Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wie verdient het om...

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wie verdient het om...
    Geplaatst op: 26 april 2007 om 03:26

Hallo Muslima66

Hoewel je niet zult reageren, staat mij niets in de weg omdat wel te doen. Volgens mij kook je al van woede als je een niet-moslim iets over de islaam zegt. Misschien maakt dat ook dat je nogal selectief mijn berichtjes leest. Allereerst ben ik niet (alleen) degene die kanttekeningen bij jouw interpretatie zet. Ik haal de zeer gewaardeerde moslimtheoloog Reza Arslan aan, die haarfijn uitlegt hoe dat debat tussen die "Islamitische geleerden, die de klassieke Arabische taal tot in de puntjes beheersen [....] Islamitische geleerden die dag en nacht de Qor-aan en de Soennah aan het bestuderen zijn, hun hele leven lang" is verlopen door de eeuwen heen.

Het is dus maar welke geleerden (en welke bewijzen) je volgt. Daarom zijn er ook zoveel substromingen binnen de Islaam. Zelfs binnen de islaam is er blijkbaar geen 'ene waarheid', ookal ben jij Moslima66 daar klaarblijkelijk van overtuigd. Iedereen die er een andere (moslim) waarheid op na houdt, is een ongelovige, niet? 

Maar hoe dan ook, diezelfde geleerden, en dan herhaal ik mijzelf, blijven mensen. Mensen in een bepaalde tijd, met een bepaalde achtergrond en vaak een bepaalde agenda. Mensenwerk dus.

Gegroet.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 18:54
In eerste instantie geplaatst door tommy

hoi postpentacost, ik heb even een kleine opmerking
die helemaal niet op dit forum thuis hoort, maar ik moet het toch even
kwijt
muziek is niet verbonden aan wetten en/of normen, wel zitten er grenzen
aan wat in muziek mogelijk is en de uitdaging is om die grenzen te
verleggen, het is alleen wel zo dat muziek met een bepaalde norm
toegankelijker is voor mensen die zich er niet heel veel mee bezighouden
de aanname dat muziek aan wetten en normen is verbonden is een te
klassieke uitleg die nauwelijks voor vernieuwing zorgt, afgezien van de
tijd waarin de norm is opgemaakt, toen was het waarschijnlijk
revolutionair

voor wat betreft discussies en dialogen in muziek heb je gelijk, maar de
rest van de stelling doet me te veel denken aan de qor'aan uitleg zoals we
die van muslima66 gewend zijn

ps vertel eens wat meer over david
is het gegeven dat hij muziek maakte een belangrijk gegeven in de
boeken en waarom wel/niet?


Bij de wetten en normen van muziek denk ik aan de regels van
compositie, van harmonie�n en dergelijke grondregels. Met die regels
wordt natuurlijk gesold. Het zou niet goed zijn als het niet zo was, maar
je weet natuurlijk ook wel dat muziek die niet aan die grondregels voldoet
maar door heel weinig mensen als aangenaam wordt ervaren. Degenen
die zulke muziek teweeg brengen worden door velen juist als afvalligen
gezien. Hier ligt toch een gelijkenis met het religieus instituut.

David...
David was een geboren muzikant, een zanger en harpist die als kind al
God vereerde met zijn muziek. Hij was bepaald geen lieverdje, maar hij
was van harte toegewijd aan God en omdat muziek beter de taal van het
hart beter weergeeft dan platte woorden kunnen...
God was vanwege zijn spontane en konsekwente toewijding een vriend
van David en David was in die zin het zinnebeeldige type van Jezus, die
ook wel zoon van David genoemd werd.
David stond ook in een religieuze traditie waarin muziek hoog
aangeschreven stond. Zo bestond er een stam, de Korachieten, die belast
was met de verzorging van de muziek in het tempelgebeuren en bij
religieuze feesten.
De psalmen die deels door David en deels door de Korachieten geshreven
zijn, betekenen veel voor de hedendaagse joodse en christelijke
gelovigen. In allerlei soorten berijmingen en arrangementen worden ze
gezongen en gespeeld; van vroeg-klassiek tot hard rock. Monniken
zingen al eeuwen een aantal keren per dag psalmen in gregoriaanse stijl.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 16:08
In eerste instantie geplaatst door Amehulah

Hallo Moslima66

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik drijf niet de spot met de islaam. Wat ik maar aan wil geven is dat er verschillende interpretaties zijn van gods woord en de handelingen van de profeet. Een daarvan, en degene die jij klaarblijkelijk aanhangt, is een nogal stringente interpretatie. Tot stand gekomen door mensen, theologen, leiders. Mijns inziens mensenwerk dus.

Ik zou graag van je horen waar in de Qur-an staat dat je niet naar muziek mag luisteren. Ik zou graag willen weten, op welk moment mohammed in zijn opkomende moslimgemeenschap muziek uitbande. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Slechts na eindeloze herkauwing en intepretatie van woorden en zinnen kom je uit op: muziek is een instrument van de duivel. Maar na eindeloze herkauwing van diezelfde woorden, kun je ook uitkomen op: muziek is een instrument van god.

Wat ik aangeef is dat in de geschiedenis van de moslimtheologie, de traditionalisten -lees strikte mannen- de overhand hebben gekregen. Zodoende wordt er door een aantal mensen de Qur-an en de handelingen van de profeet op die manier uitgelegd. Ik denk dat je daarin een keuze hebt. Het moslimgeloof is, bewust, niet opgebouwd in speciale hierarchische structuren (zoals b.v. het katholieke geloof) die opleggen wat je moet denken en biedt ruimte om je eigen pad te kiezen. Daarom is lezen, wijsheid tot je nemen binnen de islaam ook zo belangrijk.

Dat is wat ik je aanraadde Moslima66. Want naar mijn smaak geef je een wel erg deprimerende uitleg van het mooie woord van god.   

@ allen hier op dit forum:  Vergeef mij als ik jullie titulatuur jegens god en zijn boodschapper niet volg. Het is mij vreemd als niet-moslim.



Verwacht je nu ECHT van mij, dat ik jouw post serieus neem(ik hoop het niet)..?? Sorry Amuhula, maar ik vind jouw post a BIG JOKE. Heel grappig dat een niet-moslim even langs komt, vertellende dat hij/zij de Qor-aan beter denkt te begrijpen dan de Islamitische geleerden. Een niet-moslim die waarschijnlijk nog niet eens het Arabische alfabet beheerst, maar nog steeds van zichzelf overtuigd is het beter te weten dan de Islamitische geleerden, die de klassieke Arabische taal tot in de puntjes beheersen. Een niet-moslim die waarschijnlijk de Qor-aan niet eens heeft opengeslagen, denkt het beter te weten dan de Islamitische geleerden die dag en nacht de Qor-aan en de Soennah aan het bestuderen zijn, hun hele leven lang. Vind jij dit ook niet grappig..??

Nee ik hoef van niemand (en al helemaal niet van een niet-moslim) het advies om mijn kennis niet van de geleerden te nemen. Want Allaah Soebhanahoe wa Ta�aalaa heeft me juist dit wel opgedragen:

 

�Vraag het dan aan de bezitters van de kennis, indien jullie het niet weten�
 (16:43)

Het zijn de geleerden die de erfgenamen zijn van de profeten:

De profeet (Salla llahoe �Alayhie Wa Sallam) zei:

Voorzeker, de geleerden zijn de erfgenamen van de profeten.  En voorzeker, de profeten laten geen dinars noch dirhams als erfenis achter. Eerder, zij laten alleen kennis achter als erfenis. Dus een ieder die het vasthoudt (de kennis), heeft dan een groot aandeel (van de erfenis) vast.� (Aboe Dawoed)


En het zijn de geleerden die Allaah Soebhanahoe wa Ta�aalaa het meest vrezen.

"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allaah vrezen" (Surah 35 : Ayah 28)

 
En het zijn de geleerden die inshaAllaah een hoge positie zullen bekleden in het Hiernamaals.

Even ter verduidelijking ik volg niet een specifieke geleerden, maar ik volg de bewijzen, bewijzen vanuit de Qor-aan en de Soennah.
Dat jij niet in kunt zien dat muziek verboden is in de Islaam, ligt aan jou en niet aan de bewijzen, want die zijn overduidelijk.

Amehulah hou deze onzin voortaan maar voor je, want geloof me maar, geen enkel moslim zal dit serieus nemen.

 

Gegroet.

Ik zal mijn tijd niet langer meer verspillen aan dit topic (forum) inshaAllaah, dus een reactie van mij hoef je niet terug te verwachten.

Moge Allaah de Verhevene mij vergeven voor mijn fouten.


Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 09:42
hoi postpentacost, ik heb even een kleine opmerking die helemaal niet op dit forum thuis hoort, maar ik moet het toch even kwijt
muziek is niet verbonden aan wetten en/of normen, wel zitten er grenzen aan wat in muziek mogelijk is en de uitdaging is om die grenzen te verleggen, het is alleen wel zo dat muziek met een bepaalde norm toegankelijker is voor mensen die zich er niet heel veel mee bezighouden
de aanname dat muziek aan wetten en normen is verbonden is een te klassieke uitleg die nauwelijks voor vernieuwing zorgt, afgezien van de tijd waarin de norm is opgemaakt, toen was het waarschijnlijk revolutionair

voor wat betreft discussies en dialogen in muziek heb je gelijk, maar de rest van de stelling doet me te veel denken aan de qor'aan uitleg zoals we die van muslima66 gewend zijn

ps vertel eens wat meer over david
is het gegeven dat hij muziek maakte een belangrijk gegeven in de boeken en waarom wel/niet?
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 07:39
In eerste instantie geplaatst door Muslima66



<p class="Msonormal">Beste mensen,





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Jullie hebben jullie �geluk� en �rust�
gevonden in muziekinstrumenten(als ik het goed heb begrepen),
fijn. Ik heb het gevonden in de Qor-aan, de Woorden van Allaah de
Verhevene
zijn genoeg voor mij. Geen melodie, gezang of geklap heb ik nodig voor
rust in
mijn hart, maar enkel en alleen de herdenking van Allaah de Verhevene
brengt
mijn hart tot rust. Nee mijn spirituele geluk, gevoel en rust is niet
afhankelijk van een lied, noch van een gitaar, trompet of tamborijn. Maar
het
is enkel en alleen afhankelijk van Allaah de Heer der Werelden, Die dit
gevoel
geschapen heeft.

