Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

HOU JE VAST AAN QURAAN & SOENNAH!!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: HOU JE VAST AAN QURAAN & SOENNAH!!!
    Geplaatst op: 17 juni 2006 om 06:17

De oorzaken van opsplitsing en de oplossing daarvan


Door: ash-Shaykh Ibraahiem ibn �Aamir ar-Roehaylie

O Ahloes-Soennah! Weten jullie wat de opsplitsing doet toenemen en de onenigheid tussen ons doet verbreiden?

  1. De afkeurenswaardige ta�assoeb (dweepzucht/koppigheid): en dat is de dweepzucht van sommige mensen voor een bepaalde groep uit begeerte, ofwel vanwege de hatelijke dweepzucht die men terug kan voeren naar fanatisme voor een bepaald ras of een bepaalde groep, of vanwege een wereldlijk voordeel, of vanwege de haat voor de mensen van de andere zijde. Daarom is het voor de student van de kennis verplicht om onafhankelijk te zijn, om met zijn daden het Aangezicht van Allah � de Almachtige en Majesteitelijke � te wensen, en om niet naar de mensen te kijken, naar hun rangen en posities, want de waarheid wordt niet gekend door de mensen, maar de mensen worden gekend door de waarheid. Hij dient de waarheid te steunen, en degene die zich hierop bevindt, zelfs als deze inferieur is.

  2. Het streven naar het verspreiden van woorden (geroddel): het verspreiden van woorden, vooral over de kwesties van onenigheid, behoort tot de zaken die de onenigheid doen verbreiden. En jullie weten dat de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam � �ons het roddelen en het vele vragen stellen verbood.� Die en die heeft gezegd en die en die heeft gezegd, en over die en die is dit gezegd, en van die en die is dit overgeleverd, en vervolgens het streven naar en het besteden van tijd aan deze woorden. Dit behoort tot de grootste oorzaken van het verharden van het hart en het toenemen van de onenigheid, en het veroorzaakt haat, wrok en vijandigheid tussen de broeders. De student van de kennis dient dus over zijn tong te waken, hij houdt zich niet veel bezig met het overnemen van woorden, noch houdt hij zich veel bezig met het spreken zonder nut.

  3. Onwetendheid �moge Allah het vernietigen�: en dat is dat sommigen die op en neer gaan tussen degenen die onenigheid hebben, gedreven kunnen worden door onwetendheid, ofwel onwetendheid over de waarheid of onwetendheid over zijn mensen. Onwetendheid over de waarheid is dat men niet weet bij wie de waarheid zich bevindt. Bijvoorbeeld: twee personen of groepen hebben een onenigheid, waarop een persoon komt die de waarheid in deze kwestie niet kent, noch de juiste opinie in deze kwestie waarover men onenigheid heeft, waardoor hij de valsheid steunt! Wat onwetendheid over de mensen van de waarheid betreft, dat wil zeggen dat een persoon kennis heeft en de bewijzen kent, maar hij is onwetendheid over het standpunt dat een bepaalde persoon inneemt� waarop een aantal studenten komt en zegt:�Die en die heeft gezegd, en die en die heeft gezegd,� en de geleerde geeft slechts een uitspraak volgens datgene wat aan hem wordt overgeleverd. Dus dient degene die de onenigheid tussen de mensen overlevert eerlijk te zijn in zijn overlevering. Hij dient geen betekenissen aan de woorden van de mensen toe te voegen die zij niet bedoelden of zeiden, noch dient hij zich bezig te houden met wat zij met hun uitspraken impliceren, maar hij levert de onenigheid over zoals deze in werkelijkheid is. En de onwetendheid over de mensen van de waarheid schaadt de geleerden niet, noch bekritiseert het hen.

Wat de oorzaken van de verzoening betreft:

  1. Een oprechte intentie in de verzoening tussen de mensen: Allah � de Almachtige en Majesteitelijke � zegt over de twee scheidsrechters tussen een man en zijn echtgenote:

��� �������� ���������� ������� ٱ������ �����������

Als zij beiden verzoening willen, zal Allah verzoening tussen hen brengen

[ Soerah an-Nisaa 4:35 ].

Als dit het geval is tussen een man en zijn echtgenote, hoe zit het dan met degene die streeft naar verzoening tussen de mensen, tussen de Moslims? Een oprechte intentie behoort dus tot de zaken die de onenigheid opheffen.

  1. Smeekbede voor de broeders: dat wij smeekbeden verrichten voor onze broeders, dat wij een zuivere intentie hebben in onze smeekbeden, dat Allah � de Almachtige en Majesteitelijke � de onenigheid opheft en hun harten verenigt op deugdzaamheid en Godsvrees.

  2. Het adviseren van degene die fout zit: wij zeggen tegen hem:�Je hebt een fout gemaakt,� wij sporen hem aan tot de waarheid en zeggen tegen hem:�Je hebt een fout gemaakt, keer dus terug naar de waarheid.� En dit geldt voor degene die in staat is tot het adviseren, maar wat degene betreft die niet in staat is, hij wordt hier niet mee belast.

