Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotennaar muziek luisteren

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456>
Schrijver
sanae_fatiha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Onderwerp: naar muziek luisteren
    Geplaatst op: 11 januari 2004 om 19:04

salaam

ik heb een vraagje

ik luister veel naar Franse Anashied maar weet niet wat ze zeggen aangezien mijn frans niet goed is wil ik het volgen met de tekst

kent er iemand een site waar de teksten in staan

de anashied noemt Le Silence Des Mosqu�es

dank jullie wel

 groetjes sanae

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 15:48

Asalamoe'alaikoem

 

Ik vind ook dat het beter is om teluisteren naar anasheed.Mijn lievelings zijn die van Zain Bhika.Vroeger luisterde ik ook naar de westerse muziek.Maar toen ik realiseerde dat het haraam is ben ik er mee gestopt.Nu vind ik het zelfs hatelijk om er naar te luisteren.Muziek heeft hedendaags veel moslimjongeren in de ban.Het ergste is dat ze dan een een bepaalde cultuur worden getrokken.Denk maar aan de rap en r&b cultuur die haaks in staat op de islamitische waarden.Veel van die muziek wordt ok vergezeld met naakte mensen en vieze woorden,die niet passen in de Islam .

Ik hoop dat aale moslims afstand nemen van die muziek en naar anasheed gaan luisteren.Verde heb ik nog een webste waar je alle nasheed van o.a. yusf islam en Zain bhika kan lusteren.Je moet je wel eerst registreren om ze te kunnen luiteren.

www.darulislam.info

(downloads)

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 00:26

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe ogthie

aaijaai!!ghair Inshallah...had ik bijna mijn broeders en zusters in verwarring gebracht...astaghfiroeka...Ik zal de broeders en zusters in mijn omgeving,die hiervan misschien niet op de hoogte zijn,dit laten weten.

Ik wil je heel,heel erg bedanken voor je kennis,moge allah je belonen voor je goede daad oghtie!

<<voor jou

wa sallam

Zahra

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 20:57

 

In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

 

>wij vier alleen de geboorte van Profeet Mohammed(saws).Weet je hoeveel dagen wij feest zouden moeten vieren als we alle geboortedagen zouden moeten vieren van profeten...zoveel dagen zitten niet in een jaar..Zeker was het ook een profeet met goede daden,maar er zijn er zoveel...welke zouden we moeten vereren\welke niet?De allerbelangrijkste profeet bijft Profeet Mohammed(saws)

Alleen daarom al lijkt het mij handig om het bij de viering van de laatste Profeet(saws) te houden.

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe Zahra,

Het is voor moslims niet toegestaan om de geboortedag te vieren (zoals velen doen) van de profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem).

Hieronder een artikel daarover!

Mawlid al-nabi (de profeet's geboortedag)

Een vraag aan sheich Munajjid: Waarom accepteren sommige mensen wel en andere niet de viering van de geboortedag van de profeet? Is het wel of niet toegestaan in de islaam?

Antwoord: Alle lof is voor Allah.

Er staat niets in de Qoraan waardoor we de mawlid of geboortedag van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zouden vieren. De profeet zelf heeft dit niet gedaan, noch heeft hij iemand anders bevolen dit te doen. Niet tijdens zijn leven noch na zijn dood. Hij salaa Allahu alayhi wa sallam vertelde hen juist niet overdreven met hem te doen, zoals de christenen over Isa (Jezus) hadden overdreven. Hij salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: �Overdrijf niet over mij zoals de christenen overdreven over de zoon van Meryam. Ik ben slechts een slaaf, zeg dus: �De slaaf van Allah en Zijn boodschapper.�� (Al-Boechaarie)

Wat is overgeleverd is dat de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zijn geboortedag een dag van aanbidding heeft gemaakt, en dit is iets totaal anders dan vieren. Er werd hem gevraagd over vasten op maandag, en hij salaa Allahu alayhi wa sallam zei: Dat is de dag waarop ik geboren ben en de dag waarop aan mij de Missie was toevertrouwd of waarop ik voor het eerst de Openbaring kreeg.� (Moeslim, al-Nisa�I en Aboe Dawoed).