<p class="Msonormal">





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Alle lof zij Allaah Die mijn geluk
niet heeft laten afhangen
van getrommel, gefluit en gezang, maar Hij heeft het laten afhangen van
de herdenking
van Hem.





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>''Waarlijk <b
style="">d<span style="">oor het gedenken van Allaah</span> ,
komen
de harten tot rust
.'' [13:28]<o:p></o:p>





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Dus voor jullie jullie geloof
(muziek) en voor mij mijn
geloof..:)





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Gegroet.





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>@ Amehulah, ik heb jou niks
anders te zeggen dan... DE AMMEHOELA!! :)







Moslima66, je maakt een tegenstelling van iets dat geen tegenstelling is.
je maakt in feite de profeet Dawud tot een afvallige afgodendienaar....
Geloof en muziek kunnnen een perfecte combinatie zijn. Meer nog dan
geloof en ratio, waar Moslims wel vel mee hebben...

@Amehulah (bijzondere naam )

ook muziek is aan wetten en normen gebonden. Juist heel sterk! En ook
in muziekspel worden discussies en dialogen gevoerd, die zeer hoog op
kunnen lopen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 03:15

Hallo Moslima66

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik drijf niet de spot met de islaam. Wat ik maar aan wil geven is dat er verschillende interpretaties zijn van gods woord en de handelingen van de profeet. Een daarvan, en degene die jij klaarblijkelijk aanhangt, is een nogal stringente interpretatie. Tot stand gekomen door mensen, theologen, leiders. Mijns inziens mensenwerk dus.

Ik zou graag van je horen waar in de Qur-an staat dat je niet naar muziek mag luisteren. Ik zou graag willen weten, op welk moment mohammed in zijn opkomende moslimgemeenschap muziek uitbande. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Slechts na eindeloze herkauwing en intepretatie van woorden en zinnen kom je uit op: muziek is een instrument van de duivel. Maar na eindeloze herkauwing van diezelfde woorden, kun je ook uitkomen op: muziek is een instrument van god.

Wat ik aangeef is dat in de geschiedenis van de moslimtheologie, de traditionalisten -lees strikte mannen- de overhand hebben gekregen. Zodoende wordt er door een aantal mensen de Qur-an en de handelingen van de profeet op die manier uitgelegd. Ik denk dat je daarin een keuze hebt. Het moslimgeloof is, bewust, niet opgebouwd in speciale hierarchische structuren (zoals b.v. het katholieke geloof) die opleggen wat je moet denken en biedt ruimte om je eigen pad te kiezen. Daarom is lezen, wijsheid tot je nemen binnen de islaam ook zo belangrijk.

Dat is wat ik je aanraadde Moslima66. Want naar mijn smaak geef je een wel erg deprimerende uitleg van het mooie woord van god.   

@ allen hier op dit forum:  Vergeef mij als ik jullie titulatuur jegens god en zijn boodschapper niet volg. Het is mij vreemd als niet-moslim.

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 13:07
In eerste instantie geplaatst door Rafoel & Rahiem

 

Moge Allah swt jou belonen InshaAllah,Amehulah.

Salaamaleikum



Assalaamu alaikum,

beste zuster, ik heb het gevoel dat jij de post van Amehulah niet goed begrepen hebt. Uit zijn/haar post kun je opmaken dat hij/zij een zeer ontwetende niet-moslim is. En hij/zij drijft in zijn/haar post, de spot met de Islaam.
Dus de dua moet je niet voor hem/haar verrichten, insha Allaah dat dit kunt weg halen.

Gair insha Allaah

wassalaam


Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 13:04

Beste mensen,

Jullie hebben jullie �geluk� en �rust� gevonden in muziekinstrumenten(als ik het goed heb begrepen), fijn. Ik heb het gevonden in de Qor-aan, de Woorden van Allaah de Verhevene zijn genoeg voor mij. Geen melodie, gezang of geklap heb ik nodig voor rust in mijn hart, maar enkel en alleen de herdenking van Allaah de Verhevene brengt mijn hart tot rust. Nee mijn spirituele geluk, gevoel en rust is niet afhankelijk van een lied, noch van een gitaar, trompet of tamborijn. Maar het is enkel en alleen afhankelijk van Allaah de Heer der Werelden, Die dit gevoel geschapen heeft.


Alle lof zij Allaah Die mijn geluk niet heeft laten afhangen van getrommel, gefluit en gezang, maar Hij heeft het laten afhangen van de herdenking van Hem.

''Waarlijk door het gedenken van Allaah , komen de harten tot rust.'' [13:28]

Dus voor jullie jullie geloof (muziek) en voor mij mijn geloof..:)

Gegroet.

@ Amehulah, ik heb jou niks anders te zeggen dan... DE AMMEHOELA!! :)

Terug naar boven
Rafoel & Rahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rafoel & Rahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 10:27

 

Moge Allah swt jou belonen InshaAllah,Amehulah.

Salaamaleikum

Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 09:47
[QUOTE=Muslima66]

tommy, de stuk hieronder geeft duidelijk aan dat muziek tot dwaling leidt.:


[.....Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal dat als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).

Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

----------------------

Heerlijk vind ik dat: opgaan in muziek. Sterker, wanneer ik opga in muziek voel ik mij enorm spiritueel. Aangezien ik als ongelovige, in de letterlijke zin (derde generatie sinds 1934), niet kan ervaren hoe geloven voelt, stel ik me dan altijd voor dat het opgaan in muziek dicht in de buurt komt van geloven. In die zin gun ik iedereen zijn geloof.

Muziek kent geen 'ene waarheid'. Muziek kent alleen verhalen, emoties en verschillende waarheden. Muziek legt geen waarheid op of ontkent geen waarheid van anderen. Die discussie is oninteressant in Muziek. 

Jammer is dan ook dat, zoals moslima66's tekst stelt (en ik nauwelijks kan geloven), muziek verboden is in de Islaam. Volgens mij staat dit niet in el Qur-an en -als het al waar is- is het een uitkomst van de debatten die de vele moslimtheologen in de geschiedenis gehad hebben over de juiste interpretatie van het heilige boek en de handelingen van de profeet. 

Zoals Reza Arsan, Iraans theoloog, het stelt in zijn boek 'Geen god dan god' 2005, hebben de zogenoemde traditionalistische theologen daarin uiteindelijk de overhand gekregen. Zij die ook verantwoordelijk zijn voor de Sharia en andere randzaken die na verloop van tijd in de islaam zijn ingebed. (en waarover Mohammed, nog zijn boodschap, repten) 

Dat is een mooie overeenkomst trouwens met andere religies. Het na verloop van tijd inbedden van plaatselijke cultuurelementen en gebruiken. Vaak betekent -helaas- dat het afpakken/ontkennen wat menselijker wijs prettig is. In dit geval muziek.

Meer down to earth: Moslima66, hoe gedragen mensen zich eigenlijk in discotheken en popconcerten?

Verschillend, naar mijn idee....

Wat ik je zou aanraden: ga eens weg achter de boeken met die naargeestige interpretaties van de Islaam door dito mannen en concentreer je op de Qur-an. Mooie gedichten niet? In de ogen van een ongelovige als ik, is dat kunst, is dat schoonheid, is dat muziek. Ga dan vervolgens eens kijken hoe jij die boodschap zou inpassen in jouw wereld. In plaats van je een waarheid op te laten leggen door stoffige oude mannen uit een al even stoffig verleden.

Wijsheid is aan u

Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 09:41
hoi muslima66, het klopt inderdaad dat wanneer je in muziek opgaat, de rest van de wereld op dat moment helemaal niet aanwezig lijkt, het is een heerlijk gevoel
kan ik je garanderen
zie jij niet dat wanneer je qor'aan teksten als zang in muziek zou verwerken, ongeacht of dit nou wel of niet
is toegestaan, de theorie in de uitleg hierboven gewoon niet meer opgaat?
smaken verschillen, niet alleen in muziek, film en eten, maar ook zeker wat betreft religie ben ik al achter

ik ben waarschijnlijk al zo ver afgedwaald dat als ik nog ��n cd luister of nog ��n keer mijn instrument pak,
ik waarschijnlijk een manifestatie van de duivel zelf zal worden

met andere woorden: ik geloof er geen barst van, maar
daar kijk jij vast niet raar van op
laat ik maar weer afsluiten op dezelfde manier als een eerdere post:
we laten het hierbij, even goede vrienden, dan hoef jij je aan mij niet meer te ergeren
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 06:29
Dan moet de profeet David een valse profeet zijn, want hij maakte heel
veel muziek.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 15:47

tommy, de stuk hieronder geeft duidelijk aan dat muziek tot dwaling leidt.:

 
[.....Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal dat als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).

 
Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

 

Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: �weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor�aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor�aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor�aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op en verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het naar iedere schaamteloze wens en lust te brengen��

 

Een van de tekenen van huichelarij die het  gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor�aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor�aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z�n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!

Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,
Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. �En dat degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg� (Alhadj ayah54).]


(Zie voor de gehele stuk de volgende link: www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/muziekrabe/Muziek.doc)

De Islaam verbiedt ons enkel en alleen het slechte en beveelt ons enkel en alleen het goede. En Allaah is de Alwetende, Hij weet wat het beste is voor Zijn dienaren.

Gegroet.

