Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Mag een vrouw geslagen worden???

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
maryam_84 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote maryam_84 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Mag een vrouw geslagen worden???
    Geplaatst op: 15 juni 2005 om 03:27

Mag een vrouw geslagen worden?      

In bepaalde gedeelten van het Midden Oosten en andere gebieden in de Islamitische wereld, mag een vrouw geslagen worden door haar man of andere mannelijke familieleden voor iets onbenulligs als het niet op tijd klaar hebben van het avondeten. Er zijn ook een aantal wetsscholen die het idee van het slaan van vrouwen goedkeuren.     

Het klinkt misschien bizar, er zijn wetsscholen die mensen vertellen dat vrouwen geslagen mogen worden wanneer de man niet tevreden met haar is. Dit is een hele moeilijke vraag om te beantwoorden wanneer niet-moslims een moslim of moslima om opheldering vragen. Het vers dat moslims een groen licht geeft om hun vrouw te slaan is:

�Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en SLAAT  haar (IDRIBUHUN). Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.�  

Wij zijn ons allemaal bewust van de eerlijkheid, liefde, genade en rechtvaardigheid van Allah. Het is dan ook opvallend dat in Zijn Boek, dat orde en licht schepte in de chaos, wordt opgeroepen tot geweld tegen vrouwen. Vooral omdat Allah in zijn Boek zegt:

�En wanneer zij een slechte daad begaan, zeggen zij: "Wij zagen dit onze vaderen doen en Allah heeft het ons bevolen." Zeg: "Allah legt nooit slechte daden op. Zegt gij van Allah, hetgeen gij niet weet?" 

Het Arabische word IDRIB wordt door verschillende wetsscholen vertaald als SLAAN in het bovenstaande vers. SLAAN is een correcte vertaling van het woord IDRIB. Er zijn echter nog VIJF andere betekenissen die in de Koran worden gebruikt:

1. Ziet gij niet hoe Allah de gelijkenis van een goed woord geeft (DARAB)? Het is als een goede boom��  

2. �O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah's zaak oprukt (DARABTUM)

3. �Derhalve zonderden (DARABNA) Wij hen in de Spelonk af voor een aantal jaren.�

4. ��en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen (YADRIBNA)��

5. �En laat haar niet met haar voeten slaan (YADRIBNA)��

6. ��wanneer de engelen bij de dood hun ziel zullen nemen (YADRIBOON)�

Wanneer wij in een situatie komen wanneer een woord meerdere betekenissen heeft, moeten wij Allah�s instructies volgen die al eerder voor ons zijn vastgelegd

�Die naar het Woord luisteren en dit het best naleven. Zij zijn het die Allah geleid heeft, en zij zijn de verstandigen.�

Als wij de beste betekenis van het bovenstaande vers nemen, dan is het logischer om de derde betekenis van het woord IDRIB te nemen. Dit betekent afzonderen. Wanneer een man problemen heeft met zijn vrouw en het niet kan oplossen door eerst te praten en gescheiden slapen dan is afzondering als een afkoelperiode een vreedzame oplossing. Deze betekenis van IDRIB wordt bevestigt in de volgende vers

�En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidsrechter van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal Allah deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alkennend.�

En nog een bevestiging:

�Als een vrouw mishandeling of onverschilligheid van haar man vreest, zal het geen blaam voor hen zijn als zij een verzoening met elkander tot stand brengen - verzoening is het beste.�

De stappen die in het vers worden genoemd kan men op de volgende manier uitvoeren

1.      Praat het uit met elkaar. Dit is de simpelste en gezondste manier omdat het de communicatie tussen de twee partners bevordert.

