Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wie verdient het om...

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wie verdient het om...
    Geplaatst op: 22 april 2007 om 08:05
ok nog even een kort vraagje dan

islaam en muziek gaan volgens sommigen niet samen
mijn vraag is: wat zeggen de geschriften hierover?
voor antwoorden uit de geschriften ben ik bij jou
meestal wel aan het goede adres, heb ik ervaren

bedankt
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 12:40

 

De volgende 2 links behandelen het wetsoordeel over muziek, met duidelijke bewijzen (en uitleg) uit de Qor-aan en Soennah:

http://www.al-yaqeen.com/vragen/al-fiqh/wetsoordeelmuziek.ht m

http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/q anda/search/Muziek/qanda/209

Gegroet.

P.S: Vanwaar deze vraag opeens? Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid.

Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2007 om 12:49
hoi muslima66

ik moet de links nog bekijken, ik heb nu weinig tijd
ik vraag het eigenlijk ook puur uit nieuwsgierigheid,
ik heb twee mensen eens een keer horen bekvechten hierover
het was echt bekvechten, ik wil het niet eens een discusie noemen
zelf doe ik niets liever dan muziek maken en luisteren

ps ik heb het over goede muziek
(niet die sh*t die je elke dag op de radio hoort )
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 10:32
hey hey muslima66 ik heb de links bekeken
als ik het goed begrijp en wat moderner uit mag
drukken zijn sex, drugs& rock 'n roll in de islaam
verboden, dat kan ik best begrijpen
deze drie woorden staan bijna bij iedereen ook wel
gelijk aan losbandigheid
maar ja(daar heb je tommy weer aan zul je wel denken)
om muziek dan maar totaal te verbieden vind ik toch wel
jammer
wederom slaag ik er niet in om te zien waarom muziek tot
dwaling zou leiden, tenzij bepaalde teksten de muziek daarin ondersteunen
maar ik heb het niet over gesproken woord,
ik heb het over ritme en melodie
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2007 om 15:47

tommy, de stuk hieronder geeft duidelijk aan dat muziek tot dwaling leidt.:

 
[.....Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal dat als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).

 
Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

 

Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: �weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor�aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor�aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor�aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op en verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het naar iedere schaamteloze wens en lust te brengen��

 

Een van de tekenen van huichelarij die het  gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor�aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor�aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z�n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!

Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,
Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. �En dat degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg� (Alhadj ayah54).]


(Zie voor de gehele stuk de volgende link: www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/muziekrabe/Muziek.doc)

De Islaam verbiedt ons enkel en alleen het slechte en beveelt ons enkel en alleen het goede. En Allaah is de Alwetende, Hij weet wat het beste is voor Zijn dienaren.

Gegroet.

P.S: En nu maar hopen dat je wel erin slaagt om het te begrijpen..:)

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 06:29
Dan moet de profeet David een valse profeet zijn, want hij maakte heel
veel muziek.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 09:41
hoi muslima66, het klopt inderdaad dat wanneer je in muziek opgaat, de rest van de wereld op dat moment helemaal niet aanwezig lijkt, het is een heerlijk gevoel
kan ik je garanderen
zie jij niet dat wanneer je qor'aan teksten als zang in muziek zou verwerken, ongeacht of dit nou wel of niet
is toegestaan, de theorie in de uitleg hierboven gewoon niet meer opgaat?
smaken verschillen, niet alleen in muziek, film en eten, maar ook zeker wat betreft religie ben ik al achter

ik ben waarschijnlijk al zo ver afgedwaald dat als ik nog ��n cd luister of nog ��n keer mijn instrument pak,
ik waarschijnlijk een manifestatie van de duivel zelf zal worden

met andere woorden: ik geloof er geen barst van, maar
daar kijk jij vast niet raar van op
laat ik maar weer afsluiten op dezelfde manier als een eerdere post:
we laten het hierbij, even goede vrienden, dan hoef jij je aan mij niet meer te ergeren
Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 09:47
[QUOTE=Muslima66]

tommy, de stuk hieronder geeft duidelijk aan dat muziek tot dwaling leidt.:


[.....Muziek is dus te allen verboden. Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal dat als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).

Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

----------------------

Heerlijk vind ik dat: opgaan in muziek. Sterker, wanneer ik opga in muziek voel ik mij enorm spiritueel. Aangezien ik als ongelovige, in de letterlijke zin (derde generatie sinds 1934), niet kan ervaren hoe geloven voelt, stel ik me dan altijd voor dat het opgaan in muziek dicht in de buurt komt van geloven. In die zin gun ik iedereen zijn geloof.