P.S: En nu maar hopen dat je wel erin slaagt om het te begrijpen..:)

Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 10:32
hey hey muslima66 ik heb de links bekeken
als ik het goed begrijp en wat moderner uit mag
drukken zijn sex, drugs& rock 'n roll in de islaam
verboden, dat kan ik best begrijpen
deze drie woorden staan bijna bij iedereen ook wel
gelijk aan losbandigheid
maar ja(daar heb je tommy weer aan zul je wel denken)
om muziek dan maar totaal te verbieden vind ik toch wel
jammer
wederom slaag ik er niet in om te zien waarom muziek tot
dwaling zou leiden, tenzij bepaalde teksten de muziek daarin ondersteunen
maar ik heb het niet over gesproken woord,
ik heb het over ritme en melodie
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 12:49
hoi muslima66

ik moet de links nog bekijken, ik heb nu weinig tijd
ik vraag het eigenlijk ook puur uit nieuwsgierigheid,
ik heb twee mensen eens een keer horen bekvechten hierover
het was echt bekvechten, ik wil het niet eens een discusie noemen
zelf doe ik niets liever dan muziek maken en luisteren

ps ik heb het over goede muziek
(niet die sh*t die je elke dag op de radio hoort )
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 12:40

 

De volgende 2 links behandelen het wetsoordeel over muziek, met duidelijke bewijzen (en uitleg) uit de Qor-aan en Soennah:

http://www.al-yaqeen.com/vragen/al-fiqh/wetsoordeelmuziek.ht m

http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/q anda/search/Muziek/qanda/209

Gegroet.

P.S: Vanwaar deze vraag opeens? Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid.

Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 08:05
ok nog even een kort vraagje dan

islaam en muziek gaan volgens sommigen niet samen
mijn vraag is: wat zeggen de geschriften hierover?
voor antwoorden uit de geschriften ben ik bij jou
meestal wel aan het goede adres, heb ik ervaren

bedankt
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2007 om 01:54

 

Hoi Tommy,

Het punt is dat de Qor-aan ons duidelijk verteld over hoe de ongelovigen denken over het leven, het bestaan van God, het Hiernamaals etc. En Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) weerlegt hun uitspraken 1 voor 1..dus je vertelt me niks nieuws.
Ik hou niet van eindeloze discussies en ik heb het gevoel dat onze discussie nergens naar toe leidt, gair insa-Allaah. Vandaar ook mijn vraag aan jou of jij onze discussie nog zinvol vindt, ik heb het gevoel van niet.

Maar mocht je nog vragen hebben over de Islaam, dan dien je ze uiteraard te blijven stellen.

Gegroet.

Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2007 om 13:43
beste muslima66, ik probeer slechts een beeld voor je te schetsen over hoe jouw informatie overkomt op niet religieuze mensen en ook leg ik uit waarom ik me de reacties van deze mensen wel een beetje kan begrijpen
ik probeer geen discussie te winnen

maar goed als het vervelend wordt dan laten we het hierbij,
even goede vrienden   




Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2007 om 12:46
In eerste instantie geplaatst door tommy

hoi muslima66, bedankt voor de link, ik heb het snel even een keer doorgelezen, maar het behoeft wel wat meer bestudering
als ik daarna met "brandende" vragen zit ben je de eerste aan wie ik ze richt
voorlopig heb ik nog wel een paar reacties waarvan uiteraard ook weer over de persoon in ons voorbeeld

jij vraagt, " Dus als ik deze persoon de volgende vraag zou stellen:

Bestaat God..?



A: Ja

B: Nee

C: Geen mening


Dan zou hij/zij voor antwoord C kiezen, toch..? Maar dit laat dan toch zien dat deze persoon geen enkele moeite heeft genomen, om voorzichzelf na te gaan of God wel of niet bestaat ? Want dan zou hij/zij voor antwoord A of B hebben gekozen.

en de persoon kiest voor antwoord D: "nee ik geloof inderdaad niet in God, ik vind dit zeer onwaarschijnlijk, we zullen het wel zien als het zover is"

Nee, het is eerder onvoorstelbaar dat de mens denkt dat hij hier op aarde is gekomen door een �toevallige� oerknal. En het is onvoorstelbaar dat de mens denkt dat het �toeval� is dat alles in de wereld zo goed geordend en gestructureerd is. En dat de mens denkt dat we echt geluk hebben gehad dat de maan en de zon �toevallig� zijn ontstaan, en dat we ook blij moeten wezen dat ze �toevallig� elkaar afwisselen, de dag en de nacht.

Het is onvoorstelbaar dat de mens denkt dat hij doelloos op aarde is gekomen. En het is zeer onvoorstelbaar dat men nog steeds niet wilt geloven in God, na de duidelijke Tekenen van God te hebben aanschouwd.

 �En op de aarde zijn tekens voor de overtuigden. En ook in jullie zelf, zien jullie dan niet?�

(Soerat Ad-Dzaariyaat (51), aayah 20-21)



jij zegt ook: "Het hebben van geen enkel gevoel bij iets, positief noch negatief, duidt aan op volledige afwezigheid van kennis over dat betreffende iets bij die persoon. Right...?"

dit geldt voor lang niet alles, maar als het over God gaat mag je het zo wel stellen ja


"Ook leidt meer kennis en bewustzijn van God, door het nadenken over de tekenen in Zijn Openbaring waarmee Zijn boodschappers (vrede zij met hen) gekomen zijn en de immense voordelen die er in aanwezig zijn, welke dermate zijn dat het leven van een persoon in deze wereld en in het Hiernamaals niet behouden kan worden behalve hierdoor. Als een persoon dit in aanschouwing neemt en hier over nadenkt en ziet hoe het kennis en wijsheid bevat en ziet hoe het perfect geordend is en in volledige harmonie met de behoeften van de mensen, dan zal dit hem leiden naar kennis en bewustzijn van zijn Heer (Azza wa Djal)."

dit schijnt dan toch een moeizaam, voor sommige een onmogelijk proces te zijn

Nee, het heeft enkel en alleen te maken met willen....

 

 �En Zeg: "De waarheid is van jullie Heer: dus wie wil, laat hem geloven; en wie wil, laat hem ongelovig zijn.�......

(Surah al-Kahf: 29)

 

nu zeg jij vervolgens: " De mens heeft niet voor niets een verstand gekregen, laat hem/haar die dan ook gebruiken.
De enige conclusie die ik kan trekken over het feit dat een persoon voorzichzelf dit niet na gaat (het bestaan van God), is dat hij/zij dit niet wil weten....?
Maar als de bewijzen overduidelijk zijn, dat er een Schepper bestaat..? Dan is de keuze aan jou of je dit accepteert ja of nee. Dus uiteindelijk kies jij of je wel of niet in God gelooft. Een ongelovige die weet wel dat een Schepper bestaat, maar wilt niet geloven."

hierin zit ons grootste meningsverschil, de overduidelijke bewijzen overtuigen deze persoon niet, hij/zij vindt ze gewoon niet geloofwaardig overkomen
ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er niets is na dit leven wat deze persoon dus wel het meest waarschijnlijke lijkt
deze persoon denkt overigens wel degelijk na over zijn bestaan(op aarde dan), alleen is het zo dat het bestaan voor hem/haar niet verder gaat dan wat de zintuigen kunnen waarnemen

Allaah de Verhevene zegt: �En zij ontkenden ze, hoewel zij zelf ervan overtuigd waren, uit onrechtvaardigheid en hoogmoed.� (soerat An-Naml (27), aayah 14)


en zijn/haar conclusie is nog steeds dat wanneer je goed bent voor de medemens je hier het meest voor terug krijgt

Dit is en blijft nog steeds zelfbedrog, zoals dit duidelijk is gemaakt in het stuk  �Dood, Wederopstanding en Hel�, samengesteld door Harunyahya.


nog even snel een reactie op het stuk van de link(bepaald geen stuk waar ik vrolijk van word)
neem even in je achterhoofd mee dat ik net voordat ik begon met het lezen van het stuk eerst nog gerustgesteld werd met wat jij zei: "Tommy, je moet allereerst weten dat Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa), de Rechtvaardige is, de Meest Barmhartige. Hij zal niemand maar dan ook niemand onrecht aan doen."

ok even een beetje wiskunde
menselijk leven(uitgedrukt in tijd) staat tot hiernamaals(uitgedrukt in tijd)= oneindig klein staat tot oneindig groot
dat zegt dit stuk ook, zelfs 20 miljoen jaar zijn op een bepaald moment in eeuwigheid(uitgezet in tijd) een verwaarloosbaar klein percentage
als de mens geen invloed op God uitoefent, wat jij eerder aanhaalde en God dus niet gelukkiger of droeviger of kwader wordt door menselijk handelen, vind ik het moeilijk voor te stellen dat iemand eeuwig vervloekt zal zijn
ik moet er gewoon niet aan denken

Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) heeft de dood en het leven geschapen om ons te beproeven,  en te tonen wie van ons de beste daden verricht. Als jij begrijpt dat dit leven slechts een test is, dan begrijp je ook de beloning en de bestraffing die men ontvangt op de Dag Des Oordeels.

�Degene die de dood en het leven heeft geschapen om jullie te beproeven, (en te tonen) wie van jullie de beste daden verrichten. En Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde.�(Al Moelk, 2)

�Elke ziel zal de dood ondergaan. En voorzeker zult u op de Dag der Opstanding uw beloning ten volle worden uitbetaald. Wie daarom van het Vuur wordt verwijderd en de Hemel binnengelaten, heeft inderdaad zijn doel bereikt. Het leven dezer wereld is niets dan een middel tot bedrog. Gij zult zeker worden beproefd in uw bezittingen en in uzelf en gij zult gewis vele pijnlijke dingen horen van degenen, aan wie het Boek was gegeven v��r u en van degenen, die afgoderij bedrijven. Maar als gij geduldig blijft en rechtvaardig handelt, dat is waarlijk een zaak van vastberadenheid.� (Al-Imran, 185-86)


Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa)  heeft de mens alles geschonken om naar het doel van zijn bestaan te leven, ,zoals intelligentie/geweten/gezond verstand etc.

 
�En ik heb de Djinn�s en de mens slechts geschapen om Mij te dienen.� (ad dzarijat, 56)

 
Allaah is niet tevreden met ongeloof (koefr) en het richten van aanbidding naar iemand naast Hem (shirk). Integendeel, Hij zond zelfs de boodschappers en openbaarde de Boeken om te strijden tegen koefr en shirk en om het uit te roeien.

Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa): �Als jullie niet geloven: voorwaar, Allaah heeft jullie niet nodig. En de ondankbaarheid van Zijn dienaren behaagt Hem niet; maar wanneer jullie dankbaar zijn, dan heeft Hij behagen in jullie...�

En Zeg: "De waarheid is van jullie Heer: dus wie wil, laat hem geloven; en wie wil, laat hem ongelovig zijn.�......

