Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

moeder ?vader?

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: heeft u wel eens u moeder/vadergevraagd om u daden te vergeven????
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
0 [0.00%]
0 [0.00%]
6 [25.00%]
18 [75.00%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: moeder ?vader?
    Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:39
selam alaykom
mijn zussen en broers
wahd talab ntlab menkom inshalah bihawlilah


ik ben benieuwd of jullie tijd hebben voor deze enorme belangrijke vraag in ieders leven
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:41
selam alya kom
het spijt me deze onderwerp hoort hier eigenlijk niet thuis maar er is iets misgegaan met de laptop
inshalah vergeven jullie my
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:47
selam

ik heb hierbij ook een vraag   om een kleine uitleg te geven opmerking zou leuk zij n dat verheldert mijn denk wijze met betrekking onderwerp

dank jullie wel
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:48

er zijn ook situaties waarin eerder de paps of mams heeft gehandeld op een manier die om vergiffenis zou kunnen vragen: ook zij zijn per slot van rekening mensen die moeten leren van het leven.

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:51
selam martinuzz

hoezo een manier om vergif te kunnen vragen
dus wat het ook is je kan en zou eventueel terug kunnen ergumenteren
en ook al is het je pa of ma zn fout of begrijp ik je nie
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 11:54

Salam Aleikum oegty,

Ja zodra ik iets fouts doe, waardoor er problemen ontstaan met mn ouders, (geen zware fouten hoor hihi maar meer zoals uuh de lievelings vaas van mn mama gebroken ofzo hihihihi) vraag ik hen om vergiffenis. Zelf heb ik, dat ik niet kan leven met een schuldgevoel, of met iets wat mijn ouders gewoon moeten weten. Ik kan el-hamdolillah alles bespreken met mijn ouders.

En ik vind het buitengewoon walgelijk als je vanwege je trots niet om vergiffenis gaat vragen bij je ouders, wie ben jij om je hoger en beter te voelen dan je ouders, zij die je opgevoed hebben, je moeder die je gedragen heeft, die jou gevoed heeft, die niet eet maar laat eten die niet slaot maar laat slapen, die alles op zal geven om jou gelukkig te maken, macha Allah de liefde die ik heb voor mijn ouders, niets of niemand die daar tussen komt en moge Allah ons lang en gelukkig en gezond bij elkaar laten, amien, zo ook voor iedereen!

Mijn stem verheffen kan ik niet eens, respect is zoooo belangrijk en desnoods kus ik hun voeten voor vergiffenis (zo ver laten zij het niet eens komen) heb alles voor ze over en hou inmens veel van ze.

ma3a salama

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:23
ok mooie naam dat is wel zo mooi gezegd
maar een voorbeeld
je bent getrouwd en je man wilt niet dat je met 3id naar je ouders gaat of weekenden enz tsja waar iss de grens begrijp je je houdt van hem maar ook van je ouders en de ruzie die ik je nu voorleg heeft niets met jou te maken meer met j eman en je vader   een persoonlijke ruzie die uit de hand is gelopen wat zou je denk je doen


maar denk wel dieper na ja nu zou je makkelijk kunne zeggen nee mijn pa en ma eerst
en je man dan zou je direct scheiden enz wat zouden jullie dan doen
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:28
ik ken bv een meid : vrouw van 27 en ze geet echt niets om haar pa en ma ze heeft enkel alleen om vrijheid
en ze heeft pa en ma veel aangedaan en zeker de ma die bijn dag en nacht
ze heeft haar dochter verloren en ze is ongetrouwd als ze nu getrouwd was ok
maar nee ze woont jaren alleen de ne zogenaamde vrloving na de ander toddat het uiotgelo^pen is op een wettelijke scheiding


danvraag je jeigen toch af waarom waarom warrom
waar haal je het recht om te ademenen
enz je doet veel fout je rookt en draagt hoofddoek maar bidt niet
maar ja wie ben ik om jou te veroordelen dat doet allah sobhana ota3al wel
begrijpen jullie dan vraag ik me alleen maar af waarom
totdat ik er achterkom dat ik pieker namens haar terweil ze lekker doorgaat met haar o zo leventje


en dat maakt me boos

maar als ik aan ma denk dan ga ik    echt waar ik vraag haar om vergifenis namens haar en dat het niet de fout is van ma
dat zij een wonderful job heeft gedaan

