Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vraagje aan korankenner

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraagje aan korankenner
    Geplaatst op: 01 augustus 2005 om 15:25
In eerste instantie geplaatst door Paladin


Wij schiepen u, daarna vormden Wij u; toen zeiden Wij tot de engelen: "Onderwerpt u aan Adam" en zij onderwierpen zich, behalve Iblies; hij behoorde niet tot degenen die zich onderwierpen.


(God) zeide: "Wat belette u, u te onderwerpen, toen Ik u (dat) gebood?" Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. Gij hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen. (7:11-12)

En Wij hadden voorheen de djinn uit vlammend vuur geschapen. (15:27)

En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. (51:56)



Misschien is dit rijtje niet kompleet.
Interessant omdat het lijkt alsof engelen in de Bijbel een andere betekenis hebben.

Kan iemand deze vragen ook beantwoorden ?

Waarom zijn djinns uit vuur geschapen en engelen ?

God heeft eerst de engelen geschapen uit licht. De reden is alleen bekend bij God. Je zou kunnen zeggen dat duisternis kwaad meebrengt als hij overdekt. De licht is iets moois, de tegenstander van duisternis.

God heeft de djinns geschapen uit vuur. De reden is wederom alleen bekend bij God. Je zou kunnen zeggen omdat vuur machtig is, vuur brengt mogelijkheden mee. Vuur kan goed zijn, als het onder controle is.

Waarom moesten engelen en djinns zich onderwerpen aan adam/mensen.

Toen God Adam had geschapen uit klei droeg Hij Adam op de namen van alle Engelen te leren. Toen Adam daarmee klaar was, riep God alle Engelen en Djinns erbij, en begon Hij Adam te ondervragen. Adam gaf overal het goede antwoord op. Hierop beval God de Engelen en Djinns te buigen voor Adam, als teken van respect.

Als engelen en djins zich moeten onderwerpen aan adam/mensen waar blijft dan de vrije keuze van djijnns.

Als je dit doet, heb je dan geen keuze? Ben je niet dankbaar dat je bestaat? God maakt jou en jij volgt zijn geboden niet eens op. Ja, ik ga zeggen dat je een vrije keuze hebt, dat komt omdat je kan doen wat je wilt en je moet je verantwoorden voor je daden.

Zijn mensen/adam dan verantwoordelijk voor het gedrag van engelen/djinns  ?

Nee de mens is alleen verantwoordelijk voor wat hij of zij zelf doet. Hoe moet ik verantwoordelijk zijn voor wat iemand anders doet? Ik kan dat niet. Ik kan alleen verantwoordelijk zijn voor wat ik doe. Hoe ik mensen behandel. Of ik 5x bid per dag. Dus nee de mens is niet verantwoordelijk op de een of andere manier voor de Djinns of Engelen.

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 augustus 2005 om 14:12

Wij schiepen u, daarna vormden Wij u; toen zeiden Wij tot de engelen: "Onderwerpt u aan Adam" en zij onderwierpen zich, behalve Iblies; hij behoorde niet tot degenen die zich onderwierpen.


(God) zeide: "Wat belette u, u te onderwerpen, toen Ik u (dat) gebood?" Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. Gij hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen. (7:11-12)

En Wij hadden voorheen de djinn uit vlammend vuur geschapen. (15:27)

En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. (51:56)



Misschien is dit rijtje niet kompleet.
Interessant omdat het lijkt alsof engelen in de Bijbel een andere betekenis hebben.

Kan iemand deze vragen ook beantwoorden ?

Waarom zijn djinns uit vuur geschapen en engelen ?
Waarom moesten engelen en djinns zich onderwerpen aan adam/mensen.
Als engelen en djins zich moeten onderwerpen aan adam/mensen waar blijft dan de vrije keuze van djijnns.
Zijn mensen/adam dan verantwoordelijk voor het gedrag van engelen/djinns  ?



Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.