Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Nahed Selim

 Post Reply Post Reply
Schrijver
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Nahed Selim
    Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 11:40

Intervieuw Volkskrant met Nahed Selim d.d. 27 augustus 2005.

Welke Korantekst staat bovenaan uw topdrie van vrouwonvriendelijke teksten?

Dat is 4:34, waarin mannen worden opgeroepen hun vrouw te slaan als zij geen seks met hem wil. Dat is de meest kwetsende tekst voor vrouwen die ik ben tegen gekomen. Het is gewoon slecht, en zo is het ook bedoeld.

Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar' (4:34)

Een andere tekst waar ik grote moeite mee heb is die waarin vrouwen worden vergeleken met akkers die mannen mogen bewerken wanneer zij maar willen. Deze tekst veroordeelt vrouwen tot seksuele slavernij en bezorgt miljoenen moslima's een armoedig en onbevredigend seksleven. Maar Amina Wadud, die haar interpretatie van Koranteksten heeft gepubliceerd, leest deze akkertekst anders, vergelijkbaar met wat ik met zina heb gedaan. Zij stelt dat akkers staan voor vruchtbare aarde, het meest waardevolle in het dorre woestinleven uit de tijd van de Profeet. Dus een vrouw vergelijken met een akker is een vrouw zien als meest waardevol bezit. Toch blijft ze een bezit. Wat Wadud en ik doen is een begin. Ik ben ervan overtuigd dat als meer vrouwen zich in de Koran gaan verdiepen, er meer originele interpretaties van de Koranteksten komen.

'Uw vrouwen zijn een akker voor u, zo komt dan tot uw akker zoals gij maar wilt" (2:223)

U zou de Koran niet aanbevelen als een handboek voor een prettig seksleven.

Toch heb ik op dat vlak ook iets positiefs ontdekt. De laatste regel van de akkertekst (' maar doe iets daaraan voorafgaan voor uzelven') lees ik als introduceert u uzelf eerst, dus een pleidooi voor het voorspel, iets waarvan toch vooral vrouwen zijn gecharmeerd. Ibn Abbas heeft deze Korantekst echter anders geinterpreteerd: voordat de man bij de vrouw naar binnen gaat moet hij In de naam van God, de beharmhartige roepen.

wordt vervolgd

 

Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 12:05

Selam Alleykum,

Ik doe een poging,uit het blote hoofd, moge allah (swt) me vergeven als ik ernaast zit. 

Intervieuw Volkskrant met Nahed Selim d.d. 27 augustus 2005.

Welke Korantekst staat bovenaan uw topdrie van vrouwonvriendelijke teksten?

Dat is 4:34, waarin mannen worden opgeroepen hun vrouw te slaan als zij geen seks met hem wil. Dat is de meest kwetsende tekst voor vrouwen die ik ben tegen gekomen. Het is gewoon slecht, en zo is het ook bedoeld.

Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar' (4:34)

Antw:Niet waar, over seks word alleen gesteld dat de engelen je zullen vervloeken als je zou we�geren (met verkeerde intentie weigeren), en bij problemen b.v niet met haar te slapen,(dan moet je dus een hele vent zijn,wil je vrouw je m�ssen) Volgens mij zijn er ook wel eens niet-moslimmannen die heel boos zijn op hun vrouw,hun hoofd staat er dan ook niet naar en ze du�ken op de bank.Naar mijn weten �s er ook een had�th dat het afgeraden is om met ruzie te gaan slapen.Maar dat weet ik n�et zeker.

Een andere tekst waar ik grote moeite mee heb is die waarin vrouwen worden vergeleken met akkers die mannen mogen bewerken wanneer zij maar willen. Deze tekst veroordeelt vrouwen tot seksuele slavernij en bezorgt miljoenen moslima's een armoedig en onbevredigend seksleven. Maar Amina Wadud, die haar interpretatie van Koranteksten heeft gepubliceerd, leest deze akkertekst anders, vergelijkbaar met wat ik met zina heb gedaan. Zij stelt dat akkers staan voor vruchtbare aarde, het meest waardevolle in het dorre woestinleven uit de tijd van de Profeet. Dus een vrouw vergelijken met een akker is een vrouw zien als meest waardevol bezit. Toch blijft ze een bezit. Wat Wadud en ik doen is een begin. Ik ben ervan overtuigd dat als meer vrouwen zich in de Koran gaan verdiepen, er meer originele interpretaties van de Koranteksten komen.

'Uw vrouwen zijn een akker voor u, zo komt dan tot uw akker zoals gij maar wilt" (2:223)

Antw: Dit is onzin, niks geen bezit, jemig zeg, deze hadith is om te bepalen hoe (waar)je sexuele omgang hebt, waar het groeit, en niet andere benaderingen (sodomie).Dus je bent geheel vr�j om te doen wat je wilt(samen!)Vervolgens, is de man verplicht zijn vrouw te bevredigen eer h�j zich van haar verw�jderd.Verder is sexualiteit een erkende behoefte binnen de Islam( voor man en vrouw) In het kort...deze hadith is geopenbaard om sodomie te verbieden, snap je.

zou de Koran niet aanbevelen als een handboek voor een prettig seksleven.

