Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Alcohol id Islam

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Alcohol id Islam
    Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:12

layla schreef:

Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala). Het ene vers kan boven het andere vers staan.

Maar wat zegt Allah:

10-64. Er zijn voor hen blijde tijdingen in het tegenwoordige leven en het Hiernamaals. De woorden van God kennen geen verandering - dat is inderdaad de opperste zegepraal.

vr.gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 15:06
Dus niets van wat je gelooft is vatbaar voor discussie oftewel
beredenering?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 13:56

Beste Postpentacost,

Als het 1ne vers na het andere is geopenbaard dan is het toch logisch dat de 1ne de andere opheft (dus de wettelijke status).

En ik maak geen fout als ik zeg dat alcohol een drank van shaytaan is, want daar geloven wij moslims inmmers in.

Kijk jij jou punt, ik de mijne. Heeft geen zin om hier verder over te discussieren (allahoe alam).

Gr, layla 

 

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 13:06
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Postapentacost schreef het volgende:[/
FONT]


Vrede Layla,


Hier komt echt mijn onwetendheid aan het licht. Maar hoe kan
het ene vers de wettelijke status van het andere vers opheffen? wie
bepaalt dat? en betekent dat dan dat het ene Koranvers minder
gerzaghebbend is dan het andere?


Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala).
Het ene vers kan boven het andere vers staan.


Gr, Layla



Beste Layla,
hier maak je je wel erg gemakkelijk van af. nogmaals; wie bepaalt dat de
laatste soera boven de eerste staat en niet andersom? Wat is er tegen
iemand die de eerste boven de laatste stelt?

Je maakt een foutje als je zegt dat drank van Satan is. Drank kan vaak wel
een instrument in de handen van Satan zijn. Datzelfde geldt voor wapens,
die in jouw ogen wellicht Halal zijn. Maar wapens zijn extreem vaak een
instrument in de handen van Satan.
Als je zo stelt dat drank van Satan is, dan is de wijnbouw dus ook een
satanswerk. maar dan was de profeet Noach, die een wijnbouwer was, een
satansdienaar. Het drinken van wijn is nooit een probleem geweest bij de
oude profeten, mits met mate. En Isa dronk ook wijn.
Kijk, natuurlijk is het heel respectabel als mensen in principe geen drank
drinken. Ook talloze ongelovigen hebben dat principe. Het probleem vind
ik wel dat als daar zo principieel over gedaan wordt; zelfs een verbod en
Haram verklaren, dan komt men heel gemakkelijk tot een oordeel over
mensen die menen dat je wel een beetje wijn kunt drinken of zelfs over
mensen, zoals Happylady, die er toch wat genuanceerder naar kijken.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 08:23

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd : " Er zal een volk dat tot de Moslims behoort komen, die zijden, ontucht, bedwelmend drank en muziekinstrument zullen toestaan " ( Boechaarie )

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:58

happylady3113 schreef:
Over alcohol, er staat in de Koran niet letterlijk dat het verboden is. Dronkenschap is wel verboden. Aangezien er ook inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat alcoholgebruik van ��n glas per dag (niet alle soorten volgens mij) gezondheidsbevorderend is, denk ik samengevat dat dit precies in overeenstemming is. Alcohol mag, zeer met mate. Als je echter bang bent voor verslavind (compulsieve persoonlijkheden), is het verstandiger om het niet te doen. Als je het alcoholverbod ook letterlijk neemt, mag je volgens mij ook geen deo met alcohol en parfum meer gebruiken enzo. God vraagt ons om na te denken. Hij heeft Zijn boek gestuurd. Wat Hij daarin niet letterlijk verboden heeft, is Hij niet vergeten. Het is dus niet verboden. (Ik weet dat ik hierin afwijk van veel andere moslims. Ik wil hiermee echter niemand kwetsen)