  3. Het adviseren van degene die correct is: het adviseren van hem wil zeggen dat wij hem aansporen om geduldig te zijn en dat wij tegen hem zeggen:�Wees geduldig met je broeders, zij behoren tot Ahloes-Soennah, en hun onenigheid met jou wil niet zeggen dat zij jou haten of dat zij de waarheid niet willen, maar zij hebben een fout gemaakt.� De Metgezellen van de Profeet � sallallahoe �alayhi wa sallam � hadden ook onenigheid in sommige kwesties en ook in hun tijd vond de beproeving plaats, maar eenieder zei tegen zijn metgezel:�Wij zijn niet beter dan jullie in Geloof en Godsvrees.� �Alie � moge Allah tevreden zijn met hem, de beste persoon die over was gebleven na �Oethmaan, was gewoon te zeggen:�Wij zijn niet beter dan onze broeders in Geloof en Godsvrees,� terwijl hij de beste onder hen was � moge Allah tevreden zijn met hem.

Bron: Anasalafi.net (toen die nog online was)
Vertaald door: Ridouane Mallouki

Bron:www.soennah.com

Abu Nadjieh Al-Iraabdh Ibn Saariyah heeft gezegd:

De Profeet (vrede en zegen zij met hem) hield een indrukwekkende vermanende toespraak, die vrezende harten en tranende ogen veroorzaakte.

Wij zeiden: 'O Boodschapper van Allah, dit lijkt wel een afscheidstoespraak! Wilt u ons adviseren?'

Hij (vrede en zegen zij met hem) zei: ' Ik adviseer jullie om Allah te vrezen (Taqwaa) en om te horen en te gehoorzamen, oook al neemt een slaaf de leiding over jullie. Wie van jullie (lang) zal leven, zal namelijk veel onenigheid zien. Jullie dienen je daarom te houden aan mijn Soennah en aan de Soennah van de Rechtgeleide Kaliefen na mij: klamp jullie hieraan vast en bijt erop met jullie achterste kiezen. Pas op voor de vernieuwde zaken (in het geloof). Elke innovatie is immers een dwaling.'

(overgeleverd door Abu Daawood, At-Tirmidhi die heeft gezegd dat het een goede en authentieke Hadieth is, Ahmad, Ibn Maadjah en Ad-Daarimie)

Innovatie: Het introduceren van iets in de religie, dat hier geen onderdeel van was in ten tijde van de Boodschapper van Allah (vrede en zegen zij met hem) of ten tijde van zijn metgezellen (rn)

Allah Subhana Wa Ta'laa zegt ons in de quraan de vrome voorgangers te volgen.

'En de eersten die tot de islam kwamen en de emigranten, en de inwoners van Al-Medinah die hulp aan de emigranten gaven, en ook degenen die hen in het goede volgden, daar is Allah vergenoegd mee en zij zijn vergenoegd met Hem. Hij heeft voor hen tuinen waar rivieren onderdoor stromen voorbereid om daarin voor altijd te verblijven. Dat is het overweldigend succes.'

(Al-Taubah 9:100)

�Houd geduldig vast aan de Soennah, stop waar de mensen (de Metgezellen) zijn gestopt,
en sla de weg in van je Vrome Voorgangers, want voldoende voor jou is datgene wat voldoende was voor hen.
En zeg:�Zij hebben gezegd,� en onthoud je van datgene waar zij zich van onthouden hebben.
En als er enig goeds in (de vernieuwingen) zou zitten, dan waren zij ons daarin waarlijk voor geweest.�

Aboe �Amr al-Awzaa�ie -Moge Allah tevreden zijn met hem - (o. 157 H)

bron:www.soenah.com

�Stop waar de mensen zijn gestopt, want waarlijk, zij zijn uit kennis gestopt en zij
hebben zich met een diep inzicht onthouden. Zij waren vaardiger in het ontdekken
hiervan en als er een voordeel in zou zitten, dan waren zij hiermee voor geweest.
En als jullie zeggen: het is na hen ge�ntroduceerd, dan heeft niemand dit
ge�ntroduceerd dan hij die tegenstrijdig is aan hun Leiding en zich afkeert van hun
Soennah. Wat zij ervan beschreven hebben, is toereikend en wat zij erover gezegd
hebben, is voldoende. Wie hen overschrijdt, is een smachter (naar het valse), en
wie hen onderdoet, is een tekortkomer. Er zijn mensen die hen hebben ondergedaan
waarop zij nalatig waren, en anderen hebben hen overschreden waarop zij
overdreven, en waarlijk, zij bevinden zich hiertussen op een rechte Leiding.�

�Oemar ibn �Abdil-�Aziez - Moge Allah tevreden zijn met hem -

Moge Allah Subhana Wa TA'laa ons helpen op Zijn Weg, ameen.

Naast de rechte pad is er niets anders dan dwaling.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.