Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenEen teken van God

 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>
Schrijver
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een teken van God
    Geplaatst op: 23 januari 2005 om 14:47
Hoe kan je in iets geloven wat niet aangetoond wordt? Hoe kan je van iets overtuigd zijn zonder bewijs? Die vraag heb ik vaak gehad. Het is een enorm goede vraag. Zo goed dat het ook aan mij knaagt. Als God wil dat wij geloven, waarom geeft Hij dan geen overduidelijk teken waar niemand omheen kan? Een teken waarmee Hij precies laat zien wie Hij is, hoe Hij is en wat Hij kan? Om een antwoord te vinden ben ik in de bijbel gaan spitten.

Een uitleg die ik nog wel van vroeger ken is: �Zeker weten gaat niet op met geloof. Het woord geloof zegt het al. Als je een gelovige bent, kan je geen bewijs ervoor hebben.� Dat slaat volgens mij nergens op. In de bijbel worden verschillende voorbeelden gegeven van mensen die geloven omdat ze bewijs hadden. Het verhaal van Tomas ken je vast wel. (Johannes 20:24-29) Jezus zei tegen hem: �Je gelooft omdat je het ziet, gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.� Je kunt volgens de bijbel geloven m�t bewijs en geloven zonder bewijs.

Hoe moet het dan met al die mensen die niet zien? Hoe kan het rechtvaardig zijn om ook van hen geloof te verwachten? Toen ik hierop een antwoord probeerde te vinden dacht ik aan het bijbelverhaal van Lazarus, wat door Jezus werd verteld. (Lucas 16:19-31) Een man die in de hel zit, vraagt om toch zijn broers te laten waarschuwen zodat zij niet ook in de hel komen. Er wordt hem gezegd dat ze al profeten hebben om naar te luisteren. De man zegt wat ik ook zou zeggen: Nee, als er iemand uit de dood opstaat om het hen te vertellen, zullen ze geloven! Maar het antwoord is: Als ze niet naar de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen door opgestane doden. Dit vind ik opmerkelijk. Zou het misschien een natuurwet zijn dat wanneer je het woord van God niet gelooft wanneer iemand het je vertelt, je het ook niet zult geloven als je een teken krijgt? Er zit volgens de bijbel namelijk een bepaalde kracht in het woord van God.

Vandaag drong iets nieuws tot me door uit het het bijbelverhaal van de wonderbare visvangst. (Lucas 5:1-11) Jezus had al de schoonmoeder van Petrus genezen, maar hier toont Hij aan dat Hij ook de macht heeft over elk (voor God onbelangrijk?) klein dingetje. Het verrassende voor mij was Petrus� reactie nadat Hij overtuigd is van Jezus' macht en goedheid. Wilde hij graag dat Jezus bij hem bleef? Nee! "Ga weg van mij, Heer, want ik ben een zondig mens." Wanneer je blijkbaar compleet overtuigd bent van hoe God eigenlijk is, kan je niet anders dan erkennen dat zijn nabijheid eigenlijk niet hoort. Je hebt gewoon een wonder nodig om in te zien waarom God zich afstandig moet houden.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 15:09
Zoals elroyal dat zei: Als er een overduidelijke teken zou zijn dan zou het leven niet een test zijn.

De beste verklaring zou zijn om met verstand de effecten van goede en slechte dingen bestuderen. Uit goede dingen komen goede dingen voort, dat kun je als een duidelijke teken zien. Dat alles met mekaar samenwerkt volgens bepaalde regels en wetten, kun je zien dat er geen toeval bestaat.

Het is erg moeilijk, zo niet onmogelijk om eens te bedenken dat mensen robots zouden maken die goede of slechte dingen deden. Hoe zou je het beste zichzelf laten programeren? Ik kan je als zeggen met mijn ervaring dat robots dan een oneindigheid van mogelijkheden hebben. Kun je je dan indenken dat slechts een slechte ding (foutje) nodig is om gode dingen te vereidelen?
Geloof me God kun je vinden dor zeer goed te rederenen (lukte Aristoteles). God kun je ook vinden als je duidelijke kennis hebt over een bepaalde vakgebied. God toont zich immers met diegenen met kennis, omdat deze voor kennis vragen.

Reverse speech
http://www.reversespeech.com/words_of_creation.htm

http://www.reversespeech.com/soul.htm

This reversal was submitted by Certified Reverse Speech Practitioner, Jack Johnston. It gives an excellent description of the deeper aspects of Reverse Speech, or its source. Forwards he is asking, what is Reverse Speech, where does it come from. backwards he says,
"God was in the verse. He's the living force in the verse. We are Earl."
Verse is a Reverse Speech metaphor for a sacred or Divine statement - thus Reverse Speech describes itself as a divine verse. Earl is a metaphor for nobility or greatness...
http://www.reversespeech.com/rev/liveforc.Mp3

We = Koninklijke Wij, hoogste aanspreekvorm. (Dus God)

Ik ben ook maar een mens ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 00:54
Als er een overduidelijke teken zou zijn dan zou het leven niet een test zijn.


Ik denk dat het leven niet zo'n test hoeft te zijn. Jij gelooft toch ook dat er mensen bestonden die overduidelijke tekenen kregen en daardoor geloofden? Voor hun was die test er niet.

God toont zich immers met diegenen met kennis, omdat deze voor kennis vragen.


Ik vind het altijd opmerkelijk dat God in de bijbel zegt dat zijn boodschap voor mensen dwaasheid is. Het is vanuit mensen gezien dwaas om in God te geloven. Maar: 'Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.' Onze wijsheid betekent niets voor God.

Ik denk dat wanneer je God echt leert kennen, je wel toegeven moet dat het terecht is wanneer Hij zich afstandelijk houdt omdat heilig en zondig niet bij elkaar horen. Wanneer God zich wel laat zien aan mensen is dit uit genade, niet omdat Hij dat zou moeten. Volgens mij kunnen moslims dit ook wel zeggen.
Terug naar boven
FearAllah! Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 08:38

Salaam Anne,

Ben je nou gelovig of niet?

Kijk, geloven in God (Allah, de Enige) is heel makkelijk. Dit omdat Hij, de Barmhartige, het ons makkelijk heeft proberen te maken. Maar wat wij vaak vergeten is dat Allah, de Machtige, ook satan heeft geschapen. En satan heeft ervoor gekozen om ons te misleiden, omdat hij al in zijn geloof gevaaldt heeft.Satan heeft uitstel aan Allah, de Enige, gevraagd om Zijn, de Enige, dienaren mee naar de Hel te nemen door ze te proberen te misleiden. Allah, de Enige, heeft hem die uitstel gegeven, maar de ware dienaren van Allah, de Genadevolle, zullen te sterk zijn voor de satan. En Allah, de Alwetende, weet dit. 

