Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

tawheed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
dawood102 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dawood102 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: tawheed
    Geplaatst op: 10 november 2006 om 04:38

salaam oe 3ailaikom broeders en zusters

ik lees vaak op topics dat men hier kennis op komt doen maar helaas worden ze teleurgesteld dit is een islamitiche site dus in feite moet de prioriteit zijn om kennis aan elkaar over te brengen en de nieuwe moslims verwelkomem en ze natuur lijk de enige belangrijke info geven en niet onze tijd verdoen met waarde loze discussies (hier mee bedoel ik niet mee dat we het niet moeten doen) maar niet de eerste prioriteit, daarom wil ik het over tawheed (eenheid van allah)hebben hopelijk zal het nuttig zijn voor mensen die nieuw zijn

ten eerste

  Tawhied is het allerbelangrijkste 

Tawhied is het belangrijkste van alles en komt voor alle andere verplichtingen. Het is het eerste waarnaar men uitgenodigd dient te worden. Toen de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) Moecadh bnoe Jabal naar Jemen stuurde, zei hij: �Je zult gaan naar een volk dat behoort tot de mensen van het Boek. Als je bij hen aankomt nodig hen dan uit naar het getuigen dat er geen god is dan Allah�.�                                                                                                                                           (al-Boechari)

tawheed kunnen we in r categories delen

1 Tawhiedul-Asmaa'was-Sifaat

2Tawhiedul-Oeloehiyyah

3Tawhiedur-Roeboebiyah

uitleg:

1Tawhiedul-Asmaa'was-Sifaat

Tawhied is de ��nheid van Allah. Allah is de enige Ware God, niemand en niets lijkt op Hem. Hij is de Alhorende, Alwetende. Om een goede moslim te zijn moet je in de ��nheid van Allah geloven. Doe je dat niet, dan ben je een moeshrik (veelgodenaanbidder). Er zijn drie soorten Tawhied, namelijk: Tawhiedur-Roeboebiyyah, Tawhiedul-Oeloehiyyah en Tawhiedul-Asmaa� was-Sifaat. Deze drie soorten Tawhied zullen we ��n voor ��n uitleggen. Op deze pagina zullen we beginnen met Tawhiedur-Roeboebiyyah.

Tawhiedur-Roeboebiyyah betekent de ��nheid van Allah in Zijn Heerschappij. Allah is de Enige Rabb (Heer). Hij heeft de schepping gemaakt. Hij is de Heerser over het hele heelal. Het woord Rabb (Heer) zelf veronderstelt een band van eigendom, overheersing  en controle. Hij bestuurt het hele heelal. 

Hij houdt alles in stand en onderhoudt alles. Zonder Hem zou niets bestaan. Maar Hij heeft deze schepping niet nodig en Hij heeft ook geen hulp nodig bij het instandhouden en onderhouden van Zijn schepselen. Het is Zijn Wil die geldt, niets gebeurt er, behalve als Hij dit toestaat. Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden): 

En Allah heeft jullie geschapen en (Hij heeft) datgene wat jullie doen (geschapen)."                                                                                                                                          (Soerat as-Saafaat: 96)

Er is geen rampspoed die zich voordoet of het is met de toestemming van Allah.                                                                                                                                 (Soerat at-Taghaaboen: 11)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: �Weet dat als de gehele gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enig voordeel te verschaffen, dan zouden zij jou alleen dat voordeel verschaffen dat Allah voor jou heeft voorgeschreven. En dat als de gehele gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enige schade aan te brengen, dan zouden zij jou alleen die schade aanbrengen die Allah voor jou heeft voorgeschreven.�                                                   (at-Tirmidhi)

Aan Hem behoort waarlijk de schepping en het bevel, gezegend zij Allah, de Heer der Werelden.                                                                                                                     (Soerat al-Acraaf: 54) 

Het geloof in de voorbeschikking (al-Qadar) zit verwerkt in Tawhiedur-Roeboebiyyah. Al-qadar wil zeggen dat alles wat zich voordoet op aarde en op de hemelen in overeenstemming is met de kennis, wil en kracht van Allah. Tawhiedur-Roeboebiyyah kan men terugvinden in bijna elk vers van de Koran. Tawhiedur-Roeboebiyyah is de basis voor de andere vormen van tawhied, namelijk Tawhiedul-Oeloehiyyah en Tawhiedul-Asmaa� was-Sifaat. Allah heeft de macht om te scheppen. Hij is de Schepper en de Heerser en heeft als Rabb de beschikking over de perfecte Kwaliteiten en Eigenschappen. 