2.      Slaap niet samen in hetzelfde bed. Dit is de tweede stap die een man kan nemen tijdens een ruzie.

3.      Afzondering. Dit is de derde en laatste stap en is bedoelt als een afkoelperiode voor beiden.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 03:38

Het werd tijd dat hier eens een goede uitleg voor kwam...
Dank je Maryam!
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 09:48

Salaam aleikoum,

A3udu Bi-Allahi mina asajtani arrajeem,

Bismi-Allahi Arrahmaani Arraheem

 

Die andere verzen die zijn opgesomd hebben hier niks mee te maken. Die zijn allemaal gebruikt in verwijzende vorm, waarbij het woord �darb� als een algemeen woord wordt gebruikt die ergens naar verwijst. Het is onjuist om te stellen dat het woord meerdere bekenissen heeft die los van elkaar staan en onderling dus verwisselbaar zijn. Bijv. inna Allaha la yastahjie an jaddriba mathalan. Hiermee wordt gedoeld op �voorbeeld� en het stellen van een voorbeeld. Of yadribbna bikhumurihinna. Gedoeld op het overtrekken van de khimaar door de vrouw.

 

Ik neem aan dat bij punt 3 wordt gesproken over surat Alkahf, vers 11. Er wordt gesteld dat in vers 18-11 wordt gesproken over afzonderen. Dit is een onjuiste vertaling. Er staat Fadarabna 3ala adhanihim filkhafi sineena 3addada. Het gaat hier om fadarabna 3ala adanihim. Er wordt hier verwezen naar het slapen in de grot voor een aantal jaren en dat Allah hier voor heeft gezorgd. Lees verder de verzen die erna komen die over het ontwaken gaan en dat zij zichzelf afvroegen hoelang ze hebben liggen slapen.

 

Naast dat er een verkeerde betekenis is gegeven aan het vers in hoofdstuk 18, wordt er geprobeerd via een verwijzing een betekenis te geven aan het woord, wat erg vals en misleidend is. De schrijver van het stuk kan namelijk bijv. ook stellen dat als een man ruzie heeft met zijn vrouw, hij dan in het laatste geval een khimaar moet ovetrekken over zijn vrouw. Asthagfiru-Allah een absurde interpretatie.

 

Het vers over �slaan� geeft alleen een probleem als je het zo wilt zien. Het werkelijke probleem is; wat verstaat men onder fadribuhunna als het gaan om slaan? Een ellenboogstoot, een knietje een kopstoot of allemaal in de vorm van een kata? En wordt het antwoord hierop door de hadith en de Sunnah ondersteund? En waarom denkt men gelijk aan mishandeling bij de interpretatie van het vers? Alle wetscholen hebben geen moeite met de interpretatie, omdat zij de Koran en de Sunnah van de Profeet (salla Allahu aleyhi wasalam) opvolgen en ook luisteren naar de woorden van de Sahabas (radiyya Allahu an3um) Deze bronnen zijn allemaal in overeenstemming met elkaar en er komt zeker geen geweld of mishandeling hieruit naar voren. Je zal het uiterst tegenovergestelde vinden, namelijk liefde en barmhartigheid voor de vrouw. Het betreft hier slechts een pijnloze psychologische miswaktikje, een psychologisch klopje op de schouder.

 

Als iemand van tevoren stelt dat het vers spreekt over mishandeling dan heeft hij alleen een probleem met zichzelf, want hij zal dan zijn eigen misvatting moeten verdedigen. Een misvatting die wellicht wordt gevoedt door angst voor iedere kritiek vanuit de kaafir hoek. Die sommigen aanzet om valselijke interpretaties uit te spreken, door een originele tekst te veranderen en zelfs de juiste uitleg d.m.v. de hadith te verwerpen.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 10:08

Denk je daadwerkelijk dat "slaan" geen geweld is?... 
Kijk, jij mag best denken dat het geoorloofd is als jouw man je slaat (op wat voor manier dan ook), en dat goedkeuren, maar dat maakt van "slaan" niet iets ongeweldadigs.