(Surah al-Kahf: 29)

 

 Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt: �Voorwaar, Allaah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil...�

(Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 48)

Dus wil je het principe van beloning en bestraffing die de mens zal ontvangen op de Dag Des Oordeels begrijpen, dan moet je eerst weten dat deze wereldse leven slechts een beproeving is.

Je kunt hierover meer lezen op de volgende site: http://www.harunyahya.com/nl/sectie/boeken/het_geheim_02.php



maar neem de reactie nog niet te serieus, ik heb nog veel meer van dit soort reacties
daarom is het beter dat ik eerst het stuk eens een aantal keren goed doorneem

Hoe zinvol vind jij deze discussie nog..?
Ik zie het nut niet (meer) in het voeren van deze discussie....
.

Gegroet.



maar eerst slapen










Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2007 om 18:04
hoi muslima66, bedankt voor de link, ik heb het snel even een keer doorgelezen, maar het behoeft wel wat meer bestudering
als ik daarna met "brandende" vragen zit ben je de eerste aan wie ik ze richt
voorlopig heb ik nog wel een paar reacties waarvan uiteraard ook weer over de persoon in ons voorbeeld

jij vraagt, " Dus als ik deze persoon de volgende vraag zou stellen:

Bestaat God..?



A: Ja

B: Nee

C: Geen mening


Dan zou hij/zij voor antwoord C kiezen, toch..? Maar dit laat dan toch zien dat deze persoon geen enkele moeite heeft genomen, om voorzichzelf na te gaan of God wel of niet bestaat ? Want dan zou hij/zij voor antwoord A of B hebben gekozen.

en de persoon kiest voor antwoord D: "nee ik geloof inderdaad niet in God, ik vind dit zeer onwaarschijnlijk, we zullen het wel zien als het zover is"

jij zegt ook: "Het hebben van geen enkel gevoel bij iets, positief noch negatief, duidt aan op volledige afwezigheid van kennis over dat betreffende iets bij die persoon. Right...?"

dit geldt voor lang niet alles, maar als het over God gaat mag je het zo wel stellen ja


"Ook leidt meer kennis en bewustzijn van God, door het nadenken over de tekenen in Zijn Openbaring waarmee Zijn boodschappers (vrede zij met hen) gekomen zijn en de immense voordelen die er in aanwezig zijn, welke dermate zijn dat het leven van een persoon in deze wereld en in het Hiernamaals niet behouden kan worden behalve hierdoor. Als een persoon dit in aanschouwing neemt en hier over nadenkt en ziet hoe het kennis en wijsheid bevat en ziet hoe het perfect geordend is en in volledige harmonie met de behoeften van de mensen, dan zal dit hem leiden naar kennis en bewustzijn van zijn Heer (Azza wa Djal)."

dit schijnt dan toch een moeizaam, voor sommige een onmogelijk proces te zijn

nu zeg jij vervolgens: " De mens heeft niet voor niets een verstand gekregen, laat hem/haar die dan ook gebruiken.
De enige conclusie die ik kan trekken over het feit dat een persoon voorzichzelf dit niet na gaat (het bestaan van God), is dat hij/zij dit niet wil weten....?
Maar als de bewijzen overduidelijk zijn, dat er een Schepper bestaat..? Dan is de keuze aan jou of je dit accepteert ja of nee. Dus uiteindelijk kies jij of je wel of niet in God gelooft. Een ongelovige die weet wel dat een Schepper bestaat, maar wilt niet geloven."

hierin zit ons grootste meningsverschil, de overduidelijke bewijzen overtuigen deze persoon niet, hij/zij vindt ze gewoon niet geloofwaardig overkomen
ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er niets is na dit leven wat deze persoon dus wel het meest waarschijnlijke lijkt
deze persoon denkt overigens wel degelijk na over zijn bestaan(op aarde dan), alleen is het zo dat het bestaan voor hem/haar niet verder gaat dan wat de zintuigen kunnen waarnemen
en zijn/haar conclusie is nog steeds dat wanneer je goed bent voor de medemens je hier het meest voor terug krijgt

nog even snel een reactie op het stuk van de link(bepaald geen stuk waar ik vrolijk van word)
neem even in je achterhoofd mee dat ik net voordat ik begon met het lezen van het stuk eerst nog gerustgesteld werd met wat jij zei: "Tommy, je moet allereerst weten dat Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa), de Rechtvaardige is, de Meest Barmhartige. Hij zal niemand maar dan ook niemand onrecht aan doen."

ok even een beetje wiskunde
menselijk leven(uitgedrukt in tijd) staat tot hiernamaals(uitgedrukt in tijd)= oneindig klein staat tot oneindig groot
dat zegt dit stuk ook, zelfs 20 miljoen jaar zijn op een bepaald moment in eeuwigheid(uitgezet in tijd) een verwaarloosbaar klein percentage
als de mens geen invloed op God uitoefent, wat jij eerder aanhaalde en God dus niet gelukkiger of droeviger of kwader wordt door menselijk handelen, vind ik het moeilijk voor te stellen dat iemand eeuwig vervloekt zal zijn
ik moet er gewoon niet aan denken

maar neem de reactie nog niet te serieus, ik heb nog veel meer van dit soort reacties
daarom is het beter dat ik eerst het stuk eens een aantal keren goed doorneem

maar eerst slapen




Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2007 om 07:10
In eerste instantie geplaatst door tommy

hoi muslima66 ik heb inderdaad nog een vraag over de islaam, maar ik zal eerst jouw vraag beantwoorden
jouw vraag over de persoon in het voorbeeld van onze discussie is waarom deze persoon zijn verstand niet gebruikt en niet voor zichzelf na gaat of er wel of geen God bestaat
deze vraag heeft deze persoon voor zichzelf al beantwoord
hij/zij vond het antwoord in het gevoel wat God bij hem/haar oproept en in dit geval is dat zelfs geen gevoel

Dus als ik deze persoon de volgende vraag zou stellen:

Bestaat God..?

 

A: Ja

B: Nee

C: Geen mening


Dan zou hij/zij voor antwoord C kiezen, toch..? Maar dit laat dan toch zien dat deze persoon geen enkele moeite heeft genomen, om voorzichzelf na te gaan of God wel of niet bestaat ? Want dan zou hij/zij voor antwoord A of B hebben gekozen.

Het hebben van geen enkel gevoel bij iets, positief noch negatief, duidt aan op volledige afwezigheid van kennis over dat betreffende iets bij die persoon. Right...?

Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) roept ons vaak aan in de Qor-aan om na te denken over de schepping, om onze verstand te gebruiken, Zijn Tekenen te aanschouwen etc, etc. Want enkel en alleen hierdoor krijg je kennis en bewustzijn van God.

 
Allaah (Azza wa Djal) zegt:
�...Weet, dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allaah, de Heer der werelden.�

(Soerat Al-A�raaf (7), aayah 54.)

 En de Verhevene zegt: �En op de aarde zijn tekens voor de overtuigden. En ook in jullie zelf, zien jullie dan niet?�

(Soerat Ad-Dzaariyaat (51), aayah 20-21.

 
�Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker Tekenen voor bezitters van begrip.�

(Soerat Aal-�Imraan (3), aayah 190)

 

En de wereld zit vol met de Tekenen van Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa), die wijzen naar een bestaan van een Oppermacht.

 

�Voorwaar, in de schepping van de hemelen en de aarde en de afwisseling van de nacht en de dag en de schepen die over de zee varen met wat de mensen voordeel geeft, en het water dat Allaah uit de hemel neerzendt, waarmee Hij de aarde tot leven brengt na haar dood, en dat hij daarop allerlei dieren verspreidde, en de besturing van de winden en de wolken die tussen de hemel en de aarde dienstbaar zijn gemaakt, zijn zeker Tekenen voor een volk dat verstandig is.�

(Soerat Al-Baqarah (2), aayah 164)

Ook leidt meer kennis en bewustzijn van God, door het nadenken over de tekenen in Zijn Openbaring waarmee Zijn boodschappers (vrede zij met hen) gekomen zijn en de immense voordelen die er in aanwezig zijn, welke dermate zijn dat het leven van een persoon in deze wereld en in het Hiernamaals niet behouden kan worden behalve hierdoor. Als een persoon dit in aanschouwing neemt en hier over nadenkt en ziet hoe het kennis en wijsheid bevat en ziet hoe het perfect geordend is en in volledige harmonie met de behoeften van de mensen, dan zal dit hem leiden naar kennis en bewustzijn van zijn Heer (Azza wa Djal).

 

 Hij (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt:

�Denken zij dan niet na over de Qor-aan? En wanneer (die) anders dan van Allaah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.�

(Soerat An-Nisaa-e (4), aayah 82)

 

 De mens heeft niet voor niets een verstand gekregen, laat hem/haar die dan ook gebruiken.
De enige conclusie die ik kan trekken over het feit dat een persoon voorzichzelf dit niet na gaat (het bestaan van God), is dat hij/zij dit niet wil weten....?


het lijkt wel of jij ervan uit gaat dat iemand er voor kiest om niet in God te geloven, maar het gevoel wat je ergens aan over houdt is geen keuze, wel is het een keuze hoe je met dat gevoel omgaat of wat iemand er over vertellen wil

Maar als de bewijzen overduidelijk zijn, dat er een Schepper bestaat..? Dan is de keuze aan jou of je dit accepteert ja of nee. Dus uiteindelijk kies jij of je wel of niet in God gelooft. Een ongelovige die weet wel dat een Schepper bestaat, maar wilt niet geloven.

je hebt hier ook niet te maken met en persoon die trots vertelt dat het geloof bij hem/haar overkomt als een sprookje dus de vraag of deze persoon iets wel of niet wil weten en waarom is niet relevant, niet voor deze persoon in ieder geval

Waarom niet...?

ik moet een klein beetje lachen omdat jij je waarschijnlijk niets kan voorstellen bij het idee dat bepaalde mensen zo denken
deze persoon denkt dat wanneer het leven ophoudt er niets meer is   ja kan ik me zelf ook niet voorstellen evengoed als dat deze persoon zich geen hiernamaals kan voorstellen,

Ik kan me eerlijk gezegd dit wel voorstellen....:)

Als iemand niet nadenkt over zijn bestaan hierop aarde, dan is het meer dan logisch dat een persoon dit denkt.

