Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vernieuwingen Bid3a

 Post Reply Post Reply
Schrijver
aghi fi dien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 maart 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aghi fi dien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vernieuwingen Bid3a
    Geplaatst op: 09 december 2004 om 09:01
salaamo alaykom broeders en zusters

Ik wil het hebben over iets heel belangrijks namenlijk vernieuwingen binnen de Islam of het feit dat we de sunnah van de profeet Mohammed habibollah vzmh niet volgen. Ik heb opgemerkt vb in de moskees dat veel mensen bidden op hun eigen manier of sommige daden verrichten die niet volgens de wijze van de profeet gebeuren. En dit is een ernstige zaak want zoals de profeet heeft gezegd: Men 3amila 3amelen laysa 3alayhi amrona fahowa rad.( wie iets verricht wat niet in onze zaak(islam) voorkomt wordt niet aanvaard). Dit is een ernstige zaak we moeten erbij stilstaan we moeten de sunnah volgen op de wijze dat de profeet vzmh ze gedaan heeft. En vernieuwingen binnen de dien hiermee bedoel ik dat men nieuwe manieren vind om dichter bij ALLAH te komen die niet in de sunnah van de profeet voorkomen. Het lijkt mss goed in onze ogen maar de woorden van de profeet waren: charo elomor mohdatsatoha wa kollo mohdatsatin bid3a wa kollo bid3in dalala wa kollo dalalatin fi nar ( de slechtse bevelen zijn innovaties en elke innovaties is een vernieuwing en elke vernieuwing is een dwaling en elke dwaling is in het vuur. Dus we moeten alles op de wijze van de profeet doen anders zal het ons niets baten. Mijn vraag is nu zijn er mensen die betrouwbare hadiths hebben over hoe de profeet vzmh vb. zijn gebed verrichtte of hoe hij met de mense omging of hoe hij at of hoe hij zijn smeekgebeden verrichtte, etc

wa salaamo alaykom wa rahmatolahi wa barakatoho

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 15:48

Salamoen Aleykoem

Ik wil zeggen dat we niet al te snel naar bidah moeten grijpen. Inshallah vergeef mij Allah(sbw) als ik hier iets verkeerds zeg maar ik noem een voorbeeld.

Mijn marokkaans vriend bid op een andere wijze dan ikzelf(turks-koerd). In plaats van met hem te discussieren welk goed is heb ik het volgende gevonden. We zijn van andere stromingen(hanefi-shafi) maar die stromingen erkennen elkaar wel. Het hoeft dus niet per se zo te zijn dat 1 van ons bidah doet. Onze profeet(vzmh) heeft niet op een manier gebid zei een vriend eens. Je kan mij een hadith laten zien van de shafi manier en tegen mij zeggen kijk zo moet het hoe jij doet is bidah. Maar let wel dat al die miljoenen mensen die anders bidden dat zij ook wel een reden zullen hebben. Wat voor de een zo lijkt hoeft niet voor de ander.

We moeten inderdaad zoals je zegt opletten met bidah maar ik wil aangeven dat we niet bij elk verschil bidah doen. Ik en mijn vriend bidden misschien wel anders maar elhamdoulillah bidden we naast elkaar. We erkennen elkaar en roepen niet gelijk bidah. En het wordt toch echt wel te snel geroepen.

Allah(sbw) weet beter!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 15:57
Salaam aleikum,
goede uitleg, ISLAM. Masha Allah dat jullie wel gewoon samen bidden!

Ik heb hierbij wel een vraagje.. Hoe kan het dan dat er die verschillen zijn? De profeet heeft het niet op verschillende manier gedaan. Ik kan hier niet zo goed mee uit de voeten.
Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 16:31

Salaam alaikum,

er zijn verschillende (authentieke) ahadith over hoe de profeet vzmh de salaat deed; dus het aantal keren takbier, handen zus en zo enzovoort. Omdat die verschillende hadith's als betrouwbaar, goed of acceptabel worden geclassificeerd, zijn de verschillende manieren die daaruit voortkomen allemaal acceptabel binnen de soenna. Dat de ene groep zijn manier verheft boven de andere en daarmee de andere manier als onacceptabel beschouwd is binnen de soenna zelf een bida / innovatie. Overigens zijn die verschillen echt klein; vingertje bewegen tijdens de tashahud of alleen wijzen, handen vlak boven de navel, vlak eronder of op de borst e.d. Het is vrij eenvoudig per madhab uit te zoeken waar ze hun regels mbt de salaat op baseren; dus op welke hadith's en waarom die juist wel en anderen juist niet.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2004 om 15:15

Salamoen Aleykoem

Jah zus amier heeft gelijk. Het zijn kleine dingen. Maakt niet uit hoe je bid iedereeeeeeen doet rukuh en sajdah. En iedereen zit in de tashahhoed.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
aghi fi dien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 maart 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aghi fi dien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2004 om 17:29
salaamo alaykom


Ja tuurlijk zijn er verschillende madhabs en alle 4 hebben ze hun dalils voor hetgeen wat ze zegge. Want het klopt wat je zegt de profeet heeft zeker op verschillende manieren gebeden en hij zei: sallo kama ra'aytomoni osalli( bid zoals jullie mij hebben zien bidden) en elke madhab neemt zijn manier. Maar de handen onder navel plaatse dit is haram dit ga je in geen enkele madhab trg vinden dat de profeet zijn handen onder de navel plaatste. Maar chayr met bid3a bedoel ik dus dat ze nieuwe maniere bedenke om ALLAH te aanbidde die niet trg te vinde zijn in de sunnah en dit is gevaarlijk want telkens als er een bid3a wordt opgenome verdwijnt er een sunnah. Maar chayr ik denk ook dat dit onderwerp zeer moeilijk is. Maar insha allah komen we er wel uit

wa salaamo alaykom
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 00:55

Assalam walaikum agfi fi dien

In het boek "Een beschrijving van de salaah van de Profeet vzmh" geschreven door Sheich: Mohammad Nasir-oeddien al-Albaanie,staan veel dingen mbt de salat en verduidelijkt met hadith.En zeker je hebt gelijk,ik ga naar een moskee,met heel veel verschillende nationaliteiten geloof meer als 20 of 30 en een ieder bid,zoals hij dat heeft geleerd in zijn of haar land.Ik volg mijn mathab,dat is het enige wat ik kan doen.

