Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Bijbel en haar tegenstrijdigheden

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Bijbel en haar tegenstrijdigheden
    Geplaatst op: 11 november 2006 om 09:23
Ik sluit niet uit dat Isma�l juist in deze laatste dagen een bijzonder rol zal
spelen, maar of dat een heldenrol zal zijn.....

had niks anders verw8 dan een ontkenning.... en als je geen zin hebt om te antw. moet je zelf wete niemand dwingt je en dat ik texte copier logich ga nie alles type ben ik morge nog nie klaar.. maar die kenis is er hoor ..
maar als je het nie wilt geloven is jouw keus  wat mij betreft jullie jullie godsdient en wij ons godsdienst er is geen dwang in gods dient
a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2006 om 10:07
Dawood,
geen probleem je te antwoorden, zolang er sprake is van enig respect.
Verder is het handiger om niet teveel tekst tegelijk te posten, zodat de
antwoorden ook redelijk beknopt kunnen blijven.

ik heb je geantwoord met heldere argumenten. Wie is hier degene die
ontkent wat in het Boek staat?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2006 om 13:51

en dat ik texte copier logich ga nie alles type ben ik morge nog nie klaar..

Dan vind je het vast ook niet erg dat ik de antwoorden ergens anders vandaan haal.

Is Muhammad Foretold in the Bible?

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2006 om 13:29

Een aantal mensen proberen de discussie serieus te voeren maar een aantal  wilt wel schreeuwen maar niet meepraten en lezen wat anderen zeggen.

Je mag van een Christen aannemen dat hij/zij je aardig veel over de Bijbel kan vertellen en wat de Bijbel is, hoe hij in elkaar zit etc. Als een Christen hier dat dan probeert uit te leggen dan is het bijna een plicht om dat aan te nemen, mits je feiten kan aanbrengen die het tegendeel bewijzen, en die zie ik niet.

Daarom alvorens verder te gaan lijkt het mij handig voor een aantal mensen/moslims die mee willen schreeuwen in deze discussie een aantal vragen te beantwoorden en mee te gaan praten en lezen.

1. Heb je de Bijbel ooit gelezen, zonder vooroordelen maar met een open hart?

2. Wat is de Bijbel?

3. Hoe is de Bijbel ontstaan?

4. Hoe moet de Bijbel gezien worden volgens Christus? (Hij had misschien niet de complete Bijbel, maar aan de hand van zijn uitspraken kunnen wij heel goed weten hoe wij als volgelingen van Hem met de Bijbel om moeten gaan).

5. Wat is de boodschap van de Bijbel en/of de verschillende delen van de Bijbel?

6. Sta ik open voor de kennis die andere mij kunnen bij brengen over de Bijbel of staat mijn mening van te voren al vast? (Je mening hoeft niet vast te staan om toch niet in de Bijbel te blijven geloven, door open te staan kunnen wel je vooroordelen worden weggenomen).

7. Wat is de waarde van het bekritiseren van de Bijbel zonder doel, zonder naar de Bijbel te kijken, zonder open te staan voor tegenargumenten, zonder feiten te erkennen, zonder kritiek op het eigen heilige boek (de koran) te dulden?

7 is een mooi getal, antwoord die vragen maar eens.

Terug naar boven
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 03:22

hier gaan we weer bla bla bla

ten eerste ik bekritiseer je niet ten 2 ja heb de bijbel gelezen en bestudeert en weet wat de bijbel plus minus in houdt veel verhalen weinig overtuiging niet dat ik alles niet geloof,maargloof alleen wat in overeenstemming is met de koran ten 3e nze profeet heeft ons hier voor gewaarschuwt en verteld het kan zijn de mense van het boek jeiets geven om te lezen en jij gelooft ze niet terwijl ze de waarheid spreken en het kan zijn dat ze je iets geven wat niet waar is en je ze wel gelooft.  wij dienen te geloven alleen wat over een komt met koran meer niet,  het is niet aan mij on je te leiden of wat dan ook de leiding is alleen van allah swt , maar we kunnen wel daar over debateren en de waarheid boven water  brengen niet voor mij als moslim , maar voor jou als christen...

a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 06:44
Ik lees een hoop angst
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 08:46

Ik lees een hoop angst

 misselijk

a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 11:10
Van angst?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 13:32
Laten we op het onderwerp blijven...
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2006 om 15:28
OK, doe maar...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 02:40
ja doe dat maar
a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 02:52

Ondanks de meningsverschillen is het beter elkander met respect te benaderen volgens de leer van Mohammed, vrede zij met hem.

Onze geliefde profeet heeft daar zeer goede werken mee verricht. 

  

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 03:00

Ondanks de meningsverschillen is het beter elkander met respect te benaderen volgens de leer van Mohammed, vrede zij met hem.

Onze geliefde profeet heeft daar zeer goede werken mee verricht. 

  heb je groot gelijk in maar er zijn mense  op forums die bederf zaaien en willen niet op gepaste wijze redetwisen of discussieren , volgens mij ben jij nog nieuw .maar ik heb heel wat post gelezen van mense hier , en ik behandel de mensen zoals zij mij behandelen..

a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 06:10
het is maar net wat je onder bederf zaien verstaat.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 07:00
In eerste instantie geplaatst door dawood102

Ondanks de meningsverschillen is het beter elkander met respect te benaderen volgens de leer van Mohammed, vrede zij met hem.

Onze geliefde profeet heeft daar zeer goede werken mee verricht. 

  heb je groot gelijk in maar er zijn mense  op forums die bederf zaaien en willen niet op gepaste wijze redetwisen of discussieren , volgens mij ben jij nog nieuw .maar ik heb heel wat post gelezen van mense hier , en ik behandel de mensen zoals zij mij behandelen..

Ik begrijp wat je bedoeld. Ook ik laat me wel eens verleiden, maar ik moet me dan weer snel aansluiten bij de leer van Mohammed, vrede zij met hem (soms is het gewoon emotie die later weer bezinkt). Ik ben overigens niet nieuw op dit forum! Ik ben onlangs wel veranderd van naam.

Ook ik heb geen snars met je onderschrift te maken, maar het is wel aanstootgevend. Andersom zou ik het als Molsim ook niet waarderen als een Christen of Jood een soortgelijke tekst plaatst over Moslims.

Salaam

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2006 om 07:05
dawood is volgens mij een van degene die verderf zaait op dit forum. Wat een respectloos sujet. Volgens mij ook iemand zonder enige kennis van zaken, behalve copy and paste. 
שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 november 2006 om 07:24

Er zijn alom bekende contradicties omdat er blijkbaar mensen zijn die denken dat Gods boodschap gaat over het aantal engelen dat bij Jezus' graf zat of de manier waarop Judas zelfmoord pleegde, enzovoort. Ik geloof niet dat het daarom gaat.

Beste Priscilla,

Ten eerste, je moet begrijpen dat ik niet jou of jou boek wil beledigen. Dit is geen aanval op jou of op je geloof, maar ik vind dat de waarheid gezegd moet worden. Ten tweede, als een boek zich een Openbaring van GOD noemt, dan moet het tenminste vrij zijn van alle soorten fouten en tegenstrijdigheden. Waarom? Omdat God nooit fouten maakt.

 

Wat zijn tegenstrijdigheden? Tegenstrijdigheden zijn twee dingen die elkaar tegenspreken en een van de twee FOUT moet zijn. De tegenstrijdigheden in de Bijbel zijn het bewijs dat mensen aan die boek hebben gezeten en als mensen eraan hebben gezeten, dan kan de Boodschap makkelijk zijn veranderd.

 

Ik vraag nu aan jou, Waarom inspireerde God aan de ene schrijver dat Judas zelfmoord pleegde en aan die andere dat Judas werd gedoodt? Als de hele Bijbel God�s woord is, dan moet Hij aan beide mensen dezelfde verhaal inspireren. Toch? In de Bijbel staat,


46N     14:33. God is geen God van verwarring.

Met alle respect naar jullie toe, maar ondanks dit gezegde is de Bijbel een van de meest verwarrende boeken ooit geschreven op de aardbodem. En dit soort tegenstrijdigheden waren wel te verwachten, want de Originele bronnen zijn jullie toch al kwijt. Dus zolang je elke tegenstrijdigheid uit de Bijbel niet kan uitleggen, hoef je niet van ons te verwachten dat wij ooit Christenen zullen worden. Zelfs een enkele tegenstrijdigheid in een boek is genoeg om het opzij te zetten.