Toch heb ik op dat vlak ook iets positiefs ontdekt. De laatste regel van de akkertekst (' maar doe iets daaraan voorafgaan voor uzelven') lees ik als introduceert u uzelf eerst, dus een pleidooi voor het voorspel, iets waarvan toch vooral vrouwen zijn gecharmeerd. Ibn Abbas heeft deze Korantekst echter anders geinterpreteerd: voordat de man bij de vrouw naar binnen gaat moet hij In de naam van God, de beharmhartige roepen.

Antw:De Profeet (swt) raad aan om met je vrouw te flirten, etc. om de ju�ste stemming te creeren. Er is een aangeraden dua vooraf het hele gebeuren om Sjataan aan je voorbij te laten gaan.Dat van Ibn Abbas weet ik niet, wat de Profeet (swt)stelt lijkt me duidelijk genoeg. 

Je zegt nu zelf het einde van de hadith, hoe kan het dan eerst gaan over bezit en dan over voorspel, zie je niet dat de 2de opmerking niet klopt.Je hebt eerst de u�tleg over waar/hoe  sexueel-verkeer en vervolgens over het voorspel.(logischer toch?) 

Wa'Selam

P.S ik moet wel zeggen dat dit een mooi staaltje is van 1 enkele zin bekijken , het is beter om hadiths in zijn geheel te bek�jken en degene die verband met elkaar hebben ernaast te leggen en dan vervolgens te oordelen. 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 12:55

Beste Django,

Bedankt voor je bijdrage. Zoals je ziet zijn er verschillende interpreataties mogelijk en bepaalt de lezer hoe het vers bedoeld is. Het blijft echter uitermate dicutabel,  juist omdat er meerdere interpreaties mogelijk zijn.

Niet de tekst bepaalt de praktische invulling van de Koran, maar de lezer.

Op grond van deze Koranteksten zul je begrijpen dat het mogelijk is vrouwen te misbruiken, hetgeen ook gebeurd.

 

Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 13:15

Selam Alleykum,

Nou, ,heb toch even een opmerking of wat... Dit is geen interpertatie van mij, dit is De Kor'aan (volledige soera) en de uitleg van de Profeet(vzmh).De bovenste dame is aan het interperteren, waarom...lees verder...... 

En voor voor mensen die vrouwen willen misbruiken of hun standpunt willen bevestigen, zal ik je eens wat vertellen....

De intentie tot alles is cruciaal, wat je zoekt zal je vinden etc..begr�jp je m�j? Iemand die �ets raars in zijn hersenpan heeft zoekt gewoon een excuus, maar vaak kan je die ontzenuwen, door dat ze 1 regel nemen of namens she�k of bepaalde stromingen praten/redeneren.

De Kor'aan is en gedicteerd schrift op een wonderbaarlijke wijze heel compleet... handelswijze b.v.......volledige hadith/soera lezen en alle samenhangende  hadiths/soera's die verband hebben er naast leggen, dan....over nadenken, bezinken.....nog een keer hetzelfde....langzaam besef laten groeien.En, open-minded lezen, neutraal.....

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 13:31

Selam Alleykum (?)

Ik lees de Koran alleen in het Nederlands. Ik denk zelf dat ik niet de diepte uit de Koran kan halen die er waarschijnlijk inzit, omdat de Koran in vers is opgebouwd. Zijn klanken belangrijk in de Koran?

De op/aanmerkingen die je maakt (als antw.) zijn interpretaties, net als Nahed Selim.

Maar in wezen vind ik het niet van belang dat je interpreteerd, maar dat je je heel goed beseft dat je interpreteerd naar eigen beeld. Zoals ik al gezegd heb is het gelezene van ondergeschikt belang t.o..v. de lezer. Kun je het daar mee eens zijn?

groet

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 13:39
Pietje, kan je niet gewoon het Nederlands burgerlijk wetboek gaat omspitten! Dan doe je tenminste iets nuttigs! Ga daar op zoek naar zaken die veranderd moeten worden of naar zaken waar je het nut niet van begrijpt. Please...

De Quran blijft de Quran en die is in het Arabisch geschreven. Als de wereld nu vergaat of blijft bestaan, de Quran zal erdoor nooit veranderen. Hoe erg jij er ook naar verlangt, vriend. Het is een Gunst en Wonder van Allah aan de mens, dat nooit veranderd zal kunnen worden. Geen ene punt, letter of klank ga jij, Bush, Hitler, Hirsi, Sharon of welke grappenmaker dan ook eraan kunnen veranderen.

Geen enkel weldenkend mens, man of vrouw, heeft problemen met de Qurantekst. Want Allah gaf de mens, in het bijzonder de vrouw, voor het eerst zoveel rechten in de Quran. Rechten waarover de vrouw nog niet eerder van had kunnen dromen. Rechten die de vrouw helpen te beschermen tegen machtsmisbruik van mannen.
Als je wilt begrijpen wat de reden is van bepaalde teksten in de Quran, zal je ook de situatie van de openbaring moeten kennen. Aangezien jij je nog in je periode van duisternis bevindt, zal je alleen maar anderen op een dwaalspoor helpen. Hou je bezig met je eigen wetboeken.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 13:49

Waar heb ik moeite met een korantekst ?

 

Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 13:54

Tuurlijk Selam Alleykum.....