Luister, als jij Anne echt naar de waarheid geleidt wilt worden (en ik denk zelf van wel), dan moet je weten dat Allah, de Alwetende, jouw intensie zal weten en jou dan zal leiden insha'Allah (met Allah's wil). Zo gaat dat, het is de intensie waar Allah, de Genadevolle, op let.

En dan zul je ook tekenen zien, maar meer in de vorm van als puzzelstukjes die op de goede plaats vallen. Je zult antwoorden krijgen in de vorm van mensen die de dingen zeggen die je wilt horen (i.v.m. twijfels), je komt teksten tegen waar jij, je antwoordt in zult vinden, enzovoort.

Maar het is aan jou om de keuze te maken tussen goed en slecht. Een teken van Allah, de Enige, of een gefluister van de satan. En de laatste profeet van Allah, de Barmhartige, Mohammed, vrede en Allah's zegeningen zij met hem, heeft gezegd dit kan je onderscheiden door: als iets niet goed is, dan zal het zwaar op je borst voelen.

Lees de Koran (100% woord van Allah, de Enige). Als het jou lukt om maar een woord uit de heilige Koran te lezen, dan is dat een teken van dat je geleidt wordt insha'Allah.

Dus weet dat Allah, de Barmhartige, ook naar jou luistert.

Salaam en ik hoop je gauw weer te schrijven insha'Allah.

FearAllah!

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 09:06
Natuurlijk, ik geloof. Ik denk alleen dat de bijbel het woord van God is en de waarheid bevat. Er zijn mensen die mij vragen: Als die God van jou bestaat, waarom laat Hij zich dan niet zien? Waarom doet hij zo geheimzinnig? Daar probeer ik een antwoord op te geven.
Terug naar boven
FearAllah! Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 09:40

Salaam Anne,

Dan ben ik wel benieuwd naar je antwoord!

Ja natuurlijk komt de Bijbel van God, de Enige, maar je moet de Bijbel maar eens goed bestuderen. Dan zul je erachter komen dat heel veel dingen niet kloppen. Geloof me als je dat zou doen, dan ga je zeker twijfelen. Vind je het niet raar dat wij moslims ook in de Bijbel geloven? En dat wij Jezus, vrede zij met hem, ook kennen? Geloof me, het staat allemaal en nog veel meer in HET LAATSTE BOEK VAN GOD, DE HEILIGE KORAN!

Vrede,

FearAllah!

Er is geen god dan Allah en Mohammedun is Zijn boodschapper.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 10:01
Dan ben ik wel benieuwd naar je antwoord!

Het antwoord (wat ik uiteraard vond in de bijbel) heb ik gegeven in mijn eerste post.

Ja natuurlijk komt de Bijbel van God, de Enige, maar je moet de Bijbel maar eens goed bestuderen. Dan zul je erachter komen dat heel veel dingen niet kloppen. Geloof me als je dat zou doen, dan ga je zeker twijfelen.

Ik bestudeer de bijbel al jaren. Ik heb bijna alles minstens 1x gelezen, het NT al veel vaker. Elke dag bestudeer ik wanneer ik de mogelijkheid heb in ieder geval 1 puntje. Elke zondag krijg ik les van iemand die theologie gestudeerd heeft. Kom niet bij mij aan dat ik de bijbel niet goed zou kennen.

Vind je het niet raar dat wij moslims ook in de Bijbel geloven?

Moslims geloven dat de bijbel verdraaid is.

En dat wij Jezus, vrede zij met hem, ook kennen?

Jullie kennen Jezus niet zoals hij in de bijbel geschreven staat.

Geloof me, het staat allemaal en nog veel meer in HET LAATSTE BOEK VAN GOD, DE HEILIGE KORAN!

Wat in de bijbel staat en wat in de Koran staat komt niet overeen.
Terug naar boven
FearAllah! Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 11:03

Dus jij wil zeggen dat je geen fouten bent tegengekomen in de Bijbel?

De Bijbel is verdraaid door de mensen en de Bijbel bestaat uit het nieuwe testement wat ook door mensen is geschreven. Mensen maken fouten of niet soms?

Dat wil ik je duidelijk maken zoals Jezus, vrede zij met hem, in de Bijbel staat is niet helemaal juist.

Je moet niet kwaad worden of zo en als ik je beledig moet je het ook gewoon laten weten, maar ik zie het zo:

Het was de bedoeling van God, de enige, dat er maar 1 godsdienst zou zijn. Alleen is het de eerste boodschappers van God, de Enige, niet gelukt dit aan alle mensen goed of helemaal niet over te brengen. Daarom stuurde God, de Enige, steeds profeten en zijn boeken. Abraham, vrede zij met hem, Noa, vrede zij met hem, Mozes, vrede zij met hem, en veel meer.

Adam was de eerste gelovige van de mensen en zo de eerste boodschapper.

Toen het Mozes, vrede zij met hem, niet lukte de volle boodschap over te brengen aan zijn volk, heeft God, de Enige, Jezus, vrede zij met hem, gestuurd. Was het niet zo dat ondanks dat Jezus, vrede zij met hem, zoveel tekenen van God, de Enige, liet zien dat hij toch gemarteld werd (dit staat niet de Koran) en uiteindelijk gekruisigd zou worden. Hij heeft dus de boodschap ook niet kunnen volmaken.

En daarom heeft God, de Enige, besloten de boodschap te volmaken en heeft zo profeet Mohammed, vrede en Allah's zegeningen zij met hem, uitgekozen om dat te doen. Maar niet alleen aan het Israelische volk, maar aan alle wereldbewoners.

En ja, Mohammed, vrede en Allah's zegeningen zij met hem, is het toen wel gelukt. Niet omdat ik dat wil, omdat God, de Enige, dat zo heeft bepaald.

Trouwens Jezus, vrede zij met hem, is niet gekruisigt, maar verheven naar de Hemel. Dat geloven wij.

 

Vrede!

FearAllah!

 

Er is geen god dan Allah en Mohammedun is Zijn boodschapper.
Terug naar boven
Bilal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 12:01

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh.