 

Koran 4:82. Denken zij dan niet na over de Qur'an? Was dit van iemand anders dan van God afkomstig, dan hadden zij daar zeker veel tegenstrijdigheden in ontdekt.



Mensen met een hoogmoedige instelling worden door de kleine foutjes afgeketst

Is het hoogmoed om kritish naar een Boek te kijken? Weet je, ik ben niet iemand die zoals een schaap blindelings de kudde volgt, naar het slachthuis. Ik lees en bestudeer alles met een open mind. Als een Boek zich een Openbaring van God noemt, dan moet het zichzelf bewijzen. Dat iets op een stuk papier staat, betekent niet dat het gelijk zo is. Een fout is een fout en GOD is vrij van fouten.

 

Koran 10:82. En God bevestigt de waarheid door Zijn woorden, ook al zijn de schuldigen er afkerig van.

Het feit dat er ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in de bijbel staan is juist het bewijs dat er nooit mee geknoeid is. Het was voor schriftgeleerden en
copieerders immers eenvoudig geweest om tegenstrijdigheden weg te
poetsen of te abrogeren, zoals ook met de Koran gebeurd is...

Jesaja 40:8. Het gras verdort, de bloem valt af maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

Als de Bijbel het Woord van jullie God is, dan moet het voor altijd blijven bestaan volgens deze bijbelse vers. Toch? Wat jij nu leest, is een kopie van kopie van kopie van kopie. Wat jij nu voor je hebt, is nooit gelezen of aangeraakt door Jezus of zijn metgezellen. Onbekenden stonden op en beweerden geinspireerd te zijn door God.

 

Er waren honderden boeken geschreven, en de kerk koos slechts een paar uit. Wist je dat er tot een paar honderd jaar geleden Boeken in de Bijbel stonden, die er nu niet meer zijn? Hoe weet de kerk welke wel en welke niet zijn geinspireerd?

 

De kerk heeft ontelbaar veel boeken verbrandt en degene die erin geloofde werd gedoodt. Waarom? De Katholieken hebben 66 Boeken en de Protestanten hebben 73 Boeken. Waarom? Wie heeft de ware Bijbel? Waarom komt er elke jaar een herziende versie van de Bijbel uit? Wat als de Bijbel is vervalsd? Wat als de kerk de verkeerde boeken heeft uitgekozen? Dit zijn de vragen die jij aan jezelf moet stellen.

Koran 17:36.
En volg geen dingen waarvan jullie geen kennis hebben. Voorwaar, het oor, oog en het hart - zullen allemaal worden ondervraagd.


Wat als God jou straks vraagt: "Waarom heb je mijn offer aan jou niet aangenomen?" Zeg je dan: "Ja maar! In Kronieken staat dat Salomo vierduizend paardestallen had en in Koningen staat veertigduizend!

Nee, ik zou zeggen: Je kan niet eens tellen en je vraagt aan mij om offers aan te nemen? Na�uzubillah, maar een mens heeft het recht om zo te spreken als God een boek openbaart die zichzelf en de wetenschap op duizenden plaatsen tegenspreekt.

 

God moet een Boek openbaren die boven alle valse boeken uitsteekt. De mensen moeten duidelijk kunnen zien dat het geen mensenwerk kan zijn.

 

Als God niet eens een foutloze boek kan schrijven, hoe kunnen wij dan weten dat het van Hem komt? Astagfirullah, moge Allah mij vergeven voor het neerzetten van sommige woorden, maar als iemand een boek zoals de Bijbel 100% God�s woord noemt, moet ik me wel even in hun schoenen verplaatsen om het aan hun uit te kunnen leggen. Open de eerste bladzijde van de Bijbel en er staat dat de zon na de aarde werd geschapen. Als de eerste bladzijde niet klopt, wat kunnen we dan van de rest verwachten?

 

Koran 2:79. Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen, Dit is van God, zodat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen.

 

Zo zijn ook de Christelijke geleerden die de Koran uitpluizen op tegenstrijdigheden en onwaarheden heel slim.

Ja en daarom hebben ze niks gevonden. Degenen die ernaar streven om het Licht van Islam te doven zijn zoals mensen die richting de zon en de maan blazen, hopend dat ze het licht ervan op een dag zullen doven, zoals Ibn Kathir zei in zijn Tafsir. De Qur�an is een Openbaring van God en het woord van God spreekt zichzelf niet tegen. Als je een tegenstrijdigheid in mijn boek ontdekt, verlaat ik mijn religie.



Dit is het domste wat ik ooit heb gehoord vindt je het logich klinken!!!! je bent echt doof blind en stom

Masha�Allah dat je de boodschap van Islam wilt verspreiden broeder, moge Allah al je inzet met Janatal firdaus belonen Insha�Allah. Amien. Ik weet niet of je me toestaat broeder, maar ik wou je zeggen dat woede in bedwang houden een van de eerste regels van dawa is. Wat ze ook zeggen, je moet nooit boos worden.

 

De sterke man is niet degene die goed is in worstellen volgens de Profeet, Allah�s vrede en zegeningen zij met hem, maar iemand die zijn woede in bedwang kan houden. Als ze schelden, verlaat ze (4:140).

Toen de Profeet in At Taif kwam om de mensen naar de eenheid van God uit te nodigen, stuurden zij hun kinderen om de Profeet te stenigen. Ze gooiden allemaal stenen op hem en het bleod stroomde over zijn gezicht. Met de ene hand beschermde hij zijn gezicht tegen de stenen en met de andere hand naar de hemel gericht zei hij herhaaldelijk, �Moge God jullie leiding schenken, moge God jullie leiding schenken�. Vrede zij met jou, O Boodschapper van Allah! Zelfs in zo�n situatie was de Profeet aan het vergeven en wij kunnen ons op een forumtje niet eens onder controle houden?

Stel je voor dat iemand jou of jou geloof zou uitschelden, dan zou je hem en zijn religie haten en nooit naar hem luisteren. Zo zijn ook deze mensen en daarom zegt Allah dat we ALLEEN op het beste wijze met hun mogen discuseren (29:46). Denk aan Noah, vrede zij met hem, die 950 jaar lang geduldig dawa deed bij zijn volk (29:14).


Adi ibn Hatim heeft de Boodschapper van Allah horen zeggen: O Mensen, red julliezelf van het Vuur, al was het maar met het uitgeven van een halve dadel op de weg van God (i.e. aan de behoeftigen). Wie dat ook niet heeft, (i.e. moet zich van het Vuur redden) met het zeggen van iets goeds en vriendelijks�. (Sahih Bukhari, Deel 8, Boek 73, Hadith 52).

Dus volgens de Profeet kunnen wij onzs zelfs van de Hel redden met het zeggen van iets goeds en vriendelijks. Als ze jou uitschelden en jij zegt iets goeds terug, dan zullen zij zich schamen en mischien wel jou vriend worden.

 

Ik ben verrast over de manieren van Prescilla hier, wallahie. In deze toppic alleen al hebben we haar, dom, stom, onlogish, blind en wijsneus genoemd en zij gaat rustig door met het beantwoordden van onze vragen. Wat is dit? Waarom zijn de tafels omgedraaid? Wij Moslims moeten het goede voorbeeld geven, op forums, op straat en overal waar we zijn. Ik zweer bij de meest Hoge, dat als wij ons allemaal aan de regels van Islam hielden, de ongelovigen in grote troepen Islam binnen zouden komen!


Dus ik vraag alle broeders en zusters die op deze forum en op andere forums zijn om de regels van dawa nog eens na te lezen, voordat ze dawa doen. Je moet niet zwemend een oceaan oversteken als je niet kan zwemmen. En ik vraag jullie om mij te vergeven, als dit advies verkeerd overkwam. Allah is Getuige (22:17) dat mijn intenties goed waren. De besten onder der gelovigen zijn degenen met de beste manieren, zoals de Profeet zei. De Profeet zei ook dat niks zwaarder weegt op de weegschaal van goede en slechte daden dan de goede manieren van een gelovige. (Abu Dawud, Boek 41, Hadith 4781).

Koran 13:22. En degenen, die volharden in het zoeken naar de gunst van hun Heer en het gebed houden en van hetgeen waarvan Wij hen hebben voorzien, heimelijk en openlijk weggeven en die het kwade met het goede afwenden, dezen zijn het die de beloning en het goede tehuis zullen ontvangen.

PS: Ik heb nog geen internet thuis, ik schreef dit in een internet cafe, maar ik krijg internet thuis binnen een paar weken insha�Allah, dan zal ik online komen.

