Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vraag aan de Christenen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraag aan de Christenen
    Geplaatst op: 04 september 2005 om 15:16

Hallo dames en heren Christenen,

Vanochtend was ik de heilige Quraan aan het lezen. De profeet Moesa/Moses komt daar vaak in voor en zeker m.b.t. de Firaun/Farao.

De volgende vraag kwam bij mij naar boven: Waarom geloven Christenen in het Oude Testament?

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, alvast bedankt.

gr,

Explorer

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 15:41
In eerste instantie geplaatst door Explorer

Hallo dames en heren Christenen,


Vanochtend was ik de�heilige Quraan aan het lezen. De profeet Moesa/
Moses komt daar vaak in voor en zeker m.b.t. de Firaun/Farao.


De volgende vraag kwam bij mij naar boven: Waarom geloven
Christenen in het Oude Testament?


Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, alvast bedankt.


gr,


Explorer



Hallo Explorer,
De boeken die voor de Joden heilig zijn, zijn ook voor de christenen heilig
(voor korangetrouwe moslims trouwens ook). We kunnen heel veel leren
van de geschiedenis van het joodse volk, van hun bijzondere rol en van
hun ongehoorzaamheid. Over de zondeval van Adam en Eva en de
noodzaak van een volmaakt verzoenoffer, die ook gekomen is in de
persoon van Isa Massi. Er wordt op honderden plaatsen in het oude
testament over Isa geprofeteerd of wordt er een type, een
voorafschaduwing van Hem getoond, bijvoorbeeld in de geschiedenis van
Youssoef.

De Torah, de wet, is ook voor christenen belangrijk. Tegelijkertijd weten
we dat de wet alleen maar door een Volmaakte volbracht kon worden en
dat deed Isa. Hij hoefde dat niet voor zichzelf te doen, maar deed het
voor jou en mij. De essentie van de wet is namelijk:
heb God lief met heel je hart, verstand en kracht en heb je naaste lief als
jezelf. Die dat doet vervult de wet en dat deed Isa. Hij werd op de meest
wrede manier ter dood gebracht, maar Hij bad;
vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen."

Die woorden tonen aan dat hij tot in het ergste onrecht toch bleef pleiten
voor zijn vijanden. Daarom is Jezus overwinnaar; hij heeft de duivel geen
kans gegeven haat in zijn hart te zaaien. hij bleef volkomen in de liefde
en daarom is hij ook opgestaan uit de dood; omdat de liefde zelfs de
dood overwint.

is dit een beetje een antwoord op je vraag?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 15:48
Ik zou er nog aan toe willen voegen, dat het Oude testament ook voor
christenen belangrijk is, omdat het ook voor Isa belangrijk is. Hij citeeert
vaak uit het Oude Testament.
Het oude testament wordt door christenen doorgaans wel gezien als een
weergave van het oude verbond dat GOD met Abraham en Mozes sloot.
Isa is gekomen om een nieuw verbond met ons te sluiten, hetgeen hij zelf
noemt; het verbond in Zijn Vlees en Bloed. Met andere woorden een
verbond gebaseerd op Zijn offerdood. Niet meer het paradijs verdienen
door proberen je aan de wetten te houden, maar uit genade tot het
paradijs toegelaten worden wegens het geloof in Isa. (zie hieronder)
Vrede!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 16:12

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Het oude testament wordt door christenen doorgaans wel gezien als een weergave van het oude verbond dat GOD met Abraham en Mozes sloot.
Isa is gekomen om een nieuw verbond met ons te sluiten, hetgeen hij zelf
noemt; het verbond in Zijn Vlees en Bloed. Met andere woorden een
verbond gebaseerd op Zijn offerdood. Niet meer het paradijs verdienen
door proberen je aan de wetten te houden, maar uit genade tot het
paradijs toegelaten worden wegens het geloof in Isa. (zie hieronder)
Vrede!

Dank je voor je antwoord.

Dus eigenlijk kun je "sec" gezien, als Christen het OT wel weglaten? Want je hoeft je niet meer aan de wetten proberen te houden, maar door genade tot de hemel toegelaten worden. Bij mij rees die vraag op omdat zoals jij aangaf, Jezus is gekomen met een nieuw verbond......wat heeft het oude verbond dan nog voor nut behalve leering te trekken uit gedane zaken?

Vanuit de Koran snap ik het namelijk wel, het is een doorlopend verhaal, de 3 grote godsdiensten in��n. Er is gewoon 1 unieke god en Abraham-Moses-Jezus-Mohammed en de andere profeten(vrede zij met hen) zijn profeten die altijd al hetzelfde geprofeteerd hebben: Er is geen god dan Allah(swt)  

 

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 01:51
Je krijgt dan ook een volledig beeld van Gods plan.

