Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Kennismaken als niet moslim met de famili

 Post Reply Post Reply
Schrijver
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Kennismaken als niet moslim met de famili
    Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 11:30

Mijn vriend is Marokkaans en moslim. Ik heb veel vriendinnen die moslim zijn en lees nu ook veel over de Islam. Als ik met mijn vriend ga trouwen wil ik ook de keuze maken en moslima worden. Mijn probleem ligt bij de ouders van mijn vriend, voor mijn ouders maakt het niet uit welk geloof of welke afkomst mijn vriend heeft. De ouders van mijn vriend weten nu nog niet van mijn bestaan althans houden het voor zich. Binnenkort wil mijn vriend aan zijn ouders gaan vertellen dat hij echt een serieuze relatie met mij wil opbouwen. Volgens hem ligt het probleem niet bij het geloof maar bij mijn afkomst, ik ben niet Marokkaans. Heeft iemand hier ideeen over of ervaring mee, wat ik kan verwachten en hoe we dit het beste aan kunnen pakken.

Marleen

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 11:54
Hoi Marleen,
wat leuk dat je er mee bezig bent om moslim te worden. Mag ik je vragen of je dat doet voor jezelf, of om dingen gemakkelijker te maken? Ik hoop van harte het eerste, maar ja, dat is niet altijd de realiteit.
Verder zijn er inderdaad ouders die vallen over een schoondochter uit een ander land.  Als dat werkelijk zo is, dan is het belangrijk dat je nooit tegenover hem zijn ouders aanvalt en hoopt en bidt dat je door jouw eigen houding kunt laten zien wie je werkelijk bent. Ik hoop dat niet zover hoeft te komen! Heel veel succes ermee.
Salaam happylady
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 oktober 2004 om 13:11
Bedankt voor je berichtje. Ik zal het geloof niet aannemen, omdat dat onze relatie gemakkelijker maakt. Maar ik wil het geloof voor mezelf aannemen, omdat ik me daar goed bij voel. Ik praat er veel over met een vriendin van mij. Ik lees er nu ook veel over en hoe meer ik erover lees en hoe meer ik erover hoor, des te beter geloof het mij geeft. Ik ben niet gelovig opgevoed en ik ben altijd al op zoek geweest naar iets meer wist niet wat. Bij de islam krijg ik het gevoel dat ik dat heb gemist.
Terug naar boven
haloua Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 oktober 2004
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote haloua Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 07:36

assalamoe aleikum,

 

Het zal in het begin misschien wel moeilijk gaan, maar laat maar zien dat je hen  weet te respecteren en met de loop der jaren zal hun houding insha Allah steeds beter worden. Iedere ouder wil het beste voor zijn kinderen en dat de ouders even moeten wennen, dat hun zoon met een nederlands meisje thuis komt is denk wel te begrijpen.

salaam haloua

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:09

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Lieve Marleen,

Ik had een relatie met een marokkaanse jongen. 2,2 jaar lang om precies te zijn. Op een dag nodigde zijn broer me uit om naar het geboortefeestje van zijn dochtertje te gaan. Kom ik daar, zonder hoofddoek en zeker niet als moslima. Ze hebben me heel lief ontvangen, maar later wel op hem ingepraat omdat ik een ongelovige ben en dat dat dus niet kan (waar ik het mee eens ben en dames en heren. Niet gelijk happen over wel of niet kunnen, dat is niet het topic). Wat er toen gebeurde: ik kreeg wat aanmeldingen bij mijn msn. Zijn nichtjes, zusjes, etc. Ik ken ze ondertussen al heel lang. Ze zijn praktiserend en hebben het dus heel goed opgenomen dat hun zoon, broer, oom en neef zulke haram dingen doet. Ze nodigden me uit, mocht daar komen eten en slapen. Ze gaven me boeken en namen me mee naar lezingen! Toen ik moslima werd, hebben ze zelfs een feest voor me gegeven! Allemaal halal natuurlijk ;)

Zijn vader is zo'n lieve man. Ik ben mee geweest naar marokko, en hij heeft me vanaf het begin als een volwaardig lid van de familie behandelt. Soms trekt iemand van de familie me zelfs voor, hahaha..

Mijn man dacht ook dat zijn familie een probleem met mijn afkomst zou hebben. Misschien minder als ik moslima zou zijn, maar zeker zijn vader zou het minder vinden dacht hij! Nou, het moraal van dit verhaal: niet alles is wat het lijkt.