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2006 om 03:37
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Er zijn alom bekende contradicties omdat er blijkbaar mensen zijn die denken dat Gods boodschap gaat over het aantal engelen dat bij Jezus' graf zat of de manier waarop Judas zelfmoord pleegde, enzovoort. Ik geloof niet dat het daarom gaat.

Beste Priscilla,

Ten eerste, je moet begrijpen dat ik niet jou of jou boek wil beledigen. Dit is geen aanval op jou of op je geloof, maar ik vind dat de waarheid gezegd moet worden.

 

Wat is de waarheid? De Bijbel leert ons dat Jezus Christus de Waarheid is. En die Waarheid word enkel in de Bijbel verteld.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Ten tweede, als een boek zich een Openbaring van GOD noemt, dan moet het tenminste vrij zijn van alle soorten fouten en tegenstrijdigheden. Waarom? Omdat God nooit fouten maakt.

 

God maakt inderdaad nooit fouten. De vraag is ook of het een openbaring van God is op de manier zoals jij het bedoelt. Jij denkt bij openbaring aan een boek dat uit de Hemel komt vallen. Feit is dat een openbaring aan een mens word gedaan door God (zo is dat bij alle Profeten gegaan). Deze openbaring wordt vervolgens door mensen opgetekend. Zo is het bij de Oud Testamentische profeten gegaan en ook bij mohammed en de koran.

 

Als God geen fouten maakt, waarom staan er dan fouten in de koran? Want die staan er in, historisch onjuiste gebruiksvoorwerpen in een onjuiste tijd.

 

Net als de koran is de Bijbel door mensen opgetekend. Deze mensen waren echter niet de eerste de beste. De Thora (eerste boeken van het OT) zijn door hoge geleerden van de Joden opgeschreven. Het Evangelie door Apostelen (dus ooggetuigen) of leerlingen van Apostelen. De Brieven ook door Apostelen of leerlingen van Apostelen. 

(Paulus neemt hierin een bijzondere plaats als Apostel).

Deze schrijvers hebben opgeschreven wat hun is geopenbaard (wat zij hebben gezien en gehoord) met de kracht van de Heilige Geest die ervoor heeft gezorgt dat wat er staat klopt. Daarbij doet een aantal Engelen of ruiters er inderdaad niet toe, daarin ligt de boodschap namelijk niet.

 

Vraag:

De Engelen bij het lege graf van de verezen Heer, draait het om hun en om hun aantal? Nee het draait om het feit dat Jezus Verrezen is, en of nu ��n Engel of duizenden Engelen dat komen vertellen maakt niets uit. De Heer is verrezen dat is de boodschap, dat is wat wij moeten weten, dat is het feit.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

 

Wat zijn tegenstrijdigheden? Tegenstrijdigheden zijn twee dingen die elkaar tegenspreken en een van de twee FOUT moet zijn. De tegenstrijdigheden in de Bijbel zijn het bewijs dat mensen aan die boek hebben gezeten en als mensen eraan hebben gezeten, dan kan de Boodschap makkelijk zijn veranderd.

 

Als het doel was ons inlichten over aantallen dan zou er inderdaad een fout zijn gemaakt, maar gaat het daarom? Het doel is volgens mij iets heel anders, waarbij het aantal (ruiters of Engelen) meer een indicatie is. Keer op keer komt hier het verhaal voorbij waarbij er een verschillend aantal ruiters word genoemd bij eenzelfde gebeurtenis. Maar gaat het daarom in geloof in God, gaat het erom dat jij geloofd dat er toen en toen 10.000 ruiters bij elkaar waren? Gaat het geloof om cijfers? Nee, het geloof gaat om de boodschap, gaat om God. Een aantal ruiters verander geen klap aan de boodschap in die verhalen, echt helemaal niets. Beide verhalen kunnen ons door hun boodschap nog steeds God doen leren kennen en dichterbij hem komen.

 

Mensen hebben dit opgetend en de Heilige Geest heeft erover gewaakt dat wat er staat goed is, God heeft dus deze verschillen toegestaan omdat ze niet fout zijn omdat ze niets afdoen aan wat er werkelijk staat in dat verhaal.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Ik vraag nu aan jou, Waarom inspireerde God aan de ene schrijver dat Judas zelfmoord pleegde en aan die andere dat Judas werd gedoodt? Als de hele Bijbel God�s woord is, dan moet Hij aan beide mensen dezelfde verhaal inspireren. Toch? In de Bijbel staat,


46N     14:33. God is geen God van verwarring.


Het belangrijkste aan het verhaal over Judas nadat hij de Heer heeft verraden is dat hij geen vergeving vraagt aan de Heer, vergeving die hij zeker gekregen had. Petrus verlochende de Heer tot drie maal toe vroeg de Heer om vergeving en kreeg vergeving. Judas deed dit niet, Hij is gestorven zonder dat hem zijn zonde(n) werd(en) vergeven, dat is belangrijk voor ons om te weten, dat wij altijd vergeving kunnen vragen bij God, ALTIJD. Hoe Judas precies dood is gegaan doet er minder toe, het verhaal van zelfmoord vind ik nog krachtiger in dit kader. Dat er twee verschillende oorzaken zijn kan te maken hebben met de oorspronkelijke doelgroep van het betreffende Evangelie, ze hebben namelijk allen oorspronkelijk een eigen doelgroep waardoor de schrijfstijl anders is en de nadruk op bepaalde dingen anders is.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace


 

Met alle respect naar jullie toe, maar ondanks dit gezegde is de Bijbel een van de meest verwarrende boeken ooit geschreven op de aardbodem. En dit soort tegenstrijdigheden waren wel te verwachten, want de Originele bronnen zijn jullie toch al kwijt. Dus zolang je elke tegenstrijdigheid uit de Bijbel niet kan uitleggen, hoef je niet van ons te verwachten dat wij ooit Christenen zullen worden. Zelfs een enkele tegenstrijdigheid in een boek is genoeg om het opzij te zetten.

 

Originelen kwijt? Waar zijn de originelen van de koran dan? Nee, ik bedoel niet die twee hele ouden koran's die aangewezen worden als de originelen, de bronnen van die twee koran's zijn de originelen en die zijn er niet. Ken je nog het verhaal dat er in Saudi Arabie een oudere korantekst werd gevonden, die is verdwenen, al dergelijke originelen bestaan niet meer of worden zodra ze gevonden worden vernietigd, waarom?

 

Van het NT zijn duizenden handschriften die wij kunnen labelen als originelen of letterlijke kopi�n van, historici kunnen je haarfijn uitleggen hoe dat word gedaan, hoe de betrouwbaarheid wordt bepaald, etc.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Koran 4:82. Denken zij dan niet na over de Qur'an? Was dit van iemand anders dan van God afkomstig, dan hadden zij daar zeker veel tegenstrijdigheden in ontdekt.



Mensen met een hoogmoedige instelling worden door de kleine foutjes afgeketst

Is het hoogmoed om kritish naar een Boek te kijken? Weet je, ik ben niet iemand die zoals een schaap blindelings de kudde volgt, naar het slachthuis. Ik lees en bestudeer alles met een open mind. Als een Boek zich een Openbaring van God noemt, dan moet het zichzelf bewijzen. Dat iets op een stuk papier staat, betekent niet dat het gelijk zo is. Een fout is een fout en GOD is vrij van fouten.

 

Dat iets op een stuk papier staat betekend nu ineens niet dat het ook zo is? Raar, als iets op een stuk papier staat en de naam koran krijgt is het namelijk ineens wel gewoon zo.

 

Je kan het ook zo zien, of er nu 10.000 ruiters of 100.000 ruiters staat het betekend niet meteen dat dat zo is, eigenlijk staat er gewoon heel veel ruiters, misschien waren het er wel 12.987.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Koran 10:82. En God bevestigt de waarheid door Zijn woorden, ook al zijn de schuldigen er afkerig van.

Het feit dat er ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in de bijbel staan is juist het bewijs dat er nooit mee geknoeid is. Het was voor schriftgeleerden en
copieerders immers eenvoudig geweest om tegenstrijdigheden weg te
poetsen of te abrogeren, zoals ook met de Koran gebeurd is...

