Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

C.S. Lewis over het christendom

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: C.S. Lewis over het christendom
    Geplaatst op: 07 juni 2005 om 14:55

Weet niet of dit het juiste forumdeel is om dit te posten. Mocht dat niet zo zijn, dan spijt me dat. Ik ben christen en elke week doe ik met wat mensen van mijn studentenvereniging een bijbelstudie. Daarvoor gebruiken we een boekje, maar te vaak valt me op dat er zowel door dergelijke boekjes als door christenen zelf allerlei uitspraken gedaan worden die ook andere religies betreffen. Zonder even te checken of die andere religies het daar wel mee eens zijn.

Om te voorkomen dat wij een verkeerd beeld krijgen van een religie als de islam, wil ik graag een uitspraak van de christelijke auteur C.S. Lewis aan jullie voorleggen, met de vraag of jullie je hierin kunnen vinden of niet. Komtie:

"Volgens C.S. Lewis is genade nu juist het punt dat het christelijk geloof zo radicaal anders maakt. Genade komt van gratie, gratis. God geeft zijn liefde om niets, het kost ons niets. Hij heeft al betaald. God is naar ons gekomen, eigenlijk voor wij eraan dachten in Zijn richting te gaan. In andere religies is het belangrijk de godheid/heden tevreden te stellen door je leven volgens bepaalde richtlijnen af te draaien."

Ik hoop niet dat jullie je eraan storen dat dit enigszins negatief gesteld is (ik bedoel dat het overkomt alsof wij christenen willen laten zien dat we beter zijn dan andere religies, door te laten zien dat zij slechter zijn dan wij, want zij hebben richtlijnen en wij alleen genade, etc etc etc). Ik was gewoon benieuwd of er moslims zijn die me kunnen vertellen of Lewis uit zijn nek kletst ja of nee.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2005 om 15:23

"Volgens C.S. Lewis is genade nu juist het punt dat het christelijk geloof zo radicaal anders maakt. Genade komt van gratie, gratis. God geeft zijn liefde om niets, het kost ons niets. Hij heeft al betaald. God is naar ons gekomen, eigenlijk voor wij eraan dachten in Zijn richting te gaan. In andere religies is het belangrijk de godheid/heden tevreden te stellen door je leven volgens bepaalde richtlijnen af te draaien."

 

dit is echt om te huilen gratis hoe komt die gozer daar nauw weer bij ???

dat kan toch niet waarom ben je dan gemaakt om te chillen ???

Dit is 100 procent nep om religies makkelijker te maken het is gebeurt in de bijbel

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2005 om 15:31
MAN I love Lewis.

dit is echt om te huilen gratis hoe komt die gozer daar nauw weer bij ???

"Betaalde genade"... volgens mij is hier sprake van een interne tegestrijdigheid.

dat kan toch niet waarom ben je dan gemaakt om te chillen ???

Nee. Om voor God/Allah te leven en niet voor alle genotten in het paradijs.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juni 2005 om 18:16

Ik persoonlijk vind zowel zomaar vergeven worden voor eender wat, even vergezocht als je hele leven proberen leiden aan de hand van de meest gedetailleerde regeltjes. Ik bedoel, alsof het "god" echt een bal kan schelen hoeveel seconden je op de wc zit, of dat het "god" niet kan schelen (want jeus is gestorven aan het kruis etc) als je een enorme kl**tzak bent geweest je hele leven lang en je net op tijd vergiffenis vroeg.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 04:41
Ik persoonlijk vind zowel zomaar vergeven worden voor eender wat, even vergezocht als je hele leven proberen leiden aan de hand van de meest gedetailleerde regeltjes.

Genade komt na overgave. Ik persoonlijk vind het overgeven van mijn leven aan God verschrikkelijk moeilijk.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 06:38

Moeten we hier wederom op ingaan?

Ik doe liever ook geen uitlatingen over Christenen.

