Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wat maakt anders gelovig "ongelovig"??

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Simsalabim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Simsalabim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wat maakt anders gelovig "ongelovig"??
    Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 14:10

De titel zegt het al, maar ik licht het even toe.

Ik heb nu tijdje op dit forum zitten lezen, en posten. Waarom?, omdat ik meer wil weten over een ander geloof. Ik respecteer elk geloof. Zelf heb ik ook een geloof, wat dit is, doet niet ter zake. Waarom niet, omdat het belangrijker is het mens te leren kennen.

Ik lees hier op dit forum regelmatig berichten met als ondertoon een dis-respect voor alles en iedereen die een ander geloof aanbid. Er zijn namelijk soms berichten op dit forum waar gesproken wordt over "De Ongelovigen" als zijnde de duivel.

En dit is in zekere zin discriminerend voor mensen die bijvoorbeeld Christen zijn, of Boedist, of Hindoe, Sikh, Jainist, Jood, en dan ook nog de atheisten. En er zullen vast nog wel meer geloven zijn. Elk geloof op zich heeft zelfs 1 of meerdere sub-geloven.

zo'n 25% van deze wereldbevoling is moslim, dat is erg veel. Maar er zijn mensen, de andere 75% die net zo hard in hen religie zijn dan de moslims in de Islam.

En omdat op dit moment een zekere president in de USA het heft in handen heeft en het nu voorzien heeft op een bepaalde stroming, maakt niet dat iedereen met een ander geloof er deze denkbeelden op na houdt.

Daarom, waarom zien moslims een andere gelovige(d.w.z. een van de grote andere wereld religies) als "De Ongelovige" Is dit alleen maar omdat er mensen zijn die niet geloven in wat de aanhangers van de Islam geloven?

Vertel het mij a.u.b. want na het lezen van een aantal berichten hier op dit forum(ook oudere berichten en gesloten topics overigens) ben ik een beetje gaan twijfelen aan de goede bedoelingen van het geloof.

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 14:27
we geven het woord 'ongelovige' twee betekenissen, taalkundig en islamitisch. taalkundig zijn het de atheisten oftewel die nergens in geloven, afgezien van joden, christenen en andersgelovigen. islamitisch is ieder die niet gelooft in Mohammed als zijnde de laatste boodschapper een ongelovige, het arabisch woord ervan is kafir. voor dit laatste zijn er talloze bewijzen uit de Quran en ahadith (overleveringen van de profeet).
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Simsalabim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Simsalabim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 14:48

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

we geven het woord 'ongelovige' twee betekenissen, taalkundig en islamitisch. taalkundig zijn het de atheisten oftewel die nergens in geloven, afgezien van joden, christenen en andersgelovigen. islamitisch is ieder die niet gelooft in Mohammed als zijnde de laatste boodschapper een ongelovige, het arabisch woord ervan is kafir. voor dit laatste zijn er talloze bewijzen uit de Quran en ahadith (overleveringen van de profeet).

Taalkundig wil dus zeggen, iemand die niet geloofd.

Islamitisch wil zeggen, iemand die niet in Mohammed geloofd.

Maar religie, filosofie en levenshouding, zelfs het bijgeloof. Dit zijn toch zaken die in elke religie niet ver van elkaar verdwijderd zijn toch? Ieder op een ander manier, maar iedereen gelooft in het geen hij/zij denkt het beste te zijn. En als ik denk  dat bijvoorbeeld het Taoisme, wat welliswaar een filosofische stroming is.   

Of wat voor geloof dan het "ware geloof"is, dan mag ik dat toch vinden, dan ben ik toch gelovig, alleen niet in het geloof wat de moslims geloven.Maar als ik er de zelfde gedachten op na houd, dan ben ik toch gelovig?! Dat dient toch gerespecteerd te worden! Ook al zijn andere groepen het er niet mee eens.

Als iedereen die niet in de Islam is, zou spreken over de moslims als zijnde "De ongelovigen"Hoe zou je dat vinden dan? Want 75% van de wereldbevolking is anders, of niet gelovig.

Dat is toch iets waar je alleen maar ruzie over kan krijgen, over het soebatten over welk geloof nou het beste is. En dit gesoebat is al zo oud als de mensheid, dus waarom niet gewoon respecteren en accepteren dat er mensen zijn die anders willen geloven. Er zullen ook altijd mensen blijven die rood een mooiere kleur vinden dan blauw. stel dat daar nou eens ruzie over gemaakt zou worden, over wat de ware kleur is!

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 15:04

dus je hebt problemen met de islamitische betekenis, dat kan, maar dit is iets wat wij moeten geloven, het tegenovergestelde van kafir/ongelovige is moe'min/gelovige. moe'min is iemand die imaan in zich heeft, deze imaan heeft zijn eigen zuilen, als ��n van deze zuilen ontbreekt spreek je niet meer van imaan, maar kofr (=ongeloof).

deze 6 zuilen zijn: geloven in Allah, Zijn boodschappers (inclusief Mohamed), Zijn Engelen, Zijn Boeken (inclusief Quran), dat er een Dag des Oordeels is en de Voorbeschikking.

dit is wat de niet-moslims kuffar maakt, daarnaast zijn er meerdere zaken, zoals boedhisten die een koe aanbidden, wat shirk (afgoddienst=kofr) is, christenen die Jezus als god beschouwen, wederom shirk, en ik kan veel zaken noemen die als shirk of kofr bestempeld moeten worden in de islamleer.

dat andersgelovigen mij een 'ongelovige' kunnen noemen doet me niks, want ik weet van mezelf dat ik de pure monotheist (muwahid) ben.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 04:17
In eerste instantie geplaatst door Simsalabim

Maar religie, filosofie en levenshouding, zelfs het bijgeloof. Dit zijn toch zaken die in elke religie niet ver van elkaar verdwijderd zijn toch? Ieder op een ander manier, maar iedereen gelooft in het geen hij/zij denkt het beste te zijn. En als ik denk  dat bijvoorbeeld het Taoisme, wat welliswaar een filosofische stroming is.   

Of wat voor geloof dan het "ware geloof"is, dan mag ik dat toch vinden, dan ben ik toch gelovig, alleen niet in het geloof wat de moslims geloven.Maar als ik er de zelfde gedachten op na houd, dan ben ik toch gelovig?! Dat dient toch gerespecteerd te worden! Ook al zijn andere groepen het er niet mee eens.

Als iedereen die niet in de Islam is, zou spreken over de moslims als zijnde "De ongelovigen"Hoe zou je dat vinden dan? Want 75% van de wereldbevolking is anders, of niet gelovig.

Dat is toch iets waar je alleen maar ruzie over kan krijgen, over het soebatten over welk geloof nou het beste is. En dit gesoebat is al zo oud als de mensheid, dus waarom niet gewoon respecteren en accepteren dat er mensen zijn die anders willen geloven. Er zullen ook altijd mensen blijven die rood een mooiere kleur vinden dan blauw. stel dat daar nou eens ruzie over gemaakt zou worden, over wat de ware kleur is!

als jij een ander geloof aanhangt zegt dat niet dat dit niet gerespecteerd word;) molsims zien de islam alleen als het ware geloof, de joden als leugenaars en de christenen als afgedwaalden om het maar kort door de bocht te zeggen:) en wat denk je dat christenen  en joden zeggen van elkaar/islam?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.