Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Samen bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Samen bidden
    Geplaatst op: 30 maart 2005 om 07:15
Moslims noemen dat "doe'a", of smeekbeden. Het rituele gebed is de salaat; dat staan en buigen dus. De salaat kun je zien als opening naar God waardoor je doe'a aanvaard wordt.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 07:12
In eerste instantie geplaatst door Anne

[quote]waarom doen jullie dat niet meer?

Natuurlijk doe ik dat wel. Het is alleen moeilijk bidden in die houding als je ook je hand op de schouder of op het hoofd wil leggen van degene voor wie je bidt.

Onhoud wel dat ik het hier niet over vastgestelde gebeden heb maar over gebeden waarbij je zelf de onderwerpen aandraagt en die je zelf bedenkt terwijl je het uitspreekt.Dat maakt niets uit...Zoals ik het ervaren heb heeft het gewoon met contact zoeken met hem te maken. [/QUOTE]
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:50
waarom doen jullie dat niet meer?

Natuurlijk doe ik dat wel. Het is alleen moeilijk bidden in die houding als je ook je hand op de schouder of op het hoofd wil leggen van degene voor wie je bidt.

Onhoud wel dat ik het hier niet over vastgestelde gebeden heb maar over gebeden waarbij je zelf de onderwerpen aandraagt en die je zelf bedenkt terwijl je het uitspreekt.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:47
Ja, het gebeurt standaard na het vrijdagsgebed
Dat het in de moskee gebeurd is erg goed. Ik wou dat we het in onze kerk ook hadden. :( Ik zag dat ze het wel deden in andere kerken, vooral bij 'vriendendiensten' waar er speciaal gepreekt wordt voor mensen die niet geloven of weinig ervan afweten.
Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote azajamal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:45

In eerste instantie geplaatst door Anne

Hoi!

Ik vroeg me af, bidden Moslims ook wel eens samen een persoonlijk gebed met elkaar? Dat je met zn twee�n bij elkaar gaat zitten en wat dingen opnoemt en dan samen daarvoor gaat bidden? Heeft iemand hier ervaring mee en wat vind je ervan? Ik heb het namelijk laatst voor het eerst gedaan en het was gaaf!! Het was wel met een jongen en ik weet hoe jullie denken over het alleen samen zijn van een man en een vrouw in een kamer maar toch. Het voelde in ieder geval echt heel bijzonder en we hebben hele goede dingen gebeden.

Ik vond het wel erg eng omdat ik het nog nooit eerder gedaan had. Ik vind het heel belangrijk en ik heb veel gebeden of God mij mensen wil laten ontmoeten voor wie ik kon bidden. Alleen ik durfde absoluut niet hardop een persoonlijk gebed uit te spreken bij een ander, ik heb het nog maar een keer of twee gedaan bij mijn familie en ik kreeg altijd een knalrood hoofd. Ik dacht dus dat ik niet geschikt was en dat ik maar op andere manieren mensen moest gaan helpen. Maar toen vroeg mijn vriend er opeens om. Hij was vroeger naar een paranormaal genezer geweest en had hier spijt van. Ik zei dat het misschien nodig was om te bidden voor bevrijding van de invloed van die genezer (hij had hem ook de handen opgelegd) en voor vergeving. Toen vroeg hij me opeens of ik het samen met hem wilde doen en ik schrok me dood. Ik twijelde en ik voelde me stom want ik had God eerder gebeden of Hij me wilde laten zien waar ik kon helpen. Dus heb ik het toch maar gedaan. Vlak daarvoor zat ik nog even keihard in mezelf te bidden voor woorden en hulp want ik vond het echt eng hahaha. Uiteindelijk ging het super en mijn vriend zei dat het bij hem heel bijzonder voelde. Dat vond ik dus ook.

Doei!!
Anne

anne wat jij gedaan hebt is geen bidden dat noemen wij smeekbeden.

het bidden is wanneer je buigt uit eerbied voor Allah en knielt uit nederigheid voor Allah. dat is wat wij doen thuis en in de moskee.

en er is niks mooiers dan schouden aan schouder enkenl aan enkel met elkaar samen bidden.

en ja wij doen ook wel thuis bidden gezamelijk alleen mag de vrouw niet naast de man staan maar achter

reden: simpel omdat het zou kunnen afleiden omdat het doel van het bidden voorbij aou schieten als je niet concentreert en een vrouw naast je is niet echt verstandiog als je wil concentreren.

jezus en mozes bogen zich ook neer als tot god boden.

waarom doen jullie dat niet meer?

en vertel me niet dat de bibel veranderd is ik weet dat de bijbel veranderd is.

