Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Jozef

 Post Reply Post Reply
Schrijver
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Jozef
    Geplaatst op: 22 februari 2006 om 14:51

Mijn stelling is dat Genesis 37-50 ouder en completer is dan koran hoofdstuk 12. Koran 12:3 zegt:
12:3. Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon gij voorheen onwetend waart.

Dit verhaal is echter vele duizenden jaren daarvoor door Mozes opgeschreven in Genesis 37-50. In de tijd van Mohammed leefden er christenen en joden die allebei de beschikking hadden over deze tekst. Volgens de koran is Allah de bewaker van zijn woord, maar God is zeker ook de bewaker van de teksten die Mozes schreef.

Koran 12:7 zegt:
12:7. Voorzeker, er zijn voor de zoekers (naar waarheid) tekenen in (de geschiedenis van) Jozef en zijn broeders

Hiervoor moeten we deze geschiedenis echter wel goed kennen, en ik geloof dat Genesis 37-50 een meer accuraat beeld geeft van deze geschiedenis dan Koran 12

Ik stel een aantal vragen (18) aan de hand van koranversen in hoofdstuk 12. De antwoorden op d eze vragen is allemaal te vinden in Genesis

De vragen:

1. Wat of wie stellen de 11 sterren, maan en de zon voor in een droom van Jozef (12:4)?
2. Waarom wilde de broers van Jozef hem doden (12:9)?
3. Wie wilde Jozef redden? (12:10)
4. Wat was de geringe prijs waarvoor Jozef werd verkocht? (12:20)
5. Aan wat voor Egyptenaar werd Jozef verkocht? (12:21)
6. Wie had Jozef in Egypte gevestigd? (12:21)
7. Wie zijn de 2 jonge mannen die Jozef tegenkwam in de gevangenis (12:36)?
8. Wat was de droom van de (wijn)schenker (12:36;42)?
9. Wat was de uitleg van de droom van de (wijn)schenker (12:36;42)?
10. Wat was de droom van de bakker (12:36;41)?
11. Wat was de uitleg van de droom van de bakker (12:36;41)?
12. Naar wie verwijst 'zij' in 12:44?
13. Jozef werd volgens 12:54 een man van positie en vertrouwen. Welke positie krijg hij?
14. Waar kwamen de broers van Jozef vandaan? (12:58)
15. Hoeveel broers gingen naar Egypte, naar Jozef? (12:58)
16. Hoe heette de broer genoemd in 12:59?
17. Hoe zorgde Jozef ervoor dat die ene broer ook kwam?
18. Op wat voor dieren waren de zadeltassen gebonden waar Jozef het geld had gedaan? (12:62)

Stel dat je het verhaal van Jozef in Genesis 37-50 leest en 5 jaar later verteld aan iemand en deze verteld het weer aan iemand anders door etc en dat wordt later weer opgeschreven dan zou Koran 12 het resultaat kunnen zijn. Dat verdwijnen heel veel details en soms kan dan de hele betekenis ook kwijt geraakt worden. Dat is waarom ik denk dat dit verhaal via karavanen etc. bij Mohammed terecht gekomen is. Koran 12 k�n gewoonweg niet het origineel zijn.
Temeer omdat je God hiermee als een imcompetente, domme God neerzet. Dit verhaal is door zijn eigen profeet Mozes die Zijn volk, de Isra�lieten uit Egypte geleid heeft, opgeschreven. Denk maar goed dat God hierover zal waken! Hij wil de wereld redden en heeft bij de zondeval van Adam en Eva een redder beloofd (Genesis 3:15) die later wat nu de Isra�lieten heet zou komen. Dat is ook de reden waarom er zoveel geschiedenis van de Isra�lieten (wat van Jakob komt - de vader van Jozef, God veranderde zijn naam later in Isra�l) in de bijbel staat.
Iedereen die zich tegen Isra�lieten keert, het maakt niet uit of ze zich christenen noemen of niet, is in essentie ook bezig tegen God, die zich geopenbaard heeft in de boeken van Mozes als de God van Isra�l (NB ik ben zelf geen jood, maar net als ws. iedereen op dit forum een heiden/niet-jood)

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2006 om 17:32

Hoi Vradig,

Ja, de Bijbel is ouder dan de Qu'ran. Maar dan bedoel ik wel de Originele. Laat DAT nou juist het gegeven zijn waarin wij verschillen.

Gegroet Imaan.

P.S. Uw heilige missie hier is goed en lief bedoeld en daarom wens ik u wijsheid toe.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2006 om 05:37

Hoi Imaan,

Ik snap het. Soms ben misschien iets te fel denk ik. Maar soms wind ik me een beetje op over onwetendheid. Maar ik wil ook geen personen veroordelen. Het gaat mij om de waarheid, en ik weet ook niet alles...

Groet,
vradig

Terug naar boven
Islam01 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 304
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islam01 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2006 om 07:14

Vradig allebeij wereldse torah en bijbel zijn veranderd.

Sommigen verzen kan ik erkennen als de woord van God en sommige verzen zijn niet de woorden van God.

God kent het verhaal van de profeet Jozef het beste.

Hij de Almachtige  heeft deze verhalen aan zijn dienaar Mohammed(vzmh) geopenbaard opdat de joden en christenen mogen weten dat er slechts ��n God is.

Het verhaal van Jezus christ(vzmh) in de heilige koran is zeker belangrijk omdat er onder de mensen van het boek de profeet jezus als god hebben genomen.

Dus dat moest even rechtgezet worden want er is slechts ��n God en Jezus is zijn Profeet en dienaar.

 

44. Dit is een van de tijdingen van het ongeziene, die wij u(O Mohammed) openbaren. .....) Surah 3-Het Huis van Imraan

 

 

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote vradig Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2006 om 07:26

Jezus is de Messias, die uit het geslacht van Jakob=Isra�l komt.

zonder Jozef hadden Jakob en zijn familie (o.a. zijn 12 zonen = de stammen = kinderen Israels) het loodje gelegd tijdens de hongersnood van 7 jaar. God had Jozef naar Egypte gestuurd, ondanks dat zijn broers dat deden, maar juist op deze manier werd de wil van God uitgevoerd! Zijn wegen zijn wonderbaarlijk! Op deze manier redde God de familie van Jakob en daarmee de hele wereld, want de Messias, de redder van de wereld, komt via Jakob. De Messias komt via 1 van de zonen van Jakob, Judah (en daar komt de naam 'joden' vandaan), en verder, via o.a. David (zijn troon zal een eeuwige troon zijn volgens een profetie uit 2 Samuel 7:8-16), Salamo, etc.

Daarom is het zo geweldig om het verhaal van Jozef te lezen. Het is zo ontroerend om te lezen en zo gaaf te zien dat God zijn beloftes nakomt en dat Hij in controle is. 

Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 februari 2006 om 13:29

 

    Vradig,

     Jij schrijft:  Dat is waarom ik denk dat dit verhaal via karavanen etc. bij Mohammed terecht gekomen is. Koran 12 k�n gewoonweg niet het origineel zijn.

   Omdat alleen jij zo denk kan ook niet waar zijn. Als ook heel de wereld dat zou gaan denken dan zou het toch fout zijn.

   En nog een ding ,  Genesis kan wel ouder dan koran  zijn maar niet completer, en dat denk ik niet dat is de waarheid.

 Ik heb een vraag voor jou?  

    Waarom leven wij eigenlijk op deze wereld? Volgens jou en volgens de Genesis

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.