Mijn tip aan jou: Kijk eerst of je echt moslima wilt worden en ga er dan voor! Laat hem dan zijn ouders vertellen over jou, dwz dat hij met je wil trouwen (als dat zijn intentie is?)
Waarom deze tip: ik vond het jammer om later te horen dat hij het moeilijk heeft gehad om tussen 2 denkbeeldige vuren te staan. Namelijk mij en zijn familie (ook al is het allemaal goed gekomen). Vond het jammer voor hem, omdat ik van hem hou en hem dat niet gunde.

Hoop echt dat je hier wat mee kan.. Mocht je vragen hebben, of gezellig met me mee naar de moskee willen voor een lezing of babbeltje, stuur me dan een pm'tje.. (wederom, alleen geldig voor de dames)

In de tussentijd heel veel succes!

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:26
mooie geschiedenis, Soumaya!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:26
Dank u, dank u..
Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 10:51


Salamoe 3alaikoum marleen

ik sluit me volledig aan bij soemaya en ik denk dat je dan ook meer aan hebt aangezien zij uit ervaring spreekt.ik kan je echter wel de andere kant van het verhaal vertellen, dus als je broer met een niet moslim/marokaanse meid tegenkomt.

Ik heb ook 2 broers die een relatie hebben met een niet moslim.. 1 broer heeft al 15 jaar een relatie met nederlandse meisje
En mijn andere broer heeft iets meer dan 2 jaar met een moluks meisje. Ik als praktiserend moslima vind het natuurlijk erg dat mijn broers een relatie aangaan terwijl ze weten dat dit niet toegestaan is volgens de islam, maar om ze te helpen ben ik wel heel erg bevriend geraakt met beide vriendinnen...ik ben er dan ook achter gekomen dat ze beide heel erg geinterreseerd zijn in de islam en dat maakt me dan ook heel gelukkig..

Insha ALLAh hoop ik dan ook dat ALLAH swt ze zal leiden en ik hoop dat jij je geaccepteerd zal worden door zijn familie.

m3a salama merjem

ps: Mijn ouders zijn overigens wel op de hoogte maar willen er liever niets van weten, maar ondertussen koopt mams in marokko wel kadoos voor die vriendinnen, zo zie je maar dat ze het wel moet accepteren wil ze haar zonen niet kwijt. Moge ALLAH swt haar pijn hiervoor verzachten..

Enne soemaya geldt die uitnodiging ook voor mij? ik wil je natuurlijk insha ALLAH wel zou weer zien....5de conferentie insha ALLAH
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 14:27
Salaam aleikum,
als moslim mag je wel een relatie met een niet-moslim, mits ze maar gelooft in 'de Boeken'. Dus het is niet meteen over!
Salaam happylady
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:53

Hoi Marleen,

Ik raad je aan om de Islam te gaan onderzoeken, voordat je overbarige conclusies gaat nemen, waar je later op terug komt. De Islam is niet alleen de 5 zuilen, maar er komt veel meer bij kijken. Als je bereidt bent om de Islam daadwerkelijk te proeven, dan wil ik je graag begeleiden, inshaAllah.

Islam is eerlijk en daarom wil ik je dit al meegeven, geloven in de Eenheid van Allah swt is de stam van de religie. Wat erbij komt kijken, zijn zijn takken.

Wil jij de stam planten in je hart, dan dien je daadwerkelijk oprecht en open te staan voor alle eerlijke antwoorden. Sommige zaken zul je in het begin niet begrijpen, omdat je er geen kennis over hebt, maar ik weet zeker dat hoe meer je je in de Islam verdiept en je oprecht aan Allah swt vraagt om Leiding, dat je Zijn leiding zult krijgen.

Imaan

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 00:11

Salaam aleikum,
ik ben dus zelf ook via mijn man uiteindelijk bekeerd, dus hij was de weg. God heeft mij gestuurd op die weg. Daar had ik zelf weinig keuze meer in.
Ik had wel het geluk dat mijn schoonfamilie me zonder voorbehoud accepteerde van het begin af aan, gewoon om wie ik ben. Dat heeft me heel veel rust gegeven. Toen mijn man uiteindelijk vertelde dat ik moslima ben geworden, waren ze daar ongelofelijk blij mee, maar het zou niets uitgemaakt hebben.
Ik hoop dus Marleen, dat dat voor jou insha ALlah ook nog zo gaat worden. Dat maakt alles veel gemakkelijker.
En inderdaad Imaan, je hebt helemaal gelijk. Verdiep je in de islam. Ik begon ermee en kon er nooit meer mee stoppen, alhamdulilah!
Hou je ons op de hoogte? Je mag me ook pm-en, als je wil.