Nee, kan ik niet, weet je waarom? Ik ben bekeerd uit mijzelf, 10 jaar geleden, ik ben uit pure eigenwijsheid de kor'aan gaan lezen, zo van....nou dat zal ook wel niet kloppen,....oeps, langzaam veranderde mijn hart, ging niet eens bewust.Het is dus waarheid,wat er staat,het heeft me jaren gekost het lezen en begrijpen.(van hoofd naar hart,zo naar handelingen) en ik ben er nog niet.

Punt dus, ik ben met de verkeerde reden gaan lezen,was het zat al die geloven, zoveel tegenstr�jdigheid.Ik heb de Kor'aan inpulsief toen �k 16 was uit de b�bl�otheek meegenomen (is k�jken hoe dat nou zit..) en ben du�del�jk met de verkeerde redenen gaan lezen.( Ik ben al e�genw�js en kopp�g, maar toen helemaal) 

Tsja, taal, arabisch is de moedertaal van de Kor'aan, net zoals je eigen taal blijft dat de taal van je hart.De eerste keer toen ik de Kor'aan open sloeg dacht ik .wat is dit?, zo moeilijk te lezen, maar je moet de tijd nemen.Je stelt je erop in. En op een gegeven moment als je gaat vergelijken zie je antwoorden.De Kor'aan heeft over alle zaken geopenbaard,wat je kan doen in welke situatie.  

En nogmaals ik maak geen opmerkingen, want het is geen mening van me, en er is me geen vraag gesteld, ik geef je wat er geschreven staat, dat is alles.

Allah (swt) heeft m�j de Kor'aan en Soenna gegeven als leiddraad in dit leven, niet andermans interpertaties of uitleg, ik kan zelf lezen en begrijpen.1 ieder moet voor zichzelf achter zijn keuze's staan. Als ik sterf word ook ik verantwoordelijk gestelt en kan ik niet schuilen achter iemand zijn beredenering ook niet in de goede zin van het woord.   

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 14:03

Dan moet ik de Koran nog een keer lezen.

 

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 15:55
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

Welke Korantekst staat bovenaan uw topdrie van vrouwonvriendelijke teksten?

Dat is 4:34, waarin mannen worden opgeroepen hun vrouw te slaan als zij geen seks met hem wil. Dat is de meest kwetsende tekst voor vrouwen die ik ben tegen gekomen. Het is gewoon slecht, en zo is het ook bedoeld.

Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar' (4:34)


Dat staat er niet. Er staat als je opstandigheid (ongehoorzaamheid) vreest moet je haar vermanen: Dit houdt in waarschuwen dat ze verkeerd bezig is. Daarna moet je haar alleen in het bed laten: Hiermee wordt bedoeld negeren. Als deze dingen niet werken, scheid je met haar en moet je haar slaan met een siwaak (tandenborstel) als symbool dat het over is.

Er is geen cultuur of religie ter wereld waar de vrouw zoveel rechten heeft als de vrouw in de islaam. Christendom niet, Judaise niet, de nep moslim gemeenschappen niet, die afrikaanse vrouwenmishandelaars, en onze samenleving.

Onze samenleving heeft niet meer vrouwenrechten. Het zijn mannenrechten, waar sinds kort de vrouw in mee mag doen. De vrouw is qua mens gelijk, maar niet qua geest. De vrouw is velen malen sterker dan de man mentaal. En de man is fysiek sterker geschapen (of noem het geboren) dan de vrouw. De vrouw is sinds het begin van tijd de verzorger van de kinderen.

De vrouw krijgt geen rechten in onze samenleving, ze mag meedelen in die van de man. Wat haar dus verhoogt (ik noem het verlaagt) naar de status van de man, die machtmisbruiker is. Ik hoor zelfs vrouwen zeggen: "als de vrouw de wereld heerste  dan was er geen oorlog."

Ik wil geen vrouw, die een man imiteert en ik geloof ook dat een vrouw geen man wilt die een vrouw nadoet.

Die aanvallen zijn vruchteloos, waarom vallen ze de Bijbel niet aan, maar de koran? Ik vind de Bijbel vrouwonvriendelijker dan de Koran. Maar is dat taboe als onderwerp. Nou Nahed Selim, leer en praat over iets wat je weet.

wa Salam

"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
moslima123 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima123 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 augustus 2005 om 16:03

Asalaam Alaikoem

Allah de Verhevene zegt in de Qor-aan:" Jullie vrouwen zijn (als) akkers voor jullie, komt tot jullie akkers zoals jullie wensen" Al baqarah:223

De akker is het plek waar gezaaid wordt, en met zaaien wordt hier het verkrijgen van nageslacht bedoeld. Daarna zegt Allah "Komt tot jullie akkers zoals jullie wensen". Dit wil zeggen, hoe jullie willen, zij op haar buik of rug en hetzelfde voor de man. maar wel in de akker (het geslachtsdeel van de vrouw).

De manier van het geslachtsgemeenschap wordt uitgelegd met de vers "Hoe jullie wensen" en de eis is dat het in de akker gebeurt.

ma3salaama

Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 02:13

Goh......zullen we de bijbel er even bijpakken Pietjepuk?

Dan mag jij mij piekfijn "uitleggen" wat daar allemaal instaat betreffende straffen voor homo's, ontrouwen, ongelovigen etc. etc. en hoe en waarom dat allemaal wel niet bedoeld is.