We weten dat de metgezellen het meest van alle mensen van de profeet hielden. Is er overgeleverd dat Aboe Bakr radie Allahu anhoe , die hem het meest nabij stond, de geboortedag van de profeet vierde? Is er overgeleverd dat Omar radie Allahu anhoe , die twaalf jaar regeerde, of Othmaan radie Allahu anhoe dit deden? Is er overgeleverd dat Ali radie Allahu anhoe, zijn familie en pleegzoon, dit deed? Is er overgeleverd dat een van de metgezellen dit deed? Neen, bij Allah! Komt dit omdat zij niet op de hoogte waren van de belangrijkheid of hielden zij niet oprecht van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam? Niemand zal dat zeggen behalve degene die is afgedwaald en anderen laat afdwalen. Heeft een van de imaams - Aboe Haniefah, Maalik, al-Shaafi�I, Ahmed, al-Hasan al-Basri, Ibn Sierien � dit gedaan of anderen bevolen het te doen of gezegd dat het goed was? Bij Allah, neen! Het is nog niet eens genoemd gedurende de eerste en beste drie eeuwen. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zei in een sahih hadieth: �De beste van de mensen is mijn generatie, dan die daarna komen, dan die daarna komen. Dan zullen er mensen komen die zich niet druk maken of hun getuigenis voor hun eed komt of andersom (ze nemen deze zaken niet serieus).� (al-Boechaarie, Moeslim en al-Tirmidhi)

De viering van de geboortedag van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam werd pas eeuwen later geintroduceerd, toen vele hoofdzaken van de ware religie (de islaam) waren verdwenen en bida� wijdverspreid was.

Aldus werd de viering een teken van iemands liefde voor de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam . Maar is het mogelijk dat de metegezellen, de imaams en de mensen van de drie beste generaties dit niet wisten??? En de mensen die in latere tijden leefden wisten wel hoe belangrijk dit was??! De Qoraan zegt ons dat houden van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam wordt getoond door het volgen van de leiding die hij salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gebracht. Allah zegt:

�Zeg (O Mohammed): �Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie je zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.

Zeg: �Gehoorzaamt Allah en de boodschapper, maar als jullie je afwenden: voorwaar, Allah houdt niet van de ongelovigen.� (Soerah ali-Imran: 31,32)

De eerste aya legt uit dat houden van slechts een bewering is, maar het bewijs van zijn oprechtheid is het volgen wat de boodschapper van Allah heeft gebracht. De tweede aya bevestigt opnieuw de belangrijkheid en de noodzaak van het gehoorzamen van Allah en Zijn boodschapper. Allah eindigde deze aya met een zeer krachtige waarschuwing waarin degenen die weigeren te gehoorzamen worden omschreven als kaafirs (ongelovigen), en Allah houdt niet van de ongelovigen.Wij vragen Allah ons hiertegen te beschermen. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam vertelde ons over het gevaar van het niet gehoorzamen aan hem en het gevaar van het toevoegen aan hetgeen hij heeft gebracht. De viering van mawlid of zijn salaa Allahu alayhi wa sallam geboortedag is zeker een toevoeging aan hetgeen hij heeft gebracht � hierover is overeenstemming van de geleerden.

De profeet heeft gezegd: �De beste toespraak is uitgedrukt in Allahs Boek, en de beste leiding is de leiding van Mohammed. Het slechtste van de zaken zijn die zaken die nieuw toegevoegd zijn (bida�) en iedere bida� is een afdwaling.� (Moeslim em Nasa�i)

Wij vragen Allah ons te beschermen tegen bida� en ons te zegenen door ons te helpen het Rechte Pad te volgen. Allah weet het best. Moge Allah onze profeet Mohammed zegenen.

Vertaald door A. Rabe

 

Ik hoop je hiermee voldoende ge�nformeerd te hebben!

Je Zuster Fi Dien!!

 

Bron: www.imaan.nl


 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 00:32
[QUOTE=timpeeters]

 

 

ik ben ook geen schriftgeleerde, maar zie niet in waar dat er staat dat het haram is. tenzij dat kerstmis ook haram is doordat we niet Mohammed 'geloven'. Maar het feest vieren van ��n van jullie profeten kan toch per definitie niet haram zijn...

>wij vier alleen de geboorte van Profeet Mohammed(saws).Weet je hoeveel dagen wij feest zouden moeten vieren als we alle geboortedagen zouden moeten vieren van profeten...zoveel dagen zitten niet in een jaar..Zeker was het ook een profeet met goede daden,maar er zijn er zoveel...welke zouden we moeten vereren\welke niet?De allerbelangrijkste profeet bijft Profeet Mohammed(saws)

Alleen daarom al lijkt het mij handig om het bij de viering van de laatste Profeet(saws) te houden.

Nu over humor valt niet te twisten, (wat voor jou of voor mij grappig is, hoeft dit niet noodzakelijk ook voor de ander zo te zijn? is niet erg hoor.). Maar je zou wel ietsjes meer respect mogen hebben vind ik... 

>ik heb hier niemand beledigd..wat is er respectloos aan dan?

