Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDrie-eenheid

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 6>
Schrijver
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Drie-eenheid
    Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:26

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Een boute conclusie zou ik zo denken. (vradig: de conclusie dat Jezus �n mens �n God is)



In eerste instantie geplaatst door alzukar


Vradig,
Waar zegt Jezus z�lf dat hij God is?

In eerste instantie geplaatst door aswan


Terugkomend feit in elke drie ��nheid discussie is dat Isa (as) nooit zelf gezegd heeft in de bijbel dat hij de zoon van God is

In Johannes 5:19-47. Jezus zegt hier zelf dat hij �n mens �n God is.
Mijn excuses dat het elke keer zulke lappen teksten zijn, maar er staat nu eenmaal zoveel. Het hele stuk zijn woorden van Jezus

19 Jezus reageerde hierop met de volgende woorden: �Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. 20 De Vader heeft de Zoon immers lief en laat hem alles zien wat hij doet. Hij zal hem nog grotere dingen laten zien, u zult verbaasd staan! 21 Want zoals de Vader doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie hij wil. 22 De Vader zelf velt over niemand een oordeel, maar hij heeft het oordeel geheel aan de Zoon toevertrouwd. 23 Dan zal iedereen de Zoon eer betuigen zoals men de Vader eert. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet die hem gezonden heeft. 24 Waarachtig, ik verzeker u: wie luistert naar wat ik zeg en hem gelooft die mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven; over hem wordt geen oordeel uitgesproken, hij is van de dood overgegaan naar het leven. 25 Ik verzeker u: er komt een tijd, en het is nu al zover, dat de doden de stem van Gods Zoon zullen horen en dat wie hem horen, zullen leven. 26 Zoals de Vader leven heeft in zichzelf, zo heeft ook de Zoon leven in zichzelf; dat heeft de Vader hem gegeven. 27 En omdat hij de Mensenzoon is, heeft hij hem ook gezag gegeven om het oordeel te vellen. 28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden. 30 Ik kan niets doen uit mijzelf: ik oordeel naar wat ik hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig omdat ik mij niet richt op wat ik zelf wil, maar op de wil van hem die mij gezonden heeft. 31 Als ik nu over mezelf zou getuigen, dan was mijn verklaring niet betrouwbaar, 32 maar iemand anders getuigt over mij, en ik weet dat zijn verklaring over mij betrouwbaar is. 33 U hebt boden naar Johannes gestuurd en hij heeft een betrouwbaar getuigenis afgelegd. 34 Niet dat ik het getuigenis van een mens nodig heb, maar ik zeg dit om u te redden. 35 Johannes was een lamp die helder brandde, en u hebt zich een tijd in zijn licht verheugd. 36 Maar ik heb een belangrijker getuigenis dan Johannes: het werk dat de Vader mij gegeven heeft om te volbrengen. Wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden. 37 De Vader die mij gezonden heeft, heeft dus zelf een getuigenis over mij afgelegd. Maar u hebt zijn stem nooit gehoord en zijn gestalte nooit gezien, 38 en u hebt zijn woord niet blijvend in u opgenomen, want aan degene die hij gezonden heeft, schenkt u geen geloof.

39 U bestudeert de Schriften en u denkt daardoor eeuwig leven te hebben. Welnu, de Schriften getuigen over mij, 40 maar bij mij wilt u niet komen om leven te ontvangen. 41 Niet dat de mensen mij moeten eren, 42 maar ik ken u: u hebt geen liefde voor God in u. 43 Ik ben gekomen namens mijn Vader, maar u accepteert mij niet, terwijl u iemand die namens zichzelf komt, wel zou accepteren. 44 Hoe zou u ooit tot geloof kunnen komen? Van elkaar wilt u wel eer ontvangen, maar u zoekt niet de eer die de enige God u kan geven. 45 U moet niet denken dat ik u bij de Vader zal aanklagen; Mozes, op wie u uw hoop hebt gevestigd, klaagt u aan. 46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?�
 
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:35
In eerste instantie geplaatst door vradig

Dat komt omdat Jezus zelf God (�n mens, beide) is, Johannes 1:


18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen


Ik denk dat je met 'een grote profeet' doelt op de profeet Mozes. Ik zou zelf echt zo'n relatie met God willen als hem.�Moet je maar lezen! (Exodus 33):<SPAN class=v>12 </SPAN>Mozes zei tegen de <SPAN class=nd2>HEER</SPAN>: �U draagt mij wel op het volk verder te laten trekken, maar u hebt mij niet laten weten wie u met mij mee zult sturen, terwijl u toch gezegd hebt: �Jou heb ik uitgekozen, jou ben ik goedgezind.� <SPAN class=v>13 </SPAN>Als dat werkelijk zo is, laat mij dan weten wat uw plannen zijn. Dan leer ik u kennen en weet ik zeker dat u mij goedgezind bent. Vergeet toch niet dat deze mensen uw volk zijn.� <SPAN class=v>14 </SPAN>De <SPAN class=nd2>HEER</SPAN> antwoordde: �Moet ik dan zelf meegaan om je gerust te stellen?� <SPAN class=v>15 </SPAN>Mozes zei: �Als u niet zelf meegaat, laat ons dan niet verder trekken. <SPAN class=v>16 </SPAN>Hoe zou moeten blijken dat u mij goedgezind bent, mij en ook uw volk, tenzij u met ons meegaat? Alleen dan nemen wij immers een bijzondere plaats in onder de volken die de aarde bewonen.� <SPAN class=v>17 </SPAN>De <SPAN class=nd2>HEER</SPAN> zei tegen Mozes: �Ik verzeker je dat ik zal doen wat je vraagt, want ik ben je goedgezind en ik heb je uitgekozen.� <SPAN class=v>18 </SPAN>�Laat mij toch uw majesteit zien,� zei Mozes. <SPAN class=v>19 </SPAN>Hij antwoordde: �Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan�(wow!)�en in jouw bijzijn de naam <SPAN class=nd2>HEER</SPAN> uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. <SPAN class=v>20 </SPAN>Maar,� zei hij, �mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.� <SPAN class=v>21 </SPAN>Toen sprak de <SPAN class=nd2>HEER</SPAN>: �Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. <SPAN class=v>22 </SPAN>Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. <SPAN class=v>23 </SPAN>Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.�


http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ex+33%2C1-34%2C35&i d18=1&pos=0&set=10&lang=nl