Jesaja 40:8. Het gras verdort, de bloem valt af maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

 

Inderdaad, Jezus bestaan in eeuwigheid, Jezus is het Woord waar hier over wordt gesproken.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace



Als de Bijbel het Woord van jullie God is, dan moet het voor altijd blijven bestaan volgens deze bijbelse vers. Toch? Wat jij nu leest, is een kopie van kopie van kopie van kopie. Wat jij nu voor je hebt, is nooit gelezen of aangeraakt door Jezus of zijn metgezellen. Onbekenden stonden op en beweerden geinspireerd te zijn door God.

 

Jezus heeft nooit iets opgeschreven, mohammed overigens ook niet. Jou koran is ook een kopie van een kopie van een kopie. Er bestaan van de koran ook geen teksten meer die mohammed heeft gelezen of aangeraakt.

 

Jezus heeft het OT overigens wel gelezen en is er in onderwezen.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Er waren honderden boeken geschreven, en de kerk koos slechts een paar uit. Wist je dat er tot een paar honderd jaar geleden Boeken in de Bijbel stonden, die er nu niet meer zijn? Hoe weet de kerk welke wel en welke niet zijn geinspireerd?

 

Een paar honderd jaar geleden stonden er niet meer boeken in de Bijbel. De RKK geeft in de 16e eeuw geloof ik voor het eerst officieel de Canon van de Bijbel afgekondigd zoals hij was en nog steeds is. Die lijst boeken werd echter bij elk concilie en door elke Kerkvader al als zodanig genoemt. De Canon is dus al op zijn minst vanaf de Kerkvaders zoals hij is, en er zijn bewijzen en bronnen die hem eerder kunnen dateren.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

De kerk heeft ontelbaar veel boeken verbrandt en degene die erin geloofde werd gedoodt. Waarom? De Katholieken hebben 66 Boeken en de Protestanten hebben 73 Boeken. Waarom? Wie heeft de ware Bijbel? Waarom komt er elke jaar een herziende versie van de Bijbel uit? Wat als de Bijbel is vervalsd? Wat als de kerk de verkeerde boeken heeft uitgekozen? Dit zijn de vragen die jij aan jezelf moet stellen.

Je getallen kloppen niet. Er komt niet elk jaar een herziene versie uit. De vertaling word eens in de zoveel tijd aangepast aan de huidige taal. Wij lezen nu eenmaal geen oud nederlands en ook geen hebreeuws of oud grieks.

De Heilige Geest heeft de Kerk bijgestaan bij dergelijke beslissingen.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace


Koran 17:36.
En volg geen dingen waarvan jullie geen kennis hebben. Voorwaar, het oor, oog en het hart - zullen allemaal worden ondervraagd.


Wat als God jou straks vraagt: "Waarom heb je mijn offer aan jou niet aangenomen?" Zeg je dan: "Ja maar! In Kronieken staat dat Salomo vierduizend paardestallen had en in Koningen staat veertigduizend!

Nee, ik zou zeggen: Je kan niet eens tellen en je vraagt aan mij om offers aan te nemen? Na�uzubillah, maar een mens heeft het recht om zo te spreken als God een boek openbaart die zichzelf en de wetenschap op duizenden plaatsen tegenspreekt.

 

Hoogmoed, zo spreek je niet tegen je Schepper mag ik hopen. H.Augustinus zegt dat nederigheid vereist is om de Bijbel voor je te kunnen openen, om hem te kunnen lezen en begrijpen. Hij heeft daar groot gelijk in blijkt maar weer.

 

De Bijbel spreekt zichzelf en de wetenschap niet tegen.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

God moet een Boek openbaren die boven alle valse boeken uitsteekt. De mensen moeten duidelijk kunnen zien dat het geen mensenwerk kan zijn.

 

God bepaald zelf wat Hij moet, jij hebt daar niets over te zeggen.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Als God niet eens een foutloze boek kan schrijven, hoe kunnen wij dan weten dat het van Hem komt? Astagfirullah, moge Allah mij vergeven voor het neerzetten van sommige woorden, maar als iemand een boek zoals de Bijbel 100% God�s woord noemt, moet ik me wel even in hun schoenen verplaatsen om het aan hun uit te kunnen leggen. Open de eerste bladzijde van de Bijbel en er staat dat de zon na de aarde werd geschapen. Als de eerste bladzijde niet klopt, wat kunnen we dan van de rest verwachten?

 

Gaat het om de volgorde of om wat er gebeurt (namelijk dat God schept)? In de koran klopt de schepping niet als we de wetenschap er op los laten.

 

Je weet dat de Bijbel van hem komt door hem met een nederig hart te lezen en te vragen om de Schrift voor jou te openen. Nederigheid is de sleutel zou je kunnen zeggen.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 

Koran 2:79. Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen, Dit is van God, zodat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen.

 

Zo zijn ook de Christelijke geleerden die de Koran uitpluizen op tegenstrijdigheden en onwaarheden heel slim.

Ja en daarom hebben ze niks gevonden. Degenen die ernaar streven om het Licht van Islam te doven zijn zoals mensen die richting de zon en de maan blazen, hopend dat ze het licht ervan op een dag zullen doven, zoals Ibn Kathir zei in zijn Tafsir. De Qur�an is een Openbaring van God en het woord van God spreekt zichzelf niet tegen. Als je een tegenstrijdigheid in mijn boek ontdekt, verlaat ik mijn religie.

 

Ik heb ze hier vaker gepost toen heb je ze afgedaan als onzin en leugens. Dus dat jij de islam verlaat als ik jou de fouten in de koran aanwijs is onjuist en een leugen.

 

Er zijn  vele fouten ondekt in de koran. De islam doet echter zijn ogen dicht als iemand ze laat zien. Christenen staan in dat opzicht een stuk openen tegenover kritiek en weerleggen de kritiek gewoon.

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

 



Dit is het domste wat ik ooit heb gehoord vindt je het logich klinken!!!! je bent echt doof blind en stom

Masha�Allah dat je de boodschap van Islam wilt verspreiden broeder, moge Allah al je inzet met Janatal firdaus belonen Insha�Allah. Amien. Ik weet niet of je me toestaat broeder, maar ik wou je zeggen dat woede in bedwang houden een van de eerste regels van dawa is. Wat ze ook zeggen, je moet nooit boos worden.

 

De sterke man is niet degene die goed is in worstellen volgens de Profeet, Allah�s vrede en zegeningen zij met hem, maar iemand die zijn woede in bedwang kan houden. Als ze schelden, verlaat ze (4:140).

Toen de Profeet in At Taif kwam om de mensen naar de eenheid van God uit te nodigen, stuurden zij hun kinderen om de Profeet te stenigen. Ze gooiden allemaal stenen op hem en het bleod stroomde over zijn gezicht. Met de ene hand beschermde hij zijn gezicht tegen de stenen en met de andere hand naar de hemel gericht zei hij herhaaldelijk, �Moge God jullie leiding schenken, moge God jullie leiding schenken�. Vrede zij met jou, O Boodschapper van Allah! Zelfs in zo�n situatie was de Profeet aan het vergeven en wij kunnen ons op een forumtje niet eens onder controle houden?

Stel je voor dat iemand jou of jou geloof zou uitschelden, dan zou je hem en zijn religie haten en nooit naar hem luisteren. Zo zijn ook deze mensen en daarom zegt Allah dat we ALLEEN op het beste wijze met hun mogen discuseren (29:46). Denk aan Noah, vrede zij met hem, die 950 jaar lang geduldig dawa deed bij zijn volk (29:14).


Adi ibn Hatim heeft de Boodschapper van Allah horen zeggen: O Mensen, red julliezelf van het Vuur, al was het maar met het uitgeven van een halve dadel op de weg van God (i.e. aan de behoeftigen). Wie dat ook niet heeft, (i.e. moet zich van het Vuur redden) met het zeggen van iets goeds en vriendelijks�. (Sahih Bukhari, Deel 8, Boek 73, Hadith 52).

Dus volgens de Profeet kunnen wij onzs zelfs van de Hel redden met het zeggen van iets goeds en vriendelijks. Als ze jou uitschelden en jij zegt iets goeds terug, dan zullen zij zich schamen en mischien wel jou vriend worden.

 

Ik ben verrast over de manieren van Prescilla hier, wallahie. In deze toppic alleen al hebben we haar, dom, stom, onlogish, blind en wijsneus genoemd en zij gaat rustig door met het beantwoordden van onze vragen. Wat is dit? Waarom zijn de tafels omgedraaid? Wij Moslims moeten het goede voorbeeld geven, op forums, op straat en overal waar we zijn. Ik zweer bij de meest Hoge, dat als wij ons allemaal aan de regels van Islam hielden, de ongelovigen in grote troepen Islam binnen zouden komen!