Is het samenwerken van jullie geestelijke leiders (bv ontvangen van religeiuze leiders van andere strekkingen of religie) dan ook haram? Is het meewerken aan hemelse vrede en Goddelijke doelen, zoals vreedzaam samenleven, dan haram? is het verbieden van de zaken die je net citeerde niet een soort van bekeringsdrift? gaat dit niet in tegen jullie regels? geloven jullie in persoonlijke vrijheid? In vrije wil? (ik ken hier heel weinig over inzake Islam, vandaar de vraag)

>het 1 sluit het ander toch niet uit??Jouw redenering komt mij over als 1 van:Omdat jullie volk brood met kaas eten mogen wij dat niet.Nu is het eten van brood met kaas niet religieus verbonden(haha al moet ik zeggen dat we wel een volk nadoen )maar de kerstviering blijft het feest van de christenen.en:

Uit de Ahadith van de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), hebben wij een Hadith uit velen vermeld: "Degene die een bepaald volk (mensen) nadoet, hij is een van hun" (Aboe Daawoed). 


wat de humor betreft...Ik denk dat sommige mensen op een christelijk forum ook in de lach schieten als ik ze een fijn offerfeest toewens?Of een gezegende ramadan?Ik zach er wel humor in...verder geen kwaad in de zin hoor.

Tenslotte...euh  dit was wel een muziektopic

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 23:04

Hoi, ik heb niet gezegd dat je me wou beledigen.

tuurlijk hou ik enorm van humor, maar zie niet de point van je grap in. maar bon,  wat waardevol is, is kwetsbaar zeker (ik weet het slecht geciteerd ;-))

dat dat haram is, zie ik nog steeds niet in volgens de dor jou geleverde citaten. nu ik ben ook geen schriftgeleerde, maar zie niet in waar dat er staat dat het haram is. tenzij dat kerstmis ook haram is doordat we niet Mohammed 'geloven'. Maar het feest vieren van ��n van jullie profeten kan toch per definitie niet haram zijn....

Nu over humor valt niet te twisten, (wat voor jou of voor mij grappig is, hoeft dit niet noodzakelijk ook voor de ander zo te zijn? is niet erg hoor.). Maar je zou wel ietsjes meer respect mogen hebben vind ik... 

Is het samenwerken van jullie geestelijke leiders (bv ontvangen van religeiuze leiders van andere strekkingen of religie) dan ook haram? Is het meewerken aan hemelse vrede en Goddelijke doelen, zoals vreedzaam samenleven, dan haram? is het verbieden van de zaken die je net citeerde niet een soort van bekeringsdrift? gaat dit niet in tegen jullie regels? geloven jullie in persoonlijke vrijheid? In vrije wil? (ik ken hier heel weinig over inzake Islam, vandaar de vraag)

maar bon, slechts vragen. In ieder geval fijn van jou een snelle reactie te krijgen.

nog steeds vriendelijke groet en  nog steeds-zij niet provocerend bedoeld- een zalige Kerst

TP.

 

In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

nou zeg ....hoe kan je zeggen dat ik jou zou willen beledigen,of zelfs 1 van de profeten...!!tuurlijk weet ik over de geboorte van Isa etc etc...Ik vond het zelf alleen humor,omdat het vieren van kerst voor ons haram is..Ik zal maar niet meer grappig doen tegen jou
 
 
 
Is het vieren van Kerst haraam?


    Vraag: Ik vraag me af wat de status is van kerstIs het deelnemen hieraan toegestaan in de islam ?

Antwoord:

Zoals bekend staat, worden er in de maand december van elk jaar diverse feesten ter gelegenheid van diverse evenementen gevierd: Sint Nikolaas, kerstmis en nieuwjaar. Deze feesten zijn niet voor moslims bedoeld, en mogen zij volgens hun geloof geen deelname aan betuigen, met andere woorden: deze feesten zijn voor hen streng verboden (Haram). Toch zien wij sommige zwakke moslims ter deze gelegenheden cadeautjes kopen, kerstkaarten versturen, vuurwerk kopen, oud en nieuw vieren etc.

Wij als moslimbroeders voelen ons verantwoordelijk voor hen, en willen wij hen middels deze informatie waarschuwen voor de toorn van Allah, die op hen zal neerkomen, als zij blijven deelnemen aan deze feesten. De betekenis van El-Wela' we'l-Bara' in de Islam : El-Wela' : loyaliteit, vasthouden aan alles wat Allah (de Verhevene) en zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) behaagt. El-Bara': Terugdeinzen voor en alles tegen werken dat Allah (de Verhevene) en zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) ontstemt. Hierna volgen de bewijzen dat de deelname aan deze gelegenheden Haram is: Uit het boek van Allah, de Qor'aan, hebben wij een ayah uit velen vermeld:

"Jij zult geen mensen vinden die in God en de laatste dag geloven die vriendschappelijk omgaan met hen die zich tegen God en Zijn gezant verzetten, ook al zijn het hun vaders of hun zonen of hun broers of hun familieleden. Zij zijn het in wier harten Hij het geloof geschreven heeft en Hij versterkt hen met een geest bij Hem vandaan. En Hij laat hen tuinen binnengaan waar de rivieren onderdoor stromen; daarin zullen zij altijd blijven. God is met hen ingenomen en zij zijn met Hem ingenomen. Dat zijn zij, de partij van God. En de partij van God, dat zijn zij die het welgaat." [sourat Al-Moedjadala:22].