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 14:25
Ik denk dat ik het wel goed heb uitgelegd.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 14:43
Inderdaad, vandaar mijn reactie.  Ik heb er nl best problemen mee dat je in het algemeen spreekt -maw voor meerdere vrouwen- als je zegt dat slaan is toegestaan (met of zonder "beperkingen"). 
Spreek wat dit soort zaken betreft ajb voor jezelf. 
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 14:55

Jouw reactie is al beantwoordt met de tekst. Ik spreek voor mezelf en voor elke moslim. 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 02:53

Wat iets strafbaars betreft, kan je niet voor meer mensen spreken dan jezelf.  Zelfs als jij met "slaan" akkoord gaat, is dat eigenlijk toch al strafbaar voor je (toekomstige) man, hoewel je dan waarschijnlijk geen aangifte doet en er dus niets zal gebeuren.  Echter, op een forum dingen gaan verkondigen, die 1) door de meeste vrouwen (en dus ook moslimvrouwen) niet geapprecieerd worden -slaan bv- goed te praten en de man er een excuus toe te geven, 2) nog eens in naam van alle moslimvrouwen denken te spreken, geef je enkel sommige mannen, die al wouden slaan het excuus dat te doen.

En zet het maar uit je hoofd dat het bij jouw manier van "slaan" (het "liefhebbende" -ahum-  tikje) meestal niet blijft. Je zet enkel de deur open voor meer een zwaarder geweld.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 03:04

Salaam aleikoum,

Ik wil toch even reageren op dit onderwerp. Slaan in de islaam is voor zover bij mij bekend alleen toegestaan zolang het de vrouw geen pijn doet en het mag niet in het gezicht zijn. Kijk en volgens mij doet slaan al snel pijn en ik zie het zo dat slaan met pijn dus niet goed is. Dus het is beter om je vrouw helemaal niet te slaan.

Wasalaam,

Marleen

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 05:20

En hoe zit het dan met geestelijk leed. De geestelijke impact van een "klap" is vaak in dat opzicht vele malen groter zijn dan het fysiek pijn doet. Daarom blijf ik het ook een vreemde regel vinden in de koran.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 05:31
als iemand jou een tikje geeft met een stokje dat kleiner is en dunner is dan tande borstel is zou dat je pijn doen???
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 05:44

Ja, en als mijn man/vriend dat zou doen vanuit het idee dat hij dat recht had om mij op die manier terecht te wijzen, zou ik me boos, vernederd en gekwetst voelen.  Bij een man die mij zo doet voelen, blijf ik niet.

Als het je zowel fysiek of psychisch geen pijn zou doen, als het geen enkel effect op je had, waarom zou je man het dan doen?  Mijns inziens is het dus net wel bedoeld om het je te laten voelen, zowel fysiek en psychisch...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 05:48
In America om de dertig seconden een vrouw die mishandeld wordt. *8 miljoen per jaar die met geweld verkracht worden. En deze mensen maken zich druk om een regel in de Islam die juist de aggressie van mannen probeert te regelen. Met een stokje op de bovenarm of bijvoorbeeld de bil. In ieder geval niet op het gezicht. Geen sporen achterlatend en de pijn is niet meer dan van een druifje die op je lichaam valt.
Ik wordt weer misselijk van die ongelovigen.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 05:54

Agressie moet je niet regelen, agressie moet je voorkomen!
Het verbaast dat je het nut van geweld probeert te bewijzen aan de hand van geweld (ter vergelijking: 'it's like having sex for virginity')...  Jouw post lijkt me eerder een prima uitleg waarom geweld moet worden uitgeroeid. 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 06:28

salemaleykoem,

ik vind het heel erg dat mannen in andere landen zich zo als haantjes gedragen, wand dat is het gewoon haantjes gedrag, als mijn man mij zal slaan om zoiets onbenulligs, wat echt niet toegestaan is in de islaam, zal ik hem negeren of weizen op zijn fout door de koraan of in de hadith, wand daar staad zat in.

hoewel je als vrouw dan n�g niet het recht hebt om op je man te schreeuwen of om hem met een harde stem aan te spreken. wand Allah ziet alles, en je krijgt er alleen maar hasanat voor wanneer je sabbr hebt.

maar een vrouw mag wel geslagen worden wanneer zij een zonde begaat en niet luisterd,

dus bvb wanneer zij haar man niet verzorgt zoals het aangewezen is hoe ze dat behoord te doen. wanneer ze zich als een man gedraagd, zich hoerig gedraagd of nog meervan dat soort onzuiverheden voor een vrouw.

waarom zeg ik; als ze een zonde begaat, omdat een vrouw haar man moet gehoorzamen, omdat een man als haar voogd is in de islaam.

en er is een hadith of een vers, maar die moet ik nog op zoeken, daar staat in dat wanneer een vrouw zich niet correct gedraagd naar haar man, hem niet op zijn gemak stelt in zijn huis, of doet wat hij vraagt of zegt. dat deze ongehoorzame vrouwen in de hel wonen, in de ergste stad van de hel.

dus wat is dan erger, dat je een corriserende tik krijgt van je man, zodat je weet dat je fout zit, of dat je later in de hel beland? omdat je man je niet wees op je fout?