Dit is nou een tipisch voorbeeld van mediamisbruik om de Islam in een verkeerd daglicht te stellen, daaroor denken veel Nederlanders negatief over moslims, terwijl de bijbel en dan doel ik meer op het Oude Testament, op veel aspecten over��nkomt met de Koran in dit soort kwesties.

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 02:32

Maar hoeveel christenen volgen het oude testament en hoeveel moslims volgen de koran?

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 05:50
Salaam

'Slaan' (voorzover vertaalbaar) in de Quraan gaat niet op voor seks. Sterker nog, als een moslimvrouw seks weigerd, is aan de moslimman de taak ergens anders te slapen. Logisch, want een partner (vrouw of man) die zo gedragen worden al gestraft door Allah.
Verder spreekt deze, Nahed Selim zich tegen als ze het later heeft over verplichte voorspel en toch die 'armoedige' seksleven. Dat ze de akker gaat zitten vergelijken met het woestijnleven toen projecteerd al de vooroordeel dat Islam 'achterhaald is' volgens deze. Zuster Django, die vers is geen hadith, maar wordt wel uitgewerkt in een hadith.
Verder, pietjepuk, er is misbruik mogelijk op zowat alles, maar dan noem je het geen gebruik meer. Het probleem ligt 'em waar moslims niet veel weten over de Quraan en dus moeilijk mannen die hun vrouwen onislamietisch te werk gaan kunnen vermanen/bestraffen (indien noodzakelijk).

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 06:03

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam

Zuster Django, die vers is geen hadith, maar wordt wel uitgewerkt in een hadith.

Selam Alleykum,

Excuses moi,, was uit het blote hoofd, kreeg een rolberoerte van die 'visie/antw.' van haar.

Wa'Selam

 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 06:45

Er is een groot verschil tussen het geseculariseerde westen waar het christendom een geloof is en islamitische staten waar de islam op elk terrein haar invloed doet gelden. Zowel juridisch, cultureel, maatschappelijk, etc.

En nogmaals, ik wil NIET de islam in een kwaad daglicht stellen. Ik stel de hypocrisie ter sprake.

Het vrije westen is behoorlijk  toleranter dan islamitische samenlevingen. Ik ken geen westerling die politiek asiel heeft aangevraag in welk islamitisch land dan ook op grond van zijn sexuele geaardheid, zijn politieke keuze, etc. Het is niet vreemd dat politiek asiel m.n. wordt aangevraagd in landen van het vrije westen.

Dat de Koran veel overeenkomsten kent met het OT ben ik het met je eens.

In eerste instantie geplaatst door Explorer

Goh......zullen we de bijbel er even bijpakken Pietjepuk?

Dan mag jij mij piekfijn "uitleggen" wat daar allemaal instaat betreffende straffen voor homo's, ontrouwen, ongelovigen etc. etc. en hoe en waarom dat allemaal wel niet bedoeld is.

Dit is nou een tipisch voorbeeld van mediamisbruik om de Islam in een verkeerd daglicht te stellen, daaroor denken veel Nederlanders negatief over moslims, terwijl de bijbel en dan doel ik meer op het Oude Testament, op veel aspecten over��nkomt met de Koran in dit soort kwesties.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 08:08
Lieve mama,


De vorige keer dat je bij me was gaf je me het boek �de vrouwen van de Profeet� van Nahed Selim en vroeg je me om er wat hoofdstukken uit te lezen. Jij vond het namelijk een heel interessant boek. Gelet op eerdere recensies over haar boek en interviews met de schrijfster, zag ik niet veel nut in het lezen van het boek. Ik zie tijd namelijk als iets zeer kostbaars en elke minuut die verstrijkt, brengt ons weer een stap dichter bij ons einde. Het is daarom in mijn ogen noodzakelijk om de tijd die we hebben zo goed mogelijk in te vullen. En ik had eerlijk gezegd niet echt het idee dat het lezen van dit boek een zeer gewaardeerde tijdsbesteding zou zijn in de ogen van Allah. Maar toen bedacht ik me dat jij het blijkbaar wel een interessant boek vond en zolang ik niet de moeite zou nemen om de stellingen van deze schrijfster te bestuderen, zou ik je nooit kunnen overtuigen van haar ongelijk. Dus besloot ik het boek toch open te slaan. En hierbij wil ik je graag mijn reactie geven.


Zoals gebruikelijk begon ik met lezen aan de achterzijde van het boek en de eerste zin toonde mij reeds een duidelijke samenvatting van het boek en de intentie van de schrijfster. De zin luidde: �In de moslimwereld zijn vrouwen vaak de laatste schakel in een lange keten van onderdrukten�. Deze zin klonk eigenlijk alsof hij uit de mond kwam van Fortuyn of Bolkenstein, of ten minste van iemand die zijn best doet om de gedachten die bij het Nederlandse volk leven te bevestigen. De vraag was echter of de schrijfster dit beeld ging bevestigen of het aandurfde om er korte metten mee te maken. Maar het enkele feit dat haar boek vooraan ligt in elke Nederlandse boekwinkel, liet het antwoord helaas al raden. Overigens deed het woord �moslimwereld� in deze zin bij mij vraagtekens ontstaan. Als schrijfster moet je elk woord zorgvuldig kiezen, zeker bij een gevoelig onderwerp als het onderwerp wat deze schrijfster probeert aan te pakken. En zij koos het woord: �moslimwereld�. Wat zou ze hiermee bedoelen? Is er eigenlijk wel een �moslimwereld�. En als die er is, bestaat er dan ook een niet-moslimwereld? Het klonk eigenlijk een beetje als een uitspraak van Bush: �Wij tegenover hen�. Lekker stigmatiserend.