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:31

In eerste instantie geplaatst door hudayfah

selam martinuzz

hoezo een manier om vergif te kunnen vragen
dus wat het ook is je kan en zou eventueel terug kunnen ergumenteren
en ook al is het je pa of ma zn fout of begrijp ik je nie

wa 3aleykumu s sal�m, Hudayfah,

Ik bedoel: je kan ook een (soort van) conflict met je ouders hebben doordat je ouders onrechtvaardig (of erger) naar jou toe handelen. Het kan zelfs ook zijn dat het kind zich aldoor redelijk en volwassen opstelt en de ouder niet. Kortom: het hangt van de situatie af. Als ik aldoor redelijk ben gebleven, dan zal ik zeker niet om vergiffenis vragen, ook al zou degene die conflict met mij zocht (een ouder of iemand anders) dat graag zien.

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:42
selam
martinuzzz


het zijn je ouders op dat moment
dat is dan toch anders je bloedeigen pa en ma

als ik eens ruzie had met mijn ma ilhamdolialh heeel lang niet meer
ook al was het haar fout danbbleef ik niet koppig en wachten totdat zei sorry zegt nee ik gaf ma altijd een kus op haar hoofd en dan laat ik het daarbij
als het nou iemand anders is een vriendin of zo of een buitenstaander ja dat is een ander situatie
dan doe ik niet lief

alleen voor ma en pa ik weet he gemeen he
Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:47
he ik ga even dieper op het onderwerp in en de reden van de vraag die ik hierboven heb gesteld over pa en ma hopelijk gaan jullie serieus hier mee om ;

zoals ik al eerder zei ken een meid ze is alleenstaand ze heeft 2 relaties achter de rug en met relaties bedoel ik serieuse
ze is verloofd geweest en het ging niet ma sebret jullie weten dat sabr een huwlijk ook tot stand kan houden onderandere.
ze is een type dat niet gecommandeerd wil en zal worden;
niemand moet met haar leven bemoeien
en vanwege haar felle karakter wil iedereen haar te vriend houden en als ze bij fam is dan ze een van de lolligste terwijl ze van binnen dood gaat van de eenzaamheid ze heeft totaal geen doel in het leven ze werkt alleen in een ander stad of land dan haar ouders
je zou dan zeggen dat ze een goede band heeft met ze not helemaal nier het woord respect kent ze niet en dan bedoel ik tegen over je moeder en pa
en buiten dat gaat ze uit en rookt ze enorm en gaat met mannen om enz � met andere woorden het kan niet erger nie dan
tenminste dat dacht ik maar ze draag ook een hijabb eb bidt niet
ik bgrijp het niet
haar broers weten ervan
en willen haar terug halen
en ik weet niet wat ik moet denken en doen
wat vinden jullie


let me now echt waar



Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 12:51

Assalamoe alykoem,

ik ben voor de laatste keuze gegaan.

een ding is zeker; we kunnen de gunsten en de liefde van onze ouders ten opzichte van ons nooit terugbetalen, wat we maar ook proberen, dus ik zal zeggen, werk hard aan het behagen van je ouders, je wordt daarvoor beloond...

p.s. Hufayda, geen msn-taal he..., want ik begrijp sommige woorden van jou echt niet...

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 13:01

Salaam Oe Ehleykoom,

Ik koos ligt puur aan de situatie , inderdaad als ik echt iets erg heb gedaan wat ik dus nie vaak tegen kom ... Maar bv jah bv als ik bv es m'n schoenen niet heb geveegd aan de mat vraag ik niet om vergiffenis al weet ik dat m'n moeder het niet graag heeft als ik in de middag naar huis kom van school om te lunchen heb ik niet veel tijd en dan ben ik dus gehaast. Nou jah en dan kom ik dit toch soms wel tegen ....

Ma3a salaam oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 13:02

Ze blijft toch verantwoordelijk voor haar eigen leven. Ik denk dat jouw invloed zich beperkt tot dat wat ze kan leren van jouw mening op momenten dat ze die hoort, daarnaar vraagt of er in elk geval naar luistert.