Malcom X schreef:
Salaam Aleikum, Beste Happylady, wat je hier stelt over alcohol is zeer gevaarlijk. Je doet namelijk de bewering dat een glaasje alcohol wel mag voor een moslim, mits dit met mate gebeurt. Dit is gevaarlijk omdat je deze bewering ongefundeerd doet. Je doet dit op je eigen mening en op wetenschappelijk onderzoek die veel door niet moslims als reden/excuus wordt gebruikt om te kunnen drinken. Ik zal hier niet al te veel op ingaan, omdat zuster layla al de nodige argumenten heeft geleverd waarom alcohol niet mag. Ik hoop dat je in de toekomst wat voorzichter bent met je uitspraken over wat wel en niet mag voor een moslim. Als je dit kan staven aan de hand van verzen uit de Quran dan moet je dit zeker doen, maar pas op dat sommige moslims (met weinig kennis) jou stukjes lezen en denken van mmmmm toch maar �s een glaasje proberen. Want dan zul jij medeverantwoordelijk zijn voor hun zonden.
Ik ben niet boos op je of zo, ik probeer je alleen te waarschuwen zuster voor de gevolgen van je beweringen.Salaam Aleikum, MAlcolm X

Happylady schreef:
Salaam aleikum Malcolm,
bedankt voor je bericht. Ik verschil inderdaad van mening met een heleboel moslims hier op het forum. Ik vind het alleen jammer dat je denkt dat ik het dus fout heb. Misschien is dat in jouw ogen zo, maar ik denk dat de Koran ruimte geeft voor mijn opinie. Ik heb erbij gezet dat mijn mening niet de mening is van de meeste moslims. Ik verwacht ook niet dat er mensen zijn die denken: ow, happylady heeft dat gezegd, dus nu  mag het. Het is verplicht om zelf na te denken over de islam. Iedereen moet dus voor zichzelf uitzoeken waar ze staan wat betreft drank-gebruik.
Ik beargumenteer mijn mening, jij de jouwe. Dat is altijd goed. Toch??

 

Asslaam Aleikoem Happylady,

Ik vraag me af hoe je nog steeds kan denken dat alcohol niet verboden is, nadat ik met deze aya's ben gekomen? Waarom je denkt dat iedreen het voor zich zelf moet uitzoeken, dan heb ik het alleen over de moslims. In de Koran staan de wetten van Allah (subhanahoe wa ta'ala), hoe kan het dat jij anders over Zijn wetten denkt? Is niet aanvallend bedoeld hoor zuster.

5/90: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokkenen de afgodsbeelden en de pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden* die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken dus). Hopenlijk zullen jullie welslagen!

Vindt je niet dat alcohol een drank van shaytaan is???

Wa aleikoem Slaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:50

Postapentacost schreef het volgende:

Vrede Layla,

Hier komt echt mijn onwetendheid aan het licht. Maar hoe kan het
ene vers de wettelijke status van het andere vers opheffen? wie bepaalt
dat? en betekent dat dan dat het ene Koranvers minder gerzaghebbend is
dan het andere?

Dat bepaald Allah (subhanhoe wa ta'ala). Het ene vers kan boven het andere vers staan.

Gr, Layla

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:45

Assalaam Aleikoem Happylady,

Je schreef het volgende:

Salaam aleikum Layla,
kun je me vertellen waarom dat �ne vers de andere opheft?? Ze staan namelijk allemaal in de Koran. Waar staat dat bepaalde verzen belangrijker zijn dan andere? Dat snap ik namelijk niet
.

Dat staat staat in de 'Edele Koran' vermeldt.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2005 om 07:41

Assalaam Aleikoem,

Omdat de topic 'homosexualiteit' gesloten is en er vragen onbeantwoord bleven, open ik dit topic. (onder het verkeerde onderwerp sexualitiet...oeps...)

 

2/219: Zij vragen u omtrent wijn en kansspel. Zeg hun: "In beide is groot nadeel en ook enig voordeel voor de mensen, maar het nadeel is groter dan het voordeel." En zij vragen u, wat zij moeten weggeven. Zeg hun: "Hetgeen gij kunt missen." Zo maakt Allah u Zijn geboden duidelijk, opdat gij over deze en de volgende wereld zult nadenken.

5/90: "O, jullie die geloven! Voorwaar, de wijn en het gokkenen de afgodsbeelden en de pijlen om te verloten zijn slechts onreinheden* die tot het werk van de Satan behoren, vermijdt deze (zaken dus). Hopenlijk zullen jullie welslagen!

* = Dit Vers heft de wettelijke status van alle Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op. Na de openbaring van dit Vers was het drinken van alcohol HARAM, verboden. Alles soorten van gokken zijn verboden.

5/91: Voorwaar, de Satan wil alleen maar vijandschap en haat onder jullie veroorzaken met behulp van wijn en gokken en door jullie af te houden van het gedenken van Allah en de salaat: houdt ermee op!

Wa aleikoem Salaam

 

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.