En eigelijk is het wel logisch wand, je moet je ouders ook gehoorzamen, wanneer je dat niet doet bega je de ergste zonde na shirk. en wou jij mij beweren dat je nooit een tik hebt gehad van je vader of moeder?

vast wel!

nou en als je dan getrouwd bent dan heb je alsnog een voogd boven je, in dit geval zijn het niet je ouder meer, hoewel je die nog wel moet gehoorzamen, maar nu is het je man. en die moet je ook gehoorzamen, doe je dit niet, dan krijg je net zoals van je mams of je papa, een tik.

hoewel deze landen mede door hun haantjes cultuur het vers over het slaan weer eens misbruiken (wand een tik word daar overgenomen tot het in elkaarslaan van een vrouw) kan ik als ik logisch denk en het zo bekijk het wel plaatsen en begrijpen.

en dan nog te bedenken dat de koraan in dit geval weer eens vertaald is, en we weten dus niet of met dit woord lettelijk slaan bedoeld word of een tik, maar ik denk het laatste.

wa aleykoem salem 

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 06:35
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Ja, en als mijn man/vriend dat zou doen vanuit het idee dat hij dat recht had om mij op die manier terecht te wijzen, zou ik me boos, vernederd en gekwetst voelen.  Bij een man die mij zo doet voelen, blijf ik niet.

Als het je zowel fysiek of psychisch geen pijn zou doen, als het geen enkel effect op je had, waarom zou je man het dan doen?  Mijns inziens is het dus net wel bedoeld om het je te laten voelen, zowel fysiek en psychisch...

maar iedereen heeft het over pijn  mishandeling daaom vroeg ik je zou je het pijn doen?
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 06:40

Zeg Malikah hoe zat het ook alweer met de GELIJKHEID van man en vrouw waar iedereen hier zo trots op is?

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 06:49

hoi,

dit staad even los van gelijkheid, ik als moslimvrouw ben Allah dankbaar hiervoor, dat hij de vrouw in haar kwetsbaarheid beschermd, dat wanneer ik dus weg ga bij mijn ouders en trouw, toch nog iemand is die mij beschermd en corriceert.

wand je man is eigelijk een vervanging van je ouders.

hij onderhoud jou. dmv. geld en een huis en andere hoofdzaken, daar in tegen gehoorzaam je hem.. heel logisch net als bij je ouders. of niet?

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 08:11
In eerste instantie geplaatst door malikah

dit staad even los van gelijkheid, ik als moslimvrouw ben Allah dankbaar hiervoor, dat hij de vrouw in haar kwetsbaarheid beschermd, dat wanneer ik dus weg ga bij mijn ouders en trouw, toch nog iemand is die mij beschermd en corriceert.

wand je man is eigelijk een vervanging van je ouders.

hij onderhoud jou. dmv. geld en een huis en andere hoofdzaken, daar in tegen gehoorzaam je hem.. heel logisch net als bij je ouders. of niet?

Nee, ik zie een vrouw niet als een kwetsbaar iemand die beschermd moet worden. Ik zie een vrouw als een volwaardig mens in deze maatschappij die prima in staat is om een eigen mening te vormen en deze menig ook te verdedigen. Ook is de vrouw prima in staat om in haar eigen onderhoud te voorzien. Zelf al doet ze dat niet en doet ze de huishouding dan nog hoeft ze geen enkele verantwoording af te leggen aan haar man.