Terug naar boven
broeder01 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 245
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote broeder01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 07:37

salam alaikoem,

Naarmate ik meer kom te weten of het christendom begin ik het steeds meer te vergelijken met het boeddisme..iedereen spreekt elkaar tegen binnen het geloof en maken eigen dingen..pffff..met alle respect..dus volgens die mannetje c lewis..kunnen we nu gewoon relax doen, naar de prostituties,overspel plegen, overvallen plegen...en alles zonder gestraft te worden in HET HIERNAMaals...ahaahhahahahahahhahahahahahahahahha waar heeft die man last van dan? Volgens mij fluistert de duivel hem het een en ander binnen..

salam

Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 07:38

Dag criticus

Zou heel graag, dat je je vanaf nu een beetje inhoud met je uitspraken. Jouw beledigende stuk over de profeet Mohamed, is verwijderd. Ook mijn reaktie hieropop is verwijderd. Maar wat jij gister hebt uitgekraamt, was zeer laag,provocerent, beledigend. Waar ben jij mee bezig! Ga zieltjes winnen op een ander forum of op straat ga junks en zwervers lastigvallen, met je idiote idee�n.

Sabar

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 07:39
Van mij mag het heel erg op boeddisme (gaan) lijken, dat is nog eens een knaller van een religie/levenshouding. Spijtig genoeg vind ik het er helemaal niet op lijken.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
broeder01 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 245
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote broeder01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 08:38

salam alaiekoem,

lieve kim,

of je nou vindt of het op het boedisme lijkt of niet..een ding is zeker..het is het verkeerde geloof....ik begrijp niet dat mensen dit niet kunnen zien...in de koran wordt alles duidelijk uitgelegd..er wordt zelfs uitgelegd over jezus christus..maar toch willen jullie niet geloven. Wisten jullie wel dat jullie de naam van Jezus zo sterk omlaag hebben gehaald..hij kwam met een boodschap die jullie hebben verdraait..en ga zo maar door..:S:S:S jammer allemaal

salam

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 09:04

"Jullie"," jullie", "jullie"... Hallooo, ik ben geen christen...

Verder vind ik niet zo verwonderlijk dat een christen (of nog-anders-gelovige) niet gelooft wat in de koran staat, of de koran als een absolute waarheid ziet. Lijkt me eerder logisch.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 11:37
Salaam aleikum,

Sorry dat ik het zeg hoor, maar als je beweert dat genade alleen in het christendom voorkomt, ben je of kortzichtig, onwetend of gewoon "dom".

Beetje negatief en beledigend misschien, maar door zo�n stelling te deponeren zonder enige onderbouwing behalve van Lewis toon je aan dat je dit meer op gevoel zegt. En een oordeel vormen over een geloof op basis van je gevoel alleen is niet echt bijster slim.

Verder begrijp ik net als kim niet het nut van deze topic, want het lijkt mij overduidelijk dat een christen gelooft dat zijn relgie de waarheid is en andere religies daarmee tegelijkertijd afwijst. Vice versa met anders gelovigen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 13:13

Salaam aleikoum,

Integendeel namelijk. Hij wijst niet alleen de Islaam af, maar ook de Bijbel zelf.  

In het Boek wordt precies hetzelfde gesteld als wat de Koran ons leert. Zie Mathe�s Boek 5 vers 18,19 en 20. Wie slechte daden doet heeft de laagste plek in het Koninkrijk, wat Djahanam is. 

Er staat verder, wie de geboden in stand houdt en ze leert aan andere mensen die heeft het Paradijs. En wie ze afschaft en dit aan andere mensen leert zal de Hel krijgen. En dat elke jota, titel in de wet, gebod, van kracht blijft.

Het eerste gebod is Hoor, Isra�l!, de Heere, onze God, is een Enig Heere. Marcus 12:29.

Daarom worden ook de Beste Christenen ook Moslim en accepteren de Islam vanuit logische motieven. Zij zijn namelijk mensen die elke Titel in de wet willen toepassen, deze kracht geven en de Enige Heer liefhebben met heel hun hart. Zoals de bijbel en de Koran hen opdraagt om te doen

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 13:19
Halloooooo ,
goeie genade, wat een tumult!
Malcolm, je hebt gelijk; genade is niet een exclusief gegeven van het
christendom. Ook in de Koran staat dat Allah genadig is; anders zou er
geen enkele ziel in het paradijs komen....
En Ali El 0 heeft ook gelijk; het is geen goedkoop dealtje, zodat je er in je
leven maar een zootje van kunt maken.

