Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIs dit toegestaan?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Is dit toegestaan?
    Geplaatst op: 13 mei 2004 om 09:58

Asalamoe aleikoum wa rahmatouAllah wa barakatuhu broeders en zusters,

Net werd er aan de deur gebeld en het bleek een vrouw te zijn die zich inzet voor het astma-fonds. Ze vroeg of ik nog wat wilde doneren. Ik zei meteen ja en pakte wat kleingeld. Naderhand (toen ik het geld in zo'n groen bakje had gedaan) dacht ik bij mezelf: Is dit eigenlijk wel toegestaan? Ik heb gelijk om eventuele vergiffenis gevraagd voor mijn onwetendheid, inshaAllah zal Allah het accepteren. Wie zou mij inshaAllah een antw hierop kunnen geven?

Bij voorbaat dank!

Wa3aleikoum salaam wa rahmatouAllah wa barakatuhu, Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:08

Salaam aleikom waraamthu Allah wa baraakthu zuster Y4smin

ik denk dat het niet mag, ik weet het niet zeker, want eigenlijk wou ik ook doneren. maar ik heb van mijn moeder gehoord dat elke moslims met de hele lichaam lichamelijk moet begraven worden.

 salaam aleikom waraamthu Allah wa baraakthu: mouni

 

Allah weet het beste. als ik een fout heb gemaakt vergeef me ins-allah

Ja Rabie Lakal Hamdoe Kama Janbagie Lizalalie Wadzhika Walihadimie Sultanieka
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:18

van mensen helpen wordt niemand slechter!

ook deze bovenstaande reactie snap ik niet helemaal... het kan aan mij liggen... maar wat heeft dat lichaam ermee te maken...

maarja als er ooit een keer een moslim een orgaan nodig heeft zou ik misschien z'n donor kunnen zijn en dat geeft mij een veel beter gevoel dan dat ik in de hemel of hel terecht kom... het heeft allebei zo zijn aanlokkelijke kanten en ik kan me van beiden weerhouden ;)

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:52

A Selam oe Ale'ykoem,

Ik denk dat jullie "doneren" zien als het orgaandonatie? Ik snap de reacties eigenlijk ook niet helemaal.

Ik zal het even uitleggen: wanneer je geld doneert aan het Astma-fonds, is dat hetzelfde als wanneer je geld doneert aan het Reumafonds, de Hartstichting, Kankerbestrijding etc. Tis inderdaad, zoals Remco zei, voor een goed doel, omdat deze organisaties met behulp van onderzoeken en het op de markt brengen van nieuwe medicijnen meer mensen kunnen genezen en hopen de ziekte te kunnen bestrijden.

Niks mis mee dus! Ik zou zeggen: doneer-ze

Wa Ale'ykoem a Selaam

 

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
anis Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 55
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 10:03

 

 

Salaam,

 

Ik zou even willen zeggen dat wat je gedaan totaal normaal is en mag natuurlijk. ik begrijp niet dat ze zeggen dat zo iets verboden is?

Wist je dat onze profeet Mohamed (VZMH) en joodse buurman had en toen deze ziek werd naar hem op bezoek is gegaan. De Islam zegt dat je met elke mens goed moet zijn en raad zulke dingens aan, zoals een bedelaar ook als deze geen moslim is mag je hem wat geven.

 

Wa salaam Allajkoum

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 12:22

Assalamoualikoum warahmatoulahi wa barakaatouh,

ik wil hierbij ook een vraagske stellen,bij ons in de buurt,meer bepaald naast de GB, zit er altijd een bedelaarster, ok geen pb,ieder keer als ik buiten de GBkom geef ik haar wat, tot op een dag ,kwam ik te weten dat ze niet bedelt o� te overleven,of zo, maar bedelt voor rijke mensen(een meisje heeft haar in een limousine instappen,en het geld aan een man gegeven heeft,en dan terug naar haar plaats gegaan)

maar dat heb ik niet persoonlijk gezien,dus denk ik,als ik haar terug zie,na wat ik gehoord heb; moet ik haar blijven helpen,of moet ik de andere geloven!(als je haar ziet,ocharme,klere gans gescheurd, vuil,ze zit buiten,koud,regen.........)

wassalaam.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 13:18

asallam aleikum,

Ik weet het niet hoor,bedelen voor mensen met een limousine...nneehhh

Ik zelf geef geen contant geld meer.Aagezien veel verslaafden daar hun verslaving mee bekostigen...daar wil ik niet aan mee helpen.als ik op het centraal station ben,word ik nog wel eens aangesproken door een bedelaar.Ik zei dat hij geen geld kreeg ,maar wel mee kon lopen naar het stalletje met croissants etc. iets verderop.(hij weigerde trouwens!!!)of ik geef fruit,das altijd goed.Weet je tenminste zeker dat ze vitaminen binnen hebben,en dat voelt veel beter dan dat ze bier of dope kopen van jouw geld...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2004 om 13:52

A Selam oe Ale'ykoem,

In aansluiting op wat Zahra heeft gezegd:

Ik word ook weleens op het Centraal Station door bedelaars aangesproken of ik wat kleingeld kan missen. Een keer is het zo geweest dat ik betreffende persoon brood en drinken aan had geboden, maar deze had dit pertinent geweigerd. Ik confronteerde hem toen met de opmerking van dat ie met dat geld vast en zeker geen eten zou gaan kopen. Hij keek wat bedenkelijk en wilde uiteindelijk het eten en drinken wel aannemen.