Muziek kent geen 'ene waarheid'. Muziek kent alleen verhalen, emoties en verschillende waarheden. Muziek legt geen waarheid op of ontkent geen waarheid van anderen. Die discussie is oninteressant in Muziek. 

Jammer is dan ook dat, zoals moslima66's tekst stelt (en ik nauwelijks kan geloven), muziek verboden is in de Islaam. Volgens mij staat dit niet in el Qur-an en -als het al waar is- is het een uitkomst van de debatten die de vele moslimtheologen in de geschiedenis gehad hebben over de juiste interpretatie van het heilige boek en de handelingen van de profeet. 

Zoals Reza Arsan, Iraans theoloog, het stelt in zijn boek 'Geen god dan god' 2005, hebben de zogenoemde traditionalistische theologen daarin uiteindelijk de overhand gekregen. Zij die ook verantwoordelijk zijn voor de Sharia en andere randzaken die na verloop van tijd in de islaam zijn ingebed. (en waarover Mohammed, nog zijn boodschap, repten) 

Dat is een mooie overeenkomst trouwens met andere religies. Het na verloop van tijd inbedden van plaatselijke cultuurelementen en gebruiken. Vaak betekent -helaas- dat het afpakken/ontkennen wat menselijker wijs prettig is. In dit geval muziek.

Meer down to earth: Moslima66, hoe gedragen mensen zich eigenlijk in discotheken en popconcerten?

Verschillend, naar mijn idee....

Wat ik je zou aanraden: ga eens weg achter de boeken met die naargeestige interpretaties van de Islaam door dito mannen en concentreer je op de Qur-an. Mooie gedichten niet? In de ogen van een ongelovige als ik, is dat kunst, is dat schoonheid, is dat muziek. Ga dan vervolgens eens kijken hoe jij die boodschap zou inpassen in jouw wereld. In plaats van je een waarheid op te laten leggen door stoffige oude mannen uit een al even stoffig verleden.

Wijsheid is aan u

Terug naar boven
Rafoel & Rahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rafoel & Rahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 10:27

 

Moge Allah swt jou belonen InshaAllah,Amehulah.

Salaamaleikum

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 13:04

Beste mensen,

Jullie hebben jullie �geluk� en �rust� gevonden in muziekinstrumenten(als ik het goed heb begrepen), fijn. Ik heb het gevonden in de Qor-aan, de Woorden van Allaah de Verhevene zijn genoeg voor mij. Geen melodie, gezang of geklap heb ik nodig voor rust in mijn hart, maar enkel en alleen de herdenking van Allaah de Verhevene brengt mijn hart tot rust. Nee mijn spirituele geluk, gevoel en rust is niet afhankelijk van een lied, noch van een gitaar, trompet of tamborijn. Maar het is enkel en alleen afhankelijk van Allaah de Heer der Werelden, Die dit gevoel geschapen heeft.


Alle lof zij Allaah Die mijn geluk niet heeft laten afhangen van getrommel, gefluit en gezang, maar Hij heeft het laten afhangen van de herdenking van Hem.

''Waarlijk door het gedenken van Allaah , komen de harten tot rust.'' [13:28]

Dus voor jullie jullie geloof (muziek) en voor mij mijn geloof..:)

Gegroet.

@ Amehulah, ik heb jou niks anders te zeggen dan... DE AMMEHOELA!! :)

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2007 om 13:07
In eerste instantie geplaatst door Rafoel & Rahiem

 

Moge Allah swt jou belonen InshaAllah,Amehulah.

Salaamaleikum



Assalaamu alaikum,

beste zuster, ik heb het gevoel dat jij de post van Amehulah niet goed begrepen hebt. Uit zijn/haar post kun je opmaken dat hij/zij een zeer ontwetende niet-moslim is. En hij/zij drijft in zijn/haar post, de spot met de Islaam.
Dus de dua moet je niet voor hem/haar verrichten, insha Allaah dat dit kunt weg halen.

Gair insha Allaah

wassalaam


Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 03:15

Hallo Moslima66

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik drijf niet de spot met de islaam. Wat ik maar aan wil geven is dat er verschillende interpretaties zijn van gods woord en de handelingen van de profeet. Een daarvan, en degene die jij klaarblijkelijk aanhangt, is een nogal stringente interpretatie. Tot stand gekomen door mensen, theologen, leiders. Mijns inziens mensenwerk dus.

