Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Hoe zie jij Allah swt?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoe zie jij Allah swt?
    Geplaatst op: 17 januari 2005 om 15:40

Wat ik me afvroeg door een medezuster van mij, is hoe andere mensen Allah swt zien. Wat voor beeld krijgen jullie als jullie Allah swt voor proberen te stellen? Ik wacht op interessante, vernieuwende gedachtes. :)

Ikzelf creeer altijd beelden als ik ergens aan denk, hoe het eruit zou kunnen zien. Ikzelf zie Allah swt echt heel groot. Dat geeft mij ook altijd wel problemen bij de salaat ahaha. Want dan denk ik, ik moet bidden alsof Allah swt voor mij staat, maar Allah swt is voor mij zo groot, dat ik dan naar boven zou willen kijken, maar dat mag dan weer niet, dus kijk ik naar zijn voeten.  Ik las een tijdje geleden een mooie hadith over de grootheid van Allah swt:

De Hel is te vergelijken met maalstenen waarin

duizenden en duizenden tonnen graan in verdwijnt,

waarna alles zonder enige moeite vermalen zal worden.

Terwijl de maalstenen nog altijd wachten op meer.

In de overlevering waarin de Hel en het Paradijs

hun beklag kwamen doen bij Allah, zei Hij:

Jij bent mijn Bestraffing waarmee ik straf

wie ik wil. En beiden van jullie zullen geheel

gevuld worden. Wat betreft de Hel deze zal niet

vol raken totdat Allah, de Verhevene, Zijn Voet

erin plaatst en zij dan roept: Genoeg, genoeg.

Dan pas zal zij geheel gevuld zijn en zal zij

achteruitdeinzen. En Allah doet geen van Zijn

schepselen onrecht aan.

Maar goed, verder zie ik Allah swt altijd voor me alsof Hij swt op een grote troon zit, met twee engelen die zijn troon dragen. Heb ik ook ergens uit een hadith gelezen. Ik zie Allah met zwart haar en witte kleren, ook daarover las ik ergens een hadith, over toen hij op aarde was, en overal rampen veroorzaakte... Daar werd zijn uiterlijk in beschreven, dus zie ik hem ook zo. Verder heb ik eigenlijk maar een wazig beeld van Allah swt.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 16:06
Ik merk dat je de hele tijd de beziitende vorm 'zijn' gebruikt en het onderwerp 'hij'.  Ik vraag me dan ook af of Allah voor jou een man is, of het eerder is doordat hij beide geslachten combineert in zichzelf?  Heeft hij bv een baard in je voorstelling of ...?
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 16:23
Sorry, alleen Hij kent al Zijn Attributen. Islam kent geen 'verbeelding' van God. Kijk zelf maar naar God (je kunt Hem wel voelen).
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 19:32
Allah is niet vergelijkbaar met de mens, dus Hij is niet mannelijk of vrouwelijk. Dat in de Koran voor Hij wordt gekozen zal misschien een praktische reden hebben. Het zou bijvoorbeeld nogal oneerbiedig zijn om het over 'Het' te hebben als je over de allerhoogste spreekt.. Maar uiteraard is d� reden bij Allah bekend.
Terug naar boven
Pesaim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pesaim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2005 om 20:42

Ikzelf creeer altijd beelden als ik ergens aan denk, hoe het eruit zou kunnen zien. Ikzelf zie Allah swt echt heel groot. Dat geeft mij ook altijd wel problemen bij de salaat ahaha. Want dan denk ik, ik moet bidden alsof Allah swt voor mij staat, maar Allah swt is voor mij zo groot, dat ik dan naar boven zou willen kijken, maar dat mag dan weer niet, dus kijk ik naar zijn voeten.  Ik las een tijdje geleden een mooie hadith over de grootheid van Allah swt:

HIER WILDE IK GRAAG OP TERUG KOMEN DEZE VIND IK NIET ZO MOoI GEZEGD

 

we kenne  groot als iets waw groot

allah swt is nog V����lllll���  hoger dan groot

 allah swt is 3adiem  IK GELOOF  da onze  vocabulair voor ons is  gemaakt doenya taal  

 bestaat zo da we onze schepper kunne aanbidden  groot die we  in deze doenya  kunne verstaan ???????

 weetje als je salaat doet en je denk na dan zal je voeten niet kunne zien want je ooge zij zekers te klein. als ik zo mag zegge moge allah swt mij vergeven amien!maar tis om je eve duidelijk te maken!

 groot zeg je als je ga bidde zie je voeten wie zegt da je voeten kan zien allah swt is zo groot da je nooit ook al is zo laag op grond kan je nog niet einde zien versta wa ik wil zegge wij zijn hier niet op  allah swt gaan vergelijken met voeten en gezcht jaaaaaaaiets op te plakke ALLAH swt is allah swt je kan alleen er van drome om juiste woorden te vinden als je over allah swt uiterlijk praat .