Vradig, ik weet niet wat jij voor versie hebt, maar in mijn Nieuw Testament (Wilibrord-vertaling, 5e herziene druk, 1966) staat:
Johannes 1,18: Niemand heeft ooit God gezien; de Eniggeboren God die in de schoot des Vaders is, Hij heeft Hem doen kennen. Hier staat dus dat God zich, via Jezus, aan de mensen heeft doen kennen.
Uniek aan Jezus' boodschap was (is) dat het hier ging (gaat) om een, niet eerder in die samenhang gebracht, zelf-consistent systeem van inzichten, van een boven- en buitenmenselijke dimensie.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:43
Het is zeker waar Jezus heeft geen woord geschreven en alle getuigenis over hem komt dus van anderen.
Maar dat geld ook voor Mohamed. die heeft ook geen woord geschreven en ook in dit geval is elk woord wat is overgeleverd van anderen.
Al bij al maakt dit alles bijzonder twijfelachtig.
Teminste in mijn ogen :-)

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:44
Vradig,
Met "zoon" wordt hier gewoon, in overdrachtelijke zin, "adept", "boodschapper", "doorgever" e.d. bedoeld.
Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:45
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Het is zeker waar Jezus heeft geen woord geschreven en alle getuigenis over hem komt dus van anderen.
Maar dat geld ook voor Mohamed. die heeft ook geen woord geschreven en ook in dit geval is elk woord wat is overgeleverd van anderen.
Al bij al maakt dit alles bijzonder twijfelachtig.
Teminste in mijn ogen :-)

 
Muhammed (saw) heeft de Qur'an openbaard welke tijdens zijn leven is opgetekend.
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:59
In eerste instantie geplaatst door Louise

Het lijkt nogal logisch dat Jezus de zoon van God is, het woord
zoon en vader wordt immers vaak gebruikt. Maar niet alleen voor
Jezus (vzmh).

(..)

"He [Solomon] shall build a house for my name,
and I will establish the throne of his kingdom for ever.
I will be his father and he shall be my son." (II Samuel 7:13-14),"

In het Nederlands:
Hij zal een huis bouwen voor mijn naam, en Ik zal ervoor zorgen dat zijn troon nooit wankelt. Ik zal een vader voor hem zijn en hij voor mij een zoon: als hij (..)

Bovenstaande tekst is een profetie van 2 Samu�l vs.8 tot en met 16 door de profeet Natan aan David.
Hier profeteert Natan dat de zoon van David, Salamo een tempel zou gaan bouwen, wat hij inderdaad gedaan heeft. Tevens profeteert Natan dat zijn troon niet wankelt. In vers 16 staat ook "Jou stel ik in het vooruitzicht dat je koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je troon nooit zal wankelen". Deze profetie heeft betrekking op de messias, die uit het nageslacht van Salamo zou komen, en die als Koning zal gaan regeren, voor eeuwig!

(NB Deze profetie zijn woorden van God! Ze zijn ook geformuleerd in de ik-vorm. Net zoals er nu (in Nederland helaas nog op bescheiden schaal) profeten of mensen met profetische gave zijn, zie bv. http://www.elijahlist.com/ of http://www.charisma.nl/. Uiteindelijk is de bijbel de toetssteen, omdat God bv. nooit tegen zijn eigen woorden zal handelen - dat zal Hem onbetrouwbaar maken en dat is Hij niet, maar dit terzijde. Dus als iemand zou gaan profeteren dat de troon van Balkende nooit zal gaan wankelen dan is dat in christelijk perspectief geen woord van God, maar een valse profetie)

In Matte�s 1 staat een geslachtsregister met de afkomst van Jezus Christus , waarin David ook vermeld staat.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+1%2C1-28%2C20&i d18=1&pos=0&set=10&lang=nl

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:07

In eerste instantie geplaatst door alzukar


Vradig, ik weet niet wat jij voor versie hebt, maar in mijn Nieuw Testament (Wilibrord-vertaling, 5e herziene druk, 1966) staat:
Johannes 1,18: Niemand heeft ooit God gezien; de Eniggeboren God die in de schoot des Vaders is, Hij heeft Hem doen kennen. Hier staat dus dat God zich, via Jezus, aan de mensen heeft doen kennen.
Uniek aan Jezus' boodschap was (is) dat het hier ging (gaat) om een, niet eerder in die samenhang gebracht, zelf-consistent systeem van inzichten, van een boven- en buitenmenselijke dimensie.

Meestal geef ik een link met de bron naar de tekst. Ik gebruik meestal de Nieuwe Bijbelvertaling 2004, omdat die het meest leesbaar is. Ik kan ook de Statenvertaling gebruiken van begin 17e eeuw of je doodgooien met Latijn of Hebreeuws (waar ik geen verstand van heb) maar dat lijkt me minder fijn..

In de Willibrord-vertaling die ik op Internet kan vinden staat:

Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.
http://www.bijbel.net/wb/index.php?p=page&i=66879%2C6692 9&wbv=on

met "de eniggeboren God" wordt hier duidelijk Jezus bedoeld. Hieraan kan je al zien dat Jezus �n mens (hij is geboren, en God kan niet geboren worden, toch? Want God bestaat er al voor alles bestond) �n God is! Hier staat dus precies hetzelfde

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:11
Neen Aswan de Koran is pas veellater opgetekent.
Ik weet het er is een overlevering van stokjes en blaadjes maar het is wel vreemd dat er zelfs niet een daarvan bewaard is.Nog vreemder is dat men niet gewoon perkament heeft gebruikt :-)
En toen men eindelijk de Koran op kon tekenen moest men de tekst met sylades begeleiden omdat men de oorspronkelijke taal niet meer sprak.
Nog maar niet te spreken over de Hadith die de uiteindelijke theologie van de Islam zou gaan vormen.Daar is alhelemaalgeen schriftelijk verslag van die stamt uit de tijd van Mohamed.
In dit opzicht verschilt het Christendom in geen enkel opzicht van de Islam.
Het een ontstond doortoedoen van Paulus het andere door toendoen van eenKalief die de Hadit liet introduceerde.
Maar beiden hebben hun grote profeet nooit gezien.
Het is allemaal maar van hore zeggen.


Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:15
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Neen Aswan de Koran is pas veellater opgetekent.
Ik weet het er is een overlevering van stokjes en blaadjes maar het is wel vreemd dat er zelfs niet een daarvan bewaard is.Nog vreemder is dat men niet gewoon perkament heeft gebruikt :-)
En toen men eindelijk de Koran op kon tekenen moest men de tekst met sylades begeleiden omdat men de oorspronkelijke taal niet meer sprak.
Nog maar niet te spreken over de Hadith die de uiteindelijke theologie van de Islam zou gaan vormen.Daar is alhelemaalgeen schriftelijk verslag van die stamt uit de tijd van Mohamed.
In dit opzicht verschilt het Christendom in geen enkel opzicht van de Islam.
Het een ontstond doortoedoen van Paulus het andere door toendoen van eenKalief die de Hadit liet introduceerde.
Maar beiden hebben hun grote profeet nooit gezien.
Het is allemaal maar van hore zeggen.


 
Ik ben echt benieuwd naar de bron die jij gebruikt en haar authenticiteit. Want wat je zegt over de Qur'an klopt van geen kanten. De Qur'an is tijdens het leven van de Profeet Muhammed (saw) opgetekend, als wat jij zegt waar is dan zul je mij toch wel islamitische bronnen kunnen geven waar de authenticiteit van vast te stellen is.
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:18

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne


In dit opzicht verschilt het Christendom in geen enkel opzicht van de Islam.
Het een ontstond doortoedoen van Paulus het andere door toendoen van eenKalief die de Hadit liet introduceerde.
Maar beiden hebben hun grote profeet nooit gezien.
Het is allemaal maar van hore zeggen.

Van Johannes is duidelijk dat hij Jezus in levende lijfe heeft zien rondlopen, om weer iets uit het eerste hoofdstuk van Johannes aan te halen, vers 15 (Willibrord):

Van Hem legt Johannes getuigenis af en zijn verklaring luidt: �Hem bedoelde ik toen ik zei: �Hij die na mij komt, is mijn meerdere, want v��r mij was Hij er al.�
http://www.bijbel.net/wb/index.php?p=page&i=66879%2C6692 9&wbv=on

Paulus heeft Jezus ook ontmoet (meer andersom eigenlijk) toen hij op weg naar Damascus om een aantal discipelen om zeep te helpen. Ik laat een stukje zien:

Toen hij onderweg was en Damascus naderde, werd hij plotseling omstraald door een licht uit de hemel. 4 Hij viel op de grond en hoorde een stem tegen hem zeggen: �Saul, Saul, waarom vervolg je mij?� 5 Hij vroeg: �Wie bent u, Heer?� Het antwoord was: �Ik ben Jezus, die jij vervolgt. 6 Maar sta nu op en ga de stad in, daar zal je gezegd worden wat je moet doen.� 7 De mannen die met Saulus meereisden, stonden sprakeloos; ze hoorden de stem wel, maar zagen niemand. 8 Saulus kwam overeind, en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien. Zijn metgezellen pakten hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. 9 Drie dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hand+9%2C1-31&id18= 1&pos=0&set=10&lang=nl

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:20
In eerste instantie geplaatst door aswan


 
Muhammed (saw) heeft de Qur'an openbaard welke tijdens zijn leven is opgetekend.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran

Historisch-islamitische visie

Het onderstaande hoofdstuk geeft weer wat de ontstaansgeschiedenis van de huidige koran is volgens de traditionele islam.

De koranieke tekst zoals die we nu kennen is volkomen identiek aan de koran zoals die door aartsengel Djibril aan Mohammed is geopenbaard.

Mohammed kon volgens de moslimse traditie lezen noch schrijven. Hij was louter een spreekbuis die door God aangesteld was om vanaf zijn veertigste levensjaar de islam te verkondigen. De openbaringen die Mohammed predikte werden door zijn volgelingen gememoriseerd. Later wanneer de verzen een stuk langer werden, werden ze ook schriftelijk vastgelegd.

Na Mohammeds dood was er geen offici�le korantekst. De mondelige overlevering was toen nog uiterst belangrijk. Toen na de slag bij Al-Yamaamah een groot aantal van Mohammeds metgezellen gesneuveld was, onder hen een groot aantal huffaz (mensen die de koran van buiten kennen), was dat voor kalief Aboe Bakr een aanleiding om de losse Koranfragmenten tot elkaar te laten verzamelen door Zaid ibn Thabit. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. Zo ontstond dus eigenlijk de eerste, volledige, geschreven koran.

Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:22
In eerste instantie geplaatst door vradig

In eerste instantie geplaatst door aswan


 
Ik ben echt benieuwd naar de bron die jij gebruikt en haar authenticiteit. Want wat je zegt over de Qur'an klopt van geen kanten. De Qur'an is tijdens het leven van de Profeet Muhammed (saw) opgetekend, als wat jij zegt waar is dan zul je mij toch wel islamitische bronnen kunnen geven waar de authenticiteit van vast te stellen is.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran

Historisch-islamitische visie

Het onderstaande hoofdstuk geeft weer wat de ontstaansgeschiedenis van de huidige koran is volgens de traditionele islam.