Hey Anne, ik heb hier denk ik een leuke site voor je http://www.jesuswillreturn.com/

En verder staan op deze site http://www.harunyahya.com vele documentaires die de vele tekenen van het bestaan van God aantonen.

Zoals is gezegd is dit leven een test. Alleen Allah (s.w.t) kan ervoor zorgen dat mensen de Waarheid zien.

Moge Allah (s.w.t) je hart openen.

Bilal

 

 

 

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 12:48
Dus jij wil zeggen dat je geen fouten bent tegengekomen in de Bijbel?


Niet meer dan kleine verschillen die je in getuigenissen zou verwachten. De boodschap in de bijbel komt ook overeen met wat ik zelf meemaak in mijn eigen leven.

De Bijbel is verdraaid door de mensen en de Bijbel bestaat uit het nieuwe testement wat ook door mensen is geschreven. Mensen maken fouten of niet soms?


De hele bijbel is opgeschreven door mensen. Het OT en het NT. Dat betekent nog niet dat men het allemaal uit de duim gezogen heeft.

Ik weet wat jij gelooft, en ik voel me niet beledigd hoor. :) Trouwens in de bijbel staat ook dat Jezus verheven naar de hemel is.

Bilal, er staan ook talloze voorspellingen in de bijbel die uitgekomen zijn. Ook hele precieze zoals de vernietiging van de tempel... Men kan altijd zeggen dat het toeval is of dat het vervalst is of wat dan ook.
En die tekens... kijk, mensen kunnen altijd zeggen dat het door iets anders veroorzaakt is. Ik probeer hen juist uit te leggen waarom God niet gewoon naar hen toekomt om hen te bewijzen dat Hij God is. Een verklaring kan inderdaad zijn dat dit leven een test is, en dat ze gewoon moeten geloven.

Ik denk dat je God niet hoeft te zien om hem te kennen. We kunnen zien wat er gebeurt wanneer men zich bekeert tot hem. Hele dorpen, steden en zelfs hele landen leven op.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 12:55

In eerste instantie geplaatst door Anne



De Bijbel is verdraaid door de mensen en de Bijbel bestaat uit het nieuwe testement wat ook door mensen is geschreven. Mensen maken fouten of niet soms?


De hele bijbel is opgeschreven door mensen. Het OT en het NT. Dat betekent nog niet dat men het allemaal uit de duim gezogen heeft. 

De koran is ook door mensen geschreven hoor.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 13:02

In eerste instantie geplaatst door Anne

Een uitleg die ik nog wel van vroeger ken is: �Zeker weten gaat niet op met geloof. Het woord geloof zegt het al. Als je een gelovige bent, kan je geen bewijs ervoor hebben.� Dat slaat volgens mij nergens op. In de bijbel worden verschillende voorbeelden gegeven van mensen die geloven omdat ze bewijs hadden. Het verhaal van Tomas ken je vast wel. (Johannes 20:24-29) Jezus zei tegen hem: �Je gelooft omdat je het ziet, gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.� Je kunt volgens de bijbel geloven m�t bewijs en geloven zonder bewijs.

Hier overtuig je natuurlijk geen enkele skepticus mee. Allereerst zul je een fundering moeten hebben voor de Bijbel. Waarom is alles dat in de Bijbel staat waar? Je kunt volgens de Bijbel wel geloven zonder bewijs, maar daar hechten wij tegenwoordig weinig waarde aan. Iedereen heeft een wetenschapper in zich.

Terug naar boven
FearAllah! Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 13:19

Nou, wat ik bedoel i.v.m. de Bijbel is dat het oude testement meer de woorden van God zijn dan het nieuwe testement. Wat betreft de nieuwe testement zijn het dus getuigenissen van de metgezellen van de profeet Jezus. Dat bedoel ik met mensen hebben dat geschreven.

En Kimmie,

De Koran bestaat uit 100% woord van Allah, wat aan de profeet geopenbaard is en natuurlijk door een mens vastgelegd is in de vorm van een boek. Dit geldt voor het oude testement in de Bijbel, wat weer van de Tohra afstemt. En als je het verhaal van Mozes kent, dan weet je dat de tien geboden (Tohra) door God, de Enige, zelf geschreven zijn!

Vrede!

Er is geen god dan Allah en Mohammedun is Zijn boodschapper.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 13:23
Hier overtuig je natuurlijk geen enkele skepticus mee. Allereerst zul je een fundering moeten hebben voor de Bijbel. Waarom is alles dat in de Bijbel staat waar? Je kunt volgens de Bijbel wel geloven zonder bewijs, maar daar hechten wij tegenwoordig weinig waarde aan. Iedereen heeft een wetenschapper in zich.


Het zijn gelovigen die dit zeggen. 'Alles moet een test zijn, je mag niks zeker weten. Dat je alleen dan echt je geloof in God laat zien, daar leef je voor.' Uit de bijbel kan je dan voorbeelden geven waar dit niet zo is, en uit de Koran waarschijnlijk ook.

edited: Ooh ik zie dat je het verkeerd opvat. Mijn punt met dat stukje was: het hoeft niet zo te zijn dat je zonder bewijs moet leven om je devotie aan God te laten zien. Ik vind dus: 'het leven moet een test zijn' geen goed argument voor het uitblijven van duidelijke tekenen.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 13:55

Hoi Anne,

Ik had een vraagje aan je. Misschien dat je ooit al wel eens gelezen hebt dat ik vroeger meer in het christendom geinteresseerd was, zo niet dan weet je het nu, maar goed. In die tijd voelde ik me redelijk goed bij het christendom, alleen het vader-zoon gedeelte sprak me zo tegen. Tegen mij werd gezegt dat Jezus vzmh de Zoon van God was, maar toen hij dood ging zou hij god zelf zijn geworden. Toen ik het aan een zuster vroeg op mijn werk zei ze : jah dat moet je maar gewoon aannemen. Dat was voor mij eigenlijk het punt om eens echt over dat hele vader-zoon en drie-eenheid na te gaan denken, en ik kwam erachter dat Jezus helemaal niet de Zoon van God was, hij was gewoon een mens, een profeet. Als jezus een zoon van God is, dan zijn wij allemaal kinderen van God. Maar dat klopt ook niet, aangezien Hij ons geschapen heeft, en niet verwekt. Als je iets maakt, bijvoorbeeld je breit een trui, ik noem maar iets onzinnigs, dan is dat toch ook niet meteen jou kind. Maar goed, zo denk ik erover, en ik vroeg me af hoe jij hierover nadenkt, en waarom dan? Graag een reactie terug.

