Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vijandbeelden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Lissy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lissy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vijandbeelden
    Geplaatst op: 30 mei 2005 om 07:18
'Vijandbeeld: Vooropgezette voorstelling die men van een vijand heeft.'

Voor mijn visiedocument dat ik maak in opdracht van de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening, wil ik een beeld vormen van hoe vijandbeelden een rol spelen in het dagelijks leven van moslims en nederlanders. Omdat ik het belangijk vind vanuit verschillende kanten uit de nederlandse maatschappij informatie te krijgen en u allen in aanraking komt met deze vijandbeelden denk ik dat u mij kunt helpen bij het vormen van dit beeld. Vandaar dat ik u graag de volgende vragen wil stellen:

1. Heeft u vijandbeelden t.o.v bepaalde personen of bevolkingsgroepen in de Nederlandse samenleving?

2. Zo ja, wat zijn de gevolgen van deze vijandbeelden?

3. Zo ja, heeft u stappen ondernomen deze vijandbeelden te verminderen? Hoe deed u dit? Hoe denkt u dit te kunnen doen?

4. Wat denkt u dat de overheid kan doen om vijandbeelden bij de mensen weg te nemen/te verminderen?

5. Welke oorzaken ziet/kent u van vijandbeelden?

6. Hoe denkt u over de ontwikkelingen tussen moslims en Nederlanders m.b.t. vijandbeelden?
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 08:26

 

1. ik denk persoonlijk dat later de atheisten een grote vijand zal worden voor de moslims

2.nog niet gezien In de toekomst !!


3.nee niet echt je kan ze vertellen dat onze godsdienst niet voor oorlog etc etc is maar ze geloven er toch niet in

4.Meer informatie geven over de islam ?

5.DE vele extremisten die nare dingen doen wat niet in de ISLAM hoort !!

6.ik denk zoals ik eerder heb gezegd de atheisten ons steeds meer beginnen te haten en uit die groep nog velee problemen voor ons gaat komen !!

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 16:01

Hoi Lissy,

Ben je aan het afstuderen.....ik doe namelijk dezelfde opleiding en ben geen visiedocument tegengekomen?

Groetjes

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Lissy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lissy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 mei 2005 om 04:43
Zit inderdaad in het vierde jaar!

Naast ons afstudeerproject dat wij met vier studenten deden moeten wij een individueeltraject doen dat het visiedocument wordt genoemd.

Denk dat het ook per locatie verschillend is?!?!

Groetjes Lissy
Terug naar boven
BahiaNL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BahiaNL Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 mei 2005 om 13:10

Beste lezers,

Is tolerantie naar elkaar, van alle groepen over en weer, van alle religies over en weer, niet de enige weg om verder te komen met elkaar?

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 mei 2005 om 13:38
In eerste instantie geplaatst door BahiaNL

Beste lezers,

Is tolerantie naar elkaar, van alle groepen over en weer, van alle religies over en weer, niet de enige weg om verder te komen met elkaar?

 
Terug naar boven
BahiaNL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BahiaNL Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2005 om 13:02

Hallo Ruud,

Leuke Smiley!,

Het lijkt me zinnig om daarvoor te blijven gaan. Om nog een beetje te kunnen leven in Oost en West, Noord en Zuid.

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2005 om 03:18
In eerste instantie geplaatst door BahiaNL

Beste lezers,


Is tolerantie naar elkaar, van alle groepen over en weer, van alle religies over en weer, niet de enige weg om verder te komen met elkaar?


Natuurlijk, maar hoe geraak je eraan.

De meeste mensen hebben angst door het ongekende.
Zijn wij als moslims ertoe in staat om het op een goede manier te doen. Want we hebben toch ook onze vooroordelen.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2005 om 03:31
In eerste instantie geplaatst door ibrahiem

In eerste instantie geplaatst door BahiaNL

Beste lezers,


Is tolerantie naar elkaar, van alle groepen over en weer, van alle religies over en weer, niet de enige weg om verder te komen met elkaar?


Natuurlijk, maar hoe geraak je eraan.

De meeste mensen hebben angst door het ongekende.
Zijn wij als moslims ertoe in staat om het op een goede manier te doen. Want we hebben toch ook onze vooroordelen.
Waarom zouden jullie dat niet kunnen?Je ziet aan christenen anders gelovigen of niet-gelovigen toch ook dat ze het niet allemaal kunnen. Daarbij.....Als je het vanuit de Koran bekijkt,dan staan daar ook zaken in die bepaalde denkwijzen zouden kunnen stimuleren.Als bv.......Homofobie lijdt tot ondraagelijke toestanden binnen een andere maatschappij.(Door dat anderen mensen dit bv totaal anders zien) dan kan je deze gedachte ook laten voor wat het is...Immers Allah draagd niets op wat voor een mens ondragelijk is.En binnen deze maatschappij kan de gedachte tegen Homo's lijden tot een vijandbeeld,door mensen die hier veel toleranter tegen over staan.