Dus ik vraag alle broeders en zusters die op deze forum en op andere forums zijn om de regels van dawa nog eens na te lezen, voordat ze dawa doen. Je moet niet zwemend een oceaan oversteken als je niet kan zwemmen. En ik vraag jullie om mij te vergeven, als dit advies verkeerd overkwam. Allah is Getuige (22:17) dat mijn intenties goed waren. De besten onder der gelovigen zijn degenen met de beste manieren, zoals de Profeet zei. De Profeet zei ook dat niks zwaarder weegt op de weegschaal van goede en slechte daden dan de goede manieren van een gelovige. (Abu Dawud, Boek 41, Hadith 4781).

Koran 13:22. En degenen, die volharden in het zoeken naar de gunst van hun Heer en het gebed houden en van hetgeen waarvan Wij hen hebben voorzien, heimelijk en openlijk weggeven en die het kwade met het goede afwenden, dezen zijn het die de beloning en het goede tehuis zullen ontvangen.

PS: Ik heb nog geen internet thuis, ik schreef dit in een internet cafe, maar ik krijg internet thuis binnen een paar weken insha�Allah, dan zal ik online komen.

Pax Christi

Bonifatius

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 november 2006 om 14:46
Hallo,

Misschien kan de broeder die zich "Bonifatius" noemt de volgende debatten bekijken en daarop antwoorden (de opgesomde vragen vind je op het einde van deel 2 (Zakir Naik), in deel 4 worden de bijbel(- en koran)vragen beantwoord, zover hij (William Campbell) ze kon beantwoorden.

Ik hoop dat je hiervoor je tijd neemt (misschien heb je ze al gezien) en misschien die paar punten die Zakir Naik opnoemt hier verduidelijken voor ons. Je kan ook gewoon de eerste 3 beantwoorden als het je gemakkelijker ligt.

Link: "Zakir Naik vs A7med Deedat"


groet,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2006 om 06:46

Asalaamu Alaikom,

OK, dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik heb het op een USB stick opgeslagen, ik schrijf een antwoord thuis.

Ik kan niet nu nieuwe toppics openen, maar als ik internet heb thuis, dan open ik toppics. Ik heb veel bestanden om Atheisme te weerleggen Alhamdolillah. Ik stuur ze wel naar jullie toe, zodat jullie ook naar Atheistishe forums kunnen gaan om mensen tot de waarheid te roepen. Ik ben ook een werkstukje van 6 of 7 blz aan het schrijven en het weerlegt Atheisme, andere religies en het bewijs waarom Islam de waarheid is. Die stuur ik ook naar jullie toe, en die kunnen jullie dan printen en aan mensen geven die jullie kennen etc. Het is ook goed om het op forums en per E-Mail te verspreiden.

Ik kan niet alles zelf doen, want anders heb ik zoiets nodig,



 Jullie horen nog wel van me Insha'Allah,

Wasalaam,

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2006 om 04:42
In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Asalaamu Alaikom,OK, dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb het op een USB stick opgeslagen, ik schrijf een antwoord thuis. Ik kan niet nu nieuwe toppics openen, maar als ik internet heb thuis, dan open ik toppics. Ik heb veel bestanden om Atheisme te weerleggen Alhamdolillah. Ik stuur ze wel naar jullie toe, zodat jullie ook naar Atheistishe forums kunnen gaan om mensen tot de waarheid te roepen. Ik ben ook een werkstukje van 6 of 7 blz aan het schrijven en het weerlegt Atheisme, andere religies en het bewijs waarom Islam de waarheid is. Die stuur ik ook naar jullie toe, en die kunnen jullie dan printen en aan mensen geven die jullie kennen etc. Het is ook goed om het op forums en per E-Mail�te verspreiden. Ik kan niet alles zelf doen, want anders heb ik zoiets nodig,[IMG]style="WIDTH: 457px; HEIGHT: 353px" height=425 src="http://img100.imageshack.us/img100/6504/computerarch02e x7.jpg" width=567>�Jullie horen nog wel van me Insha'Allah,Wasalaam,



Beste batle_For_peace,
Staat hier nou: alles buiten Islam is Athe�sme?
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2006 om 05:31

 

In de Naam van Allah, de Barmhartige, de Genadige

Alle Lof zij aan Allah en vrede en zegeningen zij over de Boodschapper van Allah, zijn familie, vrienden en degenen die hem volgen tot de Dag des Oordeels.

 

Inderdaad, Jezus bestaan in eeuwigheid, Jezus is het Woord waar hier over wordt gesproken.

Die quote was van het boek van Jesiah, boek 23 uit de Bijbel en dat is het Oude Testament, hoe kan dit over Jezus, (vrede zij met hem), gaan? En ook al ging het over Jezus, betekent het dan dat de Bijbel vervalsd mocht worden? Er zijn letterlijk duizenden fouten en tegenstrijdigheden in de Bijbel ontdekt. Waarom zou God dat toelaten? Wetenschap heeft Alhamdolillah 100% bewezen dat een Schepper moet bestaan. Ik heb hier hele kranten (hehe), laat mij je een paar quotes over het Universum geven,


<=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=>

Als de snelheid van de uitbreiding van het universum een seconde na de Big Bang, ook maar ook maar een deel in honderd duizend miljoen miljoen langzamer was gegaan, dan zou het universum zijn vergaan. De kans dat een universum zoals wij het kennen door iets als Big Bang tot stand komt, is enorm klein. (Stephen Hawking, �A Brief History of Time: Big Bang to Black Holes�, Blz. 128).

 

Als de snelheid van de Big Bang met ook maar een deel in een miljoen was versneld, dan zou het energy die vrijkwam door de Big Bang, zoveel effect hebben gehad op de zwaarte kracht, dat sterren nooit gevormd zouden kunnen worden. (John Leslie, �Universes�, Blz. 29).

Als de massa van de neutron ook maar 0.1% minder was, dan zouden zoveel Protonen gemaakt worden om Neutronen te vormen dat alle sterren in het universum Neutron sterren of zwarte gaten zijn geworden�. (John Barrow en Frank Tipler, �The Anthropic Cosmological Principle�, Blz. 400).

Als de kracht van de Big Bang ook maar een verandering van een deel in 1060 (i.e miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen) had, dan zou het universum vanzelf zijn vergaan of het zou te snel uitspreiden en dus zouden sterren niet gevormd kunnen worden. In beide gevallen is het ontstaan leven onmogelijk�. (Robin Collins).

De tegenovergestelde ladingen van electronen en protonen zijn perfect voor elkaar aangepast. De grootte van hun beiden is gelijkwaardig. Wetenschappers hebben berekend dat als er een verschil van ook maar een deel in tien miljard zou zijn geweest in hun grootte, dan zou geen lichaam meer dan een gram wegen. (John Leslie, 'Universes', Published in 1989, Blz. 45).

Zelfs de simpele krachten van het universum moeten goed aan elkaar zijn aangepast. De zwaarte kracht is bijvoorbeeld 1039 (duizend, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen) keer zwakker dan electro magnetishe krachten. Als het 1033 (duizend, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen) keer zwakker was, dan zouden sterren miljard keer minder wegen, en ze zouden miljard keer sneller afbranden�. (John Leslie, 'Universes', Gepubliseerd in het jaar 1989, Blz. 5).

Als de zwaartekracht (i.e. dat vrijkwam door de Big Bang) ook maar een deeltje uit 1040 (tien duizend, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen, miljoen) sterker of zwakker was, dan zouden sterren waarnaast leven kan ontstaan, zoals de zon nooit kunnen ontstaan. Dat zou het ontstaan van leven zeer onwaarschijnlijk maken. (Professor Brandon Carter, �New Physics�, Zie bladzijde 187).

Als de massa van de Proton ook maar 0.2% groter was, dan zouden de hydrogen niet goed functioneren en het leven zou dan nooit ontstaan kunnen hebben. ( J. P. Moreland, �Scaling the Secular City�, Uitgegeven in het jaar 1987, Quote is uit Blz. 53).

Hoe perfect is de evenwicht van de sterke nucliare kracht wel niet? Als het ook maar 2% zwakker of 0.3% sterker was, dan zou voor altijd en overal in het universum, het bestaan van leven onmogelijk zijn geweest. (Richard Swinburne, 'Argument from the Fine Tuning of the Universe').