.Uitlerlijk is voor mens geschapen en  hoe onze rab is

allah Akber ik kan deze met niets vergelijken zelf  geen enlek woordje van uiterlijk is voor onze rab deze is allen voor ons gemaakt  en zlefs woordje groot is er niet genoeg voor!!!!!

Alah swt weet wat  in onze harten is moge allah swt ons op juiste pad leiden en influisteringen van iblies weg halen Amien yarabi 3alamien

Laat de islaam je toelachen ,zo kan Iblies je niet uitlachen.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 05:07

In eerste instantie geplaatst door tarah

Maar goed, verder zie ik Allah swt altijd voor me alsof Hij swt op een grote troon zit, met twee engelen die zijn troon dragen. Heb ik ook ergens uit een hadith gelezen. Ik zie Allah met zwart haar en witte kleren, ook daarover las ik ergens een hadith, over toen hij op aarde was, en overal rampen veroorzaakte... Daar werd zijn uiterlijk in beschreven, dus zie ik hem ook zo. Verder heb ik eigenlijk maar een wazig beeld van Allah swt.

Assalamoe alykoem zuster,

is niet toegestaan, zuster, wat je nu doet, Allah voorstellen hoe Hij eruit ziet is overbodig, en die vetgedrukte zinnen, waar haal jij die onzin vandaan ? Allah was op aarde? Allah is buiten Zijn schepping, niet binnen, de Schepper en de schepping staat uit elkaar... denk aan de volgende verzen: Niets is aan Hem gelijk. en ook: Maakt dus geen gelijkenissen aan Allah. en ook: Is Degene Die schept zoals die niet schept?

dus de titel van de topic mag niet kunnen...

dus wij moslims geloven dat Allah wel aanwezig is, zonder voor te stellen hoe Hij eruit ziet, wanneer je dat doet, is het zelfde alsof je in een afgod (beeld) gelooft, en dat mag niet, dus aanbidt Allah alsof je hem ziet, en wanneer je Hem niet kunt zien (je zult Hem ook niet zien), besef dan dat Hij jouw wel ziet.

ik kan me nog herrineren dat de metgezel Aboe Bakr radiya Allahoe 3anh deze vraag ook kreeg, nl hoe zit Allah eruit? hij antwoorde: als je weet dat je niet kan weten hoe Allah eruitziet, dat is dan al wetenheid (dan heb je al kennis), en vragen hoe Allah eruitziet is shirk.

Imam Maalik is ook gevraagd over hoe zetelde Allah zich op de troon, Maalik werd boos en zei: dat Allah zich zetelde op de troon, is bekend, geloven erin (dat Allah zich zetelde op de troon) is verplicht, en hoe (zetelde Allah zich op de troon) is onbekend en de vraag stellen "hoe Allah zich zetelde op de troon?" is innovatie (bid'a), toen zei hij (Imam Maalik): stuur deze man weg.

dus zuster trek hier lering uit, moge Allah ons leiden..

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 08:54
Asalamu aleykum warahmatoellahi wabarakatoeh

Beste oegti tarah

Ten eerste was die hadith over Ybril (Gabriel) over dat zwarte haar en witte kleren. Allah heeft zich nooit getoond aan een mens (als je de verhaal van Mozes kent begrijp je ook waarom). Verder brengt Allah ook rampen (de farao's etc...) teweeg zonder maar enig 'voet' op aarde (/Zijn Schepping) te zetten.

En Allah Weet Het Beste

Wa aleykum salaam warahmatoellahi wabarakatoeh
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 12:18

... Nou zeg, lama hangen! Het spijt me zeer als ik probeer om me te ontwikkelen in mijn geloof in Allah swt.

ma'asalama!