Zelfs de veelgodenaanbidders van vroeger en veel niet-moslims tegenwoordig erkennen deze vorm van tawhied. Ook al ontkennen zij de andere vormen van tawhied en ook al hebben zij een fout beeld van de ware betekenis ervan. De Koran bevestigt dat de vroegere veelgodenaanbidders in Roeboebiyyah (Heerschappij) van Allah geloofden. Maar het probleem van deze veelgodenaanbidders is dat zij naast Allah ook andere valse goden (afgoden) aanbaden. Zij geloofden er bijvoorbeeld in dat er maar ��n Schepper is. Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden):
 
"Als je hen (de veelgodenaanbidders) vraagt: �Wie heeft hen geschapen?�, dan zullen zij voorzeker zeggen: ,,Allah."                                                                                (Soerat az-Zoechroef: 87)

Maar zij geloofden er niet in dat er maar ��n God (Allah) is. Zij zeggen dat die andere (valse) goden geen Rabb zijn, dat ze niet kunnen scheppen, maar dat zij hen wel mogen aanbidden. Dit betekent dus dat zij niet in Tawhiedul-Oeloehiyyah geloofden.

2 Tawhiedul-Oeloehiyyah

Tawhiedul-Oeloehiyyah (ook wel Tawhied ul-cIbaadah) houdt in dat alleen Allah als object van aanbidding genomen mag worden.

Zoals je weet, Allah is de Rabb en de Schepper. Alleen in Hem moeten wij onze vertrouwen stellen. Wij moeten op Zijn beloning hopen en Zijn bestraffing vrezen. Alleen Allah is de Ware God (Ilaah). Niets of niemand mag buiten Hem aanbeden worden. Het is Haraam (verboden) om een daad van aanbidding zoals het gebed, vasten, de bedevaart enz. voor een ander dan Allah te verrichten. Want Allah heeft geen toestemming gegeven aan Zijn schepselen om iemand anders of iets anders te aanbidden. Allah heeft ons toch niet geschapen om anderen te aanbidden. Hoe kan je iets of iemand gaan aanbidden die niet eens kan scheppen en die zelf geschapen is. Als je dat doet, dan ben je Allah zeker niet dankbaar. Iemand die dat doet heeft het dus verdiend om niet beloond te worden voor die valse aanbidding, hij verdient het juist om gestraft te worden.

De ongelovige Qoeraish in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem) geloofden dat Allah hun Rabb was. Sommigen geloofden zelfs in de Wederopstanding, de Dag des Oordeels en de Voorbeschikking (al-Qadar). Zij verrichtten zelfs handelingen van aanbidding voor Allah en beweerden dat zij de religie van Ibrahiem volgden. Dit maakte hen echter nog geen moslims.  En Allah noemt hen toch Koeffaar (ongelovigen) en Moeshrikoen (polythe�sten) in de Koran, want zij weigerden te geloven in dit soort Tawhied. Zij aanbaden andere goden naast Allah en accepteerden Zijn alleenrecht op aanbidding niet.

De eenheid van Allah in de aanbidding

De aanbidding is voor Allah alleen, omdat alleen Hij dit verdient en Hij alleen de mens kan baten. De mens heeft geen tussenpersoon nodig zoals een priester of een �heilige man� die tussen hem en Allah moet bemiddelen. Het belang van het aanbidden van Allah alleen wordt keer op keer in de Koran onderschreven. Want dit is natuurlijk het doel van de Schepping (van mensen en Djinns) op aarde en dit is ook de kern van de boodschap van alle Profeten en alle Boodschappers van Allah. 
Allah zegt wat als volgt te vertalen is:
                     

�Ik heb de Djinn en de Mensheid slechts geschapen om mij te aanbidden.�                                                                                                                                    (Soerat adh-Dhaariyaat: 56)