 

Er is berekend dat een verandering van ook maar een deeltje uit 10100 (i.e. tien duizend, triljoen, triljoen, triljoen, triljoen, triljoen, triljoen, triljoen, triljoen) in de zwaarte kracht of de zwakke krachten, het bestaan van een universum waar leven kan ontstaan uitgesloten zou hebben. (John Barrow en Professor Frank Tipler, 'The Anthropic Cosmological Principle').

<=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=0=>

 

De wereld om ons heen heeft alle deuren tot Atheisme gesloten. De kans dat een universum zoals wij het kennen is nul koma nul nul nul nul nul nul ... zzz Zzz zz.. nul. Na dit gezegd te hebben zeg ik, wij beiden houden en respecteren Jezus, (vrede zij met hem). Wij Moslims zien hem als een van de grootste Profeten van God. Wij geloven in zijn wonderbaarlijke geboorte en dat hij het woord was van God.

 

Wij geloven dat hij het geest was van Allah, maar wij geloven ook dat hij slechts een mens was zoals ons. Wij gaan niet overdrijven en hem aanbidden. Alleen de Almachtige is het waard om aanbeden te worden. Nergens in de hele Bijbel heeft Jezus gezegd, "Ik ben God" of "Aanbidt mij". Jezus, (vrede zij met hem), zat zoals ons, hij sliep zoals ons, hij at zoals ons en hij ging naar de wc zoals ons. Gaat een God of een "Zoon van God" naar de wc?

Koran 4:171. O, mensen van het Boek, overdrijf niet in jullie godsdienst en zeg over God niets dan de waarheid. Waarlijk, de Messias, Jezus, zoon van Maria was alleen maar een boodschapper van God en Zijn woord tot Maria gegeven als barmhartigheid van Hem.


Abu Hurairah overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd: Bij Degene in Wien's Hand Mohammad's ziel ligt, als iemand onder de Joden en Christenen van mij hoort en hij zijn geloof in de dingen waar ik mee ben gezonden (i.e. Islam) niet bevestigt, en hij sterft (i.e. als een ongelovige aan Islam), dan zal hij tot de bewoners van het Vuur behoren�. (Sahih Muslim, Deel 1, Boek 1, Hadith 284).

De Engelen bij het lege graf van de verezen Heer, draait het om hun en om hun aantal? Nee het draait om het feit dat Jezus Verrezen is, en of nu ��n Engel of duizenden Engelen dat komen vertellen maakt niets uit. De Heer is verrezen dat is de boodschap, dat is wat wij moeten weten, dat is het feit.

[1]. Kan God spijt krijgen?
Numeri 23:19.
God is geen mens, dat Hij zou liegen, (i.e God is ook geen) mensen kind dat iets Hem zou berouwen, zou Hij iets zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?
Jona 3:10. God zag hun werken dat zij zich bekeerden van hun bozen weg, het berouwde God over het kwaad, dat Hij gesproken had hun te zullen doen, en Hij deed het niet.

[2]. Hoorden ze de stem wel of hoorden ze de stem niet?
Handelingen 22:9.
En die met mij waren zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.
Handelingen 9:7. En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.

 

[3]. Heeft iemand God ooit gezien?

Johannes 1:18. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
Genesis 32:30. En Jakob noemde den plaats Pniel, Want, zeide hij: "Ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht, en mijn ziel is gered geweest".

 

[4]. Kunnen kinderen verantwoordelijk zijn voor de zonden van hun ouders?

Exodus 20:5. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, De HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
Ezechi�l 18:20.
De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn.



Vergeef me als ik een beetje aanvallend overkom, maar laat die tegenstrijdigheden over de kruisiging van Jezus, (vrede zij met hem), even staan. Ondanks dat die tegenstrijdigheden het bewijs zijn dat jullie geknoeid hebben met de kruisiging verhaal, wil ik dat je de bovenstaande verzen even naleest. Nu gaat het niet meer om cijfertjes. Dit kan je geen overschrijf foutje meer noemen en de verzen zijn niet uit het context. Rekenkundige tegenstrijdigheden zijn veel en de Christenen hebben geacepteerd dat het fouten zijn, maar leg de bovenstaande vier simpele voorbeeldjes maar uit.

Van het NT zijn duizenden handschriften die wij kunnen labelen als originelen

Ik zal binnenkort bewijs brengen dat zelfs de Boeken die nu in de Bijbel staan, zwaar betwijfeld worden. Ze hebben boeken eruit gegooid die betrouwbaarder waren dan sommige boeken die nu in de Bijbel staan. Waarom hebben Katholieken en Protestanten twee soorten Bijbels? Wie heeft de waarheid? En waarom?


De Engelen bij het lege graf van de verezen Heer, draait het om hun en om hun aantal?

Ik ben het met je eens dat het niet om die aantal draait, maar je hebt nog niet begrepen wat wij bedoelen. Wij zeggen niet dat omdat Solomo volgens de Bijbel zoveel paardenstallen had, de Bijbel veranderd moet zijn. Nee, met die tegenstrijdige verzen bewijzen wij dat mensen aan de Bijbel hebben gezeten en als mensen eraan hebben gezeten dan is de kans groot dat de Bijbel is veranderd. Wij slaan dus twee vliegen in een klap. Met die boodschap veranderen bedoelen we niet het aantal paardenstallen, maar de hele boodschap.

Dat iets op een stuk papier staat betekend nu ineens niet dat het ook zo is? Raar, als iets op een stuk papier staat en de naam koran krijgt is het namelijk ineens wel gewoon zo.

Dat komt omdat de Qur'an zich al bewezen heeft en jou Boek nog niet.

Originelen kwijt? Waar zijn de originelen van de koran dan? Nee, ik bedoel niet die twee hele ouden koran's die aangewezen worden als de originelen, de bronnen van die twee koran's zijn de originelen en die zijn er niet.

Ik weet niet wat mensen jou allemaal hebben verteld, maar laat mij je een paar dingen zeggen, Bonifatius. De Qur'an heeft altijd 114 hoofdstukken, 6.616 verzen en 77.639 woorden gehad. Tijdens het leven van de Profeet, (Allah's vrede en zegeningen zij met hem) waren veel Hafizun, en zij hadden de hele Qur'an uit hun hoofd geleerd. De Profeet bevool zijn metgezellen om het op te schrijven en ze schreven het op bladeren, stenen, botten, kleren, huiden en op papier. Zelfs tijdens het leven van de Profeet was de hele Qur'an op papier geschreven.

 

Abu Bakr, (moge Allah tevreden over hem zijn), had een eigen Qur'an. Omar ibn Khattab, (moge Allah tevreden zij met hem), had een eigen Qur'an. Zaid ibn Thabit, (moge Allah tevreden over hem zijn), was persoonlijk bevolen door de Profeet om de Qur'an op te schrijven! Wie kent hem niet? En na de dood van de Profeet ging zijn vriend Uthman ibn Affan, (moge Allah tevreden over hem zijn), de Qur'an naar alle hoeken van de wereld verspreiden.

 

Er is overgeleverd dat Zaid ibn Thabit, (moge Allah tevreden over hem zijn), zei: "Ik was zijn buurman en elke keer als een openbaring neerkwam, stuurde hij iemand naar mij toe en ik ging naar hem toe om het op te schrijven". (Tirmidhie, Mishkat al Masabih, Nummer 5823).


Abdullah ibn Omar, (moge Allah tevreden over hem zijn), heeft overgeleverd dat de Profeet zei: "Neem de Qur'an niet mee op reis, want ik ben bang dat het in de handen van de vijanden zal vallen". (Sahih Muslim, Boek 20, Hadith 4608).

Hoe kan de Profeet gezegd hebben: "Neem de Qur'an niet mee op reis" als de Qur'an niet was opgeschreven? En hoe kan het, "In de handen van de vijanden vallen" als het niet op papiers tond? De Profeet had bijna 50 mensen ingeschakeld die de Qur'an gingen opschrijven (M.M. Azami, vaginaub Al Nabi, 1974). Ja, het was Uthman ibn Affan, (moge Allah tevreden over hem zijn), die de Qur'an over de wereld verspreidde, maar dat betekent niet dat de Qur'an niet was opgeschreven. Er was dus niet een originele Qur'an, maar er waren veel Qur'an's in de tijd van de Profeet en de Sahaba omdat de Qur'an niet in een keer uit de hemel was gevallen. Allah heeft in de Qur'an beloofd, dat Hij de Qur'an zal beschermen tegen vervalsing en corruptie.