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 12:41

Salam Aleikum lieve oegty,

Ik weet niet, ben je boos misschien, het enige wat de broeders doen is jou uitleggen hoe het zit in de islam, DE manier voor jou om je te ontwikkelen in de islam...
Wees blij oegty dat iemand de moeite neemt om het jou uit te leggen, als je fout bezig bent, en dat zij jou proberen te leren hoe het wel hoort, in plaats van dat ze jou laten zitten, met vragen en foute ideeen, ongeacht jou intenties goed zijn oegty.

Sub7anallah, Allah heeft jou geleid, laat jou meevaren op Zijn boot op de verwoestende zee, en zorg ervoor dat jou boot stevig genoeg is om de overkant te halen, en de enige manier om dat te doen is door vertrouwen te hebben in Allah en je kennis en imaan te versterken, zo kan Allah je bijstaan en zo kun je je eindbestemming zonder kleerscheuren bereiken.

en nog even voor de broeders:
sme7li, maar het kan ook op een iets vriendelijker manier....
enkel een tip aan jullie, en aan ons allen, zodat wij onze broeders en zusters de juiste pad op kunnen sturen met Allah's hulp.

wa aleikum salam

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 13:16
Asalamu aleykum warahmatoellahi wabarakatoeh

Nou, ik kan nu zeggen 'De bestraffing van Allah is harder', of 'Shirk wordt nooit vergeven', maar laat ik op advies van oegti Noor zeggen: 'Beter nu een verbetering dan te laat...'.

Verder moet ik zeggen dat ik slechts de woorden in context probeerde te plaatsen, niet om te kwetsen. 'Zeg de waarheid al is deze hard'.

En Allah Weet Het Beste
Vergeeft mij als ik dat anders wel heb gedaan. Ik maak ook fouten, ik ben ook maar een mens.

Wa aleykum salaam warahmatoellahi wabarakatoeh
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 14:09
In eerste instantie geplaatst door tarah

... Nou zeg, lama hangen! Het spijt me zeer als ik probeer om me te ontwikkelen in mijn geloof in Allah swt.

ma'asalama!

ooopsss, sorry, ik probeerde het uit te leggen, hopelijk snap je het, want dat is het belangrijkste van het hele verhaal.

nogmaals excuses..

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 14:54

Hij is Allah, er is geen godheid buiten Hem, de Barmhartige de Genadevolle. Zijn zegeningen en gunsten zijn onbegrensd en ontelbaar. Hij is De Koning, De absolute Heerser. Hij is negers afhankelijk van en alles is van Hem afhankelijk. Hij is de Heilige,  Hij heeft geen tekortkomingen en is volmaakt. Hij is De Beschermer, De Verdraagzame die nooit zijn zelfbeheersing verliest. Hij is Zachtmoedig en haast niet in het straffen van de overtreders. Hij is De Vergever, die alle zondes vergeeft. Hij is De Sterke, niets kan hem bedwingen. Hij is de Alwetende, Hij weet wat in ons harten afspeelt en  niks kan hem ontgaan.  {{{50/ 16. En voorzeker, Wij hebben de mens geschapen en Wij weten wat zijn ziel hem influistert. En Wij zijn nader tot hem dan zijn halsader}}}. Allah is overal.

 

Niets lijkt op Allah. {{{42/ Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende.}}} Allah is absoluut transcendent en groot dat Hij niet door de menselijke waarneembaarheid te begrijpen of te omvatten is.

{{{6/103. Ogen kunnen Hem niet bereiken; maar Hij bereikt de ogen. Want Hij is de Ontastbare, de Alwetende.}}} Allah is beginloos en eindloos. Oneindig zowel in het verleden als in de toekomst...

 

 

Daarom is het voor de moslims onmogelijk dat jezus god is. Jezus had een afkomst en een begin, Allah niet. jezus had een moeder, Allah niet. jezus had eten en slaap nodig, Allah niet etc�

 

Terug naar boven
Pesaim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pesaim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 18:00

  salaam halekum ik heb heel moi site voor je www.JVI.be kan je Lezing horen over  Tafsier soerat al-Ichlaas Deel ��n en deel twee door Abou Isma'iel Insch'allah zal je helpen zorg goed voor je Imaan beslama

Maar moet je wel even Real one Player Downloaden doeiiii

Laat de islaam je toelachen ,zo kan Iblies je niet uitlachen.
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2005 om 19:26

Assalam walaikum wr.wb. zuster tarah

Toen ik je stuk las herkende ik veel.Toen ik pas muslim was,deed ik hetzelfde,me voor te stellen, hoe Allah SWT eruit zou zien,want ik vond het heel moeilijk om Hem te aanbidden zonder voorstelling.

