Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenAannemen achternaam echtgenoot

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Aannemen achternaam echtgenoot
    Geplaatst op: 11 november 2003 om 15:27

A Selaam oe Ale'ykoem,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij, met wat feiten, hierbij kan helpen. Is het voor een vrouw toegestaan, om de achternaam van haar echtgenoot te dragen?

Ik heb namelijk het volgende stukje gelezen, maar ik zou graag wat meer informatie hierover willen:

Assalaamoe aleikoem warahmatu Allah,

Onderstaand een fatwa van Sheikh al Moenadjied, waarin duidelijk het verbod op het aannemen van een andere achternaam, naar aanleiding van het huwlijk, naar voren komt:

Oorspronkelijk is de vrouw die en die, dochter van die en die - niet die en die, de vrouw van die en die!

Allah zegt in de Qor-aan:

"Noemt hen bij hun vaders naam dat is rechtvaardiger bij Allah..."

[Al Ahzaab - 33:5]

[Voetnoor Vertaler: Ibn Kathier geeft bij deze versregel aan, dat dit een gebod is, dat een einde maakt aan bepaalde praktijken die voorkwamen aan het begin van de Islaam. Toen werden geadopteerde zonen genoemd naar de man die hen geadopteerd had. Allah gebied hier dat de naam van hun echte vaders teruggegeven dient te worden, gezien dit meer eerlijk en rechtvaardig is.]

Zoals het is in deze wereld, zo zal het ook zijn in het hiernamaals, aldus de hadieth van de rasoel ('aleihi salatoe wa salaam):
"Op de Dag der Opstanding zal er naast elke verrader een vlag opgehesen worden en er zal gezegd worden, 'dit is de vlag van die en die, zoon van die en die.'
(Overgeleverd door al-Boekhaarie, Moesliem, 3265).

Er is geen bloedband tussen echtgenoot en vrouw, dus hoe kan een vrouw zijn achternaam aannemen, wat zou betekenen dat zij afkomstig is van dezelfde bloedlijn? Tevens zou zij kunnen scheiden van deze echtgenoot, of kan haar man sterven en iemand anders huwen - dient deze vrouw dan elke keer een andere achternaam aan te nemen, op het moment dat zij iemand anders huwt? Bovendien zitten er regels vast aan het genoemd worden naar de vader; regels die te maken hebben met erfrecht, onderhoud, wie een mahram is (etc). Het aannemen van de achternaam van de echtgenoot houdt hier helemaal geen rekening mee. De man krijgt de achternaam van zijn eigen vader en wat heeft zijn vrouw te maken met de (familie)lijn van zijn vader? Dit gaat tegen de logica en feiten in. De echtgenoot heeft niets dat hem of zijn naam beter maakt dan zijn vrouw en daarom dient zij gewoon haar eigen achternaam te behouden, terwijl hij ook zijn vaders' achternaam behoudt.

Tot zover de woorden van de Sheikh (moge Allah hem behouden).

Wassalaamoe aleikoem warahmatu Allah

Alvast bedankt, wa selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2003 om 14:12

A selaam oe Ale'ykoem,

Is er dan niemand die mij hierbij kan helpen?

Wa Ale'ykoem a selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Maagd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 10:20

 

Het is eigenlijk de bedoeling dat een vrouw de achretnaam van haar man draagt.

Maar tegenwoordig worden beide achternamen gebruikt.

Ik hoop dat ik je hierbij heb kunnen helpen.

Dilara 

dilara
Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 10:08

Assalaam aleikoem

Sorry ik kan je hier niet bij helpen...In Nederland mag je kieezen

1. je eigen achternaam houden

2. de naam van je man aannemen

3. je eigen naam + de naam van je man aannemen

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het islamitisch geregeld is. Ben zelf ook wel nieuwsgierig

salaam

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 12:40
Assalaamoe ALaikoem,

Ik heb gehoord dat het niet mag... maar daar heb je niets aan dus zal ik het navragen in de moskee Inshallah.

Ik weet niet of het me vandaag nog lukt i.v.m. bijeenkomsten in de moskee.

Maar ik probeer het na te vragen aan een sjeigh. Misschien ken je hem wel van nova    sjeigh Fawaz
van de As-Soennah moskee in Den Haag.

SALAAM,
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 12:42

A selaam oe Ale' ykoem NAK,

Bedankt voor je inzet en hulp  Dat het je vandaag niet lukt, is geen probleem. Ben al blij dat je het voor me na zal vragen insha' allah. Ik zie graag je antwoord tegemoet.

Wa Ale' ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 20:23
Assalaamoe Alaikoem,


Op de vraag: Is het voor een vrouw toegestaan, om de achternaam van haar echtgenoot te dragen? Zei Sjeigh Fawaz dat dit niet mocht.

Het was te druk dus heb niet om bewijzen gevraagd. Inshallah komt dit later.

SALAAM,
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 18:36

A Selaam oe Ale'ykoem,

Ik wilde nog even Maagd en Esther bedanken voor hun reactie, ik ben er een beetje laat mee, mijn excuses daarvoor .

Verder hoop ik dat het je lukt om nadere informatie voor me te kunnen vergaren NAK, bij voorbaat dank .

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 00:43

Zuster wat wil je nog meer weten, volgens mij is de fatwa van mijn welgeliefde Sjeich Mohammed Saalih Al-Munajjid, al duidelijk genoeg.. Hij haalt bewijzen aan uit de Quran en Sunnah.. Het is niet toegestaan om de achternaam van je man aan te nemen aangezien je de dochter van je vader bent..  Achternaam is sowieso al niet van de Sunnah, maar waar je hier in Nederland niet aan ontkomt, vroeger en nog steeds in vele Arabische landen, wedr je genoemd bij je voornaam en de voornaam van je vader, kijk maar naar de vrouw van de Aisha(radiyaaALLAHu 'anha) Zij heette Aisha, en haar vader was Abou Bakr(radiyyaAllahu 'Anh), dus haar naam was toen, Aisha Bint Abou Bakr (LETTERLIJK: Aisha dochter van Abou Bakr)(radiyyaALLAHu 'anhuma) en zo ook het voorbeeld van 'Omar Ibn AlKhataab(radiyyaAllahu 'Anh), hij had zijn zoon Abdullah(radiyyaAllahu 'Anh) genoemd, dus die heette 'Abdullah Ibn 'Omar(radiyyaAllahu 'Anhuma).. Verder:

Oethmaan Ibn 'Affaan
'Ali Ibn  Abi Talib
De Profeet Mohammed(Mohammed Ibn Abdullah)(Salla ALLAHu 'Alaihi wa Salam)
Hafsa Bint 'Omar Ibn Al-Khataab
Anas Ibn Maalik
Abdullah Ibn Abbas
Djaabir Ibn Abdullah
Zaid Ibn Thaabit
Asma Bint Abou Bakr
Fatima Bint Mohammed
RADIYYA ALLAHU 'ANHU

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 16:32

asalm aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Dit is het daleel dat je niet de achternaam van je man
mag aannemen wallahu 'alam.

"Roept hen (met de namen) van hun vaders,dat is rechtvaardiger bij Allah. En als jullie hun vaders niet kennen, dan zijn ze jullie broeders in de gods-dienst en jullie beschermelingen. En er is geen zon- de voor jullie in de fouten die jullie daarmee ( per ongeluk) hebben gemaakt, maar wel in wat jullie harten zich hebben voorgenomen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Al-Ahzab 33:5)

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 16:58

A selam oe Ale'ykoem,

Allen bedankt voor jullie antwoorden. Zjazakoem Allahoe Ghayran.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.