Islaam.nl Forum
Wat is hadith? |
Post Reply |
Schrijver | |
Oem_hudayfa
Newbie Lid geworden: 06 juni 2006 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 30 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: Wat is hadith? Geplaatst op: 24 juni 2006 om 01:20 |
assalaamoe aleykoem warahmatullah wabarakatoeh, Hadith: woorden, daden en levenshouding van de heilige profeet Muhammed (vrede zij met hem) De kennis van de "Hadith" heeft de daden, woorden en levenshouding van de Profeet (vrede zij met hem) van de Islam tot onderwerp. Onder Hadith verstaan we dus het verslag over datgene wat de Profeet (vrede zij met hem) deed, zei en wat hij zijn Metgezellen zag doen en stilzwijgend toestond. Betrouwbaarheid van de Hadith Imaam Bukhari {r.a.} (d. 870 A.D.) reisde eens honderden kilometers om een man te bezoeken, die hem mogelijkerwijze Hadith van de Profeet (vrede zij met hem) zou kunnen vertellen. Na een zware reis kwam Bukhari op de plaats van bestemming aan. Daar zag hij dat de bewuste man buiten zijn huis stond en bezig was zijn paard dat verderop aan het grazen was, met een lege haverzak naar zich toe te lokken. Imaam Bukhari concludeerde hieruit dat de man onbetrouwbaar was en vertrok onmiddellijk, zonder ook maar ��n woord met hem te willen wisselen. De Hadith is na de heilige Koran de belangrijkste bron van kennis voor een moslim. In de Koran staan de woorden van Allah de Verhevene, die aan de Profeet geopenbaard werden: "En hij (de Boodschapper) spreekt niet naar eigen begeerte." (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah necm:3) De Hadith bevatten de eigen woorden van de Profeet (vrede zij met hem), die hij onder de inspirerende leiding van Allah de Verhevene zelf heeft uitgesproken. De Hadith verduidelijkt wat er in de Koran geopenbaard is. Zo staat er herhaaldelijk in dat er gebeden moet worden en dat de Zakaat (armenbelasting) een verplichting is, maar pas in de Hadith kan er gevonden worden hoe we bijvoorbeeld moeten bidden of wanneer en door wie dit dient te geschieden. In de Hadith kunnen dan ook aanwijzingen gevonden worden over onderwerpen die het gehele praktische leven van een Moslim betreffen, zoals: gebed, reiniging, vasten, wetenschap, kennis, huwelijk, geboorte, dood, handel, eten en drinken, halal en haram etc. De Koran geeft duidelijk aan welke waarde aan de woorden van de Profeet (vrede zij met hem) toegekend dient te worden: "Zeg: Als u Allah liefheeft, volgt mij dan en Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol." "En wat de Boodschapper u ook geeft, neemt het (aan), en wat hij verbiedt, weerhoudt u daarvan en vreest Allah. Zeker, Allah is streng in het straffen." (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah hasr:7) Volgens Djaber {r.a.} zei de Profeet (vrede zij met hem) op zijn afscheidsbedevaart: Diverse malen heeft de Profeet (vrede zij met hem) het belang van de Hadith benadrukt. Zo stelde hij eens, aldus zijn geliefde vrouw Aisja {r.a.}, in een Khutbah (verhandeling) deze retorische vraag: "Wat zal de toestand zijn van die mensen, die zich afzijdig houden van iets wat ik zelf doe?" [Bukhari] De laatste profeet Muhammed (vrede zij met hem) die aan ons is toegezonden, nl: Het levende voorbeeld voor ons, heeft alles vervangen wat Allah de Verhevene voordien aan de mensheid had geopenbaard. Het bewaren en verzamelen van Hadith Er bestaan diverse beschrijvingen hoe de verzen van de Koran onthouden werden op perkament, stenen en zelfs hout geschreven werden en hoe de tekst verzameld werd, totdat een en ander de huidige vorm kreeg. Hoe heeft dit proces met