 

Koran 15:9. Voorwaar, Wij hebben deze vermaning nedergezonden en voorzeker Wij zullen er de Waker over zijn.

Deze bescherming gaat zelfs zover dat een paar jaar geleden in Arabi� een drukkerij een bladzijde uit de Qur'an verkeerd had afgedrukt en er braken rellen uit! Een paar jaar terug werden 24.000 Qur'an's van alle tijden en streken naar Duitsland gebracht om te onderzoeken of er dingen zijn veranderd. Op kopierfouten na, was er geen enkele lettertje veranderd. Er zijn twee 1400 jaar oude Qur'an's bewaard gebleven, een ervan is in Tasjkent en het ander is in de Museum van Istanbul, dus we kunnen altijd terug gaan naar onze originele bronnen. Deze Qur'an zijn geschreven door de metgezellen van de Profeet en jullie hebben zoiets niet.

 

Vandaag de dag leven meer dan 10.000.000 mensen die de Qur'an uit hun hoofd kennen, sommigen zelfs op hun zesde levensjaar. Dat betekent dat als vandaag de dag de Qur'an uit de aardbodem zou verdwijnen, wij het makkelijk opnieuw zouden kunnen schrijven. Zo was het ook in de tijd van de Boodschapper van Allah. Als slechts 2 mensen het uit hun hoofd kennen is het genoeg, maar tijdens het leven van de Profeet waren er duizenden.

 

Ken je nog het verhaal dat er in Saudi Arabie een oudere korantekst werd gevonden, die is verdwenen, al dergelijke originelen bestaan niet meer of worden zodra ze gevonden worden vernietigd, waarom?

Om eerlijk te zijn, daar heb ik niks over gehoord. Maar wat boeit dat? Ik kan ook een versie van de Bijbel schrijven en dan zeggen: "Jou Qur'an spreekt mijn Qur'an tegen". Waarom is het niet mogelijk dat iemand een valse Qur'an schrijft? De ware Qur'an is in de hoofden van meer dan tien miljoen mensen vandaag, en als iemand met een valse Qur'an komt, wordt het metteen gemerkt. Zo was het ook vroeger en dit is een wonder van de Qur'an. Zo werd de Gospel van Judas een paar jaar geleden ontdekt. Die boek is een van de oudste boeken die jullie hebben en het spreekt jou Bijbel tegen. Ik heb hier een lijst van bijna 200 Boeken die uit de Bijbel zijn gegooid door de kerk. Wat als ze per ongeluk de verkeerde hebben weggegooid?

Koran 3:78. En voorzeker, onder hen zijn er, die hun tong verdraaien, terwijl zij het Boek voordragen, zodat jullie zullen denken dat het bij het Boek hoort, hoewel het niet van het Boek is. En zij zeggen: "Dit is van God" terwijl het niet van God is en zij uiten een leugen tegen God, tegen beter weten in.

Een paar honderd jaar geleden stonden er niet meer boeken in de Bijbel.

De Canon is wel veranderd van tijd naar tijd, ik zal hier binnenkort bewijs voor geven, Insha'Allaah.


Er komt niet elk jaar een herziene versie uit. De vertaling word eens in de zoveel tijd aangepast aan de huidige taal. Wij lezen nu eenmaal geen oud nederlands en ook geen hebreeuws of oud grieks.

Er is een verschil tussen vertaling en versie. Er zijn zoveel herziene versies van de Bijbel uitgekomen, dat als je in het woordenboek naar het woord, "Revised" zoekt, gelijk de Bijbel erbij staat! Terwijl er van de Bijbel honderden versies bestaan, is de Qur'an ��n. Als je naar Amerika gaat zal je dezelfde Qur'an tegenkomen als dat in China. Ondanks dat er tegenwoordig allemaal sektes in Islam zijn ontstaan, is onze Qur'an ��n.


De Heilige Geest heeft de Kerk bijgestaan bij dergelijke beslissingen.

Ik wist dat je dat zou zeggen. Dus je geeft gewoon toe dat een paar mensen de bijbel hebben samengesteld?

De Bijbel spreekt zichzelf en de wetenschap niet tegen.

Ik kan je honderden tegenstrijdigheden geven, maar over wetenschap wil ik niet meer zo graag praten. Ik ben wel op de hoogte dat de Bijbel de wetenschap tegenspreekt, maar Allah weet het beste. Dat is een gevaarlijke gebied weet je, en ik heb niet zoveel kennis dus ik laat het over aan mensen die op dat gebied zijn specialiseerd. Mischien zeg ik over een vers dat wel een Openbaring van God was, dat het niet klopt en dan wordt ik ongelovig, nau'zubillah. Wij Moslims zijn verplicht om te geloven in wat aan jullie is neergezonden en in wat aan ons is neergezonden. Dus het beste is om naar de discusie van Zakir Naik tegen Wiliam Campbell te kijken, waar mijn broeder een link naar gaf.


Abu Hurairah, (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet, (Allah's vrede en zegeningen zij met hem), zei: 'Geloof de mensen van het boek niet en wees ook geen ongelovigen in wat zij zeggen, maar zeg: "Wij geloven in alles dat aan jullie is geopenbaard en in alles dat God aan ons is geopenbaard". (Sahih Bukhari, Deel 9, Boek 92, Hadith 460).

 

Jabir ibn Abdullah, (moge Allah tevreden over hem zijn), heeft overgeleverd dat Omar ibn Khattab, (moge Allah tevreden over hem zijn), met een boek die hij van de mensen van het Boek had gekregen naar de Profeet, (Allah's vrede en zegeningen zij met hem), kwam. Omar begon het te lezen en de Profeet werd boos. Hij zei: "Heb je getwijfeld (i.e. aan mijn boodschap), O zoon van Khattab? Bij Degene in wien's Hand mijn ziel ligt! Ik kwam met (i.e. de boodschap van God) mooi en schoon. Vraag hun nooit om iets, want mischien vertellen ze je de waarheid terwijl je het verwerpt het en mischien vertellen ze je iets slechts terwijl je het gelooft! Bij Degene in wien's Hand mijn ziel ligt, als Mozes vandaag leefde zou hij mij moeten volgen". (Overgeleverd in Musnad van Ahmad ibn Hanbal).


Koran 2:136. Zeg: "Wij geloven in God en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Isma�l, Iza�k, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons".

Gaat het om de volgorde of om wat er gebeurt (namelijk dat God schept)?

Ja, er staat letterlijk: Dag een, Dag twee, Dag drie etc. De Joden delen deze probleem met jullie mee. Luister naar die lezing van Zakir Naik, waar hij stap voor stap uitlegt hoe zelfs de eerste blz van de Bijbel de wetenschap totaal tegenspreekt.

In de koran klopt de schepping niet als we de wetenschap er op los laten.

De Qur'an is het woord van de Schepper zelf, hoe kan het de wetenschap tegenspreken? Noem een vers in de Qur'an dat tegen de wetenschap ingaat.

Er zijn vele fouten ondekt in de koran.

Zoals?

De islam doet echter zijn ogen dicht als iemand ze laat zien.

Mijn ogen zijn wijd open

 

PS: Accepteer mijn verontschuldiging, als ik iemand gekwetst heb. Ik wou Bonifatius vragen om de Qur'an te lenen in de bieb ofzo, en om het een keer met een open hart te lezen. Die boek is rechtstreeks neergezonden, door de God van Abraham, Mozes, Jezus en alle andere Profeten. De Bijbel was een openbaring van dezelfde God, maar nadat Israelieten verdwaalden, zond God Mohammad. De waarheid is gekomen, dus hoor niet bij het partij die tegen God en zijn boodschappers ingaat. Ging het partij die tegen God en Zijn boodschappers inging, niet altijd ten onder?

 

Koran 2:40. "O kinderen van Isra�ls (i.e. kinderen van Jacob)! Gedenk Mijn gunsten, welke Ik u bewees en weest getrouw aan Mijn verbond. Ik zal Mijn verbond met u houden en Mij alleen zult gij vrezen.
41. En gelooft in hetgeen Ik heb geopenbaard (i.e. de Qur'an), vervullende datgene, wat gij reeds bezit (i.e. Bijbel) en wees niet de eersten, die het verwerpen; verruilt evenmin mijn tekenen voor geringe prijs en zoekt bescherming in Mij alleen.


Beste batle_For_peace,
Staat hier nou: alles buiten Islam is Athe�sme?

hehe ok man, je hebt gelijk, dat hoorde niet bij het onderwerp.

