Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

VS wil Irak dwingen olie te privatiseren

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: VS wil Irak dwingen olie te privatiseren
    Geplaatst op: 28 mei 2007 om 05:50

Salaam Alaikum,

Velen hebben het er hier al over gehad. Gaan die velen nog gelijk krijgen ook? Het ziet er wel naar uit!

Tijdens een persconferencie in Washington heeft het Democratisch Congreslid Dennis Kucinich uitleg gegeven over een wetvoorstel dat van de Irakeese regering verwacht dat zij de olierijkdommen van het land privatiseren. Volgens het voorstel zou Irak de privatiseringswet voor de olie, "The Hydrocarbon Act", moeten goedkeuren anders zouden miljarden uit een reconstructiefonds voor Irak geblokkeerd kunnen worden.

Kucinich noemt deze zet ronduit chantage. Als Irak de "The Hydrocarbon Act" niet aanvaart dan kost het ze miljarden in reconstructiegelden en als ze de wet wel aanvaarden geven ze de grote olie multinationals, waarvan vele gevestigd in Amerika, controle over de Iraakse olie.

Lees hier verder en luister naar de Democratische afgevaardigde:

http://www.nieuwsfeit.nl/index.php?option=com_content&ta sk=view&id=3107&Itemid=1

Salaam


 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2007 om 09:20
Abdul Khaliq,

het is idd foute boel alhoewel er iets te zeggen is voor privatisering. Maar
met chantage zaken doordrukken past niet in het beeld dat de VS in
stand wil houden dat ze Iraq de vrije hand geven het land redelijk
autonoom op te kunnen bouwen.

Echter, bij een schaakspel kan de leek zich verbijsteren over sommige
zetten, terwijl de schaker in zijn strategie al vele zetten verder is.
Ik heb de indruk dat de hele Irakkwestie incl. de prijs die de VS in geld en
mensenlevens bereid is te betalen veel meer is dan direct winstbejag.
Op het grote politiek toneel gaat het in dit tiijdsgewricht vooral om de
grondstoffen en energiebronnen die de wereld steeds minder rijk is.
Degene die de controle heeft over deze reserves, heeft de controle over
de wereld.

Ik geloof niet dat de VS ooit bang waren dat het MO cq de
Moslimgemeenschap ooit de controle over die reserves zou kunnen
hebben; zelfs Saddam niet. Maar er groeit in razend snel tempo een reus
die deze intentie en potentieel wel in huis heeft; China. We zien dat China
alles op alles zet om naties in mn Afrika voor zich te winnen en ahw te
koloniseren; met het ook op grondstoffen. Duidelijk is dat ze die ambitie
ook hebben vwb de energiereserves die het MO in handen heeft, ware het
niet dat de VS hen daarin een slag voor zijn.
Het is allemaal idd niet netjes en moreel verantwoord, maar dat is politiek
op dat niveau nooit. Voorlopig houd ik het er, ondanks de politieke en
militaire misdaden van de VS, op dat de wereld toch beter af is met de VS
als machtigste natie, dan met China... Om het maar helemaal niet te
hebben over een Taliban achtige dominantie...   
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2007 om 09:38

Je hebt absoluuut gelijk dat er een schaakspel wordt gespeeld met lange termijn machtstrategieen. En inderdaad ze zijn walgelijk. De VS heeft de pech havikken te hebben gekozen als leiders en daardoor de eerste decennia hun 'goodwill' onder Clinton volledig te hebben verspeeld, alhoewel daar ook enig nuance op zijn plaats is. Er zijn velen in de VS die anti-Bush en zijn beleid zijn,  maar gewoonweg niet de macht hebben om Bush tegen te kunnen houden.

Standaard wordt China als nieuw machtscentrum in de wereld genoemd. We vergeten er een paar. Als er landen zijn in de wereld die de kans hebben of hebben gehad om DE dominante factor in de wereld te spelen, waren het wel Koeweit, Quatar, Brunei en natuurlijk Saudi Arabie. Daar ligt het vloeibare goud en deze Islamitische landen hebben het laten liggen op het wereldtoneel. Zij bezitten de werkelijke macht en zij hebben het laten liggen. Bizar eigenlijk, dat deze landen de wil ontbreekt om te regeren.  

De afgelopen dertig jaar is in bovengenoemde landen zoveel geld uit de grond gekomen, men had daar iedereen in het Midden-Oosten een huis, auto en een baan van kunnen geven. Of men had de politiek zo kunnen sturen dat met het wapen olie de politieke agenda van het Midden-Oosten wel serieus was genomen.

Niets van dat!  

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2007 om 19:14
Zou best de wil van God geweest kunnen zijn dat die landen blind waren
voor hun politieke potetntieel.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 00:14

Ja, als je het zo wilt stellen is uiteindelijk alles de wil van God. Ik geloof daar echter niet in, want waarom zou Hij iets willen creeren (de wereld en de mensheid) waarvan Hij de uitkomst al weet? Als God werkelijk dagelijks stuurt, zijn wij niets meer dan poppenkastpoppen aan touwtje`s en dat is eigenlijk beledigend te zeggen in het geval van een Oneindig wijze en Almachtige Schepper. Ik denk dat Hij alleen stuurt en/of ingrijpt bij de echt belangrijke zaken, en het is de vraag of wij daar enige kennis van dragen wanneer dit geschied.