Ook ik probeerde in het begin Allah SWT en de liefde die ik voor Allah SWT voelde in woorden uit te drukken,tegenover mijn muslim broeders,maar meestal kreeg ik rare soms boze reakties,zoals dat mag niet,dat is verboden, het staat in de Quran,etc. zonder me echt uit te leggen waarom.

De meeste (foute) vragen die ik stelde kwamen door onwetenheid,maar ik kreeg soms de indruk,dat mijn muslim broeders soms dachten,dat ik de islam beledigde. Ik heb een keer meegemaakt,dat een zeer vrome broeder tegen me begon te schreeuwen,doordat ik hem vroeg waarom ik arabisch moest leren en waarom de preek op vrijdag alleen in het arabisch is,omdat ik vond dat een taal lost staat van het geloof.Later heb ik pas begrepen waarom het goed is om arabisch te leren,daar de Quran in het arabisch is,maar nog steeds vind ik dat een deel van de preek in het nederlands kan.

Maar goed Tarah,ik begrijp je reaktie wel,maar het is in de Islam verboden een voorstelling van Allah SWT te maken,zelfs niet in je hoofd.Er zijn heel veel hadith over en het staat ook in de Quran.Ik zal je proberen uit te leggen waarom. Het is eigenlijk heel logisch,je moet het zo zien Allah SWT is voor iedereen gelijk,dus of je nu uit nederland komt,of uit Marokko,of uit Indonesia,of uit Nigiria.Allah SWT is voor iedereen gelijk. Hij is niet blank,zwart,geel,etc. Alle muslims overal op de wereld denken hetzelfde,als ze aan Allah SWT denken. Allah SWT is!!!!!!!!

En de reaktie van sommige van de broeders,moet je niet te personelijk nemen, ze meenden het goed. Hun reaktie was misschien een beetje alsof ze door een wesp werden gestoken,maar goed in hun ogen taste je een van de basis dingen van de islam aan (heb dezelfde reakties vaak gehad).

Ik heb een goede raad,blijf vragen geen enkele vraag is verkeerd,zolang je intentie goed is.Wie geen fouten maakt leert niet.Je zult nog wel vaker antwoorden krijgen die je niet leuk vind,maar later zul je ze begrijpen.

Wassalam Sabar

 

 

 

 

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2005 om 06:56

Salaam alaikoem,

Ahhahaha zo overdreven bedoelde ik het nou ook weer niet joh. Ik weet wel dat jullie mij niet persoonlijk aanvallen, alleen de reactie die ik gaf. Daar hoeven jullie echt niet je excuses of wat dan ook voor aan te bieden hoor, ik voelde me gewoon een beetje aangevallen gisteren... Maar goed, jullie hebben eigenlijk wel gelijk, want als ik een voorstelling van Allah swt zou maken, dan zou die toch niet kloppen. Ik vraag me af of je Hem swt op de Dag des Oordeels wel zult zien, en dan echt zien gewoon, of niet... ? Ow, ennuhm, dat van zwart met witte kleding, ik dacht echt dat er over Allah swt gesproken werd, majah ik las toendertijd zoveel, dat ik het waarschijnlijk door elkaar heb gegooid, echt sorry daarvoor, astaghfirullah. En bedankt voor jullie reacties hoor

Ma'asalama!

 

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2005 om 07:44

Salam Aleikum Abdulkadir en anderen,

Wat ik daarmee bedoelde was dat het zeer goed is om een ander iets te leren en hem/ haar te verbeteren in zn fouten, maar het is ook erg belangrijk de manier waarop je dat doet.

Ik zeg niet dat het bij jullie zo is, maar helaas zijn er vele mensen die niet op een rustige manier iets uit kunnen leggen of de ander iets leren.
En het is fout doordat de ander het of niet serieus zal nemen of niet eens de moeite zal nemen om naar je te luisteren.

Hoe Mohammed vzmh het deed was macha Allah de beste manier, op een vriendelijke maar zeer duidelijk en het liet mensen naar je luisteren, kijk maar zoals de vele geleerden en imaams dat doen.

Dus de manier waarop je het brengt speelt ook een grote rol, zoalg je intentie maar goed, want Allah weet wat er in onze harten schuilt.

wa aleikum salam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.080 seconden.