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:42
Hardop bedoel ik dus.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:41
Ja, het gebeurt standaard na het vrijdagsgebed en bij bepaalde gelegenheden zoals begravenissen e.d. Samen bidden kan altijd en gebeurt ook veel.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:40
Ja ok, dat ken ik wel. In de kerk doet de dominee ook voorbede en dan bidt iedereen stil met hem mee. Maar ik bedoel echt persoonlijk, dat je de tijd voor iemand neemt en dan met elkaar om de beurt hardop gaat bidden. Of een kringgebed waarbij je met meerdere personen het gebed van elkaar overneemt. Mijn vriend is nog niet zo lang Christelijk, iets meer dan een half jaar, dus ik vond het apart dat hij hier al zoveel ervaring mee had en ik, mijn hele leven gereformeerd, had het nog nooit gedaan.

Mijn moeder doet het trouwens bij daklozen en je hebt ook initiatieven waarbij Christenen de straat op gaan om dit met willekeurige mensen te doen die het willen. Het is dus iets wat best belangrijk is binnen het Christendom, ik vroeg me af hoe Moslims er tegenaan kijken. Ik dacht eerst dat jullie alleen maar dingen opzeggen maar later kwam ik erachter dat jullie ook net als wij bidden zonder formules.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:35
Hoi Anne,
in de moskee worden soms gezamelijk doeaa's gedaan (bijvoorbeeld aan het begin of einde van lessen ofzo). Dit kan ook een doeaa zijn voor iemand in het bijzonder. Ik heb zelf toen ik voor de derde keer in de moskee was, zelf hardop duaa gedaan voor een vrouw die ik kende. Dat was ook heel mooi.
Het is dus wel een beetje anders, maar het samen bidden opzich is wel mogelijk binnen de islam.
Salaam happylady
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2005 om 06:31
Hoi!

Ik vroeg me af, bidden Moslims ook wel eens samen een persoonlijk gebed met elkaar? Dat je met zn twee�n bij elkaar gaat zitten en wat dingen opnoemt en dan samen daarvoor gaat bidden? Heeft iemand hier ervaring mee en wat vind je ervan? Ik heb het namelijk laatst voor het eerst gedaan en het was gaaf!! Het was wel met een jongen en ik weet hoe jullie denken over het alleen samen zijn van een man en een vrouw in een kamer maar toch. Het voelde in ieder geval echt heel bijzonder en we hebben hele goede dingen gebeden.

Ik vond het wel erg eng omdat ik het nog nooit eerder gedaan had. Ik vind het heel belangrijk en ik heb veel gebeden of God mij mensen wil laten ontmoeten voor wie ik kon bidden. Alleen ik durfde absoluut niet hardop een persoonlijk gebed uit te spreken bij een ander, ik heb het nog maar een keer of twee gedaan bij mijn familie en ik kreeg altijd een knalrood hoofd. Ik dacht dus dat ik niet geschikt was en dat ik maar op andere manieren mensen moest gaan helpen. Maar toen vroeg mijn vriend er opeens om. Hij was vroeger naar een paranormaal genezer geweest en had hier spijt van. Ik zei dat het misschien nodig was om te bidden voor bevrijding van de invloed van die genezer (hij had hem ook de handen opgelegd) en voor vergeving. Toen vroeg hij me opeens of ik het samen met hem wilde doen en ik schrok me dood. Ik wilde niet en ik voelde me stom want ik had God eerder gebeden of Hij me wilde laten zien waar ik kon helpen. Dus heb ik het toch maar gedaan. Vlak daarvoor zat ik nog even keihard in mezelf te bidden voor woorden en hulp want ik vond het echt eng hahaha. Uiteindelijk ging het super en mijn vriend zei dat het bij hem heel bijzonder voelde. Dat vond ik dus ook.

Doei!!
Anne
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.