De Genade van het christendom is een uiterst kostbare aangelegenheid.
Satan oftewel de aanklager/verleider heeft op een of andere manier de
ruimte om mensen bij God aan te klagen en aangezien God uiterst heilig
en rechtvaardig is kan Hij niet anders dan de mens schuldig te verklaren
en zo de toegang tot het paradijs te ontzeggen.

Iets wat de duivel en degenen die hem dienen niet kunnen begrijpen is
dat God boven alles Liefde is. De duivel kent geen Liefde. En het is juist
vanwege die Liefde dat God zijn Woord mens liet worden om als mens de
straf voor de zonde op zich te nemen. Jezus werd daarom als de ergste
misdadiger ter dood gebracht; in plaats van jou, van mij. De Genade van
God bestaat dus hieruit, dat Hij zelf voorzien heeft in een schuldoffer. Een
ieder die dat gelooft mag deze Genade als het grootst denkbare geschenk
in ontvangst nemen.
Maar wat zal gebeuren met degene die dit kostbare Liefdesbewijs van
God niet accepteert en meent zonder deze Genade het Paradijs te moeten
verdienen?
En wat zal gebeuren met degene die deze Genade geaccepteerd heeft en
er vervolgens maar weer een zootje van maakt en alles doet wat God
verboden heeft?

Vrede!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 14:01
Uiteraard bedoelt Lewis niet dat je alles mag doen omdat je weet dat je het later weer goed zal maken met God. Even snel vergeving vragen en weer lekker verder gaan met zondigen is pas echt slecht.

Maar ook daarvan kun je je bekeren en ook daarvoor is vergeving mogelijk.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 15:58

Hasbinallah weni3lwakiem!

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 16:00
Weet je wat ik ongelofelijk vind?  Dat je in een almachtige god gelooft, maar het volgens jou dan niet zou kunnen dat die almachtige god als mens heeft rondgelopen... Almacht betekent dat ie alles moet kunnen he (hoewel dat logischerwijs niet kan).
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 16:57
STERK PUNT KIMMIE!
GOD kan ook hetgeen logischerwijs onmogelijk is. Logica is maar een
"mindset"... Wellicht zijn er soorten logica en hanteert GOD een logica die
ons volkomen onlogisch voorkomt.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2005 om 17:01
Het lijkt mij trouwens logisch dat GOD op die door hem gemaakte aarde
ook wel eens als mens wil rondlopen. Daar staan in het OT trouwens ook
voorbeelden van.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 04:50

salemaleykoem

ik noem mijn leven als bekeerde moslima geen overgave, door na te komen wat mijn schepper heeft aanbevolen over wat het beste voor de mens is, krijg ik een enorme rust.

ook bvb bij dingen die heel erg lijken blijf ik dat rust gevoel houden, wat ik eerder dus nooit had,

een voorbeeld ;laadst moesten we binnen 3 dagen het huis uit, ik ben zwanger en we konden niks anders vinden. dus we wisten totaal niet wat we moesten doen. en ik heb afgelopen maanden samen met mijn man meer dan 3 maanden zonder geld gezeten.

door te doen wat Allah mij aan beveeld, blijf ik toch die rust houden, ik vloek niet, ik word niet boos, en huil niet om zulke dingen, hoewel ik dat voordat ik moslim was wel vet had gedaan.

dit alles is maar ��n voordeel, waaruit blijkt dat het niet echt (hoe het word genoemd) een overgave is aan Allah, het is namelijk het opvolgen van het advies van onze schepper wat het beste voor zijn schepping is, en daar haal ik alleen maar voor delen uit.

maar ik weet ook wanneer je dus niet bekent bent of geproeft hebt van de vele voordelen, dat het dan net kan lijken als of het een overgave is.

dat is de val, en de drempel van vele die twijvelen over de islaam. wand is het nou een overgave, of is het nou het opvolgen van advies van de Barmhartige Almahtige Alwetende?