Uit de Ahadith van de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), hebben wij een Hadith uit velen vermeld: "Degene die een bepaald volk (mensen) nadoet, hij is een van hun" (Aboe Daawoed).

Broeder, wil jij ook tot deze groep mensen (de koeffar) behoren? Zeker niet. Volg dit advies dan op, opdat je tot de groep van je schepper Allah behoort. Wie het tegenovergestelde begaat, zal zeker tot de verliezers behoren. Allah (de Verhevene) zegt: "Wie aan God en Zijn gezant gehoorzaamt die zal Hij binnenvoeren in tuinen waar de rivieren onderdoor stromen, daarin zullen zij altijd blijven. Dat is de geweldige triomf. En wie ongehoorzaam is aan God en Zijn gezant en Zijn bepalingen overtreedt die zal Hij binnenvoeren in een vuur waarin hij altijd zal blijven. Voor hem is er een vernederende bestraffing." [Soerat An-Nisa' 13-14].

Fatwa : Volgens de 'Aalim (hooggeleerde) Mohammed Ibn Otheymien: Het is Haram om deel te nemen aan de feesten van de Koeffar (ongelovigen: niet-moslims), hun feliciteren met hun feesten, hun kaarten sturen of hen bezoeken tijdens hun feesten. Al deze genoemde daden zijn voor de moslim streng verboden (Haram). Met deze informatie hopen wij je goed te hebben ge�nformeerd en gewaarschuwd voor de gevaren die je loopt wanneer je jou schepper Allah (de Verhevene) en Zijn profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) niet gehoorzaamt.  Bron; pamflet van Masjid Al Waqf al Islami.

En Allah weet het het beste.
Lic. T. Peeters
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 22:46
nou zeg ....hoe kan je zeggen dat ik jou zou willen beledigen,of zelfs 1 van de profeten...!!tuurlijk weet ik over de geboorte van Isa etc etc...Ik vond het zelf alleen humor,omdat het vieren van kerst voor ons haram is..Ik zal maar niet meer grappig doen tegen jou
p.s Waarom ga je van het slecht uit en niet van het goede??
 
 
 
Is het vieren van Kerst haraam?


    Vraag: Ik vraag me af wat de status is van kerst.Is het deelnemen hieraan toegestaan in de islam ?

Antwoord:

Zoals bekend staat, worden er in de maand december van elk jaar diverse feesten ter gelegenheid van diverse evenementen gevierd: Sint Nikolaas, kerstmis en nieuwjaar. Deze feesten zijn niet voor moslims bedoeld, en mogen zij volgens hun geloof geen deelname aan betuigen, met andere woorden: deze feesten zijn voor hen streng verboden (Haram). Toch zien wij sommige zwakke moslims ter deze gelegenheden cadeautjes kopen, kerstkaarten versturen, vuurwerk kopen, oud en nieuw vieren etc.

Wij als moslimbroeders voelen ons verantwoordelijk voor hen, en willen wij hen middels deze informatie waarschuwen voor de toorn van Allah, die op hen zal neerkomen, als zij blijven deelnemen aan deze feesten. De betekenis van El-Wela' we'l-Bara' in de Islam : El-Wela' : loyaliteit, vasthouden aan alles wat Allah (de Verhevene) en zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) behaagt. El-Bara': Terugdeinzen voor en alles tegen werken dat Allah (de Verhevene) en zijn Boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) ontstemt. Hierna volgen de bewijzen dat de deelname aan deze gelegenheden Haram is: Uit het boek van Allah, de Qor'aan, hebben wij een ayah uit velen vermeld:

"Jij zult geen mensen vinden die in God en de laatste dag geloven die vriendschappelijk omgaan met hen die zich tegen God en Zijn gezant verzetten, ook al zijn het hun vaders of hun zonen of hun broers of hun familieleden. Zij zijn het in wier harten Hij het geloof geschreven heeft en Hij versterkt hen met een geest bij Hem vandaan. En Hij laat hen tuinen binnengaan waar de rivieren onderdoor stromen; daarin zullen zij altijd blijven. God is met hen ingenomen en zij zijn met Hem ingenomen. Dat zijn zij, de partij van God. En de partij van God, dat zijn zij die het welgaat." [sourat Al-Moedjadala:22].

Uit de Ahadith van de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem), hebben wij een Hadith uit velen vermeld: "Degene die een bepaald volk (mensen) nadoet, hij is een van hun" (Aboe Daawoed).