Liefs Thara

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 14:34
Hai tarah. Het Zoon van God zijn is inderdaad een moeilijk punt waar vooral moslims moeite mee hebben omdat het lijkt op meergodendom. Het lijkt er voor hen ook op alsof we denken dat Jezus de zoon van Allah zou zijn, maar zo geloven we het niet.

Hij was volgens ons God, de zoon van God de Vader. Hij is niet geboren uit God of geschapen, maar er is toch een vader-zoon relatie tussen hen. De Vader en de Zoon zijn volgens ons beiden ��n God. Je kan Jezus zien als een persoon die God is en op een gegeven moment als mens op aarde kwam. Hoe het sowieso kan dat drie verschillende 'iemanden' toch ��n God kunnen zijn is voor ons ook moeilijk te begrijpen. Jezus is eigenlijk onze enige afbeelding van God.

Hij liet zien hoe God was zonder oordeel. Kijk, altijd als je in de bijbel leest wanneer God bij de mensen komt (zoals bij Mozes) is het echt een enorm indrukwekkende verschijning met bliksem, donder, rook en een geluid als van duizenden trompetten! Altijd als hij kwam, moest iedereen rein zijn. Men moest zich wassen, men mocht niet dicht bij de berg komen, men moest de sandalen uitdoen. Gods aanwezigheid is gevaarlijk. Je kon niet zomaar de ark aanraken of het heilige der heiligen binnengaan. Wie God ziet zou dood neervallen. Dat komt omdat waar hij komt, hij ook het rechtvaardige oordeel meebrengt. Hij is heilig, wij niet. Daarom moesten de mensen voorzichtig zijn niet te dichtbij hem te komen.

Maar toen kwam God als Jezus, zonder het oordeel. Wat een verschil! Een klein babytje geboren in een stal. Zo eenvoudig! Zo kwetsbaar! Hij kwam zonder te oordelen. Je kent vast wel het verhaal van de overspelige vrouw.

Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizee�n een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: �Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?� Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: �Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.� Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: �Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?� �Niemand, heer,� zei ze. �Ik veroordeel u ook niet,� zei Jezus. �Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.�

Het was rechtvaardig als die vrouw gestenigd zou worden. Jezus vond het ook verschrikkelijk dat zij die zonde begaan was. Maar hij was niet gekomen om te veroordelen. Hij was juist gekomen om het oordeel, wat die vrouw over zich heengeroepen had, op hemzelf te nemen. Dat betekent echt niet dat ze dus maar haar gang kan gaan: 'zondig niet meer'. Jezus ging juist veel met zondaren om: tollenaars, protituees... Zij hadden hem juist nodig, voor hen was hij gekomen! Alleen de vrome Joodse leiders hadden niet door dat zij zelf net zo zondig waren en hem net zo goed nodig hadden.

Over dat kind van God zijn... kijk, als jij je hart richt op God, en graag wil doen wat hij zegt, dan neemt hij je aan als zijn kind en niet als zijn slaaf. Het is beeldspraak, je bent natuurlijk niet geboren uit God. Het is geestelijk. Je krijgt een vader-kind relatie met hem omdat hij zo van je houdt en jij van hem. Het staat allemaal zo mooi geschreven in het verhaal van de verloren zoon. (Lucas 15:11-32) Zoals die vader is, zo is God! Hij staat op je te wachten met open armen, en wanneer je komt is het een groot feest! De bijbel zit echt vol met beeldspraak en metaforen die je rechtstreeks op je eigen leven kan toepassen.

Whoa... Ik wordt echt een spraakwaterval wanneer het over Jezus gaat. Haha ik ben ook een echte fan van hem.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2005 om 14:50
In eerste instantie geplaatst door Anne

Hai tarah. Het Zoon van God zijn is inderdaad een moeilijk punt waar vooral moslims moeite mee hebben omdat het lijkt op meergodendom. Het lijkt er voor hen ook op alsof we denken dat Jezus de zoon van Allah zou zijn, maar zo geloven we het niet.

Hij was volgens ons God, de zoon van God de Vader. heb je ook God de Moeder? Is dat Maria, een normaal mens? Bezit zij ook goddelijkheid? Hij is niet geboren uit God of geschapen, als iemand de zoon is van iemand anders dan is diegene toch verwekt? Krijgt het woord vader en zoon hier een hele nieuwe betekenis dan ofsow? maar er is toch een vader-zoon relatie tussen hen. De Vader en de Zoon zijn volgens ons beiden ��n God. Hoe kunnen zij een vader-zoonrelatie hebben als zij eendezelfde zijn? Je kan Jezus zien als een persoon die God is en op een gegeven moment als mens op aarde kwam. Hoe het sowieso kan dat drie verschillende 'iemanden' toch ��n God kunnen zijn is voor ons ook moeilijk te begrijpen. Lijkt het idee als God als eenheid, en jezus als profeet je daarom ook niet logischer? Jezus is eigenlijk onze enige afbeelding van God. Maar je kan toch geen afbeelding van God maken? Dat is afgoderij vind ik zelf. Dat zie je ook in het polytheisme, waar ze beelden e.d. aanbidden. Niemand weet hoe God eruit ziet. En ik begrijp dat mensen het doen, want tot voor korte tijd deed ik het zelf ook, maar toen werd me duidelijk gemaakt dat dat niet kan, omdat je niet weet hoe God eruit ziet, en daarom ook onmogelijk een ware afbeelding van hem kunt creeeren.

Hij liet zien hoe God was zonder oordeel. Kijk, altijd als je in de bijbel leest wanneer God bij de mensen komt (zoals bij Mozes) is het echt een enorm indrukwekkende verschijning met bliksem, donder, rook en een geluid als van duizenden trompetten! Altijd als hij kwam, moest iedereen rein zijn. Men moest zich wassen, men mocht niet dicht bij de berg komen, men moest de sandalen uitdoen. Gods aanwezigheid is gevaarlijk. Je kon niet zomaar de ark aanraken of het heilige der heiligen binnengaan. Wie God ziet zou dood neervallen. Dat komt omdat waar hij komt, hij ook het rechtvaardige oordeel meebrengt. Hij is heilig, wij niet. Daarom moesten de mensen voorzichtig zijn niet te dichtbij hem te komen. Daar heb je helemaal gelijk in, daarom is het voor mij ook onlogisch om Jezus te zien als god, als we hem zouden zien dan zouden we dat inderdaad niet aankunnen.