�Waarlijk, Wij hebben tot elk volk een boodschapper gestuurd (die zei), Aanbidt Allah en vermijdt  at-Taaghoet (Saten en alles wat buiten Allah wordt aanbeden.� (Soerat al-Faatihah:4)

Het bevestigen van Tawhiedul-Oeloehiyyah en het geloven erin gaan samen met het ontkennen van elke vorm van tussenkomst. Dat wil zeggen dat de mens zich direct tot Allah moet richten als hij een aanbidding wil verrichen of iets aan Allah wil vragen; hij mag niemand en niets tussen hem en Allah als tussenpersoon nemen. Want je mag aan Allah geen deelgenoten toekennen.  Het is dus niet toegestaan om tot een dode of een levende persoon te bidden of Hem te smeken. Want er werd overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei dat de Doeca� (smeekbede) aanbidding is. Het is wel toegestaan om een vrome levende persoon te vragen om een smeekbede voor jou te doen, zolang hij nog leeft. Je vraagt van een vrome persoon of hij Allah voor jou wil vragen, want het kan zo zijn dat Allah zijn smeekbede verhoort en jou smeekbede niet verhoort. Maar zo�n man kan jou niet zegenen of iets voor jou doen dat Allah alleen kan doen. Je mag wel een mens vragen om jou te helpen met zaken die mensen wel aankunnen, maar niet met zaken die buiten hun macht zijn of die alleen Allah kan doen. Maar het vragen van de doden om smeekbede voor jou te doen is Haraam. Zij zijn niet in staat om ons te horen en zij zijn niet eens in staat om zelfs zichzelf te helpen!

�Dat is jullie Heer, aan hem behoort de Heerschappij toe, en degenen die jullie buiten Hem aanroepen bezitten niet eens een dadelvliesje. Als jullie hen aanroepen zullen zij jullie smeekbede niet horen en als zij het zouden horen zullen zij jullie (smeekbede) niet (kunnen) verhoren, en op de Dag der Opstanding zullen zij jullie veelgodenaanbidding ontkennen, en niemand zal jou (kunnen) informeren zoals (Allah) de Alwetende�.                    (Soerat Faatir: 13-14)

De Koran behandelt ook het excuus die de afgodenaanbidders gebruiken om hun afgoderij te rechtvaardigen, zij zeiden:

�Wij aanbidden hen (de afgoden) alleen zodat zij ons dichter bij Allah zouden brengen.�                                                                                                                                            (Soerat az-Zoemar: 3)

Zij wilden daarmee zeggen, dat hun afgoden werden gebruikt als tussenpersonen om dichter bij Allah te komen, maar toch keurt Allah dit af. Veel christenen richten hun gebed tot cIsa u of zijn moeder Mariam (Maria) t. De katholieken hebben vele �heiligen� tot wie zij hun gebed richten. Zij gebruiken priesters als tussenpersonen. Zelfs een aantal afgedwaalde moslimsekten richten hun gebed tot de Profeet (vrede zij met hem) of  familieleden van de Profeet (vrede zij met hem). Velen bezoeken het graf van de Profeet (vrede zij met hem) in de hoop dat hij hun gebeden zal verhoren. Dit heeft de Profeet (vrede zij met hem) in het bijzonder afgekeurd toen hij tijdens zijn laatste dagen zei:

�Neem mijn graf niet tot gebedsplaats.�                                                               (Muwatta Imam Malik)

We hebben gezien dat Allah de Heerser is over de hele Schepping en dat Hij de Enige is Die het verdiend heeft aanbeden te worden. Dit betekent dat Hij Zich van alles en iedereen onderscheidt. Want niemand en niets kan op Allah lijken, anders krijgen we meer goden en dat kan gewoon niet. Wij moeten er dus ook in geloven dat de Namen en de Eigenschappen van Allah niet te vergelijken zijn met de namen en de eigenschappen van Zijn schepselen. Dit heet Tawhiedul-Asmaa� was-Sifaat.