Precies. Nieuwe christenen lezen vaak eerst het NT. Wanneer ze dan het OT lezen, zeggen ze vaak dat er veel op zijn plaats valt.
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 02:36
Als je bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament het boek Hebree�n leest, dat kun je eigenlijk niet goed begrijpen als je het Oude Testament niet kent. Verschijnselen en beelden uit het OT worden daarin in het licht van het Nieuwe Verbond geplaatst.

Jezus zei zelf trouwens ook dat het hele OT op hem sloeg, Lukas 24: "Daarna verklaarde hij hun (Jezus) wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij begon bij Mozes en de Profeten."

Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 05:28

In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

Jezus zei zelf trouwens ook dat het hele OT op hem sloeg

Daar ben ik het totaal mee on��ns. Het OT gaat over God en de relatie met het volk van Israel, de wetten en de profeten . Het NT gaat duidelijk over God en dan Jezus en zijn offer als hoofdzaak. Ikzelf vind het OT helemaal niet zo goed passen bij het NT, ook door eerder aangegeven redenen m.b.t. wetten en nieuw verbond.

De ��n zegt: Eerst NT lezen dan vallen de stukjes op zijn plaats en de ander zegt: Eerst OT lezen anders snap je delen van het NT niet  Het NT en het OT zijn in mijn ogen alsnog tegenstrijdig...en Christenen gaan uiteindelijk toch uit van het NT...toch? 

Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 06:15
In eerste instantie geplaatst door Explorer

In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

Jezus zei zelf trouwens ook dat het hele OT op hem sloeg

Daar ben ik het totaal mee on��ns. Het OT gaat over God en de relatie met het volk van Israel, de wetten en de profeten . Het NT gaat duidelijk over God en dan Jezus en zijn offer als hoofdzaak. Ikzelf vind het OT helemaal niet zo goed passen bij het NT, ook door eerder aangegeven redenen m.b.t. wetten en nieuw verbond.

De ��n zegt: Eerst NT lezen dan vallen de stukjes op zijn plaats en de ander zegt: Eerst OT lezen anders snap je delen van het NT niet  Het NT en het OT zijn in mijn ogen alsnog tegenstrijdig...en Christenen gaan uiteindelijk toch uit van het NT...toch? 



Dan ben je het oneens met de Here Jezus zelf, daar kan ik niet zoveel aan doen. Het OT wordt vervuld in het NT: dat wil zeggen, in het NT vallen alle stukjes op z'n plaats. Ik kan me voorstellen dat je zegt: Het OT gaat over God en de relatie met Isra�l - al vind ik dat te smal - maar Jezus maakt zelf duidelijk dat er in het OT een lijn zit die bij hem uitkomt. En bij Hem ook doorgaat trouwens.
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2005 om 04:08
In eerste instantie geplaatst door Explorer

Hallo dames en heren Christenen,

Vanochtend was ik de heilige Quraan aan het lezen. De profeet Moesa/Moses komt daar vaak in voor en zeker m.b.t. de Firaun/Farao.

De volgende vraag kwam bij mij naar boven: Waarom geloven Christenen in het Oude Testament?

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, alvast bedankt.

gr,

Explorer

 

waarom ik persoonlijk geloof in het Oude Testament of Tenach.

Hoe kun je het  Nieuwe Testament begrijpen zonder de Tenach? Hoe zou je kunnen bewijzen dat Jezus werkelijk de Messias is dan met de Tenach? Waar staat de Thora (de Wet)in? in de Tenach. Het OT heeft voor rmij heel veel waarde, evenveel als het NT. als christen heb ik te lang het OT links laten liggen maar dat is nu veranderd en ik dank God elke dag dat ik Hem beter mag leren kennen door de Tenach. (OT)

Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
mujaheed_ila Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 184
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mujaheed_ila Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 06:25

Ik heb ook een tijdschrift dat ook geschreven is door de mens..willen jullie het mischien lezen???mischien dat jullie daar ook wat uit kunnen leren..

 

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 10:35

Ik denk tot de cynische stroming.

De koran is geschreven door mensen. Ze werd schriftelijk vastgelegd op materialen die niet geeigend waren voor lezen, zoals botten, boomschors en andere dingen. Dat is het opgeschrevene, waarvan moslims zeggen dat het in de tijd van Mohammed heeft plaatsgevonden.