De koranieke tekst zoals die we nu kennen is volkomen identiek aan de koran zoals die door aartsengel Djibril aan Mohammed is geopenbaard.

Mohammed kon volgens de moslimse traditie lezen noch schrijven. Hij was louter een spreekbuis die door God aangesteld was om vanaf zijn veertigste levensjaar de islam te verkondigen. De openbaringen die Mohammed predikte werden door zijn volgelingen gememoriseerd. Later wanneer de verzen een stuk langer werden, werden ze ook schriftelijk vastgelegd.

Na Mohammeds dood was er geen offici�le korantekst. De mondelige overlevering was toen nog uiterst belangrijk. Toen na de slag bij Al-Yamaamah een groot aantal van Mohammeds metgezellen gesneuveld was, onder hen een groot aantal huffaz (mensen die de koran van buiten kennen), was dat voor kalief Aboe Bakr een aanleiding om de losse Koranfragmenten tot elkaar te laten verzamelen door Zaid ibn Thabit. Hij veranderde de tekst op geen enkele wijze en voegde er geen verklaringen of redactionele commentaren aan toe. Zo ontstond dus eigenlijk de eerste, volledige, geschreven koran.

[/QUOTE]
 
 
Wikipedia is geen islamitische bron, en de authenticiteit van wat 't artikel claimt is niet vast te stellen. Het is dus niets meer dan een misvatting van diegene die dat artikel heeft opgemaakt.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:37
Wel aswan overtuig me dan maar door een museum te noemen die nog wat van de oorspronkelijke geschriften laat zien vanuit de tijd van Mohamed.
Mischien een foto?
Ik vrees echter dat dit niet mogenlijk is.
Maar dat geeft niet het zal de Islam als geloof niet slechter maken.

Oh ja Vradig je zou je verbazen hoeveel geschriften wel niet in de naam van de apostelen geschreven zijn.
Dt betekent echter nog niet dat dit ook zo is.

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:37

geeft deze site een juiste stand van zaken volgens jou? En zoniet wat is dan wel de juiste opvatting?

http://islam.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sd n=islam&zu=http%3A%2F%2Fwww.usc.edu%2Fdept%2FMSA%2Fquran %2Fcompilationbrief.html

Brief History of Compilation of the Qur'an
Adapted from an article in Perspectives, Vol 3, No. 4, Aug/Sept 1997

 

 

Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 18:43
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Wel aswan overtuig me dan maar door een museum te noemen die nog wat van de oorspronkelijke geschriften laat zien vanuit de tijd van Mohamed.
Mischien een foto?
Ik vrees echter dat dit niet mogenlijk is.
Maar dat geeft niet het zal de Islam als geloof niet slechter maken.

Oh ja Vradig je zou je verbazen hoeveel geschriften wel niet in de naam van de apostelen geschreven zijn.
Dt betekent echter nog niet dat dit ook zo is.

 
Dat is een non argument, wat bewezen is en wat vaststaat en zelfs door niet-moslims beaamt wordt is dat de Qur'an door Mohammed (saw) overgeleverd is aan de eerste moslims. Dus dat jij.. dat niet gelooft doet geen afbraak aan dat feit. In een discussie over Islam heb jij als niet-moslim de wijsheid wel in pacht om ieder��n hier een valse versie van de geschiedenis van de Qur'an te propageren maar vraag ik als moslim voor een authentieke bron dan kun je niets anders dan ongefundeerde paralellen trekken!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 19:52
aswan hier heb je wat bronnen ;-)

 John Wansbrough, auteur van o.m. Quranic Studies. Sources and methods of scriptural interpretation (Oxford 1977).
 The Cambridge Illustrated History of the Islamic World, 1999).
W.Raven,auteur van  "Ontstaan en Verbreiding", H.Driessen , In het huis van de islam (1997)
Enkele andere namen van Arabisten;Patricia Crone,Michael Cook,Ignaz Goldziher, F.Schwally, J.Schacht,John Wansbrough,Pieter Sjoerd van Koningsveld

Genoeg bronnen?
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 02:11
In eerste instantie geplaatst door aswan


Dat is een non argument, wat bewezen is en wat vaststaat en zelfs door niet-moslims beaamt wordt is dat de Qur'an door Mohammed (saw) overgeleverd is aan de eerste moslims.

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Wel aswan overtuig me dan maar door een museum te noemen die nog wat van de oorspronkelijke geschriften laat zien vanuit de tijd van Mohamed.


we gaan een beetje van de discussie dat Jezus �n God �n mens is weg, wat Hij zelf gezegd heeft, onder andere in Johannes 5:19-47 wat in een eerdere post hierboven staat, maar ik heb hier informatie over de Koran. Als het niet klopt zou ik het graag willen weten:

De term Koran of Qur�n betekent letterlijk: Wat wordt gereciteerd. We kunnen dit vertalen als 'Reciet': De Koran zou van Godswege zijn neergedaald in de profeet Mohammed die er telekens uit citeerde. Beweerd wordt dat dit gebeurde door tussenkomst van de engel Jubril (Gabri�l), die citeerde uit de OerKoran in de hemel. Twintig jaar na de dood van Mohammes in 632 is de hele Koran op schrift gesteld en gecanoniseerd. Er werden volgens de overlevering vier goedgekeurde examplaren bewaard. Alle andere exemplaren die op dat moment in omloop waren in het islamitische rijk werden op last van kalief Oetman vernietigd. Deze vier goedgekeurde exemplaren waren in een schrift gesteld dat nog geen klinkers kende. De juiste invulling van de klinkers heeft voor heel wat discussies gezorgd onder islamitische schriftgeleerden.
Het oudste examplaar van de Koran bevndt zich niet in Mekka of in Instanbul, maar in Londen, in the Britisch Library. Het is geschreven in een in onbruik geraakt schrift, het Ma'il en wordt gedateerd tegen het eind van de achtste eeuw.
(..)