Broeder, wil jij ook tot deze groep mensen (de koeffar) behoren? Zeker niet. Volg dit advies dan op, opdat je tot de groep van je schepper Allah behoort. Wie het tegenovergestelde begaat, zal zeker tot de verliezers behoren. Allah (de Verhevene) zegt: "Wie aan God en Zijn gezant gehoorzaamt die zal Hij binnenvoeren in tuinen waar de rivieren onderdoor stromen, daarin zullen zij altijd blijven. Dat is de geweldige triomf. En wie ongehoorzaam is aan God en Zijn gezant en Zijn bepalingen overtreedt die zal Hij binnenvoeren in een vuur waarin hij altijd zal blijven. Voor hem is er een vernederende bestraffing." [Soerat An-Nisa' 13-14].

Fatwa : Volgens de 'Aalim (hooggeleerde) Mohammed Ibn Otheymien: Het is Haram om deel te nemen aan de feesten van de Koeffar (ongelovigen: niet-moslims), hun feliciteren met hun feesten, hun kaarten sturen of hen bezoeken tijdens hun feesten. Al deze genoemde daden zijn voor de moslim streng verboden (Haram). Met deze informatie hopen wij je goed te hebben ge�nformeerd en gewaarschuwd voor de gevaren die je loopt wanneer je jou schepper Allah (de Verhevene) en Zijn profeet Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) niet gehoorzaamt.  Bron; pamflet van Masjid Al Waqf al Islami.

En Allah weet het het beste.
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 22:02

Kun je je even vedruidelijken? Is dit beledigend bedoeld? Zo ja, webmaster, zou je willen ingrijpen? zo niet, leg de humor uit, want ik lach heel graag.

Voor de rest blijf ik bij mijn punt,

ook nog steeds een Zalig Kerstfeest!

Tim

ps: Indien beledigend bedoeld, ....beledig je ��n van jouw profeten?

In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

zalig kerstfeest??

ga je mond spoelen Tim!

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 14:17

zalig kerstfeest??

ga je mond spoelen Tim!

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 12:51

ontsporing natuurlijk en geen ontpsooring, sorry typproblemen.....

tp

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 12:49

tsssss, ik kan er echt niet mee akkoord gaan.  

Ik blijf erbij. het is niet de muziek die "niet goed" (ik gebruik jouw woorden) is maar de dingen die zouden kunnen, net zoals bv. bidden slecht zou kunnen zijn als je bv. daardoor geen aandacht aan de medemens hebt, of zoals eten slecht kan zijn als het ontspoort. dit is en bllijft mijn punt.... de ontspooring.....!

 

of zoals ik reeds eerder luidop afvroeg..... 'en wat als je "te zeer  gethecht raakt aan de onthechting"? '

Graag een reactie....!

Zalig Kerstfeest voor jullie allen!

Tim

In eerste instantie geplaatst door FaZiEgUrL

salaam kardaslar

bedankt voor jullie informatie.. nou weet ik tenminste dat muziek niet goed is in de islaam.

veel groetjes fazilet

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
FaZiEgUrL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 20:11
salaam kardaslar

bedankt voor jullie informatie.. nou weet ik tenminste dat muziek niet goed is in de islaam.

veel groetjes fazilet
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 21:29

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe broeders en zusters,

heb een te gekke site gevonden van anasheed met vele verschillende artiesten,en Karen :ook van Achmed Bukhatir!!

http://216.239.59.104/search?q=cache:kB9EaiXxph8J:www.al-isl aam.com/al-islaam/audiovideo/anasheedram/al-islaam/html/inho udsopgave/1.html++anasheed&hl=nl&lr=lang_nl&ie=U TF-8

je kan ze ook opslaan,video bekijken...

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 19:28

A Selam Oe Ale'ykoem,

Ook ik ben het, en misschien is dat wel "erg na�ef van mij", met Abdellah eens. Er staat in de Qora'an niet met zoveel woorden dat muziek haram is. Interpretatie van de tekst kan nu eenmaal verschillen. Muziek wil niet meteen betekenen "zang, nutteloze praatjes en leugens". Ik vind dat men voorzichtig moet zijn in het tot Haram benoemen van iets.

Voorts denk ik dat het ook te maken heeft met de persoon zelf: dat iemand iets slechts doet, enkelt om het feit dat deze persoon een bepaald liedje luistert, is het bewijs van een zwakke ziel/geest! Immers, niet iedereen loopt als een op los geslagen en geblindoekte kudde achter de tekst aan.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 14:00

U bent een wijs iemand!

tim

 

In eerste instantie geplaatst door Abdellah

Het is onzin om te stellen,dat muziek haram is in de islam. Zonder dat dit duidelijk verboden is door Allah (swt) in zijn boek. Muziek zit overal,elk schepsel van allah brengt muziek voort:de vogels om ons heen, de wind die voorbij ruist,de bijen, en ook de mens beschikt over een stem waarmee hij kan zingen. Muziek zit dus overal,mobieltjes,toeters,sirenes etc. Natuurlijk kunnen we het misbruiken voor  zaken die allah ons verboden heeft,maar om dan het zingen of het gebruiken van muziekinstrumenten (die in die tijd niet eens bestonden) categorisch te verbieden, staat gelijk aan het verbieden wat allah (swt) ons niet heeft verboden. Dat is een grote zonde. Je kunt alles wel misbruiken, maar om het dan te verbieden gaat wel erg ver.