Ik las even verder en mijn ogen vielen op de volgende zinnen: �Selim trekt traditionele interpretaties van de koran in twijfel...Ook herschrijft ze de verhalen over de vrouwen van de profeet�. Toen ik deze zinnen las, dacht ik bij mezelf: �Het moet hier vast gaan om een zeer gestudeerde vrouw, als zij zichzelf in staat acht om een nieuwe interpretatie aan de Koran te geven en de verhalen over de vrouwen van de profeet (vrede zij met hem)[1] te herschrijven�. Ik stelde mij voor dat zij jarenlang de islam had bestudeerd, want ik kon me niet voorstellen dat je je anders zou durven wagen aan deze gewaagde doelstelling. Na deze woorden raakte ik dan ook erg nieuwsgierig naar de achtergrond van deze vrouw was en bij het openslaan van het boek, werd mijn nieuwsgierigheid al snel beantwoord.


De schrijfster begint haar boek met een beschrijving van zichzelf als een Egyptisch meisje van 15 jaar dat in de zestiger jaren in een kort rokje in de trein in Egypte zit. Ze noemt zichzelf een vrouw die is opgegroeid in een samenleving, waaruit de Islam angstvallig werd verbannen. Vrouwen droegen volgens de schrijfster in die tijd geen hoofddoeken in Egypte, maar korte rokjes. De levensstijl in Egypte leek op Europa en men geloofde in het socialisme (wat de schrijfster als �vooruitgang� bestempelt). De regering geloofde in de scheiding van moskee en staat en niemand leek zich nog om het geloof te bekommeren. De religie leek zich te beperken tot de ramadan, de feestdagen en het vrijdagsgebed. Dit was de �moderne, vrijgevochten samenleving� waarin de schrijfster van dit boek opgroeide. Pas toen het Egyptische leger werd verslagen door Israel en de hele Sinai in bezit nam, begon men in Egypte in te zien hoever men was afgedwaald en dat de mensen moesten terugkeren naar de islam. De schrijfster zegt zelf dat ze sindsdien nooit meer een korte rok heeft gedragen. Hoofddoeken verschenen overal en ze �infiltreerden� zelfs in haar liberale familie. Op dit moment vond de schrijfster het hoog tijd om te lezen wat er nu werkelijk in de koran over vrouwen vermeld staat.


Deze samenvatting van de inleiding geeft eigenlijk duidelijk aan wat de aanzet is geweest voor de schrijfster om zich te gaan �verdiepen� in de islam en te komen tot dit boek. Nahed Selim wil graag dat jonge meisje van 15 jaar zijn in haar korte rokje en zal haar uiterste best doen om de islam zodanig aan te passen (in haar woorden: te interpreteren), dat deze aan haar wereldse verlangens voldoet. Wanneer ik verder lees in het boek, worden mijn vermoedens bevestigd. Ik lees enkele zinnen, waarvan mijn haren eerlijk gezegd recht overeind gaan staan. Om een voorbeeld te noemen: �Voor de meeste vrouwen in een moslimcultuur is het leven een aaneenschakeling van opofferingen, met maar weinig momenten van geluk�. Op het moment dat ik dit lees, vraag ik me toch echt af, waarop de schrijfster deze stelling baseert. Ik weet niet of ik me echt aangesproken moet voelen, omdat ze het heeft over �een moslimcultuur� en ik zie mezelf niet als iemand die een of andere cultuur probeert aan te hangen. Maar toch voel ik dat de schrijfster bedoeld heeft om hier over moslimvrouwen te spreken, waartoe ik mijzelf meen te mogen rekenen. En als ik erover nadenk, vraag ik me af waarom ik me dan eigenlijk zo gelukkig voel sinds ik ben bekeerd tot de islam. Als haar woorden werkelijk zouden kloppen, waarom bekeren zich dan dagelijks vele mensen tot de Islam, waarvan het merendeel uit vrouwen bestaat? Zouden wij vrouwen dan zo graag streven naar �een aaneenschakeling van opofferingen, met maar weinig momenten van geluk�? Of is het eigenlijk zo dat een vrouw die in aanraking komt met de Islam, pas daadwerkelijk ondervindt wat geluk is, iets wat bevestigd wordt door de vele verhalen die ik van bekeerde moslims heb gelezen en gehoord.