De oudste bestaande koran komt dus uit het einde van de 8e eeuw. In de Qumran grotten zijn vanaf 1947 bijbelse geschriften gevonden die gedateerd worden van de 3e eeuw voor Christus tot 68AD. Praktisch van alle 39 boeken die die in het zog. Oude Testament van de bijbel zitten (de Hebreeuwse bijbel) (waaronder bv. de 5 boeken van de Thora, Psalmen, Job, Jesaja, 2 Samu�l, Dani�l, etc.) zijn teruggevonden in fragmenten. Er is veel wetenschappelijk onderzoek naar deze fragmenten en mensen hebben gekeken of er verschillen waren met de nu bestaande teksten en het bleek nihil te zijn zie bv. http://books.google.nl/books?ie=UTF-8&vid=ISBN9004112103 &id=UftzO1l8efsC&vq=biblical+manuscript&dq=Libra ry+of+Qumran:+on+the+Essenes,+Qumran,+John+the+Baptist,+and+ Jesus&lpg=PA84&pg=PA86&sig=mJlsS-ygtn2A4UTww_Yg4 aNlXxM pagina 84/85 van het boek "Library of Qumran: On the Essenes, Qumran, John the Baptist, and Jesus"
als je zoekt op books.google.com op "Qumran" of "dead sea scrolls" kan je meer info over de zog. dode zee rollen opduikelen.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 03:33
Het zien van een mens als was hij de (vleesgeworden) Schepper z�lf is een gevaarlijke vorm van metafysica die de weg plaveit voor dictaturen. Geen mens kan oordelen over deze wereld alsof hij de Schepper z�lf was. De Schepper cre�ert en openbaart PER INDIVIDU. Hierin is gelegen de basis van de waardigheid van elk individu binnen de gemeenschap.
                                      ALZUKAR



                              
                           
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 04:11

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Het zien van een mens als was hij de (vleesgeworden) Schepper z�lf is een gevaarlijke vorm van metafysica die de weg plaveit voor dictaturen. Geen mens kan oordelen over deze wereld alsof hij de Schepper z�lf was. De Schepper cre�ert en openbaart PER INDIVIDU. Hierin is gelegen de basis van de waardigheid van elk individu binnen de gemeenschap.
                                      ALZUKAR 

                               
                             

Gelukkig heeft Jezus bewezen dat hij geen dictator is, want hij is zonder zonden en kwam als een dienaar om de wereld weer met God te verzoenen.
Als God mij als "gezalfde", "Christus" of Messias (deze 3 termen betekenen allemaal hetzelfde) had uitgekozen dan was het niet goed afgelopen!
Jezus zegt in vs 19 ook "Waarachtig, ik verzeker u: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, hij kan alleen doen wat hij de Vader ziet doen; en wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier." Dus Jezus was compleet maar dan ook compleet gehoorzaam!

Petrus zegt daarom ook:

29
Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de aartsvader David zeg dat hij gestorven en begraven is; zijn graf bevindt zich immers nog steeds hier. 30 Maar omdat hij een profeet was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn nakomelingen zijn troon zou bestijgen (zie ook mijn vorige post over de profetie die God via Natan aan David gaf in 2 Samu�l), 31 heeft hij de opstanding van de messias voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan. 32 Jezus is door God tot leven gewekt, daarvan getuigen wij allen. 33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort. 34 David is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: �De Heer sprak tot mijn Heer: �Neem plaats aan mijn rechterhand, 35 tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.�� 36 Laat het hele volk van Isra�l er daarom zeker van zijn dat Jezus, die u gekruisigd hebt, door God tot Heer en messias is aangesteld.�
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hand+2&id18=1&p os=0&set=10&lang=nl

Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 04:49
Wat mij verbaasd is dat niet-moslims genoege nemen, met niet-islamitische bronnen om de geschiedenis van de Islam te leren. Alsof authenticiteit all��n verkregen kan worden door niet-islamitische bronnen aan te halen. Maar goed, zelfs al zouden sommige mensen in die misvatting geloven dan nog is het feit dat de waarheid essentieel anders is dan deze veelal door niet-moslims wordt gestipuleerd.
 
De geschiedenis van de heilige Qur'an, is all��n maar te verkrijgen door islamitische bronnen te raadplegen. Er zijn geen andere bronnen die daar iets concreets over te melden hebben. En aangezien er nogal wat mensen zijn die in de waan verkeren dat de Qur'an tig jaren na het overleiden van de Profeet Muhammed (saw) opgetekent zou zijn, vermeld ik hier onder een bron die uit��nzet wat de werkelijkheid is m.b.t de geschiedenis in het optekenen van de Qur'an
 
===========================================================
 
In this Book, the Holy Prophet's life, the history of the Arabs and the events which occurred during the period of the revelation of the Quran have not been mingled with the Divine Verses, as is the case with the Bible. The Quran is the pure word of God. Not one word therein is not divine. Not a single word has been deleted from its text. The Book has been handed down to our age in its complete and original form since the time of Prophet Muhammad. From the time the Book began to be revealed, the Holy Prophet had dictated its text to the scribes. Whenever some Divine Message was revealed, the Holy Prophet would call a scribe and dictate its words to him. The written text was then read out to the Holy Prophet, who, having satisfied himself that the scribe has committed no error of recording, would put the manuscript in safe custody. The Holy Prophet used to instruct the scribe about the sequence in which a revealed message was to be placed in a particular Surah (chapter). In this manner, the Holy Prophet continued to arrange the text of the Quran in systematic order till the end of the chain of revelations. Again, it was ordained from the beginning of Islam that a recitation of the Holy Quran must be an integral part of worship. Hence the illustrious Companions would commit the Divine verses to memory as soon as they were revealed. Many of them learned the whole text and a far larger number had memorized different portions of it.
 

