Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vraag

 Post Reply Post Reply
Schrijver
bugs bunny Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bugs bunny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vraag
    Geplaatst op: 05 november 2004 om 04:26

Hallo,

Heel even voorstellen: ik ben een nieuwsgierig persoon. Al lange tijd ben ik geinteresseerd in de islam, waarom weet ik niet... het boeit me gewoon. Gezien onder andere de brief van mohammed b heb ik wel een vraag

wat staat er in de koran over de relatie tussen moslims en niet-moslims?
mag een moslim een niet-moslim doden vanwege het geloof?

ik weet het; ik zou zelf de koran kunnen lezen, maar mijn arabisch is (nog) erg slecht en weet dat de interpretatie van de vertalingen verschillend kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd me tot moslim- (en koran-)kenners te wenden, de moslims zelf. Hopelijk kwets ik met mijn vraag niemand en hopelijk kan iemand mij een eerlijk antwoord geven.

\bb

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 14:48

Hoi Bugs...

Nou, ik kan de soera's nu even niet tevoorschijn toveren. Maar er zijn een heleboel regels voor de relatie moslims-niet moslims.. Ik zag een topic waarin Amier dit heel mooi 'belicht' heeft zeg maar.

Kort gezegd (en in mijn eigen woorden): zolang de ongelovige je in je waarde laat, dus je geen dingen hoeft te doen tegen de wet van Allah swt, je niet onderdrukt/vermoord/mishandeld etc wordt, kan en mag je in vrede leven met de ongelovigen. Maar zoals gezegd, er is een boel over geschreven.. Ik zal het inchaAllah voor je opzoeken (of kopieren van Amier..)

Wassalaam,Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 14:49

Asjeblieft..

http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm#mildheid  Een citaat:

Echter, zelfs tegenover diegenen die de Islam vijandig gezind zijn wordt mildheid voorgeschreven, en wordt Muslims aangeraden hoop te koesteren want:

"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).

De gemeenschap van Muslims wordt in de Koran getypeerd als een "gemeenschap van de middenweg". [6] Extremen worden te allen tijde geschuwd, ook in de reactie tegenover mensen die vijandig staan tegenover de Islam:

"Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (Uitspraak door Profeet Mohamed, gemeld door al-Tirmidhi).

In plaats van verhitte discussies aan te gaan die de gemoederen nog meer kunnen opjagen, raadt de Koran aan zulke potenti�le conflicten te vermijden. Muslims wordt voorgeschreven niet in te gaan op provocaties, ze gewoon te negeren, en af te wachten tot het gesprek bij een ander onderwerp aanbelandt:

"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)

In afwachting van een wending van het gesprek, wordt Muslims voorgeschreven geduld te beoefenen en God te gedenken:

"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39)

Muslims wordt overigens algemeen voorgeschreven gedrag telkens te beantwoorden met gedrag dat beter is. Op die manier, zal je vijand uiteindelijk je vriend worden, zegt de Koran:

"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)


2.5. Geen spot- of scheldpartijen, geen kwaadsprekerij maar zachtmoedigheid en matiging

Muslims mogen op hun beurt anderen niet provoceren of uitschelden:

"En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen." (Koran 6:108)

De Koran verbiedt hen ook anderen belachelijk te maken - immers, enkel God kan oordelen, en misschien zijn zij juist beter, zegt de Koran:

"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11)

Een algemene gedragsregel is dat Muslims moeten zwijgen tenzij ze iets goed te zeggen hebben:

Abu Hurayrah vertelde dat de Profeet van God zei: "Wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem zeggen wat rechtschapen is, of zwijgen. Wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem vriendelijk zijn voor zijn buur. En wie gelooft in God en de Laatste Dag, laat hem vrijgevig zijn voor zijn gast." (Uitspraak van Profeet Mohamed, in Saheeh Muslim)

Ze moeten in alles matiging nastreven, ook in hun stem - ze mogen dus niet beginnen roepen:

"En wees gematigd in je lopen en spreek met zachte stem. De afschuwelijkste stem is immers de stem van de ezels." (Koran 31:19)

Het is een hele lap tekst, maar lees het goed door, en leer er iets van. Ik weet overigens heel goed dat er ook hele andere opvattingen zijn onder sommige moslims, maar naar mijn mening hebben die er geen fluit van begrepen.

Wassalam,

Amier.

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 16:23

Hihihi, je hebt zelfs de ondertekening van Amier meegenomen  Wel eerlijk

Ik wou nog even zeggen Bugs Bunny, dat je moet proberen een aantal verschillende Nederlandse vertalingen te lezen. Dan kun je zelf proberen te ontdekken wat er gestaan zou hebben. En inderdaad, Arabisch spreken is handiger, insha Allah komt er een tijd dat jij en ik dat kunnen. Ik heb zelf een Koran van Fred Leemhuis en een Koran uit de moskee (maar in het Engels, dus al iets lastiger, want is niet mijn moedertaal natuurlijk).

Ik zou zeggen, stel je vragen maar. Je mag me ook pm-en.

Salaam happylady
Terug naar boven
bugs bunny Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bugs bunny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 03:24

Hallo,

Bedankt voor de reacties!! Erg mooie citaten!! Ik zal nu zeker verder lezen en misschien zelfs arabisch leren. Ik zal zeker nog eens iets vragen, misschien niet meteen; ik moet wel een goede vraag hebben. Maar ik heb al een kleine vraag: wat betekent "insha Allah"? En hoe zeg je simpele dingen als "hallo", "bedankt" en "tot ziens"?

Nogmaals, bedankt!!

Wassalaam, Bugs Bunny

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 04:04

Hallo,

InshaAllah ---> Als Allah het wil

Hallo--->, ja.... wij zeggen Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelaie wa Barakatoe

(Sala-moe Alai-koem wa Rah-ma-toel-lahie wa Bara-katoe) = vrede en de genade en de zegeningen van Allah zij met jou

En totziens---> is het zelfde als bij 'hallo'

maar dat zeggen de moslim onderling tegen elkaar dus niet tegen andere,

ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt,

totziens.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 04:27

assalamoe aleikum en hallo,

Omdat dit een islaam forum is, ben ik er altijd vanuit gegaan dat de meeste leden moslim zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Uit gewoonte begin ik altijd met assalamoe aleikum moet je daar dan hallo achter plakken voor degene die geen moslim zijn of geeft het eigenlijk niet als je alleen assalamoe aleikum zegt?

 

wassalaam en groetjes rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.