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 05:11
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Zou best de wil van God geweest kunnen zijn dat die landen blind waren
voor hun politieke potetntieel.


Of dat men in die tribaal-feodaal geregeerde landen dan toch op zijn minst propageert dat het Gods wil is dat de vensters geblindeerd zullen blijven voor de goddeloze Verlichting.
Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 05:32

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Echter, bij een schaakspel kan de leek zich verbijsteren over sommige zetten, terwijl de schaker in zijn strategie al vele zetten verder is. Ik heb de indruk dat de hele Irakkwestie incl. de prijs die de VS in geld en mensenlevens bereid is te betalen veel meer is dan direct winstbejag. 

Ik denk dat je een te hoge dunk hebt van de politieke leiding van de VS. Jij ziet de regering blijkbaar nog als een groep mensen die het landsbelang voorop stelt. Die gedachte heb ik allang laten varen. Volgens mij doet de regering meer schade aan de VS dan dat zij goed doet. 

Het zijn allemaal oliejongens. Volg de weg van wie er het meest profiteert en je komt uit bij het doel van de hele missie. Publiek geld wordt gebruikt om de militaire missie uit te voeren, en privaat geld stroomt terug in de zakken van de regeringsleiders. Een bedrijf als Halliburton van Dick Cheney (vice-president) zal zeker gaan profiteren van de privatisering van de Iraakse olie. Het verlies aan mensen levens wordt niet door diezelfde mensen betaald. Hun kinderen zijn veilig. 

China is een drogreden. Natuurlijk is China op zoek naar olie, maar India is dat ook, en japan en Europa. Volgens mij verbruiken wij in Europa tig keer zoveel olie als China. Als er eventuele geopolitieke winst kan worden behaald, is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar het is naar mijn idee niet het eerste belang.

De VS zou juist gebaat zijn bij een terughoudende rol in het MO. Volgens mij valt zo veel meer geld te verdienen. Wat dat betreft doen de Chinezen het inderdaad beter.

Groeten A.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 06:31
Ik vrees dat je gelijk hebt met je analyse en dat die oliejongens tot de
ergste soort maffia behoren. Maar zou daar dan ook het woord "oliedom"
vandaan komen? Want op termijn zullen ze toch het deksel op hun neus
krijgen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 07:26

Het is goed voor de helderheid vandeze discussie de afhankelijkheid van het Westen van de olie uit het midden oosten niet te overdrijven.

Slechts 19 % van de olie vraag in de USA wordt vodaan door olie uit het midden oosten. Europa importeerd ongeveer 22% .

Deze percentages zullen de komende jaren drastisch terug lopen.

http://www.eurotop25.com/article/info/34

 

 

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 07:48
Gezamenlijk is dit dus een goeie 41 % en dat zijn om het maar even te zeggen geen drie drummetje`s. Dat zijn gigantische hoeveelheden en dat al deccenia lang. Ik zou het niet willen bagatalliseren deze getallen.  
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2007 om 10:45

neen het is 41 % gedeeld door twee , dus 20.5 %.

En dit percentage zal de komende jaren snel dalen.

In de Westerse politiek en visie van de toekomst speelt het middenoosten geen rol meer van betekenis.

de belangen gaan tussen Europa, de Vs, Japan, australie.,india, enerzijds en China , Korea, taiwan, ten tweede en de belagen van het orthodoxe Rusland anderzijds.

Deze groepen zullen de komende decenia de wereld verdelen.

Bij het recht op verdeling komen de landen in het midden osten niet voor , ook Turkije niet.

het is maar de vraag of Turkeije in de toekomst als land nog mag bestaan.

Mischien als sateliet staat van Rusland. maar echt zeker ben ik daar\niet van.

Russen zijn onvoorspebaar en ze zullen toch echt de nieuwe eigenaars worden van wat nu turks grondgebied is.

Uitgeuild tegen de Oekraine dat heel graa bij het weste wil horen en wat inderdaad het meest vruchtbare grnd is van de wereld.

Terug naar boven
Amehulah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 april 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amehulah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2007 om 02:56

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

In de Westerse politiek en visie van de toekomst speelt het middenoosten geen rol meer van betekenis.

Lijkt me sterk gezien daar verreweg de meeste olie zit. Het is misschien wel de wens om minder afhankelijk te zijn van olie uit het MO, maar zonder kan het westen niet. Haal je veel olie uit landen buiten het MO, dan zal daar de olie simpelweg sneller op zijn. Tenzij het westen een flinke slag maakt met alternatieve brandstof -en daar ziet het niet naar uit-, moeten we over, zeg, 20 jaar weer bij datzelfde MO aankloppen.

 het recht op verdeling komen de landen in het midden osten niet voor , ook Turkije niet. het is maar de vraag of Turkeije in de toekomst als land nog mag bestaan. Mischien als sateliet staat van Rusland. maar echt zeker ben ik daar\niet van.Russen zijn onvoorspebaar en ze zullen toch echt de nieuwe eigenaars worden van wat nu turks grondgebied is. Uitgeuild tegen de Oekraine dat heel graa bij het weste wil horen en wat inderdaad het meest vruchtbare grnd is van de wereld.

??? Eh. Waar baseer je deze toekomstvisie op? Het lijkt mij juist veel logischer dat Turkije een sterkere rol gaat spelen in het gebied. Turkije is een Navo land, denk je niet dat Rusland wel even zal nadenken alvorens Turkije binnen te vallen?

Groeten A.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.