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 05:57

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

STERK PUNT KIMMIE!
GOD kan ook hetgeen logischerwijs onmogelijk is. Logica is maar een
"mindset"... Wellicht zijn er soorten logica en hanteert GOD een logica die
ons volkomen onlogisch voorkomt.

Ik bedoelde dat almacht sowieso niet kan bestaan, en dus onlogisch is.  Maar ik probeerde me voor het argument in almacht-gelovende schoenen te plaatsen.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 11:16
Almacht betekent dat ie alles moet kunnen he (hoewel dat logischerwijs niet kan).

Sommige dingen zijn onmogelijk onder alle omstandigheden, in elke wereld en voor iedereen (onder wie God). Denk aan de vraag: "Kan God een steen scheppen die Hij niet op kan tillen?" Betekenisloze woordencombinaties krijgen niet opeens betekenis als je de woordjes 'God kan' ervoor zet.

Lewis: "It remains true that all things are possible with God: the intrinsic impossibilities are not things but nonentities. It is no more possible for God than for the weakest of his creatures to carry out two mutually exclusive tasks; not because His power meets an obstacle, but because nonsense remains nonsense even when we talk ik about God."

GOD kan ook hetgeen logischerwijs onmogelijk is.

Sommige dingen ja. Menselijke logica schiet tekort omdat de kennis die we tot onze beschikking hebben beperkt is. Zo kunnen we tot de conclusie komen dat dingen onmogelijk zijn terwijl ze mogelijk zijn en andersom. Ik denk wel dat de Goddelijke incarnatie van Jezus mogelijk is.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 16:46

Beste Seromba,

Ten eerste wil ik je welkom heten op dit forum en ik hoop dat je hier wat van kunt opsteken, net zoals ik wat van jou kan opsteken. Het volgende naar aanleiding van wat Lewis zei.

Allah de Verhevene geeft Barmhartigheid aan Zijn dienaren en is Vergevenisgezind. Allah de Verhevene vergeeft meer dan wie dan ook. Daar kan geen mens tegenop. Hoe groot is die liefde? Erg groot, dat is niet eens te bevatten. Dus wat dat betreft heeft het Christendom een raakvlak met de Islam. Maar jij weet net zo goed als ik dat het Christendom heel ver van de Islam staat en dat deze twee religies wezenlijk verschillen, hoewel sommige dat weerspreken. Dit doen zij om de 'lieve vrede' te bewaren. Maar dat is een andere topic waardig.

God's liefde (als ik in Lewis termen spreek) is gratis. Ik spreek liever in termen van barmhartigheid, vergevinsgezindheid, geduldig, rechtvaardig.

De volgende overlevering (hadith qudsi) zal je daar meer duidelijkheid over geven:

'Ik ben zoals Mijn dienaar denkt, dat IK ben. IK ben bij hem als hij Mij noemt. Als hij Mij in zichzelf noemt, dan noem Ik hem in Mijzelf, als hij Mij in een gemeenschap noemt, dan noem Ik hem in een gemeenschap, die beter is. En als hij zich een handbreedte naar Mij toe wendt, dan wend Ik mij een armlengte naar hem toe, en als hij zich een armlengte naar Mij toe wendt, dan wend Ik MIJ met de wijdte van uitgespreide armen naar Hem toe. En als hij naar MIj toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen' (Al-Boekari, Moslim)

Lees en vergelijk de woorden van Lewis met de woorden van de Profeet Mohammed (vzmh) en trek daar je conclusies uit.

Mvg. Imaan

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 17:25
Beste Imaan,

Inderdaad zijn er grote verschillen in de leer van de Islam en van het
Christendom. Toch moet het mogelijk zijn om ondanks dat gegeven de
lieve vrede te bewaren...

Ook de GOD van de Joden en Christenen reageert op de mens die Hem
zoekt zoals in de door jou weergegeven tekst. Ik wil wel voor je opzoeken
waar dat staat. GOD IS BARMHARTIG EN LIEFDEVOL!