Method of preservations of the Quran during the Prophet's time

Besides, those of the Companions (pbut) who were literate used to keep a written record of several portions of the Holy Qur'an. In this manner, the text of the Holy Qur'an had been preserved in four different ways during the lifetime of the Holy Prophet (PBUH):

  • a) The Holy Prophet (PBUH) had the whole text of the Divine Messages from the beginning to the end committed to writing by the scribes of revelations.
  • b) Many of the Companions learned the whole text of the Qur'an, every syllable of it, by heart.
  • c) All the illustrious Companions, without an exception, had memorized at least some portions of the Holy Qur'an, for the simple reason that it was obligatory for them to recite it during worship. An estimate of the number of the illustrious Companions may be obtained from the fact that one hundred and forty thousands Companions had participated in the Last Pilgrimage performed by the Holy Prophet (PBUH).
  • d) A considerable number of the literate Companions kept a private record of the text of the Qur'an and satisfied themselves as to the purity of their record by reading it out to the Holy Prophet (PBUH)
  • Method of preservations of the Quran after the demise of the Prophet

    It is an incontrovertible historical truth that the text of the Holy Qur'an extant today is, syllable for syllable, exactly the same as the Holy Prophet (PBUH) had offered to the world as the Word of God. After the demise of the Holy Prophet, the first Caliph Hadhrat Abu Bakr (PBUH) assembled all the Huffaz and the written records of the Holy Qur'an and with their help had the whole text written in Book form. In the time of Hadhrat 'Uthman (PBUH) copies of this original version were made and officially dispatched to the Capitals of the Islamic World. Two Of these copies exist in the world today, one in Istanbul and the other in Tashkent. Whosoever is so inclined may compare any printed text of the Holy Qur'an with those two copies, he shall find no variation. And how can one expect any discrepancy, when there have existed several million Huffaz in every generation since the time of the Holy Prophet (PBUH) and in our own time? Should anyone alter a syllable of the original text of the Qur'an, these Huffaz would at once expose the mistake. In the last century, an Institute of Munich University in Germany collected FORTY-TWO THOUSAND copies of the Holy Qur'an including manuscripts and printed texts produced in each period in the various parts of the Islamic World. Research work was carried out on these texts for half a century, at the end of which the researchers concluded that apart from copying mistakes, there was no discrepancy in the text of these forty-two thousand copies, even though they belonged to the period between the 1st Century Hijra to 14th Century Hijra and had been procured from all parts of the world. This Institute, alas! perished in the bombing attacks on Germany during World War II, but the findings of its research project survived. Another point that must be kept in view is that the word in which the Qur'an was revealed is a living language in our own time. It is still current as the mother tongue of about a hundred million people from Iraq to Morocco. In the non-Arab world too, hundreds of thousands of people study and teach this language.

    The grammar of the Arabic language, its lexicon, its phonetic system and its phraseology, have remained intact for fourteen hundred years.

    A modern Arabic-speaking person can comprehend the Holy Qur'an with as much proficiency as did the Arabs of fourteen centuries ago. This, then, is an important attribute of Muhammad (PBUH), which is shared by no other Prophet or Leader of Religion. The Book which God revealed to Him for the guidance of mankind is today's in its original language without the slightest alteration in its vocabulary.

    bron

    Terug naar boven
    vradig Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 06 februari 2006
    Online status: Offline
    Berichten: 258
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 07:36

    het blijft een feit dat de oudste bestaande originele Korantekst van 800nC (en zelfs als je bovenstaande allemaal geloofd dan is het nog steeds 600nC) is, terwijl de oudste originele teksten van de Hebreeuwse Bijbel (en Hebreeuws wordt ook nog steeds gesproken) die gevonden zijn dateren van 300vC tot 68nC, die gevonden zijn in Qumran (wat maanheuvel betekent - toepasselijk); zo'n 1000 jaar verschil dus.

    als je bv. hoofdstuk 12 van de Koran leest wat over Jozef gaat dan zie je dat de tekstfragmenten voor 95% uit de 14 hoofdstukken van Genesis 37-50 komen. Genesis is �n ouder �n completer.
    NB  Jozef is een belangrijke schakel in de geschiedenis, als hij geen onderkoning was geworden en niet bij de farao geweest om de droom van de 7 vette en 7 magere jaren uit te leggen, had het nageslacht van Jacob het loodje gelegd (met de helft van Egypte erbij vanwege voedselgebrek), terwijl de Messias uit dit geslacht zou komen, waar Koran 12:6 ook op doelt: "En zo zal uw Heer u verkiezen en u de verklaring der dingen onderwijzen en Zijn gunst aan u en aan de familie van Jacob vervolmnaken, zoals Hij die voordien aan twee uwer voorvaderen, Abraham en Izaak had voltooid. Voorwaar, uw Heer is Alwetend, Alwijs."


     

    Terug naar boven
    aswan Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 15 december 2005
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 164
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 09:15
    Over de preciese tijdspan kun je over en weer discussie�ren maar heeft geen enkele betrekking op het punt waar het aanvankelijk over ging namelijk dat de suggestie dat de heilige Qur'an net als de bijbel door verschillende mensen geschreven zou zijn niet hard te maken is. Een eventuele duizendjarige verschil tussen de herbreeuwse teksten en de arabische teksten maakt in geen enkel opzicht verschil. Immers spreken we hier van openbaringen waarvan de authenticiteit niet afhankelijk is van de tijdspan tussen twee aparte openbaringen.
     
    Waar verder beweerd wordt dat de heilige Qur'an, niet direkt opgetekent zou zijn, wordt deze bewering in het voorgaande artikel welke ik gepost heb van tafel geveegd. De islam zoals wij die nu kennen is niet ouder dan 1400+ jaren, erg jong vergeleken met het jodendom en het christendom. De heilige Qur'an heeft met gemak deze 1427 jaren de test van authenticiteit doorstaan, all��n dit vastaand feit is al indicatief voor het volledig en juist optekenen van de Qur'an tijdens.. het leven van de Profeet Muhammed (saw).
     
