Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Bijbel en haar tegenstrijdigheden

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Bijbel en haar tegenstrijdigheden
    Geplaatst op: 04 december 2006 om 15:54

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Mooi stuk postpentacost, precies in de kern.

dit is nouw perecies waarom de kerken steeds meer leeg lopen. Dit kun je niemand toch wijs maken.

Ik heb zelf 12 jaar in een R.K kerK gediend, wel een grootte parochie maar een gem. leeftijd van 65 jaar oud. die regelmatig de kerk bezoekt.

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 16:07

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Ach, kon ik "de kern" maar beschrijven

Beschrijving van de kern:    "Liefde met rechtvaardigheid"  probeer ze ook te benaderen buiten de de menselijke warnemings/gewaarwordings domein...

als je 12 jaar lang 1keer/2 weken naar de kerk ben geweest om te dienen zul je merken dat er helaas maar een kleine deel wat in de bijbel staat steeds op nieuw verteld wordt, welk ook vaak de verdraaide dingen zijn. en wat ze zelf niet kunnnen uitleggen of begrijpen laten ze weg.....

ze vertellen bijna nooit iets uit het oude testament of de openbaringen.

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 16:39
In eerste instantie geplaatst door Khabir

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Mooi stuk postpentacost, precies in de kern.


dit is nouw perecies waarom de kerken steeds meer leeg lopen. Dit kun je niemand toch wijs maken.


Ik heb zelf 12 jaar in een R.K kerK gediend, wel een grootte parochie maar een gem. leeftijd van 65 jaar oud. die regelmatig de kerk bezoekt.



Er word hier niet gesproken over een kerk maar over (de kern van) een Boodschap. Als we ons daartoe uitsluitend beperken dan geldt de strijdigheid/contradictie niet in de eerste plaats de Bijbel als wel de Koran
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 16:44
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Khabir

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Mooi stuk postpentacost, precies in de kern.


dit is nouw perecies waarom de kerken steeds meer leeg lopen. Dit kun je niemand toch wijs maken.


Ik heb zelf 12 jaar in een R.K kerK gediend, wel een grootte parochie maar een gem. leeftijd van 65 jaar oud. die regelmatig de kerk bezoekt.



Er word hier niet gesproken over een kerk maar over (de kern van) een Boodschap.

daar heb ik ook een uitspraak over gedaan , zie mijn reactie op jou maatje  

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2006 om 16:53
Het spijt me je dit te moeten zeggen Khabir, maar jij weet niet waarom de kerken hier leegliepen. Evenmin weet je waar ze heen liepen.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2006 om 05:03
In eerste instantie geplaatst door Khabir

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Mooi stuk postpentacost, precies in
de kern.


dit is nouw perecies waarom de kerken steeds meer leeg lopen. Dit kun
je niemand toch wijs maken.


Ik heb zelf 12 jaar in een R.K kerK gediend, wel een grootte parochie
maar een gem. leeftijd van 65 jaar oud. die regelmatig de kerk bezoekt.[/
P]



Khabir,
je hebt het kennelijk slecht met je kerk getroffen of je hebt gewoon niet
goed opgelet...en niet echt schatgegraven in het evangelie.

Ik kom al 35 jaar in christelijke gemeenschappen die groeiende zijn, die
hoofdzakelijk bestaan uit jonge gezinnen en waar het Woord met al zijn
aspecten breeduit verkondigd wordt. Je hebt een heel beperkt beeld van
de christelijke gemeenschap en zijn vitaliteit.

Per definitie ben ik tegen het instituut kerk, idd omdat, zoals je zelf zegt,
de kern van het christelijk geloof daar nogal bedekt en vaak
gecorrumpeerd is. Wellicht weet je nog wel dat Jezus sprak over oude en
nieuwe wijn en oude en nieuwe wijnzakken. De structuur van het instituut
kerk is te vergelijken met een oude zak. Daarin kan alleen oude wijn
bewaard worden/oude dogma's en rituelen. Jezus stelt Zichzelf en Zijn
koninkrijk voor als nieuwe wijn. Nieuwe wijn kan niet in oude zakken. De
zakken zullen scheuren en de wijn zal verloren gaan.
Zijn vitale en radicale boodschap en de evidente werking van Gods Geest
passen niet in die oude structuren. Oude "wijnzakken" zijn stug en
weerbarstig en onflexibel. Gods Geest zal zich niet voegen naar een door
mensen ingestelde en vastgelegde structuur. Maar die oude structuren
kunnen zich ook niet voegen naar Gods Geest. Ze zijn te star en zullen
scheuren...