16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 03:33
'Ik ben zoals Mijn dienaar denkt, dat IK ben. IK ben bij hem als hij Mij noemt. Als hij Mij in zichzelf noemt, dan noem Ik hem in Mijzelf, als hij Mij in een gemeenschap noemt, dan noem Ik hem in een gemeenschap, die beter is. En als hij zich een handbreedte naar Mij toe wendt, dan wend Ik mij een armlengte naar hem toe, en als hij zich een armlengte naar Mij toe wendt, dan wend Ik MIJ met de wijdte van uitgespreide armen naar Hem toe. En als hij naar MIj toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen' (Al-Boekari, Moslim)

Mooie tekst.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 06:05
Wat ik opvallend vind, is dat een vele Christenen spreken over 'jullie God' wanneer ze over Hz. Allah (s.v.t.) spreken. Mensen, er bestaat maar ��n God, de enige God. Dus spreek alstublieft niet meer over 'jullie God'.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juni 2005 om 16:50

Hoi Postpentacost,

Je hebt volgens mij, mij niet kunnen betrappen op het gegeven dat ik 'de lieve vrede' niet wil bewaren. Een confrontatie hoeft overigens niet altijd als doel te hebben om 'oorlog' (in de breedste zin) te veroorzaken. Iemand confronteren kan ook voor verheldering zorgen en dit zorgt er weer voor dat mensen weer beter met elkaar overweg kunnen. Het is maar hoe je het bekijkt.

Groetjes Imaan.

P.S. Omwille van de vrede wil nog niet zeggen dat je daarom maar 'leugens' van anderen hoeft te geloven of je te schikken naar hen maatstaven. Integendeel, ik leef omwille van Allah de Verhevene.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 08:10

In eerste instantie geplaatst door Anne


Sommige dingen zijn onmogelijk onder alle omstandigheden, in elke wereld en voor iedereen (onder wie God). Denk aan de vraag: "Kan God een steen scheppen die Hij niet op kan tillen?" Betekenisloze woordencombinaties krijgen niet opeens betekenis als je de woordjes 'God kan' ervoor zet.

Lewis: "It remains true that all things are possible with God: the intrinsic impossibilities are not things but nonentities. It is no more possible for God than for the weakest of his creatures to carry out two mutually exclusive tasks; not because His power meets an obstacle, but because nonsense remains nonsense even when we talk ik about God."

Het gaat niet om God, het gaat om het woordje almachtig.  Als iemand beweert dat een tovenaar almachtig is, gaat dezelfde redenering op.
Het schuingedrukte stukje lijkt me om een andere reden niet correct, immers als god almachtig is, bestaat er niet zoiets als een onmogelijkheid.  Als alles kan (dus als god alles kan), is alles mogelijk, maw bestaat een onmogelijkheid niet.  Bestaan er onmogelijkheden, is niet alles mogelijk, maw kan God niet alles, en is ie niet almachtig (wat betekent dat ie alles moet kunnen).


Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2005 om 12:27
Het schuingedrukte stukje lijkt me om een andere reden niet correct, immers als god almachtig is, bestaat er niet zoiets als een onmogelijkheid. Als alles kan (dus als god alles kan), is alles mogelijk, maw bestaat een onmogelijkheid niet. Bestaan er onmogelijkheden, is niet alles mogelijk, maw kan God niet alles, en is ie niet almachtig (wat betekent dat ie alles moet kunnen).

Het ligt eraan of je een onmogelijkheid ziet als een 'iets' wat een almachtig iemand zou moeten kunnen. Je kunt de meest onzinnige bedachte tegenstrijdige handelingen wel 'iets' noemen en dan zeggen dat een almachtige God (of die tovenaar) dus ook dat moet kunnen doen. Maar goed, met een hele absolute opvatting van almacht wel, daar heb je gelijk in.
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 04:03

Ah, kijk, ik heb weer toegang tot mijn eigen topic! Vreemd genoeg was het op 8 juni ineens verdwenen, althans, ik kon het niet meer zien staan in de topiclijst. Ik kon het w�l vinden met de functie 'zoeken' op dit forum. Maar als ik vervolgens de reacties wilde bekijken, kreeg ik de boodschap 'u hebt geen toegang tot dit topic'. Vreemd he? Hoe dan ook, eindelijk, eindelijk kan ik nu dan reageren! Komtie (in chronologische volgorde):