Ik zou graag van je horen waar in de Qur-an staat dat je niet naar muziek mag luisteren. Ik zou graag willen weten, op welk moment mohammed in zijn opkomende moslimgemeenschap muziek uitbande. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Slechts na eindeloze herkauwing en intepretatie van woorden en zinnen kom je uit op: muziek is een instrument van de duivel. Maar na eindeloze herkauwing van diezelfde woorden, kun je ook uitkomen op: muziek is een instrument van god.

Wat ik aangeef is dat in de geschiedenis van de moslimtheologie, de traditionalisten -lees strikte mannen- de overhand hebben gekregen. Zodoende wordt er door een aantal mensen de Qur-an en de handelingen van de profeet op die manier uitgelegd. Ik denk dat je daarin een keuze hebt. Het moslimgeloof is, bewust, niet opgebouwd in speciale hierarchische structuren (zoals b.v. het katholieke geloof) die opleggen wat je moet denken en biedt ruimte om je eigen pad te kiezen. Daarom is lezen, wijsheid tot je nemen binnen de islaam ook zo belangrijk.

Dat is wat ik je aanraadde Moslima66. Want naar mijn smaak geef je een wel erg deprimerende uitleg van het mooie woord van god.   

@ allen hier op dit forum:  Vergeef mij als ik jullie titulatuur jegens god en zijn boodschapper niet volg. Het is mij vreemd als niet-moslim.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 07:39
In eerste instantie geplaatst door Muslima66



<p class="Msonormal">Beste mensen,





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Jullie hebben jullie �geluk� en �rust�
gevonden in muziekinstrumenten(als ik het goed heb begrepen),
fijn. Ik heb het gevonden in de Qor-aan, de Woorden van Allaah de
Verhevene
zijn genoeg voor mij. Geen melodie, gezang of geklap heb ik nodig voor
rust in
mijn hart, maar enkel en alleen de herdenking van Allaah de Verhevene
brengt
mijn hart tot rust. Nee mijn spirituele geluk, gevoel en rust is niet
afhankelijk van een lied, noch van een gitaar, trompet of tamborijn. Maar
het
is enkel en alleen afhankelijk van Allaah de Heer der Werelden, Die dit
gevoel
geschapen heeft.

<p class="Msonormal">





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Alle lof zij Allaah Die mijn geluk
niet heeft laten afhangen
van getrommel, gefluit en gezang, maar Hij heeft het laten afhangen van
de herdenking
van Hem.





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>''Waarlijk <b
style="">d<span style="">oor het gedenken van Allaah</span> ,
komen
de harten tot rust
.'' [13:28]<o:p></o:p>





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Dus voor jullie jullie geloof
(muziek) en voor mij mijn
geloof..:)





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>Gegroet.





<p class="Msonormal"><o:p></o:p>@ Amehulah, ik heb jou niks
anders te zeggen dan... DE AMMEHOELA!! :)







Moslima66, je maakt een tegenstelling van iets dat geen tegenstelling is.
je maakt in feite de profeet Dawud tot een afvallige afgodendienaar....
Geloof en muziek kunnnen een perfecte combinatie zijn. Meer nog dan
geloof en ratio, waar Moslims wel vel mee hebben...

@Amehulah (bijzondere naam )

ook muziek is aan wetten en normen gebonden. Juist heel sterk! En ook
in muziekspel worden discussies en dialogen gevoerd, die zeer hoog op
kunnen lopen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
tommy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 maart 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 88
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tommy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 09:42
hoi postpentacost, ik heb even een kleine opmerking die helemaal niet op dit forum thuis hoort, maar ik moet het toch even kwijt
muziek is niet verbonden aan wetten en/of normen, wel zitten er grenzen aan wat in muziek mogelijk is en de uitdaging is om die grenzen te verleggen, het is alleen wel zo dat muziek met een bepaalde norm toegankelijker is voor mensen die zich er niet heel veel mee bezighouden
de aanname dat muziek aan wetten en normen is verbonden is een te klassieke uitleg die nauwelijks voor vernieuwing zorgt, afgezien van de tijd waarin de norm is opgemaakt, toen was het waarschijnlijk revolutionair

voor wat betreft discussies en dialogen in muziek heb je gelijk, maar de rest van de stelling doet me te veel denken aan de qor'aan uitleg zoals we die van muslima66 gewend zijn

ps vertel eens wat meer over david
is het gegeven dat hij muziek maakte een belangrijk gegeven in de boeken en waarom wel/niet?
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 16:08
In eerste instantie geplaatst door Amehulah

Hallo Moslima66

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik drijf niet de spot met de islaam. Wat ik maar aan wil geven is dat er verschillende interpretaties zijn van gods woord en de handelingen van de profeet. Een daarvan, en degene die jij klaarblijkelijk aanhangt, is een nogal stringente interpretatie. Tot stand gekomen door mensen, theologen, leiders. Mijns inziens mensenwerk dus.

