Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De hedendaagse realiteit voor de Moslim

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De hedendaagse realiteit voor de Moslim
    Geplaatst op: 03 september 2006 om 14:46

Moslims, ook hoogopgeleide jongeren, krijgen vaker te maken met discriminatie op de arbeidsmarkt. Jonge islamieten, en dan met name Turken en Marokkanen, vinden moeilijker een stageplaats. Verder ontving het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) de afgelopen jaren meer meldingen van discriminatie op basis van religieuze uitingen. Veel vrouwen die een hoofddoek dragen, voelden zich onheus behandeld.

Islamafobie is, mede door de moord op Theo van Gogh, sterk opgekomen, concludeert het LBR. Mensen zijn bang voor een terroristische aanslag, bang voor de sharia (islamitische wetten). Het waren immers moslims die vliegtuigen in het World Trade Center in New York lieten vliegen, bommen deden afgaan op Bali en explosies veroorzaakten in het openbaar vervoer in Engeland. Een islamiet vermoordde ook cineast Van Gogh. "Mensen leggen verbanden", aldus Igor Boog van het LBR.

Ayahan Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO): "Angst wordt gevoed door beelden van terreur. Dit is funest voor de binding in de maatschappij." Angst regeert en angst is een slechte raadgever, zegt hij. "Daardoor is er na 2001 een tweedeling ontstaan in de samenleving." Al sinds begin jaren negentig ging een groep Nederlanders negatiever over moslims denken. "Dit is na de aanslagen in Amerika versterkt. Die groep is overigens niet groter geworden", stelt Boog. Volgens hem hebben opinieleiders de sentimenten nog eens versterkt. Uitspraken als 'het is nu oorlog' van minister Zalm na Van Gogh's dood doen geen goed.

Individuele personen werden op straat aangesproken en kregen soms verwensingen als 'vieze moslim, rot op naar je eigen land' naar hun hoofd. Een medewerker van de stichting Islam & Dialoog vertelt: "Mijn vrouw is op straat aangevallen door een man. Hij noemde haar terrorist. Omstanders deden niets. Onze twee kleine kinderen waren erbij. Het incident deed ons niks, want de man was dronken. Maar dat de omstanders niet ingrepen, gaf voor mij aan dat er iets is veranderd. Voorheen was dat niet gebeurd."

Volgens hoogleraar cross-culturele psychologie Jan Pieter van Oudenhoven van de Rijksuniversiteit Groningen is sinds de aanslagen van 2001 de druk om de Nederlandse identiteit op te dringen, vergroot. "We zijn onze eigen cultuur en identiteit nog belangrijker gaan vinden. Die van anderen vinden we ondergeschikt, omdat wij de onze willen handhaven." Dat heeft volgens hem een averechts effect, want dat wakkert bij moslims de behoefte de eigen cultuur uit te oefenen alleen maar aan.

Nederlanders zijn minder tolerant voor verschillende culturen geworden. Zij vinden, stelt de hoogleraar, dat buitenlanders - en daarbij doelen ze op mensen met een ander dan het christelijke geloof - zich moeten aanpassen. "We hebben liever dat buitenlanders in Nederland geen geloof hebben dan wel. Wij zijn met name minder tolerant ten opzichte van de islam." Van Oudenhoven constateert dat de afgelopen jaren maatschappelijke bewegingen die willen dat buitenlanders assimileren sterker zijn geworden. Veel dingen gaan uit zichzelf goed, zegt hij. Nu worden groepen onnodig geconfronteerd met hun 'buitenlander-zijn', terwijl zij gewone Nederlanders zijn.





Bron: nieuwsnieuws.nl 

soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 september 2006 om 23:16
Een aantal weken terug mocht een Arabier niet mee op een internationale vlucht. Reden?

Hij droeg een T-shirt met erop de arabische en engelse tekst:
"Wij blijven niet stil".