 

Wasalaam

Terug naar boven
FonsV Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote FonsV Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2006 om 10:01

Op het moment dat je je realiseert dat de oude bijbelschrijvers over God en Gods doen met individuen en volkeren, altijd metaforen, mythen, po�zie, allegorie�n, parabels etc. gebruikten om eeuwige waarheden te verkondigen, pas als je je d�t realiseert, dan mag je je afvragen waarom zij daarmee zouden zijn gestopt in het Nieuwe Testament.


De waarheid is: ze zijn er
niet mee gestopt. De evangeli�n mogen gewone historie lijken, de meeste exegeten zijn het erover eens dat historie dan heel iets anders betekent dan wat wij er onder verstaan.


De evangeli�n zijn religieuze verhalen gebruikt als eerbetoon en als evangelisatie. Zij wilden geen geschiedenisles geven maar het geloof ondersteunen.

Het Johannesevangelie, het minst historische van alle vier, zegt duidelijk wat de bedoeling is: �Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zone Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam�. (Joh 20:31) Zijn bedoeling is: de gelovigen te bevestigen en bekeerlingen te maken, niet om gewone geschiedenisles te geven.

 

Laat ik me dit keer beperken tot het evangelie van Lucas. Hij begint aldus:
1 Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben;
2 Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginne zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn;
3 Zo heeft het ook mij goed gedacht, hebbende alles van voren aan naarstiglijk onderzocht, vervolgens aan u te schrijven, voortreffelijke Theofilus!
4 Opdat gij moogt kennen de zekerheid der dingen, waarvan gij onderwezen zijt.

 

Dat wekt de indruk dat we feiten gaan voorgeschoteld krijgen. Er worden namen en plaatsen genoemd maar... in werkelijkheid krijgen we niet-historische, symbolische en mythische verhalen. Een paar voorbeelden:

 

* Als Maria hoort dat ook haar op leeftijd zijnde nicht (tante?) een kind verwacht, barst zij spontaan los in het zingen van het Magnificat. Ieder die een beetje thuis is in de literatuur weet dat het hier een kunstig gedicht uit de Midrash-literatuur betreft en dat het wel errug vreemd is als een ongeletterd meisje dat ter plekke even verzint. Exegeten weten dat het lied teruggaat op Hanna�s lied in 1 Samu�l hoofdstuk 2.

 

* Lucas vertelt over de volkstelling van keizer Augustus. Een probleem is dat in de overigens goed gedocumenteerde profane literatuur over die dagen, nergens ook maar met ��n woord over dit gebeuren wordt gerept. Het verhaal is dan ook alleen maar nodig om Jozef en Maria in Bethlehem te krijgen en daarvoor had Lucas een �theologische reden�: de Messias moest van David afstammen en dus uit Bethlehem komen.

* Lucas zegt dat het plaatsvond toen Quirinius gouverneur van Syri� was. Dat is dan na 6 n.C. geweest want toen ving zijn ambtsperiode aan. Matthe�s schrijft dat Jezus werd ontvangen ten tijde van Herodes de Grote. Maar... die stierf in het jaar 4 v.C. Als we beide beweringen voor historische waarheid aannemen was Maria dus tien jaar zwanger. Arme Maria! Maar dat zal wel niet waar zijn geweest.

 

* De verhalen over de engelen en de herders bij Lucas en over de wijzen bij Matthe�s zijn bekend uit de Egyptische mythen van 2000 jaar eerder. Alsof die verhalen letterlijk zijn overgeschreven!

 

* Er is nergens in de literatuur een bericht te vinden over vermoorde �onnozele kinderen�. Gewoon nuchter verstand zegt al dat zo�n verhaal sowieso niet historisch kan zijn. Zou Herodes de kinderen van zijn vrienden, soldaten, bedienden, voorbijgaande reizigers etc. hebben willen laten doden? In de mythen wordt de held altijd in zijn jeugd met de dood bedreigd: Mozes, Horus, Sargon, Hercules enz. en... de held weet altijd �wonderbaarlijk� te ontkomen.

 

* Dan zijn er de twee geslachtsregisters van Jezus bij Matthe�s en Lucas. Dat zijn wel heel duidelijk geen echte stambomen, maar mythen. Lucas gaat terug tot Adam want zijn verhaal is voor Joden en niet-Joden. Matthe�s gaat terug tot Abraham want hij schreef voor Joden.

 

* Beide geslachtsbomen gaan helemaal onderuit omdat Jozef niet de vader van Jezus is want Jezus was �maagdelijk geboren� zoals de meeste mythologische �helden� dat zijn. Maagden krijgen normaal geen kinderen. Maagdelijke geboorten komen echter in nagenoeg alle mythen voor.

 

* Sterren staan nooit boven een huis of een stal en zeker gaan zij reizigers niet voor naar het Westen omdat zij opkomen in het Oosten. Maar sterren komen in alle oude mythen voor en iedere �held� of �redder� ging vergezeld van een ster. Zo simpel is het.

 

En waarom vertel ik dit nu? Omdat ik wel eens wil weten of �het geloven van al die feiten� (het voor waar gebeurd aannemen van al die verhalen) voorwaarde is om je �christen� te mogen noemen? Je kunt volgens mij twee dingen doen:
a) je in allerhande bochten wringen om die verhalen als �cht gebeurd te �verklaren� (wat een uitzichtloze onderneming is) of
b) die verhalen lezen als mythen.

 

Wie weet heeft Kuhn groot gelijk als hij zegt: �We moeten stoppen met de Schrift te DEmythologiseren, we moeten de Schrift REmythologiseren willen we de waarde van de Schrift niet tot nul reduceren�.

 

Groeten.

 

Fons.

 

 

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2006 om 12:29
De grondslag van de Schrift is een, steeds weer opnieuw, bevrijdend paradigma dat werkt voor wie het vat en ter harte neemt. Dat is de waarde van de Schrift.
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2006 om 14:20
Daar kan geen pen tegenop Alzukar!
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2006 om 17:00
Als je het evangelie wilt remythologiseren dan is het
wenselijk het begrip "mythe" te herdefini�ren.
De kracht van het evangelie is niet slechts de kracht van de mythe als
drager van een metafysische werkelijkheid. De kracht van het evangelie is
vooral daarin gelegen dat mythische en historische werkelijkheid
samenvallen in feitelijkheden die plaats grepen in de fysische
werkelijkheid. Immers, de verzoening die Jezus middels het kruis (van de
historische werkelijkheid) tot stand bracht zou weinig betekenis hebben
als het slechts een feit uit de geestelijke wereld betrof.

Je zou het ook zo kunnen zien dat de afdaling van Jezus Messias in onze
werkelijkheid ahw in joodse en niet joodse mythes en overleveringen op
honderden manieren symbolisch en mythisch voorbereid is. Om tenslotte
ook voor mensenogen werkelijkheid te worden.

De evangelie�n laten er geen twijfel over bestaan dat het leven en werk
van Jezus op aarde (onze dimensie) plaats vond. Ze zijn echter eerder
ooggetuigenverslagen en overlevering daarvan, dan historisch
verantwoord materiaal. De schrijvers waren immers noch historici, noch
rechercheurs, noch journalisten.

Maar ook een ogenschijnlijke discrepantie in het materiaal van de
evangelie�n kan zo door de Almachtige gewenst zijn. Er dient immers
ruimte te blijven voor geloof en vertrouwen. Als de empirische bewijslast
100% sluitend zou zijn, dan is er geen rol meer voor geloof en geloof is
de enige kracht die ons werkelijk kan losmaken van de begrenzingen van
onze fysische werkelijkheid en relatie met de Hemelvader kan bewerken.

M.i. zijn de evangelie�n juist bedoeld om mensen te overtuigen van de
historische werkelijkheid omtrent geboorte, leven, lijden, sterven en
opstanding van Jezus Messias. Zo is bvb het eerste hoofdstuk van
Johannes (het Woord is vlees geworden) bedoeld om dit expliciet duidelijk
te maken. Lees ook de waarschuwing in de eerste Johannesbrief
betreffende het niet letterlijk nemen van de komst van Jezus in een vlees,
gelijk aan het onze.



16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 04:40
Mooi stuk postpentacost, precies in de kern.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 08:33
Ach, kon ik "de kern" maar beschrijven
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 10:35
Niet getreurd, je bent tenslotte ook maar een mens!
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 13:22
IDD, daarom kunnen we gewoonweg niet zonder de Inspirator in ons
binnenste.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.234 seconden.