    Het is absurd om vanuit een rationele beleving te suggeren dat de heilige Qur'an 1427 jaren onberoerd en in perfecte staat is gebleven, maar dat de initie�le opmaak niet volledig zou zijn of niet zou deugen. En dit is zeer zeker hetgeen gesuggereerd wordt als men claimt dat de heilige Qur'an net als de bijbel door verschillende handen is aangeroerd. Terwijl het een onomstotelijk feit is dat de perkamenten e.d van de heilige Qur'an door de Profeet Muhammed (saw) zelf werd gecontroleerd op fouten. Zoals in het artikel ook naar voren komt kwamen mensen zelf naar de Profeet Muhammed (saw) om hun persoonlijke teksten te laten controleren. Laat staan de officie�le teksten die de Profeet Muhammed (saw) zelf liet optekenen.
     
    Wat betreft de versen over Josef in de heilige Qur'an, deze zijn net als alle andere versen, een openbaring van Allah (swt) welke via de engel Gabri�l (as) aan de Profeet Muhammed (saw) zijn overgeleverd. Elke overeenkomst tussen de bijbel en de heilige Qur'an is slechts een bevestiging van hetgeen Allah (swt) in de heilige Qur'an zegt namelijk, dat er aan de mensen voor die tijd ook schriften van Allah (swt) zijn openbaard. Waaronder de Torah en 't Evangelie, het is dus niet gek dat er overeenkomsten te vinden zijn. Elke tegenstrijdigheid in de bijbel zelf, en in verhouding tot de heilige Qur'an is het bewijs van de valsheid in geschrift dat helaas de heilige teksten voor de openbaring van de Qur'an bedoezeld heeft.
     
     
    Terug naar boven
    Murat Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member


    Lid geworden: 12 maart 2005
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 755
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 09:46
    In eerste instantie geplaatst door vradig

    het blijft een feit dat de oudste bestaande originele Korantekst van 800nC (en zelfs als je bovenstaande allemaal geloofd dan is het nog steeds 600nC) is, terwijl de oudste originele teksten van de Hebreeuwse Bijbel (en Hebreeuws wordt ook nog steeds gesproken) die gevonden zijn dateren van 300vC tot 68nC, die gevonden zijn in Qumran (wat maanheuvel betekent - toepasselijk); zo'n 1000 jaar verschil dus.

    als je bv. hoofdstuk 12 van de Koran leest wat over Jozef gaat dan zie je dat de tekstfragmenten voor 95% uit de 14 hoofdstukken van Genesis 37-50 komen. Genesis is �n ouder �n completer.
    NB  Jozef is een belangrijke schakel in de geschiedenis, als hij geen onderkoning was geworden en niet bij de farao geweest om de droom van de 7 vette en 7 magere jaren uit te leggen, had het nageslacht van Jacob het loodje gelegd (met de helft van Egypte erbij vanwege voedselgebrek), terwijl de Messias uit dit geslacht zou komen, waar Koran 12:6 ook op doelt: "En zo zal uw Heer u verkiezen en u de verklaring der dingen onderwijzen en Zijn gunst aan u en aan de familie van Jacob vervolmnaken, zoals Hij die voordien aan twee uwer voorvaderen, Abraham en Izaak had voltooid. Voorwaar, uw Heer is Alwetend, Alwijs."


     

    Ej vriend wil jij een discussie open maar een topic, we hebben hier genoeg christenen als jij weggepraat. Jij vindt zogenaamd de bijbel completer open maar een topic laat ik je wel zien wat er niet klopt aan de bijbel.

    Terug naar boven
    vradig Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 06 februari 2006
    Online status: Offline
    Berichten: 258
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:15

    Murat, ik heb je bewijzen gegeven dat

    1. de Hebreeuwse bijbel, dus o.a. Genesis als eerste boek van de Thora, is ouder
    2. Genesis is completer (1 hoofdstuk in de Koran = 14 hoofdstukken Genesis)
    3. er stukken in de Koran staan die lijken geselecteerd uit Genesis

    Dus: wat is de zin om het verhaal van Jozef (hoofdstuk 12 Koran) op te schrijven als je er al een complete oudere versie is? Waarom zegt 12:3 "Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon gij voorheen onwetend waart."? Dit was al lang en breed bekend! Waarom zou God een geschiedenis openbaren als deze geschiedenis allang bekend was?? Was God zo dom dat hij het opschrijven van het verhaal van Jozef door notabene de profeet Mozes(!) nog een keer over ging doen door het opnieuw te openbaren aan iemand anders???

    Is het kritisch bekijken van deze stellingen het begaan van 'sjirk'?

    NB ik heb al een topic geopend over Joesof, en 'battle_For_peace" wilde de discussie aangaan, maar heb nog geen antwoord ontvangen: http://www.islaammail.com/iforum/iframe/iforum.asp?url=forum _posts.asp?TID=6336&TPN=1

    Terug naar boven
    Murat Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member


    Lid geworden: 12 maart 2005
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 755
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:25
    In eerste instantie geplaatst door vradig

    Murat, ik heb je bewijzen gegeven dat

    1. de Hebreeuwse bijbel, dus o.a. Genesis als eerste boek van de Thora, is ouder
    2. Genesis is completer (1 hoofdstuk in de Koran = 14 hoofdstukken Genesis)
    3. er stukken in de Koran staan die lijken geselecteerd uit Genesis

    Dus: wat is de zin om het verhaal van Jozef (hoofdstuk 12 Koran) op te schrijven als je er al een complete oudere versie is? Waarom zegt 12:3 "Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon gij voorheen onwetend waart."? Dit was al lang en breed bekend! Waarom zou God een geschiedenis openbaren als deze geschiedenis allang bekend was?? Was God zo dom dat hij het opschrijven van het verhaal van Jozef door notabene de profeet Mozes(!) nog een keer over ging doen door het opnieuw te openbaren aan iemand anders???

    Is het kritisch bekijken van deze stellingen het begaan van 'sjirk'?

    NB ik heb al een topic geopend over Joesof, en 'battle_For_peace" wilde de discussie aangaan, maar heb nog geen antwoord ontvangen: http://www.islaammail.com/iforum/iframe/iforum.asp?url=forum _posts.asp?TID=6336&TPN=1

    Antwoord geef ik zo meteen.