Maar toen kwam God als Jezus, zonder het oordeel. Je kent vast wel het verhaal van de overspelige vrouw.

Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizee�n een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: �Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?� Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: �Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.� Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: �Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?� �Niemand, heer,� zei ze. �Ik veroordeel u ook niet,� zei Jezus. �Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.�

Het was rechtvaardig als die vrouw gestenigd zou worden. Jezus vond het ook verschrikkelijk dat zij die zonde begaan was. Maar hij was niet gekomen om te veroordelen. Hij was juist gekomen om het oordeel, wat die vrouw over zich heengeroepen had, op hemzelf te nemen. Dat betekent echt niet dat ze dus maar haar gang kan gaan: 'zondig niet meer'. Jezus ging juist veel met zondaren om: tollenaars, protituees... Zij hadden hem juist nodig, voor hen was hij gekomen! Alleen de vrome Joodse leiders hadden niet door dat zij zelf net zo zondig waren en hem net zo goed nodig hadden. Alle andere profeten in het christendom waren profeten die dezelfde boodschap en dezelfde functies hadden, de mens laten inzien wat het echte geloof was, en dat ze geen zondes meer moesten begaan. Waarom is Jezus ( met dezelfde functie als de andere profeten ) dan ineens wel God of een deel van God?

Over dat kind van God zijn... kijk, als jij je hart richt op God, en graag wil doen wat hij zegt, dan neemt hij je aan als zijn kind en niet als zijn slaaf. Het is beeldspraak, je bent natuurlijk niet geboren uit God. Het is geestelijk. Je krijgt een vader-kind relatie met hem omdat hij zo van je houdt en jij van hem. Het staat allemaal zo mooi geschreven in het verhaal van de verloren zoon. (Lucas 15:11-32) Zoals die vader is, zo is God! Hij staat op je te wachten met open armen, en wanneer je komt is het een groot feest! De bijbel zit echt vol met beeldspraak en metaforen die je rechtstreeks op je eigen leven kan toepassen. Ik gebruik liever het woordje dienaar, aangezien ik geen kind van Hem ben, ik ben een schepsel van Hem maar geen kind, slaaf vind ik nogal slecht klinken, dus ben ik een dienaar, aangezien ik Hem dien, ik leef om Hem te dienen.. Ik denk zelf dat dat een veel betere verwoording is, ook omdat kind voor veel mensen letterlijk kan worden genomen.

Whoa... Ik wordt echt een spraakwaterval wanneer het over Jezus gaat. Haha ik ben ook een echte fan van hem.  Ik zag laatst een truitje hangen in de stad met de tekst: Jesus is my homeboy, misschien iets voor jou? ;) 
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 10:05
heb je ook God de Moeder? Is dat Maria, een normaal mens? Bezit zij ook goddelijkheid?

Ik had het er eerst bijstaan :) Een andere misvatting die onder moslims vaak voorkomt is dat wij geloven dat Maria de derde in de drie-eenheid is. Dat is niet zo. De heilige Geest die van de Vader en de Zoon uitgaat is de derde.

als iemand de zoon is van iemand anders dan is diegene toch verwekt? Krijgt het woord vader en zoon hier een hele nieuwe betekenis dan ofsow?

Misschien kreeg het bij de schepping wel een nieuwe betekenis. Toen plaatste God de vader-zoon relatie die al bestond in de schepping.

Hoe kunnen zij een vader-zoonrelatie hebben als zij eendezelfde zijn?

Ze zijn in hun God-zijn dezelfde, maar verder twee verschillende personen.

Lijkt het idee als God als eenheid, en jezus als profeet je daarom ook niet logischer?

Absoluut. Als het allemaal bedacht is, waarom dan niet zo dat mensen het allemaal goed kunnen begrijpen? ;)

Maar je kan toch geen afbeelding van God maken? Dat is afgoderij vind ik zelf.

De mens mag het niet nee. Dat komt doordat Jezus de enige afbeelding was, die God zelf gaf. Wij kunnen nooit een afbeelding maken die God recht doet. Verder is Jezus niet gecreeerd door ons of door God. Hij was er. Mensen mogen trouwens toch ook niet doden en God wel?

Alle andere profeten in het christendom waren profeten die dezelfde boodschap en dezelfde functies hadden, de mens laten inzien wat het echte geloof was, en dat ze geen zondes meer moesten begaan. Waarom is Jezus ( met dezelfde functie als de andere profeten ) dan ineens wel God of een deel van God?

Hij was als enige zonder zonde. Hij zei dat hij God was. Hij werd op een wonderlijke manier geboren. Hij was de enige die de macht had om onze zonden over te nemen. Hij overwon de dood. Hij keek dwars door mensen heen. Hij wilde de minste zijn. Hij had macht over de duivel. Zelfs demonen riepen wie hij was. Hij is nu nog steeds bij ons. Moet ik verder gaan? Ja ik weet het, jullie geloven deze dingen niet.

Ik gebruik liever het woordje dienaar, aangezien ik geen kind van Hem ben, ik ben een schepsel van Hem maar geen kind, slaaf vind ik nogal slecht klinken, dus ben ik een dienaar, aangezien ik Hem dien, ik leef om Hem te dienen.. Ik denk zelf dat dat een veel betere verwoording is, ook omdat kind voor veel mensen letterlijk kan worden genomen.

Ik weet dat je het gelooft. Ik geloof dat kind toch een betere beschrijving geeft. De verloren zoon kwam zich aanbieden als dienaar, maar werd aangenomen als zoon. Je bent uit God wanneer je door je te laten leiden door zijn Geest zijn wil doet. Dan ben je ��n met hem. Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God. De Geest die u ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid, die u opnieuw vrees zou aanjagen. U hebt een Geest van kindschap ontvangen, die ons doet uitroepen: Abba, Vader! Je kan niet uit jezelf Gods wil doen en een kind van hem worden. Je wordt het door de heilige Geest. Zo zie je, Vader, Zoon en Geest komen alledrie naar voren bij een bepaalde taak.