Salaam happylady
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 15:48

Salaam,

Bedankt voor de reacties. Naar de meeste heb ik een pm'tje gestuurd om iets verder te praten. Het doet me goed alle reacties. Ik ben nu vooral heel erg in het geloof aan het verdiepen door er veel over te lezen en te praten. Als ik eenmaal begin te lezen kan ik niet meer stoppen tot ik het boek uit heb. Ik krijg er echt een heerlijk en rustgevend gevoel bij en hoop dat ik nog veel mag leren inshaAllah.

Liefs Marleen

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 14:26

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,
als moslim mag je wel een relatie met een niet-moslim, mits ze maar gelooft in 'de Boeken'. Dus het is niet meteen over!

wa3alykoem asslaam,

ik neem aan dat je bedoeld een relatie met een wettige huwelijk.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 07:21

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Ik hoop dat Marleen dat weet! Ik denk het wel, heb al een pm'tje terug gestuurd..

Wassalaam,

Soum

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 01:47
Ja ik ben daar inderdaad van op de hoogte. Ik zou ook graag willen trouwen en een goede moslima willen worden. Maar vriend is daar helaas nog niet aan toe. Mag ik vragen op welke leeftijd jullie zijn getrouwd?
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 03:27

Marleen, wie zijn jullie? Ik sta (alhamdoellilah) op het punt om te trouwen. Nog 12 dagen (ik tel niet hoor..)

Maar als hij er nog niet aan toe is, waarom wil hij dan aan zijn ouders vertellen? Lijkt me onnodig en veroorzaakt alleen maar ruzie en wrevel, want zijn ouders zullen wel willen dat hij gaat trouwen en geen haram dingen doet (logisch natuurlijk)

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 03:33
Ik ben het helemaal met je eens hoor, daarom wil ik ook gaan trouwens. Maar volgens hem is ��n van de redenen ook dat zijn moeder hem te jong vindt om te trouwen. Hij is 20. Hoe oud ben je eigenlijk als ik dat mag vragen?
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 06:06

hey marleen

je bent op je 20ste echt niet te jong om te trouwen!!! De profeet mo7amed sallahoe 3alaihi wasalaam heeft ons juist aangeraden om jong te trouwen, maar het kan ook inderdaad zijn dat jou vriend daar nog niet aan toe is...

Dan zul je dat toch echt met hem moeten bespreken...wat zijn redenen zijn enzovoort....

En ALLAH weet het altijd beter

succes ermee

liefs merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 06:10
"Jong" is relatief. Hangt er maar vanaf waar je woont en over welke personen je het hebt.
Leeftijd lijkt me niet de belangrijkste hindernis als je 20 bent. Belangrijker lijkt me of je allebei (al) stabiel in het leven staat en vanuit die stabiele situatie die keuze voor elkaar kan maken.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 07:51

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Wij zijn beiden 21 jaartjes jong. En idd, wat is jong? Dat is voor iedereen anders. Maar ik denk nog steeds niet dat jullie het moeten vertellen aan zijn ouders, beter nog... kap maar helemaal met die relatie (het is haram, ga anders trouwen of praat er heeeeeeel goed met elkaar over waarom niet trouwen). En als jullie er toch voor kiezen om de relatie voort te zetten, dan zou ik het zijn ouders niet moeiljik maken door te vertellen dat hij een relatie heeft, met een niet moslim meisje en niet wil trouwen.. Toch? Maar Marleen, ik heb je toch in mijn msn?? Waar ben je dan?

Wassalaam, Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2004 om 08:05

Soumaya,

Ik ben aan het werk hihi, dus geen msn voor mij overdag. Ik ben het helemaal met je eens dat we beter kunnen gaan trouwen dan en relatie die haram is. Maar kappen met deze relatie is wel weer het andere uiterste voor mij hoor. Ik hoop eigenlijk dat we eerst gaan verloven. Hoe heb jij dat gedaan als ik vragen mag? Als ik jouw berichtje op het forum lees dan heb je ook 2,2 jaar een relatie.

Groetjes,

Marleen

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.