Willen we Gods Geest in de christelijke gemeenschap de ruimte geven en
aan het werk zien, dan zullen structuren zich dienen te beperken tot het
hoogst noodzakelijke, zich flexibel in alle nederigheid voegend naar de
inspiratie en werking van Gods Geest. Zulke gemeenschappen zijn vitaal
en blijmoedig omdat God en niet het instituut centraal staat. In zulke
gemeenschappen gebeuren door de werking van Gods Geest wonderen
en tekenen zoals in de eerste christelijke gemeenschap. Dit is geen utopie
maar op vele plaatsen in deze wereld werkelijkheid.

Khabir, je laat je misleiden door kreten als zou de christelijke
gemeenschap op sterven na dood zijn. Dan sluit je je toch af voor
berichten die het tegendeel aantonen. Immers, God zelf is "in charge".
Oude structuren zullen verzieken en vervallen, maar God zorgde er door
de geschiedenis heen steeds weer voor dat het vuur van de Heilige Geest
op een andere plek en op een andere wijze opvlamde en "vurige"
christenen voortbracht. Meestal tegen de verdrukking van dat oude
instituut in...
Daar zijn niet het oproepen van een vijandsbeeld en "heilige
oorlogs"kreten voort nodig. Het gedebatteer tot in de onbenulligste
details over wat er precies haram en halal is (waar ook christenen zich in
kunnen verliezen) verbleekt daarbij tot onzalig geneuzel. Het koninkrijk
van God is immers zo oneindig veel meer dan dat!
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Priscilla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 118
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Priscilla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 december 2006 om 09:17

Ten eerste, je moet begrijpen dat ik niet jou of jou boek wil beledigen. Dit is geen aanval op jou of op je geloof, maar ik vind dat de waarheid gezegd moet worden. Ten tweede, als een boek zich een Openbaring van GOD noemt, dan moet het tenminste vrij zijn van alle soorten fouten en tegenstrijdigheden. Waarom? Omdat God nooit fouten maakt.

Wat zijn tegenstrijdigheden? Tegenstrijdigheden zijn twee dingen die elkaar tegenspreken en een van de twee FOUT moet zijn. De tegenstrijdigheden in de Bijbel zijn het bewijs dat mensen aan die boek hebben gezeten en als mensen eraan hebben gezeten, dan kan de Boodschap makkelijk zijn veranderd.

Ik vraag nu aan jou, �Waarom inspireerde God aan de ene schrijver dat Judas zelfmoord pleegde en aan die andere dat Judas werd gedoodt?� Als de hele Bijbel God�s woord is, dan moet Hij aan beide mensen dezelfde verhaal inspireren. Toch? In de Bijbel staat,

Je haalt een paar dingen door elkaar. Stel je hebt een boek waarin iemand heeft opgeschreven wat hij zegt rechtstreeks van God gehoord te hebben. Dan zouden er inderdaad geen fouten in moeten staan. Maar stel je voor je hebt een boek dat bestaat uit een verzameling van verschillende getuigenverslagen van verschillende gebeurtenissen waaruit het werk van God blijkt, en we dus God kunnen leren kennen plus verslagen van wat God rechtstreeks gezegd zou hebben. Waarom zou zo'n boek, of eerder bundel, geen fouten mogen bevatten?

Ik geloof dat God de apostelen inspireerde om op te schrijven wat ze hadden gezien. Ze wilden allemaal duidelijk maken waarom ze geloven wat ze geloven door hun herinneringen op te schrijven en op te sturen naar andere gelovigen en ongelovigen. Het is geen boek dat uit de hemel neer is komen dalen.

46N     14:33. God is geen God van verwarring.