Ik zag laatst een truitje hangen in de stad met de tekst: Jesus is my homeboy, misschien iets voor jou? ;)

Haha nee ik zou er niet zo mee te koop lopen. Maar ik vind hem wel te gek.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 11:30

Hoi Anne,

Je zei dat het idee dat Jezus gewoon een profeet was je logischer leek als het bedacht was. Wil je daarmee zeggen dat de Quran bedacht is? Ik begrijp dat niet, want volgens mij heb jij toch een redelijk heldere geest, en denk je veel na over dingen. Waarom klopt het voor jou niet dat God nog een boek heeft gezonden, terwijl de Bijbel ook het tweede boek was, waarom kan er voor jou geen derde komen? Waarom blijf je je vastklampen aan een boek waarvan de informatie onvolledig is, en sommige dingen niet meer van kloppen?

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 12:02

En wat kwam er voor de bijbel? De Thora altijd nog he. Even een feitje voor je, de Quran kan niet verzonnen worden, kijk maar eens naar al die wetenschappelijke wonderen die in de Quran terug te vinden zijn, als je je erin zou verdiepen zou je begrijpen wat ik bedoel. Ik geloof in alledrie de boeken, en verwerp er geen een, alleen de fouten die erin staan. De dingen die mensen bedacht hebben. En als jij zo zeker denkt te zijn over het feit dat de Quran bedacht is, dan kan de Bijbel ook verzonnen zijn. Denk je echt dat miljarden mensen een boek volgen wat bedacht is? Mohammed stond bekend als een van de eerlijkste, betrouwenswaardige personen. Als je zegt dat de Quran bedacht is, dan is dat gewoon iets niet willen accepteren, en alleen in het tweede boek willen geloven. En dat vind ik zelf niet juist. Is een deel van de waarheid geloven, maar de rest niet. Denk je trouwens dat de Thora ook bedacht is? Of geloof je daar wel in?

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 16:26

In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door tarah


En wat kwam er voor de bijbel? De Thora altijd nog he.


De Thora is onderdeel van de Tenach. Tenach is precies hetzelfde als het Oude Testament. Verder verwijs ik naar mijn vorige bericht. Ik vergeet dus niet een boek op te noemen, ik noem hem alleen bij een andere naam, de Christelijke naam. Jij hebt blijkbaar weinig kennis over de Bijbel.

Ik heb inderdaad nog maar weinig kennis over de bijbel aangezien ik me pas sinds 3 maanden echt in het geloof ben gaan verdiepen. En ik heb meer kennis vergaard over de Quran dan over de Bijbel en de Thora maar ik weet wel dat er veel overeenkomsten in de boeken zit. Maar goed, dan geloof je dus wel in de eerste twee boeken maar niet in de laatste? Vraagje, hoe ben je bij het christendom gekomen? Trok het je aan? Stond de Islaam je niet aan omdat er veel slecht over gepraat word in de media, en omdat het in een andere taal is? Wat is er zo mooi aan het Christendom wat je niet in de Quran terug zult vinden?

In eerste instantie geplaatst door tarah


Even een feitje voor je, de Quran kan niet verzonnen worden, kijk maar eens naar al die wetenschappelijke wonderen die in de Quran terug te vinden zijn, als je je erin zou verdiepen zou je begrijpen wat ik bedoel.


Waarom denken Islamieten altijd dat je vanzelf overgeeft aan de Islam als je je verdiept in de Koran en de 'wetenschappelijke wonderen' in dat boek. Ik heb mij verdiept in de Koran en ik zie er niks in.
'Wetenschappelijke wonderen' is overigens een term die totaal niet klopt. Een wonder is iets dat onverklaarbaar is, het is wonderbaarlijk. Wetenschap heeft alles te maken met verklaren. Een wetenschappelijk wonder is dus een vreemde term.

Verder zijn vele van deze zogenaamde wonderen toeval of verklaarbaar en tonen ze mij dus niks over de 'heiligheid' van de Koran. De tegenstrijdigheden in de Koran en het ontkennen van geschiedkundige feiten tonen mij wel wat, namelijk dat de Koran niet uit de hemel is komen vallen, maar uit de pen van mensen is komen vloeien.

Ja, het is met een pen geschreven, door de mensen, maar wel door de openbaringen van God aan Mohammed. Ow en ik noem het een wetenschappelijk wonder omdat er toen al dingen in geschreven stonden die met de wetenschap te maken hebben, maar waar ze later pas echt zijn achter gekomen. En dat vind ik dan een wonder. Dus die term is helemaal niet zo vreemd.

In eerste instantie geplaatst door tarah


Ik geloof in alledrie de boeken, en verwerp er geen een, alleen de fouten die erin staan. De dingen die mensen bedacht hebben.


Zomaar in het wilde weg wat schreeuwen slaat nergens op. Onderbouw jezelf op dit punt. Welke fouten? Hoe weet jij dat het fouten zijn, wie verteld jou dat?'

Welke fouten? Jezus zien als de zoon van God vind ik fout. Als Jezus de zoon van God was dan waren wij allemaal zonen en dochters van God, maar dat zijn we niet. We zijn geschapen door God, niet verwekt.

In eerste instantie geplaatst door tarah


En als jij zo zeker denkt te zijn over het feit dat de Quran bedacht is, dan kan de Bijbel ook verzonnen zijn.


Zal ik je een nieuwtje vertellen. De Bijbel is door mensen geschreven. Wel waren het bijzondere mensen die met leiding van de Heilige Geest de verschillende Bijbelboeken hebben geschreven, niet zelf verzonnen.

Zo is het met de Quran precies hetzelfde. En ik zeg ook niet dat de Bijbel verzonnen is, ik zeg alleen dat als jij denkt dat de Quran door de mensen verzonnen is, dan kan de Bijbel ook verzonnen zijn.

In eerste instantie geplaatst door tarah


Denk je echt dat miljarden mensen een boek volgen wat bedacht is?


Ik vind het knap dat je ruim 0,9 miljard als miljarden kan zien. Er zijn juist miljarden die de Koran niet volgen.

Er zijn ook miljarden mensen die het christendom niet volgen. God leidt wie Hij wil, en Hij laat dwalen wie Hij wil.

In eerste instantie geplaatst door tarah


Mohammed stond bekend als een van de eerlijkste, betrouwenswaardige personen.


Bronnen?

Verschillende a'hadith. betrouwbare overleveringen dus. Ik zou het best voor je op willen zoeken, maar je zult het waarschijnlijk toch niet geloven, of wel?

In eerste instantie geplaatst door tarah


Als je zegt dat de Quran bedacht is, dan is dat gewoon iets niet willen accepteren, en alleen in het tweede boek willen geloven. En dat vind ik zelf niet juist. Is een deel van de waarheid geloven, maar de rest niet. Denk je trouwens dat de Thora ook bedacht is? Of geloof je daar wel in?


