Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Uruzgan-militairen te onervaren

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Uruzgan-militairen te onervaren
    Geplaatst op: 11 april 2006 om 10:10

'Uruzgan-militairen te onervaren'


AMSTERDAM (ANP) - Een deel van de militairen dat wordt uitgezonden naar de Afghaanse provincie Uruzgan is te onervaren en slecht voorbereid voor de gevaarlijke missie. Dat zegt een van de twee militairen die weigeren naar Uruzgan te gaan deze week in Vrij Nederland. In zijn eenheid is onervarenheid troef, zegt hij in het weekblad. ,,Mijn peloton bestaat voor het grootste deel uit jongens van een jaar of negentien, die net van de basisopleiding soldaat komen en nauwelijks weten hoe ze hun mitrailleur moeten vasthouden. Op een enkeling na is niemand ooit op uitzending geweest.'' Zijn peloton omschrijft hij als een 'kippenhok', een 'kindercr�che', en een 'groepje hangjongeren'.
De soldaat is na zijn weigering geschorst. Hij kan een gevangenisstraf van maximaal twee jaar krijgen. Hij vermoedt dat hij en de andere weigeraar zo hard worden aangepakt door Defensie om een voorbeeld te stellen voor al die militairen die de missie ook niet zien zitten.
Het gebeurt volgens hem veel vaker dat een militair niet op uitzending wil. ,,Dat wordt dan onder de tafel geregeld. Zo iemand kan zijn contract vervroegd opzeggen en krijgt eervol ontslag. Maar Defensie is bang dat al die andere twijfelaars ook gaan afhaken en dat ze straks met een personeelstekort zitten.''
Volgens de soldaat, die in Vrij Nederland niet met zijn echte naam wordt genoemd, zijn de voorbereidingen op de missie slecht verlopen. ,,De wapens zijn nog niet ingeschoten, dat zal straks ter plekke in het missiegebied moeten gebeuren. De test, die ieder peloton moet afleggen voordat het op uitzending gaat, hebben we echt met de hakken over de sloot gehaald.'' Tijdens een oefening werd gesimuleerd dat een konvooi slachtoffer werd van een boobytrap langs de weg. Normaal gesproken moet een konvooi dan binnen een paar seconden van de plek des onheils zijn weggereden. Tijdens de oefening duurde het volgens de soldaat in Vrij Nederland twee�neenhalf uur.
De weigeraar kon zijn oren niet geloven toen hij minister Kamp van Defensie op televisie hoorde zeggen dat de best getrainde militairen naar Uruzgan gaan. ,,Maar dat zijn wij toch, dacht ik. Dat moet een grapje zijn.''
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2006 om 11:06
helemaal waar, Rahil. Een kennis van mij heeft een neef die uit verveling
maar in dienst gegaan is; op z'n 17e. Hij is nu net klaar met de
basisopleiding en zogenaamd hgelemaal getraind voor de moeilijke
missie in Uruzgan.
Hij is net 18 geworden....
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2006 om 14:51

Ik snap dan ook niet dat ze die twee dienstweigeraars zo zwaar willen straffen...doet me denken aan een liedje van vroeger van Paul Hardcastle...(19)

Jonge mensen die van helemaal niks weten worden op deze manier misschien wel de dood in gejaagd.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 april 2006 om 22:22

Dat  is normaal. Hoe jonger hoe kneedbaarder, hoe naiever. Gebeeurd overal.

Je wilt niet horen van de kindsoldaten van Iran, die al schreeuwend "Allah is groot" het Iraakse mijnenveld in werden gestuurd.

Mijn zoon wilde ook het leger in toen hij 17 was. Gelukkig heb ik hem dat uit zijn hoofd gepraat.

Teveel jongeren denken dat het leger een scoutinggroep is.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.