 
Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt: �Degenen die ongelovig zijn veronderstellen dat zij niet opgewekt zullen worden. Zeg: �Welzeker, bij mijn Heer! Jullie zullen zeker opgewekt worden en vervolgens zullen jullie op de hoogte gebracht worden van wat jullie bedreven hebben. En dat is voor Allaah gemakkelijk.�

(Soerat At-Taghaaboen (64), aayah 7)


Niemand zal ontkennen dat hij geschapen is nadat hij niets was; en dat zij tot bestaan zijn gekomen nadat zij niet bestonden. Degene Die hem geschapen heeft en tot bestaan gebracht heeft nadat hij niets was, is zonder twijfel ook in staat om hem na zijn dood weer opnieuw tot bestaan te brengen. Net zoals Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt: �En Hij is Degene Die de schepping schept en haar daarna herhaalt en dat is voor Hem nog gemakkelijker.�

(Soerat Ar-Room (30), aayah 27.)

 

En de Verhevene heeft gezegd: �net zoals Wij de eerste schepping begonnen zullen Wij haar herhalen, als een belofte die Wij op Ons namen. Voorwaar, Wij zullen het doen.�

(Soerat Al-Anbiyaa-e (21), aayah 104)

 

 

Iedereen die kan zien, zal zien dat de aarde onvruchtbaar wordt en dat de vegetatie die erop groeit sterft. Als er dan regen opvalt, wordt het weer vruchtbaar en de vegetatie wordt tot leven gebracht nadat het dood was. Degene Die in staat is leven te geven na de dood, is ook instaat om op te wekken en de doden weer tot leven te brengen. Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt: �En het behoort tot Zijn Tekenen dat jij de droge aarde ziet, en als Wij er dan water op doen neerdalen, dan beweegt zij en zet zij uit. Voorwaar, Degene Die haar doet leven, doet zeker ook de doden leven. Voorwaar, Hij is de Almachtige over alle zaken.�

(soerat Foessilat (41), aayah 39.)

 

Wijsheid vereist dat er een Opstanding is na de dood, zodat elke ziel zijn beloning zal krijgen voor de daden die ze vericht heeft. Als dit niet het geval zou zijn, dan zou de schepping van de mens iets zinloos en waardeloos zijn en zonder wijsheid. Als dit het geval zou zijn, dan zou er in dit leven geen verschil zijn tussen de mensheid en dieren


Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt:
�Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben? En dat jullie niet tot Ons terugkeren?� Verheven is Allaah, de Ware Koning, er is geen god dan Hij, Heer van de Edele Troon.�

(Soerat Al-Moe-eminoen (23), aayah 115-116)

 

En de Verhevene heeft gezegd: �En zij zweren bij Allaah hun duurste eden dat Allaah degenen die sterft niet zal opwekken: integendeel, het is als een belofte waar Hij Zich aan heeft verbonden, maar de meesten van de mensen weten het niet. (Hij zal hen opwekken) om hen dat waar zij over twistten duidelijk te maken en om degenen die ongelovig waren te doen weten dat zij leugenaars waren. Voorwaar Ons Woord tegen iets wat Wij willen, is dat Wij er slechts tegen zeggen: �Wees,� en het is.�

(Soerat An-Nah�l (16), aayah 38-40)



maar dit wil niet zeggen dat ik deze persoon geen paradijs toe wens en toch zijn er grote groepen mensen die uit overtuiging zeggen dat deze persoon het paradijs niet zal bereiken en als dat waar is maakt het mij droevig


Tommy dit stuk komt uit de artikel �Dood, Wederopstanding en Hel�, samengesteld door Harunyahya:

 

 

Methodes van Zelf-Bedrog

 

- Denkend "ik verdien het Paradijs reeds": Er is ook een groep die zich onder de mensen van het Paradijs veronderstelt. Door zich bezig te houden met wat minder belangrijke daden die zij hebben als goede daden achten en het vermijden van sommige slechte daden, denken zij rijp te zijn voor het binnengaan van de hemel. Gedompeld in bijgeloof en ketterijen verkondigend die zij met godsdienst associ�ren, hangen deze mensen eigenlijk een geloof aan dat volledig van dat van de Qur'an is gescheiden. Zij stellen zich als ware gelovigen voor. De Qur'an classifiseert hen echter onder diegenen die partners aan God toeschrijven:

 

En geef hun de gelijkenis der twee mannen. Voor een hunner maakten Wij twee wijngaarden, omgeven met dadelpalmen en daartussen legden Wij korenvelden. Elk der tuinen bracht vruchten voort en bleef niet in gebreke. En door beide deden Wij rivieren stromen. En hij had overvloed,en zeide tijdens een gesprek tot zijn gezel: "Ik ben rijker dan gij, aan bezit en in getal." En hij ging zijn tuin binnen, terwijl hij onrechtvaardig was tegenover zichzelf. Hij zeide: "Ik denk niet, dat dit ooit zal vergaan." "Noch denk ik dat het Uur zal komen. Indien ik tot mijn Heer word teruggebracht, zal ik voorzeker een betere plaats vinden dan dit." Zijn gezel redetwistte en zeide: "Gelooft gij niet in Hem, Die u schiep uit stof, daarna uit een levenskiem en u dan vormde tot een volledig mens?" "Wat mij betreft, het is Allah Die mijn Heer is, ik zal niemand met mijn Heer vereenzelvigen." (Surah al-Kahf: 32-38)

 

Met de woorden, "Indien ik tot mijn Heer word gebracht", drukt de tuineigenaar zijn gebrek aan correct geloof in God en het Hiernamaals uit en onthult dientengevolge dat hij een afgodendienaar is die twijfels herbergt. Ondertussen beweert hij dat hij een superieure gelovige is. Voorts voelt hij geen twijfels dat God hem met het Paradijs zal belonen. Dit onbeschaamde en inferieure karakter van de afgodendienaar is zeer gemeenschappelijk onder mensen. Deze mensen weten diep van binnen dat zij vol bedrog zijn, maar zodra zij hierover worden gevraagd, proberen zij om hun onschuld te bewijzen. Zij beweren dat het opvolgen van de bevelen van de godsdienst niet zo belangrijk is. Voorts proberen zij om zich vrij te spreken, door te beweren dat de schijnbaar godsdienstige mensen die zij om hen heen zien, immoreel en oneerlijk zijn. Zij proberen te bewijzen dat zij "goede mensen" zijn door te verklaren dat zij niemand kwaad doen. Zij verklaren dat zij niet aarzelen om geld aan bedelaars te geven, dat zij jarenlang eerlijk in de openbare dienstverlening hebben gewerkt en dat dit de dingen zijn die iemand een oprechte Moslim maken. Of zij weten het niet of zij doen simpelweg alsof zij niet weten dat wat een mens een Moslim maakt, niet is om goed met goed mensen om te gaan, maar dat hij een bediende van God is en Zijn bevelen uitvoert. In een poging om hun vervormde Godsdienst te baseren op een zekere soort van beredenering, onderschrijven zij aan bepaalde denkfouten. Dit is eigenlijk typisch voor hun oneerlijkheid. Om hun eigen leven als wettig te erkennen, zoeken zij toevlucht tot leuzen als: "De beste vorm van aanbidding is werken" of "wat er toe doet is de oprechtheid van het hart." In de woorden van de Qur'an, is dit enkel "het uitvinden van leugens tegen God" en het verdient de straf van de eeuwige Hel. In de Qur'an, beschrijft God de situatie van dergelijke mensen als volgt:

 

Zij trachten God en hen bedriegen die geloof hebben. Zij bedriegen niemand maar zichzelf, terwijl zij het niet beseffen. (Surah al-Baqarah: 9)

 

Je kunt de gehele stuk rustig op je gemak lezen op de volgende site: http://66.102.9.104/search?q=cache:AdHbk3AH_QQJ:api.fmanager .net/api_v1/xmlapi.php%3Fdev-t%3DEDCRFV%26with%3Dmod%3Dfile, id%3D28263+de+hoogmoedigen+zullen+de+hel+binnengaan&hl=n l&ct=clnk&cd=2&gl=nl

mijn vraag gaat over het tegenovergestelde,              het antiparadijs
ik dacht dat ik ooit eens gehoord of gelezen heb dat de hel in de islaam niet perse voor eeuwig hoeft te zijn, ik weet alleen niet meer hoe ik aan deze informatie ben gekomen
Wil jij misschien hierover wat meer uitleggen?

Tommy, je moet allereerst weten dat Allaah  (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa), de Rechtvaardige is, de Meest Barmhartige.  Hij zal niemand maar dan ook niemand onrecht aan doen.

 
Hij (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) heeft gezegd:
�En Wij zullen betrouwbare weegschalen opstellen op de Dag der Opstanding, zodat geen ziel iets van onrecht aangedaan wordt. En al gaat het om het gewicht van een mosterdzaadje: Wij zullen het (naar voren) brengen. En Wij zijn voldoende als Berekenaars.�

(Soerat Al-Anbiyaa-e (21), aayah 47)

 

Allaah (Soebh'anahoe wa Ta'aalaa) zegt: �Wie iets goeds deed ter grootte van een mosterdzaadje, zal het dan zien. En wie iets kwaads deed ter grootte van een mosterzaadje, zal het dan zien.�

(Soerat Az-Zalzalah (99), aayah 7-8).

Omdat het onderwerp de Hel in de Islaam een zeer uitgebreid onderwerp is,  geef ik je een link (dezelfde link als die van boven) die dit zeer uitgebreid behandelt.

 

http://66.102.9.104/search?q=cache:AdHbk3AH_QQJ:api.fmanager .net/api_v1/xmlapi.php%3Fdev-t%3DEDCRFV%26with%3Dmod%3Dfile, id%3D28263+de+hoogmoedigen+zullen+de+hel+binnengaan&hl=n l&ct=clnk&cd=2&gl=nl


alvast bedankt

Graag gedaan!