Voor dit stukje verwijs ik je naar de rest van mijn bericht.

Ik begrijp niet waarom Christenen wel in de eerste twee boeken geloven, maar niet in de laatste, en waarom niet. Ik bedoel, er heeft verder niemand meer een dergelijk boek kunnen maken, dus zoiets kan niet door de mens verzonnen zijn. En als je dan kijkt naar die wetenschappelijke wonderen waar ik het eerder over had, je zegt dat je ze hebt gelezen, waarom geloof je dat dan niet? Je gelooft toch ook in de eerste twee boeken? Waarom is dat zo moeilijk voor je te geloven? Waarom is het zo moeilijk om in God's woord te geloven? Is het omdat je zo zit vastgeklampt aan het Christendom, en je geen zin hebt in verandering, omdat je denkt dat het Christendom ook voldoet? Ik vraag me dat echt af dus graag een reactie terug.

ps. Het is niet mijn bedoeling om je geloof als slecht te beschouwen, het enige wat ik slecht vind in het Christendom is dat Jezus (vzmh) als de zoon van God word gezien, dus voel je niet aangevallen, ik probeer er alleen achter te komen waarom je zo denkt, en waarom je niet in het laatste boek van God gelooft.

Groetjes Thara


Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 17:35

Tarah,

Wanneer de hadith belangrijke en betrouwbare bronnen zijn dan was Mohammed naar onze maatstaven een pedofiel. Echter, er zijn hadith-critici. Dit duidt dus daadwerkelijk niet op betrouwbare bronnen.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2005 om 17:39
Er zijn ook minder betrouwbare bronnen. Waarover jij zegt dat Mohammed als pedofiel beschreven staat zal niet betrouwbaar zijn. Je hebt verschillende maten van betrouwbaarheid in a'hadith. Als iets zeer betrouwbaar is heet het Sahih. A'hadith van Boekharie en Muslim bijvoorbeeld zijn Sahih, dus die zijn zeer betrouwbaar. Daarom moet je ook altijd uitkijken met wat voor a'hadith je leest, en of die wel betrouwbaar is.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 02:51

In eerste instantie geplaatst door tarah

Er zijn ook minder betrouwbare bronnen. Waarover jij zegt dat Mohammed als pedofiel beschreven staat zal niet betrouwbaar zijn. Je hebt verschillende maten van betrouwbaarheid in a'hadith. Als iets zeer betrouwbaar is heet het Sahih. A'hadith van Boekharie en Muslim bijvoorbeeld zijn Sahih, dus die zijn zeer betrouwbaar. Daarom moet je ook altijd uitkijken met wat voor a'hadith je leest, en of die wel betrouwbaar is.

Volgens mij beschrijven Boekharie en Muslim ook de relatie van Mohammed met Aisha. Ze was toen negen jaar. Dat is dus wel betrouwbaar, of niet?

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 04:33
Nou, laat dat dan eerst maar eens zien.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 05:40

Salamoen Aleykoem

Niet iedereen kan de quran begrijpen. Abou Cahl was arabier maar hij begreep er niks van terwijl Bilal uit Habeshi kwam en die begreep het wel...

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 06:37
Je zei dat het idee dat Jezus gewoon een profeet was je logischer leek als het bedacht was. Wil je daarmee zeggen dat de Quran bedacht is?


Nee nee, ik vind het alleen een aardig argument tegen het idee dat men God bedacht heeft. Waarom bedenkt men dan allerlei moeilijke constucties zoals bijvoorbeeld de drie-eenheid? Juist omdat het moeilijk te begrijpen is lijkt me het onwaarschijnlijk dat het bedachtis om vanalles te verklaren. Ik wilde de Koran hier niet mee aanvallen.

Ik begrijp dat niet, want volgens mij heb jij toch een redelijk heldere geest, en denk je veel na over dingen. Waarom klopt het voor jou niet dat God nog een boek heeft gezonden, terwijl de Bijbel ook het tweede boek was, waarom kan er voor jou geen derde komen?


Nou, ik zie het zo: Je hebt het Oude Testament (Thora?) en ik geloof daarin de waarheid staat. Dan komt het Nieuwe Testament erbij, en ik geloof dat daarin ook de waarheid staat. Het loopt eigenlijk allemaal door, het ene sluit het andere niet uit. In het NT werd het OT niet ongeldig verklaard, maar het werd vervuld, vernieuwd.

Wanneer God iets vernieuwt, gooit hij het oude niet weg. Zoals wanneer je een huis renoveert, je het huis niet helemaal gaat afbreken en er een nieuwe voor in de plaats zet. Testament betekent verbond. God vernieuwde het verbond met de mensen, maar gooide het oude verbond niet weg. God vernieuwt jou wanneer je voor hem kiest, maar hij gooit de oude jou niet weg. Het blijft hetzelfde, maar dan nieuw. Het oude is dan inderdaad weg, maar er is niet iets voor in de plaats gekomen, snap je?

Waarom ik niet de Koran als boek van God aanneem... Tja... De Koran voegt niet echt iets toe aan Gods boodschap. Alles was daarvoor eigenlijk al bekend, maar verdraaid volgens jullie. De Koran zegt alleen maar: 'Dit klopt niet, het is z�.' De Koran weerlegt alleen maar voegt niets toe. Je moet er eerst van uit gaan dat de bijbel helemaal niet klopt, wil je de Koran aannemen.

Als ik de Koran lees, vallen me een paar dingen op.
- De Koran natuurlijk korter en niet chronologisch geordend, terwijl de bijbel je een uitgebreide overzicht geeft van de wereldgeschiedenis.
- De inhoud van de Koran is meer een preek dan een vertelling. Er staan vermanende, vertroostende, bestraffende en opwekkende woorden in, maar verder niet zoveel informatie over gebeurtenissen enzo. Als er al 'bijbelverhalen' instaan worden ze vaak beknopt weergegeven, terwijl ik juist gewend ben om allerlei feitelijke informatie te lezen.
- Verder zie ik veel reacties van Mohammed op de gebeurtenissen die hij tegenkomt. Ik heb daar niet veel aan als ik het niet zie als Goddelijk commentaar.

Ik zeg dit niet als redenen om de Koran te verwerpen, maar ja, het komt gewoon niet echt als waardevol boek op me over... sorry.