betrekking tot de Hadith plaatsgevonden? Dat de Hadith bewaard zijn gebleven, is vooral te danken aan de enorme liefde en toewijding die de Sahaba (Metgezellen van de profeet) voor hun Profeet (vrede zij met hem) en voor de Islam toonden. Zo werd de slaaf Hadzrat Bilal {raa} in de stad Mekka tot het uiterste getergd om afstand te doen van de Islam. Zonder succes, want zelfs toen hij onder de brandende zon met zware stenen op zijn borst werd gemarteld, bleef hij roepen "Ahad", "Ahad" d.w.z. "��n Allah", "��n Allah"! Gedurende het leven van de heilige Profeet (vrede zij met hem) werden de Hadith nauwelijks opgeschreven. De noodzaak hiervoor was ook niet zo groot, omdat men altijd de Profeet (vrede zij met hem) kon bezoeken om hem vragen te stellen. Bovendien bleef de Profeet (vrede zij met hem) gedurende zijn levensjaren ge�nspireerde woorden spreken, zodat pas daarna een systematische verzameling van Hadith mogelijk was. Het is echter niet zo dat er toen niets opgetekend werd. De befaamde verzamelaar van Hadith Imaam Bukhari {r.a} zegt in zijn "Sahih" dat Abdullah ibn Umar {r.a.} tijdens het leven van de Profeet (vrede zij met hem) Hadith opschreef. Na het heengaan van de heilige Profeet (vrede zij met hem) in 632 A.D. verspreidden de Sahaba zich en predikten in verre landen de boodschap van de Islam. Er bestond nog steeds geen verzameling van de tradities van de Profeet (vrede zij met hem). De enige mogelijkheid om Hadith te horen, was een van de Sahaba te bezoeken. De plaatsen waar de Metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem) zich gevestigd hadden, kregen in de loop van de tijd bekendheid en ze veranderden langzamerhand in centra waarin lering over de Islam gegeven werd. Als motten werden talloze studenten door het licht dat de wijsheid van de Quraan en de Hadith verspreidde, aangetrokken. Sommigen reisden zelfs van centrum naar centrum, omdat niet ��n van de Sahaba volledige kennis van de Hadith kon hebben. Het eerste standaardwerk op het terrein van de Hadith is de Muwatta van de hand van Imaam Malik ibn Anas {r.a.} geboren in Medina (715- 79 A.D.= Anno Domini = Christelijke tijdrekening) de stichter van ��n van de vier geaccepteerde Soennitische Wetscholen. De andere drie grondleggers zijn respectievelijk: Imaam AI-Numan ibn Thabit Zuti of bekend als Abu Hanifa {r.a.} geboren in Kufa in Irak (699-767 A.D.) Hij is de grondlegger van de Hanafi Wetschool. De Muwatta van Imaam Malik ibn Anas kenmerkt zich door een systematische indeling. De Hadith zijn aan de hand van onderwerpen uit de Islamitische Wet onderverdeeld. Men zegt dat Imaam Malik {r.a.} zich iedere keer, voordat hij een Hadith reciteerde, op de voorgeschreven wijze Wudu verrichtte, waarna hij vol devotie de bewuste woorden uitsprak. De Muwatta is later alleen maar overtroffen of ge�venaard door de 'Sihah Sitta" ofwel de 'zes authentieke boeken". Zij zijn samengesteld door respectievelijk: Imaam Bukhari (d. 870 A.D.), Moslim (d. 875 A.D.), Abu Dawuud (d. 888 A.D.), Tirmidhzi (d. 892 A.D.), Ahmad ibn AI-Nisai (d. 9l6 A.D.) en Ibn Madja (d. 908 A.D.) Criteria bij de selectie van de Hadith De samensteller van de "Sihah Sitta" paste talloze criteria toe om de betrouwbaarheid van de Hadith te testen. Zo kende imaam Bukhari na een onderzoek van ongeveer 40 jaar 600.000 Hadith, maar zijn blik was zo kritisch dat hij er in zijn Sahih slechts 7.295 opnam. De volgende criteria werden door de schrijvers van de "Sihah Sitta" gehanteerd bij de selectie van de Hadith:
Ook ten aanzien van hen die Hadith vertelden, werden zware eisen gesteld teneinde de betrouwbaarheid ervan te waarborgen. De volgende criteria werden gehanteerd:
Kenmerken van de Hadith We bespreken nu enige kenmerken van Hadithverzamelingen zoals we die nu kennen. 1. Isnaad en Matan Een Hadith heeft twee delen, n.l. een "Isnaad" ( keten) en een "Matan" (tekst) De tekst wordt voorafgegaan door een keten van vertellers vanaf de Profeet (vrede zij met hem) of diens Metgezellen tot en met diegene welke de Hadith aan de samensteller van een verzameling vertelde. Om van de betrouwbaarheid van een Hadith verzekerd te zijn, hebben de schrijvers van de "Sihah Sitta" aan elke tekst een Isnaad verbonden. Ook bij andere takken van wetenschap, zoals geschiedenis en aardrijkskunde, hebben de Arabieren het systeem van de Isnaad wel toegepast. 2. De vertellers Degenen die de Hadith vertelden, kenmerkten zich door hun oprechte devotie en grote nauwkeurigheid. Als zij een Hadith hoorden, die kleine afwijkingen vertoonde van een aan hen bekende Hadith, dan brachten zij dit over, zonder dat zij op eigen houtje hier iets aan veranderden. 3. Onafhankelijkheid De Hadith werden in het algemeen verzameld zonder dat men enige steun van de Kalief of andere regeerders ontving. Aan het spontane enthousiasme van onafhankelijke Hadithverzamelaars danken we het merendeel van de traditie zoals we die nu kennen. Niet alleen namen de verzamelaars van Hadith geen beurzen of andere ondersteuningen aan, sommige verzamelaars werden zelfs tegengewerkt! Zo werd de befaamde Imaam Ahmad ibn Hanbal gevangengenomen en gemarteld, omdat hij idee�n weigerde op te geven, die tegen de belangen van de toenmalige heersers ingingen. Ook de befaamde Imaam Abu Hanifa en Bukhari hebben z��r grote druk van regeringszijde ondervonden. Toch weigerden zij ook maar de geringste verandering in hun werk aan te brengen en gaven zij liever hun leven, dan dat zij ook maar een duimbreed van de waarheid afweken. 4. Vrouwen Vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld bij het onthouden en vertellen van Hadith. De vrouwen van de Profeet(vrede zij met hem) waren bij uitstek geschikt om een beeld te geven van zijn priv�-leven. Ook over de typische vrouwelijke aangelegenheden van het leven hebben zij veel Hadith kunnen bewaren. Aisja {r.a.} is de belangrijkste onder hen. Bukhari en Muslim hebben 174 Hadith, die zij vertelde, geaccepteerd. "Voorzeker, zij die verbergen wat Wij hebben neergezonden van de duidelijke bewijzen en de Leiding, nadat Wij die aan de mensen hebben duidelijk gemaakt in het Boek: zij zijn degenen die Allah vervloekt..." (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al- Baqara:159) Enkele overleveringen: "Let op! Aan mij is de Koran gegeven en iets wat daar op lijkt (Hadith), vertelt hierover, al is het maar ��n zin!" [Bukhari] "Dus als ik jullie verbied iets te doen, mijdt dat dan ook. En als ik jullie opdraag iets te doen, doe dat dan zoveel als jullie kunnen." [Bukhari & Muslim] "Ik wil niet dat iemand zich terugtrekt om te rusten en dan zegt: "Ik weet het niet, wanneer ��n van mijn gezegden om iets te doen of iets na te laten, hem bereikt." Omar ibn Khattaab zei, terwijl hij de "Hadjar al-Aswad", (de zwarte steen in de hoek van de Ka'abah in Mekka) kuste: Enige biografische gegevens 1. Imaam Bukhari (r.a.) Zijn volledige naam is Muhammad ibn Isma'il al- Bukhari ad-Dj 'ufi. Hij werd geboren op 21 juli 810 in Bukhari, in het huidige Oezbekistan (de voormalige USSR). Hij hoorde naar verluid zijn meester een keer zeggen: "Was er maar iemand die een verkorte uitgave van de ware Sunnah van de Profeet (vrede zij met hem) zou willen verzorgen." Toen besloot