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Abdellah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 13:44

Het is onzin om te stellen,dat muziek haram is in de islam. Zonder dat dit duidelijk verboden is door Allah (swt) in zijn boek. Muziek zit overal,elk schepsel van allah brengt muziek voort:de vogels om ons heen, de wind die voorbij ruist,de bijen, en ook de mens beschikt over een stem waarmee hij kan zingen. Muziek zit dus overal,mobieltjes,toeters,sirenes etc. Natuurlijk kunnen we het misbruiken voor  zaken die allah ons verboden heeft,maar om dan het zingen of het gebruiken van muziekinstrumenten (die in die tijd niet eens bestonden) categorisch te verbieden, staat gelijk aan het verbieden wat allah (swt) ons niet heeft verboden. Dat is een grote zonde. Je kunt alles wel misbruiken, maar om het dan te verbieden gaat wel erg ver.

Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 20:05

Hoi allen,

met alle respect maar op den duur begint deze discussie me een beetje op de zenuwen te werken. Een aantal onder jullie gaan er zomaar vanuit dat muziek of bepaalde teksten zowieso slechte invloed heeft. was het maar zo eenvoudig.... er zijn meer gegevens en  onderzoeken die jullie veronderstellingen (maar soms een beetje te veel geponneerdipv. te als hypothese te stellen) tegenspreken dan die dit bevestigen.

op wat baseren jullie je om zulke algemene uitspraken te doen....

 

 

Dat sommige teksten subversief kunnen zijn, ga ik niet tegenspreken, dat sommige muziek niet in de smaak bij iedereen valt, wil ik geloven (smaken en idee�n verschillen God zij dank!). Maar ik wil niet dat iemand mij vertelt wat slechte of goede smaak is. dat kunnen jullie niet.

De invloed van teksten is niet zo eenvoudig als velen van jullie denk vrees ik.

Probeer het eens even zo te bekijken: als sommigen jullie echt overtuigd zijn van jullie gelijk, waarom is de invloed van jullie idee�n dan niet zo groot als de invloed van die teksten die enkelen onder jullie zo verafschuwen?

pps: de invlied van gedrag is dus niet zo eenvoudig als vaak in deze discussie voorgesteld. Hieraan vasthouden met deze kennis, zou misschien wel eens kunnen wijzen op al dan niet bewust liegen. en is dit niet zondig?

ppps: wat denken jullie dan van de "verslaving aan de onthouding van alles wat verslavend zou zijn",

vriendelijke en respectvolle groeten,

met vriendelijke groeten,

tim

ps: ben benieuwd naar de reacties van al diegene die zoveel te vertellen hebben de afgelopen dagen in heel deze discussie

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
oussama a Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 12:36

 

Beste broeders en zusters

salaam

Als jullie nou in deze wereld geen muziek zullen luisteren dan zal Allahs.w.t ons in het hiernamaals belonen.Want als we in het paradijs komen dan zal Allahs.w.t ons een wind toesturen en dan zullen alleen de mensen die in deze wereld geen muziek hebben geluisterd zullen een prachtig mooi geluid horen onze oren hebben zoiets nog nooit gehoord want het is alleen voor de mensen die er moeite voor doen want muziek is de duivel's instrument.Luister dan toch gewoon beter naar Koran daar krijg je nog beloning ook voor of naar anasheed.Ik hoop dat ik jullie heb geholpen,insha'allah.

wa'alaikomsalaam

islaam
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 13:23

pps: de invlied van gedrag is dus niet zo eenvoudig als vaak in deze discussie voorgesteld. Hieraan vasthouden met deze kennis, zou misschien wel eens kunnen wijzen op al dan niet bewust liegen. en is dit niet zondig?

 

vriendelijke en respectvolle groeten,

tim

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 13:20

Hoi allen,

met alle respect maar op den duur begint deze discussie me een beetje op de zenuwen te werken. Een aantal onder jullie gaan er zomaar vanuit dat muziek of bepaalde teksten zowieso slechte invloed heeft. was het maar zo eenvoudig.... er zijn meer gegevens en  onderzoeken die jullie veronderstellingen (maar soms een beetje te veel geponneerdipv. te als hypothese te stellen) tegenspreken dan die dit bevestigen.

op wat baseren jullie je om zulke algemene uitspraken te doen....

Dat sommige teksten subversief kunnen zijn, ga ik niet tegenspreken, dat sommige muziek niet in de smaak bij iedereen valt, wil ik geloven (smaken en idee�n verschillen God zij dank!). Maar ik wil niet dat iemand mij vertelt wat slechte of goede smaak is. dat kunnen jullie niet.