De arabische cultuur was een cultuur van het gesproken woord, het aantal mensen dat kon schrijven was uitermate gering. De profeet zou meer dan eens als losgeld voor een krijgsgevangene hebben bepaald dat deze 10 moslims moest leren lezen en schrijven. Zeker, er waren mensen als Waranqa ibn Naufal,  de neef van Chadiedja, de vrouw v.d. profeet, van wie wordt gezegd dat hij naast het arabisch ook het hebreeuws beheerste, maar de meeste Arabieren waren analfabeet. In de tijd van de eerste kalief, Aboe Bakr, werden de meeste geschriften bijeengebracht en nog eens opgeschreven. Onder de 3e kalief, Oethmaan, werd de koran wederom op schrift gesteld, ditmaal op vellen; maar men mocht niet alleen op hetgeschrevene vertrouwen, omdat de diacritische tekens ontbraken: en en hetzelfde teken kon zodoende als ' b ' , ' t ' , ' th '  of ' y  ' worden gelezen. Zonder de herinnering van de recitator aan de vroegere mondelinge voordracht , zou de geschreven tekst onbegrijpelijk gebleven zijn.

Vanwege de nog steeds voornamelijk mondelinge overlevering was het maar al te vanzelfsprekend dat er verschillende  leeswijzen van de koran in omlopp waren.

Onder de derde kalief kwam men tot overeenstemming over een eenduidige schriftelijke tekst, maar de verschillende leeswijzen bleven bestaan omdat in dit geschrift nog steeds de diacritische punten en klinkertekens ontbraken en het dus op verschillende wijzen kon worden gereciteerd.

Als men tegenwoordig de tekst van de koran, de moeshaf, leest, dan leest men dus strikt genomen verkeerd, omdat hij volgens de schrijfregels uit de tijd van de 3e kalief is opgetekend.

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 11:27

De boeken die voor de Joden heilig zijn, zijn ook voor de christenen heilig

dus eigelijk geloven jullie niet in de boeken  maar in de joden...

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:39
In eerste instantie geplaatst door malikah

De boeken die voor de Joden heilig zijn, zijn ook voor de christenen heilig

dus eigelijk geloven jullie niet in de boeken  maar in de joden...

hhhhhhhh
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:46

nee wij geloven in de injil en tora dat allah aan zijn boodschappers heeft gezonden

maar niet in de boeken dat veranderd zijn

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:48
Wat is dan precies het verschil tussen de Injeel en de Bijbel?
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:49

ik heb een vraag:

wordt het oude testament door de christenen anders geinterpreteerd dan door de joden? en waar verschilt (de belangrijke verschillen) het jodendom van het christendom? en waarom of hoe zijn deze verschillen ontstaan?

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:51
in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 15:58
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.


Dat ben ik met je eens...

Maar ook onder de moslims is er geen "pure" bijbel meer? (bedoel ik specifiek die collectie boeken, niet zomaar een heilig boek)
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:00
ik snap je niet welke boeken onder de moslims?
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:06

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.

Beste taqwaa, lees mijn deel over het ontstaan van de koran en ook de koran is niet echt.

Nu niet schreeuwen, eerst lezen en inhoudelijk reageren.

salaam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:14

pietjepuk  of hoe je ook mag heten .

de heilige koraan komt van mijn heer en jou heer  heer der werelden allah.

ik lees liever geen luigens en onzin.

vind je dat erg??

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:16

In eerste instantie geplaatst door Engeltje

Wat is dan precies het verschil tussen de Injeel en de Bijbel?

injil = evangelie

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:23
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.

Beste taqwaa, lees mijn deel over het ontstaan van de koran en ook de koran is niet echt.

Nu niet schreeuwen, eerst lezen en inhoudelijk reageren.

salaam Beste pietjepuk...ALLAH daagt je uit. Schrijf jij dan een boek wat eraan gelijk is. Ben ervan overtuigd dat het je in de verste verte niet zal lukken. En by the way...waarom geef jij eigenlijk de Salaam?

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 16:25
juist
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Simsalabim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Simsalabim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2005 om 17:29

wat in godsnaam maakt het uit hoe een boek heet? Hoeveel goden zijn er? 1 toch!? Er is een god Of is de god van de moslims anders dan die van de andere 70% van de wereldbevolking?

Nee! Er is een god, en er zijn verschillende vreselijk verouderde antieke boeken, geschreven door mensen  ver voor onze tijd. Geschreven in een tijd toen de mensen nog niet eens wisten wat tv of pc of fornuis of auto of discriminatie, extremime,ze wisten in die tijd nog niet eens dat er verschillende huidskleuren bestonden. Dus die boeken die gaan over een heel andere tijd, wisten hun toen veel?! Ze wisten in die tijd nog geen eens dat de aarde rond was. Het oude testament is ook echt het OUDE testament, niet meer echt van toepassing. Achterhaalde materie.

Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 04:27
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.

Beste taqwaa, lees mijn deel over het ontstaan van de koran en ook de koran is niet echt.