Overigens: vinden haar eigen ouders ook dat hun dochter ze niet met respect behandelt? De overige zaken zijn toch dingen waarmee ze alleen maar zichzelf kan schaden, als ze dat zelf al zo ervaart.

Met boosheid en irritatie kom je in elk geval niet ver, dus het is jammer dat je dat ervaart. Ik denk dat ze het meest van een ander kan leren die begrip heeft en in tweede instantie van iemand die moeite doet zich dat begrip te verwerven. Echter, inzichten moet eenieder uiteindelijk toch zelf krijgen.

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 13:25

Ja ik weet niet,

Hihi het kan best zijn dat je ouders ff en keer hun dagje niet hebben ofzo, ook al was het hun fout, ik probeer het toch bij te leggen. Het zijn mijn ouders, en langer dan 5 minuten ruzie (nou ja ruzie zou ik t niet noemen maar bv meningverschillen) dan ga ik ff naar mn ma omhelz haar en dan is het weer goed, of soms komt mn ma naar mij toe of jah ff kus en omhelzen en klaar..!

Bij ons is het zo hecht, echte ruzies hebben we nooit gehad, zou ik niet eens kunnen, stel dat ik het gigantisch met mn ouders oneens zou zijn, en ik zie dat zij beginnen te flippen hihi dan houd ik wel op, om verdere conlicten tegen te gaan.

Maar oegty, zoals je zei wie is er belangrijker je man of ouders???

Laat hun beiden weten dat dit alles pure tijdsverspilling is, en dat dit pure genot is van de shaytaan, omwille van Allah, maak het goed want dit leven is te kort om boos te zijn, probeer te regelen dat ze het uitpraten en weer verder kunnen, ligt ook aan de situatie natuurlijk. Maar ghair incha Allah

ma3a salama

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 05:07
martinuzz

selam
even terug komen op gister ja haar ouders ervaren dat wel alleen allebij natuurlijk anders
mama vind het heel moeilijk om te zien dat haar dochter toch niet de dochter die ja jullie wten wat ik bedoel
en de vader ja die is hart en heeft het opgegeven
hij zei bv ik heb haar eerst steun gegeven en de vertrouwen en nu schaadt ze die door haar eigen pad op te gaan en ondanks het feit dat ze allen woont wat ik zoiezo niet goed vind
in de begin is ze een ander land verhuist met de doel om te trouwen nu het niet doorgaat kan ik niets meer dan haar haar pad laten volgen ze is gewoon zo klaar
als ze bij ons thuis wou wonen dan en de relatie verbeteren dan had ze zelf voorgesteld om terug te komen op de dag dat ze wist dat ze niet meer ging trouwen
ze kan dan thuis komen en net als ieder meid
de man bij de ouders laten komen en de dochter naar de huis van haar �man brengen

en hem intereseerd het niet meer echt waar
daarom zie ik het sombertjes in

maar ja het is zo en ja ik zal het ergens nooit begrijpen omdat het mijnbloedeigen mama en papa is waar ik zielveel van hou ze betekenen veel voor me ik hou meer van hun dan van mn man
als jullie bgrijpen wat ik bedoel
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 11:07

salam walaikum wr wb

Het eerste wat ik heb gedaan nadat ik muslim werd,was vergeving vragen aan mijn ouders,voor al de pijn en verdriet,die ik hun had gegeven voordat ik muslim werd.

Tijdens Idel Firi vraag ik ook vergeving aan mijn ouders,mocht ik hun in dat voorgaande jaar verkeerd hebben behandeld.Ik dacht dat,dat iets is tijdens Idel Fitri,of zit ik fout

Wasalam sabar

Terug naar boven
hudayfah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 85
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hudayfah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2004 om 10:20
selam sabar

ik vind het mooi om te horen dat je een moslim geworden bent en dat je er eerst voor koos om het goede te doen vergiffenis vragen aan u pap en ma mashalah



maar saba nu heb jenme eigenlijk nog geen exacte entwoord gegeven   
wat vind u dat ik moet doen zeggen en hoe denkt u over het onderwer pa en ma in hoeverre betekenne ze veel voor u hebben ze het geacsepteerd dat u moslim werd of was dat ook een strijd

ma3asalama en dank je nogmaals
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.