 







(Bron: �Uitleg van de drie fundamentele grondbeginselen en de vier principes�, door Sheikh Moh�ammed Ibn �AbdelWahhaab, uitleg van Sheikh Moh�ammed Ibn Saalih�Al-�Oethaymien)
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 april 2007 om 10:29
hoi muslima66 ik heb inderdaad nog een vraag over de islaam, maar ik zal eerst jouw vraag beantwoorden
jouw vraag over de persoon in het voorbeeld van onze discussie is waarom deze persoon zijn verstand niet gebruikt en niet voor zichzelf na gaat of er wel of geen God bestaat
deze vraag heeft deze persoon voor zichzelf al beantwoord
hij/zij vond het antwoord in het gevoel wat God bij hem/haar oproept en in dit geval is dat zelfs geen gevoel
het lijkt wel of jij ervan uit gaat dat iemand er voor kiest om niet in God te geloven, maar het gevoel wat je ergens aan over houdt is geen keuze, wel is het een keuze hoe je met dat gevoel omgaat of wat iemand er over vertellen wil
je hebt hier ook niet te maken met en persoon die trots vertelt dat het geloof bij hem/haar overkomt als een sprookje dus de vraag of deze persoon iets wel of niet wil weten en waarom is niet relevant, niet voor deze persoon in ieder geval
ik moet een klein beetje lachen omdat jij je waarschijnlijk niets kan voorstellen bij het idee dat bepaalde mensen zo denken
deze persoon denkt dat wanneer het leven ophoudt er niets meer is   ja kan ik me zelf ook niet voorstellen evengoed als dat deze persoon zich geen hiernamaals kan voorstellen, maar dit wil niet zeggen dat ik deze persoon geen paradijs toe wens en toch zijn er grote groepen mensen die uit overtuiging zeggen dat deze persoon het paradijs niet zal bereiken en als dat waar is maakt het mij droevig


mijn vraag gaat over het tegenovergestelde,              het antiparadijs
ik dacht dat ik ooit eens gehoord of gelezen heb dat de hel in de islaam niet perse voor eeuwig hoeft te zijn, ik weet alleen niet meer hoe ik aan deze informatie ben gekomen
Wil jij misschien hierover wat meer uitleggen?

alvast bedankt
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2007 om 02:59
In eerste instantie geplaatst door tommy

hey muslima66
ik heb nog even een paar reacties en wat korte vraagjes en daarna beloof ik dat ik zal ophouden met aan je hoofd te zeuren

tommy, enkel en alleen door het stellen van vragen kun je iets leren. Dus zolang jij nog vragen hebt over de Islaam, dien jij ze altijd te stellen.  De kennis betreft de Islaam is zo groot, dan je nooit uitgeleerd raakt.

Ik zal je in ieder geval helpen(met de Hulp en Wil van Allaah) ( en ik weet ook 100% zeker dat de broeders en zusters hierop het forum je hierbij zullen helpen) met het vinden van de antwoorden op je vragen.

prins sidharta gautama, de eerste boeddha(verlichtene)wordt wel als voorbeeldfiguur gezien, maar hij wordt niet verheerlijkt zoals mensen dat met God doen, maar inderdaad volgens de omschrijving van aanbidding die jij hierboven aangeeft wordt de prins wel aanbeden. Ik zie het net even wat anders, maar goed, dat moet kunnen

dat alles in de Islaam om het hart draait is alleen maar goed nieuws, ik werd er blij van toen ik het las

jij schrijft:
"Een persoon kan nog zoveel �goede� daden verrichten, mensen goed behandelen, maar als hij de belangrijkste recht, namelijk dankbaarheid tegenover de Schepper, schendt. Dan is en blijft hij een slecht persoon.



�En er is geen gunst die jullie ontvangen, of deze komt van Allah...� (Soerah An-Nahl: 53)


�Hij heeft jullie gegeven van alles wat jullie Hem vragen en als jullie Allah�s weldaden willen opsommen kunnen jullie ze niet tellen..� (Soerah Ibrahiem: 34)



Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala zegt: �O, jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en wees Allah dankbaar als Hij alleen het is Die jullie aanbidden.�(Soerah Al-Baqarah: 172)



Allaah de Meest Barmhartige heeft ons of onze dankbaarheid niet nodig. Hij de Behoefteloze, maar het is wij die dit nodig hebben.

��En wie dankbaar is, is slechts dankbaar voor zichzelf. En wie ondankbaar is, voorwaar, Allah is Behoefteloos en Geprezen.� (Soerah 31:12)

En als we dankbaarheid tonen voor Zijn gunsten die Hij ons geschonken, zullen we hiervoor beloond worden..Is dit geen Barmhartigheid..?

�En (gedenkt) toen jullie Heer bekend maakte: "Als jullie dankbaar zijn, zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen. En als jullie ondankbaar zijn: voorwaar,Mijn bestraffing is zeker hard.�(Soerah Ibrahiem:2)

Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala heeft dankbaarheid tegenover Hem gekoppeld aan het gehoorzamen van Hem alleen."

kun je begrijpen dat ik hierin een tegenstrijdigheid bespeur wat betreft de dankbaarheid en ondankbaarheid met als gevolg beloning of bestraffing terwijl God geen dankbaarheid nodig heeft?

Wanneer is dankbaarheid van iemand nutvol voor een ander? Als die dankbaarheid iets goeds kan toevoegen bij die persoon en/of als het ervoor kan zorgen dat het iets slecht weert. Als het beide niet doet, dan heeft die persoon dus in feit niks aan die dankbaarheid. Toch..?

Zo ook voegt onze dankaarheid niets toe aan de Koningschap van Allaah de Verhevene, noch kunnen wij Hem De Almachtige enige schade toe berokkenen als we ondankbaar zijn.

 

Abu Dharr al-Ghifari heeft overgeleverd dat de boodschapper (Allaah's zegeningen en vrede zij met hem)heeft overgeleverd dat zijn Heer, Verheven is Hij, heeft gezegd:

"O Mijn dienaren, Ik heb onderdrukking voor Mijzelf verboden en heb het temidden van jullie verboden gemaakt; onderdruk elkaar dus niet.
O Mijn dienaren, jullie zijn allemaal dwalend, behalve diegenen die Ik geleid heb, dus zoek Mijn leiding en Ik zal jullie leiden.
O Mijn dienaren, jullie zijn allemaal hongerig, behalve diegenen die Ik gevoed heb,dus zoek voedsel bij Mij en Ik zal jullie voeden.
O Mijn dienaren, jullie zijn allemaal naakt, behalve diegenen die Ik gekleed heb,dus zoek kleding bij Mij en Ik zal jullie kleden.
O Mijn dienaren, jullie zondigen dag en nacht en Ik vergeef alle zonden,
dus zoek vergeving van Mij en Ik zal jullie vergeven.

O Mijn dienaren, jullie zullen Mij niets aan kunnen doen en jullie zullen Mij geen voordeel kunnen geven.
O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de jinn van jullie zo vroom als het meest vrome hart van iemand temidden van jullie zouden zijn, zou dat op geen enkele manier iets aan Mijn Koningschap toevoegen.
O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de jinn van jullie zo slecht als het slechtste hart van iemand temidden van jullie zouden zijn, zou dat op geen enkele manier iets van Mijn Koningschap afnemen.
O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen van jullie en de jinn van jullie op een plek zouden staan en Mij om iets zouden smeken, en Ik zou ieder datgene geven waar hij om vraagt, zou dat datgene wat Ik heb, niet meer verminderen dan wat een naald aan de zee vermindert wanneer het erin wordt gestopt.
O Mijn dienaren, het zijn slechts jullie daden die Ik voor jullie bereken en vervolgens voor jullie vergoed, laat dus degene die iets goeds (in het Hiernamaals) vindt, Allaah prijzen en laat degene die iets anders vindt dan dat niemand anders dan zichzelf beschuldigen." 
                                                                                                                                        (Muslim, Tirmidhi en Ibn Maajah.)

 

Als we dankbaar zijn voor de gunsten die Hij de Meest Barmhartige ons gegeven heeft dan wil Hij de Meest Genadevolle ons hiervoor belonen !! (zie hoe eindeloos de Genade en Barmhartigheid is van Allaah). Want Hij houdt van dankbaarheid. En Hij houdt waarlijk niet van de hoogmoedigen.

 

�... Waarlijk, Hij houdt niet van de hoogmoedigen.� (an-Nahl: 23)

 

 �Wij hebben hem de weg getoond, hij moge dankbaar of wel ondankbaar zijn.�
(Soerat al-Insan 76:3)

 
Een ander punt dat we in gedachten moeten houden is, dat Allah�s zegeningen aan ons z� groot zijn, dat hoeveel dankbaarheid we ook tonen, op hoeveel verschillende manieren ook, het nooit op zal wegen tegen al die gunsten.


Dat Allah�s gunsten ontelbaar zijn, blijkt wel uit het volgende: De Profeet Dawoed (as) vroeg aan Allah: " Wat is de kleinste van Uw zegeningen?" Allah openbaarde hem: "O Dawoed, haal adem!" Dawoed (as) haalde adem, en Allah vertelde hem: "Dit is de kleinste van Mijn zegeningen aan jou." (Ibn Qayyim)
Als Allah een gelijke betaling voor elke gunst zou vragen, als we voor elke gunst zouden moeten betalen met bidden, vasten, sadaqah (liefdadigheid) geven, goede daden doen etc., als Allah werkelijk van ons zou verlangen dat we iedere gunst, dus iedere ademtocht, op gelijkwaardige wijze terugbetalen, hoe zouden we dat dan ooit kunnen volbrengen? Het zou onmogelijk zijn, iedereen zou hierin tekort schieten.


Alhamdoelillah is het een hele grote gunst van Allah, dat Hij al tevreden is met dankbaarheid, dat we onze dankbaarheid mondeling uiten en in ons hart voelen, goede daden verrichten en zonden proberen te vermijden.

