Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Bijbel(2)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Marinus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marinus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Bijbel(2)
    Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 03:22

Sommige moslimsbroeders en -zusters vroegen ons om bijbelpassages die wij inspirerend vonden. Graag vraag ik ook jullie je favoriete koranpassage. Liefst in het Nederlands, waarvoor dank.

En deze vind ik mooi, ze komt uit het boek Prediker:

Alles heeft zijn tijd
 
Voor alles wat gebeurt is er een uur,
een tijd voor alles wat er is onder de hemel.
Er is een tijd om te baren
en een tijd om te sterven,
een tijd om te planten
en een tijd om te rooien.
Er is een tijd om te doden
en een tijd om te helen,
een tijd om af te breken
en een tijd om op te bouwen.
Er is een tijd om te huilen
en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen
en een tijd om te dansen.
Er is een tijd om te ontvlammen
en een tijd om te verkillen,
een tijd om te omhelzen
en een tijd om af te weren.
Er is een tijd om te zoeken
en een tijd om te verliezen,
een tijd om te bewaren
en een tijd om weg te gooien.
Er is een tijd om te scheuren
en een tijd om te herstellen,
een tijd om te zwijgen
en een tijd om te spreken.
Er is een tijd om lief te hebben
en een tijd om te haten.
Er is een tijd voor oorlog
en er is een tijd voor vrede.
Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij met zijn gezwoeg tot stand brengt? Ik heb gezien dat het een kwelling is, die hem door God wordt opgelegd. God heeft alles wat er is de goede plaats in de tijd gegeven, en ook heeft hij de mens inzicht in de tijd gegeven. Toch kan de mens het werk van God niet van begin tot eind doorgronden. Ik heb vastgesteld dat voor de mens niets goeds is weggelegd, behalve vrolijk te zijn en van het leven te genieten. Want wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet en geniet van al het goede dat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. Alles wat God doet, zo heb ik vastgesteld, doet hij voor altijd. Daar is niets aan toe te voegen, daar is niets van af te doen. God doet het zo opdat wij ontzag voor hem hebben. Wat er is, was er al lang; wat zal komen, is er altijd al geweest. God haalt wat voorbij is altijd weer terug.

 

Terug naar boven
Marinus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marinus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2005 om 06:01

Vrienden,

Het treft mij dat er op dit forum meer belangstelling is om elkaar te overtuigen van het eigen grote gelijk dan voor het uitwisselen van de rijkdom die beide godsdiensten kennen.

Nogmaals mijn vraag dus om inspirerende passages, teksten, verhalen uit Koran en Bijbel op dit forum te plaatsen. Ik ben werkelijk ge�nteresseerd maar als jullie niks doorsturen verdenk ik beide partijen van een lichte onverschilligheid.

groetjes,

Marinus

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2005 om 08:03
Ziet, toen de wateren stegen, droegen Wij u de ark binnen,
Opdat Wij dit tot een les voor u mochten maken en opdat degene die deze (gebeurtenis) kan onthouden zich deze moge herinneren.
En wanneer een enkele stoot op de bazuin zal worden geblazen,
En de aarde en de bergen van hun plaats zullen worden opgeheven en terstond zullen worden verbrijzeld,
Op die Dag zal de grote gebeurtenis plaats vinden.
En de hemelen zullen uiteen splijten, zodat deze op die Dag zwak zullen zijn.
En de engelen zullen op de zijden ervan staan. En op die Dag zullen acht engelen de troon van uw Heer boven zich houden.
Dan zult gij worden bloot gelegd en geen uwer geheimen zal verborgen blijven.

En hij, aan wie zijn boek in de rechter hand wordt gegeven, zal zeggen:

"Komt, leest mijn boek.
Voorzeker, ik wist dat ik mijn afrekening tegemoet moest gaan."

Deze zal dan een heerlijk leven krijgen
In een verheven tuin,
Waarvan het fruit gemakkeljik bereikbaar zal zijn.

"Eet en drinkt smakelijk als loon voor hetgeen gij in vroeger dagen hebt gedaan."

Maar, hij wiens boek in de linker hand wordt gegeven, zal zeggen:

"O was mijn boek mij maar  gegeven!
En had ik maar niet geweten wat mijn oordeel was!
O, had de dood maar aan mij een einde gemaakt!
Mijn rijkdom heeft mij niet gebaat,
Mijn macht is van mij weg gegaan."

(Hoofdstuk de Zekere Realiteit (69))
"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
Marinus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marinus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2005 om 04:25

Bedankt voor je tekst Abt Al Wadud. Graag meer van dat.

Hieronder nog eentje uit onze bijbel.

Een vrouw op overspel betrapt (uit het Johannesevangelie)


Jezus ging naar de Olijfberg, en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizee�n een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: �Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?� Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: �Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.� Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: �Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?� �Niemand, heer,� zei ze. �Ik veroordeel u ook niet,� zei Jezus. �Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.�

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2005 om 05:55
Het verhaal van de blindgeboren man spreekt mij altijd heel erg aan. Het gehannes met de sceptici, de machtsmisbruik van de farizee�n en op een gegeven moment de cynische antwoorden van de genezen man vind ik prachtig om te lezen.
Link

En het verhaal van Zacheus. Vooral om de symboliek en het rebelleren van Jezus tegen de gevestigde orde, de mensen spraken schande van hem.
Link
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.