Natuurlijk gaat in een goed huwelijk alles in overleg maar dat is op basis van vrijwilligheid en gelijkheid, zoals jij het hier opschrijft zie ik het meer als onderdanig. Een ouder - kind relatie zie ik dan ook heel anders dan aan man - vrouw relatie. Een ouder heeft zeggenschap over een kind, een man niet over zijn vrouw. Als het goed is geven je ouders ook steeds meer zeggenschap op als je ouder wordt zodat je ook als een zelfstandige vrouw door het leven gaat. Zoals ik het hier lees is dat in jouw geval niet gebeurd. Maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 08:31

Nee, ik zie een vrouw niet als een kwetsbaar iemand die beschermd moet worden. Ik zie een vrouw als een volwaardig mens in deze maatschappij

we weten dat een gemiddelde europeaan een vrouw niet als kwetsbaar beschouwd... maar meer als volwaardig.. lust stuk. zonder waarden.

 

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 08:34

Als het goed is geven je ouders ook steeds meer zeggenschap op als je ouder wordt zodat je ook als een zelfstandige vrouw door het leven gaat. Zoals ik het hier lees is dat in jouw geval niet gebeurd. Maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

ik zal jou zeker aan je neus hangen wat mijn ouders wel of niet hebben gedaan... maar vooruit, ik ben zelf zelfstandig geworden zonder ouders. met hulp van Allah swt.

 

 

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 08:43

In eerste instantie geplaatst door malikah

we weten dat een gemiddelde europeaan een vrouw niet als kwetsbaar beschouwd... maar meer als volwaardig.. lust stuk. zonder waarden.

Dit is precies hetzelfde als ik zou zeggen dan de moslim mannen hun vrouwen zien als hun onderdaan die kinderen moet baren. Er zullen vast mannen zijn die dat denken maar de meesten gaan prima met hun vrouw om. Zo is het ook met de meeste europeaan, die kan prima omgaan met de vrouwen in zijn omgeving.

In eerste instantie geplaatst door malikah

ik zal jou zeker aan je neus hangen wat mijn ouders wel of niet hebben gedaan... maar vooruit, ik ben zelf zelfstandig geworden zonder ouders. met hulp van Allah swt.

Zelfstandig ben je er niet van geworden aangezien je vind dat een vrouw gehoorzaam moet zijn aan haar man. Dat zie ik niet als zelfstandig maar als onderdanig.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 10:27

Esselamu aleikum broeders en zusters

5:48 En Wij hebben u het Boek (de Koran) met de waarheid geopenbaard vervullende hetgeen daarv��r in het Boek (de Bijbel) was (verkondigd) en als bewaker daarover. Richt daarom tussen hen naar hetgeen Allah heeft geopenbaard en volg hun boze neigingen niet tegen de waarheid die tot u is gekomen. Voor iedereen bepaalden Wij een wet en een weg. En indien Allah had gewild zou Hij u allen tot ��n volk hebben gemaakt, maar Hij wenst u te beproeven met hetgeen Hij u heeft gegeven. Wedijvert dus met elkander in goede werken. Tot Allah zult gij allen terugkeren, dan zal Hij u datgene mededelen, waarover gij van mening verschilt.

Wat anderen ook beweren, wij weten wat het betekend om echt gelijkwaardig te zijn als persoon. Voor ieder mens geldt zijn eigen manier van het verdienen van zijn plek in de Tuin om daar voor eeuwig te vertoeven Inshallah.

Dat de ongelovigen geen waardigheid kennen, komt alleen maar omdat ze ervan uitgaan niet meer te zullen worden opgewekt nadat ze tot stof zijn vergaan. Wat heb je dan aan waardigheid? Gelijkheid is wat zij verkiezen boven waardigheid en ze zien geen eens het verschil. En de waardigheid die ze menen te hebben is maar schijn. Ze willen in het leven allemaal net zoveel kunnen doen als de ander dat kan.

Ik zou zeggen mensen: "geniet" er maar van! (zolang het nog kan)

3:145 Geen ziel kan sterven zonder Allah's toestemming, daar de tijd is vastgesteld. En wie de beloning van de tegenwoordige wereld wenst, zullen Wij er van geven; en wie de beloning van het Hiernamaals wenst, hem zullen Wij daar van geven en Wij zullen de dankbaren gewis belonen.