Eigenlijk kan je de Koran en de bijbel niet naast elkaar leggen voor een goede vergelijking. De Koran is het Woord van God in boekvorm, maar de bijbel is slechts een verslag. Het Woord van God is volgens de bijbel vleesgeworden in Jezus. Eigenlijk moet je dus de Koran en Jezus naast elkaar leggen om een goede vergelijking te maken van de Islam en het Christendom.

Waarom blijf je je vastklampen aan een boek waarvan de informatie onvolledig is, en sommige dingen niet meer van kloppen?


Maar de bijbel staat z� boordevol met vanalles. Hoe kan de informatie dan nog onvolledig zijn? Welke nieuwe informatie geeft de Koran, behalve dat het oude informatie weerlegt? Je zit met iets wat volgens jou niet klopt hoor ik. Misschien kan ik het uitleggen?
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 06:53
Dus je ziet het Nieuwe testament als een aanvulling op het oude, maar waarom de Quran dan niet. Tussen de tijd van het Nieuwe testament en de Quran hebben de volken veel fouten gemaakt. Sommige gingen weer in andere goden geloven, sommige zeiden dat Jezus de zoon van God was. Ik vind dat fout, aangezien Jezus de zoon niet is van God. Jij hebt zelf ook geen goede verklaring waarom Jezus de zoon van God zou zijn, geen enkele Christen heeft een goede verklaring waarom Jezus de zoon van God zou zijn. Omdat ze het zelf ook niet helemaal kunnen begrijpen. Dat is ook de reden waarom ik voor de Islam heb gekozen. En uiteindelijk ben ik nog steeds Christen maar dan op een andere manier, op een manier die voor mij beter lijkt. Maar goed, ik dwaal af, de Quran is inderdaad vol "preken", maar dat is omdat de mensen al die fouten hebben gemaakt. En ik geloof wel in het Oude en het Nieuwe testament voor zover ik er iets van weet, behalve de dingen die voor mij niet kloppen. En de beredenering dat Jezus de zoon van God zou zijn is daar een van. En de Quran staat niet alleen maar vol met preken e.d., er staan ook verhalen in. Maar de verhalen staan erin beschreven om de dingen die erover verteld zijn en niet kloppen recht te zetten. Dus om de mens weer op het rechte pad te zetten. Dus is het ook weer een aanvulling op de eerste twee boeken, net zoals het Nieuwe testament een aanvulling is op het Oude testament. En het woord van God is trouwens vleesgeworden in alle profeten, dus ook in Mohammed. EN wat er in de Quran staat is aan Mohammed een openbaring van God.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 07:08
Dus je ziet het Nieuwe testament als een aanvulling op het oude, maar waarom de Quran dan niet.


Omdat de Koran niet met het OT en NT in overeenstemming is. Alles zou verdraaid zijn, nou ik denk het gewoon niet. Wanneer heeft deze verdraaing plaatsgevonden? Die verdraaiers moeten wel heel goed werk gedaan hebben om zon geweldige boodschap erin te leggen en alles in overeenstemming met elkaar te laten zijn. Het is een reusachtig boek, alleen vertaling kostte vroeger al enorm veel tijd, laat staan een verdraaiing. Wanneer er een verdraaide vorm van het boek verscheen, waarom heeft iedereen die dan inene overgenomen? Waarom vinden we dan alleen oeroude 'verdraaide' teksten terug en niets van de orginele bijbel?

De Koran steunt op de aanname dat de bijbel verdraaid is. Ik geloof niet dat dat zo is, het is op zn minst uiterest onwaarschijnlijk te noemen. Daardoor geloof ik dus ook niet dat de Koran een aanvulling is.

Jij hebt zelf ook geen goede verklaring waarom Jezus de zoon van God zou zijn, geen enkele Christen heeft een goede verklaring waarom Jezus de zoon van God zou zijn.


Tja... omdat hij dat zei en ik reden heb om hem te vertrouwen. Waarom kan het niet zo zijn dat de God zijn vader-zoon relatie zo mooi vond dat hij die in de schepping legde?

EN wat er in de Quran staat is aan Mohammed een openbaring van God.


Maar wat voor nieuws brengt hij behalve dat er dingen verdraaid zijn? Het is eerder een weerlegging dan een aanvulling.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2005 om 07:41

Allah de Almachtige zegt : En zij zeggen: 'De Weldadigste heeft een zoon gekregen.' Voorwaar, jullie hebben iets vreselijks gezegd. Waardoor de hemelen bijna scheuren, en de aarde bijna splijt, en de bergen bijna in stukken vallen, dat zij een zoon aan de Weldadigste toeschrijven. Maar het is niet passend voor de Weldadigste, dat Hij een zoon zou hebben gekregen. Er is geen in de hemelen en de aarde die niet als slaaf tot de Weldadigste komt. Waarlijk, Hij kent ieder van hen en heeft hen een volle rekening gegeven. En ieder van hen zal op de Dag der Opstanding alleen tot Hem komen.  19:88-95

Allah, de Almachtige zegt: 'O, Mensen van het Boek, overtreedt niet de grenzen van jullie godsdienst, noch zegt van Allah iets anders dan de waarheid. De Messias, Isa, zoon van Maryam, was niets meer dan een Boodschapper van Allah en Zijn woord dat Hij Maryam heeft gegeven en de geest die door Hem geschapen is. Geloof dus in Allah en Zijn Boodschappers. Zeg niet: "Drie!" Stop! Het is beter voor jullie. Wan Allah is de Ene God, verheerlijkt zij Hij boven het hebben van een zoon. Aan Hem behoort alles wat er in de hemelen is en alles wat op aarde is. En Allah is Voldoende voor de regeling van zaken. De Messias zal nooit zo trots zijn om te ontkennen, dat hij een slaaf van Allah is, noch de engelen die in de nabijheid van Allah zijn. En iedereen die Zijn aanbidding verwerpt en trots is, die zal Hij allen tezamen tot Hemzelf verzamelen. Dus, voor degenen die geloven en goede daden verricht hebben, geeft Hij hun verdiende beloning en meer uit Zijn overvloed. Maar voor degenen die Zijn aanbidding weigeren en trots zijn, zal Hij met een pijnlijke bestraffing straffen. En zij zullen voor zichzelf naast Allah geen beschermer of helper vinden 4:171-173

Vertel mij, als de Quran verzonnen was, zou God het toelaten dat het geschreven werd in Zijn Naam?? Denk daar eens over na...

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.110 seconden.