Met alle respect naar jullie toe, maar ondanks dit gezegde is de Bijbel een van de meest verwarrende boeken ooit geschreven op de aardbodem. En dit soort tegenstrijdigheden waren wel te verwachten, want de Originele bronnen zijn jullie toch al kwijt. Dus zolang je elke tegenstrijdigheid uit de Bijbel niet kan uitleggen, hoef je niet van ons te verwachten dat wij ooit Christenen zullen worden. Zelfs een enkele tegenstrijdigheid in een boek is genoeg om het opzij te zetten.

Voor de mensen die open staan voor God is de Bijbel niet verwarrend. In de Bijbel staan duidelijke verhalen met veel details en uitleg, in hoofdstukken gescheiden, chronologisch op volgorde gezet en vaak met de bedoeling van de schrijver erin opgenomen. Natuurlijk kom je nooit overal achter en zijn er altijd wel dingen om over te studeren, maar op een gegeven moment ken je God genoeg om hem zonder problemen te kunnen dienen.

Is het hoogmoed om kritish naar een Boek te kijken? Weet je, ik ben niet iemand die zoals een schaap blindelings de kudde volgt, naar het slachthuis. Ik lees en bestudeer alles met een open mind. Als een Boek zich een Openbaring van God noemt, dan moet het zichzelf bewijzen. Dat iets op een stuk papier staat, betekent niet dat het gelijk zo is. Een fout is een fout en GOD is vrij van fouten.

Dat is geen hoogmoed, maar zoals jij zo gemakkelijk een aantal criteria op de Bijbel loslaat die helemaal niet op een boek als de Bijbel kunnen slaan, ja sorry maar dat vind ik wel hoogmoedig.

Het gras verdort, de bloem valt af maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

Als de Bijbel het Woord van jullie God is, dan moet het voor altijd blijven bestaan volgens deze bijbelse vers. Toch? Wat jij nu leest, is een kopie van kopie van kopie van kopie. Wat jij nu voor je hebt, is nooit gelezen of aangeraakt door Jezus of zijn metgezellen. Onbekenden stonden op en beweerden geinspireerd te zijn door God.

Hetzelfde Woord van God spreekt nog steeds uit de Bijbel. Wat de oudste teksten zeggen die we gevonden hebben, is hetzelfde als wat Jezus zei. Ook al kloppen er misschien letters of komma's niet. Zoals ik al eerder zei spreekt God niet altijd letterlijk in de Bijbel. Toch vertellen die verhalen ons iets over God. Een voorbeeld. God hoeft niet letterlijk te zeggen: "Ik luister naar mensen die mij aanroepen." Er kan ook iemand opschrijven hoe hij de oorlog won toen hij tot God bidde. Dezelfde boodschap spreekt dus uit zijn verhaal, ook al veranderen er details. De Koran zegt dit ook:

3.7 Hij is het, Die u het Boek heeft neergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg.

In de Koran staat ook dat Gods woord niet verdraait kan worden. 6:115 En het woord van uw Heer is in waarheid en rechtvaardigheid vervuld. Niemand kan Zijn woorden veranderen; Hij is de Alhorende, de Alwetende. Als de Bijbel ooit het woord van God wel was, maar toen is verdraaid, dan klopt dat toch niet met dit vers? Als dit vers niet letterlijk genomen moet worden, waarom moet dat bijbelse vers dat dan wel?

Er waren honderden boeken geschreven, en de kerk koos slechts een paar uit. Wist je dat er tot een paar honderd jaar geleden Boeken in de Bijbel stonden, die er nu niet meer zijn? Hoe weet de kerk welke wel en welke niet zijn geinspireerd?

De christenen kiezen betrouwbare bijbelboeken uit zoals jij betrouwbare hadiths uitkiest. Je meet met twee maten. En welke boeken stonden een paar honderd jaar geleden in de bijbel die er nu niet meer zijn?

De kerk heeft ontelbaar veel boeken verbrandt en degene die erin geloofde werd gedoodt. Waarom? De Katholieken hebben 66 Boeken en de Protestanten hebben 73 Boeken. Waarom? Wie heeft de ware Bijbel? Waarom komt er elke jaar een herziende versie van de Bijbel uit? Wat als de Bijbel is vervalsd? Wat als de kerk de verkeerde boeken heeft uitgekozen? Dit zijn de vragen die jij aan jezelf moet stellen.