Nu niet schreeuwen, eerst lezen en inhoudelijk reageren.

salaam Beste pietjepuk...ALLAH daagt je uit. Schrijf jij dan een boek wat eraan gelijk is. Ben ervan overtuigd dat het je in de verste verte niet zal lukken. En by the way...waarom geef jij eigenlijk de Salaam?

Jullie hebben dus duidelijk mijn stuk niet gelezen of weigeren weer inhoudelijk te reageren.

salaam

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 04:38
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

in het arabich heet bijbel ijnel   maar moslims geloven in de echt en die bestaat niet meer.

Beste taqwaa, lees mijn deel over het ontstaan van de koran en ook de koran is niet echt.

Nu niet schreeuwen, eerst lezen en inhoudelijk reageren.

salaam Beste pietjepuk...ALLAH daagt je uit. Schrijf jij dan een boek wat eraan gelijk is. Ben ervan overtuigd dat het je in de verste verte niet zal lukken. En by the way...waarom geef jij eigenlijk de Salaam?

Jullie hebben dus duidelijk mijn stuk niet gelezen of weigeren weer inhoudelijk te reageren. Heb het stuk al dertig keer gelezen en vind het na dertig keer nog steeds nergens op slaan.

salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 04:46
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

.

salaam Beste pietjepuk...ALLAH daagt je uit. Schrijf jij dan een boek wat eraan gelijk is. Ben ervan overtuigd dat het je in de verste verte niet zal lukken. En by the way...waarom geef jij eigenlijk de Salaam?

Assalamu alaikum broeder,

weet wat volgens mij een beetje het probleem is met die uitdaging: op het moment dat een moslim die uitdaging aangaat, wordt hij direct door zo'n beetje alle orthodoxe ulema tot ongelovige bestempeld omdat hij die uitdaging aangaat, met alle eventueel dodelijke gevolgen vandien voor hem en zijn familie. En als een niet-moslim die uitdaging aangaat, heeft hij binnen de kortste keren een Mohammed B. achtige fanaticus achter zich aan met alle eventueel dodelijke gevolgen vandien voor hem en zijn familie.

Hiermee komen we meteen op een heel ander onderwerp, nl de vrijheid te mogen denken, zeggen en schrijven wat je wilt, "la ikra fie dien" (er is geen dwang in de godsdienst) en de angst van veel moslims dat hun fundamenten onder hun weg gespoelt worden. Als je echt vertrouwen hebt (ik bedoel niet Rahil Amin, maar in het algemeen!), echt "taqwa" hebt en echt gelooft, dan zou die uitdaging een uitdaging moeten zijn en geen doodszonde. Maar dit is een heel ander ondwerp en way off topic.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2005 om 05:00


Als je echt vertrouwen hebt (ik bedoel niet Rahil Amin, maar in het algemeen!), echt "taqwa" hebt en echt gelooft, dan zou die uitdaging een uitdaging moeten zijn en geen doodszonde. Maar dit is een heel ander ondwerp en way off topic


Mee eens ; en wel belangrijk.


Beste pietjepuk...ALLAH daagt je uit. Schrijf jij dan een boek wat eraan gelijk is. Ben ervan overtuigd dat het je in de verste verte niet zal lukken. En by the way...waarom geef jij eigenlijk de Salaam?


Waarom toch dat soort reacties.  
Pietjepuk zegt iets over het ontstaan van de Koran.
Geeft geen waardeoordeel.

Salaam is toch vrede ? 

Verdwijnt JHWH als men de Bijbel/Torah 'vervalst' of niet leest ?

 

 

 

http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2005 om 18:51
In eerste instantie geplaatst door Amin

ik heb een vraag:


wordt het oude testament door de christenen anders geinterpreteerd
dan door de joden? en waar verschilt (de belangrijke verschillen) het
jodendom van het christendom? en waarom of hoe zijn deze verschillen
ontstaan?



De Joden geloven niet dat Isa de Messias is. Dus waar Christenen in het
OT een voorafschaduwing van Isa zien wordt dat door de Joden anders
geinterpreteerd. Het belangrijkste verschil tussen Jodendom en het
christendom is dus het verschil in opvatting over de identiteit van Isa. Zo
is de Jood die niet in Isa gelooft nog steeds gebonden aan het oude
verbond dat God met Mozes sloot. Voor de Christen geldt het Nieuwe
verbond in het offer van Isa.
Oppervlakkig bezien zou je kunnen zeggen dat Jodendom een enkel volk
betreft en Christendom een religie van vele volkeren. Maar iedereen kan
Jood worden. Daar gaat een belijdenis, een doop en een besnijdenis aan
vooraf.
De verschillen zijn dus ontstaan door het verschil in opvatting over Wie
Isa is.
Vrede!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.108 seconden.