    Terug naar boven
    3abd Arra7maan Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member


    Lid geworden: 16 maart 2004
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 1017
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:47
    In eerste instantie geplaatst door vradig

    Murat, ik heb je bewijzen gegeven dat

    1. de Hebreeuwse bijbel, dus o.a. Genesis als eerste boek van de Thora, is ouder
    2. Genesis is completer (1 hoofdstuk in de Koran = 14 hoofdstukken Genesis)
    3. er stukken in de Koran staan die lijken geselecteerd uit Genesis

    Dus: wat is de zin om het verhaal van Jozef (hoofdstuk 12 Koran) op te schrijven als je er al een complete oudere versie is? Waarom zegt 12:3 "Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon gij voorheen onwetend waart."? Dit was al lang en breed bekend! Waarom zou God een geschiedenis openbaren als deze geschiedenis allang bekend was?? Was God zo dom dat hij het opschrijven van het verhaal van Jozef door notabene de profeet Mozes(!) nog een keer over ging doen door het opnieuw te openbaren aan iemand anders???

    Is het kritisch bekijken van deze stellingen het begaan van 'sjirk'?

    NB ik heb al een topic geopend over Joesof, en 'battle_For_peace" wilde de discussie aangaan, maar heb nog geen antwoord ontvangen: http://www.islaammail.com/iforum/iframe/iforum.asp?url=forum _posts.asp?TID=6336&TPN=1



    Het verhaal van Joesoef is geopenbaard, omdat de metgezellen de Profeet van Allah vroegen om een verhaal. De thora is geopenbaard aan de Kinderen van Isra�l en de arabieren hadden geen Thora. Ook andere volken op de wereld hadden geen Thora. De Profeet Mohammaed (salla Allahu aleyhi wassalam) is gestuurd als Barmhartigheid voor de werelden om alle mensen naar Allah te leiden dmv de Koran. Geen andere levenswijze zal worden geaccepteerd, behalve Islam.

    De Thora is geopenbaard aan Mozes (aleyhi assalaam) en de Koran is een bevestiging van wat is neergezonden. Er staan vele verzen in de Koran hierover. In De Koran is een bevestiging van hetgeen onder de Kinderen van Isra�l is. En de Koran bracht iets ongehoords aan de Arabieren die onwetend waren over Allah en zijn profeten.

    Allah openbaarde aan Profeet Mohammed (salla Allahu aleyhi wassalam) de geschiedenis van de Kinderen van Isra�l. Mohammed (salla Allahu aleyhi wassalam) kon niet lezen noch schrijven. De Koran is de waarheid van Allah.
      


    Terug naar boven
    Murat Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member


    Lid geworden: 12 maart 2005
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 755
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 12:58

    Dat is zo, er waren ook vele mensen in Arabie die niet christenen en joden waren(de merendeel zelfs) en zij moesten weten wie Hz. Jozef en de rest waren.

    Terug naar boven
    vradig Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 06 februari 2006
    Online status: Offline
    Berichten: 258
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 13:04

    * In de tijd van Mohammed leefde er Joden en christenen in Arabi�. De koran noemt ze beide als groep, dus daar is geen twijfel over mogelijk

    * waar Joden zijn, daar is de Thora, waar de geschiedenis van Jozef beschreven staat. Waar christenen zijn is 'het Boek', of eigenlijk collectie boeken die bijbel worden genoemd. Bij die collectie behoort in ieder geval Genesis als 1e boek.

    * Conclusie: als Mohammed echt het verhaal van Jozef wilde weten kon hij dat vragen aan de Jood of christen.






    Terug naar boven
    vradig Bekijk dropdown
    Groupie
    Groupie


    Lid geworden: 06 februari 2006
    Online status: Offline
    Berichten: 258
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 13:06

    Maar in plaats daarvan is hoofdstuk 12 ws. een verhaal van 'horen zeggen', verhalen via karavanen opgeschreven en is hoofdstuk 12 niet het origineel.

    als ik hoofdstuk 12 naast hoofdstukken 37 tot en 50 van Genesis leg dan heb ik sterk het idee dat wat in hoofdstuk 12 van verhalen 'rond het kampvuur' is. Sommige dingen kunnen niet begrepen worden als Genesis er niet wordt bijgehaald. Bv. exta informatie: Ruben was degene die Jozef wilde sparen en de uitleg van de droom van 11 sterren, maan en de zon en het verhaal van de schenker en de bakker

    Terug naar boven
    3abd Arra7maan Bekijk dropdown
    Senior Member
    Senior Member


    Lid geworden: 16 maart 2004
    Locatie: Nederland
    Online status: Offline
    Berichten: 1017
    Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 13:17
    In eerste instantie geplaatst door vradig

    * In de tijd van Mohammed leefde er Joden en christenen in Arabi�. De koran noemt ze beide als groep, dus daar is geen twijfel over mogelijk

    * waar Joden zijn, daar is de Thora, waar de geschiedenis van Jozef beschreven staat. Waar christenen zijn is 'het Boek', of eigenlijk collectie boeken die bijbel worden genoemd. Bij die collectie behoort in ieder geval Genesis als 1e boek.

    * Conclusie: als Mohammed echt het verhaal van Jozef wilde weten kon hij dat vragen aan de Jood of christen.








    *Mohammed is ten eerste een Profeet van Allah de Barmhartige. Hij kreeg openbaring van Allah.

    *In Mekka woonden geen Joden en Christenen

    * Het Hoofdstuk Joesoef is geopenbaard in Mekka

    * Pas in Medina had Profeet Mohammed (salla Allahu aleyhi wassalam) contact met de Joden. Zij stelden hem altijd vragen en wisten dat hij de Profeet was van Allah zoals in de Thora staat.

    Terug naar boven
     Post Reply Post Reply Pagina  <12345 6>

    Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



    Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.