Een tweede keer zat ik in de trein, toen er een bedelaar langs alle mensen liep. Hij ging tegenover me zitten en vroeg of ik misschien wat geld kon missen. Ik bood hem de broodjes aan die ik wilde eten, maar hij beweerde dat "ze zelf hun eten en drinken moesten kopen". Ook dit keer zei ik dat ik alleen eten en drinken aan kon bieden, en uiteindelijk nam hij het wel aan.

Ik denk nu zeker twee keer na, voor ik wat aan bedelaars geef. Ik heb ook zo'n idee dat wanneer je een bedelaar geld geeft, hij op een gegeven moment verslaafd en gewend raakt aan die giften en dus laks wordt in het zoeken van een oplossing voor zijn probleem.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 06:38

Assalamu alaikum,

ik doe sinds een paar jaar ook hetzelfde als zuster Leyla, met name op amsterdam centraal; een bedelaar geef ik geen geld, maar ik bied hem/ haar altijd aan wat te eten en te drinken te kopen. Gek genoeg willen ze dit vaak niet, maar soms ook wel. Soms vraagt iemand om een euro voor een kop koffie, en als ik dan aanbied die koffie voor hem/ haar te kopen hoeft het in een keer niet meer. Dan weet ik meestal wel hoe laat het is.

Het is niet zo dat alle bedelaars crimineel zijn ofzo, zelfs de verslaafden niet. Vaak zijn het mensen met ernstige psychische problemen die door hun familie en de maatschappij verstoten zijn en vooral hulp nodig hebben om er weer enigzins bovenop te komen. Helaas is is er wel geld om miljarden kostende straaljager projecten e.d. te financieren en prestigieuse bouwprojecten waar geen hond iets aan heeft, maar de zwakkeren in onze samenleving moeten maar zelf leren zwemmen, anders verzuipen ze maar. Money talks.

Daarom wil ik eigenlijk iedereen oproepen om eens in je buurt of wijk te kijken of er projecten zijn waar vrijwilligers voor nodig zijn, of ga eens naar een vrijwilligers centrale (altijd wel een in de buurt) en zie wat je kan doen, belangeloos, voor onze samenleving, al is het maar collecteren voor het astmafonds. Er is altijd behoefte aan mensen die zich willen inzetten voor de zwakkeren, zoals bejaarden, gehandicapten, daklozen enz. enz. enz. Is dat niet de mooiste vorm van sadaqa, liefdadigheid?

Voor diegenen die hierin geinteresseerd zijn geef ik de link van de stichting Ihsan, islamitisch instituut voor maatschappelijke activering. Dit is een serieuse organisatie die zich bezighoudt met dergelijk werk vanuit een islamitisch perspectief, voor iedereen, dus moslims en niet moslims.

http://www.ihsan.net/

Doen!!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
maha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 januari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 13:34

saleimoe eileikoem

mischien is dit een rare vraag, maar ik wou dat toch vragen:

moch de alcohol azijn gebruiken op sla??

graag antwoord terug

eileikoem salaam

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 14:27
In eerste instantie geplaatst door maha

saleimoe eileikoem

mischien is dit een rare vraag, maar ik wou dat toch vragen:

moch de alcohol azijn gebruiken op sla??

graag antwoord terug

eileikoem salaam

assalamoe alykoem,

bestaat dat, alcohol azijn?

wassalaam,

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2004 om 14:37

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Er is al een soortgelijke topic hierover geopend door: sezencik

Je kan kijken onder: Islaam Algemeen. 
                   Topic:  Azijn helal of niet?

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 12:56

Salaam aleikum,

je hebt het over wijnazijn??

Salaam happylady

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 12:59

Salaam aleikum,

hier werd trouwens wel een interessante vraag aangeboord: wat zegt de islam over orgaandonatie? Persoonlijk denk ik dat het heel goed is, maar ben wel benieuwd wat er in de Qoran of hadieth over dit soort dingen wordt gezegd. (Ik ben me heel erg bewust dat er in die tijd natuurlijk nog geen donatie bestond, maar meer algemene dingen misschien over helpen enzo). Kan iemand mij helpen?

Wasalaam happylady

Terug naar boven
Suraima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:18

nog een andere vraag:mag je het gebed een aantal minuten uitstellen of niet?nee waarom?.

heb nog een andere probleem als ik uit school kom om 16.00u moet is asr en dhor bidden het probleem is dat ik meestal te moe ben of te lui kan iemand mij raad geven

salaam oe-alaikoem

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:22

Salaam aleikum Surayma,

wel een herkenbare vraag die je stelt. Het gaat bij mij ook bij tijden heel zwaar om dan toch op tijd het gebed te doen. Maar het is beter om meteen je gebed te doen. (Ik weet geen bronnen, misschien kan iemand mij helpen?) Los van wat er in de Qoran en hadieth over gezegd wordt, is het prettig om dat gewoon gedaan te hebben. Dan voel je je gewoon weer heel goed.
Wa salaam happylady

Terug naar boven
Suraima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:23
SJAZAKALAHHOE GAYRAN happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:30

Assalamoe alykoem,

altijd op tijd bidden, je weet maar nooit waneer je dood gaat.

de vraag over orgaandonatie,

ik denk, en ik zeg ik denk dat het niet kan, omdat een moslim hoort heel te begraven met al z'n organen, straks wordt het stoffelijke overschot een spelletje, ieder haalt er wat vanaf.

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:42

Salaam aleikum Abu Jabir,

maar orgaandonatie is geen spelletje. Het is iets geven (soms levensreddend) om mensen te helpen. Is dat ook niet belangrijk? Ik wil niet jouw redenatie teniet doen, maar het is een vraag. Ik snap echter wel heel goed wat je bedoelt, daarom vroeg ik het me dus ook zo af.

Wasalaam happylady

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.