Passagiers begonnen te klagen, ze vonden de tekst "dreigend". De leiding van de luchtvaartmaatschappij besloot om de man te verplichten eerst een ander T-shirt aan te trekken. Pas dan kon hij mee met de vlucht.

Een anti-discriminatie organisatie onderzoekt nog steeds de zaak, maar wordt niets wijzer omdat ze worden tegengewerkt bij het onderzoek. Wordt dus nog vervolgd.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 02:02
Marokanen en Turken krijgen minder snel een stageplek. Is dat omdat ze moslim zijn of omdat ze uit een andere cultuur stammen. Ik denk eerlijk gezegd het laatste en dat het dus los staat van hun moslim zijn al heb ik daar geen onderzoek naar gedaan. Een voorbeeld weet ik wel. Een vriend van mij heeft een klein bedrijfje waar ze met z'n vieren werken. E�n van hen was een Marokaanse moslim. Prima vent, verstond z'n vak goed, was goed op de hoogte van de technische ontwikkelingen op dat werkveld. Maar wat storend was was dat hij geregeld te laat kwam, het normaal vond als hij een half uur eerder naar huis ging, onder werktijd een half uur zat te bellen met z'n vader enz enz. Een bepaalde mentaliteit in z'n werk die gewoon niet aansluit bij de mentaliteit zoals mijn vriend dat in zijn bedrijf gewend was en die volgens mij ook in meer bedrijven gewoon is. Zeker in een kleine bedrijf moet je alle zeilen bijzetten en is gelanterfanter onoorbaar. Dus was mijn vriend blij dat zijn werknemer uiteindelijk ergens anders aan de slag ging. 't Was dus een mentaliteitskwestie, wellicht cultuurverschil, maar het had niks met zijn moslmi-zijn te maken. Het heeft mijn vriend wel beducht gemaakt om nog eens een marokaan aan te nemen...
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 02:12
Hallo Thorax,

Kan ik best geloven, maar was dit het voorbeeld van een luie Marokaan?

Ik hebzelf ook met een Marokaan gewerkt bij Sony, die had een uitstekende werkhouding.

Ik werk nu ook met een Marokaan als ambtenaar, die loopt de schenen uit zijn benen.

Het is maar net wie je treft, ik ken een Nederlander die exact hetzelfde doet op zijn werk al 20 jaar..

Groet, Assur
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 02:12

Er bestaat discriminatie.. daar kan je niet omkijken. Maar wat Thorax beschrijft bestaat dus effectief ook.
Maar we moeten ons niet mooier voordoen dan we zijn .. er bestaat zeker en vast discriminatie .. en das ronduit schandalig.

Ook wordt er in het voorbeeld er vanuit gegaan dat het cultuur gebonden is. Zou je dat met belg ook doen? er vanuit gaan dat alle belgen zo zijn? of alle nederlanders? Het kan ook gewoon toeval zijn.
Maar het is heel dubbel probleem.

xxx,

stampertje

Terug naar boven
Wadee Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 195
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wadee Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 02:20
iedereen is uniek
Im nor a Prophet , nor a Messenger

I am merely a follower who will pass on His message ,just to give others a chance aswell
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 03:06
Hmm, zit wat in. Een voorbeeld tot exemplarisch verklaren voor een hele cultuur is te snel. ik ken ook zat luie Nederlanders. Terechte correctie dus van Assur.

Mijn punt was: dat marokanen en turken moeilijker stageplekken krijgen is niet per definitie een zaak van moslimhaat, maar heeft wellicht andere oorzaken.
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2006 om 03:30
In eerste instantie geplaatst door Thorax

Hmm, zit wat in. Een voorbeeld tot exemplarisch verklaren voor een hele cultuur is te snel. ik ken ook zat luie Nederlanders. Terechte correctie dus van Assur.

Mijn punt was: dat marokanen en turken moeilijker stageplekken krijgen is niet per definitie een zaak van moslimhaat, maar heeft wellicht andere oorzaken.


Dat denk ik inderdaad ook!

Gr. Assur
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.