Ik zou graag van je horen waar in de Qur-an staat dat je niet naar muziek mag luisteren. Ik zou graag willen weten, op welk moment mohammed in zijn opkomende moslimgemeenschap muziek uitbande. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Slechts na eindeloze herkauwing en intepretatie van woorden en zinnen kom je uit op: muziek is een instrument van de duivel. Maar na eindeloze herkauwing van diezelfde woorden, kun je ook uitkomen op: muziek is een instrument van god.

Wat ik aangeef is dat in de geschiedenis van de moslimtheologie, de traditionalisten -lees strikte mannen- de overhand hebben gekregen. Zodoende wordt er door een aantal mensen de Qur-an en de handelingen van de profeet op die manier uitgelegd. Ik denk dat je daarin een keuze hebt. Het moslimgeloof is, bewust, niet opgebouwd in speciale hierarchische structuren (zoals b.v. het katholieke geloof) die opleggen wat je moet denken en biedt ruimte om je eigen pad te kiezen. Daarom is lezen, wijsheid tot je nemen binnen de islaam ook zo belangrijk.

Dat is wat ik je aanraadde Moslima66. Want naar mijn smaak geef je een wel erg deprimerende uitleg van het mooie woord van god.   

@ allen hier op dit forum:  Vergeef mij als ik jullie titulatuur jegens god en zijn boodschapper niet volg. Het is mij vreemd als niet-moslim.



Verwacht je nu ECHT van mij, dat ik jouw post serieus neem(ik hoop het niet)..?? Sorry Amuhula, maar ik vind jouw post a BIG JOKE. Heel grappig dat een niet-moslim even langs komt, vertellende dat hij/zij de Qor-aan beter denkt te begrijpen dan de Islamitische geleerden. Een niet-moslim die waarschijnlijk nog niet eens het Arabische alfabet beheerst, maar nog steeds van zichzelf overtuigd is het beter te weten dan de Islamitische geleerden, die de klassieke Arabische taal tot in de puntjes beheersen. Een niet-moslim die waarschijnlijk de Qor-aan niet eens heeft opengeslagen, denkt het beter te weten dan de Islamitische geleerden die dag en nacht de Qor-aan en de Soennah aan het bestuderen zijn, hun hele leven lang. Vind jij dit ook niet grappig..??

Nee ik hoef van niemand (en al helemaal niet van een niet-moslim) het advies om mijn kennis niet van de geleerden te nemen. Want Allaah Soebhanahoe wa Ta�aalaa heeft me juist dit wel opgedragen:

 

�Vraag het dan aan de bezitters van de kennis, indien jullie het niet weten�
 (16:43)

Het zijn de geleerden die de erfgenamen zijn van de profeten:

De profeet (Salla llahoe �Alayhie Wa Sallam) zei:

Voorzeker, de geleerden zijn de erfgenamen van de profeten.  En voorzeker, de profeten laten geen dinars noch dirhams als erfenis achter. Eerder, zij laten alleen kennis achter als erfenis. Dus een ieder die het vasthoudt (de kennis), heeft dan een groot aandeel (van de erfenis) vast.� (Aboe Dawoed)


En het zijn de geleerden die Allaah Soebhanahoe wa Ta�aalaa het meest vrezen.

"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allaah vrezen" (Surah 35 : Ayah 28)

 
En het zijn de geleerden die inshaAllaah een hoge positie zullen bekleden in het Hiernamaals.

Even ter verduidelijking ik volg niet een specifieke geleerden, maar ik volg de bewijzen, bewijzen vanuit de Qor-aan en de Soennah.
Dat jij niet in kunt zien dat muziek verboden is in de Islaam, ligt aan jou en niet aan de bewijzen, want die zijn overduidelijk.

Amehulah hou deze onzin voortaan maar voor je, want geloof me maar, geen enkel moslim zal dit serieus nemen.