3:176-178 En laat degenen, die vlug tot ongeloof vervallen, u niet verdrieten; voorzeker, zij kunnen Allah niets aandoen. Allah wil hen aan het toekomstig leven geen deel doen hebben, er zal voor hen een strenge straf zijn. Waarlijk, degenen die het ongeloof hebben aanvaard in ruil voor het geloof, kunnen Allah niets aandoen; hen wacht een pijnlijke straf. En laat de ongelovigen niet denken dat het uitstel, dat Wij hun geven, goed voor hen is; Wij geven hun slechts uitstel, zodat zij in zonde toenemen; er zal voor hen een vernederende straf zijn.

 

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 10:35

In eerste instantie geplaatst door Soldier

3:145 Geen ziel kan sterven zonder Allah's toestemming, daar de tijd is vastgesteld. En wie de beloning van de tegenwoordige wereld wenst, zullen Wij er van geven; en wie de beloning van het Hiernamaals wenst, hem zullen Wij daar van geven en Wij zullen de dankbaren gewis belonen.

3:176-178 En laat degenen, die vlug tot ongeloof vervallen, u niet verdrieten; voorzeker, zij kunnen Allah niets aandoen. Allah wil hen aan het toekomstig leven geen deel doen hebben, er zal voor hen een strenge straf zijn. Waarlijk, degenen die het ongeloof hebben aanvaard in ruil voor het geloof, kunnen Allah niets aandoen; hen wacht een pijnlijke straf. En laat de ongelovigen niet denken dat het uitstel, dat Wij hun geven, goed voor hen is; Wij geven hun slechts uitstel, zodat zij in zonde toenemen; er zal voor hen een vernederende straf zijn.

 

En dit zijn de verzen die de ongelovige tot waanzin drijft.

Lees en huiver O ongelovige, je zal hier niks tegen op kunnen brengen dan alleen maar pure opstandigheid. Laat maar zien hoe opstandig je bent, toon het ons! Moge Allah zich met zijn barmhartigheid tot ons wenden en ons behoeden voor het ongelovige volk!

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 11:34
amien! ya rabbi a3lamien!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 12:52
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Agressie moet je niet regelen, agressie moet je voorkomen!
Het verbaast dat je het nut van geweld probeert te bewijzen aan de hand van geweld (ter vergelijking: 'it's like having sex for virginity')...  Jouw post lijkt me eerder een prima uitleg waarom geweld moet worden uitgeroeid. 

Agressie moet je voorkomen juist! Ik weet dat je de hele Koran niet hebt gelezen of ooit van plan bent te lezen. Maar als je op zijn minst de vers over het tuchtigen in z' n geheel zou lezen en de tafsir (uitleg) ervan, dan zou je weten dat het tuchtigen het allerlaatste middel is. Tuchtigen met een kleine 't'. Want het is geen slaan met vuisten wat jullie gewend zijn te doen. Na praten, na onthouden van seks, dan pas. En zelfs dan zijn er regels. Die weet je inmiddels al, pijn is er niet bij. Want in het volgende vers staat er al dat als ze er nog niet uit komen de families erbij gehaald moeten worden. Hoe wil je dit gesprek met haar/zijn familie 'normaal' laten verlopen als je net iemand zijn dochter/zusje hebt afgeranseld? Ik denk eerder dat je dan zelf ook afgeranseld zal worden.

In de hele Koran van begin tot eind wordt benadrukt dat iemand die zijn/haar macht/kracht misbruikt gestraft zal worden in het hiernamaals. Onder goede moslims werkt deze manier van voorkomen. . Hoe jij de westerse kafirmannen wilt duidelijk maken dat vrouwenmishandeling uitgeroeid moet worden, vraag ik mij af. Met een wetsartiekeltje in het wetboek en politiebedreiging voorkom je niet. Dan is het kwaad al geschied.