 

Bron: lezing over het belang van Dankbaarheid-> http://www.islamcity.nl/forum/showthread.php?t=1007

misschien kun je jezelf het moeilijk voorstellen, maar als voorbeeld wilde ik toch meer een persoon aangeven die iedereen goed behandeld, ook zijn moeder en zelfs de mensen die hem of haar als een stuk vuil behandelen
dat deze persoon zijn leven aan de Schepper heeft te danken, daar zijn jij en ik misschien wel van overtuigd, maar voor deze persoon heeft God gewoon geen betekenis, misschien heeft hij/zij er als kind wel van gehoord maar verder nooit naar geleefd en daarom betekenisloos geworden en toch getuigen zijn/haar goede daden van respect voor de schepping ook al heeft deze persoon er een andere mening over

Maar dan is mijn vraag: Waarom gebruik deze persoon zijn verstand niet? Waarom gaat hij niet voorzichzelf na of God wel bestaat of niet? Is dit misschien omdat hij dit niet wil weten ? .....En waarom wil hij dit niet weten?

deze persoon zal waarschijnlijk niet van zich zelf zeggen goed te zijn, maar eerder zeggen dat hij/zij doet waarvan hij/zij vindt dat het zo hoort
ik wil zeker niet beweren dat deze persoon slecht is, want zeg nou zelf, is een zuiver hart ook geen hart zonder oordelen? is het oordelen niet een van de meest negatieve bijverschijnselen van huichelarij? wanneer jij zegt dat iemand slecht is (en ik vind slecht een lelijk woord)voel jij jezelf dan ook niet meteen een beetje "slecht" al is het maar omdat niemand het recht heeft om over een ander te oordelen en je eigenlijk ook meteen geconfronteerd wordt met de "slechtheid" in je zelf wanneer je over een ander een oordeel uitspreekt?
zelf heb ik dit gevoel wel een beetje daarom probeer ik zo weinig mogelijk te oordelen en dat is moeilijk zat, het lukt me dan ook lang niet altijd

Niemand heeft het recht om over een ander te oordelen, die recht behoort enkel en alleen toe aan Allaah zijn Schepper, de Rechter. Allaah heeft ons niet de opdracht gegeven om over elkaar te oordelen of elkaar te beoordelen, nee.

Maar Hij heeft juist ons aangespoord om elkaar in het goede te steuenen en elkaar het slechte te verbieden.

Allaah de Verhevene zegt: ''...steun elkaar bij het goede (rechtschapen daden) en Taqwa (het vermijden van zonden)...''
(soerat Al-Maa-iedah (5), aayah 2)


beste muslima66, moet het nou echt zo zwart-wit?

�Er is geen dwang in de godsdienst;waarlijk, de rechte weg is duidelijk onderscheiden van de dwaling� (Soerat Al-Baqarah 2:256).



maar goed
vanaf nu heb ik een belofte waar ik me aan zal houden
ik spreek je misschien nog, vrede uit
 Gegroet!                                


Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 17:49
hey muslima66
ik heb nog even een paar reacties en wat korte vraagjes en daarna beloof ik dat ik zal ophouden met aan je hoofd te zeuren

prins sidharta gautama, de eerste boeddha(verlichtene)wordt wel als voorbeeldfiguur gezien, maar hij wordt niet verheerlijkt zoals mensen dat met God doen, maar inderdaad volgens de omschrijving van aanbidding die jij hierboven aangeeft wordt de prins wel aanbeden. Ik zie het net even wat anders, maar goed, dat moet kunnen

dat alles in de Islaam om het hart draait is alleen maar goed nieuws, ik werd er blij van toen ik het las

jij schrijft:
"Een persoon kan nog zoveel �goede� daden verrichten, mensen goed behandelen, maar als hij de belangrijkste recht, namelijk dankbaarheid tegenover de Schepper, schendt. Dan is en blijft hij een slecht persoon.



�En er is geen gunst die jullie ontvangen, of deze komt van Allah...� (Soerah An-Nahl: 53)


�Hij heeft jullie gegeven van alles wat jullie Hem vragen en als jullie Allah�s weldaden willen opsommen kunnen jullie ze niet tellen..� (Soerah Ibrahiem: 34)



Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala zegt: �O, jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en wees Allah dankbaar als Hij alleen het is Die jullie aanbidden.�(Soerah Al-Baqarah: 172)



Allaah de Meest Barmhartige heeft ons of onze dankbaarheid niet nodig. Hij de Behoefteloze, maar het is wij die dit nodig hebben.

��En wie dankbaar is, is slechts dankbaar voor zichzelf. En wie ondankbaar is, voorwaar, Allah is Behoefteloos en Geprezen.� (Soerah 31:12)

En als we dankbaarheid tonen voor Zijn gunsten die Hij ons geschonken, zullen we hiervoor beloond worden..Is dit geen Barmhartigheid..?

�En (gedenkt) toen jullie Heer bekend maakte: "Als jullie dankbaar zijn, zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen. En als jullie ondankbaar zijn: voorwaar,Mijn bestraffing is zeker hard.�(Soerah Ibrahiem:2)

Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala heeft dankbaarheid tegenover Hem gekoppeld aan het gehoorzamen van Hem alleen."

kun je begrijpen dat ik hierin een tegenstrijdigheid bespeur wat betreft de dankbaarheid en ondankbaarheid met als gevolg beloning of bestraffing terwijl God geen dankbaarheid nodig heeft?

misschien kun je jezelf het moeilijk voorstellen, maar als voorbeeld wilde ik toch meer een persoon aangeven die iedereen goed behandeld, ook zijn moeder en zelfs de mensen die hem of haar als een stuk vuil behandelen
dat deze persoon zijn leven aan de Schepper heeft te danken, daar zijn jij en ik misschien wel van overtuigd, maar voor deze persoon heeft God gewoon geen betekenis, misschien heeft hij/zij er als kind wel van gehoord maar verder nooit naar geleefd en daarom betekenisloos geworden en toch getuigen zijn/haar goede daden van respect voor de schepping ook al heeft deze persoon er een andere mening over
deze persoon zal waarschijnlijk niet van zich zelf zeggen goed te zijn, maar eerder zeggen dat hij/zij doet waarvan hij/zij vindt dat het zo hoort
ik wil zeker niet beweren dat deze persoon slecht is, want zeg nou zelf, is een zuiver hart ook geen hart zonder oordelen? is het oordelen niet een van de meest negatieve bijverschijnselen van huichelarij? wanneer jij zegt dat iemand slecht is (en ik vind slecht een lelijk woord)voel jij jezelf dan ook niet meteen een beetje "slecht" al is het maar omdat niemand het recht heeft om over een ander te oordelen en je eigenlijk ook meteen geconfronteerd wordt met de "slechtheid" in je zelf wanneer je over een ander een oordeel uitspreekt?
zelf heb ik dit gevoel wel een beetje daarom probeer ik zo weinig mogelijk te oordelen en dat is moeilijk zat, het lukt me dan ook lang niet altijd

beste muslima66, moet het nou echt zo zwart-wit?
maar goed
vanaf nu heb ik een belofte waar ik me aan zal houden
ik spreek je misschien nog, vrede uit
                                          


Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2007 om 03:00
In eerste instantie geplaatst door tommy

hoi muslima66
even over onze discussie hierboven, ik heb niet heel veel tijd dus ik kan je geen definitie geven van aanbidding, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat de boeddhisten geen goddelijke aspecten erkennen in hetgeen wat zij aanbidden
als je ergens hebt gelezen of gehoord of gezien dat dit wel zo is dan is dat niet volgens de traditionele leer.


Is het niet zo dat de boedhisten de leer van Gautama Boeddha, de stichter van Boeddhisme, accepteren en hem hierin volgen...? Dit is gewoonweg een aanbidding (zie mijn post over aanbidding). Iemand volgen/gehoorzamen boven anderen, is bezig met een aanbidding van die desbetreffende persoon of iets die hij aan het volgen/gehoorzamen is.

Het bewijs hiervoor dat dit een aanbidding is (het volgen en gehoorzamen van een persoon/iets) zijn de volgende woorden van Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala:

 

Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.�

(Soerat At-Tawbah (9) , aayah 31)



even over hetgeen wat ik omschrijf als tradities en rituelen, het zijn goeie disciplines waar een mens inderdaad veel mee kan bereiken, maar er leiden meer wegen naar Rome en ik vind het zo jammer dat mensen sommige bureaucratische gegevens(christen of moslim op papier) belangrijker vinden dan wat er serieus in een mensenhart omgaat.

Beste Tommy, als je zich maar een beetje zou hebben verdiept in de Islaam, dan zou je weten dat juist in de Islaam alles draait om het HART. Het is zelfs zo dat een persoon enkel en alleen kan slagen met een goed hart.

Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala zegt: "Alleen hij (zal gebaat zijn) die naar Allah komt met een zuiver hart."

(Soerat as-shoe'araa-e (26), aayah 89)

 

Een hart dat vrij is van shirk (afgoderij), hoogmoed, arrogantie, gierigheid, jaloezie,  huichelarij, liegen, zelfbewondering, ondankbaarheid etc etc. Maar een hart met Tawhied (erkenning van Eenheid van Allaah), Ichlaas (oprechtheid), dankbaarheid, nederigheid, liefde, barmhartigheid, eerlijkheid, vrijgevigheid, etc etc..

 

En Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala kijkt enkel en alleen naar onze harten. Zoals dit ons verteld is door onze geliefde profeet (Salla llahoe �Alayhie Wa Sallam):

 

"Allah kijkt niet naar de uiterlijke verschijning of rijkdom van jullie, maar Hij kijkt naar jullie harten en daden." (Overgeleverd door Muslim van de hadith van Abu Hurayrah)

 

Het hart is binnen de Islaam een zeer uitgebreid onderwerp. Ik raad je aan om hier het een en ander over te lezen, je zult versteld staan wat je hierover te weten zult komen..:)



Stel nou dat iemand die goed in zijn hart is en goede werken verricht, het idee van een god veracht en daar niets mee te maken wil hebben. Dit soort mensen zijn er.
Hoe haalt iemand het dan in zijn hoofd om over deze persoon te oordelen, ongeacht wat er in de boeken geschreven staat

Laat ik even een voorbeeld geven:

Een kind wordt opgevoed door zijn moeder. Zijn moeder geeft hem alles wat hij nodig heeft; liefde, verzorging, bescherming, eten, kleding etc etc. Maar zodra het kind groot wordt besluit hij om iedereen goed te behandelen, behalve zijn moeder. Hij toont aan iedereen respect, goedaardigheid, vrijgevigheid, eerlijkheid etc, behalve aan zijn moeder. Hij geeft aan ieder persoon zijn rechten, maar schend de rechten van zijn moeder.