Als ik verder lees, vallen mijn ogen op de volgende passage: �Daarna, na bijna een kwart eeuw in het Westen te hebben gewoond, wilde ik ook de koran, de belangrijkste bron van de islam, op mijn manier lezen en begrijpen. Alle begin is moeilijk en jarenlang stelde ik het plan uit. Maar op een mooie middag besloot ik in mijn zonovergoten huiskamer het vereerde Boek op een willekeurige plek open te slaan. Dit heet istigarah[2]�. Nu begint voor mij de achtergrond van de schrijfster op zijn plaats te vallen. Het blijkt hier te gaan om een vrouw die op haar 15e van haar familie een kort rokje mocht dragen en hiernaar terug verlangd. Inmiddels woont ze al bijna een kwart eeuw in het Westen en besluit dan om de Koran eens te gaan lezen! Hoewel ik bij het lezen van de achterkant van het boek nog dacht dat het hier wel moest gaan om een zeer geleerde vrouw, die de taak op zich durft te nemen om de Koranteksten te herinterpreteren en de levens van de vrouwen van de Profeet (Allah�s zegeningen en vrede zij met hem) te herschrijven, blijkt het tegendeel waar te zijn. We hebben het hier over een vrouw die is opgegroeid in een seculiere maatschappij, van de islam niets heeft meegekregen in haar jeugd en op een dag besluit om de Koran volgens haar eigen wensen en verlangens te gaan interpreteren en daar dan ook nog een boek over schrijft. Ik besluit op dat moment dat ik het boek eigenlijk net zo goed weg kan leggen, maar dan komt jouw verzoek weer in mijn gedachten op om een paar hoofdstukken te lezen en ik besluit nog een poging te wagen. Doordat jij een boekenlegger hebt gebruikt kan ik zien, waar jij bent gebleven en ik besluit in ieder geval tot dat hoofdstuk door te lezen.


Als ik even verder lees, zie ik dat de schrijfster begint met haar kritiek (�herinterpretatie�) op de Koran, waarbij ze begint met het volgende vers (Koran, 3:14):


�Voor de mensen is de liefde voor begeerlijke zaken, zoals vrouwen aantrekkelijk gemaakt, (evenals de liefde voor) zonen, omvangrijke gouden en zilveren bezittingen, gemerkte paarden en kudden dieren en akkers. Dat is de genieting van het wereldse leven. En Allah, bij Hem is de beste terugkeer�.


Als ik verder lees, zie ik dat de schrijfster begint met het verwoorden van haar gedachten. Zij vertelt dat zich bij het lezen van dit vers in haar hoofd een denkbeeldige lijn aftekent, waarbij aan de ene kant van de lijn de mensen staan en aan de andere kant de begeerlijkheden. Daarbij constateert zij dat de vrouwen niet aan de kant van de mensen staan, maar aan de andere kant, de kant van de begeerlijkheden. Haar conclusie is vervolgens dat in de Koran dus met het woord �mensen� geen vrouwen wordt bedoeld, maar alleen �mannen�. Ik moet eerlijk zeggen dat dit de grootste drogreden is, die ik ooit heb gehoord. Allereerst betekent het feit dat vrouwen aan de ene kant van haar denkbeeldige lijn staan, niet dat ze niet ook aan de andere kant van de lijn kunnen staan. Om even een vergelijking te trekken: als ik zeg dat dieren over het algemeen graag naar konijntjes kijken, betekent dit nog niet dat een konijn geen dier is. Verder wil ik de schrijfster hierbij graag even wijzen op het woordje �zoals� in dit vers. Als ik in de van Dale kijk naar de betekenis van het woordje �zoals�, zie ik onder andere staan �bijvoorbeeld�. Dit geeft dus aan dat hier een opsomming wordt gegeven van zaken die voor mensen over het algemeen als begeerlijk kunnen worden ervaren. Dit hoeft dus niet te betekenen dat elk van de genoemde zaken voor ieder mens even begeerlijk is. Zo zullen vrouwen over het algemeen als begeerlijk worden aanvaard door mannen en zullen goud en zilver (zoals sieraden) weer vaak begeerlijker zijn voor vrouwen. Ik heb in ieder geval nog nooit een man voor een sieradenzaak zien staan zwijmelen voor een mooi collier of ring of een vrouw zien dromen van een akker.


De schrijfster laat het echter niet bij dit commentaar op het vers, maar beklaagt zich ook over het feit dat er wordt gezegd �de liefde voor zonen�. Ik snap echter niet waarom ze zich hier zo druk over maakt, want het is algemeen bekend dat er veel mensen zijn die liever een zoon dan een dochter willen, met name de Arabieren in de tijd van voor de Islam. De Islam heeft aan deze praktijk juist een einde gemaakt en heeft aangegeven dat een dochter van evengrote waarde is. De schrijfster doet het hier voorkomen alsof Allah zegt dat mensen meer van zonen moeten houden. Dat staat er echter niet. Het vers bevat slechts een vaststelling dat hier in praktijk wel sprake van is, net zoals het in praktijk zo is dat mannen meer moeite hebben om hun gevoelens voor vrouwen te controleren dan andersom. We kunnen hier wel moeilijk over doen en net doen alsof het niet zo is, maar dit is nu eenmaal de werkelijkheid. En dit vers bevestigt dit alleen maar.