Bukhari dat op zich te nemen. Zijn vader verzamelde ook Hadith en liet hem, toen hij stierf, een fortuin na. Als kind was Bukhari lichamelijk erg zwak, maar hij bleek wel een scherp geheugen te bezitten en tevens volop kwaliteiten om intellectuele prestaties te kunnen leveren. AI op elf jarige leeftijd begon hij Hadith te studeren. Toen hij 16 jaar was, ging hij op Hadj (bedevaart) naar Mekka. Vervolgens reisde hij ongeveer 40 jaar door de Islamitische wereld en probeerde zo veel mogelijk vertellers van Hadith te bezoeken. Tijdens zijn leven was hij erg vroom en eerlijk en deelde hij zijn bezittingen met armen en studenten. Hij was onbevreesd, zelfs tegenover de Kalief, wanneer het ging om de correcte weergave van Hadith. Bukhari had ��n liefhebberij en dat was het boogschieten. Hij blonk hierin uit. 2. Moslim (r.a.) Abdul Hussain Muslim ibn al-Hadj-Djaadj al- Nishapuri werd in 817 in een rijke familie geboren in de provincie Khorasan (Iran). Zijn vader was een belangrijk verzamelaar van Hadith. Moslim maakte grote reizen om Hadith te verzamelen en vestigde zich uiteindelijk in Nishapur waar hij zich tot aan zijn dood in 875 zich bezighield met het uitdragen van kennis van de Hadith. Sahih Moslim bestaat uit 7275 Hadith (inclusief de dubbele) Het belangrijkste verschil in opzet tussen de Sahih van Muslim en die van Bukhari is dat Muslim alle verschillende versies (Isnaads) van dezelfde Hadithtekst bij elkaar zet en ze niet bij andere hoofdstukken iedere keer weer herhaalt. 3. Abu Dawuud (r.a.) Abu Dawuud schreef vele boeken over Islamitische Wetgeving en Hadith, waarvan zijn "Sunan" de belangrijkste is. Het kostte hem bijna 20 jaar om dit staandaardwerk samen te stellen. Hij nam daarin 4.800 Hadith op uit een totaal van 500.000. Abu Dawuud (817- 888) is na vele reizen gemaakt te hebben in Basra (Irak) overleden. 4. Tirmidhzi (r.a.) Tirmidhi (825- 892) was de eerste die probeerde de antecedenten van de vertellers van Hadith te bepalen. Tevens gaf hij bij elke Hadith de graad van betrouwbaarheid aan, zoals bv. "Sahih", "Hasan Sahih" en "Hasan". Aan de hiervoor genoemde Hadithverzamelingen van Bukhari en Muslim kan de hoogste graad van betrouwbaarheid, ofwel "Sahih" worden toegekend. Zijn Hadithverzameling staat als Djaam'i bekend, omdat daarin behalve hoofdstukken over "Fiqh" (Islamitische Jurisprudentie) ook andere onderwerpen aan bod komen. Ook Tirmidhi (825-892) heeft grote reizen gemaakt. Hij overleed in Tirmidhi (voormalige USSR). 5. AI-Nisaai (r.a.) Abdur Rahman Ahmad al-Nisaai (830- 916) is de schrijver van de "AI-Maiytana", een collectie met uitsluitend betrouwbare Hadith. Zijn "Sunan" bevat echter ook diverse zwakkere Hadith. Dit heeft hij zelf toegegeven. Het ging hem er echter vooral om de tekst van de Hadith en de verschillen tussen de diverse versies vast te stellen. Hij bezweek aan de verwondingen die men hem toebracht in verband met meningsverschillen over bepaalde Hadith. Hij ligt in Mekka tussen de heuvels Safa en Marwa begraven. 6. Ibn Madja (r.a.) De "Sunan" van Ibn Madja (824- 887) behoort tot de "Sihah Sitta" ofwel de 6 authentieke boeken. Sommigen geven echter aan de Muwatta van Imaam Malik de voorkeur boven dit werk. Hij bezocht talloze Islamitische centra als Basra, Kufa, Mekka, Syri� en Egypte. Hadith betekent overlevering, nieuws of verbale communicatie van iets. Het meervoud van Hadith = Ahadith.
|
|
Always sharing what we had..
When I asked how can we share what�s not enough She said the heart of a Muslim is filled with love. |
|
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.093 seconden.