Ik heb geen zin om de cijfers er weer bij te halen, maar van wat ik heb gezien, is vrouwenmishandeling nog het meest voorkomende mishandeling in 'christelijke' landen. Maak niet uit of ze westers zijn of dat de 'christelijke' landen in Zuid-Amerika zijn of elders. De misdaden  daar tegen vrouwen zijn hoog.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juni 2005 om 15:31
In eerste instantie geplaatst door malikah

Nee, ik zie een vrouw niet als een kwetsbaar iemand die beschermd moet worden. Ik zie een vrouw als een volwaardig mens in deze maatschappij

we weten dat een gemiddelde europeaan een vrouw niet als kwetsbaar beschouwd... maar meer als volwaardig.. lust stuk. zonder waarden.

 

hah die  is goed waw allah i3tik sa7a
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 00:30

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Agressie moet je voorkomen juist! Ik weet dat je de hele Koran niet hebt gelezen of ooit van plan bent te lezen. Maar als je op zijn minst de vers over het tuchtigen in z' n geheel zou lezen en de tafsir (uitleg) ervan, dan zou je weten dat het tuchtigen het allerlaatste middel is. Tuchtigen met een kleine 't'. Want het is geen slaan met vuisten wat jullie gewend zijn te doen. Na praten, na onthouden van seks, dan pas. En zelfs dan zijn er regels. Die weet je inmiddels al, pijn is er niet bij. Want in het volgende vers staat er al dat als ze er nog niet uit komen de families erbij gehaald moeten worden. Hoe wil je dit gesprek met haar/zijn familie 'normaal' laten verlopen als je net iemand zijn dochter/zusje hebt afgeranseld? Ik denk eerder dat je dan zelf ook afgeranseld zal worden.

Maar het staat er wel en wordt daarom ook vaak genoeg fout geinterpreteerd. Al is het Nederlands wetboek verre van perfect, je komt er nergens tegen dat als niets meer help je je vrouw (zachtjes) mag slaan. Als jij hier dus met heel veel goede argumenten komt die het woord tuchtigen afzwakken vraag ik me af waarom het er dan niet gewoon uitgelaten is. Kun je misschien verklaren waarom het er wel staat terwijl je zelf zegt:

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In de hele Koran van begin tot eind wordt benadrukt dat iemand die zijn/haar macht/kracht misbruikt gestraft zal worden in het hiernamaals.

Als je dan zo nadrukkelijk wilt dat niemand zijn/haar macht/kracht misbruikt waarom geef je dan wel de gelegenheid, hoe klein dan ook, om het toch te doen.

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Onder goede moslims werkt deze manier van voorkomen.

Het probleem zit hem niet in de "goede" mensen, de uitdaging is om de slechte in toom te houden. Die zullen zo'n regel gewoon uit de context halen en misbruiken puur omdat die regel er staat.

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Hoe jij de westerse kafirmannen wilt duidelijk maken dat vrouwenmishandeling uitgeroeid moet worden, vraag ik mij af. Met een wetsartiekeltje in het wetboek en politiebedreiging voorkom je niet. Dan is het kwaad al geschied.

Ja, dat is niet anders in de islam toch?

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik heb geen zin om de cijfers er weer bij te halen, maar van wat ik heb gezien, is vrouwenmishandeling nog het meest voorkomende mishandeling in 'christelijke' landen. Maak niet uit of ze westers zijn of dat de 'christelijke' landen in Zuid-Amerika zijn of elders. De misdaden  daar tegen vrouwen zijn hoog.

Het is erg gevaarlijk om zomaar cijfers te gaan vergelijken tussen christelijke en moslim landen. Aangezien de christelijke maatschappij een stuk individueler is zullen daar mensen ook vaker aangifte doen. Cijfers geven dus niet altijd een juist beeld van de werkelijkheid. Persoonlijk denk ik namelijk dat het niet eens zoveel uitmaakt waar je bent op de wereld, mishandeling komt overal voor.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 03:18
De Wijsheid van Allah de Verhevene overstijgt ieder menselijk verstand.
Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 04:08

In eerste instantie geplaatst door Imaan

De Wijsheid van Allah de Verhevene overstijgt ieder menselijk verstand.

Prima, maar wat wil je daar mee zeggen?

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.172 seconden.