Waarom liet Uthman zoveel afwijkende Koran's verbranden? Om de echte Koran te beschermen. Waarom kan dit zelfde dan niet gelden voor de Rooms Katholieke Kerk? Je meet weer met twee maten. Gelukkig zijn er veel manuscripten gevonden die ouder zijn dan de Rooms Katholieke Kerk zodat ze kunnen controleren of er iets veranderd of vervalst is en wat. Hoeveel Koran-manuscripten zijn er gevonden die ouder zijn dan Uthman? De bijbel wordt om de zoveel tijd opnieuw vertaald in de tijd van nu zodat men de bijbel kan lezen zonder een woordenboek erbij nodig te hebben. Als dit niet mag volgens moslims vraag ik me af hoe oud de nederlandse vertaling van de Koran is die nederlandse moslims lezen.

Nee, ik zou zeggen: Je kan niet eens tellen en je vraagt aan mij om offers aan te nemen? Na�uzubillah, maar een mens heeft het recht om zo te spreken als God een boek openbaart die zichzelf en de wetenschap op duizenden plaatsen tegenspreekt.

God moet een Boek openbaren die boven alle valse boeken uitsteekt. De mensen moeten duidelijk kunnen zien dat het geen mensenwerk kan zijn.

Als God niet eens een foutloze boek kan schrijven, hoe kunnen wij dan weten dat het van Hem komt? Astagfirullah, moge Allah mij vergeven voor het neerzetten van sommige woorden, maar als iemand een boek zoals de Bijbel 100% God�s woord noemt, moet ik me wel even in hun schoenen verplaatsen om het aan hun uit te kunnen leggen. Open de eerste bladzijde van de Bijbel en er staat dat de zon na de aarde werd geschapen. Als de eerste bladzijde niet klopt, wat kunnen we dan van de rest verwachten?

Je kijkt in de bijbel en je ziet de betekenis niet. Je leest een verhaal over een veldslag en hoe God en mens met elkaar omgingen en je ziet aantallen van paardestallen. Stel je voor: een leraar legt het principe van het bijten van zoutzuur uit. Om dit te illustreren zegt hij: "Kijk, ik druppel dit op een eikenblaadje en het bijt het weg." Jij ziet dat het geen eikenblaadje is maar een beukenblaadje. Denk je dan: "Wat die leraar vertelt is niet waar, ik hoef niet naar hem te luisteren en ik stop lekker mijn hand in het zoutzuur." Dat zou niet erg wijs zijn want wat de leraar je uitlegt is wel waar. Zo is het denk ik ook met de bijbel.

Ik zie in de Koran net zo goed zulke fouten staan als in de Bijbel, maar ik geloof niet dat het om die fouten gaat. Ik kijk naar wat het boek me over mezelf en over de wereld vertelt en ik kijk of ik dat bij mezelf en in de wereld herken. Bij de bijbel zie ik dat meer dan bij de Koran en daarom geloof ik dat de eerste door God komt en dat de tweede op de bijbel gebaseerd is.

Ja en daarom hebben ze niks gevonden. Degenen die ernaar streven om het Licht van Islam te doven zijn zoals mensen die richting de zon en de maan blazen, hopend dat ze het licht ervan op een dag zullen doven, zoals Ibn Kathir zei in zijn Tafsir. De Qur�an is een Openbaring van God en het woord van God spreekt zichzelf niet tegen. Als je een tegenstrijdigheid in mijn boek ontdekt, verlaat ik mijn religie.

De Koran spreekt er openlijk over dat de boodschap veranderd. Zie Sura 16:101 en 2:106,108. Ik geloof wel dat voor andere tijden andere regels kunnen gelden (zoals in het oude en nieuwe testament waartussen er vanalles gebeurde) maar in de Koran wordt er een heleboel veranderd binnen een tijd van 20 jaar. Dit kan ik niet accepteren. Daarbij: aangezien de sura's niet op chronologische volgorde staan maar op lengte zou ik niet weten welke verzen als laatste geopenbaard zijn en welke ik dus moet geloven.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.