@ Murat: ik ben het met je eens, ik snap je virtuele tranen. Ik vind het citaat veel te ongenuanceerd. Ook de islam en het jodendom hebben genade als centraal begrip. En ook christenen moeten leven volgens bepaalde richtlijnen. Dus klopt wat Lewis zegt (of althans wat Lewis volgens mijn bijbelstudieboekje zegt) niet. Het is te ongenuanceerd. Ik denk dat hij wil zeggen: bij het christendom hoef je voor je genade niet iets specifieks te doen, bij andere religies wel. Ook daar ben ik het denk ik mee oneens. Immers, de bijbel zegt: wie gelooft in Jezus, zal verlost worden. Geloven lijkt me toch echt iets wat je doet. Wel ben ik het met Lewis eens dat "goede daden" alleen niet genoeg zijn: geloof is het belangrijkst. Echter daarnaast tellen je daden ook mee. Hitler was misschien wel christen (ik weet het niet), maar door zijn misdaden hoeft hij niet zo eentweedrie op genade te rekenen, zo zie ik het dan.
Ik moet hierbij aantekenen dat Lewis protestant was. Protestanten focussen heel sterk op geloof en genade. Rooms-katholieken nemen ook de daden in acht, zij zeggen (als ik het goed begrijp) dat je wel mooi kunt geloven, maar dat dit geloof niets voorstelt als het zich niet uit in de vorm van goede daden. Ik ben protestant, maar in dit opzicht denk ik eigenlijk weer erg katholiek.

@ Anne: betaalde genade is geen tegenstrijdigheid. Degene die betaalt is namelijk God zelf. Hij is als het ware de 'handelaar in genade': hij koopt het voor een hoge prijs (het offer van Jezus) in, om het vervolgens gratis uit te delen aan wie er maar belangstelling voor heeft.

@ Kimmie: ben het met je eens, dat je niet moet blindstaren op de regeltjes en ook niet op het 'gratis'-aspect. In de tijd van Jezus dachten veel Joden dat als ze regeltjes x, y en z navolgden, dat er dan eigenlijk weinig meer mis kon gaan. Terecht wees Jezus erop dat dit anders ligt: geloof is de kern van de zaak, en van daaruit begrijp je de regels. Je focust dus ten eerste op Gods wil, via gebed en lezen van de bijbel, en probeert van daaruit je leven te leven zoals Hij het wil. Wat Lewis nu zegt, is dat andere religies, zoals islam en jodendom, nog steeds leven zoals die Joden leefden waartegen Jezus zich dus verzette. Ik wilde kijken of moslims zich hierin herkenden ja of nee (en ik verwachtte dat het antwoord 'nee' zou zijn en dat de verschillen tussen moslims en christenen op dit punt helemaal niet zo groot zijn als 'wij christenen' wel eens denken). Ik kwam hier dus in feite om een vooroordeel op te heffen.

@ �nder: het spijt me dat ik je kwel door het aanbreken van dit onderwerp. Mijn voornaamste reden was: Lewis zegt dit wel mooi en wij christenen bij Ichthus Groningen kunnen dat wel fijn aannemen, maar is dat niet absurd? Is het niet absurd om allerlei standpunten te hebben over de islam, zonder ooit aan een moslim gevraagd te hebben of het wel klopt!

@ Broeder01: nee, we kunnen als christenen niet maar van alles gaan uitvreten. Dat vond ook Lewis (al heel lang dood die gast) niet. Hij stelt alleen: het geloof is het enige waarom het draait. Geloof je? Ja? Als je werkelijk gelooft zal je ook proberen te leven zoals God het wil - maar uiteindelijk word je afgerekend op je geloof. Het gaat dus om je intenties, niet om de gevolgen daarvan. En als je zegt dat je gelooft, maar vervolgens gewoon bewust alles doet dat God verboden heeft, dan geloof je dus toch niet - en ook dan word je beoordeeld op basis van je geloof (dat er niet is).

@ Kimmie: idd, christendom lijkt niet op boeddhisme. Toch hebben alle religies iets van 'reiniging' in zich, ascese, meditatie (gebed). Dus overeenkomsten zijn er zeker.

