Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Isa een Genade van Allah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Isa een Genade van Allah
    Geplaatst op: 21 november 2005 om 13:00
Wie kan mij uitleggen wat met deze soera bedoeld wordt?

19: 21. Hij zeide: "Het is zo naar uw Heer zegt, 'het is gemakkelijk voor
Mij,'" opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken, een genade
Onzerzijds; het is een besloten zaak."

In het bijzonder dat Isa tot een teken voor de mensen gesteld is; een
genade van Allah.
En waarom staat er Ons en niet Ik?
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2005 om 14:31

Hey,

Dit is een lang verhaal, je kan het verhaal lezen in Surah Imran [3] en Surah Maryam [19] en een paar andere Surah's als je wilt. Maria was ��n van de beste vrouwen die de aarde ooit gekend heeft, volgens de profeet, Allah's vrede en zegeningen zij met hem. Dit is genoteerd in betrouwbare overleveringen onder anderen van Imam Bukharie. Om het kort te houden Allah stuurde Zijn engel Gibrail, de Heilige Geest, naar haar om haar het nieuws van een wonderbaarlijke kind te geven. De geest van Isa wordt in haar geblazen. Deze engel verscheen in menselijke vorm, Maria dacht dat hij haar zou verkrachten en zei:


Koran 19:18. 'Ik neem mijn toevlucht tot de Barmhartige tegen jou, laat mij met rust, indien jij (God) vreest'.

Ze zei, 'Indien jij (God) vreest' zodat als hij in God gelooft, daar aan denkt. De engel zei tegen haar, om haar gerust te stellen:

Koran 19:19. Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer.

Daarmee bedoelde hij dat Allah hem had gestuurd. Er is overgeleverd dat toen Maria de naam 'Barmhartige' noemde Gibrail gelijk neerviel en weer een engel werd en zei:

Koran 19:19. "Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer opdat ik u een reine zoon moge schenken."

Ze was verbaasd over dit en ze dacht hoe kan ik een kind krijgen terwijl ik niet getrouwd ben enz dus ze zei:

Koran 19:20. 'Hoe kan ik een zoon ontvangen terwijl geen man mij heeft aangeraakt en ik evenmin onkuisheid heb bedreven?'

Dus de engel zei:

Koran 19:21. 'Het is zo naar uw Heer zegt, 'Het is gemakkelijk voor Mij'

Gibrail legde haar uit dat Allah tot alles in staat is en haar een kind kan laten baren zonder dat ze hoeft te trouwen, dus de engel zei:

Koran 19:21. Opdat Wij hem tot een teken voor de mensen maken.

Dit betekent dat het een teken is van God, dat Hij tot alles in staat is. Hij is de Schepper, Hij schept wat Hij wilt en hoe Hij dat wilt. God schiep Adam zonder vader of moeder, God schiep Eva van een rib van een man, God schiep alle nakomelingen van mensen uit een vader en moeder behalve Jezus, hij was een teken van Allah, Allah volmaakte Zijn vier soorten scheppingen dus. Een teken dat Hij alles kan doen. En de Engel zei:

Koran 19:21. Een genade Onzerzijds.

Dit betekent dat hij een profeet van onder de profeten en oprechten zal zijn, een genade, iemand die oproept tot de enige God, die getuigt van Zijn ��nheid en een dienaar van Hem Zoals Allah dat zegt in Surah Imraan vers 45 en 46. In Arabish kan je op drie manieren aangeven dat jij iets zegt, dat is 'Nahnu' we of 'Ana' Ik of 'Huwa' Hij, en van al deze drie manieren van spreken is gebruikt gemaakt in de Qur'an. Het zeggen van 'We' kan gebruikt worden voor een groep die spreekt of ��n iemand uit respect, zoals de koningin zegt, 'We hebben besloten....' In de Koran is het gebruikt uit respect en eer dat Allah verdient. Als ik tegen mijn opa vraag of hij iets wilt drinken zeg ik, 'Willen jullie wat drinken?' dat is uit respect gezegd. Niemand kan beweren dat Allah hier zegt dat Hij uit meer delen bestaat, dan heb je hele Islam niet begrepen. Er zijn ontelbare verzen die zeggen er is slechts 1 God en niemand is aan Hem gelijk. Ik hoop dat je vraag is geantwoord, en Allah weet het beste.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2005 om 05:00
Ik begrijp niet wat je bedoelt met vier soorten schepping, die Allah in Isa
volmaakte. Maar goed als Isa een teken is dat Allah alles kan doen; dat
wisten we toch al omdat hij Adam zonder moeder maakte en Eva uit zijn
rib en alle grote tekenen en wonderen die hij deed?
Zou het niet eerder zo kunnen zijn, dat Isa een teken van Genade is voor
alle mensen? Dat lijkt me een verklaring die het dichtst bij het 19e
vers staat.

de verklaring dat Isa een genade zou zijn omdat hij een "profeet van
onder de profeten en oprechten" zou zijn vind ik nogal zwak. dat zou dus
betekenen dat alle profeten een genade zijn. maar er moet een reden zijn
dat dat woord "genade" juist zo expliciet voor Isa gebruikt wordt. Hetgeen
ook nog eens versterkt wordt door zijn bijzondere verwekking.

Voor de Christenen is het vanaf de opstanding van Isa duidelijk wat met
die Genade bedoeld wordt. Jammer dat dat kennelijk toch voor de
Moslims verborgen is gehouden...

als de koningin in de Wij vorm of Ons vorm spreekt dan bedoeld ze daar
wel degelijk meerdere personen mee, nl. God en zijzelf. Bji haar kroning
heeft ze immers de eed afgelegd zich door God te laten leiden in alle
aangelegenheden waarin zij uitspraken of besluiten doet. Anders zou het
toch een erg hoogmoedige uispraak wezen als de koningin zichzelf met
Wij aanduidt?
Ik ken wel mensen die soms in de wij-vorm spreken. zij hebben een
meervoudige persoonlijkheid.

Als je nu zo duidelijk stelt dat Isa een teken van God is om te laten zien
dat God tot alles in staat is, dan zou God ook kunnen laten zien dat hij
Zijn Woord mens laat worden (zoals ook de Koran aangeeft) die uit de
aard der zaak deel is van God Zelf. Wij; Ik en Mijn Woord zijn 1! en God
mag toch ook zijn vleesgeworden Woord Zijn Zoon noemen? Of vind jij
dat God dat niet mag?    
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.