En zeg nu bv eens eerlijk......

Is het niet vreemd dat het een man wel is toegestaan om met een niet-moslim te trouwen en een vrouw niet.....

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2005 om 15:08

Hoi Lissy,

Heel veel succes met je afstuderen!

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2005 om 09:29

[QOUTE>Als bv.......Homofobie lijdt tot ondraagelijke toestanden binnen een andere maatschappij.(Door dat anderen mensen dit bv totaal anders zien) dan kan je deze gedachte ook laten voor wat het is..[/QOUTE>
Ik heb er geen probleem mee. Iedereen is vrij om te doen wat hij/zij zelf wilt toch. Natuurlijk als je kiest om moslim te zijn zijn er regels. Maar dan nog ben je ook vrij om je er aan te houden.

[QOUTE>Is het niet vreemd dat het een man wel is toegestaan om met een niet-moslim te trouwen en een vrouw niet...[/QOUTE>

Vreemd niet eigenlijk omdat er een reden toe is.
Een vrouw gaat in een huwelijk meestal de richting van de man volgen. Waardoor de kans bestaat dat ze een andere religie of het hare niet meer zal praktiseren bij iemand die ongelovig is. Gewoon een bescherming van haar.
Maar zoals al gezegd iedereen is gewoon vrij om de regels op te volgen.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
BahiaNL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BahiaNL Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2005 om 06:07

Beste Ibrahiem,

Iedereen heeft last van vooroordelen of je nu een Nederlandse groenteboer, Christelijke boekenverkoper, Moslim Kebab verkoper of Joodse kleermaker bent!

Jij stelt je in ieder geval de vraag: hoe geraak je eraan. Dat zou iedereen zich moeten afvragen eigenlijk. Zelf helpt het me om mensen niet te benaderen als Christen, Jood, Moslim, Atheist, etc maar ze te benaderen als mens zoals ikzelf, strijdend om wat van zijn of haar leven te maken op deze soms akelige planeet.

Ik heb dan minder vooroordelen of liever gezegd iets minder, het helpt wel.

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 08:52
Natuurlijk heeft iedereen een vorm van vooroordeel.
Ik stel me voor dat niet iedereen direkt een religie volgt.
Waarin ze toch vrij zijn zoals in iedere beslissing trouwens. Holebi's zijn ook gewone mensen die zelf de keuze genomen hebben. Soms zelfs een hele moeilijke trouwens.
Ik probeer iedereen te aanvaarden zoals ze zijn en respect te geven. Zelfs is dat niet wederkerig.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2005 om 09:42
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
muslim@ Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslim@ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 12:31

Assalam aleikum/Hallo allemaal,

Toevallig had ik vandaag van een ATHEIST (een collega) en een CHRISTEN (ook een collega) te horen gekregen dat ik als buitenlander maar beter terug kan gaan naar mijn eigen land! . Want zij willen mij hier niet!! Hoe bedoel je dan NEDERLANDERS zijn tolerant!!!!!!

 

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ibrahiem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 11:54
De meeste mensen nemen ook het woord moslim in de mond als er iets negatief gebeurd.
Maar het is blijkbaar moeilijk om het te horen als het over hun religie gaat. Even een doordenkertje en geen aanval.
Ik vindt dat ze naar de persoon moeten kijken en niet direkt een stempel geven van een religie.
Hou je van dialoog? Klik hier
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2005 om 13:14

As salaam aleykum,

Mensen die zeggen: "dat als buitenlander maar beter terug kan gaan naar mijn eigen land" hanteren wel veel dubbel moraal. Dat soort mensen moet je juist niet opzoeken. Zorg er voor dat je niet te veel ergert en kwaad maakt. Het kan best pijn doen, maar niet alle christenen zijn zo! Mijn collega is ook kerkelijk. Maar we waarderen elkaar! En we helpen elkaar gewoon. Het zou absoluut niet over de  religie gaan. Maar een aantal  mensen denken van: "O

dus jij Turk of Marokkaan ga maar terug naar je land!"

De reden is meer aan de buitenkant. Ze zien je als allochtoon. En jammer, dat vind ik wel is dat ze gek  vinden dat er iemand is die al van de buitenkant allochtoon is. Mij gaat juist niet om de buitenkant of het geloof. Als je maar goed werkt. En recept voor elkaar zult hebben. Mocht het uit de hand lopen dan zit er niks anders op naar de baas te stappen. Laten we hopen allesj goed komt! En geen ruzie maken. Allesj komt goed!

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.