 

Gegroet.

Ik zal mijn tijd niet langer meer verspillen aan dit topic (forum) inshaAllaah, dus een reactie van mij hoef je niet terug te verwachten.

Moge Allaah de Verhevene mij vergeven voor mijn fouten.


Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 april 2007 om 18:54
In eerste instantie geplaatst door tommy

hoi postpentacost, ik heb even een kleine opmerking
die helemaal niet op dit forum thuis hoort, maar ik moet het toch even
kwijt
muziek is niet verbonden aan wetten en/of normen, wel zitten er grenzen
aan wat in muziek mogelijk is en de uitdaging is om die grenzen te
verleggen, het is alleen wel zo dat muziek met een bepaalde norm
toegankelijker is voor mensen die zich er niet heel veel mee bezighouden
de aanname dat muziek aan wetten en normen is verbonden is een te
klassieke uitleg die nauwelijks voor vernieuwing zorgt, afgezien van de
tijd waarin de norm is opgemaakt, toen was het waarschijnlijk
revolutionair

voor wat betreft discussies en dialogen in muziek heb je gelijk, maar de
rest van de stelling doet me te veel denken aan de qor'aan uitleg zoals we
die van muslima66 gewend zijn

ps vertel eens wat meer over david
is het gegeven dat hij muziek maakte een belangrijk gegeven in de
boeken en waarom wel/niet?


Bij de wetten en normen van muziek denk ik aan de regels van
compositie, van harmonie�n en dergelijke grondregels. Met die regels
wordt natuurlijk gesold. Het zou niet goed zijn als het niet zo was, maar
je weet natuurlijk ook wel dat muziek die niet aan die grondregels voldoet
maar door heel weinig mensen als aangenaam wordt ervaren. Degenen
die zulke muziek teweeg brengen worden door velen juist als afvalligen
gezien. Hier ligt toch een gelijkenis met het religieus instituut.

David...
David was een geboren muzikant, een zanger en harpist die als kind al
God vereerde met zijn muziek. Hij was bepaald geen lieverdje, maar hij
was van harte toegewijd aan God en omdat muziek beter de taal van het
hart beter weergeeft dan platte woorden kunnen...
God was vanwege zijn spontane en konsekwente toewijding een vriend
van David en David was in die zin het zinnebeeldige type van Jezus, die
ook wel zoon van David genoemd werd.
David stond ook in een religieuze traditie waarin muziek hoog
aangeschreven stond. Zo bestond er een stam, de Korachieten, die belast
was met de verzorging van de muziek in het tempelgebeuren en bij
religieuze feesten.
De psalmen die deels door David en deels door de Korachieten geshreven
zijn, betekenen veel voor de hedendaagse joodse en christelijke
gelovigen. In allerlei soorten berijmingen en arrangementen worden ze
gezongen en gespeeld; van vroeg-klassiek tot hard rock. Monniken
zingen al eeuwen een aantal keren per dag psalmen in gregoriaanse stijl.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 april 2007 om 03:26

Hallo Muslima66

Hoewel je niet zult reageren, staat mij niets in de weg omdat wel te doen. Volgens mij kook je al van woede als je een niet-moslim iets over de islaam zegt. Misschien maakt dat ook dat je nogal selectief mijn berichtjes leest. Allereerst ben ik niet (alleen) degene die kanttekeningen bij jouw interpretatie zet. Ik haal de zeer gewaardeerde moslimtheoloog Reza Arslan aan, die haarfijn uitlegt hoe dat debat tussen die "Islamitische geleerden, die de klassieke Arabische taal tot in de puntjes beheersen [....] Islamitische geleerden die dag en nacht de Qor-aan en de Soennah aan het bestuderen zijn, hun hele leven lang" is verlopen door de eeuwen heen.

Het is dus maar welke geleerden (en welke bewijzen) je volgt. Daarom zijn er ook zoveel substromingen binnen de Islaam. Zelfs binnen de islaam is er blijkbaar geen 'ene waarheid', ookal ben jij Moslima66 daar klaarblijkelijk van overtuigd. Iedereen die er een andere (moslim) waarheid op na houdt, is een ongelovige, niet? 

Maar hoe dan ook, diezelfde geleerden, en dan herhaal ik mijzelf, blijven mensen. Mensen in een bepaalde tijd, met een bepaalde achtergrond en vaak een bepaalde agenda. Mensenwerk dus.

Gegroet.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.