@ Broeder01: ik vind het christendom het beste en geloof ook dat je uiteindelijk alleen verzoend kan worden met God als je het offer van Jezus aanneemt. Echter, ik begrijp heel goed dat veel mensen dit niet kunnen geloven en boeddhist, moslim of athe�st zijn. Ik begrijp dat jij overtuigd bent van je geloof, net zoals ik dat ben. Wat ik niet begrijp, is dat jij niet begrijpt dat ik het christendom beter vind dan de islam. Er is zoveel keus op religieus gebied. En alle religies hebben veel goeds in zich. Dus is het logisch toch, dat de ene mens een andere keuze maakt dan de andere?

@ Malcolm: met je eens dat Lewis kort door de bocht is. Maar hij zegt niet dat alleen het christendom genade kent. Wel zegt hij dat alleen bij het christendom genade het belangrijkste is.
Ik ben hier trouwens niet om zomaar iets neer te gooien waar ik in geloof. Ik ben het eigenlijk gevoelsmatig (jij had het over mijn gevoel) niet eens met Lewis. Ik ben me ervan bewust dat het citaat eenzijdig is. Daarom zet ik het ook hier neer, zodat moslims er nuance in aan kunnen brengen.
Je snapt het nut van deze topic niet omdat ik christen ben en dus de islam niet steun. Dan begrijp je me dus verkeerd. Dit is geen topic waarin ik wil bekvechten over wiens religie het beste is. Goed, ik vind het christendom beter dan de islam, dat is mijn overtuiging. Maar dat wil niet zeggen dat ik zomaar al het negatieve dat over de islam wordt gezegd zal aannemen. Lewis zegt hier iets negatiefs over de islam. Als dat niet klopt, dan wil ik dat weten, ook al zal het verder geen gevolgen hebben. Ik zal christen blijven, maar mijn beeld van de islam wordt wel wat genuanceerder en beter.
Overigens: ik denk niet dat de islam 100% niet waar is. Ik ben christen geworden na een lange zoektocht naar waarheid en echtheid. De boodschap van Jezus heeft me overtuigd dat ik bij het christendom goed zit, dat in Jezus de waarheid schuilt. Echter, ook de islam kan de mens dichterbij de waarheid brengen, ook via de islam kunnen mensen in mijn ogen God leren kennen. In mijn ogen weliswaar minder effectief en compleet dan via het christendom, maar ik ben niet 'tegen' de islam zoals jij lijkt te denken. Neemt niet weg dat ik 100% overtuigd ben dat Jezus d� weg is.

@ 3abd Arra7maan: goede citaten geef je. Lewis vergeet die inderdaad. Verder schrijft Jacobus nog: een geloof dat niet bepaard gaat met goede daden, is een dood geloof.

@ Imaan: bedankt voor je antwoord, ik heb er zeer veel aan. Je bevestigt mijn indruk, dat ook de islam leert dat God een genadig God is en dat God ons maar wat graag tegemoet wil komen. Het citaat dat je gaf vond ik mooi. Ook ben ik het met je eens dat de islam en het christendom verschillen. Ik weet nog niet hoe groot die verschillen zijn. Om dat te ontdekken, ben ik hier. Wat ik net tegen Malcolm zei, daar blijf ik achter staan. God zegt: wie zoekt, zal vinden. Een vriend van mij zegt: het is altijd de moeite waard God te zoeken, zelfs als Hij niet gevonden kan worden. Soms laat God zich niet vinden, soms slechts deels, maar het zoeken loont altijd, zoeken naar waarheid brengt de mens altijd dichter bij God. Dus als iemand van athe�st naar twijfelaar gaat, dan is hij dichter bij God. Als iemand van twijfelaar naar moslim gaat, dan komt hij weer dichter bij God. Zo zie ik het. Ondanks de verschillen tussen christendom en islam, denk ik dat wij dezelfde God aanbidden. En dat Hij een genadig God is.

(en dat zeg ik niet om de lieve vrede te bewaren)

Nu houd ik er weer mee op. De overige reacties waren niet helemaal meer on-topic, dus als jullie het niet erg vinden reageer ik daar niet op.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.