3Tawhiedur-Roeboebiyah

Tawhied is de ��nheid van Allah. Allah is de enige Ware God, niemand en niets lijkt op Hem. Hij is de Alhorende, Alwetende. Om een goede moslim te zijn moet je in de ��nheid van Allah geloven. Doe je dat niet, dan ben je een moeshrik (veelgodenaanbidder). Er zijn drie soorten Tawhied, namelijk: Tawhiedur-Roeboebiyyah, Tawhiedul-Oeloehiyyah en Tawhiedul-Asmaa� was-Sifaat. Deze drie soorten Tawhied zullen we ��n voor ��n uitleggen. Op deze pagina zullen we beginnen met Tawhiedur-Roeboebiyyah.

Tawhiedur-Roeboebiyyah betekent de ��nheid van Allah in Zijn Heerschappij. Allah is de Enige Rabb (Heer). Hij heeft de schepping gemaakt. Hij is de Heerser over het hele heelal. Het woord Rabb (Heer) zelf veronderstelt een band van eigendom, overheersing  en controle. Hij bestuurt het hele heelal. 

Hij houdt alles in stand en onderhoudt alles. Zonder Hem zou niets bestaan. Maar Hij heeft deze schepping niet nodig en Hij heeft ook geen hulp nodig bij het instandhouden en onderhouden van Zijn schepselen. Het is Zijn Wil die geldt, niets gebeurt er, behalve als Hij dit toestaat. Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden): 

En Allah heeft jullie geschapen en (Hij heeft) datgene wat jullie doen (geschapen)."                                                                                                                                          (Soerat as-Saafaat: 96)

Er is geen rampspoed die zich voordoet of het is met de toestemming van Allah.                                                                                                                                 (Soerat at-Taghaaboen: 11)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: �Weet dat als de gehele gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enig voordeel te verschaffen, dan zouden zij jou alleen dat voordeel verschaffen dat Allah voor jou heeft voorgeschreven. En dat als de gehele gemeenschap bij elkaar zou komen om jou enige schade aan te brengen, dan zouden zij jou alleen die schade aanbrengen die Allah voor jou heeft voorgeschreven.�                                                   (at-Tirmidhi)

Aan Hem behoort waarlijk de schepping en het bevel, gezegend zij Allah, de Heer der Werelden.                                                                                                                     (Soerat al-Acraaf: 54) 

Het geloof in de voorbeschikking (al-Qadar) zit verwerkt in Tawhiedur-Roeboebiyyah. Al-qadar wil zeggen dat alles wat zich voordoet op aarde en op de hemelen in overeenstemming is met de kennis, wil en kracht van Allah. Tawhiedur-Roeboebiyyah kan men terugvinden in bijna elk vers van de Koran. Tawhiedur-Roeboebiyyah is de basis voor de andere vormen van tawhied, namelijk Tawhiedul-Oeloehiyyah en Tawhiedul-Asmaa� was-Sifaat. Allah heeft de macht om te scheppen. Hij is de Schepper en de Heerser en heeft als Rabb de beschikking over de perfecte Kwaliteiten en Eigenschappen. 

Zelfs de veelgodenaanbidders van vroeger en veel niet-moslims tegenwoordig erkennen deze vorm van tawhied. Ook al ontkennen zij de andere vormen van tawhied en ook al hebben zij een fout beeld van de ware betekenis ervan. De Koran bevestigt dat de vroegere veelgodenaanbidders in Roeboebiyyah (Heerschappij) van Allah geloofden. Maar het probleem van deze veelgodenaanbidders is dat zij naast Allah ook andere valse goden (afgoden) aanbaden. Zij geloofden er bijvoorbeeld in dat er maar ��n Schepper is. Allah zegt (wat als volgt vertaald kan worden):
 
"Als je hen (de veelgodenaanbidders) vraagt: �Wie heeft hen geschapen?�, dan zullen zij voorzeker zeggen: ,,Allah."                                                                                (Soerat az-Zoechroef: 87)

Maar zij geloofden er niet in dat er maar ��n God (Allah) is. Zij zeggen dat die andere (valse) goden geen Rabb zijn, dat ze niet kunnen scheppen, maar dat zij hen wel mogen aanbidden. Dit betekent dus dat zij niet in Tawhiedul-Oeloehiyyah geloofden.

wasalaam oe 3ailaikom

a salaam oe 3alaikom
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.