Als ik kijk naar de uitleg van de schrijfster ten aanzien van dit vers, kan ik niet anders zeggen dan dat mijn vermoedens worden bevestigd. Nahed Selim probeert net zo lang te zoeken en te �herinterpreteren�, totdat ze haar standpunt kan bevestigen dat vrouwen in de islam worden gediscrimineerd. En terwijl ik hierover nadenk, schiet bij mij een ander Koranvers door het hoofd, wat uitstekend van toepassing is op de pogingen van deze schrijfster. Het lijkt bijna wel of Allah dit vers speciaal voor haar heeft geopenbaard en het staat ook nog in dezelfde soerah (hoofdstuk) als het door haar aangehaalde vers. Jammer dat de schrijfster waarschijnlijk niet de hele soerah heeft gelezen. In soerah 3:7 van de Koran kunnen we namelijk lezen:


�Hij is Degene Die het Boek aan jou heeft neergezonden, met daarin eenduidige Verzen, zij zijn de grondslag van het Boek, andere zijn voor meer uitleg vatbaar. Maar degenen die in hun harten een neiging (tot valsheid) hebben, misbruiken de Verzen met meerdere betekenissen om Fitnah te zaaien en de ware betekenis ervan te zoeken.�


Achteraf bezien had ik eigenlijk niet al die moeite hoeven doen om te reageren op haar gedachtenspinsels, aangezien Allah haar bedoelingen in dit vers al heeft blootgelegd.


Ik lees verder en stuit op de volgende passage van het boek: �Omdat heilige teksten de taal van hun tijd spreken, richten ze zich vaak uitsluitend tot mannen...Vrouwen worden niet genoemd, ze werden niet belangrijk genoeg geacht..Wanneer we durven toegeven dat veel opvattingen over vrouwen in de Koran achterhaald zijn, kunnen we meer aandacht hebben voor de diepe wijsheid die in de teksten verborgen zit. Nu struikelen we voordurend over de afwezigheid van vrouwen of de onrechtvaardigheid waarmee ze worden benaderd en dat verhindert ons te zien wat bijvoorbeeld de eerder aangehaalde tekst ons wil vertellen.� . Ik kan me bij het lezen van deze passages niet onttrekken aan de indruk dat de schrijfster bij het lezen van de Koran niet verder is gekomen dan het ene door haar aangehaalde vers in de Koran (wat ze overigens ook nog uit zijn verband heeft getrokken). Als zij namelijk de moeite had genomen om verder in de Koran te lezen, zou zij vele verzen zijn tegengekomen die zich uitdrukkelijk tot vrouwen richten en waarin vrouwen uitdrukkelijk worden genoemd en aangesproken. Een voorbeeld hiervan is soerah 4:124:


�En wie goed doet, man of vrouw en hij (zij) is gelovig: zij zijn degenen die het Paradijs binnengaan en zij zullen in het geheel niet onrechtvaardig behandeld worden�.


Of een ander voorbeeld (in dezelfde soerah die de schrijfster aanhaald, 3:195):




�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 08:52

!. Voordat je aan dit boek begon had ook jij al een vooroordeel.

2. Wat de stigmatisering betreft moet ik je gelijk geven. Maar, is dit niet wederzijds?

3. De vraag die je stelt of zij jarenlang de islam heeft bestudeerd is een irrelevante vraag. Je dient de vraag te stellen hoe zij de islam heeft ervaren. Op deze site lees ik veel over jihadisch wapengekletter als hoogste goed voor de moslim. Worden deze uitspraken gedaan door moslims die jaren de koran hebben bestudeerd?

3. Ik vind het fijn om te horen dat er veel vrouwen veel geluk vinden in de islam. Dat wens ik ze van harte toe. Maar, je stelt dat de schrijfster de koran interpreteerd. Ook jij doet dit, net als de schrijfster naar je eigen Godsbeeld. Je neemt jezelf als maat, net als de schrijfster.

4. Als je wilt kan ik je een site geven waar vrouwen uit de islam zijn gestapt omdat ze genoeg hadden van de mensonterende positie waarin ze verkeren. Laat het me weten.

5. Ze heeft de periode na de oorlog met Israel, waarin veel Egyptenaren zochten naar een nieuw hoevast, en dit vonden in de islam, zeer wel meegemaakt. Daar ageert ze tegen.De onvrijheid die ze daarbij heeft ervaren. Stel dat jou argument opgeld doet dat zij grotendeels in eeen seculiere samenleving is opgegroeid, dan moet dat toch zeker gelden voor veel moslims die op deze site reageren. Jou stellingname volgende zeg je dus ook dat zij niets weten van de islam.

6. De grote fout die jij maakt is te denken dat de schrijfster de islam zwart maakt. Dit doet ze niet. Zij heeft grote vragen over de interpretatie die gegeven werd door o.a. Abbas.

7. Dat mannen meer moeite hebben hun seksuele driften in toom te houden klopt. Probleem is echter dat de oplossing van dit probleem door de vrouw moet worden gebracht. Waarom trekt de man geen doek over zijn hoofd? En daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn. Niet het 'slachtoffer' dient zich aan te passen doch de dader. Kwestie van rechtsgevoel.

8. Je trekt de conclusie dat de schrijfster 'waarschijnlijk' slechts een deel van de koran heeft gelezen. Deze vooronderstelling is een waarheidszoekende onwaardig.