Geen enkel persoon zal het met mij oneens zijn dat deze persoon, ondanks zijn goede gedrag ten opzicht van de mensen, toch nog een slecht persoon is. Niet waar...? Vanwege zijn verdorven gedrag tegenover zijn moeder.

De persoon, namelijk zijn moeder, die het meest recht heeft op zijn dankbaarheid, liefde, respect, goedaardigheid etc, vanwege haar zorg, liefde, bescherming, etc die ze hem heeft geboden en groot mee heeft gebracht, behandelt hij als een stuk vuil. Hoe ondankbaar en slecht is deze persoon wel niet..? En dan nog beschouwt deze persoon zichzelf goed...? Is dit niet lachwekkend..?

Wat niet te denken over een persoon die ondankbaar is tegenover De Ene, De Enige, De Schepper, aan wie hij zijn leven te danken heeft..?? En waarvan hij niet alleen voor enkele jaren van afhankelijk is, zoals een kind voor een aantal jaren afhankelijk is van zijn moeder, maar zijn HELE LEVEN LANG!!! Is deze persoon niet nog slechter dan de persoon die zijn moeder slecht behandeld..?

 

Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala zegt:�Degene Die alles wat Hij schiep op de beste manier heeft geschapen. En Hij begon de schepping van de mens uit klei. Daarna maakte Hij zijn nageslacht van een uittreksel van nederig water (sperma). Daarna voltooide Hij hem en blies in hem van de Ziel en Hij maakte voor jullie het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten. Weinig dankbaarheid tonen jullie!� (Soerah As-Sadjdah: 7-9)

 

Een persoon kan nog zoveel �goede� daden verrichten, mensen goed behandelen, maar als hij de belangrijkste recht, namelijk dankbaarheid tegenover de Schepper, schendt. Dan is en blijft hij een slecht persoon.

 

En er is geen gunst die jullie ontvangen, of deze komt van Allah...� (Soerah An-Nahl: 53)


 
Hij heeft jullie gegeven van alles wat jullie Hem vragen en als jullie Allah�s weldaden willen opsommen kunnen jullie ze niet tellen..� (Soerah Ibrahiem: 34)

 


 Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala zegt: �O, jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en wees Allah dankbaar als Hij alleen het is Die jullie aanbidden.�(Soerah Al-Baqarah: 172)

 

Allaah de Meest Barmhartige heeft ons of onze dankbaarheid niet nodig. Hij de Behoefteloze, maar het is wij die dit nodig hebben.

��En wie dankbaar is, is slechts dankbaar voor zichzelf. En wie ondankbaar is, voorwaar, Allah is Behoefteloos en Geprezen.� (Soerah 31:12)

En als we dankbaarheid tonen voor Zijn gunsten  die Hij ons geschonken, zullen we hiervoor beloond worden..Is dit geen Barmhartigheid..?

�En (gedenkt) toen jullie Heer bekend maakte: "Als jullie dankbaar zijn, zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen. En als jullie ondankbaar zijn: voorwaar,Mijn bestraffing is zeker hard.�(Soerah Ibrahiem:2)

Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala heeft dankbaarheid tegenover Hem gekoppeld aan het gehoorzamen van Hem alleen.

�O, jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en wees Allah dankbaar als Hij alleen het is Die jullie aanbidden.� (Soerah Al-Baqarah: 172)

vervolgens zeg jij ook: "Alles wat zich in het hart bevindt, wordt bevestigd door de tong en door handelingen met de ledematen. Iedereen die een uitspraak doet of een handeling verricht, doet dit omdat hij erachter staat, hij doet dit vanuit zijn hart. Een feit dat niemand kan ontkennen."
Ik neem toch aan dat je wel eens van "liegen" hebt gehoord

Tuurlijk, maar in het algemeen menen de mensen wat ze zeggen en staan achter hetgeen zij doen..



ik heb nog een kort vraagje: Hoe kun je ergens van houden als je tegelijkertijd er ook bang voor bent?
msschien is dit mijn spirituele tekortkoming, maar dit gaat er bij mij niet in.

Het bewijs voor de verplichting van liefde en angst in de aanbidding, is het volgende vers:

 

Allaah de Verhevene zegt: �Voorwaar, zij wedijverden in goede daden en riepen ons aan, verlangend (naar Onze Genade) en vol ontzag (voor Onze bestraffing). En zij waren nederig tegenover Ons.�

 

(Soerat Al-Anbiyaa-e (21), aayah 90)

 

De gelovige dient zich te wenden naar Allaah Subhanahoe Wa Ta�aala met angst en een oprecht verlangen. Betreft zijn daden van gehoorzaamheid, zijn hoop en oprecht verlangen dienen dan overheersend te zijn zodat hij ijverig is in het verrichten ervan en hopen dat ze worden geaccepteerd. Betreft de momenten dat hij denkt om een zonde te begaan, dan dient angst de overhand te hebben zodat hij ervan wegvlucht en gered wordt van de bestraffing die er uit voor vloeit.

 

De hoop en angst van en gelovige dienen gelijk te zijn, zodat zij hoop hem niet leidt tot het zich veilig voelen van Allaah en zijn angst zorgt ervoor dat hij niet wanhoopt aan de Genade van Allaah, aangezien beide slecht zijn en de vernietiging van een persoon veroorzaakt.


Over de rest van de reacties kunnen we niet echt in discussie gaan, omdat jij de waarheid al op een bepaalde manier erkent. Ikzelf hoor uit vele bronnen verschillende opvattingen waarvan gezegd wordt dat het de waarheid is. Ik probeer hier zelf conclusies uit te trekken.
Ik ben het uiteraard met je eens dat er maar ��n waarheid is net zoals er maar ��n moment is waarop de waarheid voor mij duidelijk zal zijn. Iedereen heeft zo'n moment en ik hoop dat die momenten voor iedereen zolang mogelijk uit de buurt blijven.


Bron: �Uitleg van de driefundamentele grondbeginselen en de vier principes�, door Sheikh Moh�ammed Ibn �Abdel Wahhaab, uitleg van Sheikh Moh�ammed Ibn Saalih� Al-�Oethaymien.
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2007 om 12:05
hoi muslima66
even over onze discussie hierboven, ik heb niet heel veel tijd dus ik kan je geen definitie geven van aanbidding, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat de boeddhisten geen goddelijke aspecten erkennen in hetgeen wat zij aanbidden
als je ergens hebt gelezen of gehoord of gezien dat dit wel zo is dan is dat niet volgens de traditionele leer.

even over hetgeen wat ik omschrijf als tradities en rituelen, het zijn goeie disciplines waar een mens inderdaad veel mee kan bereiken, maar er leiden meer wegen naar Rome en ik vind het zo jammer dat mensen sommige bureaucratische gegevens(christen of moslim op papier) belangrijker vinden dan wat er serieus in een mensenhart omgaat.
Stel nou dat iemand die goed in zijn hart is en goede werken verricht, het idee van een god veracht en daar niets mee te maken wil hebben. Dit soort mensen zijn er.
Hoe haalt iemand het dan in zijn hoofd om over deze persoon te oordelen, ongeacht wat er in de boeken geschreven staat

vervolgens zeg jij ook: "Alles wat zich in het hart bevindt, wordt bevestigd door de tong en door handelingen met de ledematen. Iedereen die een uitspraak doet of een handeling verricht, doet dit omdat hij erachter staat, hij doet dit vanuit zijn hart. Een feit dat niemand kan ontkennen."
Ik neem toch aan dat je wel eens van "liegen" hebt gehoord

ik heb nog een kort vraagje: Hoe kun je ergens van houden als je tegelijkertijd er ook bang voor bent?
msschien is dit mijn spirituele tekortkoming, maar dit gaat er bij mij niet in.

Over de rest van de reacties kunnen we niet echt in discussie gaan, omdat jij de waarheid al op een bepaalde manier erkent. Ikzelf hoor uit vele bronnen verschillende opvattingen waarvan gezegd wordt dat het de waarheid is. Ik probeer hier zelf conclusies uit te trekken.
Ik ben het uiteraard met je eens dat er maar ��n waarheid is net zoals er maar ��n moment is waarop de waarheid voor mij duidelijk zal zijn. Iedereen heeft zo'n moment en ik hoop dat die momenten voor iedereen zolang mogelijk uit de buurt blijven.
Terug naar boven
Rafoel & Rahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rafoel & Rahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2007 om 07:44

                                                                                                                  Ayats 4

Bismillahi Rahmanir Rahiem (In de Naam van Allah De Barmhartige,De Genadevolle)

Suratul-Iklas (Het Zuiveren)

1.Zeg< Allah (God) is de Enige.

2.Allah is zichzelf genoeg,Eeuwig

3.Hij verwekte niet,noch werd Hij verwekt.

4.En niemand is hem in enig opzicht gelijk.

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2007 om 07:29

Postpentacost,

Bij deze zeg ik je volgende woorden: �Voor jou jouw geloof en voor mij mijn geloof�. :-)

Gegroet.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2007 om 06:26
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Alzukar; wat is jouw definitie voor "aanbidden"?
Jezus' Woord heeft het ook over aanbidding:

Johannes 4:
21 �Geloof me,� zei Jezus, �er komt een tijd dat jullie noch op deze berg,
noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. 22 Jullie weten niet wat je
vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden.
23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader
echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt
mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem
aanbidt, moet dat doen in Geest en in waarheid.�



Het, in deze wereld, tot concrete gestalte trachten te brengen van de Bevrijdende Boodschap, is in zichzelf aanbidding. Van die gestalte.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.156 seconden.