De invloed van teksten is niet zo eenvoudig als velen van jullie denk vrees ik.

Probeer het eens even zo te bekijken: als sommigen jullie echt overtuigd zijn van jullie gelijk, waarom is de invloed van jullie idee�n dan niet zo groot als de invloed van die teksten die enkelen onder jullie zo verafschuwen?

 

met vriendelijke groeten,

tim

ps: ben benieuwd naar de reacties van al diegene die zoveel te vertellen hebben de afgelopen dagen in heel deze discussie!

 

 

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 12:53

Salaam allemaal,

Persoonlijk vindt ik muziek goed zolang je maar geen slechte dingen van opneemt, en je gedrag er door niet laat veranderen. Overal kun je wat van leren waarvan je in je leven iets aan hebt, een bepaalde moment, klank, of een woord kan voor je een inspiratie zijn. Ik luister naar muziek(2pac), en ik neem de scheld woorden niet over, maar alleen de goede woorden/ zinnen vb Only GOd can judge me, of Keap your head up(dus naar Allah) en pray for better dayz. Ik zie echt niet wat hieraan fout is. Met muziek kun je zeker positief boodschap overbrengen, maar je moet alleen wel de goede uitkiezen.

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 02:04

Ha die Tim,

Leuke stelling die je daar poneert. Soms krijg ik ook wel eens het gevoel, dat er wel heel veel tijd gaat zitten in het zeker stellen, dat geen enkele regel wordt overtreden. Religie kan ook in die zin 'a way of life' worden. Ik zelf zou zo wel snel het leven moe zijn. Gelukkig echter -en dat is hoop ik toch een beetje de conclusie van deze topic- mag ieder dat voor zich zelf uitmaken.

Greetings,

Vincent

Groet,
Vincent
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 19:12

Ik ben hevige fan van Beethoven! Alleen positieve gevoelens bij het luisteren!  Zet me zelfs aan tot meer Broederlijkheid ;-)

Vraagje: muziek zou verslavend zijn? En wat denken jullie dan van de "verslaving aan de onthouding van alles wat verslavend zou zijn", ahaaah! ;-) Is dit niet een ontsporing van wat je net beoogt te bereiken? Maar geen nood, niets is zo menselijks als dit. ;-)

Vriendelijke groeten,

tim

 

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 18:04

Ben een grote fan van de Red Hot Chillipeppers! Alleen positieve gevoelens bij het luisteren!

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 21:23

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Hier een vraagje over muziek, met antwoord (+ daliel) Incha'Allah!

Vraag:

Ik heb altijd al gehoord dat muziek, zang en dans haraam (verboden) zijn in de islam. Ik ging voor de eerste keer naar een andere site en typte het woord �muziek� in. In alle artikels die verschenen, stond dat muziek, zang en dans halaal (toegestaan) zijn in de Islam. Ze zeiden:�zolang vrouwen en mannen niet gemixt zijn en er niet wordt gedronken enz. Ze hadden zelfs ahadith (overleveringen van de Profeet Mohammed (vzmh) in daad en uitspraak; wordt Sunnah genoemd) waarmee ze probeerden te bewijzen dat onze Profeet Mohammed (sallalah 3allaihi wa sallama,�vrede zij met hem,vzmh�) het goed keurde. Ik ben momenteel helemaal in de war.

Kunt u me a.u.b. een volledige en een gedetailleerde uitleg geven over de Islamitische regels aangaande muziek, zang en dans? En wanneer zijn ze toegestaan? Zijn ze �berhaupt wel toegestaan?

Alle lof aan Allah de Barmhartig, Ma�aazif is het meervoud van mi�zafah en het verwijst naar muziekinstrumenten (Fath al-Baari, 10/55), instrumenten die worden bespeeld (al-Majmoo�, 11/577). Van al-Jawhari (moge Allah hem zegenen) vertelde Al-Qurtubi (moge Allah hem zegenen) dat ma�aazif zang betekent. In zijn Sihaah staat dat het muziekinstrumenten betekent.

In al-Hawaashi door al-Dimyaati (moge Allah hem zegenen) staat: ma�aazif betekent trommels (dufoof, zang, daff) en andere instrumenten waarmee wordt geklopt of geslagen (Fath al-Baari, 10/55).

Bewijs van verbod in de Qor-aan en Sunnah: 

Allah zegt in Soera Luqmaan (uitleg van de betekenis): �En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah��..[Luqmaan 31:6] 

De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn �Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari, 21/40). 

Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen) zei: Deze aayah was geopenbaard omtrent zang en muziekinstrumenten (houtblazerssectie instrumenten). (Tafseer Ibn Katheer 3/451). 

