Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verkrachting van Dina

 Post Reply Post Reply
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verkrachting van Dina
    Geplaatst op: 22 mei 2005 om 03:32
Bij ons moslims is de visie op profeten dat ze altijd rechtvaardig, nobel en voorbeeldige mensen zijn. Dit verhaal uit de bijbel vertelt ons iets anders over sommige profeten, namelijk dat sommige zich soms bespottelijk gedragen.

Genesis 34:

Dina nu, Lea's dochter, welke zij Jakob gebaard had, ging uit om de dochters van dat land te zien.

Toen Sichem, de zoon van Hemor, den Heviet, die heer van dat land was, haar zag, nam hij haar en ging tot haar en schond haar. En zijn hart hing aan haar; en hij had de jonge dochter lief, en sprak vriendelijk met haar. En Sichem sprak tot zijnen vader Hemor: Neem deze dochter mij tot vrouw.

En Jakob vernam, dat zijne dochter Dina geschonden was; en zijne zonen waren met het vee op het veld, en Jakob zweeg, totdat zij kwamen. Toen ging Hemor, Sichems vader, uit tot Jakob om met hem te spreken.

Ondertussen kwamen Jakobs zonen van het veld: en toen zij het hoorden, verdroot het de mannen, en zij werden zeer toornig, dat hij ene dwaasheid aan Isra�l had begaan en Jakobs dochter geschonden had; want zo behoorde het niet te zijn.

Toen sprak Hemor met hen, zeggende: Mijns zoons Sichems hart haakt naar uwe dochter; eilieve, geeft haar hem tot vrouw. Maakt vriendschap met ons, geeft ons uwe dochters en neemt gij onze dochters; en woont bij ons. Het land zal u open zijn; woont en handelt en gewint daarin. En Sichem sprak tot haren vader en tot hare broeders: Laat mij genade bij u vinden, wat gij mij zegt, dat wil ik geven. Eist vrij van mij bruidschat en geschenk; ik wil het geven zoals gij het eist. Geeft mij slechts de jonge dochter tot vrouw.

Toen antwoordden Jakobs zonen Sichem en zijnen vader Hemor bedrieglijk, omdat hunne zuster Dina geschonden was, en zeiden tot hen: Wij kunnen dat niet doen, wij kunnen onze zuster aan geen onbesneden man geven; want dat zou ons ene schande zijn. Maar dan zullen wij u terwille zijn, als gij ons gelijk wordt, en al wat mannelijk onder u is besneden wordt; dan zullen wij u onze dochters geven, en uwe dochters voor ons nemen, en bij u wonen, en ��n volk zijn. Maar zo gij niet toestemt u te besnijden, zo zullen wij onze dochter nemen en heentrekken.

Deze woorden bevielen Hemor en zijnen zoon w�l; en de jongeling vertraagde niet om het te doen; want hij had behagen in Jakobs dochter; en hij was ge�erd boven allen in zijns vaders huis.

Toen kwamen zij, Hemor en zijn zoon Sichem, in de stadspoort, en spraken met de burgers van hunne stad, zeggende: Deze lieden zijn vreedzaam bij ons, en willen in het land wonen en handelen; nu is het land groot genoeg voor hen; wij willen ons hunne dochters tot vrouwen nemen, en onze dochters aan hen geven. Maar Dán alleen zullen zij ons terwille zijn om bij ons te wonen en ��n volk met ons te worden, wanneer wij al wat mannelijk onder ons is besnijden, gelijk zij besneden zijn. Hun vee en hunne goederen en al wat zij hebben zal het onze zijn, als wij hun slechts ter wille zijn, opdat zij bij ons wonen.

En zij hoorden naar Hemor en Sichem, zijnen zoon, allen die te zijner stadspoort uit [gingen] en ingingen, en zij besneden al wat mannelijk was, dat ter poort zijner stad uit [ging] en inging.

En op den derden dag, toen het hun smartte, namen twee van Jakobs zonen, Simeon en Levi, broeders van Dina, elk zijn zwaard, en gingen stoutelijk de stad in, en doodden al wat mannelijk was, en doodden ook Hemor en zijnen zoon Sichem met de scherpte des zwaards, en namen Dina uit Sichems huis en gingen weg. Toen kwamen Jakobs zonen over de verslagenen en plunderden de stad, omdat zij hunne zuster geschonden hadden; en namen hunne schapen, runderen, ezels, en wat in de stad en op het veld was; en al hunne have, en al hunne kinderen en vrouwen namen zij gevangen, en plunderden al wat binnenshuis was.

En Jakob sprak tot Simeon en Levi: Gij hebt mij ongeluk aangericht door mij in kwaden reuk te brengen bij de inwoners des lands, de Kanaänieten en Ferezieten; en ik ben een kleine menigte. Wanneer zij zich nu verzamelen over mij, zo zullen zij mij verslaan; aldus zal ik verdelgd worden benevens mijn huis. Maar zij antwoordden: Zou hij dan met onze zuster als een hoer handelen?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2005 om 04:29
Ja ja, best wel beestachtig, een dergelijk zinloze wraak.

Maarreh, sinds wanneer noemt men Simeon en Levi profeten eigenlijk?
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2005 om 07:08
En wat wil je er mee zeggen, Jiyuu?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2005 om 07:14
En wat wil je er mee zeggen, Jiyuu? Profeten zijn gewoon feilbare mensen,
zoals jij en ik. Niet altijd nobel, rechtvaardig en voorbeeldig dus. Dat
geldt ook voor notoire profeten zoals Abraham, Mozes, David en
Mohammed.
Het goede van de Bijbel is nu juist dat er geen doekjes omheen gewonden
wordt, maar dat zwakheden van de "allergrootsten" gewoon beschreven -
en ook niet weggepoetst werden. Weer een bewijs van de authenticiteit
van Het Boek.
Vrede!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2005 om 07:47
De profeten zijn beschermd tegen gruwelijke grote zonden. Ze kunnen wel onbedoelde fouten maken m.b.t. zaken die niet betrekking hebben op het overbrengen van de boodschap of met wereldse zaken. De foutjes zijn altijd vergeven door Allah, nadat zij berouw toonden aan Hem.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.