 

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2005 om 13:25
Salaam

1. Maar oegti had haar vermoedens klaar liggen, maar de conclusie nog onbesloten. Deze heeft zij logisch beargumenteerd, dat heet een betoog.
2. Hoe bedoel je, wederzijdse stigmatisering, verklaar nader.
3. Ohuh, ervaring? Gevoelens of verstand? Begrijp goed dat de moslims die hier spreken over de welbesproken jihaad dit alleen bedoelen als een vermaning/verheldering van het begrip. Niet om onislamietische daden goed te praten.
4. moslima.nl
5. Seculiere omgeving zoals: seculiere gezin. Voorzover ik het weet, zijn de moslims hier opgegroeid in een moslimfamilie (op enkele bekeerlingen aan toe). Maar de argument ageert slechts dat de oordeel beinvloed is door seculariteit, mede omdat de schrijfster dit actief verlangde. En dat objectieve waarneming misschien onbreekt aangaande Islam.
6. Zolang men niet in mekaars hart kan kijken, kan men eigenlijk niks uitsluiten. Wat zeg jij tegen een dief die beweert onschuldig te wezen?
7. Visuele perceptie is nu eenmaal bij (bijna) ieder mens. Mannen kunnen alleen verplicht worden om bepaalde grenzen in hun uiterlijk te brengen: bedekking van navel tot knieeen en een baard laten groeien. Je kan moeilijk de neurologische prikkelingen die mannen te verduren krijgen de schuld geven, in plaats daarvan is het efficienter om de prikkels te verminderen. Met andere woorden dat vrouwen zich beter kunnen bedekken behalve gezicht en handen.
8. Waarschijnlijk, omdat er een Quranische vers kan worden gevonden die haar uitspraken tegenspreken. Met andere woorden, juist waarheidsgetrouw.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 augustus 2005 om 12:58

1. Oegti heeft door haar vooroordeel in het boek van de schrijfster slechts gezocht naar bevestigingen  van wat oegti vindt.

2. Zowel de westerse als islamitische mens stigmatiseert. Zie de antiwesterse uitspraken alleen op deze site. Het werkt 2 kanten op.

3.Zowel gevoel als verstand leveren ervaring op. Als ik een aantal teksten van je broeders op deze site lees over de jihad, dan is er absoluut geen sprake van vermaning of verheldering. Het zijn voor mij niet anders dan jihaat teksten, waarin geweld als een groot goed wordt gebracht. Vooral geweld tegen andersdenkenden.

4. Fout.

5. Hier begrijp ik je niet. Leg me dit aub. nogmaals uit.

6. Ook hier begrijp ik je niet. Nadere toelichting gewenst.

7. Zoals ik al gesteld heb is dit de omgekeerde wereld.

8. Je kunt er wel een koranische tekst tegenaan gooien, maar dat zegt niets over het al dan niet gelezen hebben van de koran door de schrijfster.

Terug naar boven
Noer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 september 2005 om 12:35

3. De vraag die je stelt of zij jarenlang de islam heeft bestudeerd is een irrelevante vraag. Je dient de vraag te stellen hoe zij de islam heeft ervaren.

Irrelevante vraag???????

De onvrijheden en onrecht die haar volgens haar zijn aangedaan kunnen ook cultuurgerelateerd zijn.

Over de interpretatie die zij heeft van de Qoraan...

Zij mag een interpretatie hebben, ze mag de koran zelf beleven zoals zij wil, dat betekent niet dat de Islam inhoudt wat zij beleeft of interpreteert. In de islam is het woord van Allah FEIT, er is een koran, we kunnen niet zelf een koran knippen en plakken omdat we verbitterd zijn of omdat we iets willen bewijzen of niet. Er zijn verschillende stromingen binnen de islam. Laten we de soennitische stroming nemen. Hierbij gaan we uit van Een dezelfde koran, en interpretaties worden uitgelegd door geleerden, dit zijn dan bijvoorbeeld uitspraken die gedaan moeten worden, als er onduidelijkheid heerst over een onderwerp of een situatie. Verder gaan we uit van de overleveringen en de levenswijze van de profeet s.a.w.

Bovenstaande bronnen nemen we aan als een feit, en binnen die context kunnen we discussieren, we discussieren over dezelfde koran, profeet, overlevering , we kunnen ook discussieren over uitspraken etc. Maar als ik een eigen islam maak, een eigen koran samenstel en regels, en jij jouw eigen kunnen we onmogelijk op een bevredigende manier discussieren, want Nehad legt haar interpretatie van islam aan ons op.

Ik citeer:

Dus een vrouw vergelijken met een akker is een vrouw zien als meest waardevol bezit. Toch blijft ze een bezit. Wat Wadud en ik doen is een begin. Ik ben ervan overtuigd dat als meer vrouwen zich in de Koran gaan verdiepen, er meer originele interpretaties van de Koranteksten komen.

Ik begrijp dat ze verbitterd is door allerlei vervelende gebeurtenissen in haar leven die door cultuur, misinterpretatie van de islam en slechte karakters van degenen die haar die dingen hebben aangedaan, maar waarom komt ze dan niet op voor degenen die in haar positie zitten. Dus de vrouwen in haar familie, haar zusjes of de vrouwen die vast zitten in die cultuur/wereld.

waarom moet de domheid en onwetendheid van mensen afgerekend worden op onze religie?

Dat mannen meer moeite hebben hun seksuele driften in toom te houden klopt. Probleem is echter dat de oplossing van dit probleem door de vrouw moet worden gebracht. Waarom trekt de man geen doek over zijn hoofd? En daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn. Niet het 'slachtoffer' dient zich aan te passen doch de dader. Kwestie van rechtsgevoel.

Daar gaan we weer, doek.. hebben we het weer over de hoofddoek/sluier? Lees me reactie op de topic Vrouwen die winkelen

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.