontdekt met behulp van speciale technische uitrusting en onderzee�rs, die hen in staat hebben gesteld in de dieptes van de oceanen te duiken.  

We kunnen ook uit het gedeelte van het voorgaande vers begrijpen (...in een diepe zee die overdekt wordt door golven, waarboven zijn golven, waarboven golven zijn...) dat de diepe wateren van zee�n en oceanen overdekt zijn door golven, en boven deze golven andere golven zijn.
Het is duidelijk dat de tweede serie golven oppervlakte golven zijn die we zien, omdat het vers vermeldt dat boven de tweede golven wolken zijn.
Maar wat te zeggen over de eerste golven?
Wetenschappers hebben recent ontdekt dat er inwendige golven zijn, die voorkomen op de overgang tussen verschillende dichtheid scheidingsvlaktes.
Zoals te zien is op figuur 2.


Figuur 2

Inwendige golven op scheidingsvlak tussen twee lagen van verschillende dichtheden.
De ene heeft een hogere dichtheid (de onderste) dan de andere (de bovenste).


De inwendige golven bedekken de diepe wateren van zee�n en oceanen, omdat de diepe wateren een hogere dichtheid hebben dan de wateren boven hen.
Inwendige golven gedragen zich als oppervlakte golven.
Ze kunnen net als oppervlakte golven boven de oppervlakte komen.

Inwendige golven kunnen we niet met onze blote ogen waarnemen, maar ze kunnen wel waargenomen worden door de bestudering van temperatuur of zoutgehalte veranderingen op een bepaalde locatie.

Hoe had de Profeet Mohammed (vzmh) dit veertien honderd jaar geleden kunnen weten, terwijl wetenschappers dit pas onlangs hebben ontdekt d.m.v. geavanceerde onderzoeksuitrusting, die in die tijd niet bestonden?

Ook dit is een van de ontelbare wonderen van de Koran.

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.