Salam sabar

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 06:04
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Jah zus amier heeft gelijk.

Assalamu alaikum,

het is eigenlijk broer Amier .

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 06:09
Of er moest een komma tussen: Jah zus, Amier heeft gelijk
Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 06:14

In eerste instantie geplaatst door aghi fi dien

salaamo alaykom 


Maar de handen onder navel plaatse dit is haram dit ga je in geen enkele madhab trg vinden dat de profeet zijn handen onder de navel plaatste.
wa salaamo alaykom

Assalamu alaikum,

bij de Hanefi madhab worden de handen meestal onder de navel geplaatst. In de volgende links wordt dat verklaard (wel in het engels):

http://www.ummah.net/Al_adaab/salaah.html#4.3

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00002270.aspx

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Islamiya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 83
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islamiya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 11:15

Assalaam oe alaikoem,

Ik heb ook geleerd dat de vrouw haar handen op haar borst moet plaatsen, en dat de man zijn handen op zijn buik moet plaatsen. Het is beter ook dat je bid zoals je het geleerd hebt in je eigen land, dan dat je er een wijziging in gaat brengen, en een mens kan in zijn/haar leven op verschillende manieren bidden, je kan bidden zoals je het geleerd hebt maar als je (omwille je gezondheid) het niet meer kunt toepassen, dan neem je uiteraard een ander manier van bidden, het is zelfs toegestaan om gewoon met de ogen te bidden, dus eigenlijk maakt dat idd niet veel  uit.

En Allah swt weet het best. Moge Hij mij vergeven als ik iets verkeerd zei.

Wassalaam oe alaikoem, Islamiya

Alleen zijn is niet goed, dan sta je niet sterk, SAMEN in Islam, dat is ons werk!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 13:30

Salamoen Aleykoem

Jah sorry er moest een komma tussen want met zus bedoelde ik happylady!!!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 15:53

In eerste instantie geplaatst door aghi fi dien

salaamo alaykom broeders en zusters

Ik wil het hebben over iets heel belangrijks namenlijk vernieuwingen binnen de Islam of het feit dat we de sunnah van de profeet Mohammed habibollah vzmh niet volgen. Ik heb opgemerkt vb in de moskees dat veel mensen bidden op hun eigen manier of sommige daden verrichten die niet volgens de wijze van de profeet gebeuren. En dit is een ernstige zaak want zoals de profeet heeft gezegd: Men 3amila 3amelen laysa 3alayhi amrona fahowa rad.( wie iets verricht wat niet in onze zaak(islam) voorkomt wordt niet aanvaard). Dit is een ernstige zaak we moeten erbij stilstaan we moeten de sunnah volgen op de wijze dat de profeet vzmh ze gedaan heeft. En vernieuwingen binnen de dien hiermee bedoel ik dat men nieuwe manieren vind om dichter bij ALLAH te komen die niet in de sunnah van de profeet voorkomen. Het lijkt mss goed in onze ogen maar de woorden van de profeet waren: charo elomor mohdatsatoha wa kollo mohdatsatin bid3a wa kollo bid3in dalala wa kollo dalalatin fi nar ( de slechtse bevelen zijn innovaties en elke innovaties is een vernieuwing en elke vernieuwing is een dwaling en elke dwaling is in het vuur. Dus we moeten alles op de wijze van de profeet doen anders zal het ons niets baten. Mijn vraag is nu zijn er mensen die betrouwbare hadiths hebben over hoe de profeet vzmh vb. zijn gebed verrichtte of hoe hij met de mense omging of hoe hij at of hoe hij zijn smeekgebeden verrichtte, etc

wa salaamo alaykom wa rahmatolahi wa barakatoho

Broeder je haalt een paar dingen in de war. De kleine details van het gebed die verschillen aan d ehand van welke wetschool je volgt heeft niks met bid'a te maken. Alle moslims erkennen de standpunten van de 4 imams. Die verschillen zijn een genade voor de moslimgemeenschap

Terug naar boven
aghi fi dien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 maart 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aghi fi dien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 december 2004 om 09:49
salaamo alaykom


eerst wil ik een reactie geven op dat vrouwen hun handen op de borst moeten zetten en de mannen op de buik. als men kijkt naar wat de profeet vzmh heeft gezegd over de manier dan ga je een hadith vinden die zegt: sallo kema ra'aytomoni osalli (bid zoals jullie mij hebben zien bidden) dus dit geldt zowel voor de man als vrouw hij vzmh heeft geen onderscheid gemaakt tussen man en vrouw binnen de salat en de manier van de profeet zijnnvele manieren en alle 4 erkende scholen bevinden zich juist en ze hebbe allemaal hun bronnen.
maar chayr ik zie dat dit een moeilijk onderwerp is broeders en zusters dit kan ik moeilijk uitleggen door te typen maar ik hoop dat jullie mijn standpunt begrijpen.

wa salaamo alaykom
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.