Al-Sa�di (moge Allah hem zegenen) zei: Dit omvat alle wijze van haraam geluid/toespraak; alle nutteloze praatjes en leugens; alle nonsens dat kufr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevorderd (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens); belasteringen,

beledigingen en gevloek;  zang en muziekinstrumenten van de Sheytaan,(moge Allah hem verdoemen �Allah yen3aloe, Ay�) en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen. (Tafseer al-Sa�di, 6/150). 

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De Sahaabah (metgezellen) en de Taabi�in (volgelingen) legden uit dat het genoeg is om �nutteloze praatjes�  naar zang te verwijzen.

Dit is overgebracht met Saheeh Isnaad van Ibn�Abbaas en Ibn Mas�ood. Abu�l-Sahbaa� zei: Ik vroeg Ibn Mas�ood over de aayah (uitleg van de betekenis), En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes aankoopt�[Luqmaan 31:6]. Hij zei: Bij Allah, waarnaast geen andere God is, dit betekent zang � en hij herhaalde het drie keer. 

Er is ook met een Saheeh Isnaad van Ibn �Umar (moge Allah hen beiden behagen) overgeleverd dat dit zang betekent.  Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van �nutteloze praatjes� dat zowel zang betekent als de leg ervan die verwijst naar verhalen van de het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz.,zoals al-Nadr ibn al�Haarith die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen af te leiden van de Qor-aan. Beiden zijn ze nutteloos geklets. Hence Ibn �Abbaas zei: �Nutteloze praatjes� zijn leugens en zang. Sommige Sahaabah zeiden het een en sommigen weer het ander en weer andere Sahaabah waren het er allebei mee eens. Zingen is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zinaa (b.v. illegale omgang) en het vergroot huichelarij (in het hart); het is de trap van de Sheytaan (Ay) en het verduisterd het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Qor-aan is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren af dat de Qor-aan wordt vervangen door nutteloze geruchten om mensen te misleiden van het pad van Allah, zonder kennis, en vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Qor-aan voor zulke mensen wordt gereciteerd dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige kaafirs zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. (Ighaathat al � Lahfaan, 1/258 � 259).

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 14:45
Assalamoe ALaikoem,

Ik luisterde allerlei R&B, en nogmaals ik heb er geen dingen van geleerd waar ik nu iets aan heb.

Ik ben geen outlaw, ik leef niet in Harlem, maar ben een Moslim en leef hier in NL.

Tupac, Snoop, DMX enz. hebben niets met de Islam te maken.

En ja INSHALLAH ben ik veranderd in positieve zin.
SALAAM
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 14:08

Salaam,

Nak je zegt dat de mensen gezegd dat je veranderd bent,maar mensen zeggen veel, als je dennkt dat je positief veranderd bent dan is het toch goed. Als je naar muziek luistert hoef je ook neit al die woorden die de muziek een beetje leuker te gaan gebruiken.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 13:38

Salaam allemaal,

Muziek luisteren is tijdverspilling, maar daar ben ik echt niet mee eens

Luister maar een paar keer naar 2pac, en wedden dat je manier van denken

POSITIEF veranderd, je leert echt heel veel.

Dus er zijn veel verschillende muzieken, je kan niet over muziek algemeen spreken.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 12:40
In eerste instantie geplaatst door Leasane Shakur


Alsalaam Broeders en zusters,



Er wordt gezegd dat muziek luisteren een tijdverspilling is,



Oke, trance of andere dj-achtige muziek misschien wel, maar



luister eens naar 2pac en kijk dan hoeveel je leert.



Assalamoe Alaikoem,

Wat kan je nu weer leren van tupac?!!?!?! Ik luisterde er zelf ook naar, het enige wat ik daar van geleerd heb is dat ik een fout gemaakt heb door er naar te luisteren. Ik persoonlijk raakte er wel door beinvloed, ik voelde me echt een outlaw . Maar even serieus, de mensen die mij kennen zeggen dat ik echt veranderd ben, en dat binnenn een paar maanden.

Door dat soort muziek ga je woorden gebruiken, terwijl je ze eigenlijk niet wilt gebruiken, maar het zit in je hoofd. Tevens kan het zo zijn(dit was bij mij niet het geval ALHAMDOELLILAH) dat je ook echt slechte dingen gaat doen omdat je, je hele levenstyle gaat aanpassen aan dat soort muziek. Je krijgt andere vrienden......daardoor kan je negatief beinvloed worden.

Ik weet waar ik over praat, ben blij dat ik op tijd gestopt ben met dat soort onzin.

Moge Allah S.W.A. ook jullie helpen te stoppen met het luisteren naar slechte muziek.

Jullie broeder,

NAK
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 12:26

Alsalaam Broeders en zusters,

Er wordt gezegd dat muziek luisteren een tijdverspilling is,

Oke, trance of andere dj-achtige muziek misschien wel, maar

luister eens naar 2pac en kijk dan hoeveel je leert.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 23456>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.